Category

Personeelswerving

Category

Het aannemen van het beste personeel blijft altijd een uitdaging. Vooral als er personeelstekort is, wordt er vaak te snel een knoop doorgehakt door de leidinggevende. Maar een ‘mismatch’ brengt risico met zich mee, want dit kost tijd, en tijd is geld. Een voorafgaand assessment die de kandidaat verplicht moet afnemen kan dit risico verkleinen. Wij vertellen jou kort wat een assessment inhoudt, uit welke onderdelen een assessment bestaat en natuurlijk wat de voordelen zijn voor jouw bedrijf.

Wat is een assessment?

Simpel gezegd is een assessment een test die in de selectieperiode door een kandidaat wordt gemaakt. Alleen wat een assessment anders maakt is dat er geen voldoende of onvoldoende te behalen is maar de kandidaat concurreert met een vergelijkbare doelgroep. Het doel is het in kaart brengen en beoordelen van gedrag van een kandidaat in de praktijk. Een assessment is dus een waardevol instrument om in te zetten in de zoektocht naar de perfecte kandidaat. Alleen kan niet iedereen zomaar een assessment afnemen, hier is professionele kennis voor nodig. Hierdoor wordt het assessment vaak uitbesteed aan een assessments bureau. 

Assessment

Welke soorten testen zijn er?

Er bestaan heel veel verschillende soorten testen en daarnaast heeft elk assessment bureau zijn eigen assessment met testonderdelen. Het grootste verschil zit hem in een iq test en een capaciteitentest. 

Iq test

Een iq test wordt ook wel een intelligentietest genoemd, de intelligentie van de sollicitant wordt in een cijfer weergegeven: de intelligentiequotiënt (IQ). Het IQ wordt gemeten aan de hand van een schaal waarbij 100 het gemiddelde is. Het nadeel van een IQ test is dat het aangeeft of een kandidaat iets goed of fout heeft, niet of een probleem goed wordt benaderd of niet. Het zegt dus niet zo veel over het leervermogen van een kandidaat.

Er worden bij een iq test verschillende soorten vaardigheden bij de kandidaat getest, denk aan: taalvaardigheden, rekenvaardigheden en ruimtelijk inzicht. 

Capaciteitentest

Een capaciteitentest bepaald (zoals de naam al zegt) bepaalde capaciteiten van de sollicitant, oftewel een test die het denkvermogen van de kandidaat toetst. Hiermee kan jouw bedrijf bepalen of een kandidaat geschikt is voor een bepaalde functie binnen het bedrijf.
Onderdelen van een capaciteitentest zijn: logisch redeneren, numeriek redeneren en verbaal redeneren. Assessmentbureaus beschikken over heel veel vragen (aantal is niet bekend), waardoor er oneindig unieke capaciteitentesten mogelijk zijn. Het niveau van de capaciteitentesten blijft hetzelfde en krijgt elke kandidaat andere vragen. Hierdoor voorkom je ook direct dat kandidaten vragen uit hun hoofd kunnen leren. 

Voordelen

Een groot voordeel van een assessment is dat je als werkgever kan kiezen voor een cultuurvrij assessment. Hierdoor maakt afkomst, achtergrond en opleiding niet uit. Enkel hoe hoog de kandidaat op de test scoort. Daarnaast zijn de eigenschappen die door het maken van een assessment naar boven komen, voorspellend voor toekomstig gedrag en dus ook werksucces.  

Oke, een assessment laten afnemen betekent dus al snel dat er een assessmentbureau moet worden ingeschakeld. Deze moet zorgvuldig worden uitgezocht, want elk assessment bureau biedt haar eigen testen en methodes aan. Maar door de combinatie van iq test en de capaciteitentest in een assessment, kan (naast sollicitatiegesprekken) goed bepaald worden of de kandidaat daadwerkelijk geschikt is voor de rol.

Wanneer er nieuwe medewerkers komen werken in je bedrijf dan is inwerken één van de belangrijkste dingen die je goed geregeld moet hebben. Zo gaat je nieuwe personeel zich sneller thuis voelen en kan snel zelf aan de slag. Hieronder geven we tips hoe je nieuw personeel het beste in kan werken.

Stel een inwerkprogramma op

Een nieuwe medewerker weet in principe nog niets over je organisatie en kent zijn of haar collega’s nog niet. Je kunt er dus niet vanuit gaan dat hij of zij alles weet en alles direct goed oppakt. Het is goed om een inwerkprogramma op te stellen waarin staat hoelang de inwerkperiode duurt, welke taken er moeten worden gedaan en hoe, wie de nieuwe medewerker helpt met de taken en hoe de proeftijd wordt beoordeeld.

Zorg dat er een overdracht is

Voor het nieuwe personeel is het handig als de voorganger een overdrachtsdocument is. In een overdrachtsdocument moet een beschrijving staan van alle werkzaamheden, handleidingen, benodigde gebruikersnamen en wachtwoorden van systemen. Daarnaast is het fijn als er een lijst beschikbaar is met contactpersonen en contactgegevens.

Personeel inwerken

Onboarding toepassen

Onboarding betekent dat nieuwe medewerkers de kennis en vaardigheden krijgen om echt betrokken te kunnen worden in een organisatie. Het gaat verder dan alleen een simpele introductie. Bij onboarding word je helemaal geïntegreerd in een organisatie. Het gaat tenslotte ook over bedrijfscultuur, samenwerkingen met collega’s, missie en visie. Onboarding is er niet alleen voor nieuw personeel, het wordt ook toegepast wanneer medewerkers van functie veranderen binnen een bedrijf.

Gebruik de onboarding app

Voor een onboarding programma is er het TinQwise Newbies onboarding app. Dit is een app ontwikkeld voor newbies in een bedrijf en de psychologische uitdagingen die een nieuwe baan met zich meebrengt. Door het gebruik van deze app krijg je snel een goede start en verbinding met je collega’s. Het bevat een uitgedacht onboardingstraject met een onboarding journey die volledig op maat wordt gemaakt. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor onboarding events en buddy support. Ook kun je specifieke content ontwikkelen voor het onboardingstraject en koppelingen maken met tools binnen jouw organisatie. De app wordt volledig op maat gemaakt en op jouw bedrijf afgestemd. Zo leert je nieuwe medewerker jouw bedrijf, klanten en collega’s goed kennen.

Spreek evaluatiemomenten af

Na een proefperiode is het belangrijk dat je gaat evalueren over hoe het inwerken is verlopen. Weet je nieuwe medewerker voldoende? Zijn er nog vragen of opmerkingen? Wellicht heeft hij of zij nog punten ter verbetering, wat altijd fijn is om te weten. Zo kan het in de toekomst beter gedaan worden.

Het belangrijkste is dat jouw nieuwe medewerker zich prettig voelt in de nieuwe organisatie en in zijn of haar nieuwe functie. Hier kun je voor zorgen met een goed inwerkprogramma zodat je nieuwe personeel zich alles geleidelijk aan eigen kan maken.

Wanneer je voor de eerste keer personeel moet werven, is dat het signaal dat het goed gaat met jouw onderneming. Toch gaat zo’n groeifase vaak gepaard met een aantal kopzorgen. Naast ondernemer word je immers ook een werkgever. En als werkgever rust er een grote verantwoordelijkheid op jouw schouders. Die verantwoordelijkheid begint eigenlijk al bij het vinden van personeel dat bij jouw onderneming past. Enkel zo kan je op lange termijn de tevredenheid garanderen. Maar hoe doe je dat, personeel vinden dat bij jouw onderneming past? Van zelf op zoek gaan tot het beroep doen op een executive search bureau: het kan allemaal.

Schets vooraf een profiel

Natuurlijk kan je lukraak aan het werven gaan en wachten tot de ‘klik’ er komt, maar efficiënt is dat zeker niet. Maak daarom vooraf reeds een schets van hoe een ideaal personeelslid er figuurlijk uit hoort te zien. Denk verder dan de opleidingsgraad of de aantoonbare ervaring, maar houd ook rekening met de kwaliteiten en eigenschappen. Moet het personeelslid stressbestendig zijn? Moet hij of zij een gemene opmerking van een klant kunnen slikken? Doe dat ook omgekeerd: maakt het überhaupt iets uit of het personeelslid al dan niet sociaal is of goed is met computers? Kortom: ken de vacature en je kent het gewenst profiel. 

Selecteer geschikte wervingskanalen

Hoewel alles start bij het kennen van de ideale kandidaat, zal die kandidaat zich daarom nog niet vanzelf aanbieden. Het vinden van een geschikt personeelslid kan soms een huzarenwerk lijken. En dat is ook logisch: de arbeidsmarkt is de afgelopen jaren fors gewijzigd en sollicitanten gaan op een totaal andere manier op zoek naar werk.

Wanneer je het gewenste profiel kent, is het echter al een stuk eenvoudiger om de geschikte kandidaat op te sporen. Een jonge twintiger met interesse in softwareontwikkeling zal nu eenmaal andere vakbladen lezen dan een ervaren jurist, dat is de logica zelve. Ga vooraf na welke kanalen je dient te gebruiken om een geschikte kandidaat op te sporen, welke tone of voice je zal hanteren en met welke USP’s je de kandidaat zal overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen.

Misschien toch maar hulp inschakelen?

Het vinden van een geschikte kandidaat is beslist geen eitje. Zeker indien je hoge eisen stelt of ook de kennis van de kandidaat op de proef wenst te stellen, is dat het geval. Hier is het dan ook aangewezen om beroep te doen op een uitzendbureau. Het risico bestaat echter dat het uitzendbureau minder zicht heeft op de onderneming en dus minder gericht op zoek gaat. Daarom geef je al jouw vooronderzoek maar beter concreet door. Voor het vinden van uitvoerend personeel is het beroep doen op zo’n uitzendbureau zelden een probleem. Bij leidinggevend personeel is het echter uitkijken geblazen.

De laatste jaren merken we dan ook dat executive search Nederland weet te veroveren, vooral omdat zij de link tussen de organisatie en de geschikte kandidaat des te beter leggen. Wil je het wervings- en selectieproces niet volledig zelf uitvoeren maar toch de zekerheid hebben dat het juiste talent jouw onderneming bereikt? Dan is een executive search bureau zeker een goed idee.

Voordat je uitgenodigd wordt op een sollicitatiegesprek, dien je een CV op te stellen, die eruit springt. Het maken van een CV is niet moeilijk, maar om je te onderscheiden van de rest kan een lastige opgave zijn. Denk eraan dat er vaak meerdere kandidaten zijn, met dezelfde achtergrond, die solliciteren op een functie. Zorg ervoor dat je niet onderop de stapel terecht komt. Hoe doe je dat? Dat lees je in deze blog.

#1 Zorg dat alles erin staat

Allereerst is het belangrijk dat alle algemene punten in je CV staan. Zo dienen: je voor- en achternaam, geboortedatum, woonplaats en telefoonnummer erin te staan. Daarna stel je jezelf voor d.m.v. een persoonlijk stukje. Vervolgens dienen je werkervaring en opleidingen naar voren te komen. Vergeet ook vooral relevante cursussen niet die je hebt opgedaan bij je vorige baan of op jouw opleiding.

#2 Begin met een quote

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” – Thomas Edison. Zodra je je persoonlijke stukje begint met een quote, heb je de aandacht van de lezer. Kies een quote uit die jou typeert en het ijs is gebroken. Op die manier leert het bedrijf je beter kennen en het is eens iets anders dan een standaard stukje. De quote kan ook humor bevatten, zolang je maar dicht bij jezelf blijft.

#3 Creativiteit doet overwinnen

Zoals we inmiddels weten; zullen er hoogstwaarschijnlijk meerdere kandidaten zijn die solliciteren op de functie. Daardoor moet de lezer zien dat jij veel tijd hebt gestoken in het maken van je CV. Het oog wil ook wat, dus laat je creativiteit de vrije loop. Ga er eens een dag voor zitten en maak er wat moois van. Let er wel op dat alle basiselementen erin staan en dat het duidelijk leesbaar blijft. Zo kun je met CV-templates spelen en je CV laten opvallen.

#4 Speel in op de vacaturetekst

Zodra je goed inspeelt op de vacature, zul je sneller uitgenodigd worden op een sollicitatiegesprek. Solliciteer je voor een online marketing-functie? Dan is het relevanter om een bijbaan als blogger te benoemen dan een baantje in de bediening. Voor een sales-functie zal het baantje in de bediening relevanter zijn, je kunt namelijk goed werken onder druk. Hetzelfde geldt voor opleidingen en cursussen. Zet alleen relevante opleidingen op je CV. Heb je een relevante minor gevolgd die relevant is aan de vacature? Vergeet die er vooral niet op te zetten.

#5 Video-CV

Wil jij het anders aanpakken dan anderen? Maak dan een video-CV van maximaal twee minuten. Indien je een video-CV maakt, laat je zien dat geen dertien-in-een-dozijn bent. Je kunt ook direct laten zien wie je bent. Zodra het bedrijf je ziet, hebben ze een duidelijker beeld van jou dan wanneer je een tekst-CV maakt. Je kunt zelfs je sollicitatiebrief maken d.m.v. een video.

Dankzij de bovenstaande tips is de kans een stuk groter dat jouw CV niet onderaan de stapel terecht komt. Een creatief CV zal het namelijk beter doen dan een standaard CV.

Deze blog is aangeleverd door YoungCapital.

Het is al een eeuwenoud spreekwoord: De kleren maken de man. Dit betekent dat de kleding die iemand draagt zorgt voor de manier hoe mensen deze persoon zien. Uiteraard hoeven niet alle spreekwoorden zo letterlijk te worden opgevat, maar er zit zeker wel een kern van waarheid in.

Uit onderzoek is ook gebleken dat mannen in pak geloofwaardiger en betrouwbaarder overkomen dan mannen in bijvoorbeeld een spijkerbroek en een trui. Natuurlijk heeft dit ook te maken met de branche waar deze persoon werkzaam is.

Wel is het belangrijk dat je je prettig voelt in het pak dat je draagt. Het is dan ook aan te raden om een paar mooie maatpakken aan te schaffen. Je zult merken dat deze pakken zitten als een soort tweede huid en dit zal zeker bijdrage aan je zelfverzekerdheid tijdens een afspraak.

Wil je ook een paar mooie maatpakken kopen. Kijk dan eens bij Rietbergh.com zij zijn gespecialiseerd in mooie en kwalitatieve maatpakken!

In december verscheen het rapport van het UWV dat de prognose voor de arbeidsmarkt 2017/2018 er goed uit ziet en door de sterk groeiende economie er in 2017 veel banen bijgekomen zijn. Deze groei zal zich naar verwachting ook in 2018 voortzetten en de banen worden vooral door de uitzendbureaus ingevuld.

Kun jij je wel vinden in de werkwijze van de welbekende uitzendbureaus? Of wil jij liever zelf actief deelnemen in het zoekproces en heb jij de afgelopen jaren hard gewerkt om nu juist die droombaan te vinden?

Neem die stap naar projectmanagement en kies daar de juiste organisatie bij die daarin voor jou kan bemiddelen. Brunel doet dat op geheel eigen wijze en daagt jou ook uit om kritisch te zijn en te blijven op je zelf. Met een snelle, maar zeer accurate sollicitatieprocedure kun jij samen met hen naar die droombaan werken.

Zoek jij een vacature projectmanager? Dan heeft Brunel op dit moment zo’n 20 vacatures in verschillend provincies in Nederland in divers branche. Daarnaast kun je bij Brunel uiteraard ook inschrijven en mocht dan die passende vacature komen kun je direct solliciteren.

Voor zakenmannen is het betrekkelijk eenvoudig om met een net pak goed voor de dag te komen. Hoe ging het gezegde ook alweer? Kleren maken de man, toch? Voor een vrouw ligt dat vaak net wat anders. Omdat wij hier zelf niet veel verstand van hebben vroegen wij Suit Yourself om een aantal tips voor het stijlvol kleden van de carrièrevrouw.

Zakelijk lopen de meningen uiteen over hoe de vrouw zich het beste kan kleden. Ook internationaal zijn er verschillen in zakelijke kleding voor dames. Nu wil dat niet zeggen dat de vrouw zich standaard in een ouderwetse broekpak moet kleden. Gelukkig is er voor de carriertijgerin van alles mogelijk om er zakelijk maar toch vrouwelijk uit te zien.

Zorg dat de basis goed is

De eerste tip de we mee willen geven is dat de basis goed moet zitten. Omdat het kledingvoorschrift bij iedere klant kan verschillen doe je er verstandig aan om een aantal basiselementen in de kast te hebben liggen. Zorg in ieder geval voor een aantal nette pantalons, een vlot colbertje en een dames pak. Een goed dames overhemd is niet te casual en gemaakt van goede basis stoffen zoals twill of satijn.

Zorg voor de juiste lengtes

Zeker in een internationaal werkveld kan de verkeerde kledingstijl een negatief effect hebben op de werkrelatie. Helaas moet de vrouw hier vaker rekening mee houden dan de man. Ga je als vrouw naar een islamitisch land, zorg dan dat je geen decolleté draagt en informeer vooraf of een hoofddoekje noodzakelijk is. Ook in West-Europese landen is het netjes om een rok tot over je knieën te dragen. Twijfel je? Kies dan voor zeker.

Ondermode en accessoires

Wanneer je als dame een rok draagt is het netjes om te zorgen voor de juiste ondermode. Het is namelijk zaak om zo min mogelijk aanleiding te geven voor afleiding. Zorg dus dat blote benen zoveel mogelijk bedekt zijn. Hetzelfde geldt voor accessoires. Flanneer niet met opzichte ringen of oorbellen maar houd het simpel en kies voor een elegant horloge en eenvoudige oorbellen.

Schoenen als verlengstuk van je kostuum

Wat een stropdas of strik voor de man is, zijn schoenen voor de vrouw. Onder een eenvoudige rok, pantalon of dameskostuum kan een pump net de juiste twist geven. Kwaliteit is snel van schoenen af te lezen dus het juiste schoeisel zegt direct iets over je professionaliteit. Zorg ook hier weer dat er niet te veel bloot te zien is dus kies altijd voor een gesloten pump.

Met de bovenstaande tips ben je in staat om te shinen bij je volgende business meeting. Waar je ook voor kiest, zorg dat je outfit aansluit bij de voorschriften van de klant maar dat je je vooral comfortabel voelt in wat je aantrekt.

Veel ondernemingen hebben personeel nodig. De eerste stap is om de juiste mensen te vinden. Als de sollicitaties aan het gewenste profiel voldoen, kun je de betreffende kandidaat uitnodigen. Vervolgens komt er dus een sollicitatiegesprek. Niet iedere ondernemer of manager is daar even comfortabel mee. Daarom hebben we enkele tips op papier gezet.

Tip 1: Plaats de juiste informatie in de vacatures.

Veel bedrijven weten heel goed wat voor iemand ze zoeken. Maar tijdens veel sollicitatiegesprekken blijkt in de eerste minuten al dat iemand niet geschikt is. De veelgehoorde klacht van de sollicitant is dat zij de tekst van de vacatures anders hebben geïnterpreteerd. Dus ter voorbereiding op een goed sollicitatiegesprek is het belangrijk dat de vacatures de gewenste kandidaten aantrekken. Dit bereik je door een duidelijke taakomschrijving te plaatsen. Concreet zijn dus.

Tip 2: Verdiep je vooraf in de kandidaat

Als een sollicitant binnen wordt gelaten, is je gezichtsuitdrukking op dat moment een weerspiegeling van je eerste indruk. De kans dat je een fractie van een seconde negatief verrast lijkt, is aanwezig. Zorg daarom dat je vooraf een beeld bij de sollicitant hebt. Veel mensen zijn op sociale media te vinden, maak daar gebruik van. Vraag in de vacature om een CV met een pasfoto. Het beste kun je nog verder gaan en zorgen dat je weet wat de hobby`s van de kandidaat zijn. Die staan lang niet altijd op de CV vermeld. Met deze informatie kun je sollicitanten snel op hun gemak stellen.

Tip 3: Stel de sollicitant eerst op zijn/haar gemak

Een mens die zich comfortabel voelt is het meest zichzelf. En als jij in korte tijd moet beoordelen of een kandidaat geschikt is, dan is het zaak dat je diegene op zijn gemak stelt. Zoals bij Tip 2 genoemd, helpt het erg als je al een eerste indruk van het uiterlijk hebt. En als je al weet wat iemand zijn favoriete vrijetijdsbesteding is, dan kun je daarmee openen. Hoe sneller de kandidaat zich openstelt voor jou, kom je tot constructieve gesprekken. Toch zullen er mensen tussen zitten die enorm zenuwachtig zijn. Als je er niet in slaagt om iemand te kalmeren, moet je de nervositeit een paar minuten negeren. Voor sommige mensen helpt het als je overgaat op de orde van de dag. Praten over een onderwerp waar de kandidaat ervaring in heeft, is dan reden genoeg om rustig te worden.

Tip 4: Let op lichaamstaal

Niet iedere ondernemer of manager is er even handig in. Empathie. Of het aanvoelen van iemand zijn emoties. De lichaamshouding of een gezichtsuitdrukking kan veelzeggend zijn. Ga in dat geval op je gevoel af. Iemand kan zich enorm aanprijzen, dit mag best. Maar als hij onzeker wordt bij doorvragen, weet hij wellicht minder dan hij zich over doet komen. Daarnaast bepaalt jouw brein of je iemand wel of niet als prettig ervaart, aan de hand van de combinatie tussen de woorden en uitstraling van iemand. Dus is het belangrijk dat je de signalen oppikt. Heb je hier moeite mee, zoek dan hulp bij de meer empathische mensen om je heen. Of volg een cursus die je dit kan aanleren.

Tip 5: Blijf bij je doel en houd je aan de tijd

Het sollicitatiegesprek is bedoeld om een kandidaat te beoordelen op geschiktheid voor jouw openstaande vacature. Je hebt hier een bepaalde tijd voor uitgetrokken. Hou je aan deze planning. Als je iemand in een uur tijd wil leren kennen, kun je soms samen enorm afdwalen. Pak dan de draad weer op door de feiten samen te vatten, en door te gaan naar het volgende onderwerp. Deze consequente aanpak dient twee doelen. Ten eerste duurt het gesprek niet te lang. Ten tweede komen dan alle onderwerpen aan de orde die je gepland hebt.

Een sollicitatiegesprek afnemen kan lastig zijn. Veel signalen die je moet oppikken zijn non-verbaal. Met de genoemde tips moet het eenvoudiger zijn om succesvol een kandidaat te interviewen. Voel je zelf ook spanning? Als je dat niet kunt controleren, zeg het dan tegen de kandidaat. Dit ontwapent. Daarnaast zijn er korte cursussen om je te helpen met het voeren van sollicitatiegesprekken.

De afgelopen jaren bleef het steeds maar de vraag hoe het verder zou gaan als het ging om werkgelegenheid. Hoe graag mensen ook wilden werken, soms was dit gewoonweg niet mogelijk. Weinig banen zorgden voor mensen die thuis kwamen te zitten, maar in 2017 zal dit al een stuk beter gaan dan voorgaande jaren. Dat is in ieder geval een voorspelling die gedaan is. 90% van de mensen zal erop vooruitgaan in 2017, dus dat is behoorlijk wat. In september 2016 is de werkloosheid op zijn laagst, gemeten over de afgelopen vier jaar. Er wordt maar liefst 1,1 miljard euro besteed aan de reparatie van koopkracht van vooral ouderen en mensen met een uitkering. Voor jongeren verandert er in 2017 ook wat, namelijk dat zij richting een volwaardig loon gaan, zolang je minimaal 21 jaar bent. Verder wordt er nog 100 miljoen euro gebruikt om armoede bij kinderen te verminderen.

Meer geld
Als de voorspellingen kloppen, heeft vrijwel iedereen in 2017 weer wat extra geld te besteden. Ouderen hoeven minder belasting te betalen en de huur- en zorgtoeslag stijgen. Dat is goed voor de mensen met lage inkomsten. Ook de kinderopvang zal dalen in prijs waardoor het nu voor meer mensen mogelijk is om hun kind naar de opvang te brengen. Het kindgebonden budget stijgt daarbij ook nog eens.

Natuurlijk zijn nog niet alle problemen opgelost. Er zijn nog steeds veel mensen werkloos terwijl zij wel prima kunnen werken. Het UWV gaat hierbij helpen. De 50-plussers die nog werkloos zijn in 2017 krijgen extra steun. Verder wordt het voor werkgevers prettiger om mensen die al werken ook in dienst te houden. Dit wordt gedaan met het lage inkomensvoordeel.

Ten slotte worden ook mensen die hier niet vandaan komen en vluchtelingen geholpen. Er wordt gekeken naar wat zij in hun thuisland al konden en wat daarvan hier nog mogelijk is.

Er zijn in 2017 in ieder geval weer nieuwe kansen voor iedere doelgroep. Er zijn meer vacatures die te vinden zijn en het lijkt alleen maar beter te worden in 2017, dus dat is zeker goed nieuws.