Category

Bedrijfsveiligheid

Category

De oude infrastructuur van uw computersysteem kan u als ondernemer veel kopzorgen bezorgen. En dat hoeft niet per definitie te wijten te zijn aan het feit dat de software te oud is, maar het heeft vaak te maken met de verschillende soorten software die u binnen uw bedrijf in de loop van de jaren in gebruik heeft genomen. Daardoor is het mogelijk dat de systemen niet op elkaar aansluiten en de data die u beschikbaar hebt, dus moeilijk met elkaar te combineren is. Dat heeft niet alleen invloed op de werkbaarheid, maar het kan ook een belemmering voor de groei van uw bedrijf zijn. Data migratie kan in dit geval een oplossing bieden.

Wat is data migratie?

Er zijn verschillende momenten dat het punt gekomen is om de data van uw onderneming te migreren. Dat kan zijn als back up, zodat uw bedrijfsgegevens niet verloren gaan als u bijvoorbeeld een nieuw administratiesysteem in gebruik neemt. U kunt ook kiezen om papierloos te gaan werken, waarbij u dossiers gaat migreren en dus een opslagmigratie uitvoert. Maar in dit geval spreken we over een volledige databasemigratie. U verplaatst alle data van de verschillende applicaties en eventueel van verschillende bedrijfslocaties, om een uniform toegankelijk databasesysteem te krijgen.

Waarom is data migratie belangrijk?

Waarom is data migratie belangrijk

Op het moment dat u analyses maakt om de toekomstige strategie van uw bedrijf te bepalen, baseert u uw beleid op de gegevens die u ter beschikking heeft. Deze haalt u uit uw computersysteem. De omzetcijfers, samen met het klantenbestand en de verwachte productontwikkelingen bepalen onder andere uw beleid. Maar als u deze data niet kloppend heeft, omdat de gegevens uit de verschillende applicaties en systemen niet met elkaar te vergelijken zijn, dan heeft u een verkeerd beeld en trekt u wellicht de verkeerde conclusies. Daarnaast loopt u het risico dat relevante data onbedoeld niet in de analyse tot uiting komt, omdat dit bij het verzamelen niet in de selectie is meegenomen.

Met data migratie kunt u dit voorkomen. Alle informatie van de verschillende applicaties wordt verzameld en opgeschoond. Vervolgens wordt deze data ondergebracht in een cloudplatform waar het op een uniforme en veilige manier opgeslagen wordt. Op het moment dat u bepaalde gegevens nodig heeft, kunt u er zeker van zijn dat u ook werkelijk alle data die daar betrekking op heeft, beschikbaar heeft. Het voordeel van dit cloudplatform is ook dat u de informatie op ieder moment en vanaf iedere locatie kunt raadplegen. Desgewenst kunt u medewerkers middels autorisatie toegang geven tot bepaalde (vertrouwelijke) delen van de data op het cloudplatform.

Data migratie als voordeel ten opzichte van uw concurrent

Als u alle data van uw onderneming snel en eenvoudig kunt opvragen, betekent dat ook dat u de rapporten die u nodig heeft, eenvoudig kunt samenstellen. En als u goed en snel inzicht heeft in de stand van zaken binnen uw bedrijf, kunt u dat ook op een efficiënte manier vertalen naar de ontwikkelingen in de branche. Daarmee bent u uw concurrenten een slag voor. U heeft dankzij data migratie de zekerheid van een volledige en complete analyse waar u mee aan de slag kunt, terwijl uw concurrent nog de gegevens bij elkaar aan het verzamelen is.

Hoewel het doen van bezorgingen via drone nog toekomstmuziek is, is het maken van luchtbeelden met drones tegenwoordig niets unieks meer. Steeds meer bedrijven maken voor hun bedrijfsvideo’s en hun social media-uitingen gebruik van dergelijke beelden. Heb jij hier ook interesse in voor jouw bedrijf? Dan moet je met de volgende drie zaken rekening houden. Zoek je nog een goede drone, kies dan een drone van Droneland.

Je moet je registreren als exploitant

Volgens de nieuwe regels die op 1 januari van dit jaar zijn ingegaan moet je je registreren als je exploitant bent van een drone. Dit geldt voor exploitanten van alle drones, met uitzondering van speelgoeddrones zonder camera die minder dan 250 gram wegen. Deze registratie doe je bij het RDW en kost 23 euro (per jaar). Tijdens dat registratieproces vraagt het RDW om de gegevens van de operator. Dat kan een natuurlijk persoon of een bedrijf zijn. Het exploitantnummer dat je na registratie ontvangt moet je zichtbaar aanbrengen op de drone. Dit betekent overigens niet dat een ander de drone niet mag besturen, zolang deze over de vereiste papieren hiervoor beschikt.

Kennistest en vliegbewijs

Bij de meeste drones geldt dat de piloot een kennistest moet afleggen over de regels omtrent het vliegen met een drone. Ook moet hij of zij een vliegbewijs halen om met de drone te mogen vliegen. Dit is dus ook van toepassing wanneer jij als exploitant een ander jouw drone laat besturen. Een uitzondering op de verplichting voor de kennistest en het vliegbewijs geldt voor drones die minder dan 250 gram wegen. De enige drones met camera die hieraan voldoen zijn de DJI Mavic Mini en diens opvolger de DJI Mavic Mini 2.

Aandachtspunten als je een drone wilt gaan inzetten voor zakelijk gebruik

No fly-zones

Er zijn gebieden waar je niet of maar beperkt mag vliegen met je drone. Deze houden doorgaans verband met de aanvliegroutes van (zweef)vliegvelden in de buurt. De meeste drones weten op basis van GPS waar ze niet mogen komen en zullen ‘verboden’ terrein enkel betreden als er een code ingevoerd is die de blokkade opheft. Google daarom ook eens waar de no-fly zones zich bevinden in Nederland (of in het buitenland) en in hoeverre dit de plannen voor jouw dronevlucht kan beïnvloeden.

Vergunningen

Waar voorheen Nederlandse droneregels golden waarbij aparte eisen gesteld worden aan zakelijke dronevluchten, zijn de regels voor particulier en zakelijk gebruik nu gelijk getrokken als gevolg van de nieuwe EU-regels. Het gevolg hiervan is dat je nu bijvoorbeeld zonder vergunning zakelijke vluchten kunt doen met drones tot 25 kilo zolang de drone in het zicht van de piloot blijft en er (50 meter) uit de buurt van menigtes gevlogen wordt. Wil je wél boven groepen mensen vliegen, dan wordt dit als een vlucht met hoog risico beschouwd en is een vergunning van de nationale luchtvaartautoriteit wel noodzakelijk. Voor deze situatie gelden nu nog de ‘oude’ Nederlandse regels. Wil je buiten het zicht van de piloot vliegen of in een gecontroleerd luchtruim, dan heb je een vergunning nodig van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Natuurlijk kun je proberen door de mazen van de wet te slippen door ongemerkt zonder de juiste papieren te vliegen. Maar drones worden vaak wel opgemerkt omdat ze relatief veel geluid maken. Zorg liever dus dat je je zaakjes op orde hebt, zodat je onbevreesd je drone voor zakelijk gebruik kunt gaan inzetten!

Problemen met sloten of met sleutels zijn erg vervelend en onhandig. Het kan daarom erg handig zijn om een goede en betrouwbare betrouwbare slotenmaker in de buurt te hebben die je in vervelende situaties kan helpen. Maar dan is de vraag, hoe herken je een betrouwbare of een onbetrouwbare slotenmaker, dat gaan we je laten zien in deze blog.

Hoe vind je een betrouwbare slotenmaker?

Een betrouwbare slotenmaker vinden kan soms nog wel een behoorlijke klus zijn, het is niet vanzelfsprekend dat elke slotenmaker die je op internet vind betrouwbaar is. Daarom hebben we hier een paar tips voor je over hoe je een betrouwbare slotenmaker kan vinden.

  • Zoek een lokale ondernemer. Vaak zullen de lokale ondernemers er alles aan doen om er voor te zorgen dat de klanten die ze hebben nog een keer terug komen. Dit kan alleen als ze betrouwbaar zijn, zijn ze dit niet zullen de klanten niet meer terugkomen en zullen ze de klanten verliezen. 
  • Vraag aan vrienden of familie of zij nog een slotenmaker kennen waar zij een goede en betrouwbare ervaring mee hebben. Bijvoorbeeld als je Slotenmaker Tilburg zoekt.
  • Zoek op internet reviews op van het bedrijf waarbij je een goed gevoel hebt. Hier vind je ervaringen van andere mensen die al eerder met die slotenmaker in zee zijn gegaan. Aan de hand hiervan kan je een goede keuze maken over een betrouwbare slotenmaker, Slotenmeester is een voorbeeld van zo’n betrouwbare partij. 
  • Kijk naar de service die het bedrijf je biedt, zit er bijvoorbeeld garantie bij en kijk of het bedrijf van te voren een prijsindicatie doet. Slotenservice Tilburg is een voorbeeld van een bedrijf die dit wel doet. 

Hoe herken je een onbetrouwbare slotenmaker? 

Het herkennen van een onbetrouwbare slotenmaker is ook erg belangrijk, als je dit niet herkent kan het zijn dat je hier je sloten door laat vervangen en dat het niet goed is. Daarom hebben we hieronder een aantal dingen waar je een onbetrouwbare slotenmaker kan herkennen. 

  • De slotenmaker werkt vaak met een tussenpersoon, als je contact opneemt met dit bedrijf komt er vaak iemand anders langs dan wie je hebt gesproken of waar je contact mee hebt gehad. 
  • Als de slotenmaker van te voren geen prijsindicatie geeft kan het zo zijn dat er nog andere kosten bij komen. Dit wordt vaak in combinatie gedaan met van te voren een contract ondertekenen. 
  • Ook kan een teken van onbetrouwbaarheid zijn dat de slotenmaker zonder bedrijfsbus of auto zonder promotiemateriaal rond rijdt. 

Conclusie 

Voor een goed slot heb je een goede en betrouwbare slotenmaker nodig, een voorbeeld van een betrouwbare slotenmaker is bijvoorbeeld slotenmaker Tilburg. Zij plaatsen alleen sloten van topkwaliteit en sloten die het SKG keurmerk hebben. Met de slotenservice Tilburg kan je ervanuit gaan dat de sloten van goede kwaliteit zijn en door vakmensen worden geplaatst. Wat is jouw ervaring met een betrouwbare of onbetrouwbare slotenmaker?

Sinds het bestaan van bedrijven en ondernemingen zijn er kapers op de kust. Waar iets kostbaars te vinden is, zijn dieven en criminelen te vinden. De komst van het wereldwijde web heeft het hierbij niet eenvoudiger gemaakt voor ondernemers: ook online kan een bedrijf worden aangevallen door zogeheten cybercriminelen. Het aantal geregistreerde misdrijven in Nederland stijgt en dan met name in de cybercriminaliteit. Dat betekent echter niet dat je je fysieke bedrijfspand niet meer hoeft te beveiligen. Met onderstaande tips zijn jouw zakelijke spullen in je kantoorpand of een externe loods veilig.

Installeer een alarmsysteem met videobewaking

Een van de meest eenvoudige stappen die je kunt zetten om diefstal in je bedrijf te voorkomen, is door een alarmsysteem met videobewaking te laten installeren. De meeste bedrijfspanden beschikken over een dergelijk systeem zonder te weten dat dit systeem vaak oud is of niet helemaal naar behoren werkt. Zij laten dergelijke apparatuur jaar na jaar hangen of staan, waarbij de kwaliteit van zo’n apparaat achteruit gaat. Daarom is het altijd aan te raden om te investeren in nieuwe technologie waarbij je de garantie krijgt dat jouw zakelijke eigendommen goed beveiligd zijn. Het enige nadeel van een alarmsysteem met videobewaking is dat dieven al verdwenen kunnen zijn op het moment dat je na een melding op kantoor arriveert.

Kies voor externe beveiliging

Daarom is een andere investering op het gebied van beveiliging binnen je onderneming zeker aan te raden. Ga een stapje verder en huur experts in binnen de security branche. Nederland kent een aantal hele goede professionele beveiligingsbedrijven die de beveiliging van jouw bedrijf voor zich kunnen nemen. Zij worden erop getraind om op de kleine dingen te letten: staat er bijvoorbeeld ergens een raam open waar dat niet moet of is er ineens een ladder op het terrein te vinden? Bij sommige bedrijven moeten bezoekers zelfs langs een security. Hoewel dat natuurlijk niet meteen hoeft, is een algemene surveillance wel prettig. Of je nu op zoek bent naar bedrijfsbeveiliging regio Den Bosch of beveiliging nodig hebt in een andere stad in Nederland; er is volop kwaliteit via Google te vinden.

Screen eigen medewerkers

Een onderdeel dat vaak wordt overgeslagen, is het screenen van eigen medewerkers. Bij een sollicitatiegesprek gaan te veel werkgevers er blind vanuit dat iets waar is wat iemand zegt. Hierbij ligt het er natuurlijk binnen welke branche je werkt, maar over het algemeen wordt een sollicitant of een nieuwe medewerker niet gecheckt. En dat terwijl je eigenlijk niet weet wie je binnenhaalt! Het kan geen kwaad om je medewerkers te screenen – puur om te kijken wie je eigenlijk toegang geeft tot alle waardevolle informatie en producten. Dit geldt ook voor je klantenbestand; laat dit screenen door een externe professionele partij. Dit in verband met inbreuk op privacy van je klanten. Je wilt die privacy en het vertrouwen immers niet schaden.

Plaats camera’s op meerdere plekken

Een andere simpele stap die je kunt zetten, is door meerdere camera’s aan te schaffen en die verspreid over het terrein binnen en buiten te plaatsen. Camera’s helpen je om alles in de gaten te houden wat er rondom je kantoorpand gebeurt. Daarnaast wekt het ook een soort ‘schijnveiligheid’. Wanneer mensen met vervelende ideeën langs je kantoorpand komen, zien ze direct een aantal camera’s hangen. Op die manier weten ze zeker dat ze bekeken worden. Extra tip: hang niet alleen camera’s in het zicht, maar ook enkele camera’s op plekken waar het apparaat niet goed wordt gezien. Wanneer mensen in willen breken, is de kans groot dat ze sowieso een poging gaan doen. Bij een verkenning slaan ze de zichtbare camera’s in zich op en wie weet wat ze daarmee doen. Met de onzichtbare camera’s krijg je dit soort mensen alsnog op beeld.

Bekijk de mogelijkheden van collectieve beveiliging

Veel bedrijven hebben vandaag de dag een bedrijfspand op een plek waar ook andere kantoren en bedrijven zitten. Wanneer je kantoor gevestigd is op een bedrijventerrein kun je er met andere ondernemers voor gaan om collectieve beveiliging te nemen. Hierbij koop je van alles ter bevordering van de veiligheid in voor je bedrijf samen met andere ondernemers. Dat scheelt uiteindelijk hartstikke veel geld. Denk aan camera’s en alarmsystemen maar ook aan het inhuren van een securitybedrijf. Wanneer je gezamenlijk voor een beveiligingsbedrijf gaat, kunnen jullie de kosten splitsen. Let wel op de grootte van het bedrijventerrein: bij een groot terrein moeten er meerdere beveiligers komen. In sommige gevallen is één professional genoeg om de hele omgeving te checken en te beveiligen.

De afgelopen maanden hebben we massaal thuis gewerkt, maar daar begint langzaam verandering in te komen. Het advies luidt op dit moment al dat thuiswerkers weer één dag terug naar kantoor mogen, dus kunnen we ons gaan opmaken voor een (gedeeltelijke) terugkeer. Er zitten echter nogal wat haken en ogen aan door de geldende restricties. Met deze 5 tips leid je het terugkeren in goede banen.

1. De werkplek

Een van de belangrijkste zaken waar rekening mee dient te worden gehouden is de werkplekken. Er zijn verschillende opties om die coronaproof te maken. Allereerst kunnen de bureaus op 1,5 meter afstand van elkaar worden gezet, maar medewerkers zouden ook om en om kunnen zitten. Daarnaast is plexiglas een mogelijkheid, wat je in winkels momenteel al vaak terugziet. Flexplekken zijn waarschijnlijk voorlopig verleden tijd, want dit vergt veel inspanning om dit constant ontsmet te houden.

Omdat het kantoor door de maatregelen waarschijnlijk aan capaciteit door verliest, zal het in de nabije toekomst nog steeds het handigst zijn als medewerkers af en toe thuiswerken. Sommige bedrijven maken gebruik van apps waarbij werknemers een plek kunnen reserveren. Is er geen plek meer, dan werkt diegene thuis. Ook kun je er simpelweg voor kiezen om het personeel op te splitsen in groepen, die afwisselend op kantoor en afwisselend thuis werken. Waar de een het thuiswerken toejuicht wordt de ander weer gelukkig van werken op kantoor, dus het kan altijd goed zijn om hierover te praten en het schema daarop in te richten. 

2. Zet voldoende desinfectiemiddelen neer

Een belangrijk wapen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus is het desinfecteren. Een goede handgel doodt bijna alle bacteriën op de handen. Het is dan ook essentieel dat er voldoende desinfectiemiddelen op kantoor aanwezig zijn. Zet daarom het liefst op elke werkplek en op andere openbare plekken als de koffieautomaat handzeep, desinfectiegel en tissues neer.

3. Maak gebruik van audiovisuele middelen

Thuiswerken bracht nogal wat veranderingen met zich mee. Waar we voorheen met z’n allen in de vergaderzaal zaten, moesten we dit nu opeens via videobellen doen. Ook de terugkeer naar kantoor vergt weer aanpassingen. De vergaderzaal kan voorlopig nog niet volledig worden benut, dus moeten er nieuwe oplossingen worden gezocht. Het gebruik van audiovisuele middelen kan daarbij goed van pas komen. Door een livestream op te zetten kan een klein groepje fysiek bij de vergadering aanwezig zijn, terwijl de rest het live via hun laptop of computer bijwoont. Om het jezelf gemakkelijk te maken, kun je een specialist inschakelen die de nodige apparatuur voor het livestreamen kan opzetten. Met de hulp van een bedrijf als av specialist GISB krijg je het beste beeld en geluid. Op afstand vergaderen zullen we in de toekomst sowieso alleen nog maar meer gaan zien, dus de investering loont ook na coronatijden.

4. Nieuwe vorm van lunchpauzes

Hoewel de helft van werkend Nederland het thuiswerken als positief ervaarde, was er één ding wat vaak werd gemist: het persoonlijk contact. Een gezamenlijke koffiepauze via Zoom is toch niet helemaal hetzelfde. Voor veel mensen is het sociale gedeelte dan ook het grote voordeel van de terugkeer naar kantoor. Lunchpauzes zullen echter een andere invulling moeten krijgen omdat de 1,5 meter afstand moet worden gewaarborgd. Het is misschien verleidelijk om lunchpauzes voorlopig helemaal af te schaffen, maar dit is juist iets wat veel medewerkers waarderen. Probeer allereerst om de plek waar de lunchpauzes worden gehouden zo in te richten dat aan de regels kan worden voldaan. Lukt dat niet, dan is het een optie om lunchpauzes op verschillende tijden te organiseren. Kleine groepjes kunnen dan tegelijkertijd lunchpauze houden. 

5. Zorg voor goede voorlichting

Naast de aanpassingen die worden toegepast, is het ook van belang dat de medewerkers goed op de hoogte zijn. En dat kan worden bereikt door goede voorlichting. Het is allereerst handig om zelf op papier te zetten wat precies de maatregelen zijn en wat het geldende protocol is. Dit moet vervolgens duidelijk aan de medewerkers worden gecommuniceerd. Je kunt de belangrijkste regels uitprinten en op plekken die voor iedereen zichtbaar zijn ophangen, zodat mensen eraan blijven worden herinnerd. Het is bijvoorbeeld cruciaal dat mensen hun handen regelmatig wassen en dat iedereen die verkoudheidsverschijnselen vertoont thuisblijft.

Betreft jouw bedrijfsvoering alleen kantoorwerk, dan maak je je waarschijnlijk weinig zorgen over veiligheid op de werkvloer. Natuurlijk ben je volgens de Arbowet verplicht om voor een veilige werkplek te zorgen, maar naast ergonomische maatregelen is er verder weinig nodig om risico’s uit te sluiten. Maar er zijn natuurlijk sectoren waarbij dit heel anders ligt. Vooral in de bouw, de elektrotechniek en de (petrochemische) industrie zijn er reële risico’s op bedrijfsongevallen. Het is niet voor niet zo dat in Nederland jaarlijks 200 duizend ongelukken plaatsvinden op de werkvloer. In 4.300 gevallen ontstaat er hierdoor letsel dat soms blijvend van aard is. In zestig gevallen leidt het ongeval zelfs tot de dood van het slachtoffer. Alle reden dus om te investeren in veiligheid op de werkvoer. Hoe? Je VCA halen!

VCA-cursus

De afkorting VCA staat voor Veiligheid, Gezondheid en Milieu Checklist Aannemers. De cursus en het bijbehorende certificaat zijn bedoeld om mensen bewuster te laten omgaan met hun eigen veiligheid en gezondheid en die van hun collega’s en de gevolgen van de werkzaamheden op het milieu in acht te nemen. De cursus, die je kunt volgen via VCAcursus.nl, is er in drie verschillende varianten voor verschillende doelgroepen. Voor medewerkers op de werkvloer is er de basiscursus VCA, die ook wel B-VCA wordt genoemd. Voor jou als leidinggevende óf zzp’er is er de VCA VOL-cursus. Dit staat voor Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden. De derde variant is voor leidinggevenden en intercedenten in de uitzend- of detacheringsbranche en heet VIL-VCU (Veiligheid voor Intercedenten en Leidinggevenden – Veiligheids Checklist Uitzend- en detacheringbureaus).

Niet jezelf uit de markt prijzen

Er zijn verschillende redenen denkbaar om te investeren in veiligheid op de werkvloer. Ten eerste is er natuurlijk de veiligheid en gezondheid van je personeel. Dat is niet alleen in hun belang, maar ook in jouw belang als ondernemer. Niet alleen vanwege potentieel ziekteverzuim, maar ook omdat bedrijfsongevallen een juridische nasleep kunnen krijgen die je veel geld kan kosten. Maar een minstens zo goede reden om te investeren in VCA voor jou en je eventuele medewerkers, is het feit dat steeds meer opdrachtgevers het VCA-diploma verplicht stellen bij het vergeven van klussen. Bij sollicitatieprocedures wordt van de medewerker-in-spé ook steeds vaker verwacht dat hij het VCA-diploma kan overleggen. Je prijst jezelf dus uit de markt door achter te blijven. Zowel personen als bedrijven kunnen zich laten certificeren.

Veiligheid op werkvloer

Hoe behaal je je VCA?

Het VCA-diploma kan op drie manieren behaald worden. Jij of je medewerkers kunnen een klassikale cursus volgen, maar het is ook mogelijk om de cursus online te volgen. Een derde optie is om het lesmateriaal te bestellen en zelfstudie te doen. De cursus wordt alle gevallen afgerond met een examen. Doe je de zelfstudie, dan moet je het examen laten afnemen bij een erkend examenbureau dat in het bezit is van het keurmerk van de Nederlandse Raad voor Training en Opleiding (NRTO).

Kleine bedrijven en statistieken

Als kleine ondernemer vind je het misschien financieel niet interessant om in VCA te investeren. De statistieken zijn echter tegen je. Relatief veel bedrijfsongevallen vinden namelijk plaats bij kleine bedrijven met minder dan tien medewerkers. Om het noodlot niet te tarten, is het verstandig om toch te investeren in die VCA-cursus.

Binnen enkele maanden zal de Inspectie SZW opnieuw met het bericht komen dat er nog te veel arbeidsongevallen gebeuren. De cijfers zijn dan ook niet rooskleurig. Inspectie SZW roept al langer op om actie te ondernemen. Maar wat kun je nu zoal doen om de veiligheid in jouw onderneming te verhogen? Hieronder vind je vijf tips voor het verhogen van de veiligheid in jouw onderneming.

# 1. Zet in op preventie

Voorkomen is nog steeds beter dan genezen. Een helm biedt bijvoorbeeld wel bescherming, maar het is toch belangrijker om het vallen van materialen te voorkomen of medewerkers op pakweg de gevaren van het lopen onder een ladder te wijzen. Dit doe je onder andere door preventieve opleidingen te organiseren, een degelijk onthaal van nieuwe werknemers te voorzien, veiligheidsstickers te gebruiken, veiligheidsvoorschriften op te leggen en een sluitend controlesysteem te ontwikkelen. Natuurlijk voorzie je daarbovenop ook gewoon de nodige persoonlijke beschermingsmiddelen.

# 2. Voorkom schade als het toch misloopt

Verkeerd moment, verkeerde plaats? Als het toch misloopt, beperk je maar beter de gevolgen van het ongeval. Dit kan je doen door veiligheidsnetten op te hangen of andere curatieve middelen zoals EHBO-kisten en beschermingsmiddelen te voorzien. Onderzoek overigens alle ongevallen opdat je in de toekomst gerichte maatregelen kan treffen. Door van ongevallen te leren, verhoog je op lange termijn de veiligheid in jouw onderneming.

# 3. Optimaliseer de machinebeveiliging

Vooral bij een ouder machinepark is deze tip niet onbelangrijk. Ga na welke beveiligingsmechanismen aanwezig zijn en bestudeer uiteraard ook de wetgeving en de toepasselijke richtlijnen. Denk hiernaast ook zelf aan potentiële gevaren en hoe je hierop kan inspelen. Zo vervang je het klassieke relais van jouw machines maar beter door een veiligheidsrelais. Bij een gewone relais kunnen de mechanische contacten immers verkleven, waardoor de noodstop niet meer functioneert. Dit kan dramatische gevolgen hebben. Bij een veiligheidsrelais heb je dat risico niet. Analyseer op een gelijkaardige manier de andere aanwezige beveiligingsmiddelen.

# 4. Investeer in brandveiligheid

Te veel bedrijven negeren nog de risico’s van een brand. Dit terwijl er jaarlijks toch wel zo’n zes- tot achtduizend bedrijfsbranden plaatsvinden. Gelukkig kan je zelf een en ander doen om branden te voorkomen. Breng bijvoorbeeld de brandbare materialen in kaart en grijp in waar nodig. Klassieke gordijnen vervang je maar beter door brandwerende gordijnen. Hiernaast check je ook de elektriciteitsbedrading en voorzie je rookmelders, brandblussers en andere middelen om de gevolgen van zo’n brand te beperken.

Loopt het toch grondig mis? Dan kan je uiteraard rekenen op jouw brandplan dat bovendien minstens jaarlijks werd ingeoefend door de personeelsleden. Zo hoeft niemand in een brand achter te blijven.

# 5. Denk ook aan nieuwe dreigingen

Nieuwe technologieën en gewijzigde maatschappelijke omstandigheden kunnen ook vernieuwde dreigingen inluiden. Wanneer er in jouw onderneming bijvoorbeeld toxische of explosieve chemicaliën aanwezig zijn, is er een verhoogd risico op terrorisme. Maar denk bijvoorbeeld ook aan bedrijven die proefdieren gebruiken. Zij zijn een populair doelwit voor dierenrechtenactivisten.

Als bedrijf moet je jouw personeel ook beschermen tegen dergelijke externe dreigingen. Laat bezoekers en leveranciers zich bijvoorbeeld aanmelden en beperk het aantal sleutels die in omloop zijn. Ook structurele maatregelen zoals veiligheidsscans, consortiumbewaking, veiligheidssystemen en specifieke opleidingen kunnen de veiligheid in jouw onderneming verhogen.

Omzet, winst en groei zijn belangrijke dingen binnen een bedrijf. Maar eigenlijk net zo belangrijk zijn de voorwaarden waaronder gewerkt wordt om dit te kunnen realiseren. Werk moet immers veilig zijn voor alle medewerkers en andere aanwezigen in een bedrijfspand. Als werkgever ben je daarom verplicht een veiligheidsplan voor je bedrijf op te stellen. Hieronder meer algemene informatie over veiligheid, en twee meer specifieke veiligheidsplannen.

Een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie, en Plan van Aanpak

De Nederlandse overheid wil dat iedereen veilig kan werken. Werkgevers zijn daarom verplicht volgens de Arbowet te zorgen voor een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) en het Plan van Aanpak (PvA). Zijn er meer dan 25 medewerkers werkzaam bij je bedrijf, dan dient de RI&E door een externe Arbo-deskundige getoetst te worden.

Wat een RI&E en PvA precies zijn? Hierbij gaat het om een globale inventarisatie van de aanwezige gevaren en risico’s binnen een bedrijf. Hierbij kun je denken aan gevaren en al genomen risico-beperkende maatregelen op het gebied van gezondheid, veiligheid en welzijn. Daarnaast gaat het ook om de prioritering van de risico’s, de evaluatie van de aan de gevaren verbonden risico’s. Het Plan van Aanpak tenslotte dient te vermelden welke maatregelen genomen worden om de risico’s te beheersen. Een RI&E kun je bijvoorbeeld uit laten voeren door G4s safety solutions.

Veiligheids- & Gezondheidsplan (V&G-plan) voor de bouw

Binnen de bouwsector vinden nog veel bedrijfsongevallen plaats. Het gaat om fysiek werk, en vaak worden er diverse partijen ingehuurd wat de communicatie niet ten goede komt. Om de veiligheid te kunnen vergroten voor mensen die werkzaam in de bouw, vooral wanneer er meerdere werkgevers actief zijn op een bouwlocatie, dient er meestal een Veiligheids- & Gezondheidsplan (V&G-plan) te zijn. Hierin staat onder andere beschreven welke veiligheidsmaatregelen getroffen zijn, en hoe hoofd- en onderaannemer(s) samenwerken. Door de verbeterde coördinatie tussen uitvoerenden op de bouwplaats is er tijdens het bouwproces meer aandacht voor werkomstandigheden en veiligheid.

Evacuatieplan voor bedrijfspand

Ook in een bedrijfspand dient de werkgever een veilige werkomgeving te bieden. Een noodsituatie kan echter toch ontstaan door bijvoorbeeld brand. Omdat ieder mensenleven telt moeten mensen in het geval van een calamiteit efficiënt, kordaat en snel handelen. Daarom ben je als werkgever verplicht zowel bij de ingang van een bedrijfspand en op iedere etage een ontruimingsplattegrond of evacuatieplan op te hangen. In een evacuatieplan is vastgelegd wat er moet gebeuren om iedereen veilig en wel uit het gebouw te krijgen.

 

Staat uw kantoorpand of bedrijfshal vol met waardevolle apparatuur? Dan zit u niet te wachten op ongenode gasten in uw pand. Goed om te kijken of de locatie waar uw bedrijf gevestigd is ook voldoende beveiligd is.

Hieronder een aantal tips om uwbedrijf optimaal te beveiligen:

  1. Zorg dat alle ramen en deuren die open kunnen goed beveiligd zijn met erkende sloten. Vaak vereisen verzekeringsmaatschappijen dit ook. U kunt zich hierin ook laten adviseren door een gerenommeerd bedrijf. Zij kunnen een advies uitbrengen over wat de zwakke punten zijn aan uw pand en welke sloten
    waar het beste passen. U kunt kijken op deur-cilindersloten.nl om een afspraak te maken om uw pand te laten checken.
  2. Zorg voor voldoende bewakingscamera’s in en rondom het pand. Dit zorgt er vaak al voor dat inbrekers worden afgeschrikt en uw pand maar overslaan. Een tweede voordeel is dat wanneer er toch iets gebeurd wat niet klopt u beelden heeft van de inbraak en dit vergroot uiteindelijk weer de pakkans van de inbrekers.
  3. Mocht een pand gedurende lange tijd onbemand zijn is het ook verstandig om bepaalde apparatuur in een kluis te leggen. Vaak hebben inbrekers ook informatie van binnen uit een organisatie. Wanneer ze weten dat het niet zo makkelijk is om de duurdere spullen zoals pc’s, schermen, of andere zaken mee te nemen dan bedenken ze zich wellicht ook weer en slaan ze uw bedrijf over.
  4. U kunt de beveiligingscamera’s ook uitbreiden met bijvoorbeeld een alarmsysteem en deze kun je ook weer koppelen aan een beveiligingsbedrijf of politie. Zij worden dan direct gealarmeerd wanneer er onraad is bij uw pand.

Er zijn tal van mogelijkheden om uw bedrijf te beveiligen. Goed om eens over na te denken want voorkomen is altijd beter dan genezen!