Category

Belastingzaken

Category

Aan een eigen bedrijf zitten de nodige kosten verbonden. Het is dus geen overbodige luxe om je financiën af en toe eens onder de loep te nemen en waar nodig te bezuinigen. Zeker als de coronacrisis zijn sporen nalaat, kan het in dit onzekere economische tijdperk voor de nodige verlichting zorgen. We geven je een aantal zakelijke bespaartips.

1. Kijk of je in aanmerking komt voor aftrekposten van de Belastingdienst

Je kunt wellicht meer belasting besparen dan je denkt. Veel ondernemers zijn niet volledig op de hoogte van de vele aftrekposten die de Belastingdienst biedt. Dit staat namelijk niet automatisch ingevuld bij de aangifte inkomstenbelasting. Je moet dus zelf goed kijken waar je allemaal recht op zou kunnen hebben. Mocht je door de bomen het bos niet meer zien, dan kan het nooit kwaad om eens contact op te nemen met de Belastingdienst.

2. Check of je wellicht subsidies van de overheid kunt toepassen

De overheid stelt verschillende subsidies beschikbaar voor bedrijven die wellicht voor jou relevant kunnen zijn. Je kunt gratis een test doen om te kijken of er een subsidie is die wellicht bij jouw bedrijf past. Het zou zonde zijn om daar geen gebruik van te maken.

3. Bespaar op je vaste lasten

Dikke kans dat je flink kunt besparen op je vaste lasten. Toegegeven: er gaat de nodige uitzoekwerk in zitten. Het loont echter bijna altijd.

Verzekeringen

Begin met het nalopen van je verzekeringen. Lees je polissen na en kijk of je misschien voor bepaalde dingen dubbel verzekerd bent. Nederlanders zijn massaal oververzekerd, dus die kans zit er best in. Bovendien kun je je afvragen of je alle lopende verzekeringen wel écht nodig hebt. Soms is het eventuele risico zo klein, dat het niet opweegt tegen periodieke kosten. Je zakelijke verzekeringen vergelijken is daarnaast een verstandig idee. Wellicht ben je bij een andere verzekeraar veel goedkoper uit of krijg je korting als je meerdere verzekeringen bij dezelfde maatschappij hebt lopen.

Energiekosten

Heb je een kantoor? Kijk dan eens of je misschien van energieleverancier kunt wisselen. Dit klinkt als gedoe, maar kan je aan het eind van de rit veel geld opleveren. Overstappen is namelijk bijna altijd beter voor de portemonnee. Als je contract met een energieleverancier afloopt, worden er daarna over het algemeen hogere tarieven gerekend. Een nieuw contract is dus vrijwel altijd voordeliger. Daar zit vaak ook nog een leuke welkomstkorting bij. En met dat gedoe valt het ook wel mee: het opzeggen doet je nieuwe energieleverancier (gratis) voor je.

4. Bespaar op je telefoonkosten

Heb jij je smartphone vaak nodig voor je onderneming? Hier kun je mogelijk veel geld op besparen. Maak allereerst zoveel mogelijk gebruik van gratis diensten om te bellen. Dan heb je straks een lager abonnement nodig. Veel mensen verlengen hun telefoonabonnement bij hun provider zonder rond te kijken. Dit is vaak ook een kwestie van gemak, maar hier kan je weer geld laten liggen. Wellicht past jouw verbruik wel veel beter een andere provider. Bovendien loop je door te verlengen wellicht mooie aanbiedingen mis. Het kan ook voordelig zijn om voor een sim only-abonnement te gaan. Zeker als je smartphone aan het eind van je abonnement nog prima werkt. Het is anno 2020 zeker niet meer nodig om de nieuwste van de nieuwste smartphone te hebben. Is je oude telefoon toch aan vervanging toe, dan kun je kiezen voor een refurbished smartphone in plaats van een spiksplinternieuw exemplaar. Een refurbished smartphone is een eerder gebruikte telefoon, maar dan wel volledig gereviseerd en opgelapt. Je kunt dus uitgaan van de kwaliteit van een nieuwe telefoon, maar dan vele malen goedkoper.

5. Ga voor tweedehands spullen

Alleen maar gloednieuwe spullen kopen, is sowieso niet meer van deze tijd. De tweedehands markt is enorm in opkomst. Je kunt de meubels voor op kantoor net zo goed voor een leuk prijsje tweedehands kopen. De kwaliteit van gebruikte meubelstukken verschillen sterk, maar met een beetje zoeken vind je ongetwijfeld iets moois. Je kunt bij tweedehands winkels of marktjes kijken, maar ook online bij bijvoorbeeld Marktplaats of Facebook. Er zijn ook platforms die zich specifiek richten op tweedehands kantoormeubelen.

Maar er zijn nog meer zaken waarbij je je heil best in de tweedehands wereld kunt zoeken. Een auto is bijvoorbeeld best een flinke kostenpost die niet per se nodig is. Een tweedehands leaseauto voldoet over het algemeen prima en scheelt aardig in de portemonnee.

Den Haag, 9 november 2020. Ondernemers die in de komende jaren verwachten een jaaromzet lager dan € 20.000,- te hebben, kunnen gebruikmaken van de zogeheten kleineondernemersregeling (KOR). Daarmee zijn zij per 1 januari 2021 vrijgesteld van btw en het doen van btw-aangifte. Met het oog op eventuele gevolgen van het coronavirus, roept de Belastingdienst ondernemers op de afweging te maken of de regeling de komende jaren gunstig kan zijn voor hen.

De kleineondernemersregeling in tijden van corona
Naar verwachting zijn er dit jaar door corona meer ondernemers die een lagere omzet hebben dan andere jaren. Daardoor komen meer ondernemers in aanmerking voor de kleineondernemersregeling (KOR). Dit is een btw-vrijstelling voor ondernemers die structureel een jaaromzet hebben die lager is dan € 20.000,-. Als KOR-deelnemer bereken je voor tenminste 3 jaar geen btw aan klanten, draag je geen btw af en doe je geen btw-aangifte meer.

Voor veel ondernemers kan dit een gunstige regeling zijn. Juist in coronatijd roept de Belastingdienst op om de voors en tegens goed af te wegen en om de aanmelding tijdig (vóór 3 december) in te sturen. Het is daarbij onder andere belangrijk dat ondernemers een inschatting maken of hun jaaromzet ook de komende jaren onder de €20.000,- blijft. Ferry Hoogerheijde, startersvoorlichter Belastingdienst licht toe: “Als ondernemers boven de omzetgrens komen, vervalt de vrijstelling van btw. Dat betekent dat ondernemers direct weer btw in rekening moeten brengen, hun boekhouding moeten aanpassen en btw-aangifte moeten doen. De omzet van alleen 2020 is, als deze door corona lager is dan gebruikelijk, geen goed uitgangspunt om direct te kiezen voor de KOR. We roepen ondernemers daarom op om na te gaan in welke gevallen de KOR passend en gunstig is.”

Wanneer wel/niet deelnemen aan de KOR?

Om te beoordelen of de regeling financieel gunstig is voor jou, zet de Belastingdienst vier situaties op een rij waarin de regeling wel of niet interessant kan zijn. 

  1. Je moet meer btw betalen dan dat je terugkrijgt. Dan kan de regeling interessant zijn voor jou. Krijg je vooral btw terug, dan is de regeling waarschijnlijk niet zo voordelig. Als KOR-deelnemer ben je namelijk vrijgesteld van btw, waardoor je ook geen btw meer kunt terugvragen. Houd ook rekening met eventuele besparingen in tijd en geld, doordat je geen btw-aangifte hoeft te doen.
  2. Je hebt vooral particuliere klanten. Particuliere klanten kunnen geen btw aftrekken, zakelijke klanten wel. Dat kan een overweging zijn om deel te nemen. Als KOR-deelnemer breng je geen btw meer in rekening aan jouw particuliere klanten, waardoor jouw product of dienst goedkoper zou kunnen worden voor hen. Bovendien ben je niet meer verplicht om een factuur te sturen. 
  3. Jouw jaaromzet is tijdelijk lager dan €20.000,-. Schat in of jouw jaaromzet de komende jaren óók onder de €20.000,- blijft. Is dat niet het geval? Dan is de kleineondernemersregeling minder interessant voor jou. Want als je de omzetgrens bereikt, vervalt je vrijstelling en gelden weer de reguliere btw-regels.
  4. Je verwacht veel inkoopkosten en investeringen. Dan kan het gunstiger zijn om nog even te wachten met deelname. Doordat je als KOR-deelnemer vrijgesteld bent van btw, kun je ook geen btw meer aftrekken van zakelijke kosten en investeringen.  

Meer weten?

Op www.belastingdienst.nl/kor kun je terecht voor meer informatie over de kleineondernemersregeling en om na te gaan of de regeling interessant is voor jou.

De wetgeving rondom belastingen in Nederland is behoorlijk complex. Steeds meer ondernemers kiezen voor belastingadvies om zakelijke fouten te voorkomen. Dit geldt ook voor ondernemers die online zaken runnen of een eigen webwinkel hebben. Een belastingadviseur heeft kennis van zaken en benut alle mogelijkheden om belastingvoordelen te behalen. Welke andere voordelen ervaar je als ondernemer wanneer je kiest voor belastingadvies door een fiscalist?

Waarom kiezen ondernemingen voor belastingadvies?
Bedrijven uit de fysieke wereld schakelen regelmatig een belastingadviseur in om hun zaken te regelen. Denk bijvoorbeeld aan het invullen van de belastingaangifte, wat met name voor grote ondernemingen een behoorlijke klus kan zijn. Zodoende is hulp en advies van een belastingadviseur zeer gewenst. Het neemt veel zorgen weg en een onderneming bespaart er tijd en geld mee. Een interessante ontwikkeling in de afgelopen vijftien jaar is de groei van de e-commerce branche. Tegenwoordig zijn er duizenden ondernemers met een eigen webshop. Ook daar komen veel regels bij kijken. Voor hen is online belastingadvies zeer welkom, zodat bepaalde waarderingsgrondslagen en aftrekposten bijvoorbeeld niet worden vergeten of verkeerd worden opgenomen in de belastingaangifte.

Online belastingadvies voor webwinkels
Een webshop is niet locatie gebonden, wat zorgt voor een veel grotere afzetmarkt. Dit maakt online zaken doen heel anders dan wanneer je een fysiek pand hebt. Als webwinkel eigenaar moet je dan ook met veel zaken rekening houden. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van de productvoorraad, het verzenden van artikelen en de communicatie met de klant. Het is daarom handig om de belastingtechnische zaken over te laten aan een adviseur. Op die manier hou je de administratie van je webshop en de webshop zelf van elkaar gescheiden.

Belastingadviseur is op de hoogte van wetswijzigingen
Regelmatig vinden er wetswijzigingen rondom belastingen plaats. Denk bijvoorbeeld aan het wijzigen van de inkomstenbelasting in 2019. Het is belangrijk om daar als ondernemer goed van op de hoogte te zijn. Toch zijn alle ontwikkelingen soms lastig om te volgen, met name als je druk bent met andere zaken. Een belastingadviseur zit echter in het vak en weet precies wat er speelt. Zodoende kun je altijd bij hem of haar terecht met vragen over bepaalde belastingregels en wetten. Hoe zit het bijvoorbeeld met de inkomstenbelasting voor ZZP’ers en welke zakelijke kosten mogen er wel of niet tijdens de belastingaangifte worden afgetrokken?

Hoe vind je een geschikte belastingadviseur?
Zorg er voor dat je een betrouwbare belastingadviseur inschakelt. Je kunt het beste een aantal fiscalisten online met elkaar vergelijken door middel van diensten, prijzen en beoordelingen. Lees altijd de beoordelingen van eerdere klanten nauwkeurig door. Op die manier krijg je een beeld van hoe de belastingadviseur te werk gaat. Vertrouw je het nog steeds niet helemaal? Neem dan telefonisch contact op. Na een persoonlijk gesprek heb je waarschijnlijk een betere indruk van de belastingadviseur.

Advies over fiscale vraagstukken
Misschien heb je als ondernemer te maken met een aantal complexe fiscale vraagstukken. Welke wetten en regels gelden er bijvoorbeeld voor het uitbreiden van jouw webwinkel of online onderneming? Een belastingadviseur geeft je hierover betrouwbaar advies. Hij of zij vertelt je bijvoorbeeld hoe je op een fiscaal aantrekkelijke manier het bedrijf groter kunt maken. Dit scheelt je op de lange termijn veel geld. Ook geeft hij of zij vaak handige tips, bijvoorbeeld hoe je het beste de aangifte van de omzetbelasting kunt doen wanneer je buitenlandse klanten hebt.

Minder kans op fouten en uitstelgedrag
Wanneer je zelf belastingaangifte doet kunnen er altijd fouten gemaakt worden. Bij een belastingadviseur is de kans op fouten een stuk kleiner aangezien hij of zij er dagelijks mee werkt. Een ander voordeel is dat er geen sprake meer is van uitstelgedrag, omdat je bijvoorbeeld geen zin of tijd hebt om de belastingaangifte te doen. Een belastingadviseur gaat meteen aan de slag en verwerkt de belastingaangiften en fiscale zaken van jouw onderneming bijzonder snel.

Belastingadvies en internationaal zaken doen
Misschien ben je van plan om internationaal online zaken te doen. In dat geval zul je te maken krijgen met de fiscale regelingen, rechtsvormen, BTW-tarieven en subsidiemogelijkheden van een ander land. Ieder land heeft eigen wetten en regels waar je goed van op de hoogte moet zijn. Voor bedrijven met internationale aspiraties is een belastingadviseur simpelweg onmisbaar. Deze specialist is meestal goed op de hoogte van de fiscale mogelijkheden in het buitenland.

Fiscale regels in het buitenland
Het is zeker mogelijk om in het buitenland goede zaken te doen, of je nu offline of online actief bent. Wel moet je in het internationale zakenverkeer goed je hoofd er bijhouden. De fiscale regels in het buitenland zijn minstens zo complex als in Nederland en veranderden vaak. Een belastingadviseur is goed op de hoogte van eventuele wijzigingen en voorkomt dat je verstrikt raakt in het internationale web van belastingwetten.

Persbericht is eerder verschenen op https://nl.ageras.com/blog/prinsjesdag-2018-wat-verandert-er-voor-ondernemers

Het is de derde dinsdag van september, dus is Den Haag vandaag het decor van Prinsjesdag. Oranje menigtes vullen er de straten om het vorstenpaar te bejubelen tijdens hun parade in de Glazen Koets, en Koning Willem-Alexander leest de Troonrede voor. Later overhandigt minister van Financiën Wopke Hoekstra (CDA) de Rijksbegroting en de Miljoenennota in de Tweede Kamer – in het iconische “Derde Dinsdag in September”-koffertje, uiteraard.

Traditiegetrouw lekte de Miljoenennota enkele dagen op voorhand uit, zodat diverse media al een tipje van de bestuurskundige sluier konden oplichten. Zo verwacht de overheid een economische groei van 2,6%, een daling van de werkloosheid en een stijging van de koopkracht. Maar wat verandert er voor ondernemers? Wij hebben de belangrijkste wijzigingen op een rijtje gezet:

#1 De afschaffing van de dividendbelasting

Volgens de huidige regelgeving betalen ondernemers 15% belasting over het dividend, ofwel de winstuitkeringen aan hun aandeelhouders. Vanaf 1 januari 2020 is die constructie echter voltooid verleden tijd.

Eerst verwachtte de regering dat deze ingreep gepaard zou gaan met een prijskaartje van €1,5 miljard, maar uit de Miljoenennota blijkt dat de overheid dieper in de schatkist zal moeten graaien. De maatregel zal de portemonnee van de staat maar liefst €1,9 miljard lichter maken.

#2 De verlaging van de vennootschapsbelasting

De afschaffing van de dividendbelasting brengt een zwaar kostenplaatje met zich mee, dus zal de stapsgewijze verlaging van de vennootschapsbelasting iets minder drastisch verlopen dan vooraf gepland.

Voor bedrijven met een winst die lager ligt dan €200.000 daalt het tarief – zoals verwacht – van 20% naar 16%. Bij een winst boven €200.000 neemt de vennootschapsbelasting een minder diepe duik: daar zakt het tarief van 25% naar 22,25% – in de plaats van de voorziene 21%.

#3 Inkomstenbelasting: nieuwe schijven en tarieven in box 1

Momenteel telt box 1 (belastbaar inkomen uit werk en woning) vier belastingschijven. In 2019 schroeft de overheid dit aantal terug naar twee: er komt een basistarief van 36,93% en een toptarief van 49,5%. De inkomensgrens tussen de twee categorieën ligt op €68.600.

#4 Het lage btw-tarief verhoogt

Het lage btw-tarief stijgt met drie procentpunten en klokt in de Miljoenennota af op 9%. Dit levert de schatkist €59,6 miljard op. Consumenten zullen de verhoging vooral voelen in hun geldbuidels wanneer ze hun boodschappen doen (o.a. voedingsmiddelen en medicijnen), maar de belastingwijziging zal ook een invloed hebben op de prijzen van talloze goederen en diensten.

Zo zullen onder meer taxibedrijven, kappers en schilders rekening moeten houden met deze nieuwe btw-heffing bij de tariefbepaling van hun dienstverlening. Hetzelfde geldt voor artiesten, die gebruikmaken van het lage tarief voor hun optredens.

Bent u een ondernemer en wilt u graag een boekhouder inschakelen die op de hoogte is van alle recente ontwikkelingen in het fiscale landschap? Het netwerk van Ageras omvat accountants en boekhouders in heel Nederland: ontvang nu gratis en vrijblijvend 3 offertes van specialisten die aansluiten bij uw wensen.

In dit artikel nemen we je mee langs de basisprincipes van de inkomstenbelasting, want hoe vrij je als ZZP’er ook bent: aan de lange arm van de Belastingdienst ontkom je niet. Met de informatie die we hier met je delen kom je minder snel voor vervelende verrassingen te staan, dus lees het door en doe er je (fiscale) voordeel mee!

Een verstandige starter houdt rekening met de fiscus

Als je net aan de slag bent gegaan als zelfstandig ondernemer, of als je op het punt staat om er eentje te worden, dan komt er een heleboel op je af. Je moet natuurlijk een strak plan hebben, op papier of alleen in je hoofd, over de manier waarop je jouw talenten straks om gaat zetten in een bloeiend bedrijf. Je zult een werkplek nodig hebben. Dat kan misschien vanuit je eigen huis, in eerste instantie, of misschien werk je standaard op locatie bij je klanten. Je hebt een inventaris nodig met de bedrijfsmiddelen die je gaat gebruiken voor je product of je dienstverlening. Een bedrijfsnaam is ook wel zo handig, misschien al uitgevoerd in een logo, op een website, of in je eigen huisstijl. Zo zijn er nog een heleboel belangrijke details waar je over na moet denken voor een soepele start. Als je dat allemaal hebt geregeld en straks alles eenmaal een beetje lekker loopt, kun je helaas nog steeds niet tevreden achterover gaan leunen en toekijken hoe je imperium zich ontvouwt. Aan het einde van je succesvolle start staat er namelijk altijd iemand te wachten om te kijken wat je hebt gedaan en hoeveel winst je daaruit hebt weten te maken. Het is een bekende van elke ondernemer, van groot tot klein, en niet per se de beste vriend die je je kunt bedenken. Het is die abstracte figuur die blijft beweren het niet leuker te kunnen maken, alleen gemakkelijker… Precies: aan het eind van het jaar is het weer tijd voor de fiscus!

De Inkomstenbelasting in het kort

Inkomstenbelasting is een feit waar niet aan te ontkomen valt. ZZP’ers moeten ieder jaar Inkomstenbelasting afdragen. Het is te vergelijken met de Loonbelasting, waar je vast al eens mee te maken hebt gehad bij het werken voor een ‘baas’. Iedere Nederlander in loondienst draagt een deel van haar of zijn salaris af aan de staat; aan de Belastingdienst dus. Omdat je als ondernemer in principe geen loon als zodanig ontvangt, betaal je geen Loonbelasting, maar Inkomstenbelasting. Het is een deel van de inkomsten, of eigenlijk van de winst, die je uit je onderneming haalt. Zo draag je ook als zelfstandige bij aan de solidariteit van de Nederlandse verzorgingsstaat. Dat geeft je hopelijk een gevoel van voldoening, maar dat betekent nog niet dat je meer moet betalen dan nodig is…

Vergeet de voordelen niet!

Misschien denk je nu: dat is knap lastig, zo’n aparte manier van belasting betalen. In zekere zin is dat waar. Je zult een goede administratie moeten voeren om je Inkomstenbelasting goed te kunnen bijhouden; waarschijnlijk heb je ook een accountant of belastingadviseur nodig om straks je aangifte Inkomstenbelasting voor ondernemers te verzorgen. Gelukkig staan daar ook voordelen tegenover. In tegenstelling tot iemand die in loondienst werkt, heb je namelijk een flink aantal bijzondere belastingvoordelen wanneer je als zelfstandig ondernemer je boterham verdient. Hieronder noemen we een paar van de belangrijkste fiscale voordelen waar je op kunt rekenen, maar ga er maar gerust vanuit dat een goede boekhouder er nog meer weet te noemen!

Startersaftrek

Als ZZP’er werk je onder heel andere omstandigheden dan een werknemer, met hele andere uitdagingen. Zeker als je net bent gestart kun je wel een beetje wind in de rug gebruiken. De Belastingdienst houdt daar ook rekening mee, in de vorm van de startersaftrek. Dit is een vooraf vastgesteld bedrag. Voor 2018 is de startersaftrek bepaald op € 2.123. Het scheelt natuurlijk een slok op een borrel als je die tweeduizend-plus euro meteen af mag trekken van de Inkomstenbelasting die je moet betalen. Aan de startersaftrek zijn wel specifieke voorwaarden verbonden. Zo mag je deze regel alleen toepassen in de eerste drie jaar waarin je zelfstandig onderneemt. De gedachte is dat je na die opstartperiode een wat stabielere omzet hebt bereikt. Vraag aan je boekhouder hoe je deze aftrekpost zo goed mogelijk kunt benutten.

Zelfstandigenaftrek

Een ander vooraf vastgesteld bedrag dat iedere zelfstandig ondernemer van de Inkomstenbelasting af mag trekken is de zelfstandigenaftrek. In tegenstelling tot de startersaftrek geld dit niet alleen voor de eerste aanloopperiode van je ondernemersleven. Voor 2018 is de zelfstandigenaftrek door de Belastingdienst op € 7.280 bepaald. Dat is een bedrag dat je niet over het hoofd wilt zien, dus hou hier zeker rekening mee bij je belastingaangifte. Aan de zelfstandigenaftrek is wel de harde eis verbonden dat je in het betreffende jaar minstens 1225 uur aan je onderneming hebt gewerkt. Gemiddeld komt dit neer op zo’n 25 uur per week, dus registreer goed hoeveel uren je aan je bedrijf besteedt. Als je zaak eenmaal lekker op dreef komt, zul je merken dat je maar weinig weken overhoudt waarin je ‘maar’ 25 uur kwijt bent aan je bedrijf, dus schrijf op die uren en bespaar meteen fors op de Inkomstenbelasting die je moet gaan betalen!

Investeringsaftrek

Een bedrijf heeft bedrijfsmiddelen nodig, wat je ook precies doet. Een klusbedrijf heeft gereedschap en andere materialen nodig, een IT’er kan niet zonder een snelle laptop en een thuiskapper komt niet ver zonder een setje goede scharen, zo simpel als wat. Op het moment dat jij je bedrijfsmiddelen gaat aanschaffen, dan ben je aan het investeren: je geeft geld uit in de verwachting dat je daar in de toekomst geld mee gaat terugverdienen. Dat soort investeringen zijn voor een deel aan te voeren als aftrekpost op de Inkomstenbelasting. Je boekhouder kan je precies vertellen wat je wel fiscaal mag aftrekken en wat niet. Sommige kostenposten zijn pertinent niet aftrekbaar, zoals bijvoorbeeld verkeersboetes, hoe graag je dat ook anders zou zien. Andere zaken, zoals bijvoorbeeld gemaakte kosten voor eten en drinken, zijn voor een deel aftrekbaar, bijvoorbeeld voor 80%. Vraag dit goed na bij je adviseur of accountant, zodat je weet waar je aan toe bent. Belangrijker nog: bewaar al je bonnetjes en (digitale) aankoopbewijzen zorgvuldig. Hou de papieren exemplaren geordend bij elkaar en maak overal foto’s of scans van voor extra digitale opslag. Alle posten die je aandraagt bij je aangifte kunnen worden gecontroleerd door de fiscus. Je bent verplicht om een deugdelijke administratie te voeren die minstens vijf jaar terugvoert. Schaf dus meteen maar een paar ordners aan en bewaar ook daar het bonnetje van – die kun je dan mooi weer als investering in je aangifte meenemen!

Onder de streep: de MKB-winstvrijstelling

Uiteindelijk maak je straks, op basis van al die bonnetjes en die keurige administratie (die je zéker weten niet verfrommeld in oude schoenendoos bewaart…) de aangifte Inkomstenbelasting samen met je boekhouder in orde. Nadat de winst is gecorrigeerd met eventuele boetes en zogenaamde gemengde kosten, komen daar de grote aftrekposten overheen. De investeringsaftrek, eventueel je startersaftrek en dan de zelfstandigenaftrek worden in mindering gebracht op je totale inkomsten. Dat scheelt als het goed is al flink. Dan komt de laatste slag: de MKB-winstvrijstelling. Deze vrijstelling bedraagt op dit moment 14% van de resterende winst. Je hoeft geen ster in wiskunde te zijn om te begrijpen dat dit weer een flinke hap uit het bedrag is dat je aan Inkomstenbelasting moet gaan betalen. Afhankelijk van je persoonlijke situatie (en de slimheid van je boekhouder) worden hier nog de overige aftrekposten vanaf gehaald. Uiteindelijk blijft er dan onder de streep een nettobedrag over dat je zult moeten betalen. In sommige gevallen kan dit zelfs een teruggaaf worden, bijvoorbeeld als je net begonnen bent en wel veel hebt geïnvesteerd, maar nog niet veel winst hebt kunnen maken. Wat er uiteindelijk onder jouw streep komt te staan hangt helemaal af van je gedrag als ondernemer. Als je slim met onze tips omgaat, valt het misschien heel erg mee. Wat er ook precies voor bedrag uit komt rollen, we geven je voor je Inkomstenbelasting nog één belangrijke tip: ook al is het misschien niet leuk om belasting te moeten betalen, wees toch maar trots en tevreden over jezelf zodra je het bedrag over gaat maken. Al met al heb je er het afgelopen jaar hard genoeg voor gewerkt: namens de staat en al je landgenoten hartelijk bedankt voor je bijdrage!

Alhoewel het online spelen van kansspelen steeds populairder wordt zijn de regels rondom deze spellen nog altijd niet helemaal vastgelegd door de regering en worden hier nog altijd Kamervragen over gesteld door verschillende partijen om zo tot een goed besluit te komen. Dit heeft niet alleen gevolgen voor u als online speler, maar ook de regering loopt hierdoor miljoenen belastinginkomsten mis. 

Op dit moment dragen online casino’s namelijk nog geen kansspelbelasting af over de inkomsten die zij genereren uit de online kansspelen die zij aanbieden. Veel van deze online casino’s zijn op Malta gevestigd en opereren dan ook onder buitenlandse vergunningen, waaronder casino vergunningen uit Malta of het Verenigd Koninkrijk.

Ook bij online bookmakers wordt momenteel in ons land gretig gespeeld. Hoewel er momenteel wel legaal op sportwedstrijden als voetbal, basketbal en American Football gewed kan worden, bieden buitenlandse partijen veel gunstiger quoteringen aan en een uitgebreider spelaanbod. Zo kan je momenteel alleen bij buitenlandse bookmakers live op sport wedden, maar ook op hele andere evenementen, zoals de uitreiking van de Oscars, het Eurovisie Songfestival en zelfs op de uitkomsten van bijvoorbeeld de Amerikaanse verkiezingen.

In een gereguleerde markt dienen online casino’s en bookmakers kansspelbelasting te betalen, wat in de regel een vast percentage is van de bruto omzet. Op dit moment zet de overheid in op een percentage kansspelbelasting van 21%. In veel andere, wel gereguleerde landen liggen deze percentages op een vergelijkbaar niveau.

Door het ontbreken van een casino vergunningstelsel, dragen de online casino’s die hun producten aanbieden geen kansspelbelasting af. Naar schatting loopt de overheid hierdoor jaarlijks tientallen miljoenen aan inkomsten mis.

Wel is het zo u als online speler verplicht bent kansspelbelasting te betalen over het geld dat u gewonnen heeft. Dit is op dit moment 29%, maar er zijn geluiden dat dit in juli van dit jaar verhoogd gaat worden naar 31%. Ondanks dat de speler verplicht is belasting te betalen over alle winsten boven de 449 euro, gebeurt dit in de praktijk ook vaker niet dan wel. 

Ook hiervoor is het belangrijk dat de regering snel tot besluiten komt. Dan zijn zaken helder voor de speler en kunnen de regels worden nageleefd en gehandhaafd. Dit zou het beeld dat er heerst over online casino’s wellicht ook positiever kunnen maken. Veel mensen hebben toch vaak nog (onterecht) het gevoel dat online casino’s niet altijd even betrouwbaar zijn. En dat is zeker niet bij alle online casino’s het geval. Vooral niet als ze operen onder betrouwbare casino vergunningen zoals die uit Malta of het Verenigd Koninkrijk.

Wilt u ook online eens een gokje wagen? Dan hebben wij een top 10 met betrouwbare online casino’s samengesteld. 

Het is niet het leukste om te doen maar, vaak toch wel handig. Om geen onnodige kosten te krijgen, hebben we hier 3 simpele tips.

  • Dit jaar heeft u tot 1 mei 2015 de tijd om uw belastingaangifte te doen. Maar dit kan wel als gevolg hebben dat u 4 % belastingcenten moet betalen.
    Dus doe daarom uw belastingaangifte gewoon voor 1 april 2015, zodat u geen onnodige kosten kwijt bent.
  • Voor als u nog een bedrag over 2014 moet betalen, kijk dan goed naar de voorwaarden van het uitstel. U kunt deze voorwaarden in de brief van de belastingdienst vinden, deze brief krijgt u alleen als u nog geld schuldig bent.
  • Controleer of u recht op toeslagen heeft, dit kunt u gewoon op de website van de belastingdienst vinden.

Online voorziening maakt aangifte inkomstenbelasting voor zzp’ers en starters makkelijker

Vanaf 6 maart staat de nieuwe Aangiftehulp Ondernemers live, te vinden onder aangiftehulp.ondernemersplein.nl. Deze online voorziening van de Belastingdienst helpt ondernemers bij het doen van hun aangifte inkomstenbelasting.

Het is weer aangiftetijd. Oók voor ondernemers. De Belastingdienst helpt hen daarbij: met de nieuwe online Aangiftehulp Inkomstenbelasting, speciaal voor ondernemers. Een praktisch, toegankelijk hulpmiddel waarmee de ondernemer sneller én makkelijker met zijn aangifte aan de slag kan. De aangiftehulp Inkomstenbelasting bevat antwoorden en tips, heldere video’s en handige rekenhulpmiddelen. Overzichtelijk en geschreven in begrijpelijke taal.

 Snel antwoord op vragen
In de aangiftehulp vindt de ondernemer snel antwoord op vaak gestelde vragen, zoals:

  • Welke bedrijfskosten kan ik aftrekken?
  • Welke vragen in de aangifte kan ik overslaan?
  • Hoe moet ik aangifte doen als ondernemer?
  • Waar moet ik voor kiezen: een privéauto of een bedrijfsauto?
  • Kan ik gebruikmaken van de vooraf ingevulde gegevens in mijn privé-aangifte?

 

Heldere video’s, rekenhulpmiddelen en verwijzingen
Ook vindt de ondernemer in de aangiftehulp:

  • Korte, heldere video’s
  • Handige hulpmiddelen
  • Duidelijke invulhulp bij het aangifteformulier
  • Verwijzingen naar andere (online) informatiebronnen

Overzichtelijke vormgeving en begrijpelijke taal
De aangiftehulp heeft een frisse, eigentijdse vormgeving. En is geschreven in begrijpelijke taal, met zo min mogelijk fiscale termen. En waar die wel worden gebruikt, krijgen ze een duidelijke uitleg. Zo vindt de ondernemer makkelijk zijn weg.

Hulp bij aangifte voor ondernemers?
Veel zzp’ers en starters overwegen zélf hun jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting doen, maar kiezen er vanwege de fiscale termen en soms lastige vragen toch maar voor om uit te besteden. ‘Uitbesteden is een prima oplossing, maar het is lang niet altijd nodig’, zegt de Belastingdienst. ‘Als de situatie in 2014 niet al te complex was, dan kunnen de meeste ondernemers hun aangifte prima zèlf doen. De Aangiftehulp helpt hen daarbij’.

Natuurlijk konden ondernemers al terecht op de website die heel veel nuttige info bevat. Maar de hoeveelheid tekst en fiscale focus, maakt dat een groep ondernemers daar onderweg verdwaalt of afhaakt. De Aangiftehulp biedt meer gerichte, laagdrempelige antwoorden op de meest voorkomende vragen van ondernemers. Met taal- en beeldgebruik die daarbij past. We maken daarbij dankbaar gebruik van de innovaties die de laatste maanden zijn beproefd en nu ook op delen van www.belastingdienst.nl/aangifte zijn doorgevoerd.

Meer ondernemers, meer service.
Het aantal ondernemers in Nederland is de afgelopen jaren behoorlijk gegroeid. Zo is het aantal btw-aangiften dat we ieder kwartaal ontvangen, de afgelopen 2 jaar bijvoorbeeld toegenomen met ruim 200.000. Aantallen die we met de beschikbare controlecapaciteit steeds lastiger kunnen behappen. Met de nieuwe voorzieningen snijdt het mes aan twee kanten: We bieden ZZP’ers – en met name de starters onder hen – een extra steuntje in de rug bij het goed en op tijd indienen van de aangifte. En als meer goedwillende ondernemers in één keer een goede aangifte indienen, biedt dat ruimte om ons toezicht te richten op thema’s die er écht toe doen.

Omzetbelasting aangifte: 5 slimme tips
Als ondernemer kun je je belastingaangifte uitbesteden of je kiest ervoor je aangifte omzetbelasting zelf te doen. Wanneer je de omzetbelasting aangifte zelf regelt, is het van belang dat je op de hoogte bent van geldende wetten en regelgeving. De kans dat je jezelf fiscaal te kort doet, is namelijk aanwezig. Dit is jammer, omdat je er toch relatief veel tijd mee kwijt bent. Slim btw-aangifte doen? Profiteer van deze vijf praktische tips.

1. Op tijd btw aangifte doen door sms-alert
Het is van belang, dat je aangifte omzetbelasting en betaling op tijd is ingediend bij de Belastingdienst. Houd hierbij rekening met de verwerkingstijd van de bank. De Belastingdienst biedt je een handig hulpmiddel om je omzetbelasting aangifte niet te vergeten: een sms-alert. Na registratie ontvang je periodiek een reminder voor je aangifte omzetbelasting per sms.

2. Controleer alle inkoop- en verkoopfacturen
Kosten die je maakt voor de zaak zijn in sommige gevallen aftrekbaar. Een voorwaarde hiervoor is, dat de btw-factuur van jou en van partijen waar je afneemt, voldoet aan de gestelde eisen van de Belastingdienst. Controleer altijd of inkomende facturen voldoen aan deze eisen. Voldoet een factuur niet, dan is deze niet geschikt voor aftrek.

3. Ga na of je vrijstelling hebt van omzetbelasting aangifte
Als je als ondernemer minder dan €1.883 euro aan btw zou moeten betalen in een jaar, dan hoef je geen btw te betalen. In sommige gevallen hoef je niet eens aangifte omzetbelasting te doen. Dit wordt mogelijk gemaakt door de Kleineondernemersregeling (KOR) en is aantrekkelijk voor ondernemers, die (nog) niet veel inkopen.

4. Geef buitenlandse aankopen op tijd door
Koop je in het buitenland iets voor de zaak en wil je de btw hiervan terugvragen, dan moet je deze aankoop vóór 30 september van het kalenderjaar dat volgt op het teruggaaftijdvak aangeven bij de Belastingdienst. Voor het terugvragen van deze btw heb je aparte inlogcodes nodig bij de Belastingdienst. Houd er rekening mee dat het aanvragen van de inlogcodes maximaal 4 weken kan duren.

5. Btw aangifte doen met internationale klanten
Wanneer je zaken doet met klanten uit EU-landen, hoef je in sommige gevallen geen btw af te dragen. Dit geldt bijvoorbeeld als je producten of diensten levert aan ondernemers met een btw-nummer in een EU-land. Hier reken je namelijk geen btw over. Wanneer je juist producten of diensten importeert, moet je wel het geldende btw-tarief betalen in Nederland. Wanneer je zelf btw hebt betaald in een ander EU-land, dan kun je deze terugvragen via de Nederlandse Belastingdienst.

Hulp bij belastingaangifte nodig? Je kunt je belastingaangifte uitbesteden aan een (online) boekhouder. Deze partijen zijn volledig op de hoogte van geldende wetten en regelgeving omtrent belastingaangifte voor ondernemers. Op deze manier krijg je belastingadvies en weet je zeker dat je geen fiscale kansen laat liggen.