Rubriek

Personeelszaken

Rubriek

Op het moment dat een medewerker na twee jaar ziekte niet goed meer in staat is om te werken, spreken we van arbeidsongeschiktheid. Dit kan komen door verschillende oorzaken zoals bij ziekte of een ongeval. Op het moment dat een medewerker arbeidsongeschikt raakt, heeft dit een grote impact op het inkomen. Om deze financiële terugval op te vangen, kun je gebruik maken van een WIA-werknemersverzekering. Zo zorg je ervoor dat je medewerkers verzekerd zijn van hun inkomen.

Stappenplan voor re-integratie WIA van werknemers

Op het moment dat een werknemer langdurig ziek is ontstaan er re-integratieverplichtingen voor de werkgever en werknemer. Vanaf het moment van ziekmelding bij de werknemer, start het proces van de WIA re-integratie. Het doel van dit proces is om de werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. In het begin is het de bedoeling om de werknemer weer terug te laten keren in de eigen functie. Wanneer dit niet mogelijk is, wordt er een ander soort passende arbeid geadviseerd. Hieronder wordt het stappenplan van het re-integratieproces toegelicht.

  • Ziekmelding
    Deze stap wordt meteen op dag één ondernomen. Hierbij wordt een melding gemaakt bij een bedrijfsarts of de arbodienst.
  • Re-integratie verslag
    In week 6 worden er afspraken vastgelegd door middel van het re-integratieverslag. Dit verslag dient ook gedeeld te worden met de werknemer.
  • Plan van aanpak
    In week 8 wordt er een plan van aanpak opgesteld waarin afspraken worden vastgelegd.
  • Aangifte van langdurige ziekte
    Op het moment dat jouw werknemer nog steeds ziek is na driekwart jaar, doe je aangifte van langdurige ziekte.
  • Evaluatie van het eerste jaar
    Vanaf het moment dat jouw werknemer 1 jaar ziek is, maak je samen een evaluatie van het afgelopen jaar.
  • WIA- aanvraag
    De werknemer krijgt bericht van het UWV over het aanvragen van een WIA-uitkering.
  • Eindevaluatie
    Hierbij dien je door middel van de eindevaluatie de status door te geven van het re-integratietraject. Hierin dient ook de uitdiensttredingsdatum vermeld te worden.
  • Aanleveren van de WIA-documenten
    Hiervoor is de werknemer verantwoordelijk. Dit bestaat uit de medische informatie van de bedrijfsarts en de re-integratie documenten.

Waarom zou je een WIA-verzekering afsluiten?

Voor werkgevers is het een lastige opgave om nieuw personeel te vinden en het huidige personeel vast te houden binnen het bedrijf. Met aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een WIA-verzekering, heb je al een streepje voor op de andere werkgevers. De verzekeraar helpt bij het re-integratieproces. Dat werpt zijn vruchten af voor beide partijen. Het aanbieden van een WIA-verzekering geeft de medewerkers een zeker gevoel. Daarnaast is de premie fiscaal aftrekbaar. De Belastingdienst betaalt dus ook mee hieraan.

Kortom, voordat je een WIA-verzekering afsluit, moet je jezelf als werkgever afvragen: in welke situatie jouw medewerker zich bevindt én in hoeverre jouw medewerker arbeidsongeschikt is.

Op momenten kan werk enorm stressvol zijn. Wanneer de werkdruk stijgt, is het logisch dat ook de druk op het personeel om te presteren toeneemt. De meeste burn-outs en gezondheidsklachten vinden hun oorsprong tijdens chaotische en drukke periodes waarin er veel deadlines en projecten te doen zijn.

Als het niet volledig duidelijk is wat er gedaan moet worden, zorgt dit voor veel onrust en spanning onder de werknemers en werkgevers. Het vele werk dat er gedaan moet worden, gaat immers ten kosten van deze mensen. Dit is waar een planning enorm bij kan helpen. Een helder overzicht waar alle opdrachten in staan, kan cruciaal zijn om een bedrijf door een zware periode te helpen.

Maar het kan heel lastig zijn om zomaar een planning te maken. Welke software gebruik je hiervoor? Hoe zorgt je ervoor dat deze planning logisch in elkaar zit? En snapt iedereen de planning? Om hier duidelijkheid en steun in te krijgen, kan personeelsplanning software goed van pas komen.

Het belang van een ijzersterke planning

Als er een opdracht of project binnenkomt, moet deze natuurlijk volledig voldoen aan de wensen en eisen die hieraan zijn meegegeven. Bedrijven hebben meestal werknemers in dienst die ieder een eigen functie bekleden. Zo heb je secretaressen en secretarissen, leidinggevenden, managers en nog vele andere functies die binnen bedrijven nodig zijn. Deze verschillen natuurlijk per organisatie.

Om ervoor te zorgen dat de opdrachten volledig en correct aangeleverd worden bij de klant, is het de bedoeling dat het juiste personeel hiervoor wordt ingezet. Door in een planning neer te zetten welke werknemers bepaalde taken uitvoeren, bevordert dit het samenwerken en wordt er overzicht gecreëerd. Er kan ingezet worden wanneer een bepaalde taak gedaan moet worden en welke werknemers er beschikbaar zijn om deze uit te voeren.

Door middel van personeelsplanning software, kan deze planning snel gemaakt worden en hoeft er niet veel tijd aan verspild te worden. Dit bevordert de mate van efficiëntie, draagt bij aan het doelmatig werken en zorgt voor tevreden klanten en medewerkers. 

Hoe begin je aan het maken van een planning met personeelsplanning software?

Het is lastig om uit het niets een planning op te stellen en in elkaar te zetten. Door gebruik te maken van personeelsplanning software zitten alle punten waar rekening mee moet worden gehouden standaard in het pakket. Zo hebben alle werknemers bijvoorbeeld toegang tot een rooster, waarin ze gemakkelijk hun beschikbaarheid in kunnen doorgeven.

Daarnaast kunnen de urenregistraties, specialisaties van werknemers, projecten en andere opdrachten ook in de planning worden vastgelegd. Het softwarepakket geeft handvatten om een goede en uitgebreide planning te maken en onduidelijkheid te voorkomen.

Er wordt weinig bij stilgestaan welke invloed het ziekteverzuim heeft op een onderneming. Als bedrijfsleider weet je dat personeel door ziekte kan uitvallen en er wordt dan ook vaak verkeerdelijk van uitgegaan dat dit gewoon is hoe het gaat en dat daar weinig tegen te beginnen valt. Met een goed verzuimmanagement kan je nochtans heel wat positieve effecten bekomen op de ziekteverzuimcijfers binnen jouw onderneming.

De Wet Verbetering Poortwachter

Een eerste stap in het aanpakken van het ziekteverzuim en het opzetten van een goed verzuimmanagement was de Wet Verbetering Poortwachter die in 2002 in voege ging. Hierin wordt bepaald dat de werkgever, de werknemer, de arbodienst en de bedrijfsarts samenwerken om de werknemer die door ziekte uitvalt zo snel mogelijk terug op de werkvloer te krijgen. De wet geeft dan aan aan welke verplichtingen alle betrokken partijen moeten voldoen, de manier waarop dit moet of kan gebeuren is minder duidelijk. Het is aan de werkgevers om voor hun eigen onderneming de verplichtingen van de wet om te zetten en een efficiënt en haalbaar beleid naar ziekteverzuim toe.

Verzuim doelgericht aanpakken

Leer de signalen herkennen en maak ze bespreekbaar

Werknemers die door ziekte dreigen uit te vallen, laten hier vaak voorafgaand al signalen van zien zoals een verhoogd stressniveau, een verminderde motivatie en een lager engagement. Wees hier als werkgever alert voor, leer deze signalen herkennen en maak ze bespreekbaar met de betrokken werknemer. Een open communicatie in een aangename sfeer kan ervoor zorgen dat er oplossingen gevonden worden voor het tot effectief ziekteverzuim komt.

Maak werk van een aangename werkomgeving

Maak werk van een aangename werkomgeving

Werknemers die hun werkzaamheden in een aangename omgeving en sfeer kunnen uitoefenen, zijn minder vatbaar voor het uitvallen wegens ziekte. Zij komen graag werken, houden van de sfeer in het bedrijf en voelen zich gewaardeerd. Kleine aanpassingen maken hierin al een wereld van verschil. Zorgen voor een leuke koffiehoek om de pauzes door te brengen, inrichten van kantoren met een comfortabele setting en de mogelijkheid tot activiteiten met het team zijn vast en zeker een stap in de goede richting.

Stimuleer een gezonde levensstijl bij alle werknemers

Als werkgever kan je er dan wel voor zorgen dat de werknemers in de meest optimale omstandigheden kunnen werken, ook hun persoonlijke gezondheid en hun persoonlijk welzijn spelen een rol in het wel of niet door ziekte uitvallen. Het stimuleren van een gezonde levensstijl lijkt dan wel iets voor de privésfeer, toch kan ook de werkgever hieraan bijdragen met positieve gevolgen op het ziekteverzuim als resultaat. Maak gezonde maaltijden in het bedrijfsresultaat mogelijk, voorzie naast zoete ook gezonde snacks en moedig beweging aan.

Doe beroep op externe partners voor een efficiënt verzuimmanagement

Een ondernemer heeft volledige aandacht voor de activiteiten van het bedrijf en ziet daarbij al snel het welzijn van de werknemers over het hoofd. Toch zijn het die werknemers die ervoor zorgen dat het bedrijf blijft draaien en groeien en een verhoogd ziekteverzuim zal de goede werking in het gedrang brengen. Door samen met de arbodienst, de bedrijfsarts en een externe partner in verzuimmanagement een duidelijk, helder en werkbaar verzuimbeleid uit te werken, zorg je voor een betere aanpak van het ziekteverzuim. Verzuimmanagement zou op de agenda van iedere werkgever moeten staan.

Gehoorverlies kan wat extra werk metzich meebrengen, maar het zou de productiviteit van jouw personeel niet mogen verlagen of extra stress moeten opleggen. De meeste ongemakken komen voort uit een misverstand, dus open communicatie is de sleutel tot effectieve relaties op de werkvloer. Kleine veranderingen in de werkomgeving kunnen ervoor zorgen dat het kantoor soepel blijft draaien.

Als een personeelslid aan gehoorverlies lijdt, kun je als werkgever een paar tips geven over hoe ze het beste binnen de organisatie kunnen communiceren. De kans is groot dat een nieuwe collega nog niet eerder met gehoorverlies te maken heeft gehad. Zodra iedereen bewust is van de situatie, kan de organisatie succesvol verder werken.

Luisterhulpmiddelen op de werkplek

In een kantooromgeving kan het zijn dat personeel extra hulp nodig heeft die verder gaat dan wat gehoorapparaten kunnen bieden. Het gebruik van ondersteunende luisterapparatuur kan de communicatiekloof helpen overbruggen.

Directionele microfoontechnologie maakt het voor personeel gemakkelijker om de beoogde spreker te horen zonder achtergrondlawaai. Dit is vooral handig bij vergaderingen of conferenties waar lawaai van buitenaf of mensen die over elkaar heen praten een probleem kunnen vormen.

Ondertitelingssoftware zijn ideaal voor mensen die veel conferentiegesprekken voeren. Deze toestellen vertalen woorden naar tekst op een scherm dat op de telefoon is aangesloten. Doordat mensenkunnen horen en zien wat de andere persoon zegt, is de kans groter dat het gesprek goed wordt gevolgd.

Bluetooth-gehoorapparaten zijn ook nuttig voor mensen die veel aan de telefoon zitten. Met een druk op de knop van een hoortoestel kun je een digitale verbinding maken met een telefoon en de storing vermijden die vaak optreedt bij hoortoestellen en telefoons.

Communicatie op de werkplek

Je kunt jouw steentje bijdragen door jouw collega’s een aantal goede manieren te leren om te communiceren met slechthorenden. Om te beginnen is het voor slechthorenden meestal moeilijk om een gesprek te volgen over de telefoon, dus als het mogelijk is, vraag dan of ze een gesprek face-to-face kunnen doen. Op deze manier kunnenze gebruikmaken van contextaanwijzingen zoals liplezen, gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal als hulp bij het gesprek.

Kantoorindelingen

Kantoorindelingen

Open kantoorindelingen zijn niet altijd bevorderlijk voor mensen met gehoorverlies, omdat er veel activiteit is die afleidend zou kunnen zijn. Probeer een privékantoor met een deur te creëren zodat de werknemer fijn kan werken. Een privékantoor kan het lawaai buitensluiten en concentratie verhogen, waardoor je een efficiëntere en productievere werknemer krijgt.

Wat kun je direct doen voor een slechthorend personeelslid?

Spreek duidelijk, niet te luid, en gebruik duidelijke woorden. Jouw stem verheffen helpt nooit binnen een werkomgeving. Houd gesprekken kort en bevestig belangrijke punten aan het eind van elk gesprek om er zeker van te zijn dat alles goed is begrepen. Houd te allen tijde zoveel mogelijk rekening met storende geluiden op de werkplek. Door geïmproviseerde gesprekken of praten over scheidingswanden te vermijden, draag je bij tot een comfortabele werkomgeving voor iedereen. Ook kun je als werkgever een snelle online hoortest aanbieden om er zeker van te zijn dat je de juiste maatregelen kan nemen voor een fijne werkomgeving.

We zitten nu natuurlijk nog in de zomermaanden, maar voor je het weet gaan we ons weer voorbereiden op de Feestdagen die in december weer op ons staan te wachten. Dit zorgt vaak voor veel mooie en gezellige momenten, maar het idee dat deze dagen er weer aankomen kan ook wel een stressgevoel opleveren. Wat ga ik mijn medewerkers en collega’s dit jaar geven? Het krijgen van een Kerstpakket wordt nog steeds door vele gewaardeerd. Dus dit blijft een aanrader. Wij hebben een paar tips op een rijtje gezet om tot een goede keuze te komen.

  1. Kies voor een Kerstpakket dat past bij de visie van het bedrijf:
    Het is altijd goed om niet alleen een mooi en leuk pakket te geven aan je collega’s of werknemers, maar ook te kiezen voor een pakket dat past bij de boodschap je met je bedrijf wilt uitstralen. Staat milieu en duurzaamheid bijvoorbeeld hoog in het vaandel. Kies dan ook voor een pakket dat hier bij past. Zijn de woorden hip en trendy het visitekaartje van je bedrijf? Zorg dan ook voor een pakket dat voldoet aan deze termen.
  2. Zorg voor de juiste timing van het Kerstpakket:
    Natuurlijk moet het kerstpakket een verrassing blijven voor iedereen. Ook dit jaar kan dit nog lastig zijn, omdat een deel van de medewerkers misschien nog steeds thuis werkt door de maatregelen en gevolgen van het Corona Virus. Probeer het moment van geven met iedereen af te stemmen, zodat de pakket op dezelfde dag worden bezorgt als dat de medewerkers het pakket op kantoor ontvangen. Zo zal niemand zich vergeten voelen en kan iedereen tegelijk de Kerstdagen inluiden.
  3. Maak je online Kerstpakket compleet:
    Bij een Kerstpakket hoort natuurlijk een feestelijke uitstraling. Jouw collega’s moeten direct zien dat het om hun Kerstpakket cadeau gaat. Charles.nl Kerstpakketten maakt altijd gebruik van feestelijke geschenkverpakkingen of een luxe houten kist. Het Kerstpakket heeft dan gelijk een luxe uitstraling. Daarnaast kan je eenvoudig een gepersonaliseerd kaartje of een brief toevoegen. Ook buitenlandse collega’s vergeten we niet, zo kan je ook een kerstpakket versturen naar adressen in het buitenland.
  4. Pak uit op een originele manier:
    Kerst wordt door vele ieder jaar uitbundig gevierd en als het kan samen met vrienden en familie. Om dit jaar toch net weer een beetje anders uit te pakken is het goed om te weten wat de Kersttrends voor 2021 gaan worden. Lees de blog met de trends van 2021 snel door en doe ideeën op om je bedrijf of je woonkamer Kerstproof 2021 te maken. Wanneer iedereen dan weer op kantoor of op visite mag komen dan kun je ze in een 2021 Kerstsfeer ontvangen.

Maak ook dit jaar van de Kerstdagen een vrolijk moment en geef iedereen een mooi en passend Kerstpakket!

Langdurige zieke werknemers, voor een bedrijf kan dat erg vervelend zijn. Niet alleen moet je zoeken voor vervanging voor het uitvoeren van de werkzaamheden, ook komt er een hoop administratie bij kijken. Ziekteverzuim kan een dag, week of soms zelfs maanden duren. Wanneer het zomaar een dag betreft is er niet veel aan de hand, maar wanneer een werknemer langere periode afwezig is, wordt het een heel ander verhaal. Je moet dan met diverse instanties gaan schakelen en er komen allerlei plichten en regels bij kijken. Als werkgever voorkom je dus ook het liefste langdurig verzuim. Een verzuimmanagement systeem kan je helpen om meer inzicht te krijgen in de cijfers omtrent verzuim. Aan de hand van de cijfers kun jij aanpassingen binnen een afdeling of bedrijf uitvoeren die wellicht een positief effect hebben op het dalen van verzuim. Daarnaast zijn er ook nog andere tips om verzuim tegen te gaan. We lichten er een aantal toe.

1. Stel een verzuimprotocol op

Voorkomen is altijd beter dan genezen en dat geldt zeker ook voor ziekteverzuim. Zeker op het moment dat een werknemer langdurig uitvalt, krijg je als werkgever te maken met diverse organisaties en zijn er regels waar je je als werkgever aan moet houden. Het zorgt voor veel gedoe, administratie en kosten. Met een goed verzuimbeleid kun je ziekte beperken. Zo kun je een verzuim­protocol maken waarin je vermeld dat de regels zijn als een medewerker ziek is, daarin wordt bijvoorbeeld ook de regels over ziekmelding en contact met werkgever of andere instanties vernoemd. Ook is registratie van verzuim en begeleiding van groot belang. Een verzuimmanagement systeem kan daarbij helpen.

2. Let op bepaald gedrag

Verder hebben nog een andere handige tip om te zorgen dat je ziekteverzuim bij medewerkers kunt voorkomen. Let op je medewerkers en hoe ze zich gedragen. Zijn ze prikkelbaar, kortaf, vermoeid of hebben ze last om zich te concentreren? Dan kan het zijn dat een medewerker ergens mee zit of last van heeft. Ga het gesprek aan met de medewerker en kijk wat jij als werkgever kunt doen zodat hij of zij beter in zijn vel zit.

3. Zorg goed voor je medewerkers

3. Zorg goed voor je medewerkers

Het lijkt voor de hand liggend, goed zorgen voor je medewerkers betekent minder verzuim. Maar veel bedrijven vergeten dit wel eens. Met een verzuimmanagement systeem krijg je inzicht in de cijfers over verzuim binnen jouw organisaties. Het verzuimmanagement systeem verzameld alle data over verzuim. In een overzichtelijke statistiek zie jij in een opslag hoe het gaat met het verzuim van een bepaalde persoon, afdeling of van het geheel bedrijf. Loopt het verzuim binnen een bepaalde afdeling hoop op? Dan kan het zijn dat er problemen zijn op deze afdeling. Misschien ligt het aan de werkdruk, takenpakket of sfeer op een afdeling. Maak het bespreek en voorkom dat medewerkers uitvallen vanwege overspannenheid. Je kunt bijvoorbeeld ook stimuleren om thuis te werken of flexibele werktijden aan te houden.

4. Voorkom langdurig verzuim

Langdurig verzuim voorkom je door je medewerkers gezond en fit te houden, zowel mentaal als lichamelijk. Investeer daarom in een gezonde levensstijl, bied je medewerkers aan om te sporten met korting of zet een fruitmand op kantoor. Met een handige verzuimmanagement systeem krijg je inzicht in de cijfers omtrent verzuim en kun je vervolgens acties uitvoeren om te zorgen dat niet alleen de medewerkers gezond zijn en blijven, maar ook jouw bedrijf.

Klip-en-klaar

Struggle jij weleens met je e-mailbericht of brief? Hoe krijg je die btw-verhoging nou het best uitgelegd? Of hoe laat je je klant weten dat zijn abonnement binnenkort afloopt? Kom naar onze Training Zakelijke Correspondentie en je schrijft vanaf nu heldere berichten, ook over lastige onderwerpen. Resultaat: je schrijft begrijpelijke en duidelijke teksten!

Meld je aan en train live mee op dinsdag 14 september a.s. in Utrecht.

In één dag taalprof

Liever weten hoe het precies moet, in plaats van twijfelen over is/zijn en Engelse werkwoorden? Met onze Taaltraining Correct Nederlands krijg je binnen één dag de belangrijkste spelling-en grammaticaregels onder de knie. Je wordt je bewust van je valkuilen en schrijft weer correct Nederlands. Jouw winst: een professionele indruk op je lezers.

We zien je graag op donderdag 16 september a.s. via Zoom!

We wisselen allemaal regelmatig van baan, de laatste jaren is die trend zelfs sterk toegenomen, we kiezen steeds vaker om van werkgever te wisselen of om als zelfstandige door te gaan en eigen baas te zijn. Dit zijn allemaal zaken die invloed hebben op je pensioen en de opbouw van je pensioen. Daarnaast zijn er ook allerlei veranderingen elke keer in het pensioenstelsel die je goed in de gaten moeten houden. Maar hoe kan je zelf voor een beter pensioen zorgen?

Eerder met pensioen?

Steeds meer mensen hebben de droom om eerder met pensioen te gaan, maar er zijn ook mensen die graag na hun pensioenleeftijd nog langer door willen werken. Dat hoeft natuurlijk niet full time, het kan ook part time. Doorwerken heeft geen gevolgen op je AOW en je betaalt op je inkomen wat je gaat verdienen ook gewoon belasting.

Periodiek sparen

Het is mogelijk om maandelijks een bedrag afschrijven naar je spaarrekening waardoor je automatisch een pensioen aan het opbouwen bent. Er zijn genoeg websites waar je kan uitrekenen hoeveel je opzij moet zetten om voldoende pensioen op te bouwen. Door maandelijks hier aandacht voor te hebben zal je nooit in de situatie komen dat je een pensioengat krijgt.

Hypotheek als pensioen

Om je woonlasten te verlagen kan je ervoor kiezen om je hypotheek extra af te lossen, dit hoeft echter niet altijd gunstig te zijn. Als je huis meer waard is dan je hypotheek kan je het met overwaarde verkopen en is de overwaarde voor jou. Let wel op dat je ook een deel daarvan moet stoppen in de aankoop van je nieuwe huis.

Beleggen voor je pensioen

Een optie waar ook veel mensen of zzp’er gebruik van maken is beleggen en dan met name beleggen voor je eigen pensioen. Het is geld waar je op elk moment bij kan en let op dat je ook over je geld op beleggingsrekening op een gegeven moment vermogensbelasting moet gaan betalen. Ben je bijvoorbeeld benieuwd wat beleggen je had kunnen opleveren? De website starten-met-beleggen.nl heeft daar een handige tool voor gemaakt.

Zelf alles regelen

Hoe je het ook went of keert het is heel belangrijk om goed voor jezelf te zorgen en dat je tijdens je pensioen ook kunt blijven genieten van de leuke dingen die wilt doen. Sterker nog je hebt er als het goed is veel meer tijd voor.

In sommige branches zijn bepaalde seizoenen extreem druk in vergelijking met andere maanden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de evenementenbranche, waarbij de zomermaanden enorme pieken kennen. Of de detailhandel, die in de winter voor de kerstperiode wel wat extra krachten kunnen gebruiken. Je kunt in zo’n geval het beste zzp’ers aannemen die je een tijdelijke overeenkomst aanbiedt of waarbij je het per maand aankijkt. Natuurlijk komt hier wat organisatie bij kijken, en moet je deze mensen het gevoel geven dat ze niet voor niets akkoord gaan met een onzekere werkperiode. We geven je graag een paar tips hoe je dit het beste aan kunt pakken.

Een goede planning

Als je met een hoop flexwerkers gaat werken voor een of een aantal maanden, is het verstandig om structuur aan te brengen in de planning. Waarschijnlijk kun je ze geen vaste uren of dagen geven, in verband met je vaste personeel. Je zult ze dus goed in moeten plannen zodat je op de drukke dagen goed bezet bent. Structuur in je personeelsplanning is hierbij het allerbelangrijkste. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een personeelsplanning-app, waarbij je flexwerkers hun beschikbaarheid op kunnen geven en je ze gemakkelijk in kunt delen. Dit scheelt een hoop onnodige communicatie en tijd!

Helderheid en transparantie

Helderheid-en-transparantie

Personeel en flexwerkers houd je het beste tevreden met duidelijkheid en transparantie. Laat ze van tevoren weten hoeveel uur per week je ze nodig zal hebben, mochten ze bijvoorbeeld ook nog voor andere opdrachtgevers willen werken. Het zou natuurlijk ontzettend zuur zijn als zij veertig uur per week vrijhouden voor jouw organisatie, terwijl jij misschien maar twintig uur werk voor ze hebt. Daarnaast is het verstandig om direct duidelijkheid te geven over het uurtarief en eventuele fooien of bonussen. Zo ontstaat er later geen gedoe hierover en weet elke partij wat ze kunnen verwachten.

Combineer vast personeel met flexwerkers

In de maanden dat het extra druk is, zal je sowieso je vaste personeel moeten combineren met flexwerkers. Het is handig als je hen ruim van tevoren inlicht hierover en medewerking vraagt om de flexwerkers te helpen zo snel mogelijk mee te draaien met de rest van het team. Laat ook nooit alleen flexwerkers de dag afsluiten of opstarten, maar zorg dat er altijd een vast iemand bij is die precies weet wat de gang van zaken zijn. Zo kun je erop vertrouwen dat je alles onder controle hebt.