Category

Financiële dienstverlening

Category

Ten opzichte van een paar jaar geleden is het rentepercentage op een lening flink verlaagd. Sinds december 2019 is er tussen banken zelfs concurrentie ontstaan over wie het laagste rentepercentage hanteert. Iedere bank wil tenslotte dat de burger een lening bij hun afsluit of het nu gaat om een persoonlijke lening, hypotheek of doorlopend krediet.

Toename van concurrentie bij geld lenen

Op de persoonlijke lening hebben verschillende banken de rente verlaagd. DEFAM, Interbank en Findio hebben alle 3 het rentepercentage verlaagd naar 3,9 %. De minimale rente van 3,9 % wordt tevens gehanteerd door Freo en BNP Paribas. Deze 5 kredietverstrekkers strijden om aan de kop van de rentelijstjes te staan. Welke kredietverstrekker zal als eerste het rentepercentage verlagen waardoor er een nieuw toptarief komt?

De achterblijvende leenrente

Op de rentemarkten dalen de rentepercentages nog steeds, maar dit komt maar beperkt terug in de leenrentes.

Ten opzichte van de hypotheekrente en kapitaalmarktrente dalen de leenrentes vele malen minder. Bovendien geldt dit ook voor de rentes van het doorlopend krediet, maar ook voor persoonlijke leningen. Daarbij geldt dat doorlopend krediet langzamerhand uit de gratie raakt.

Wie wordt nummer 1?

Ondanks de genoemde renteverlagingen is er nog geen nieuwe laagste leenrente. Voor BNP en FREO geldt dat 3,9 % het scherpste tarief is. Uit ervaring kan worden gesproken dat de kredietverstrekker met de eerste positie – zeker vanuit vergelijkingssites – veel extra klanten oplevert. Benieuwd welke kredietverstrekker op dit moment bovenaan staat? Op lening.nl krijgt u antwoord op deze vraag.

Wanneer u een lening wilt afsluiten is het verstandig om de verschillende leningen en kredietverstrekkers met elkaar te vergelijken. Misschien wel de belangrijkste factor is welk rentetarief wordt er door de verschillende kredietverstrekkers gehanteerd? U kunt op de genoemde website een indicatie krijgen van de laagste rente voor verschillende type leningen. Of het voor u mogelijk is om een lening tegen een laag rentetarief te krijgen hangt af van een groot aantal factoren. Bij de factoren moet u denken aan de hoogte van de lening, onderpand, persoonlijk risicoprofiel en aanvullende verzekeringen.

De vraag die gesteld kan worden is welke van deze 5 kredietverstrekkers als eerste de rente zal verlagen om bovenaan de vergelijkingslijstjes te komen te staan.

Mocht u een lening willen afsluiten bij een van bovenstaande kredietverstrekkers bekijk dan welke rentepercentage de kredietverstrekker hanteert en welke voorwaarden worden gesteld.

Financiële diensten verschilt van de traditionele banken en verzekeringsmaatschappijen tot leasemaatschappijen. De sector is vrij complex en hun bedrijfsprocessen verschillen in sommige gevallen enorm. Wat ze echter gemeen hebben, is het aanbod van financiële diensten waarin financiële deposito’s een rol spelen. Als het om geld gaat, gaat het altijd om vertrouwen. Een CRM-systeem helpt bij het duurzaam verbeteren van klantrelaties en het opbouwen van vertrouwen.

Als u bijvoorbeeld gebruik maakt van de diensten van een beleggingsadviesdienst en dan niet langer het relevante servicecontact kunt bereiken of een verlaat antwoord op dringende vragen ontvangt, verliest u snel vertrouwen in het bedrijf. De financiële sector leeft als geen ander van zijn reputatie en de onderliggende mond-tot-mond reclame. Een vlekkeloos en volledig klantrelatiebeheer is daarom van groot belang voor financiële dienstverleners.

Waarom een ​​CRM-systeem?

Om dit klantrelatiebeheer te kunnen bieden, worden zogenaamde klantrelatiebeheersystemen (CRM) gebruikt. Met deze softwaretoepassingen kunnen bedrijven klanten altijd in de gaten houden en persoonlijk contact onderhouden en uitbreiden. Alle relevante informatie wordt op een centrale locatie voor de werknemers gepresenteerd, zodat een holistisch overleg kan worden gegarandeerd.

Uiteindelijk maakt een modern CRM-systeem verbeterd contactbeheer, samenwerking tussen teams, verhoogde productiviteit en versterkt verkoopbeheer mogelijk. Betrouwbare rapportagemogelijkheden kunnen ook worden gebruikt om nauwkeurige verkoopprognoses te maken, wat uiteindelijk leidt tot verbeterde verkoopstatistieken.

CRM-systemen hebben verschillende functies die van verschillende waarde zijn voor verschillende bedrijfsgebieden. Laten we in het volgende enkele van de meest essentiële functies van een CRM-systeem bekijken en het gebruik ervan voor bedrijven in de financiële dienstverlening aanwijzen.

Digitaal klantenbestand

Voor elke klant wordt een individueel digitaal klantenbestand aangemaakt in een CRM-systeem. Dit omvat onder andere de contacthistorie, e-mails, voorkeurscommunicatiekanalen, bestel- en aanbiedingsgeschiedenis bij de klant, adviesdocumenten enzovoort. Door alle contactgegevens te combineren, kan elke medewerker snel en gemakkelijk aan een specifieke kwestie van de klant werken, zonder eerst door te hoeven gaan naar de volgende baan.

Als een klantadviseur ziek is of het bedrijf verlaat, kan niettemin worden gegarandeerd dat de klant de best mogelijke zorg blijft ontvangen en dat er geen informatie ontbreekt voor het volgende consult. Indien nodig is het mogelijk om te filteren op de overeenkomstige informatie en klantgroepen kunnen logisch worden gecombineerd.

Het grote voordeel van het samenvoegen van alle gegevens van alle afdelingen in één centrale locatie ligt in het ding zelf. Het zoeken naar bepaalde informatie is enorm verkort en bovendien hebben alle partijen hetzelfde kennisniveau, zodat fouten worden voorkomen. Als de gegevens ook beschikbaar zijn voor mobiel gebruik, kunnen verkopers eenvoudig gegevens ophalen of zelfs invoeren in de afspraak van de klant tijdens de afspraak van de klant, zodat dit gemeenschappelijke kennisniveau altijd in real-time wordt gegarandeerd.

Digitaal crm systeem

360 ° zicht op de klant

Deze vorm van het samenvoegen van alle informatie creëert een echt 360 ° -beeld van de klant, wat verdere evaluaties van het eigen klantenbestand mogelijk maakt. De topklanten kunnen bijvoorbeeld worden geïdentificeerd of de klantwaarden van de anderen kunnen worden bepaald.

Het CRM-systeem kan echter niet alleen helpen met betrekking tot de eigen focus op specifieke klantgroepen, maar ook met het 360 ° -beeld van het individu. Zo wordt aanzienlijk betere kennis van de behoeften van elk individu gecreëerd en kan deze klant op de lange termijn beter worden verzorgd.

De kennis van het gedrag van individuele klanten helpt dan bij het samenvoegen van klantgroepen, wat van cruciaal belang is voor zowel marketing als verkoop. Gedragspatronen kunnen dus worden geanalyseerd en aanbiedingen meer gericht worden gemaakt. Een overwinning voor alle partijen.

Interne communicatie

Maar niet alleen de communicatie met de klant wordt aanzienlijk verbeterd door het gebruik van een CRM-systeem, ook de interne communicatie wordt enorm versterkt. Het feit dat iedereen nu dezelfde informatie heeft, voorkomt op veel plaatsen misverstanden en dubbelzinnigheden. Met de gemeenschappelijke basis in het CRM-systeem kunnen processen aanzienlijk worden verbeterd en duurzaam efficiënter worden gemaakt. Individuele bedrijfsprocessen kunnen worden gevolgd door alle betrokkenen bij het proces en u kunt direct zien wat de status van een specifiek proces is.

Op deze manier verplaatsen documenten zich veel sneller en kunnen processen sneller worden afgehandeld. Bovendien wordt de samenwerking veel transparanter. Tegenwoordig verwachten klanten op alle digitale kanalen met een bedrijf te kunnen communiceren.

Door de integratie van al deze communicatiekanalen wordt niet alleen een snellere verwerking van klantverzoeken bereikt, maar kan het systeem de betreffende afdelingen op de hoogte brengen met passende meldingen. Als een medewerker dit verwerkt, wordt dit dienovereenkomstig genoteerd, zodat vragen niet twee keer worden beantwoord.

Samenwerken

De verschillende afdelingen in het bedrijf kunnen veel beter samenwerken met een CRM-systeem. Verkoopteams kunnen samenwerken met de productteams om op maat gemaakte aanbiedingen te maken. Evenzo kunnen de door marketing verkregen leads worden gebruikt door verkoop. De service heeft toegang tot de verkoopgegevens en kan bijvoorbeeld de nieuwste bestellingen bekijken om de klant beter van dienst te kunnen zijn. Dit creëert meerdere symbiose binnen het eigen bedrijf die voorheen ondenkbaar waren.

Diverse andere functies

Een CRM-systeem heeft een veelvoud aan extra functies, die allemaal waarde toevoegen aan verschillende delen van het bedrijf. U kunt bijvoorbeeld rapporten over concurrenten automatiseren, automatisch facturen genereren of kennisportals opzetten. Het opnemen van sociale mediakanalen biedt ook voordelen.

In het dagelijks leven lopen we door ons handelen bepaalde risico’s. Risico’s waar we zelf vervelende gevolgen van kunnen ondervinden, of waarbij anderen gedupeerd worden. Zijn de financiële gevolgen zelf te dragen, dan hoef je je er niet tegen te verzekeren. Bij mogelijke grote financiële risico’s is het verstandiger dat wel te doen. Denk hierbij maar aan een woonverzekering of aansprakelijkheidsverzekering. Verzekeringen zijn er niet alleen voor personen. Ook bedrijven kunnen zich verzekeren voor risico dat ze lopen. Werk je als ZZP’er of heb je een grotere onderneming, dan is het bijvoorbeeld verstandig een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Waarom? Hieronder noemen we drie redenen voor het afsluiten van een AVB (Aansprakelijkheidsverzekering Voor Bedrijven).

Voorkom risico op onvoorziene kosten en financiële problemen

Het is niet wettelijk verplicht een AVB af te sluiten. Maar je kunt wel wettelijk aansprakelijk worden gesteld voor schade die door jou, je medewerkers of je producten is ontstaan. Hierbij kan het zowel gaan om letsel bij mensen als schade aan spullen. Bijvoorbeeld doordat iemand gewond raakt door een product van je, of een van je medewerkers een brand veroorzaakt. Een AVB-verzekering dekt in dit geval de schade, die soms wel eens in de miljoenen kan lopen. Door het afsluiten van de verzekering loop je geen risico op onvoorziene kosten. Bovendien voorkom je dat je onderneming in de financiële problemen komt door claims.

Een opdrachtgever, leverancier of branche stelt een AVB verplicht

AVB

Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is aan te raden omdat het je veel zorgen kan besparen. Ondanks dat het geen wettelijk verplichte verzekering is, wordt deze soms wel verplicht gesteld. Bijvoorbeeld door een opdrachtgever of leverancier van je bedrijf, zodat ze zeker weten geen onnodig financieel risico lopen. Er zijn bovendien een aantal branches waarbij de kans op een verplichte AVB groot is. Dit is onder andere het geval bij beroepen als gastouder, personal trainer, psycholoog, kapper, hovenier, aannemer, koerier en fotograaf. Door het afsluiten van een AVB hoef je geen omzet mis te lopen.

Ook interessant om te lezen: Meer weten over deze verzekering? Al eerder beschreven we de voordelen van een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.

Veel verzekerd voor relatief weinig geld

Als ondernemer kun je je tegen allerlei zaken verzekeren. Maar sommige verzekeringen zoals een arbeidsongeschiktheidsverzekering kunnen erg prijzig zijn. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering biedt veel verzekering voor relatief weinig geld. Al voor een paar tientjes per maand ben je verzekerd voor schade of letsel dat door jou of medewerkers veroorzaakt is.

Twijfel jij nog of je een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering wel nodig vindt? Bedenk dan goed of je zelf het financiële risico bij letsel of schade wel kan en wil dragen. De tijdsinvestering die het vraagt om een AVB af te sluiten hoeft je in ieder geval niet tegen te houden. Voor een ZZP’er of kleine onderneming kun je deze gemakkelijk online met een paar klikken aanvragen.

Het aanvragen van een zakelijk krediet wordt steeds toegankelijker voor ondernemers. Er komen dan ook steeds meer aanbieders van leningen voor bedrijven en particulieren. Nadeel van dit grote aanbod is dat je door de bomen het bos al snel niet meer ziet. Het afsluiten van een zakelijk krediet is een belangrijke stap en je wilt dan ook een weloverwogen keuze maken. Voordat je een zakelijk krediet aanvraagt kun je jezelf en de aanbieder een aantal belangrijke vragen stellen die het proces een stuk eenvoudiger kunnen maken. Hieronder staan 5 belangrijke vragen die je kunnen helpen bij het afsluiten van een lening. 

Past de aflostermijn bij mijn behoefte?

Waarschijnlijk heb je zelf al wel een idee wat de beste aflostermijn zou kunnen zijn. Het is namelijk belangrijk dat je weet over welke periode je de schuld wilt gaan aflossen. Vraag  bij de aanbieder van de lening na of jouw ideale aflostermijn mogelijk is. Zorg ervoor dat je niet teveel afwijkt van jouw ideale aflostermijn. Met andere woorden, zoek een lening die bij je past.

Wat zijn de bijkomende kosten en het rentetarief?

Voordat je een lening aangaat is het belangrijk om de bijkomende kosten in beeld te krijgen zodat je niet voor onverwachte verassingen komt te staan. Zorg er voor dat je het nadrukkelijk vraagt aan de geldverstrekker zodat je exact weet wat het uiteindelijk gaat betalen.

Zakelijke lening aanvragen

Wat wordt mijn aflosschema?

Het is goed om je voor te bereiden door middel van een aflosschema. Leningen verschillen in het afbetalen tussen dagelijks, wekelijk en maandelijkse termijnen. Als je weet wanneer je moet aflossen kun je je hierop voorbereiden en er voor zorgen dat het geen problemen gaat opleveren.

Wanneer begint het aflossen?

Zorg ervoor dat je weet wanneer de aflossing begint. Het is niet prettig wanneer je onverwachts moet beginnen met aflossen en je mogelijk direct tegen schulden aanloopt.

Wordt mijn lening geregistreerd bij het BKR?

Het BKR is het Bureau Krediet Registratie. Het BKR registreert wie er leningen hebben afgesloten die nog niet zijn afbetaald. Wanneer jij in het BKR staat kan dit invloed hebben op volgende leningen die jij wilt aangaan, zoals een hypotheek of een andere privé lening. Wanneer je privé nog een lening zou willen aanvragen moet je dit voor jezelf bepalen voordat je een zakelijke rekening aanvraagt.

Het was rond eind maart 2018 toen Trump aan zijn publiek verkondigde een extra belasting op Chinese goederen te onderzoeken. Dit was het startschot van een steeds verder aanwakkerende handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China. Intussen riep de Chinese overheid Chinese bedrijven op om geen Amerikaanse landbouwproducten meer te kopen en werd de Chinese yuan (CNY) gedevalueerd. Trump noemt China op zijn beurt een Currency Manipulator en lachte zich een aap toen hij het over de invoerheffingen had. Het zijn slechts enkele wapenfeiten van het wedstrijdje armworstelen tussen Trump en Xi Jinping. En intussen lijkt de internationale markt zich in een egelstelling te positioneren. Het mag dan ook niet verbazen dat steeds meer beleggers op zoek gaan naar zogenoemde safe havens. Daar lijkt ook Bitcoin van te profiteren.

Van twee naar drie veilige havens

Wanneer we het over economische veilige havens hebben, hadden we het van oudsher over goud en zilver. Tijdens een economische crisis boomt de koers van edelmetalen zoals goud en zilver als geen ander. En ook nu is dat opnieuw de waarheid. Ten tijde van Trumps eerste aankondiging in 2018 schommelde de goudkoers nog rond de grens van €35.000,- per kilo goud. Begin juli 2019, net voor de totale explosie van de handelsoorlog, was de grens van €40.000,- in zicht. En intussen is deze grens al ruimschoots overschreden. Eenzelfde tendens zien we ook bij zilver, waarvan de koers sinds juli 2019 van €428,- naar €487,- klom. Andermaal een winnaar van de opflakkerende handelsoorlog tussen de VS en China.

Tot slot is er nog een andere lachende derde: Bitcoin. Het is al langer bekend dat Bitcoin het vooral goed doet wanneer het vertrouwen in het monetair systeem verderft. Wanneer we Ethereum betrouwbaar vinden, wagen we de sprong. En wanneer we Bitcoin Evolution betrouwbaar vinden, zullen we er al even snel in investeren. Onlogisch is dat niet. Maar net zoals bij goud en zilver hoeft het vertrouwen in de cryptomarkt niet toe te nemen om een opwaartse tendens te merken. Ook voor hen volstaat het dat het vertrouwen in de klassieke financiële markt afneemt, zoals dat nu het geval is. Het gaat nu eenmaal om veilige havens. Ook Bitcoin lijkt zich die rol toe te eigenen.

Bitcoin beleggers

Bitcoin als veilige haven

Dat Bitcoin als een veilige haven wordt beschouwd, mag dan wel contradictorisch klinken maar dat het voor een grote groep beleggers de waarheid is, is intussen toch al meermaals bewezen. En ook nu lijkt dat het geval te zijn, want Bitcoin lijkt zich analoog aan de goud- en zilverkoers te gedragen.

Ten opzichte van maart 2018, toen 1 Bitcoin nog ongeveer €6.500,- waard was, klokken we nu af rond de grens van €10.000,-. Het valt vooral op dat de koers van Bitcoin, net zoals deze van goud en zilver, vanaf het tweede kwartaal van 2019 begon te klimmen.

Toch zou Bitcoin zichzelf niet zijn indien er niet een aantal subtiele verschillen zijn. Terwijl goud en zilver nog steeds een opwaartse tendens kennen, lijkt Bitcoin immers rond de grens van €10.000,- te consolideren. Maar volgens analisten gaat het om niets meer of minder dan een correctie waar vooral altcoins en dus de bredere cryptomarkt van profiteren.

Hoe dan ook mag het duidelijk zijn dat de handelsoorlog tussen VS en China beleggers niet alleen richting goud en zilver stuurt, maar ook in de richting van Bitcoin en de ruimere cryptomarkt. En laat de handelsoorlog er nu net een zijn tussen twee landen die al langer de strijd met de cryptomarkt aangaan.

Momenteel heeft slechts iets meer dan 20 procent van de ondernemers een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Het afsluiten van een AOV is echter wel aan te raden, omdat de overheid geen financieel vangnet biedt bij arbeidsongeschiktheid. Om ondernemers te behoeden voor financiële problemen, heeft de overheid in het nieuwe pensioenakkoord vastgelegd dat een AOV in de toekomst wel verplicht zal worden. Het is belangrijk je dus alvast te oriënteren op AOV verzekeringen. Zo weet je zeker dat je een verzekering afsluit, die het beste past bij jouw persoonlijke situatie. Eén van de afwegingen hierbij, is de keuze tussen het zakelijk of privé betalen van een AOV verzekering. Wat zijn van beide opties de voor- en nadelen?

Wat biedt een AOV verzekering?

AOV verzekeringen dekken het risico op inkomensverlies af bij arbeidsongeschiktheid. Bijvoorbeeld na een ongeval, of bij ziekte of een zwangerschap. Om recht te hebben op uitkering, maakt het overigens niet uit of de reden van je arbeidsongeschiktheid gerelateerd is aan je werk. Je bent ook verzekerd als je bijvoorbeeld gewond raakt door een ongeluk tijdens het sporten.

Werk je als ondernemer vanuit een rechtspersoon zoals een BV? Dan kun je er zelf voor kiezen of je de AOV privé op eigen naam wil afsluiten, of op naam van de rechtspersoon. Hieronder lees je meer over de voor- en nadelen van beide mogelijkheden.

AOV verzekering op eigen naam afsluiten en privé betalen

Het grootste voordeel van het privé afsluiten van een AOV verzekering, is dat de premie (bij maandelijkse uitkering) aftrekbaar is van je inkomstenbelasting in box 1. Hierdoor krijg je tot 51,75 procent van de premie terug van de Belastingdienst. Op deze manier is het fiscale voordeel groter dan als je de AOV verzekering afsluit via de BV. In dat laatste geval geldt er namelijk slechts een voordeel van 25 procent door de aftrek van de vennootschapsbelasting. Een ander voordeel is dat een uitkering niet in een failliete boedel kan verdwijnen.

Er kleven echter ook nadelen aan het privé betalen van de premie van een AOV verzekering. Een persoonlijke uitkering wordt namelijk hoger belast vergeleken met een AOV die op naam van een BV is afgesloten. Daarnaast ben je zelf verantwoordelijk voor het betalen van de premie. Hier mag overigens vanuit de BV wel een financiële compensatie tegenover staan. Deze kan bijvoorbeeld bestaan uit een dividenduitkering gelijk aan de AOV-premie, of extra inkomsten.

Zakelijke AOV verzekering

AOV verzekering zakelijk afsluiten

Sluit je een AOV verzekering af via een rechtspersoon zoals een BV, NV, vereniging of stichting, dan kan dit bepaalde voordelen hebben. Zo hoef je als ondernemer niet zelf de kosten van de verzekering te dragen. De premie is fiscaal aftrekbaar van de vennootschapsbelasting, al is dit zoals hierboven uitgelegd minder interessant dan aftrekken van de persoonlijke inkomstenbelasting. Daartegenover staat wel weer het voordeel dat de uitkering lager belast wordt, dan als je de verzekering privé afsluit. Het nadeel van het zakelijk afsluiten van een AOV verzekering is dat de uitkering in de failliete boedel kan verdwijnen bij faillissement van de rechtspersoon.

Zoals je ziet hebben beide manieren van afsluiten zowel voor- als nadelen. Welke optie is het beste is voor jou, hangt af van je persoonlijke situatie en voorkeur.

Ook interessant: Als ondernemer loop je op diverse manieren financieel risico. Al eerder beschreven we welke verzekeringen voor ondernemers nog meer nodig zijn, naast een arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Den Haag, 10 juli 2019 – De zomervakantie is in een deel van Nederland officieel gestart. Ook veel startende ondernemers gaan er binnenkort tussenuit. Voor hen is het belangrijk om naast alle vakantievoorbereidingen ook te zorgen dat zij uiterlijk woensdag 31 juli de btw-aangifte en -betaling over het tweede kwartaal indienen. De Belastingdienst maakt dit voor startende ondernemers eenvoudig via het nieuwe ondernemersportaal ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’, waarop zij inloggen met DigiD of eHerkenning. Voor alle startende ondernemers met vragen over de btw-aangifte, geeft de Belastingdienst tips voor een goede en tijdige btw-aangifte en -betaling.

In het eerste halfjaar van 2019 registreerde de Kamer van Koophandel 118.103 startende ondernemers, 11% meer dan in het eerste halfjaar van 2018.* Veel startende ondernemers blijken vragen te hebben voor de Belastingdienst over het doen van btw-aangifte: “Wanneer moeten de aangifte en betaling worden opgestuurd? Moet je ieder kwartaal btw-aangifte doen, óók als je geen omzet hebt gedraaid? En wat heb je nodig om btw-aangifte te doen?” Voor deze en andere startersvragen heeft de Belastingdienst het platform belastingdienst.nl/starters.

Tips voor de btw-aangifte en -betaling
Met de deadline voor de btw-aangifte over het tweede kwartaal in aantocht (31 juli), geeft de Belastingdienst startende ondernemers zes aandachtspunten die helpen bij een goede voorbereiding en het doen van de daadwerkelijke aangifte.

1. Noteer de deadlines voor de btw-aangifte. Zet de data voor de btw-aangifte en -betalingen als geheugensteuntje in je agenda. Stel twee weken voor iedere deadline een herinnering in, dan houd je de data altijd op je netvlies en voorkom je een verzuimboete. De deadlines voor de kwartaalaangiften zijn: 31 juli, 31 oktober, 31 januari en 30 april.

2. Gebruik het nieuwe ondernemersportaal ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’ op belastingdienst.nl en log in met je DigiD (eenmanszaak) of eHerkenning. Voor het gebruik van Mijn Belastingdienst Zakelijk hoef je niets extra’s te regelen. Het oude portaal blijft in ieder geval dit jaar nog bestaan.

3. Zorg voor een goede administratie en houd deze wekelijks bij. Met een goede administratie is het doen van de btw-aangifte makkelijker en ben je sneller klaar. Een goede administratie begint bij een goed, liefst online, boekhoudpakket dat past bij jouw onderneming. In hoofdstuk vier van het Handboek ondernemen van de Belastingdienst lees je hoe je stapsgewijs een goede administratie opzet.

4. Doe altijd aangifte, ook als je een keer geen btw hoeft af te dragen of terugkrijgt. Heb je een kwartaal geen omzet gedraaid? Ook dán moet je btw-aangifte doen. Je geeft dan via je btw-aangifte door dat je niets hebt aan te geven.

5. Lage omzet? Check dan of de nieuwe kleineondernemersregeling iets voor jou is.
Ondernemers met een jaaromzet onder de € 20.000 kunnen vanaf 1 januari 2020 gebruikmaken van de nieuwe kleineondernemersregeling (KOR). Je wordt dan vrijgesteld voor de btw en hoeft dan geen btw-aangifte te doen. Lees meer op belastingdienst.nl/kor.

6. Geef correcties door. Ben je vorig kwartaal een factuur vergeten mee te nemen in de btw-aangifte? Of heb je al btw-aangifte gedaan maar ben je toch nog iets vergeten aan te geven? Geen probleem. Je kunt correcties tot maximaal € 1.000 meenemen in de volgende btw-aangifte. Bij een hoger bedrag kun je een correctie doorgeven via het online formulier op Mijn Belastingdienst Zakelijk.

Onlangs bij de KvK aangemeld?
Heb je je onlangs als ondernemer aangemeld bij de KvK? Dan kan het zijn dat er nog geen btw-aangifte in het portaal voor je klaarstaat. Je ontvangt dan je eerste btw-aangifte van de Belastingdienst op papier.

Ga voor meer informatie en hulpmiddelen voor startende ondernemers naar belastingdienst.nl/starters.

Wanneer je voor jezelf begint, dan denk je misschien niet als eerste aan goede verzekeringen. Toch is het juist dan belangrijk om dit soort zaken goed te regelen. Het geeft je ook een rustig gevoel. Zo weet je dat alles goed geregeld is. Als ondernemer loop je natuurlijk risico’s. Wat deze risico’s precies inhouden, hangt heel erg af van het soort werk dat je doet. Wanneer je als aannemer een constructiefout maakt in een huis, dan kan dit grote gevolgen hebben. In dit artikel zetten we de belangrijkste risico’s voor je op een rij inclusief wat handige tips. Zo kun je zelf bekijken wat je nodig hebt.

Bedrijfsaansprakelijkheid

Net zoals privé wil je graag als eerste je aansprakelijkheid goed gedekt hebben als ZZP-er. We maken daarbij onderscheid tussen beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid. Maak altijd algemene voorwaarden voor je bedrijf. Deze verminderen de kans op aansprakelijkstelling aanzienlijk. Vaak heeft je branchevereniging een voorbeelddocument. Dit kun je aanpassen volgens jouw situatie.

Met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dek je je in tegen schade die jouw bedrijf, producten of medewerkers kunnen aanrichten bij derden. Als ZZP-er vergoedt je persoonlijke WA deze schade namelijk niet.

Overweeg ook een extra rechtsbijstandsverzekering. Zo heb je ook recht op zakelijke juridische hulp. Win eventueel persoonlijk advies in. Bij van der Horn financieel advies vertellen ze u alles over zakelijke risico’s. Zo kun je een een goede afweging maken tegen welke risico’s je je graag wilt indekken.

Beroepsaansprakelijkheid

Beroepsaansprakelijkheid is iets anders dan bedrijfsaansprakelijkheid. Dit moet je dus ook apart verzekeren. Deze verzekering is belangrijk wanneer je een adviserend beroep hebt zoals ingenieur, architect of marketingadviseur. Wanneer jij een fout maakt, dan kan dit soms flinke financiële consequenties hebben voor je opdrachtgever. De beroepsaansprakelijkheids-verzekering beschermt je hiervoor. 

Arbeidsongeschiktheidsverzekering

Wanneer je als ondernemer ziek wordt, dan heb je geen recht op WAO of WIA. Dit risico moet je zelf verzekeren. Dit kan via een AOV en de premie hangt af van leeftijd, beroep en eigen risico. De overheid overweegt dit jaar ook om de AOV verplicht te maken voor ZZP-ers.

In plaats van een AOV kun je ook kiezen voor een broodfonds. Dit is een initiatief gestart door ondernemers, waarbij je salaris de eerste twee jaar van je ziekteperiode wordt doorbetaald. De kosten hiervoor zijn relatief laag.

Bekijk ook even de pakketverzekeringen voor ZZP-ers. In zo’n pakket zitten de basisverzekeringen die je nodig hebt en krijg je een aantrekkelijke korting.

ZZP'er verzekeringen

Overige verzekeringen

Naast deze verzekeringen is er nog een aantal andere verzekeringen die afhankelijk zijn van je beroep en soort bedrijf:

  • Construction All Risk verzekering: deze is voor bouw- en klusbedrijven. Je verzekert je tegen schade aan bouwwerken, materialen, steigers, gereedschap en eigendommen van de opdrachtgever
  • Zakelijke autoverzekering: staat je auto op naam van de zaak, dan moet je een zakelijke autoverzekering afsluiten
  • Inventaris- en voorraadverzekering. Je zakelijke inventaris is niet altijd verzekerd via de inboedelverzekering. Check dit dus even. Heb je voorraad? Sluit dan ook een voorraadverzekering af.
  • Bedrijfsstagnatieverzekering: soms kun je niet werken door storm-, brand- of waterschade. Dan draai je ook geen omzet. Dit kun je verzekeren met een bedrijfsstagnatieverzekering.

Ben je zelf in controle over je geldzaken? Door van je maandelijkse omzet je kosten af te trekken en wat overblijft naar je privérekening over te boeken? Evi van Lanschot geeft je graag wat tips over zakelijk beleggen, want door te kiezen voor een andere aanpak, haal je misschien wel meer uit je bedrijf en inkomsten. Zo creëer je meer vrijheid om te ondernemen, je omzet te verhogen en door middel van sparen of zakelijk beleggen aan vermogensopbouw te doen voor later.

Geef elke euro een missie
Slimme ondernemers geven elke euro aan inkomsten een doel, ruim vóórdat deze wordt gestort door de klant. Elk jaar kijken ze naar de vaste kosten en zetten geld opzij voor vermogensopbouw en investeringen. Op deze manier bepalen je prioriteiten waar je je geld aan uitgeeft en niet de waan van de dag. Zo kom je bijvoorbeeld niet in de verleiding om geld voor belastingen uit te geven aan een cursus.

Keer jezelf salaris uit
Als zzp’er ontvang je op verschillende momenten in de maand inkomen. Dat is fijn, maar het brengt je misschien in de verleiding meer uit te geven dan verstandig is. Overweeg daarom eens jezelf een maal per maand een salaris uit te keren, net als een werknemer. Dit zorgt voor discipline en structuur en haalt fluctuaties uit je inkomen.

Op deze manier is het ook makkelijker om vermogen op te bouwen, bijvoorbeeld voor later. Boek hiervoor tegelijkertijd met je ‘salaris’ een vast bedrag naar een zakelijke of privé beleggingsrekening. Als zzp’er kun je profiteren van belastingvoordeel als je vermogen opbouwt om je inkomen na pensionering aan te vullen.

Gebruik oud geld
Uit je inkomen betaal je maandelijks je zakelijke kosten. Sommige ondernemers betalen deze kosten uit een eerder opgebouwde buffer, het inkomen van vorige maand. Betalen met ‘oud geld’, noemt de Amerikaanse budgetcoach-app YNAB (kort voor: you need a budget) dit principe. De app is bedoeld voor je reguliere uitgaven, maar een toenemend aantal zelfstandigen gebruikt de app ook zakelijk. De app is voor iPhones te downloaden in de App Store en voor Android-telefoons in Google Play.

Door de kostenbuffer weet je zeker dat je geld beschikbaar hebt voor al je zakelijke kosten. Natuurlijk moet je die buffer wel eerst opbouwen. Even doorbijten dus, maar het zorgt wel voor rust in je hoofd. En zo creëer je meer vrijheid om te ondernemen!

Focus op je winst
Ondernemers zijn geneigd zich op de omzet van hun bedrijf te focussen, en niet op de winst. Gevaarlijk, merkte de Amerikaanse ondernemer Michael Michalowicz op. Hij gaf hierdoor te veel geld uit.

Michalowicz bedacht het Profit First-systeem voor ondernemers. Hierbij verdeel je alle inkomsten over verschillende potjes, voor verschillende doeleinden. Bijvoorbeeld een potje kosten, een potje belastingen, een potje pensioen én een potje winst. Door je winst ook direct weg te zetten, is het geen restje dat overblijft na het betalen van alle kosten. Het is dan echt de beloning voor jouw inspanningen als ondernemer.

Tip: zet je winst op een spaar- of beleggingsrekening bij een andere bank dan waar je je zakelijke betalingsrekening hebt. Zo kan je er minder makkelijk bij.

Door het gelijk wegsluizen van je winst en het verdelen van je inkomen over potjes weet je wat je daadwerkelijk te besteden hebt. Dat heeft effect. Ondernemers letten scherper op de kosten en benutten meer ondernemingskansen om zo hun omzet te verhogen.