Category

Financiële dienstverlening

Category

Den Haag, 9 november 2020. Ondernemers die in de komende jaren verwachten een jaaromzet lager dan € 20.000,- te hebben, kunnen gebruikmaken van de zogeheten kleineondernemersregeling (KOR). Daarmee zijn zij per 1 januari 2021 vrijgesteld van btw en het doen van btw-aangifte. Met het oog op eventuele gevolgen van het coronavirus, roept de Belastingdienst ondernemers op de afweging te maken of de regeling de komende jaren gunstig kan zijn voor hen.

De kleineondernemersregeling in tijden van corona
Naar verwachting zijn er dit jaar door corona meer ondernemers die een lagere omzet hebben dan andere jaren. Daardoor komen meer ondernemers in aanmerking voor de kleineondernemersregeling (KOR). Dit is een btw-vrijstelling voor ondernemers die structureel een jaaromzet hebben die lager is dan € 20.000,-. Als KOR-deelnemer bereken je voor tenminste 3 jaar geen btw aan klanten, draag je geen btw af en doe je geen btw-aangifte meer.

Voor veel ondernemers kan dit een gunstige regeling zijn. Juist in coronatijd roept de Belastingdienst op om de voors en tegens goed af te wegen en om de aanmelding tijdig (vóór 3 december) in te sturen. Het is daarbij onder andere belangrijk dat ondernemers een inschatting maken of hun jaaromzet ook de komende jaren onder de €20.000,- blijft. Ferry Hoogerheijde, startersvoorlichter Belastingdienst licht toe: “Als ondernemers boven de omzetgrens komen, vervalt de vrijstelling van btw. Dat betekent dat ondernemers direct weer btw in rekening moeten brengen, hun boekhouding moeten aanpassen en btw-aangifte moeten doen. De omzet van alleen 2020 is, als deze door corona lager is dan gebruikelijk, geen goed uitgangspunt om direct te kiezen voor de KOR. We roepen ondernemers daarom op om na te gaan in welke gevallen de KOR passend en gunstig is.”

Wanneer wel/niet deelnemen aan de KOR?

Om te beoordelen of de regeling financieel gunstig is voor jou, zet de Belastingdienst vier situaties op een rij waarin de regeling wel of niet interessant kan zijn. 

  1. Je moet meer btw betalen dan dat je terugkrijgt. Dan kan de regeling interessant zijn voor jou. Krijg je vooral btw terug, dan is de regeling waarschijnlijk niet zo voordelig. Als KOR-deelnemer ben je namelijk vrijgesteld van btw, waardoor je ook geen btw meer kunt terugvragen. Houd ook rekening met eventuele besparingen in tijd en geld, doordat je geen btw-aangifte hoeft te doen.
  2. Je hebt vooral particuliere klanten. Particuliere klanten kunnen geen btw aftrekken, zakelijke klanten wel. Dat kan een overweging zijn om deel te nemen. Als KOR-deelnemer breng je geen btw meer in rekening aan jouw particuliere klanten, waardoor jouw product of dienst goedkoper zou kunnen worden voor hen. Bovendien ben je niet meer verplicht om een factuur te sturen. 
  3. Jouw jaaromzet is tijdelijk lager dan €20.000,-. Schat in of jouw jaaromzet de komende jaren óók onder de €20.000,- blijft. Is dat niet het geval? Dan is de kleineondernemersregeling minder interessant voor jou. Want als je de omzetgrens bereikt, vervalt je vrijstelling en gelden weer de reguliere btw-regels.
  4. Je verwacht veel inkoopkosten en investeringen. Dan kan het gunstiger zijn om nog even te wachten met deelname. Doordat je als KOR-deelnemer vrijgesteld bent van btw, kun je ook geen btw meer aftrekken van zakelijke kosten en investeringen.  

Meer weten?

Op www.belastingdienst.nl/kor kun je terecht voor meer informatie over de kleineondernemersregeling en om na te gaan of de regeling interessant is voor jou.

Vandaag de dag is ondernemen, zakendoen enorm veranderd en een goed draaiend onderneming is haast ondenkbaar zonder een adequate administratie. Als je wil starten met een onderneming dan moet je ook kennis hebben van administratieve zaken, je moet alles kunnen vastleggen, bijhouden en analyseren om de groei van je onderneming te garanderen. Pas als je optimale informatie tot je beschikking hebt, kan je besluiten voor de toekomst nemen.

Blockchain is een datasysteem die heel makkelijk kan bijstaan in dit proces, op de blockchain kan je makkelijk alle informatie en data opslaan. Van administratieve vastlegging tot contracten kunnen hier opgeslagen worden. Binnen de blockchain wordt alles via cryptografie beveiligd, dit is de veiligste manier om je contracten te waarborgen.

Op de blockchain wordt ook handelgedreven in crypto valuta, de blockchain werd met het oog op handel in crypto valuta ontwikkeld. Je kan op de blockchain cryptocurrencies kopen. Een blockchain is een hele reeks (ketting) aan computers (Nodes) die een blok vormen, hier worden steeds wiskundige formules door de Nodes opgelost. Een Node is een supersnelle computer die razendsnel werkt in het verwerken van opdrachten. Bij het vinden van een antwoord op de formules, komen er steeds crypto valuta vrij.

Bitcoin is de eerste crypto valuta die werd gecreëerd die vandaag de dag zo populair is geworden. De waarde van bitcoin is de jaren heen enorm gestegen. De financiële crisis rond 2009 tot 2011 hebben gemaakt dat bitcoin zoveel in waarde is gestegen. Het was begonnen met een waarde van $0.007 voor 1 BTC, vandaag is de waarde van 1 BTC gelijk aan ± $ 10,000. In elf jaren tijd is de populariteit van bitcoin dusdanig toegenomen dat de waarde is gestegen naar dit niveau.

De populariteit van de bitcoin heeft veel te maken met het feit dat heel veel mensen hun geld bij de banken hebben verloren tijdens de economische crisis toen. Heel veel ondernemingen zijn toen ook ondergegaan hierdoor. Men begon bitcoin als veilige manier te zien om hun geldwaarde te beschermen. Met de huidige COVID-pandemie is de wereldeconomie weer aan het afbrokkelen. Men ziet de bitcoin als een veilige manier om hun geld te beschermen. Dit zorgt voor de toename van de waarde van de bitcoin. Voor het verhandelen en gebruiken van bitcoin heb je geen bank nodig. Je hebt alleen internet, een wallet en geld nodig. Als je deze drie hebt kan je bitcoins kopen en bewaren, je hoeft je geld niet meer bij de bank te plaatsen. De betalingen voor de bitcoins kan je doen met een creditcard, bankovermaking, iDeal.

Heb je als ondernemer zakelijk vermogen dat je niet direct hoeft te investeren? Dan is het belangrijk om goed na te denken over wat je hiermee wil doen. Je wil immers het liefst dat dit geld een zo groot mogelijk rendement oplevert tot het moment dat je het weer nodig hebt. Bijvoorbeeld voor een toekomstige investering in je onderneming of voor je pensioen. Doordat de ECB de geldpersen momenteel vol aan heeft staan zijn er momenteel zeer lage spaarrentes. Een lage, of zelfs negatieve rente en inflatie kunnen ervoor zorgen dat je vermogen verdampt. Wat wel een betere kans geeft op een mooi rendement? Investeren in edelmetalen zoals zilver en goud zijn de eerste maanden van 2020 erg populair gebleken.

Relaties tussen de diverse investeringsmogelijkheden

De lage spaarrentes zorgen ervoor dat veel ondernemers op zoek zijn naar rendabelere investeringsmogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld investeren in aandelen, crypto’s, vastgoed of edelmetalen. Iedere euro kan maar een keer geïnvesteerd worden. Daardoor is een tegengestelde tendens zichtbaar op de markten van de diverse investeringsmogelijkheden. Een afnemende vraag op een bepaalde markt zorgt meestal voor een toenemende vraag bij een of meerdere andere investeringsmogelijkheden. De afgelopen jaren waren vooral aandelen, vastgoed en cryptocurrency erg gewild. Vanwege diverse redenen lijkt 2020 meer het jaar van edelmetalen zoals goud en zilver te worden.

Stijgende koersen bij verschillende edelmetalen dit jaar

Stijgende koersen bij verschillende edelmetalen dit jaar

Hoewel er momenteel sprake is van een wereldwijde dip door de coronacrisis, worden veel nationale economieën flink gestimuleerd door de overheden. De afgelopen jaren was er een toenemende productie van onder andere computers, smartphones en zonnepanelen. Verwacht wordt dat de vraag hiernaar in de toekomst alleen maar zal groeien. In al deze producten wordt zilver verwerkt, en investeren in zilver lijkt dan ook een goed rendement op te gaan leveren. Lees meer informatie over het kopen van zilver.

Investeren in goud is daarnaast vooral populair in tijden van economische onzekerheid. Eerder was bijvoorbeeld al een toenemende vraag en daarmee stijging van de goudprijs te zien tijdens de kredietcrisis in 2008. De afgelopen jaren kwam de wereldeconomie overal weer redelijk op gang. Daardoor daalde de waarde van goud weer iets. Dit jaar lijkt de onderpresterende goudprijs tot een einde gekomen, nu begin 2020 de prijs ervan steeg tot het hoogste niveau in bijna zeven jaar tijd. Lees meer over goud kopen bij The Silver Mountain.

Mogelijke verklaringen voor de populariteit van edelmetalen

Na de kredietcrisis van 2008 kenden de meeste landen de afgelopen jaren een gezonde economische groei. In economisch voorspoedige tijden wordt vaak geïnvesteerd in vastgoed en aandelen. Deze leveren immers rendement op, terwijl rendement bij edelmetalen alleen door koerswinst behaald kan worden. Het jaar 2020 begon onrustig door geopolitieke spanningen in het Midden-Oosten. Daarnaast is er de afgelopen maanden grote economische onzekerheid ontstaan door de coronacrisis. Veel aandelenbeurzen fluctueren daardoor erg. Na een van de grootste crashes in de geschiedenis lijken de beurzen nu in mei iets opgekrabbeld. Toch is er zeker nog geen zicht op een einde van de onzekere financiële situatie. Hoewel er in veel landen al sprake is van versoepelingen van of opheffingen van maatregelen om het virus onder controle te krijgen, zullen veel bedrijven nog financiële gevolgen gaan ervaren.

Als ondernemer weet je dat de kans een bepaald doel te bereiken, een stuk groter is als je een goed plan maakt. In de VS hebben ze hier een spreekwoord voor: “Failing to plan is planning to fail”. Niet alleen zakelijk is plannen verstandig, Ook als je gaat beleggen biedt een plan tijdens het toewerken naar je doel houvast. Hieronder lees je waaruit een beleggingsplan bestaat, en wordt er een voorbeeld beschreven.

Waaruit bestaat een beleggingsplan?

In een beleggingsplan beschrijf je allereerst wat je beleggingsdoel is. Verder kun je onder meer vastleggen in welke tijdsspanne je dat doel wil behalen, hoeveel rendement je wil halen en hoeveel je mag verliezen. Verder maak je de keuze tussen actief of passief beleggen, hoeveel tijd je kan en wil investeren in beleggen, een bepaalde aanpak (fundamentele of technische analyse of een combinatie van deze twee), en de te gebruiken beleggingsinstrumenten. Ook bepaal je hoe je je beleggingen wil evalueren, en hoe vaak.

Een beleggingsplan is zo simpel of uitgebreid als je zelf wil. Maar dat je een plan maakt voor je beleggingen, geeft in ieder geval aan dat je goed nadenkt over je financiële keuzes. De afgelopen jaren is door economisch beleid de rente op spaargeld steeds verlaagd en momenteel overal nagenoeg nihil. Spaargeld wordt door inflatie eigenlijk alleen minder waard, daardoor zijn er nu veel spaarders die beleggen overwegen. Behoor jij ook tot deze groep? Ga dan nogmaals bij jezelf na of je wel echt wil gaan beleggen in plaats van sparen. Beleggen of laten beleggen is namelijk iets dat je niet doet voor eventjes, de meeste kans op een mooi rendement heb je op de lange termijn.

Voorbeeld van een beleggingsplan

Iedereen bevindt zich in een eigen persoonlijke situatie. Toch kan een voorbeeld van een beleggingsplan goed aangeven hoe dit er in de praktijk uitziet. Daarom nemen we hier als voorbeeld Mark. Mark is 41 jaar, en heeft een vrouw en een kind. Hij is softwareontwikkelaar, en heeft als ondernemer een aantal vaste klanten waar hij op regelmatige basis opdrachten van krijgt. Zijn inkomsten zijn relatief stabiel, en hij kan  zichzelf iedere maand een mooi bedrag uitkeren. Hij weet hoe belangrijk het hebben van een buffer is, en heeft altijd geprobeerd wat geld opzij te zetten. Dat heeft geresulteerd in 45.000 euro op zijn spaarrekening nu. Door zijn goede inkomsten kan hij dit bedrag iedere maand momenteel aanvullen met nog eens 600 euro. Hij besluit 20.000 euro van het spaargeld te beleggen, en maandelijks 400 euro in te leggen. Het resterende bedrag blijft op de spaarrekening staan, dit zal maandelijks worden aangevuld met 200 euro.

Beleggingsdoel en tijdspad

Omdat Mark als ondernemer niet via een pensioenfonds spaart voor een aanvullend pensioen, wil hij beleggen om een privépensioenpot te creëren voor naast de AOW. Tijdens een eerdere functie in loondienst bij een werkgever heeft hij wel wat aanvullend pensioen gespaard. Dit is echter niet voldoende om de huidige levensstandaard te hanteren. Het is goed dat hij al over zijn pensioenopbouw nadenkt, want hij heeft nu nog ongeveer 25 jaar om vermogen op te bouwen in de privépensioenpot.

Mogelijk risico en gewenst rendement

Mogelijk risico en gewenst rendement

Bij beleggen kun je uit drie profielen kiezen. Je kunt defensief, neutraal en offensief beleggen namelijk. Mark schat zichzelf in als een neutrale belegger, aangezien hij niet houdt van al teveel risico nemen. Het gewenste rendement ligt voor hem op ongeveer vijf procent per jaar. Hij heeft zich ingelezen in beleggen, en weet dat door spreiding het risico dat hij loopt afneemt. Hij wil daarom vooral beleggen in ETF’s met wereldwijde aandelen en obligaties, waarvan 60 procent aandelen en 40 procent obligaties. Naarmate hij ouder wordt, wil overigens verhoudingsgewijs steeds meer inleggen in (staats)obligaties om het risico te verlagen.

Het liefst Mark hij natuurlijk geen verlies lijden, maar hij snapt beleggen zowel risico als rendement kan betekenen. Hij heeft een realistisch gewenst rendement, daarom hoeft hij niet erg veel risico te nemen. Het grote aantal jaren dat hij wil gaan beleggen helpt ook bij verlaging van het risico.

Passief of actief beleggen

Mark is veel aan het werk, heeft een gezin én een druk sociaal leven. Daarom denkt hij dat passief beleggen het beste is in zijn situatie. Maar hij wil toch ook graag beleggen in een paar specifieke trends en bedrijven. Daarom besluit hij te kiezen voor beleggen met een verhouding van 20 procent actief en 80 procent passief beleggen.

Van het spaargeld zal 15.000 euro belegd worden in goed gespreide ETF’s. Het resterende bedrag van 5.000 euro wil hij voor individuele keuzes bewaren. Mark wil hier echter wel eerst goed onderzoek naar doen, dus dit bedrag zal niet direct belegd worden. Daarnaast zal de maandelijkse inleg van 400 euro geïnvesteerd worden in ETF’s met obligaties en aandelen. Hij kiest ervoor dit te laten uitvoeren via een periodieke order bij Binck Fundcoach. Deze brengt hiervoor namelijk geen transactiekosten in rekening.

Hoeveel tijd investeren in beleggen

Mark heeft zoals gezegd weinig tijd om te besteden aan beleggen. Het hierboven beschreven beleggingsplan kost dat ook niet. Voorafgaand aan het beleggen moet hij wel een en ander uitzoeken, maar na het maken van een aantal keuzes hoeft hij nog maar weinig tijd te investeren erin. Van zijn portefeuille wordt 80 procent passief belegd. hier hoeft hij alleen maar periodiek te kijken naar de gewenste verhouding tussen aandelen en obligaties. Hetis prima als dat een keer per jaar gebeurt. Hij zal wel meer aandacht moeten schenken aan het actief belegde gedeelte van de portefeuille met individuele keuzes. Maar omdat hij belegt voor een lange termijn hoeft hij de marktontwikkelingen niet dagelijks te volgen.

Welke aanpak voor beleggen kiezen?

Mark kiest voor een fundamentele analyse. Eerst maakt hij een lijstje met de best presterende ETF’s, in vergelijking met de MSCI world als benchmark. Uit deze shortlist kiest hij de beste naar zijn idee. Voor de obligaties hanteert hij vrijwel dezelfde aanpak. Maar hierbij wil hij ook nog investeren in een aantal wereldwijd opererende obligatiebeleggingsfondsen. Voor wat betreft de individuele titels hanteert hij ook een fundamentele analyse. Hij let onder andere op de ontwikkeling van de omzet, de winst, en de markt met concurrenten. Mark wil alleen beleggen in bedrijven waarvan hij de producten of diensten begrijpt of kent. Hij werkt zelf in de technologiebranche, en geeft daarom hieraan enigszins de voorkeur.

Heeft hij eenmaal besloten in welke bedrijven hij wil gaan investeren? Dan gaat hij pas daarna naar de grafieken kijken om het juiste instapmoment te bepalen. Eerst bepaalt Mark dus welke aandelen hij wil kopen op basis van een fundamentele analyse, en vervolgens op basis van een visuele technische analyse wanneer hij dat zal gaan doen.

Welke beleggingsinstrumenten gebruiken?

De beleggingsinstrumenten die Mark zal gebruiken liggen eigenlijk voor de hand. Het gaat om aandelen, beleggingsfondsen en ETF’s. Hij wil voorlopig niet gaan werken met hefboominstrumenten. Momenteel heeft hij daar niet genoeg tijd en ervaring voor volgens hemzelf. Later gaat hij zich hier mogelijk nog eens in verdiepen.

Wanneer en hoe vaak beleggingen evalueren?

Mark weet als ondernemer dat je het meeste leert van je fouten. Hij wil ook beter worden in beleggen en zal daarom een keer per jaar zijn acties evalueren. Bij de evaluatie zal hij beoordelen wat er goed ging en hoe dat kwam. Maar hij zal ook kijken naar wat er fout ging en wat de reden daarvan was. Ook zal hij nagaan wat hij moet doen om te voorkomen dat hij in de toekomst dezelfde fout nog een keer maakt.

De passief belegde aandelen en obligaties in de beleggingsportefeuille van Mark volgen ‘de markt’. Bij de evaluatie zal hij daarom vooral kritisch kijken naar de actief belegde individuele keuzes. Hoe presteerden die aandelen ten opzichte van de markt? Had hij tijdig zijn verlies genomen als dat nodig was? Of had hij misschien teveel (concentratie)risico genomen?

Een evaluatie helpt Mark om beter inzicht te krijgen in de resultaten van zijn beleggingen. Hij  doet onderzoek naar wat goed rendeert, en wat niet. Zodra hij dat weet ligt de oplossing voor de hand, namelijk winstgevende zaken continueren en verliesgevende zaken stopzetten.

Reflecteren op beleggen

Ondernemers weten dat, om succesvol te blijven, ze constant moeten blijven ontwikkelen. Wil je ergens goed in worden en blijven, dan moeten je constant blijven leren. Dit geldt niet alleen voor zaken, maar ook voor beleggen. Je kunt je al lange tijd bezig zijn met beleggingen, terwijl je nog steeds voor verrassingen kunt komen te staan. Erg belangrijk bij beleggen is daarom reflecteren. Net zoals dat met zakelijke doelen zo is, zal je jezelf regelmatig de vraag moeten stellen of de huidige koers nog wel in lijn ligt met het oorspronkelijke doel. Een beleggingsplan helpt je hierbij.

Beleggen kent risico’s. Je inleg kan minder waard worden.

De forexmarkt is ’s werelds grootste en meest volatiele, bestaande uit honderden valutaparen en 24 uur per dag geopend behalve in het weekend. Het meest verhandelde paar ter wereld – EUR/USD – vertegenwoordigt 24,0% van alle verhandelde valuta. Om dat in perspectief te plaatsen, de tweede meest verhandelde is USD/JPY, die slechts 13,2% oplevert.* Vandaag zullen we wat tijd besteden om wat meer te weten te komen over EUR/USD, van wat het was tot hoe groot het werd. Of u nu al in EUR/USD heeft geïnvesteerd of er gewoon over nadenkt, leun achterover en ontspan terwijl u geniet van deze 5 interessante feiten over de toast van de forex-handelswereld.

5. EUR/USD – volatiliteit may reveal current economic status

Een reden voor zijn populariteit is dat het EUR/USD-paar de twee grootste economieën ter wereld vertegenwoordigt, en zijn activiteit kan iets onthullen over de economische activiteit van elk. Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar renteverschillen, die worden bepaald door de centrale banken van de twee landen – de ECB en de Fed. Laten we zeggen dat de Fed de rentetarieven verhoogt, wat de Amerikaanse dollar ten opzichte van de euro verhoogt, wat resulteert in een daling van de EUR/USD-prijzen. Omgekeerd kunnen economische gebeurtenissen zoals de recente staatsschuldencrisis ervoor zorgen dat het EUR/USD-paar in volatiliteit stort. Natuurlijk zijn deze slechts hypothetisch en dergelijke prestaties mogen nooit als actueel nieuws worden beschouwd, maar voor veel handelaren kan de manier waarop economische activiteit invloed kan hebben op hun gekozen forex-instrumenten hun besluitvorming beïnvloeden.

4. EUR versus USD: overeenkomsten en verschillen

Ten eerste, de overeenkomsten. Beide zijn fiat-valuta’s, wat betekent dat hun waarden worden ondersteund door de regeringen die ze hebben uitgegeven in plaats van ondersteund door een grondstof, zoals goud. Beide worden beheerd door de respectieve centrale banken van hun land, de ECB in Europa en de Fed in de Verenigde Staten. Beide bieden zeven verschillende notitiebedragen (€5, €10, €20, €50, €100, €200, €500 en $1, $2, $5, $10, $20, $50, $100) en beide kunnen worden afgedrukt wanneer die banken dat nodig achten.

Nu op de verschillen, beginnend met de leeftijd. De eerste dollar munten werden geslagen in 1792 – 228 jaar geleden – terwijl de euro in 1999, iets meer dan 21 jaar geleden, de financiële markten raakte. Daarna werden dollarmunten de officiële munteenheid van de VS, hoewel de Mexicaanse dollar en het Engelse koloniale geld nog tot 1857 werden geaccepteerd. Hoewel de euro in 2002 in omloop werd gebracht, werd de munteenheid vooral aan EU-lidstaten beschikbaar gesteld nadat ze elkaar hadden ontmoet monetaire en budgettaire vereisten. Ten slotte heeft de euro, met meer dan €915 miljard, de hoogste combinatie van bankbiljetten en munten in omloop ter wereld, terwijl de Amerikaanse dollar rond de $800 miljard drijft.***

EUR USD

3. Belangrijke factoren die de EUR/USD prijzen kunnen beïnvloeden

·         Rentetarieven: rentebesluiten weerspiegelen meestal de reactie van een centrale bank op zorgen over de inflatie. Over het algemeen geldt dat hoe hoger de inflatie van een land, hoe groter de kans dat de centrale bank de rente verhoogt om deze te bestrijden. Dergelijke renteverhogingen betekenen meestal goed nieuws voor de euro en veroorzaken marktvolatiliteit.**** Bovendien suggereert een theorie genaamd het International Fisher Effect dat valuta’s de neiging hebben om te stijgen en dalen volgens de rentetarieven. Als de Amerikaanse rentetarieven bijvoorbeeld hoger zijn dan die in de EU, zou de Amerikaanse dollar sterker worden ten opzichte van de euro, en vice versa.***** Dit is natuurlijk slechts een theorie en mag nooit als een degelijk advies worden beschouwd.

·         Economische rapporten: in het algemeen betekent bbp-groei dat de zaken er goed uitzien voor de economie, wat een positief effect op de valuta kan hebben. Hiervoor wenden we ons tot het bbp van de eurozone, een driemaandelijks rapport dat ofwel bevestigt wat analisten de hele tijd hebben voorspeld, ofwel een onverwachte economische verrassing presenteert. Hoe het ook zij, de release verschijnt als volatiliteit op de valutamarkten.****

·         Grote aankondigingen: je kijkt toch naar het nieuws? Dus op dezelfde manier als je buik draait wanneer een sappig verhaal gaat breken, reageren de forexmarkten vaak op grote aankondigingen van centrale bankhoofden. Bijvoorbeeld, in 2008 kondigde Ben Bernanke van de Fed aan dat de Amerikaanse dollar het goed doet, ondanks de angst voor een recessie. Sommige handelaren zagen een kans en verwachtten dat de Fed de rente zou verhogen, rally van de dollar en het volgende uur daalde de EUR/USD 44 punten, wat resulteerde in een winst voor degenen die op de volatiliteit sprongen.****** Is dit soort dingen typisch? Absoluut niet. Maar het laat zien hoeveel impact het nieuws kan hebben.

2. Er is een tijd om het te verhandelen

De forexmarkten kunnen 24 uur per dag in de tijdzones van de wereld draaien, maar omdat niet elke markt elke valuta verhandelt, wordt gedacht dat bepaalde valutaparen beter worden verhandeld op bepaalde momenten van de dag wanneer er een groter volume en aantal transacties is. Voor EUR/USD strekt het algemene venster zich uit van 0800 en 2100 CET, maar sommige handelaren kiezen ervoor om het te verkleinen tot tussen 1400 en 1700 CET om te profiteren van de markten in New York.*******

1. 2020 kan een jaar van veranderingen zijn

2019 ended as a second year of losses for EUR/USD which started the year at 1.1460 and ended at 1.10051–a year whose all-time low was 1.0978. Nu zijn we niet bezig met het geven van advies of het doen van voorspellingen, maar sommige analisten zien 2020 als een jaar dat een aantal langverwachte veranderingen kan veroorzaken die de wisselkoersen kunnen beïnvloeden. Onder verwijzing naar recente handelsovereenkomsten, ontspannen zorgen over een potentiële recessie in de VS en het bod van president Trump op herverkiezing in november, zal het interessant zijn om te zien wat voor soort volatiliteit deze drie gebeurtenissen op de markten veroorzaken.*********

Dat was nogal een opleiding, nietwaar? Als je meer wilt weten, ga dan naar Vestle, waar je forex-paren zoals EUR/USD en meer dan 800 andere instrumenten kunt verhandelen als Contracts for Difference (CFD’s). Dit stelt u in wezen in staat te investeren in de prijsbeweging, zowel naar boven als naar beneden, van uw gekozen instrument zonder de onderliggende activa daadwerkelijk te bezitten. Vestle is meer dan alleen een app voor online handelen, we bieden ook een verscheidenheid aan educatief materiaal om uw handelsvaardigheden te verbeteren, evenals marktsignalen en waardevolle tools en functies.

Vestle (voorheen handelend onder de naam iFOREX) is een handelsnaam van iCFD Limited, die door de Cyprus Securities Exchange Commission (CySEC) is gelicenseerd en gereguleerd onder vergunningnummer 143/11. Het materiaal in dit document zijn gecreëerd in samenwerking met Vestle en mag op geen enkele wijze worden uitgelegd, expliciet noch impliciet, direct noch indirect, als beleggingsadvies of als aanbeveling of suggestie voor een beleggingsstrategie met betrekking tot een financieel instrument, op welke manier dan ook. CFD’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico met zich mee van snel oplopende verliezen. 78.8 % van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD’s met deze aanbieder. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe CFD’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren. De in dit document vermelde resultaten uit het verleden of gesimuleerde resultaten uit het verleden vormen geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten. Volledige disclaimer: https://www.vestle.nl/legal/analysis-disclaimer.html

Financiële diensten verschilt van de traditionele banken en verzekeringsmaatschappijen tot leasemaatschappijen. De sector is vrij complex en hun bedrijfsprocessen verschillen in sommige gevallen enorm. Wat ze echter gemeen hebben, is het aanbod van financiële diensten waarin financiële deposito’s een rol spelen. Als het om geld gaat, gaat het altijd om vertrouwen. Een CRM-systeem helpt bij het duurzaam verbeteren van klantrelaties en het opbouwen van vertrouwen.

Als u bijvoorbeeld gebruik maakt van de diensten van een beleggingsadviesdienst en dan niet langer het relevante servicecontact kunt bereiken of een verlaat antwoord op dringende vragen ontvangt, verliest u snel vertrouwen in het bedrijf. De financiële sector leeft als geen ander van zijn reputatie en de onderliggende mond-tot-mond reclame. Een vlekkeloos en volledig klantrelatiebeheer is daarom van groot belang voor financiële dienstverleners.

Waarom een ​​CRM-systeem?

Om dit klantrelatiebeheer te kunnen bieden, worden zogenaamde klantrelatiebeheersystemen (CRM) gebruikt. Met deze softwaretoepassingen kunnen bedrijven klanten altijd in de gaten houden en persoonlijk contact onderhouden en uitbreiden. Alle relevante informatie wordt op een centrale locatie voor de werknemers gepresenteerd, zodat een holistisch overleg kan worden gegarandeerd.

Uiteindelijk maakt een modern CRM-systeem verbeterd contactbeheer, samenwerking tussen teams, verhoogde productiviteit en versterkt verkoopbeheer mogelijk. Betrouwbare rapportagemogelijkheden kunnen ook worden gebruikt om nauwkeurige verkoopprognoses te maken, wat uiteindelijk leidt tot verbeterde verkoopstatistieken.

CRM-systemen hebben verschillende functies die van verschillende waarde zijn voor verschillende bedrijfsgebieden. Laten we in het volgende enkele van de meest essentiële functies van een CRM-systeem bekijken en het gebruik ervan voor bedrijven in de financiële dienstverlening aanwijzen.

Digitaal klantenbestand

Voor elke klant wordt een individueel digitaal klantenbestand aangemaakt in een CRM-systeem. Dit omvat onder andere de contacthistorie, e-mails, voorkeurscommunicatiekanalen, bestel- en aanbiedingsgeschiedenis bij de klant, adviesdocumenten enzovoort. Door alle contactgegevens te combineren, kan elke medewerker snel en gemakkelijk aan een specifieke kwestie van de klant werken, zonder eerst door te hoeven gaan naar de volgende baan.

Als een klantadviseur ziek is of het bedrijf verlaat, kan niettemin worden gegarandeerd dat de klant de best mogelijke zorg blijft ontvangen en dat er geen informatie ontbreekt voor het volgende consult. Indien nodig is het mogelijk om te filteren op de overeenkomstige informatie en klantgroepen kunnen logisch worden gecombineerd.

Het grote voordeel van het samenvoegen van alle gegevens van alle afdelingen in één centrale locatie ligt in het ding zelf. Het zoeken naar bepaalde informatie is enorm verkort en bovendien hebben alle partijen hetzelfde kennisniveau, zodat fouten worden voorkomen. Als de gegevens ook beschikbaar zijn voor mobiel gebruik, kunnen verkopers eenvoudig gegevens ophalen of zelfs invoeren in de afspraak van de klant tijdens de afspraak van de klant, zodat dit gemeenschappelijke kennisniveau altijd in real-time wordt gegarandeerd.

Digitaal crm systeem

360 ° zicht op de klant

Deze vorm van het samenvoegen van alle informatie creëert een echt 360 ° -beeld van de klant, wat verdere evaluaties van het eigen klantenbestand mogelijk maakt. De topklanten kunnen bijvoorbeeld worden geïdentificeerd of de klantwaarden van de anderen kunnen worden bepaald.

Het CRM-systeem kan echter niet alleen helpen met betrekking tot de eigen focus op specifieke klantgroepen, maar ook met het 360 ° -beeld van het individu. Zo wordt aanzienlijk betere kennis van de behoeften van elk individu gecreëerd en kan deze klant op de lange termijn beter worden verzorgd.

De kennis van het gedrag van individuele klanten helpt dan bij het samenvoegen van klantgroepen, wat van cruciaal belang is voor zowel marketing als verkoop. Gedragspatronen kunnen dus worden geanalyseerd en aanbiedingen meer gericht worden gemaakt. Een overwinning voor alle partijen.

Interne communicatie

Maar niet alleen de communicatie met de klant wordt aanzienlijk verbeterd door het gebruik van een CRM-systeem, ook de interne communicatie wordt enorm versterkt. Het feit dat iedereen nu dezelfde informatie heeft, voorkomt op veel plaatsen misverstanden en dubbelzinnigheden. Met de gemeenschappelijke basis in het CRM-systeem kunnen processen aanzienlijk worden verbeterd en duurzaam efficiënter worden gemaakt. Individuele bedrijfsprocessen kunnen worden gevolgd door alle betrokkenen bij het proces en u kunt direct zien wat de status van een specifiek proces is.

Op deze manier verplaatsen documenten zich veel sneller en kunnen processen sneller worden afgehandeld. Bovendien wordt de samenwerking veel transparanter. Tegenwoordig verwachten klanten op alle digitale kanalen met een bedrijf te kunnen communiceren.

Door de integratie van al deze communicatiekanalen wordt niet alleen een snellere verwerking van klantverzoeken bereikt, maar kan het systeem de betreffende afdelingen op de hoogte brengen met passende meldingen. Als een medewerker dit verwerkt, wordt dit dienovereenkomstig genoteerd, zodat vragen niet twee keer worden beantwoord.

Samenwerken

De verschillende afdelingen in het bedrijf kunnen veel beter samenwerken met een CRM-systeem. Verkoopteams kunnen samenwerken met de productteams om op maat gemaakte aanbiedingen te maken. Evenzo kunnen de door marketing verkregen leads worden gebruikt door verkoop. De service heeft toegang tot de verkoopgegevens en kan bijvoorbeeld de nieuwste bestellingen bekijken om de klant beter van dienst te kunnen zijn. Dit creëert meerdere symbiose binnen het eigen bedrijf die voorheen ondenkbaar waren.

Diverse andere functies

Een CRM-systeem heeft een veelvoud aan extra functies, die allemaal waarde toevoegen aan verschillende delen van het bedrijf. U kunt bijvoorbeeld rapporten over concurrenten automatiseren, automatisch facturen genereren of kennisportals opzetten. Het opnemen van sociale mediakanalen biedt ook voordelen.

Het was rond eind maart 2018 toen Trump aan zijn publiek verkondigde een extra belasting op Chinese goederen te onderzoeken. Dit was het startschot van een steeds verder aanwakkerende handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China. Intussen riep de Chinese overheid Chinese bedrijven op om geen Amerikaanse landbouwproducten meer te kopen en werd de Chinese yuan (CNY) gedevalueerd. Trump noemt China op zijn beurt een Currency Manipulator en lachte zich een aap toen hij het over de invoerheffingen had. Het zijn slechts enkele wapenfeiten van het wedstrijdje armworstelen tussen Trump en Xi Jinping. En intussen lijkt de internationale markt zich in een egelstelling te positioneren. Het mag dan ook niet verbazen dat steeds meer beleggers op zoek gaan naar zogenoemde safe havens. Daar lijkt ook Bitcoin van te profiteren.

Van twee naar drie veilige havens

Wanneer we het over economische veilige havens hebben, hadden we het van oudsher over goud en zilver. Tijdens een economische crisis boomt de koers van edelmetalen zoals goud en zilver als geen ander. En ook nu is dat opnieuw de waarheid. Ten tijde van Trumps eerste aankondiging in 2018 schommelde de goudkoers nog rond de grens van €35.000,- per kilo goud. Begin juli 2019, net voor de totale explosie van de handelsoorlog, was de grens van €40.000,- in zicht. En intussen is deze grens al ruimschoots overschreden. Eenzelfde tendens zien we ook bij zilver, waarvan de koers sinds juli 2019 van €428,- naar €487,- klom. Andermaal een winnaar van de opflakkerende handelsoorlog tussen de VS en China.

Tot slot is er nog een andere lachende derde: Bitcoin. Het is al langer bekend dat Bitcoin het vooral goed doet wanneer het vertrouwen in het monetair systeem verderft. Wanneer we Ethereum betrouwbaar vinden, wagen we de sprong. En wanneer we Bitcoin Evolution betrouwbaar vinden, zullen we er al even snel in investeren. Onlogisch is dat niet. Maar net zoals bij goud en zilver hoeft het vertrouwen in de cryptomarkt niet toe te nemen om een opwaartse tendens te merken. Ook voor hen volstaat het dat het vertrouwen in de klassieke financiële markt afneemt, zoals dat nu het geval is. Het gaat nu eenmaal om veilige havens. Ook Bitcoin lijkt zich die rol toe te eigenen.

Bitcoin beleggers

Bitcoin als veilige haven

Dat Bitcoin als een veilige haven wordt beschouwd, mag dan wel contradictorisch klinken maar dat het voor een grote groep beleggers de waarheid is, is intussen toch al meermaals bewezen. En ook nu lijkt dat het geval te zijn, want Bitcoin lijkt zich analoog aan de goud- en zilverkoers te gedragen.

Ten opzichte van maart 2018, toen 1 Bitcoin nog ongeveer €6.500,- waard was, klokken we nu af rond de grens van €10.000,-. Het valt vooral op dat de koers van Bitcoin, net zoals deze van goud en zilver, vanaf het tweede kwartaal van 2019 begon te klimmen.

Toch zou Bitcoin zichzelf niet zijn indien er niet een aantal subtiele verschillen zijn. Terwijl goud en zilver nog steeds een opwaartse tendens kennen, lijkt Bitcoin immers rond de grens van €10.000,- te consolideren. Maar volgens analisten gaat het om niets meer of minder dan een correctie waar vooral altcoins en dus de bredere cryptomarkt van profiteren.

Hoe dan ook mag het duidelijk zijn dat de handelsoorlog tussen VS en China beleggers niet alleen richting goud en zilver stuurt, maar ook in de richting van Bitcoin en de ruimere cryptomarkt. En laat de handelsoorlog er nu net een zijn tussen twee landen die al langer de strijd met de cryptomarkt aangaan.

Met een recordaantal en nog steeds stijgend aantal ondernemingen in Nederland wordt de concurrentie op diverse werkgebieden alsmaar groter. Wanneer je over een eigen bedrijf beschikt, kan dit twee dingen betekenen. Of je gaat gewoon lekker verder met het maken van winst op waar je goed in bent of je besluit om je bedrijf te verkopen. Bij een verkoop bedrijf kunnen er verschillende redenen zijn waarom je niet verder wilt. Hierbij kan het ook voorkomen dat je zelf het liefst wilt stoppen, maar het bedrijf wel voort wil laten bestaan. In dat geval is het verkopen van je onderneming een goede optie. In dit artikel lees je enkele tips om je bedrijf succesvol te verkopen.

Belangrijkste vraag: kan jij wel weg?

Voordat je überhaupt plannen maakt om het bedrijf in de verkoop te gooien moet je jezelf afvragen of de onderneming hetzelfde blijft wanneer jij weggaat. Kan het bedrijf wel voortbestaan zonder jouw hulp en kracht? Ben jij de dragende kracht achter de onderneming en weet je exact hoe en wat er speelt binnen je werkgebied dan moet je goed nadenken of het bedrijf er beter van wordt wanneer je weggaat. In de meeste gevallen moet het geen probleem zijn dat iemand anders de leiding overneemt, mits het stokje op de juiste manier wordt overgegeven. De voorbereiding van zo’n overname kan behoorlijk wat tijd kosten, dus vraag jezelf vooraf altijd deze vraag zodat een eventuele overname soepel kan verlopen.

Meerwaarde van je bedrijf

Om je bedrijf succesvol te kunnen verkopen, moet je duidelijk op papier hebben staan wat de meerwaarde en het doel van de onderneming is. Waarmee onderscheidt jouw bedrijf zichzelf van anderen? Waarmee val je op in het grote aanbod? Zit het kantoor op een prachtige locatie, beschikt het bedrijf over tientallen professionele werknemers of is er een manier van werken waardoor jouw onderneming interessant is voor potentiële kopers? Maak voordat het bedrijf in de verkoop gaat een duidelijke profielschets met alle pluspunten (en zwakke punten) van de onderneming. Op die manier weet een geïnteresseerde direct exact wat er speelt en wat hij of zij kan krijgen.

Wat is de waarde?

Nog een zaak die je het beste vooraf kunt bepalen: wat is je bedrijf waard? Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan om de totale waarde van een onderneming in te schatten. Het verschilt namelijk per branche hoe zo’n prijs bepaald wordt. Externe punten zoals een volledig interieur van een kantoor, het personeel, het klantenbestand en zelfs een locatie wegen mee aan de totaalprijs. Weet je niet hoe je een prijs kunt bepalen? Online is er per branche veel informatie hierover te vinden. Doe daarom via het internet kennis op of vraag eens rond in je ondernemerskring. Kom je er nou echt helemaal niet uit dan is het aan te raden om een bedrijfsadviseur in te schakelen? Hij of zij heeft de nodige expertise en kennis van bedrijfsovernames en -verkopen.

Denk aan je personeel

Hoewel er in Nederland veel ondernemingen bestaan met slechts een klein clubje personeel of zelfs met één of twee personen moet je bij een bedrijfsovername er altijd voor zorgen dat het voor het personeel dat er is goed gezorgd wordt. Wat is namelijk het plan met je huidige personeel wanneer jij het bedrijf gaat verkopen? Gaan ze met jou mee naar een nieuwe onderneming of worden ze bij het bedrijf ‘gekocht’? In principe neemt een nieuwe eigenaar van het bedrijf het bestaande personeel over, tenzij dit anders wordt afgesproken. Hij of zij mag geen mensen ontslaan en mag ook de bestaande contracten niet wijzigen. Het personeel zelf heeft hierbij natuurlijk ook altijd een keuze; zij zijn namelijk niet verplicht om mee te gaan bij een overname.

Het vinden van een geschikte koper

Wanneer je alles, inclusief de administratie, op orde hebt en je 100% zeker weet dat je niet verder wilt als baas van het bedrijf is het tijd om een geschikte koper te vinden. Een aanrader is om in eerste instantie in je eigen kennissen- of klantenkring eens rond te vragen of er een geïnteresseerde is of dat iemand een ander kent die interesse zou kunnen hebben. Mond tot mond-reclame kan hierbij al ontzettend veel betekenen. Zit er niemand bij dan zijn er nog andere opties die je kunt proberen. Zo bestaan er online diverse ‘marktplaatsen’ waar je je bedrijf aan kunt bieden. Ook kan een bedrijfsadviseur je helpen bij het vinden van een geschikt iemand of bij het in contact brengen van potentiële kopers. Houd er altijd rekening mee dat een bedrijfsovername meer tijd kost dan je in eerste instantie denkt. Daarom is het des te prettiger dat zo’n verkoop snel en succesvol verloopt.

Zet jij het geld dat je als zzp’er verdient wel voldoende aan het werk? Niet alleen je rendement, maar ook de belasting speelt daarbij een rol. Betaal niet teveel.

Hou je als zzp’er geld over na aftrek van alle zakelijke kosten? Mooi! Elke euro winst draagt bij aan de opbouw van vermogen. En dat vermogen kun je gebruiken om je zakelijke doelen te behalen.

Beleggen is een aantrekkelijke manier om je vermogen op termijn te laten groeien. Maar kies je dan voor zakelijk vermogensbeheer of kies je ervoor om als particulier te gaan beleggen? De belasting die je betaalt op je vermogen speelt een belangrijke rol in deze keuze. Eerder berekenden we al welke keuze je als directeur-grootaandeelhouder van een bv het beste kunt maken. Hieronder berekenen we het voor zzp’ers.

Belastingheffing bij particulier en zakelijk vermogen

Eerder schreven we al: over de eerste € 30.360 van je vermogen betaal je als particulier helemaal geen belasting (voor fiscaal partners geldt het dubbele bedrag). Voor de belasting over de rest van je vermogen rekent de Belastingdienst met een verondersteld – ofwel forfaitair – rendement.

Dit rendement wordt berekend over 3 vermogensschijven. Hoe groter je vermogen, hoe meer belasting je dus betaalt. Zie ook de onderstaande tabel:

Schijf Je vermogen na aftrek van vrijstelling en schulden Tarief 0,13% Tarief 5,60% Gemiddeld tarief Netto belasting
1 Tot en met  € 71.650 67% 33% 1,94% 0,58%
2 Vanaf € 71.650 t/m € 989.736 21% 79% 4,45% 1,34%
3 Vanaf € 989.736 0% 100% 5,60% 1,68%

(Bron: Belastingdienst)

Over het rendement wat op deze manier berekend wordt, betaal je als particulier 30% belasting.

Overtollig geld op je zakelijke rekening wordt anders belast: je betaalt belasting over het werkelijk behaalde rendement. Daarover betaal je het voor jou geldende tarief inkomstenbelasting (maximaal 51,75 %). De meeste zzp’ers en eenmanszaken betalen in box 1 een gemiddeld belastingtarief van 40%. De werkelijke belasting valt overigens iets lager uit door de mkb-winstvrijstelling voor ondernemers.

Rekenvoorbeeld

Een rekenvoorbeeld maakt het duidelijk:
Stel je haalt over € 50.000 op je rekening 0,5% rente (rendement). Dat is € 250. Je hebt daardoor een vermogen van € 50.250.

Belasting in box 3 (privé)

Je vermogen van € 50.250 valt volledig in de eerste schijf in box 3. Het rendement in deze schijf waar je belasting over betaalt is € 971. Dit is opgebouwd uit:

67% van € 50.250 = € 33.667 * 0,13% = € 43

33% van € 50.250 = € 16.582 * 5,60% = € 928

€ 43 + € 928 = € 971.

Je betaalt over dit rendement 30% belasting = € 291.

Belasting in box 1 (zakelijk)

Hou je je vermogen op een zakelijke rekening? Dan wordt in box 1 het werkelijke rendement belast. Je betaalt over het bijgeschreven rendement op je zakelijke rekening meestal gemiddeld 40% belasting.

40% over € 250 = € 100

(alle bedragen zijn naar beneden afgerond)

Zakelijk beleggen meestal interessanter

De keuze tussen zakelijk en privé vermogen opbouwen draait dus om hoeveel belasting je effectief over je vermogen betaalt. Door de wijze van belastingheffing is het bij een laag rendement vaak aantrekkelijk gebruik te maken van zakelijk vermogensbeheer. Voor zover het vermogen natuurlijk uitkomt boven de vrijstelling in box 3. Over je rendement betaal je dan in box 1 (uitgaande van een gemiddeld belastingtarief van 40%) effectief 0,20% belasting. Minder dan de helft dus van het laagste tarief in box 3.

Bij een hoog rendement en meer vermogen is opbouw van vermogen in privé aantrekkelijker. Je rendement ligt dan al snel hoger dan de door de overheid gebruikte veronderstelde rendementen. Over je zakelijke beleggingsrekening van € 100.000 en 5% rendement betaal je in box 1 een effectief belastingpercentage van 2% (40% over 5%). Meer dan de belasting van 1,34% in box 3.

Vind het omslagpunt voor zakelijk beleggen of privé

Waar het omslagpunt tussen zakelijk en privé in jouw situatie ligt is afhankelijk van de omvang van je vermogen, je belastingschaal én van het rendement dat je behaalt. Met de handige rekentool van BerekenHet.nl zie je snel welk bedrag je als particulier aan belasting in box 3 betaalt. Dat zet je af tegen het effectieve belastingtarief dat voor jou als zzp’er of eenmanszaak geldt.

Door goed naar de belastingheffing te kijken kies je weloverwogen voor zakelijk of privé.

Let op: de Belastingdienst is alert op misbruik. Het spaargeld dat je als zzp’er op je zakelijke rekening hebt staan moet wel een zakelijk doel dienen. Controleer elk jaar wat voor jou de beste keuze is. En hou daarbij rekening met dat het verschuiven van vermogen van de ene naar de andere box niet altijd is toegestaan.