Rubriek

Horeca

Rubriek

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) presenteerden vandaag tijdens de Horecava de nieuwe Arbeidsmarktrapportage horeca. De resultaten laten zien dat de werkgelegenheid in de horeca verder toeneemt. Tussen 2020 en 2025 zijn jaarlijks zo’n 150.000 nieuwe mensen nodig. Daarnaast laat het onderzoek zien dat de horeca een branche is, die behoefte heeft aan flexibiliteit en zich kenmerkt door een hoge dynamiek. De groei komt namelijk geheel voor rekening van uitzendkrachten/ oproepkrachten en zzp’ers. Voor de komende jaren blijft het vinden van voldoende personeel in de horeca nog steeds lastig. Het langer behouden van personeel is de komende jaren dan ook topprioriteit voor de horecabranche. Tussen 2020 en 2025 zijn jaarlijks zo’n 150.000 nieuwe mensen nodig. Daarnaast laat het onderzoek zien dat de horeca een branche is, die behoefte heeft aan flexibiliteit en zich kenmerkt door een hoge dynamiek. De groei komt namelijk geheel voor rekening van uitzendkrachten/ oproepkrachten en zzp’ers. Voor de komende jaren blijft het vinden van voldoende personeel in de horeca nog steeds lastig. Het langer behouden van personeel is de komende jaren dan ook topprioriteit voor de horecabranche.

Het onderzoek werd net als afgelopen jaren in opdracht van KHN en SVH uitgevoerd door ABF Research. De Arbeidsmarktrapportage horeca geeft cijfermatig inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen en verwachtingen over de werkgelegenheid bij horecabedrijven.

Werkgelegenheid blijft groeien

Het aantal mensen dat werkzaam is in de horeca is tussen 2013 en 2019 gegroeid van 371.000 naar 466.000. De verwachting is dat dit aantal toeneemt tot 559.000 mensen in 2025. Dit is ruim 9000 meer dan afgelopen jaar werd voorspeld.

Oproepkrachten en zzp’ers

De groei komt in aantallen medewerkers vrijwel geheel voor rekening van uitzendkrachten/oproepkrachten en zzp’ers (niet in loondienst). Het aandeel van mensen dat in loondienst werkt is gedaald van gemiddeld 65% naar 58%. In de hotellerie was de daling het grootst: bijna 10 procentpunten. Het aandeel van mensen met een vaste arbeidsovereenkomst daalde tussen 2013 en 2019 van 37% naar 29%. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Door sterke pieken, dalen en seizoensinvloeden blijft flexibiliteit voor de horeca noodzaak. De Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) verandert hier niets aan, maar zorgt wel voor forse administratieve verplichtingen, een hoge WW-premie en dus loonkostenverhoging voor de horecaondernemer. En het is een verhoging waarvan niet één euro ten goede komt aan de medewerker. Dit staat nog los van het financiële risico dat ondernemers nu lopen, doordat ze vaste uren moeten gaan aanbieden waarvoor in het bedrijf eigenlijk geen basis is. Dit betekent een enorme extra lastendruk in een branche waar de marges al laag zijn.”

Jaarlijks 148.700 tot 153.200 nieuwe mensen nodig

Wanneer we de vervangingsvraag door uitstroom, doorstroom en groei bij elkaar optellen, heeft de horecabranche tot 2025 jaarlijks tussen 148.700 en 153.200 nieuwe mensen nodig. Netto zijn dat bijvoorbeeld 17.000 koks terwijl er jaarlijks 2.800 met een diploma uit het beroepsonderwijs stromen. Het is duidelijk dat vraag en aanbod niet overeenkomen.

Mensen langer behouden noodzakelijk voor horeca

Uitstroom voorkomen is cruciaal. We zien dat één op de drie personen die de horeca verlaat, een professional met een afgeronde horecaopleiding is en/of ten minste vijf jaar van de afgelopen zes jaar in de horeca heeft gewerkt. Dat is de kurk van onze bedrijfstak en deze mensen moeten we zeker proberen te behouden. Robèr Willemsen: “Medewerkers zoeken naar een goede balans tussen werk en privé. Deze balans verandert in elk mensenleven. Praat erover met je medewerkers en probeer bij hun wensen aan te sluiten.”

Gemiddeld werken mensen tweeëneenhalf jaar in de horeca. Bij mensen met een vakopleiding zien we bij koks dat na vijfeneenhalf jaar nog 51% in de horeca werkt en van gediplomeerde medewerkers in de bediening nog 32%. Dit laatste percentage is lager dan afgelopen jaar.

Scholing belangrijk

Gemiddeld werken mensen tweeëneenhalf jaar in de horeca. Bij mensen met een vakopleiding zien we bij koks dat na vijfeneenhalf jaar nog 51% in de horeca werkt en van gediplomeerde medewerkers in de bediening nog 32%. Dit laatste percentage is lager dan afgelopen jaar.

Ongeveer een kwart van alle werkenden in de horeca heeft het afgelopen jaar aan scholing gedaan. Dat lijkt veel, maar dit is allesomvattend en is ook inclusief korte trainingen. “Dit fenomeen is typerend voor de horeca, waar het grootste gedeelte van de opleidingen bestaat uit tweedaagse opleidingen voor bijvoorbeeld leermeester, sociale hygiëne en productgebonden cursussen op het gebied van bijvoorbeeld wijn en koffie. Daarnaast zien we voor het eerst een forse opmars van meer langdurige trajecten. In de afgelopen drie jaar hebben ruim 2500 medewerkers succesvol een opleiding tot keuken- of bedieningsassistent afgelegd. Daarnaast stromen enkele honderden koks via een brancheopleiding met een SVH-diploma de branche in”, aldus Ricardo Eshuis, directeur SVH.

Horeca kent veel tevreden medewerkers

Voor het eerst is in het onderzoek ook gebruik gemaakt van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA). Hieruit blijkt dat personen die werkzaam zijn in de horeca over het algemeen tevreden zijn. In 2017 gaf 69% van de medewerkers aan tevreden tot zeer tevreden te zijn over hun werk; slechts 12% was ontevreden tot zeer ontevreden. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Dit hoge tevredenheidspercentage laat zien dat flexibel werk niet per definitie slecht is, zoals de overheid met de WAB doet voorkomen. Zeker jonge werknemers hebben zelf juist behoefte aan flexibiliteit.”

Nieuw! Dashboards gegevens arbeidsmarkt per regio en/of bedrijfstype

Dit jaar zijn voor het eerst ook dashboards ontwikkeld. Hiermee wordt het heel gemakkelijk voor ondernemers, bestuurders, opleiders, UWV en gemeenten om voor de eigen regio en/of het eigen sub-bedrijfstype de arbeidsmarktkengetallen op te zoeken en om hier vervolgens gericht arbeidsmarktbeleid op te ontwikkelen.

Bron: KHN

Als je een horecaonderneming hebt wil je, zeker in de zomermaanden, een goed geventileerde werkplek hebben. Niet alleen is het lekker als je een frisse neus kan halen, ook voorkom je gezondheidsproblemen bij je personeel en jijzelf! Waar moet je op letten bij het kiezen van buisventilatoren? In dit artikel staan tips hoe je jouw bedrijf goed ventileert.

Wat zijn buisventilatoren eigenlijk?

Buisventilatoren zijn ronde grote kanalen die het terrein ventileren. Het is een ventilator in de vorm van een buis, wat tegen het plafond vaak wordt gemonteerd. Met hulp van buisventilatoren wordt lucht verplaatst. Niet alleen voor je horecaonderneming kan je een buisventilator gebruiken, ook voor vochtige plekken als de keuken zijn deze afzuigingen zeer handig.

Wat gebeurt er als je niet ventileert?

Zeker als je druk bezig bent met je gasten vergeet je al gauw het pand te ventileren. Het is wel degelijk belangrijk! Ventilatie zorgt namelijk voor het vervoer van vervuilde lucht en de aanvoer van verse lucht. Bij een slecht geventileerde gebouw blijft bijvoorbeeld het vocht hangen. De dampen condenseren tegen de wanden. De kans wordt aanzienlijk vergroot op schimmelplekken. Dit is niet alleen slecht voor de staat van het gebouw, maar ook voor de gezondheid van iedere medewerker!

Buisventilatoren
Buisventilatoren

Waar moet je op letten bij het kiezen van buisventilatoren?

Een juiste ventilator moet wel goed aansluiten op je bedrijf. Daarom staan hieronder tips voor een goede buisventilator:

  • Ten eerste moet je voor je aankoop goed kijken naar het vermogen van de buisventilator. De capaciteit van een buisventilator wordt aangegeven in kubieke meters per uur (m3/h). Ook zie je op productbeschrijvingen vaak de term ‘luchtvolume’ terugkomen. De luchtinhoud van de ventilator moet goed aansluiten op het gebouw. Dit is afhankelijk van het gebouw.
  • Let verder goed op de diameter. Hoe groter de diameter, hoe meer lucht getransporteerd kan worden. Alle buisventilatoren hebben twee ronde aansluitingen: Een voor de instroom en een voor de uitblaas.
  • Alle buisventilatoren produceren geluid. Je kan het geluid wel tot een minimum beperken. Hoe? Door bijvoorbeeld een geluidsdemper te plaatsen bij het uitblaaszijde van de afzuiging.
  • Vind je duurzaamheid belangrijk? Door te kijken naar het energieverbruik bepaal jij welke buisventilator je wilt hebben. Dit bespaart tevens een hoop geld! Op het model staat ook vaak wat voor energielabel het product heeft. De beste ventilatoren hebben energielabel B.

Welke merken zijn betrouwbaar?

Merken van Cata, Can-fan en S-vent hebben een goede reputatie. Op internet is hier een compleet aanbod van vindbaar.

De Cata-modellen zijn in vergelijking met de concurrenten vrij stil. Cata heeft een groot aanbod, namelijk voor de woonkamer, badkamer, kantoor en overige bedrijfspanden. Buisventilatoren van Cata gaan over het algemeen lang mee en zijn van een hoge kwaliteit.

Can-fan buisventilatoren staan mondiaal bekend om zijn goede kwaliteit. Deze fabrikant focust zich op de tuinbouw en industriële sector. De ventilatoren zijn geschikt om 24 uur lang aan te laten staan.

S-vent biedt een breed scala aan ventilatiemogelijkheden aan. De ventilatoren van deze fabrikant zijn over het algemeen scherp geprijsd. Zo variëren de luchtvolumes van S-vent behoorlijk!

Leren te ventileren

Een geventileerde werkplek is, zeker als het druk is, behoorlijk belangrijk. Niet alleen krijg je schade aan je inboedel, ook het personeel krijgt onzichtbare gezondheidsklachten. Buisventilatoren helpen jou vervuilde lucht te transporteren. Dat lucht zeker op!

U staat aan het begin om uw restaurant uit te breiden met een bar, maar wat komt daar allemaal bij kijken? Met dit artikel wordt er dieper ingegaan op de benodigdheden voor het openen van een bar.

De mogelijkheden voor een bar

  • U kunt kiezen voor een bar zonder personeel. Aan deze bar kunnen geen gasten zitten en zal enkel en alleen gebruikt worden voor het personeel om daar drankjes te kunnen maken.
  • U kunt ervoor kiezen om uw bar als wachtruimte te laten dienen. Hierbij is er meestal een speciaal personeelslid voor de bar wie de gasten voorziet van een lekker drankje wanneer de gasten wachten op een vrij tafeltje.
  • Een bar kan als aanvulling van het restaurant dienen. Hierbij kunnen de gasten van het restaurant zowel aan een tafel als de bar een lekker drankje nuttigen of een lekker hapje eten.

Voordat u een keuze maakt voor 1 van de bovenstaande mogelijkheden, is het natuurlijk wel van belang om de doelgroep en het concept van uw restaurant te analyseren. Op deze manier zorgt u ervoor dat uw restaurant een algeheel plaatje wordt.

Plaats en ruimte van de bar

Het is van belang om te bepalen hoeveel ruimte u heeft voor de bar en op welke plaats u de bar wenst. Om dit goed in kaart te brengen kunt u zich de volgende vragen stellen:

  • Heb ik voldoende ruimte voor de benodigde materialen bij de bar?
  • Is de ruimte en plaats geschikt voor het werkende personeel?
  • Wil ik de bar aar de voorkant, in het midden of liever achterin het restaurant?
  • Wat wil mijn doelgroep bij de bar? Willen zij alleen wat drinken en wachten of willen zij daar ook een hapje eten?

Dit zijn belangrijke vragen om zo de efficiëntie van de bar te benutten

De benodigde materialen

Na dat u alles op een rijtje heeft gezet wat betreft het type bar, plaats en de ruimte, is het tijd om te inventariseren welke materialen u nodig heeft. Hierbij kunt u denken aan:

  • Een koffiemachine.
  • De benodigde glazen passend bij de geserveerde dranken.
  • Een ijsmachine voor de ijsblokjes.
  • Apparatuur voor de bar.
  • Koelkasten voor frisdranken of wijnkoelkasten van horecatraders.com.

Goede koffie is op ieder kantoor absoluut onmisbaar. Maar niet iedere koffie valt even goed in de smaak. Met tal van koffiemachines op de markt is het best lastig kiezen. Toch hoeft het helemaal niet moeilijk te zijn om een goede koffiemachine te vinden. Met slechts een paar aandachtspunten wordt het een stuk makkelijker.

Koffiemachine leverancier kiezen

Bedrijfskoffiemachines vind je bij leveranciers van horeca apparatuur of bij leveranciers van koffie, zoals de koffiemachines van Douwe Egberts.  Hierbij kan je kiezen uit leveranciers die je kunnen adviseren of leveranciers die de scherpste prijs aanbieden. Niet iedere leverancier voert ook het onderhoud aan de machine uit of helpt met het oplossen van storingen. Laat je goed adviseren door de voorwaarden van de leverancier voordat je een koffiemachine aanschaft. Daarnaast zijn er vaak combi deals waarbij de leverancier ook de koffie levert. Het nadeel is dat je dan wel direct gebonden bent aan die soort koffie. Zet jouw wensen op een rijtje en ga na wat voor jouw kantoor wenselijk is.

Welke koffiemachine past bij jouw kantoor?

Het belangrijkste bij de aanschaf van een koffiemachine voor op het werk is dat de machine aansluit bij het bedrijf. Hierbij moet gedacht worden aan de capaciteit, koffie variaties, verse koffiebonen of gemalen koffie en uiteraard de prijs. Koffiemachines zijn in verschillende prijsklassen te krijgen. De prijs wordt grotendeels bepaald door de mogelijkheden en de kwaliteit koffie van de machine. Hoe meer mogelijkheden en hoe hoger de kwaliteit, hoe duurder de koffiemachine.

Omdat de juiste koffiemachine per kantoor nogal kan verschillen, hebben wij een aantal vragen opgesteld om je te helpen met het maken van een keuze.

  • Hoeveel koffie drinkers telt het kantoor? Of met andere woorden: wat is het dagelijkse koffieverbruik ongeveer? Denk hierbij niet alleen aan de werknemers maar ook aan klanten en gasten die op bezoek komen.
  • Wil je meerdere koffievariaties, zoals latte macchiato, espresso, cappuccino en ristretto gaan aanbieden?
  • Dient de sterkte van de koffie per kopje aangepast te kunnen worden?
  • Moet de machine ook een koffiekan functie hebben?
  • Welke soort koffie heeft de voorkeur: filterkoffie of verse koffie van gemalen bonen?
  • Hoe belangrijk is het design van de koffiemachine?

Met deze vragen krijg je een goed beeld over de meest geschikte koffiemachine. Drinken ze bij jou op kantoor voornamelijk zwarte koffie? Dan heeft het geen zin om een machine aan te schaffen met diverse koffievariaties. En als de machine de hele dag door gebruikt wordt en er veel koffiedrinkers zijn, wil je natuurlijk niet hoeven wachten bij de koffiemachine. Een machine die binnen enkele seconden heerlijke koffie zet is dan ideaal. Een goede leverancier kan je helpen met deze vragen en adviseert je welke machine het beste bij jouw kantoor past.  Extra tip: sommige leveranciers bieden een proefperiode of een koffieproeverij aan. Zo bent u nóg zekerder van uw keuze.

Zoetermeer, 25 september 2018 – Zakelijk koffieleverancier Fortune Coffee introduceert morgen op Nationale Koffiedag het koffieweetjesboekje. Het boekje staat boordevol interessante wetenswaardigheden. Daarnaast oppert de bundel allerlei ideeën voor nieuwe smaakvariaties, manieren van koffie brouwen en huishoudtips. Het draait hierbij vooral om verbinding: hoe brengt koffie mensen samen?

Koffietrends
Wereldwijd drinkt 80% van de mensen koffie. Daarmee ontstaan ook allerlei koffietrends. Deze trends zijn soms bedoeld om eens wat anders te drinken dan zwarte koffie, zoals het geval is met koffiecocktails en speciale koffiesmaakjes. Koffies met smaken als karamel, chocola en vanille worden steeds meer uitgebreid. Maar er zijn ook koffietrends die de wereld veranderen. Zo kiezen steeds meer bedrijven voor koffie met een verhaal. Dat is koffie van lokale (micro) branderijen. Fortune Coffee vindt maatschappelijke betrokkenheid belangrijk. Daarom introduceerde de koffieleverancier onlangs Kalimi Coffee van Betty Kalimi, een koffieboerin uit Oeganda. Dankzij Kalimi Coffee hebben al zo’n 1.000 koffieboeren in Oeganda een beter toekomstperspectief.

Aandacht voor koffie
Aandacht voor koffie is aandacht voor elkaar. Fortune Coffee gelooft dat verbinding net zo belangrijk is als goede koffie. Even samen zitten voor een lekkere kop koffie is in Nederland al jaren populair. Toch wordt koffie ook steeds meer ingezet om te netwerken. Dat komt doordat koffie mensen verbindt. Maar liefst 84% van de Nederlandse medewerkers vindt dat goede koffie een positieve uitstraling heeft op de zaak. Met een lekkere kop en een stroopwafel heb je pas écht tijd voor elkaar. Dat zorgt voor vernieuwende ideeën, verfrissende inzichten en een breder netwerk.

Verbinden
De Nationale Koffiedag wordt voor het 3e jaar op rij georganiseerd door Fortune Coffee op de 4e dinsdag van september. Deze datum is niet voor niets gekozen, want het is een week na Prinsjesdag. Voor ondernemers is het een uitgelezen kans om samen te komen om te verbinden, ideeën met elkaar uit te wisselen en ervaringen op te doen met de nieuwe plannen in het vooruitzicht. De lokale ondernemers van Fortune Coffee organiseren op de Nationale Koffiedag netwerkevenementen voor hun klanten, waarbij de nadruk ligt op nieuwe verbindingen en samen koffiedrinken op de toekomst.

Bedrijven op evenementen en beurzen hebben allemaal hetzelfde doel: zichzelf onderscheiden van de concurrenten en een ​​blijvende indruk achterlaten. Makkelijker gezegd dan gedaan. Leer hier hoe je met voedsel op alle zintuigen in kan spelen om jouw onderneming op te laten vallen.

Zintuiglijke marketing

Om de aandacht van bezoekers te trekken doe je een beroep op alle zintuigen: zien, horen, ruiken, proeven en voelen. Bied daarom eens een heerlijk buffet aan. Hoe spreek je hiermee deze zintuigen aan?

  • Zicht: met prachtig gepresenteerd voedsel in mooie kleuren
  • Gehoor: door het creëren van een stille, rustige ruimte waar mensen prettig kunnen zitten
  • Reukzin: met vers gebak of heerlijke, verse koffie
  • Smaak: bied de lekkerste hapjes of snoeperijen aan
  • Tastzin: laat bezoekers zelf kiezen van schalen of van een buffet

Zorg dat de medewerkers op je stand kleding dragen met je bedrijfslogo erop. Op deze manier combineer je de bijna huiselijke sfeer van de stand met een professioneel uiterlijk. Mochten jouw eigen producten niet eetbaar zijn, plaats dan naast de etenswaren je brochures, promotieartikelen en andere reclamematerialen, zodat de klant die zelf kan oppakken. Bedruk ook eens snoep of chocolade met je bedrijfslogo. Deze relatiegeschenken kun je zelfs weggeven bij een prijsvraag of onder de bezoekers verloten, want daarmee trek je zeker de aandacht! Twijfel je nog of het de uitgave wel waard is? Kijk op deze blog voor meer informatie over de financiële kant van promotieartikelen.

Overtuigen dankzij competente medewerkers

Tegelijkertijd je stand en je buffet beheren op een beurs is niet gemakkelijk, en dus niet voor iedereen weggelegd. Het vereist medewerkers achter de stand met goede communicatieve vaardigheden, die genieten van het werken met mensen, flexibel zijn en doorzettingsvermogen hebben. Mensen zullen niet makkelijk te overtuigen zijn door een prachtig buffet wanneer het aanwezige personeel ze niet met enthousiasme ontvangt. Zorg daarom voor medewerkers die er echt zin in hebben en je bedrijf goed zullen vertegenwoordigen.

Zo bied je jouw bezoekers een onvergetelijke ervaring met heerlijk eten, enthousiaste medewerkers, interessante wedstrijden en originele promotieartikelen!

Maxilia_new_NL

Horecakleding heeft diverse eisen: het moet goed zitten, functioneel zijn voor de werkzaamheden en de kleding moet de juiste uitstraling hebben zodat het goed bij het bedrijf past. Dit is slechts een greep uit de eisen waar horeca- en kokskleding aan moet voldoen. Waar let je nog meer op bij het kopen van horeca- en kokskleding?

Kwaliteit is belangrijk bij horecakleding

Je personeel moet er goed in kunnen werken. Blouses mogen niet te strak zitten, maar er wel verzorgd uitzien. De kleding moet tegen een stootje kunnen en het moet niet zo zijn dat na iedere avond werken een blouse weer weg kan doordat er weer een gaatje in zit. Let dus bij het aanschaffen van horecakleding op de kwaliteit.

Let er dan ook op om drankvlekken nooit te laten intrekken. Zorg voor voldoende kleding op voorraad waardoor personeel zich tijdens een dienst gemakkelijk kan omkleden. Vlekken van rode wijn kunnen opgedept worden met papier en zout, koffie en chocoladevlekken kunnen afgedaan worden met water.

De kleding moet bij je bedrijf passen

Als je huisstijl bestaat uit de kleuren bruin met oranje, dan is het raar als je personeel in kleding loopt met blauwe tinten. Dat begrijp je natuurlijk ook wel. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat het personeel in horecakleding een uithangbord hoeven te worden van je horecagelegenheid. Maar herkenning is wel fijn, ook voor de klanten.

Met zwart en wit zit je altijd goed, maar naturelle tinten zijn ook prachtig in de horeca. Bedenk ook of je een logo op de kleding wilt laten drukken. Bij Engelbert-Strauss vind je diverse voorbeelden van reclameplaatsing op bedrijfskleding.

Het personeel draagt de kleding

Onthoud dat het personeel de kleding draagt en dus moeten kiezen. Wellicht weet je niet zeker waar de wensen van je personeel liggen. Stel verschillende opties samen waar je als ondernemer achter staat en leg deze keuzes voor aan het personeel. Op deze manier overleg je met een aantal vaste krachten of de kleding geschikt is en of zij er goed in kunnen werken.

Door je personeel mee te laten denken over de juiste personeelskleding, betrek je hen in het proces en voelen zij zich direct weer meer betrokken bij de organisatie. Win-winsituatie!

Ga voor tijdloze kleding

Je kunt snel inspelen op de trends, maar dat betekent dat over een poosje je personeel loopt in kleding die niet meer in de mode is. Je personeel loopt over een bepaalde periode dus achter op de trends of je moet opnieuw investeren in nieuwe horecakleding.

Dat is ook niet echt iets wat je wilt! Je kunt beter kiezen voor horecakleding met een tijdloze uitstraling. Iets wat tijdloos is, is niet per direct klassiek of ouderwets. Ook met niet-trendgevoelige kleding kan je personeel er hip en verzorgd bijlopen.

Kleding voor de kok kiezen

Eigenlijk gelden bovenstaande eisen ook voor de kokskleding. Het is belangrijk dat een kok zich prettig voelt in zijn outfit en er goed in kan werken. Het is leuk om aan de outfit van de kok iets herkenbaars toe te voegen dat in verbinding staat met de horecagelegenheid of de kleding van het horecapersoneel. Op deze manier zien klanten dat de kok er ook bij hoort wanneer hij even de keuken uitkomt.

Zorg in ieder geval voor kwaliteitskleding die lang meegaat, waar de kok zich prettig in voelt en waar hij best even zijn handen aan kan afsmeren tijdens het koken…

Op deze blog vind je nog meer voorbeelden van horecabenodigdheden. Waar let jij op bij het aanschaffen van bedrijfskleding voor je personeel?

Heeft u een eigen restaurant of horecaonderneming? Of bent u wellicht van plan hier binnenkort mee te starten? Hier komt nog al het een en ander bij kijken. Zo is het handig om op voorhand te bedenken wat een handige indeling is van uw zaak zelf, maar ook van de keuken. Wat is een handige routing, zodat wanneer het top drukte is u ook makkelijk en efficiënt kunt werken.

De juiste apparatuur is hierbij natuurlijk al stap 1. Hoe groot moet het gasfornuis zijn, hoeveel ovens en koelcellen heb ik nodig, maar ook zaken als bijvoorbeeld een ijsblokjesmachine of frituur zijn eigenlijk onmisbaar in een goede horecakeuken. Oriënteer u dan ook goed en bekijk wat de mogelijkheden zijn. Dit om te voorkomen dat u dure spullen aanschaft die later onnodig of niet bruikbaar blijken te zijn.

Op Horecarama.nl treft u alle horeca benodigdheden aan en kunt u lekker shoppen tegen de scherpste prijs!

 

 

Van de talrijke elementen die een restaurantbeleving beïnvloeden, wordt de impact van kleurgebruik in het interieur van de eetruimte nog wel eens onderschat. De mens is visueel ingesteld; kleuren hebben een direct effect op de psychologische gemoedstoestand en het gedrag van de mens. Om het effect van kleurgebruik in horecagelegenheden te meten en om na te gaan hoe bezoekers op verschillende kleuren reageren, gebruikte Tork -onderdeel van SCA- een technologie die hersengolven analyseert, met als doel over de juiste tafelaankleding en sfeer te kunnen adviseren. Uit dat experiment blijkt dat kleuren de mogelijkheid hebben om verschillende terugkerende psychologische patronen in gedrag en emoties te veroorzaken, op basis waarvan diverse kleurprofielen voor in de horeca konden worden geïdentificeerd.

Kleurexperiment
Om na te gaan hoe kleuren in staat zijn een restaurantbeleving te beïnvloeden, zette Tork een experiment op met gebruik van de nieuwste technologie. Deelnemers werden voorzien van headsets die in staat zijn hersengolven te registreren. De deelnemers werden vervolgens in acht verschillende ruimtes geplaatst, die allemaal van een verschillende kleur waren voorzien. Elke setting was uitgerust met decoratie in dezelfde kleurtinten als de ruimte zelf: van muren en vloer tot meubels en tafelaankleding. Tijdens ieder experiment werd aan de deelnemers gevraagd om een drankje en een macaron te nuttigen – telkens in dezelfde kleur als de omgeving. Voor elke setting werd de hersenactiviteit en hartslag geregistreerd en werd een vragenlijst ingevuld om de reacties van de proefpersonen te verzamelen.

Kleur beïnvloedt ruimteperceptie
De analyse toont aan dat de verschillende kleuren duidelijke, terugkerende psychische patronen veroorzaken, wat betreft stemming en emoties. Daarnaast blijkt dat de diverse kleuren een cognitieve link tot stand brengen met verschillende soorten maaltijden en restaurantbelevingen: van een romantische date tot een formele zakenlunch. Op basis van alle data en bevindingen konden aan de hand van de diverse horecasettings specifieke kleurprofielen worden geïdentificeerd. Uitkomsten die relevant zijn voor de sector:

  • Meditatief groen
    Groen heeft een herstellend en verkwikkend effect en is een kleur die goed zou passen bij de lunch of tijdens een koffiepauze met mensen die je goed kent.
  • Luxueus zwart
    Een verfijnd diner of een avondje uit worden geassocieerd met zwart. Daarentegen is de kleur minder geschikt voor zakelijke settings.
  • Rustig bruin
    Het onderzoek toont aan dat bruin een gepaste kleur is voor traditionele horecazaken. Bovendien is het een neutrale kleur die gemakkelijk combineert met andere kleuren.
  • De kleurprofielen voor oranje, geel, rood, blauw en wit vindt u hier: http://bit.ly/1QMJYjy.

“Kleuren maken het leven rijker en dat geldt ook voor je restaurantinterieur. Hoe zit het bijvoorbeeld met de kleur van je tafelaankleding?”, zegt Renée Remijnse, marketing manager bij Tork. “Als Europa’s grootste producent van producten voor tafelaankleding willen we nagaan hoe onze kleuren kunnen bijdragen aan de restaurantbeleving van de gasten, die onze producten gebruiken. Dit stelt ons in staat een beter advies te geven aan horecaondernemingen. Denk bijvoorbeeld aan de optie om voor de lunch andere kleuren te gebruiken op tafel dan s avonds. Door slim met kleur te werken kun je vaak meer bereiken dan het gebruik van ingewikkelde, en tijdrovende vouwwijzen”. De kleurnuances die gebruikt werden voor het experiment zijn gebaseerd op het kleurenpalet van het assortiment tafelaankleding van Tork.