Category

Personeelszaken

Category

In sommige branches zijn bepaalde seizoenen extreem druk in vergelijking met andere maanden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de evenementenbranche, waarbij de zomermaanden enorme pieken kennen. Of de detailhandel, die in de winter voor de kerstperiode wel wat extra krachten kunnen gebruiken. Je kunt in zo’n geval het beste zzp’ers aannemen die je een tijdelijke overeenkomst aanbiedt of waarbij je het per maand aankijkt. Natuurlijk komt hier wat organisatie bij kijken, en moet je deze mensen het gevoel geven dat ze niet voor niets akkoord gaan met een onzekere werkperiode. We geven je graag een paar tips hoe je dit het beste aan kunt pakken.

Een goede planning

Als je met een hoop flexwerkers gaat werken voor een of een aantal maanden, is het verstandig om structuur aan te brengen in de planning. Waarschijnlijk kun je ze geen vaste uren of dagen geven, in verband met je vaste personeel. Je zult ze dus goed in moeten plannen zodat je op de drukke dagen goed bezet bent. Structuur in je personeelsplanning is hierbij het allerbelangrijkste. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een personeelsplanning-app, waarbij je flexwerkers hun beschikbaarheid op kunnen geven en je ze gemakkelijk in kunt delen. Dit scheelt een hoop onnodige communicatie en tijd!

Helderheid en transparantie

Helderheid-en-transparantie

Personeel en flexwerkers houd je het beste tevreden met duidelijkheid en transparantie. Laat ze van tevoren weten hoeveel uur per week je ze nodig zal hebben, mochten ze bijvoorbeeld ook nog voor andere opdrachtgevers willen werken. Het zou natuurlijk ontzettend zuur zijn als zij veertig uur per week vrijhouden voor jouw organisatie, terwijl jij misschien maar twintig uur werk voor ze hebt. Daarnaast is het verstandig om direct duidelijkheid te geven over het uurtarief en eventuele fooien of bonussen. Zo ontstaat er later geen gedoe hierover en weet elke partij wat ze kunnen verwachten.

Combineer vast personeel met flexwerkers

In de maanden dat het extra druk is, zal je sowieso je vaste personeel moeten combineren met flexwerkers. Het is handig als je hen ruim van tevoren inlicht hierover en medewerking vraagt om de flexwerkers te helpen zo snel mogelijk mee te draaien met de rest van het team. Laat ook nooit alleen flexwerkers de dag afsluiten of opstarten, maar zorg dat er altijd een vast iemand bij is die precies weet wat de gang van zaken zijn. Zo kun je erop vertrouwen dat je alles onder controle hebt.

Ben jij degene die verantwoordelijk is voor de personeelsplanning? Dan komen daar natuurlijk ook de verlofdagen van je personeel bij kijken. Een goede verlofregistratie is van groot belang. Zo voorkom je dat je met jouw bedrijf voor onverwachte verrassingen komt te staan. Om de verlofregistratie overzichtelijk te houden, kun je een aantal handige tips gebruiken. Welke tips dit zijn? Wij sommen ze voor je op in dit artikel, dus lees snel verder!

Probeer het overzicht te houden

Als je regelmatig verlofaanvragen binnenkrijgt van jouw medewerkers, kan het lastig zijn om het overzicht goed te bewaren. Verlofaanvragen kunnen namelijk op verschillende manieren aan jou worden gemeld. Denk bijvoorbeeld aan persoonlijk, via e-mail, een berichtje of via de telefoon. Wanneer dit vaak voorkomt, kan het nog wel eens zo zijn dat je een keertje wat vergeet. Dit kan dan weer leiden tot problemen op de werkvloer, want op deze manier heb je misschien wel een tekort aan personeel. Verlofregistratie is daarom van groot belang. Wanneer dit namelijk goed geregeld is, kun je er namelijk vanuit gaan dat het op de werkvloer soepel verloopt die bepaalde tijd.

In de vakantieperiode ga je veel aanvragen krijgen voor vakanties. Dit kan een beetje chaotisch worden, vooral als veel medewerkers rond dezelfde periode vrij willen hebben. Ook hierbij is het belangrijk dat je goed overzicht houdt. Het is natuurlijk goed om te proberen om je medewerkers vrij te geven op de data die zij hebben gemeld. Echter is het natuurlijk ook belangrijk dat er genoeg personeel aanwezig is om het bedrijf draaiende te kunnen houden. Denk daarom altijd goed na over de aanvragen die je binnenkrijgt. Is het echt niet mogelijk om iemand vrij te geven? Probeer dan onderling iets anders af te stemmen.

Maak gebruik van een digitale verlofregistratie

Maak gebruik van een digitale verlofregistratie

Verlofaanvragen bijhouden op papier of in bijvoorbeeld een Excelbestand zou goed kunnen werken, maar de kans op fouten is hierdoor veel groter. Door op deze manier de verlofaanvragen te verwerken kan het namelijk wel eens zo zijn dat je iets mist en dat het chaotisch kan worden. Dit kan uiteraard weer gevolgen hebben, want op deze manier kunnen wellicht niet alle diensten van jouw bedrijf worden ingevuld. Het is daarom verstandig om gebruik te maken van een digitale verlofregistratie. Hier zijn tegenwoordig veel mogelijkheden voor. Een digitale verlofregistratie werkt enorm simpel en hierdoor is de kans op fouten een stuk kleiner. Het is dus zeker de moeite waard om dit te overwegen. Bij een digitale verlofregistratie is het vaak mogelijk dat jouw medewerkers digitaal een verlofaanvraag kunnen doen. Op deze manier komt dit bij jou binnen en kun je dit goed- of afkeuren. Als jij iets met de aanvraag hebt gedaan, is dit ook weer te zien voor de medewerker die de aanvraag heeft gedaan. Zo blijft het voor beide kanten overzichtelijk en zal er zelden iets fout gaan. Meer weten over het gebruiken van een digitale verlofregistratie? Lees hier wat handige info over een goede tool.

Hoe dan ook, verlofregistratie is van groot belang. Als dit goed is geregeld ben je ervan verzekerd dat het soepel blijft verlopen in jouw bedrijf. Het is dus belangrijk dat je ervoor zorgt dat jouw verlofregistratie op orde is, want hier zal je alleen maar profijt van hebben!

Je kent de term “uurtje factuurtje” vast nog wel, of de uitspraak “en dan beginnen we pas met alleen de voorrijkosten”. Vervelender dan deze termen en kreten kan tegenwoordig bijna niet meer. Dienstverlening en klantgerichtheid wordt steeds hoger gewaardeerd. Voor je bedrijf geldt echter wel: hoe efficiënter er gewerkt kan worden en hoe meer opdrachten er voltooid kunnen worden des te beter dat is voor de bankrekening. Verloren uren is immers ook verloren geld. Met een duidelijke en makkelijke tijdsregistratie kun je veel winnen. OutSmart helpt je met slimme software om altijd een sluitende tijdregistratie en urenverantwoording af te leveren.

De voordelen van tijdsregistratie

Timemanagement is niet alleen een populair gebruikte term binnen het bedrijfsleven maar is ook gewoon van essentieel belang voor de planning binnen je afdeling. Met een compleet pakket van OutSmart heb je een tool in handen die je medewerkers op kantoor en in de buitendienst kan helpen om zo efficiënt mogelijk samen te werken en op die manier je klanten zo snel en zo goed mogelijk te kunnen helpen. Zo kun je je buitendienst perfect managen. Verder bespaar je juist tijd door tijdsregistratie! Dat klinkt misschien een beetje vreemd, maar mondelinge communicatie en zwervende handgeschreven werkbonnen zijn vaak funest voor de voortgang van de processen. Juist daarom kost je tijdsregistratie enorm veel tijd. Doordat je dit van a tot z digitaliseert is dat gelukkig verleden tijd.

Hoe werkt het?

De urenregistratie van je personeel is alleen al een hele klus. Dit kun je met de tijdsregistratie van OutSmart eenvoudig makkelijker maken. Je tijdsregistratie zit al verwerkt in het hele proces dat je doorloopt. Van offerte tot betaling! Het werkt zo: door een professionele offerte te maken in je eigen huisstijl kun je de klant een digitale offerte sturen die direct getekend kan worden. Deze zet je weer om naar een werkbon voor je collega. De werkbon gaat dan naar het digitale planbord en wordt ingepland bij de eerste beschikbare medewerker. Hij of zij voert de aangeboden klus uit, laat deze direct online tekenen voor akkoord en stuurt het akkoord via de app weer terug naar de administratie. Wanneer je akkoord bent met de werkbon komt er direct een factuur tevoorschijn zodat je deze kan versturen! In dit proces worden de uren die zijn ingepland direct berekend en gekoppeld aan de werkbon. Mocht het onverhoopt toch meer of minder worden dan kun je dit handmatig via het systeem aanpassen.

Waarom tijdsregistratie?

Het is belangrijk dat je inzicht hebt in hoe je bedrijf functioneert. Gebruik je de tijd wel nuttig en plan je de opdrachten op een efficiënte manier in? Hoe zonde is het als je medewerkers kris kras door het land rijden voor hun klussen terwijl het wellicht veel makkelijker is om ze per gebied in te delen. Dat scheelt je reistijd, brandstof en vooral werkuren die veel beter besteed hadden kunnen worden. tijdsregistratie en het sturen op efficiëntie is daarom belangrijk voor je bedrijf. Met de slimme software die OutSmart je aanbied kun je weer up-to-date verder werken en ontwikkelen en uitgroeien tot de beste in jouw branche.

Debiteurenbeheer is in veel ondernemingen een lastig onderwerp. Dit komt doordat er bij debiteurenbeheer veel papierwerk komt kijken. Het papierwerk dient nauwkeurig te gebeuren en hier is opperste concentratie voor vereist. Naarmate een onderneming groeit wordt ook het werk rondom debiteurenbeheer groter en groter. Het werk rondom debiteurenbeheer is vitaal voor de onderneming en dient daarom te alle tijde op de juiste manier uitgevoerd te worden. Juist omdat het debiteurenbeheer binnen veel ondernemingen een pijnpunt is, schieten de oplossingen voor debiteurenbeheer als paddestoelen uit de grond. Een van de mogelijkheden omtrent debiteurenbeheer die de laatste jaren enorm aan populariteit wint is factoring. Omdat factoring nog een relatief nieuwe vorm van debiteurenbeheer is leggen we je in deze blog uit wat factoring is en vertellen we je waarom het misschien wel iets voor jouw onderneming kan zijn!

Wat is factoring?

Bij factoring wordt het volledige debiteurenbeheer van een onderneming uitbesteed aan een externe factoring partij. Wanneer je gebruik maakt van een factoring partij, stuur je de facturen naar de factoring partij in plaats van naar jouw debiteur. De factoring partij betaalt jouw factuur binnen enkele dagen aan jou en is verder verantwoordelijk voor de afhandeling van de factuur. Doordat de factoring partij jouw factuur direct aan jou betaalt hoef je je verder geen zorgen te maken om bijvoorbeeld te laat betalende debiteuren. De factoring partij vraagt hiervoor een percentage van de factuur of een vast bedrag per maand. 

Factoring partij kiezen

Een factoring partij krijgt inzicht in jouw volledige financiële administratie en klantenbestand. Het is daarom belangrijk om een factoring partij in de arm te nemen die je kunt vertrouwen. Door gebruik te maken van factoring vergelijkingstools zoals die op FactoringVergelijken.nl kun je precies zien welke factoring partij wat aanbiedt. Daarnaast kun je gemakkelijk reviews van andere bedrijven zien over de verschillende factoring partijen. Door gebruik te maken van een van de vergelijkingsmogelijkheden weet je voordat je contact zoekt al een beetje welke partij het meest bij jou past!

De corona-crisis schudt nu al lange tijd de wereld en daarmee ook de arbeidsmarkt flink op. Waar in de ene sector banen massaal verdwijnen, komen bedrijven elders handen tekort. Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging in deze roerige coronatijden? Let dan even goed op!

Mocht je je baan recent verloren zijn door de corona-crisis, dan ben je zeker niet de enige. Afgelopen zomer wees een onderzoek uit dat in de eerste drie ‘corona-maanden’ 320.000 Nederlanders hun baan verloren. Bijna 4% van de werkenden belandde toen dus al op straat. Het grootste deel hiervan zoekt een nieuwe uitdaging. Hierdoor kan het een flinke klus zijn om een nieuw contract bij een andere werkgever binnen te slepen. Hoewel HRM-ers en recruiters voor grote uitdagingen staan door aangepaste (online) sollicitatieprocedures, zeggen veel werkgevers door te gaan met werving. 

Corona-tijd goed gebruiken

Dat is dus heel goed nieuws, maar hoe weet jij uit al die sollicitanten eruit te springen? Het allerbelangrijkste om mee te beginnen is dat je niet opgeeft. Met al het slechte nieuws waar we dit jaar mee te maken krijgen door deze soms surrealistische pandemie, is het logisch dat je het als werkzoekende soms niet meer ziet zitten. Laat je hoofd echter niet hangen en ga ervoor! Gebruik daarbij de extra tijd die je nu over hebt goed. Poets je CV op, wees creatief en denk out of the box. Neem bijvoorbeeld eens een sollicitatievideo op in plaats van een geschreven motivatiebrief. Zo spring jij er als sollicitant uit en heb je (vaak) een streepje voor. 

De extra vrije tijd die je nu hebt, kun je ook inzetten om je op vrijwilligerswerk te richten. Dat zijn uiteindelijk pluspunten op je CV. Daarnaast is het ook slim de tijd te nemen om je gezichtsveld te verbreden. Volg een online cursus of school je om. Kijk daarbij vooruit: waar zijn (in de toekomst) veel handen nodig? Kan jij daarop inspelen door je om te scholen? Vergeet ook niet nu te netwerken: dit is dé ideale kans om je netwerk te verbreden!

Sollicatiegesprek voorbereiding

Voorbereiding sollicitatiegesprek 

Ben je uitgenodigd om op gesprek te komen? Gefeliciteerd! Dan is de voorbereiding vervolgens key! Aangezien vrijwel alle sollicitatieprocedures nu online plaatsvinden, is het goed om alle programma’s die wervers gebruiken te leren kennen. Neem dus een kijkje in de wondere wereld van Zoom, Skype of Google Hangouts en laat tijdens het sollicitatiegesprek zien dat jij kundig met de techniek bent. Wie de eerste ronde doorkomt, krijgt vaak een assessment opgestuurd om te laten zien wat hij of zij waard is. Via Hellotest kun je daar goed op inspelen. Dit bedrijf biedt verschillende oefenpakketten aan zodat jij bij elk soort assessment goed beslagen ten ijs komt. Ga bijvoorbeeld aan de slag met het Big Four assessment oefenpakket of wil je een assessment van PiCompany oefenen? Binnen enkele klikken kun je al aan de slag. 

Blijk jij vervolgens dé kandidaat voor de baan te zijn en ligt er een vers contract op je te wachten? Gefeliciteerd! Neem uit paniek echter niet blindelings elke mogelijkheid aan. Blijf bij jezelf nagaan of dit het pad is dat jij wilt bewandelen. Mocht dit zo zijn, dan moet je er zeker voor de volle 100% voor gaan.  

Een school met een hoog slagingspercentage, de EuroCollege Hogeschool, opent in 2022 ook een vestiging in Eindhoven. Dit jaar opende na vestigingen na reeds geopende vestigingen in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht ook al EuroCollege in Groningen. EuroCollege biedt erkende MBO en HBO-opleidingen in de richtingen international business, ondernemerschap en hospitality, event- en hotelmanagement aan. De opleidingen bestaan uit intensieve en versnelde trajecten, waarbij veel aandacht is voor persoonlijke ontwikkeling.

Streng programma

De particuliere school haalt haar hoge slagingspercentage door het strenge programma. EuroCollege focust sterk op het ontwikkelen van de juiste mindset en motivatie bij haar studenten. Daarom staat discipline hoog op de agenda. Ook etiquette is belangrijk, ter voorbereiding op het zakenleven. Studenten worden geacht netjes gekleed naar school te komen, en is zelfs een ‘pakkendag’ waarop iedereen strak in het pak voor de dag moet komen. De aanpak is volgens EuroCollege ‘een uniek alternatief voor het reguliere onderwijs in Nederland’. 

Discipline en hard werken

Met haar speciale aanpak richt EuroCollege zich vooral op ‘eigenwijze’ jongeren die het minder goed doen in het regulier onderwijs. Daaronder valt ook de doelgroep van ‘verwende’ kinderen van succesvolle ondernemers die zich te weinig uitgedaagd voelen. Zij leren bij EuroCollege met discipline, focus en persoonlijke ontwikkeling hard werken om te slagen. Dat gaat gepaard met weken waarin zeker 50 uur aan de studie besteed moet worden. Vakanties bestaan wel, maar zijn kort.

Strenge particuliere school voor ondernemerstudies Eindhoven

Kleinschalige school

Het concept van EuroCollege is niet iets van de laatste jaren. De school opende in 1949 voor het eerst haar deuren en had toen al als doel om een alternatief te bieden voor het ‘anonieme, grootschalige onderwijs’. Nog steeds is het zo dat op één vestiging van EuroCollege er hooguit 250 studenten tegelijkertijd actief zijn. De groepen waarin lesgegeven wordt zijn echter nog een stuk kleiner: studenten krijgen les in groepen van rond de 15 leerlingen. In het tweede jaar van de studie werken de studenten aan het organiseren van een ‘real-life project’, waarbij ze te maken krijgen met echte opdrachtgevers, echte budgetten en natuurlijk ook harde deadlines.

Tevreden studenten

Hoewel het klinkt als afzien, zijn studenten over het algemeen zeer tevreden met hun opleiding bij EuroCollege. Uit een enquête blijkt dat de school ruim boven het landelijk gemiddelde scoort en zelfs de hoogste score behaalt onder de Nederlandse privéscholen. De punten waarover student het meest tevreden zijn, zijn de beperkte groepsgrootte, de voorbereiding op de beroepspraktijk en het uitdagende onderwijs.

EuroCollege biedt een zestal HBO-opleidingen aan en een tweetal MBO-opleidingen. Hun aanbod is terug te vinden op deze website. Starten in januari is ook mogelijk. Benieuwd naar de school? Bezoek vooral een open dag.

Moet je een dominante houding geven aan jonge starters, studenten of een groep scholieren? Het bepalen van je houding tegenover jongeren kan lastiger te bepalen zijn. Hun brein werkt anders dan de normale volwassene en het leven dat ze leven is ook net even anders. De sociaaldruk bezet studentenleven en het onderwijs daarnaast valt ook niet mee. Hoe je met jongeren in een zakelijke omgeving om moet gaan, kan je in de onderstaande tips lezen.

1. Wees flexibeler met de jeugd

Studenten hebben vaak een onregelmatig schoolrooster, wat doorgaans slechts een week voor het begin van de school blokken pas bekend wordt gemaakt. Bij het maken van de rooster kan je er vanuit gaan dat de jongeren niet het hele jaar door op vaste dagen aanwezig kunnen zijn. Bij de onregelmatige indeling van de week komen er ook nog schoolprojecten bij kijken en, niet onbelangrijk, tentamens.

Probeer daarom tijdig en duidelijk te communiceren met de jongere werknemers wat de beschikbaarheid wordt, om zelf tijdig een vervanger te vinden of een vakantiekracht in te zetten. Het opzetten van een Whatsappgroepschat kan ook voor een flexibele ruil zorgen tussen medewerkers onderling.

2. Een goede werksfeer is the key

Het spreekt voor zich: zorg voor een fijne werksfeer. Het is wetenschappelijk bewezen dat een werknemer beter presteert wanneer hij of zij zich op zijn gemak voelt. Dit geldt vooral voor de jongere personeelsleden. Zorg voor voldoende vrijdagmiddagborrels en regelmatig goede gesprekken met de jongeren en toon oprechte interesse in de persoon.

3. Zorg voor waardering

De meeste jongeren zitten in een onzekere en zoekende fase in hun leven. Een bevestiging en complimenten voor hun opgeleverde werk zal zorgen voor een goede mindset en de motivatie om meer te doen binnen de organisatie. Positiviteit leidt tot meer positiviteit, net zoals onderzoek duidelijk toont dat negativiteit erg aanstekelijk binnen een werkomgeving is. Pak feedback in de bekende ‘sandwich methode’ in en draag zo doorlopend bij aan een goede sfeer in de werkomgeving. Te veel negativiteit zorgt voor een demotiverende houding en zal ook uw imago naar beneden halen.

4. Vertrouwen in de jongvolwassene

Zorg dat alle taken per week duidelijk zijn en stel een deadline. Geef de jonge medewerker zelf de ruimte en de tijd om alles af te ronden. Zo ervaart men verantwoordelijkheidsgevoel en is er de mogelijkheid zelf een planning te maken.

Voorkom hiermee dat zij continue om een andere opdracht moeten vragen: wel zo duidelijk voor alle partijen. Wilt u alsnog een controlerende factor hebben? Een informele terugblik aan het eind van de dag geeft al voldoende inzage in hun behaalde resultaten.

Het is deze week nog bijna zomer te noemen, maar nog maar een paar maanden en dan is het Kerst. Een periode om uw medewerkers een goed in het zonnetje te zetten. Zeker dit jaar waarbij veel medewerkers toch een tandje harder hebben moeten lopen om het hoofd boven water te houden tijdens Covid-19. Het kerstpakket zal dit jaar met nog meer blijdschap worden ontvangen!

Vindt u het lastig om een kerstcadeau voor personeel uit te zoeken? Dan kunt u eens een kijkje nemen in het diverse aanbod van de kerstpakkettenleveranciers. Het hoeft tegenwoordig zeker niet meer alleen een pakket te zijn met wijn, hapjes en wat Kerststerren. Nee vaak kan het kerstpakket helemaal in een thema worden uitgezocht. Een thema dat past bij uw bedrijf en bij uw medewerkers.

Mocht één pakket niet voldoende zijn voor u? Ook dat is geen probleem natuurlijk kunt u ook variëren in de bestelling en het cadeau op deze manier nog persoonlijker maken.

Kerstborrel dit jaar lastig?

Verrast u het personeel normaal met een lekker borrel tijdens de Kerstdagen? Dan is dat dit jaar wel iets lastiger. Het bij elkaar komen met grotere groepen wordt afgeraden en veel medewerkers werken nu natuurlijk ook thuis. Kies dan dit jaar toch voor een kerstpakket. Deze zijn individueel uit te delen. Sterker nog u kunt er voor kiezen om het nog specialer te maken en de kerstpakketen aan huis af te leveren.

Op deze manier is er toch persoonlijk contact mogelijk tussen werkgever en werknemer.
Laat u zich inspireren door de mogelijkheden en stel uw kerstpakket samen.

Het aannemen van het beste personeel blijft altijd een uitdaging. Vooral als er personeelstekort is, wordt er vaak te snel een knoop doorgehakt door de leidinggevende. Maar een ‘mismatch’ brengt risico met zich mee, want dit kost tijd, en tijd is geld. Een voorafgaand assessment die de kandidaat verplicht moet afnemen kan dit risico verkleinen. Wij vertellen jou kort wat een assessment inhoudt, uit welke onderdelen een assessment bestaat en natuurlijk wat de voordelen zijn voor jouw bedrijf.

Wat is een assessment?

Simpel gezegd is een assessment een test die in de selectieperiode door een kandidaat wordt gemaakt. Alleen wat een assessment anders maakt is dat er geen voldoende of onvoldoende te behalen is maar de kandidaat concurreert met een vergelijkbare doelgroep. Het doel is het in kaart brengen en beoordelen van gedrag van een kandidaat in de praktijk. Een assessment is dus een waardevol instrument om in te zetten in de zoektocht naar de perfecte kandidaat. Alleen kan niet iedereen zomaar een assessment afnemen, hier is professionele kennis voor nodig. Hierdoor wordt het assessment vaak uitbesteed aan een assessments bureau. 

Assessment

Welke soorten testen zijn er?

Er bestaan heel veel verschillende soorten testen en daarnaast heeft elk assessment bureau zijn eigen assessment met testonderdelen. Het grootste verschil zit hem in een iq test en een capaciteitentest. 

Iq test

Een iq test wordt ook wel een intelligentietest genoemd, de intelligentie van de sollicitant wordt in een cijfer weergegeven: de intelligentiequotiënt (IQ). Het IQ wordt gemeten aan de hand van een schaal waarbij 100 het gemiddelde is. Het nadeel van een IQ test is dat het aangeeft of een kandidaat iets goed of fout heeft, niet of een probleem goed wordt benaderd of niet. Het zegt dus niet zo veel over het leervermogen van een kandidaat.

Er worden bij een iq test verschillende soorten vaardigheden bij de kandidaat getest, denk aan: taalvaardigheden, rekenvaardigheden en ruimtelijk inzicht. 

Capaciteitentest

Een capaciteitentest bepaald (zoals de naam al zegt) bepaalde capaciteiten van de sollicitant, oftewel een test die het denkvermogen van de kandidaat toetst. Hiermee kan jouw bedrijf bepalen of een kandidaat geschikt is voor een bepaalde functie binnen het bedrijf.
Onderdelen van een capaciteitentest zijn: logisch redeneren, numeriek redeneren en verbaal redeneren. Assessmentbureaus beschikken over heel veel vragen (aantal is niet bekend), waardoor er oneindig unieke capaciteitentesten mogelijk zijn. Het niveau van de capaciteitentesten blijft hetzelfde en krijgt elke kandidaat andere vragen. Hierdoor voorkom je ook direct dat kandidaten vragen uit hun hoofd kunnen leren. 

Voordelen

Een groot voordeel van een assessment is dat je als werkgever kan kiezen voor een cultuurvrij assessment. Hierdoor maakt afkomst, achtergrond en opleiding niet uit. Enkel hoe hoog de kandidaat op de test scoort. Daarnaast zijn de eigenschappen die door het maken van een assessment naar boven komen, voorspellend voor toekomstig gedrag en dus ook werksucces.  

Oke, een assessment laten afnemen betekent dus al snel dat er een assessmentbureau moet worden ingeschakeld. Deze moet zorgvuldig worden uitgezocht, want elk assessment bureau biedt haar eigen testen en methodes aan. Maar door de combinatie van iq test en de capaciteitentest in een assessment, kan (naast sollicitatiegesprekken) goed bepaald worden of de kandidaat daadwerkelijk geschikt is voor de rol.