Category

Horeca

Category

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) presenteerden vandaag tijdens de Horecava de nieuwe Arbeidsmarktrapportage horeca. De resultaten laten zien dat de werkgelegenheid in de horeca verder toeneemt. Tussen 2020 en 2025 zijn jaarlijks zo’n 150.000 nieuwe mensen nodig. Daarnaast laat het onderzoek zien dat de horeca een branche is, die behoefte heeft aan flexibiliteit en zich kenmerkt door een hoge dynamiek. De groei komt namelijk geheel voor rekening van uitzendkrachten/ oproepkrachten en zzp’ers. Voor de komende jaren blijft het vinden van voldoende personeel in de horeca nog steeds lastig. Het langer behouden van personeel is de komende jaren dan ook topprioriteit voor de horecabranche. Tussen 2020 en 2025 zijn jaarlijks zo’n 150.000 nieuwe mensen nodig. Daarnaast laat het onderzoek zien dat de horeca een branche is, die behoefte heeft aan flexibiliteit en zich kenmerkt door een hoge dynamiek. De groei komt namelijk geheel voor rekening van uitzendkrachten/ oproepkrachten en zzp’ers. Voor de komende jaren blijft het vinden van voldoende personeel in de horeca nog steeds lastig. Het langer behouden van personeel is de komende jaren dan ook topprioriteit voor de horecabranche.

Het onderzoek werd net als afgelopen jaren in opdracht van KHN en SVH uitgevoerd door ABF Research. De Arbeidsmarktrapportage horeca geeft cijfermatig inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen en verwachtingen over de werkgelegenheid bij horecabedrijven.

Werkgelegenheid blijft groeien

Het aantal mensen dat werkzaam is in de horeca is tussen 2013 en 2019 gegroeid van 371.000 naar 466.000. De verwachting is dat dit aantal toeneemt tot 559.000 mensen in 2025. Dit is ruim 9000 meer dan afgelopen jaar werd voorspeld.

Oproepkrachten en zzp’ers

De groei komt in aantallen medewerkers vrijwel geheel voor rekening van uitzendkrachten/oproepkrachten en zzp’ers (niet in loondienst). Het aandeel van mensen dat in loondienst werkt is gedaald van gemiddeld 65% naar 58%. In de hotellerie was de daling het grootst: bijna 10 procentpunten. Het aandeel van mensen met een vaste arbeidsovereenkomst daalde tussen 2013 en 2019 van 37% naar 29%. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Door sterke pieken, dalen en seizoensinvloeden blijft flexibiliteit voor de horeca noodzaak. De Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) verandert hier niets aan, maar zorgt wel voor forse administratieve verplichtingen, een hoge WW-premie en dus loonkostenverhoging voor de horecaondernemer. En het is een verhoging waarvan niet één euro ten goede komt aan de medewerker. Dit staat nog los van het financiële risico dat ondernemers nu lopen, doordat ze vaste uren moeten gaan aanbieden waarvoor in het bedrijf eigenlijk geen basis is. Dit betekent een enorme extra lastendruk in een branche waar de marges al laag zijn.”

Jaarlijks 148.700 tot 153.200 nieuwe mensen nodig

Wanneer we de vervangingsvraag door uitstroom, doorstroom en groei bij elkaar optellen, heeft de horecabranche tot 2025 jaarlijks tussen 148.700 en 153.200 nieuwe mensen nodig. Netto zijn dat bijvoorbeeld 17.000 koks terwijl er jaarlijks 2.800 met een diploma uit het beroepsonderwijs stromen. Het is duidelijk dat vraag en aanbod niet overeenkomen.

Mensen langer behouden noodzakelijk voor horeca

Uitstroom voorkomen is cruciaal. We zien dat één op de drie personen die de horeca verlaat, een professional met een afgeronde horecaopleiding is en/of ten minste vijf jaar van de afgelopen zes jaar in de horeca heeft gewerkt. Dat is de kurk van onze bedrijfstak en deze mensen moeten we zeker proberen te behouden. Robèr Willemsen: “Medewerkers zoeken naar een goede balans tussen werk en privé. Deze balans verandert in elk mensenleven. Praat erover met je medewerkers en probeer bij hun wensen aan te sluiten.”

Gemiddeld werken mensen tweeëneenhalf jaar in de horeca. Bij mensen met een vakopleiding zien we bij koks dat na vijfeneenhalf jaar nog 51% in de horeca werkt en van gediplomeerde medewerkers in de bediening nog 32%. Dit laatste percentage is lager dan afgelopen jaar.

Scholing belangrijk

Gemiddeld werken mensen tweeëneenhalf jaar in de horeca. Bij mensen met een vakopleiding zien we bij koks dat na vijfeneenhalf jaar nog 51% in de horeca werkt en van gediplomeerde medewerkers in de bediening nog 32%. Dit laatste percentage is lager dan afgelopen jaar.

Ongeveer een kwart van alle werkenden in de horeca heeft het afgelopen jaar aan scholing gedaan. Dat lijkt veel, maar dit is allesomvattend en is ook inclusief korte trainingen. “Dit fenomeen is typerend voor de horeca, waar het grootste gedeelte van de opleidingen bestaat uit tweedaagse opleidingen voor bijvoorbeeld leermeester, sociale hygiëne en productgebonden cursussen op het gebied van bijvoorbeeld wijn en koffie. Daarnaast zien we voor het eerst een forse opmars van meer langdurige trajecten. In de afgelopen drie jaar hebben ruim 2500 medewerkers succesvol een opleiding tot keuken- of bedieningsassistent afgelegd. Daarnaast stromen enkele honderden koks via een brancheopleiding met een SVH-diploma de branche in”, aldus Ricardo Eshuis, directeur SVH.

Horeca kent veel tevreden medewerkers

Voor het eerst is in het onderzoek ook gebruik gemaakt van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA). Hieruit blijkt dat personen die werkzaam zijn in de horeca over het algemeen tevreden zijn. In 2017 gaf 69% van de medewerkers aan tevreden tot zeer tevreden te zijn over hun werk; slechts 12% was ontevreden tot zeer ontevreden. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Dit hoge tevredenheidspercentage laat zien dat flexibel werk niet per definitie slecht is, zoals de overheid met de WAB doet voorkomen. Zeker jonge werknemers hebben zelf juist behoefte aan flexibiliteit.”

Nieuw! Dashboards gegevens arbeidsmarkt per regio en/of bedrijfstype

Dit jaar zijn voor het eerst ook dashboards ontwikkeld. Hiermee wordt het heel gemakkelijk voor ondernemers, bestuurders, opleiders, UWV en gemeenten om voor de eigen regio en/of het eigen sub-bedrijfstype de arbeidsmarktkengetallen op te zoeken en om hier vervolgens gericht arbeidsmarktbeleid op te ontwikkelen.

Bron: KHN

Als je een horecaonderneming hebt wil je, zeker in de zomermaanden, een goed geventileerde werkplek hebben. Niet alleen is het lekker als je een frisse neus kan halen, ook voorkom je gezondheidsproblemen bij je personeel en jijzelf! Waar moet je op letten bij het kiezen van buisventilatoren? In dit artikel staan tips hoe je jouw bedrijf goed ventileert.

Wat zijn buisventilatoren eigenlijk?

Buisventilatoren zijn ronde grote kanalen die het terrein ventileren. Het is een ventilator in de vorm van een buis, wat tegen het plafond vaak wordt gemonteerd. Met hulp van buisventilatoren wordt lucht verplaatst. Niet alleen voor je horecaonderneming kan je een buisventilator gebruiken, ook voor vochtige plekken als de keuken zijn deze afzuigingen zeer handig.

Wat gebeurt er als je niet ventileert?

Zeker als je druk bezig bent met je gasten vergeet je al gauw het pand te ventileren. Het is wel degelijk belangrijk! Ventilatie zorgt namelijk voor het vervoer van vervuilde lucht en de aanvoer van verse lucht. Bij een slecht geventileerde gebouw blijft bijvoorbeeld het vocht hangen. De dampen condenseren tegen de wanden. De kans wordt aanzienlijk vergroot op schimmelplekken. Dit is niet alleen slecht voor de staat van het gebouw, maar ook voor de gezondheid van iedere medewerker!

Buisventilatoren
Buisventilatoren

Waar moet je op letten bij het kiezen van buisventilatoren?

Een juiste ventilator moet wel goed aansluiten op je bedrijf. Daarom staan hieronder tips voor een goede buisventilator:

  • Ten eerste moet je voor je aankoop goed kijken naar het vermogen van de buisventilator. De capaciteit van een buisventilator wordt aangegeven in kubieke meters per uur (m3/h). Ook zie je op productbeschrijvingen vaak de term ‘luchtvolume’ terugkomen. De luchtinhoud van de ventilator moet goed aansluiten op het gebouw. Dit is afhankelijk van het gebouw.
  • Let verder goed op de diameter. Hoe groter de diameter, hoe meer lucht getransporteerd kan worden. Alle buisventilatoren hebben twee ronde aansluitingen: Een voor de instroom en een voor de uitblaas.
  • Alle buisventilatoren produceren geluid. Je kan het geluid wel tot een minimum beperken. Hoe? Door bijvoorbeeld een geluidsdemper te plaatsen bij het uitblaaszijde van de afzuiging.
  • Vind je duurzaamheid belangrijk? Door te kijken naar het energieverbruik bepaal jij welke buisventilator je wilt hebben. Dit bespaart tevens een hoop geld! Op het model staat ook vaak wat voor energielabel het product heeft. De beste ventilatoren hebben energielabel B.

Welke merken zijn betrouwbaar?

Merken van Cata, Can-fan en S-vent hebben een goede reputatie. Op internet is hier een compleet aanbod van vindbaar.

De Cata-modellen zijn in vergelijking met de concurrenten vrij stil. Cata heeft een groot aanbod, namelijk voor de woonkamer, badkamer, kantoor en overige bedrijfspanden. Buisventilatoren van Cata gaan over het algemeen lang mee en zijn van een hoge kwaliteit.

Can-fan buisventilatoren staan mondiaal bekend om zijn goede kwaliteit. Deze fabrikant focust zich op de tuinbouw en industriële sector. De ventilatoren zijn geschikt om 24 uur lang aan te laten staan.

S-vent biedt een breed scala aan ventilatiemogelijkheden aan. De ventilatoren van deze fabrikant zijn over het algemeen scherp geprijsd. Zo variëren de luchtvolumes van S-vent behoorlijk!

Leren te ventileren

Een geventileerde werkplek is, zeker als het druk is, behoorlijk belangrijk. Niet alleen krijg je schade aan je inboedel, ook het personeel krijgt onzichtbare gezondheidsklachten. Buisventilatoren helpen jou vervuilde lucht te transporteren. Dat lucht zeker op!

Bedrijven op evenementen en beurzen hebben allemaal hetzelfde doel: zichzelf onderscheiden van de concurrenten en een ​​blijvende indruk achterlaten. Makkelijker gezegd dan gedaan. Leer hier hoe je met voedsel op alle zintuigen in kan spelen om jouw onderneming op te laten vallen.

Zintuiglijke marketing

Om de aandacht van bezoekers te trekken doe je een beroep op alle zintuigen: zien, horen, ruiken, proeven en voelen. Bied daarom eens een heerlijk buffet aan. Hoe spreek je hiermee deze zintuigen aan?

  • Zicht: met prachtig gepresenteerd voedsel in mooie kleuren
  • Gehoor: door het creëren van een stille, rustige ruimte waar mensen prettig kunnen zitten
  • Reukzin: met vers gebak of heerlijke, verse koffie
  • Smaak: bied de lekkerste hapjes of snoeperijen aan
  • Tastzin: laat bezoekers zelf kiezen van schalen of van een buffet

Zorg dat de medewerkers op je stand kleding dragen met je bedrijfslogo erop. Op deze manier combineer je de bijna huiselijke sfeer van de stand met een professioneel uiterlijk. Mochten jouw eigen producten niet eetbaar zijn, plaats dan naast de etenswaren je brochures, promotieartikelen en andere reclamematerialen, zodat de klant die zelf kan oppakken. Bedruk ook eens snoep of chocolade met je bedrijfslogo. Deze relatiegeschenken kun je zelfs weggeven bij een prijsvraag of onder de bezoekers verloten, want daarmee trek je zeker de aandacht! Twijfel je nog of het de uitgave wel waard is? Kijk op deze blog voor meer informatie over de financiële kant van promotieartikelen.

Overtuigen dankzij competente medewerkers

Tegelijkertijd je stand en je buffet beheren op een beurs is niet gemakkelijk, en dus niet voor iedereen weggelegd. Het vereist medewerkers achter de stand met goede communicatieve vaardigheden, die genieten van het werken met mensen, flexibel zijn en doorzettingsvermogen hebben. Mensen zullen niet makkelijk te overtuigen zijn door een prachtig buffet wanneer het aanwezige personeel ze niet met enthousiasme ontvangt. Zorg daarom voor medewerkers die er echt zin in hebben en je bedrijf goed zullen vertegenwoordigen.

Zo bied je jouw bezoekers een onvergetelijke ervaring met heerlijk eten, enthousiaste medewerkers, interessante wedstrijden en originele promotieartikelen!

Maxilia_new_NL