Category

Detailhandel

Category

Ondanks de sterke aanwijzingen dat Chinese merken hun klanten bespioneren en privégegevens doorsluizen naar de inlichtingendiensten, blijft de Nederlandse consument gewoon producten uit de Aziatische grootmacht kopen. Ruim 46,5 procent van alle Nederlanders bestelt online digitale producten van een Chinees merk.

Zo blijkt uit onderzoek dat Internetvergelijk.nl door Multiscope heeft laten uitvoeren onder 1.041 Nederlanders. Van die 46,5 procent doet 13 procent hun aankopen wel met enige argwaan; zij geven expliciet aan bang te zijn voor spionage. Hoewel hen dat niet van de aankoop heeft weerhouden, ligt dat voor 14,5 procent van de respondenten anders. Zij vinden het risico op privacyschending namelijk wél een reden om helemaal geen producten van Chinese merken te kopen via internet.

Hoe ouder, hoe huiveriger

Met name de hogere leeftijdsgroepen zijn er volgens het onderzoek wat huiveriger voor. Zo stelt 22,2 procent van de 55-plussers en 22,7 procent van de respondenten tussen de 45 en 54 jaar oud bang te zijn voor spionage vanuit China. Terwijl hier in de leeftijdsgroepen 35-44, 25-34 en 18-24 jaar oud respectievelijk slechts 20, 17,2 en 14,0 procent voor vreest. Hoe jonger de respondenten zijn, hoe minder ze dus om de potentiële spionage lijken te geven.

Niet bang voor spionage

Over het algemeen laten de recente berichten de meeste Nederlanders koud. Voornamelijk in de drie westelijke provincies (Utrecht, Noord-Holland en Zuid-Holland) en de drie grote gemeenten (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) liggen ze er niet wakker van, blijkt uit het onderzoek. In die gebieden geeft respectievelijk 81,3 en 84,8 procent aan niet bang te zijn om bespioneerd te worden. Maar ook in de andere provincies maakt ruim driekwart van de bewoners zich er niet druk over.

Verborgen achterdeur telecom

Eerder dit jaar kwam naar buiten dat de Chinese technologiefabrikant Huawei toegang heeft tot klantdata van drie Nederlandse providers: Vodafone/ Ziggo, T-Mobile/Tele2 of KPN. Huawei maakt behalve smartphones ook apparatuur o.a. zendmasten. T-Mobile gebruikt Huawei-antennes voor mobiele verbindingen. Ook wil KPN een radionetwerk van Huawei. Verschillende Chinese fabrikanten leveren modems voor vast internet aan KPN en T-Mobile die in miljoenen meterkasten staan in Nederland. Het is niet uit te sluiten dat de hardware van Chinese afkomst wordt gebruikt voor spionage.

AIVD doet onderzoek

Of Huawei inderdaad een ‘verborgen achterdeur’ heeft naar de klantgegevens van de genoemde telecomproviders – zoals verschillende bronnen tegenover de Volkskrant hebben verklaard – wordt door de providers niet bevestigd. Daarom onderzoekt de Algemene Inlichten- en Veiligheidsdienst (AIVD) nu of er persoonsgegevens worden doorgespeeld aan de Chinese inlichtingendiensten, welke gegevens dat dan zijn en met welk doel dit gebeurt.

‘Digitale spionage en sabotage’

Maar de verdenkingen zijn al zodanig dat zij het kabinet in afwachting van de definitieve resultaten vast hebben geadviseerd om Huawei niet te betrekken bij de aanleg van het 5G-netwerk in Nederland. ‘We zijn als gehele Nederlandse samenleving in toenemende mate kwetsbaar bij potentieel misbruik door digitale spionage en sabotage’, werd in dat advies gesteld. Landen als de Verenigde Staten, Australië, Japan en Nieuw-Zeeland nemen het risico helemaal niet en hebben het merk allang in de ban gedaan.

Bron: https://www.internetvergelijk.nl/

Gezonde medewerkers presteren beter, zijn minder vaak ziek en voelen zich prettiger. Belangrijk dus om medewerkers een handje te helpen in het maken van gezondere keuzes. Maar hoe zorg je er voor dat de broodjes kroket voortaan blijven staan? Simpel. Door de inrichting aan te passen. Klinkt dit te mooi om waar te zijn? Wij leggen het uit.

Inrichting en routing

Gezondere keuzes in het bedrijfsrestaurant zijn te sturen. Dat blijkt uit het onderzoek van VU-gezondheidswetenschapper Liesbeth Velema. De inrichting en routing spelen hierin een cruciale rol. In een proef met een aantal bedrijfsrestaurants kwam naar voren dat er telkens meer gezondere producten werden verkocht als hier meer van werd aangeboden en deze opvallender werden gepresenteerd. Werknemers konden nog steeds kiezen uit een broodje kroket of snacks maar kozen door deze kleine aanpassingen vaker voor een gezondere lunch. Praktische tips die hieruit te leiden zijn: plaats gezondere producten vooraan op de route en laat gezondere opties beter opvallen door deze op ooghoogte te plaatsen.

More is more

Onderzoek laat zien dat het aanbod de vraag bepaalt. Waar meer van is, wordt meer verkocht. Less is more gaat niet op voor gezond eten. En juist daar liggen kansen. Uit het onderzoek komt naar voren dat mensen vaak blindelings iets mee grissen. Waar het meeste van ligt, pakken ze. Door een grote hoeveelheid gezonde producten in het zicht te leggen, worden deze eerder gekozen dan ongezondere opties. Verklein je aan de andere kan het aanbod van ongezonde opties, dan creëer je een win-win situatie. Dit soort kleine aanpassingen hebben een grote invloed op de eetkeuzes van werknemers. Op lange termijn kan dit zelfs het eetpatroon van medewerkers beïnvloeden.

Millennials willen gezond bedrijfsrestaurant

Millennials nemen een steeds grote plek in op de werkvloer. Over een paar jaar zal 1/3 van alle werknemers een millennial zijn. Een groep die werkgevers dus zeker niet links kunnen laten liggen. Millennials kijken kritischer naar werkgevers. Authenticiteit is hierbij het kernwoord. En ja, zelfs de lunchkaart is een reden om voor een bepaalde werkgever te kiezen. Uit de resultaten van het Nationaal Catering Onderzoek blijkt dat deze groep wensen heeft op het gebied van vegetarisch en biologisch eten. Met die vette frituurhap kun je dus niet meer aankomen. Het aanbieden van gezonde opties in het bedrijfsrestaurant wordt dus nóg belangrijker. Bent u er al klaar voor?

www.gastrodeals.nl

Een trouwe klant zal hoe dan ook zijn weg vinden in uw winkel. Maar om een trouwe klant te krijgen dient u eerst bezoekers te overtuigen. Een sterke in store communicatie draagt daaraan bij. Het zorgt ervoor dat bezoekers snel en overzichtelijk uw winkel kunnen scannen. Hierdoor vinden zij snel wat zij nodig hebben en dat levert weer tevreden klanten op. Twijfelt u over uw eigen inrichting? Geen nood, samen met Global Creations hebben wij enkele do’s en don’ts op een rijtje gezet. 

Winkelpresentatie Do’s

Ons is geleerd om altijd met iets positiefs te beginnen. Vandaar dat we eerst enkele must-haves behandelen. Hiermee kunt u eenvoudig bekijken of u al op de juiste weg bent.

  1. Bij productpresentatie draait alles om het product. Het toevoegen van accessoires is mooi maar bedenk of het daadwerkelijke van toegevoegde waarde is voor het product. In de meeste gevallen is less echt more.
  2. Maak gebruik van de beschikbare ruimte en benut ook de hoogtes optimaal.
  3. Werk met kleur en besef dat elke kleur een eigen emotie oproept. Zo staat de kleur rood voor de liefde maar ook voor gevaar. Bedenk dus welke boodschap en emotie overgebracht moet worden.
  4. Stem de verlichting goed af op het totaalplaatje. Een simpele spot kan de aandacht vestigen maar juist sfeerverlichting kan een gevoel beter overbrengen.

Winkelpresentatie Don’ts

Zoals bekend kan er van alles misgaan bij een winkelpresentatie. Om u voor de grootste valkuilen te behoeden sommen wij er hier enkele op.

  1. Maak er geen museum van. Afhankelijk van het product en de installatie is ‘te mooi’ niet altijd goed. Het kan betekenen dat bezoekers bepaalde producten niet durven te pakken omdat klanten denken dat ze niet aangeraakt mogen worden;
  2. Te hoog of te laag. Bij supermarkten is algemeen bekend dat producten van B-merken onder of bovenaan in de schappen liggen. Zorg dus bij productpresentatie dat producten op ooghoogte staan en opvallen.
  3. Ontbreken van concept. Door producten lukraak te stallen zullen veel bezoekers niet doorhebben dat ze in de spotlights staan. Daarom is het goed om er een concept omheen te verzinnen. Houd de do’s in gedachten en werk bijvoorbeeld met kleur of versterk de presentatie met enkele accessoires.

Met de bovenstaande tips bent u in staat om uw winkelinrichting krachtiger te presenteren naar uw bezoekers. Hierdoor zult u merken dat de verkoop van focusproducten zal toenemen. Durf te spelen met de regels en bekijk wat het beste werkt voor u en uw toekomstige klanten.

De Nederlandse boodschappenmarkt is flink in beweging. Recent onderzoek wijst uit dat Nederlandse supermarktketens in verschillende mate risico lopen door online concurrentie. Online bestellen wordt vooral gedaan door één- en tweepersoonshuishoudens en in gebieden met hogere inkomens. Sinds online supermarkt Picnic actief is, heeft deze keten in de gemeenten waar ze actief is het online marktaandeel flink laten groeien. Volgens de onderzoeksresultaten kan Picnic de komend tijd harder groeien wanneer nieuwe bezorggebieden ook worden geselecteerd aan de hand van potentiële groei van online boodschappen per gemeente.

Grote verschillen in risico op omzetdaling van supermarktketens
Nog lang niet alle supermarktketens zijn zich volledig bewust van het risico dat online boodschappen op korte termijn met zich meebrengt. Data-analysebureau Veneficus presenteert deze week een onderzoek waaruit blijkt dat de verwachte daling van de omzet voor de ketens op korte termijn, indien er geen actie wordt ondernomen, 0,89 %, 0,98%, en 0,93% is bij respectievelijk de Albert Heijn, Dirk en Vomar. Albert Heijn zal op korte termijn meer last ondervinden van Picnic dan Jumbo.

Online boodschappen doen blijkt afhankelijk van demografie en omgeving
De mate waarin mensen online boodschappen doen, wordt sterk gedreven door het inkomen waar zij over beschikken. Daarnaast is het online boodschappenvolume lager wanneer er veel supermarkten in de omgeving zijn en de huishoudens in een gemeente relatief groot zijn. In gebieden met veel één- en tweepersoonshuishoudens worden boodschappen dus meer online besteld en in gemeenten met veel 65+’ers wordt minder online besteld.

Picnic kan veel harder groeien!
Picnic (of een andere keten met een sterke online strategie) kan op korte termijn veel online marktgroei behalen indien gemeentes worden gekozen waar dit onderzoek veel potentiële marktgroei aantoont. In de gebieden waar Picnic nog niet opereert is het gemiddeld marktaandeel van online aankopen bij een supermarkt 3.84%. Daarentegen is ditzelfde marktaandeel in de gemeenten waar Picnic is gestart na november 2016 4.11% tegenover 5.16%  in de gemeenten waar zij zijn gestart voor september 2016.

Veneficus Retail Analytics
Data-analysebureau Venficus presenteerde deze week haar onderzoek met daarin belangrijke uitkomsten voor de supermarktbranche. Naast het ‘Randstad Koopstromenonderzoek 2016’ maakten zij voor het onderzoek gebruik van een conceptueel model dat leeftijdsopbouw, gemiddeld inkomen, het percentage uitkeringsgerechtigden én de dekking van het aantal supermarkten meeneemt en zo de samenhang met het online marktaandeel van boodschappen in een gemeente bepaalt.

Meer onderzoeksresultaten vindt u in het whitepaper online.

In september heeft de detailhandel 1,1 procent meer omgezet dan een jaar eerder, meldt CBS. De verkopen (volume) waren 0,7 procent hoger en de prijzen 0,4 procent. De koopdagsamenstelling in september had een positief effect op de omzet. De foodsector realiseerde meer, de non-foodsector minder omzet. Daarnaast is online weer meer omgezet.
September had in 2016 een donderdag en vrijdag meer en een dinsdag en woensdag minder dan in 2015. Na correctie voor de samenstelling van de koopdagen zou de omzet lager zijn dan een jaar eerder.

Sterke omzetstijging winkels in voedingsmiddelen
De winkels in voedings- en genotmiddelen realiseerden in september een omzetstijging van 5,1 procent in vergelijking met september 2015. De omzetstijging is vooral toe te schrijven aan de koopdagsamenstelling. De verkopen groeiden mede daardoor met 4,3 procent. De prijzen waren 0,7 procent hoger dan een jaar eerder. De omzet van de speciaalzaken groeide een fractie sterker dan die van de supermarkten.

Omzetdaling in non-foodsector
Winkels in non-food kampten met een omzetverlies van 3,4 procent, vooral door lagere verkopen. Het volume was 3,7 procent lager dan een jaar eerder. De prijzen lagen 0,3 procent hoger.

Het relatief warme weer in de maand september speelde vooral de kledingwinkels parten. Zo zetten de winkels in bovenkleding 9,3 procent minder om dan een jaar eerder. In juli en augustus realiseerden de kledingwinkels nog een omzetgroei van respectievelijk 7,5 en 3,5 procent. Ook de omzet van winkels in consumentenelektronica was lager, hoewel de krimp wat lager uitviel dan in voorgaande maanden.

De drogisterijen en doe-het-zelfzaken behaalden daarentegen een omzetstijging. Ook de winkels in woninginrichting zetten meer om, al viel de groei lager uit dan in augustus toen er een omzetgroei van bijna 10 procent werd behaald.

Online omzet groeit opnieuw
De online omzet groeide in september met 11,2 procent ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten 14,1 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 7,1 procent.

Bron: CBS

Het online bestellen van levensmiddelen neemt flink toe; bijna 20% van de bevolking geeft aan in de afgelopen 6 maanden online boodschappen te hebben gedaan. In 2014 was dit nog 10%.  Persoonlijke- en huishoudelijke verzorgingsmiddelen zijn, net als in 2014, het vaakst online besteld. AH.nl trekt veruit de meeste online shoppers in Nederland. Ook hebben Bol.com en Zooplus veel online shoppers.

Het merendeel van de online shoppers doet maximaal 1 keer per maand online boodschappen, een kleine groep al vaker. Bij alle webshops zijn klanten het meest tevreden over de transactiefase en het minst tevreden over de service. Veel online shoppers vinden de bezorgkosten een bezwaar om vaker online boodschappen te doen.

  • Onder de non-users is ‘liever levensmiddelen zelf willen zien en uitkiezen’ de meest genoemde reden om geen levensmiddelen online te bestellen.
  • Op de 5 fasen in de Online Shopper Journey scoren alle beoordeelde webshops gemiddeld tussen de 5,2 en 6,0 op een schaal van 1 tot 7.

Specialty shops
De online specialty shops worden gemiddeld net wat beter beoordeeld dan de andere shops. Specialty shops worden relatief goed beoordeeld, met name op een ruim assortiment. Over de selectie fase en de service zijn de shoppers het minst tevreden. Body &fit en Zooplus scoren binnen specialty shops het hoogst.

Supermarkten
Bij online supermarkten zijn shoppers het meest tevreden over de transactie fase. Op service valt er voor de meeste online supermarkten nog wat te winnen.
Vooral Picnic scoort goed op de transactiefase en de levering. Het assortiment mag wat ruimer van de klanten. AH, Plus en Jumbo doen het qua assortiment beter. Coop word het best beoordeeld op de klantenservice.

Drogisterijen
De online drogisterijen worden over het algemeen gelijk gewaardeerd door de shopper. Ook hier zien we de beste scores op transactie en zijn de klanten kritisch ten aanzien van service.
Kruidvat scoort het best op aantrekkelijke prijs van hun producten, maar scoort het minst goed op de service. Over het algemeen wordt de levering van alle online drogisterijen goed beoordeeld.

Warenhuizen
Overall worden de online warenhuizen even goed gewaardeerd. De transactie fase wordt het best beoordeeld, ook over de oriëntatie op de site zijn de shoppers positief.
Bij de Hema worden de transactiefase en de levering goed beoordeeld. Ook vinden online shoppers de producten van de Hema aantrekkelijk geprijsd. De bezorgkosten is voor veel online shoppers een bezwaar.

De economie trekt aan, dit blijkt uit cijfers van het cbs. en dit merken o.a. de bedrijfskleding branche. Dat de economie aantrekt is zeer goed te merken in de bedrijfskledingbranche. Waar bedrijven de afgelopen jaren veelal terughoudend waren bij de aanschaf van kleding voor bedrijven, merken we nu dat dit er makkelijk besteld wordt. Men bestelt sneller, het is niet alleen meer een bestelling om een kledingstuk te vervangen, maar ook weer kledingsets voor nieuwe medewerkers. Er worden weer mensen aangenomen.

Complete nieuwe kledinglijnen

Stefan Aerts van SAwear weet te vertellen dat er zelfs weer wordt geïnvesteerd in compleet nieuwe kledinglijnen binnen een bedrijf. Dit zijn de leukste trajecten voor een bedrijfskledingleverancier, klanten begeleiden bij het uitzoeken van een compleet nieuwe kledinglijn. Hierbij kan alle creativiteit ingezet worden voor het ontwikkelen en bedenken van kledingconcepten waar de klant en de dragers zich prettig bij voelen. En wat bovendien de “branding” van het bedrijf volledig ondersteunt. Tenslotte volgt de uitdaging van het uitzoeken van de juiste stoffen, die comfortabel zijn, de juiste uitstraling geven en ook nog eens voldoen aan de wensen van een lange levensduur.

Wonen branche in de lift
Ook de wonen branche zit weer in de lift. Al in het begin van het jaar 2014, merkt Zonwering.nl zowel een groei aan bezoekers op de website als in aanvragen voor zonwering en rolluiken.

Wanneer je net een nieuwe onderneming bent gestart in de detailhandel, beschik je natuurlijk over een nieuwe winkel. Uiteraard wil je dat deze er verzorgd en netjes uitziet. Er zijn een aantal zaken waar je aan moet denken, om van je winkel een groot succes te maken. Het zijn vaak de kleine dingen die er voor zorgen dat mensen bij je terugkomen en zich in jouw winkel op hun gemak voelen en daardoor een aankoop doen.

Heet je gasten welkom met koffie

Bezoekers van je winkel zullen zich al snel op hun gemak voelen in je winkel wanneer ze iets te drinken krijgen aangeboden. Zorg daarom voor een koffieautomaat, waardoor je altijd verse koffie in huis hebt. Koffie is een echt Nederlands product en wanneer je koffie aan klanten aanbiedt, zullen ze zich niet alleen welkom en op hun gemak voelen, maar ook eerder iets bij je kopen. Voor kinderen kun je bijvoorbeeld denken aan limonade of een snoeppot.

Draag zorg voor een opgeruimde en nette winkel

De inrichting van je winkel heeft ook alles te maken met het feit of alles een vaste plek heeft in je winkel. Dat zorgt er niet alleen voor dat je iets gemakkelijk terug kunt vinden, het maakt ook dat je winkel er verzorgd en netjes uitziet. Een opgeruimde winkel zorgt voor een rustige en prettige uitstraling. Klanten zullen die rust ervaren en daardoor sneller bij je terug komen.

Een plekje om tot rust te komen

Wanneer klanten de mogelijkheid krijgen om even tot adem te komen in jou winkel, heb je al ontzettend veel gewonnen. Een barkruk van Okido Horeca BV kan daarin een verschil maken. Zo kunnen klanten heel eventjes tot rust komen en daardoor de producten die je verkoopt bewuster op zich laten inwerken. Dat zal uiteindelijk resulteren in meer omzet voor jouw onderneming!

Bron afbeelding

De nederlandse detailhandel heeft in maart de omzet met 5,7 procent flink zien dalen. Vergeleken met vorig jaar dezelfde maand.

Het aantal verkochte artikelen daalde met 7,8 procent, maar de artikelen waren 2,6 procent duurder. Dat blijkt uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De non-foodwinkels kregen de meeste klappen zoals, textielsupermarkten, kledingwinkels en doe-het-zelfwinkels. Daar das de daling 12 procent

Koopdagen

De koopdagen dit jaar vielen ook minder gunstig vergeleken met die van vorig jaar, daardoor was er waarschijnlijk een omzetdaling van 2 procent. De genot- en voedingsmiddelen wisten wel omzet te behalen van ± 4 procent