Category

Bedrijfspand

Category

Nu het er naar uit ziet dat we toch langer thuis moeten werken als gedacht is het tijd om uw werkt plek te verbeteren. Waarschijnlijk heeft u nu een nood plekje waar u minder comfortabel kunt werken als dat u op werk zit. Er zijn een hoop dingen waar u op moet letten om een goede werk plek te creëren.

Zorg voor goed licht

Om goed te kunnen werken heeft u voldoende natuurlijk licht nodig. Ga dus niet op een donker zolderkamertje aan de slag maar zoek een ruimte op met voldoende daglicht. Houd er rekening mee dat er geen direct licht op uw scherm schijnt dit kan zorgen voor geknepen ogen. Als u te veel licht krijgt van achter uw scherm kunt u ook geknepen ogen krijgen, kijk dus goed waar het licht binnen komt en hoe u hiervoor het beste kunt gaan zitten.

Schone en vochtige lucht

Het kan zijn dat de lucht in huis erg droog is. Hierdoor kunt u prikkende ogen krijgen maar ook hoofdpijn en een droge keel. Het is dus van belang om de lucht wat vochtig te houden, er wordt aangeraden om een luchtvochtigheid tussen de 40% en 60% te hebben. Door een bakje water bij de verwarming te plaatsen kan dit al voldoende zijn. Planten zullen ook bijdragen aan een schone maar ook vochtige lucht. Ze reinigen de lucht en door het vocht dat ze bij zich dragen of nog in de grond zit zal de luchtvochtigheid ook wat hoger zijn.

Opgeruimde werkomgeving

Het klinkt erg simpel maar een opgeruimde werkomgeving kan voor veel rust zorgen. Ruim uw bureau goed op om voor zo min mogelijk afleiding te zorgen. Ruim dus na elke werkdag alles netjes op om zo de volgende dag fris te kunnen beginnen.

Goed zitten

Om goed te kunnen werken is het ook belangrijk om lekker te zitten zodat u na een dag werken geen last een van uw rug of nek. Zorg dat het scherm waar u naar kijkt op oog hoogte is zodat u niet naar beneden hoeft te kijken. Wat ook goed kan helpen is alles voor u leggen. Moet u iets over nemen van een papiertje, leg dit dan niet naast u maar direct voor u zodat u niet de hele tijd opzij kijkt of hangt. Zorg ook dat de muis dicht bij ligt en het liefst in een rechte lijn voor uw schouder, als het te ver opzij ligt kunt u last van uw schouder krijgen. U hoeft niet alleen lekker te zitten want het is ook goed om af en toe even te staan en in beweging te blijven.

Thuis kunt u dus ook lekker werken met deze tips.

Een kwalitatief goede IT infrastructuur is voor bedrijven van levensbelang. Computers, het internet en technische apparatuur moet perfect werken, goed beveiligd en gemakkelijk op elkaar aan te sluiten zijn. Maar wat is een infrastructuur voor IT precies? Welke voordelen hebben betrouwbare IT-infrastructuren voor bedrijven? En aan welke kwaliteitseisen moet de bedrijfsmatige IT-infrastructuur minimaal voldoen?

Wat wordt er verstaan onder IT-infrastructuur?

Onder IT infrastructuur wordt het onderliggende facilitaire systeem verstaan die het mogelijk maakt om op computers en apparaten applicaties te gebruiken, die op elkaar af te stemmen (denk bijvoorbeeld aan de connectie tussen laptops en printers), goed te beveiligen, te updaten en backups te maken. IT-infrastructuur in bedrijven vormt de basis van digitaal kunnen werken, goed en snel contact met elkaar kunnen opnemen via internet, smartphones en allerlei andere soorten devices.

De voordelen van een goede IT-infrastructuur

Wanneer jouw onderneming over een goede IT-infrastructuur beschikt, levert dat uiteenlopend voordelen op voor de bedrijfsvoering. Een van de belangrijkste voordelen is dat er altijd en overal via internet, met een laptop of via mobiele devices als tablets en smartphones gewerkt kan worden. Over en altijd kunnen bestanden bewerkt, opgeslagen en geprint of via de cloud gedeeld worden met collega’s en/of klanten. Bedrijven die over een strakke en professionele IT-infrastructuur beschikken, lopen hierdoor geen risico op uitval van bedrijfsprocessen.

Maar dit is niet het enige pluspunt van een gedegen IT-infrastructuur. In de tweede plaats is een goed verzorgde en onderhouden IT-infrastructuur ook cruciaal vanuit veiligheidsoogpunt. Zeker bedrijven, winkels en ondernemingen met webshops lopen het risico om door hackers of internetcriminelen aangevallen te worden. Soms met dramatisch gevolgen, bijvoorbeeld als er geheime bedrijfsgegevens, zoals klantgegevens of financiële gegevens, uitlekken naar derden. Als bedrijf kan dit soort ellende je de kop kosten.

Ten slotte is een goede IT-infrastructuur van belang voor de sfeer binnen en rond een bedrijf. Als de IT niet goed is georganiseerd, levert dat bij medewerkers, maar zeker ook bij klanten en zakenreacties, een hoop frustraties op. En dat is natuurlijk is dat je kunt voorkomen door een betrouwbare partner de IT-infrastructuur te laten aanleggen, beveiligen en onderhouden.

De kenmerken van kwaliteit op het gebied van IT

Een goede en gedegen IT-infrastructuur heeft enkele kenmerken, die aangeven dat het systeem veilig is en goed werkt. Zo biedt een betrouwbare IT-infrastructuur voldoende capaciteit en vermogen om alle bedrijfsprocessen goed te faciliteren. Praktische voorbeelden zijn onder meer een snelle en goed werkende internetverbinding, applicaties die altijd bereikbaar zijn en vlekkeloos werken, het op tijd uitvoeren van updates en backups en soortgelijke zaken.

Een tweede hoofdkenmerk van een professionele IT-infrastructuur is dat deze toekomstbestendig moet zijn. Goede structuren voor de ICT bieden de mogelijkheid om snel over te schakelen op nieuwe technieken, zoals het gebruik van cloud computing, videobellen met collega’s of het gebruik van nieuwe grafische technieken.

Ten slotte is een kenmerk van een goede IT-infrastructuur het feit dat het systeem volledig beveiligd is en er niet door derden ingebroken kan worden. Een ervaren ICT bedrijf zal dan ook zorgen voor regelmatige beveiligingsupdates en proactieve actie om de veiligheid ook in de toekomst te garanderen.

Een groot deel van de werkende, Nederlandse bevolking werkt al enkele maanden thuis. En er is een grote kans dat we allemaal nog niet meteen terug naar kantoor kunnen. Deze grote verandering had uiteraard veel invloed op het dagdagelijkse leven. Voor veel personen zorgde thuiswerken voor een productiviteitsdip: er zijn immers veel afleidingen thuis en je hebt geen collega’s rondom je die het opmerken als je een tijdje in gedachten verzonken zit. Lijkt het je wel fijn om de volgende thuiswerkmaanden nét wat productiever door te maken? Lees dan onze drie tips in dit artikel! 

1. Een gezonde geest in een gezond lichaam

Dit spreekwoord is misschien een beetje cliché, maar het is wel zo correct: bewegen kan ervoor zorgen dat je je beter voelt. Als je veel minder beweegt nu je thuiswerkt, kan het positief zijn voor je mood én je productiviteit om wat meer te sporten. Vervang je fietsen naar kantoor door een korte wandeling tijdens je lunchpauze of een fijn fietstochtje na een lange werkdag. Even endorfines krijgen door te sporten, hoeft ook niet veel tijd in te nemen. Zo kun je allerlei handige apps downloaden met mini-workouts, zoals de ‘7 minute workout app’. In slechts zeven minuten sport je even – wedden dat je je erna weer fris voelt? 

2. Focus beter en blokkeer je social media

Door social media scrollen is erg fijn, maar vaak verlies je elk besef van tijd. ‘Even scrollen’ wordt al snel een halfuurtje – voor je het weet zag je waar je ex-collega op reis ging, bekeek je een kookvideo en las je tientallen tweets. En als je je notificaties altijd aan hebt staan, word je ook op elk moment van de dag gebombardeerd met triggers om je apps opnieuw te openen. Het is immers erg aanlokkelijk om te kijken waarin je net werd getagd … Voor velen vreet social media aan hun focus. Heb je hier ook last van? Dan kan een app die alles blokkeert tijdens werktijd je helpen. Er zijn verschillende apps die hierbij kunnen helpen, zoals Offtime, Moment en FlipD. Geef aan wanneer je je moet concentreren en wat de app moet blokkeren: appjes, social media meldingen, sms’en … jij kiest! 

3. Zorg dat je alles bij de hand hebt om goed te kunnen werken

Zorg dat je alles bij de hand hebt om goed te kunnen werken

Ben jij soms snel afgeleid door dingen in huis? Je zoekt een pen om iets op te schrijven, moet hiervoor naar een andere kamer … en dan zie je een wasje liggen. Nou – even snel een wasje draaien is geen probleem, toch? En voor je het weet zit je een half uur later weer voor je laptop. Oeps! Als je weet dat je snel je focus kunt verliezen, is het een aanrader om elke ochtend te checken of je alles bij de hand hebt om goed te kunnen werken. Pennen, een notepad, goede headphones – liefst noise cancelling die alle lawaai buiten houden -, een grote fles water en allerlei opladers. Het is altijd een aanrader om dubbeltjes te hebben van je belangrijkste kabels, bijvoorbeeld van je iPhone of Samsung oplader. Anders versleep je de oplader steeds overal in huis en wedden dat je ‘m dan niet vindt als je met een bijna lege telefoon een klant moet bellen? 

We wensen je in ieder geval veel succes met thuiswerken de volgende maanden! 

Komen alle werknemers weer langzaam op kantoor werken en is de periode van veel thuiswerken eigenlijk voorbij? Dan is het fijn om je kantoor weer helemaal up-to-date te hebben. Zo zorg je ervoor dat je werknemers zich weer helemaal thuis kunnen voelen en lekker in hun vel zitten. Maar hoe geef je het kantoor een upgrade?

1. Wij geven je drie leuke tips. Laat spullen bedrukken

Hoe fijn is het als je op kantoor komt en er zijn nieuwe kopjes, notebooks en pennen. Een klein gebaar welke je als bedrijf kunt doen, dat een grote impact heeft. Laat mokken bedrukken met het logo van jullie bedrijf en zet op iedere bureau een mok, pen en notitieblok neer. Zo zal iedereen zich super welkom voelen. Wil jij helemaal uitpakken? Laat dan ook paraplu’s bedrukken, usb-sticks bedrukken en agenda’s bedrukken. 

2. Ga voor groen

Leuke planten en bloemen, wie wordt er nu niet vrolijk van. Door nieuwe planten aan te schaffen, zal de look en feel van jouw kantoor meteen anders zijn. Maar planten op je werkplek zien er niet alleen super leuk uit, ze zijn ook nog eens multifunctioneel. Een plant zorgt er namelijk voor dat de lucht wordt gezuiverd en je meer zuurstof in de ruimte hebt. Dit heeft weer een positieve invloed op het concentratievermogen van je werknemer, wat er voor zorgt dat hij of zij effectiever te werk gaat. 

3. Kies iets leuks aan de muur 

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om de muren in je kantoor van een likje verf te voorzien, maar dit kost vaak veel tijd en moeite. Toch kun je, door iets leuks aan de muur te hangen, de uitstraling van je kantoor een andere twist geven. Wat dacht je van grote posters, leuke schilderijen of echte kunst? Let er hierbij wel op dat de dingen aan de muur passen bij de uitstraling van je bedrijf. Zo is het bij een marketingbureau leuk om gewaagde dingen aan de muur te hangen, maar past dit minder goed bij een serieus verzekeringskantoor. 

Wat fijn dat jouw werknemers weer meer naar kantoor kunnen en minder thuis hoeven te werken. Met deze 3 tips geef jij het kantoor een boost, waardoor jouw werknemers zich weer helemaal welkom voelen. Welke ga jij als eerste doorvoeren? 

De ene bureaustoel is de andere niet. Is het tijd voor een nieuwe kantoorinrichting, of wil je je werknemers ook graag op hun thuiswerkplek van de juiste professionele meubelen voorzien, dan is dit het moment om te gaan voor een écht ergonomisch verantwoorde en zelfs dynamische kantooropstelling. Zeker wanneer het werk vooral bestaat uit urenlang achter een scherm zitten. 

Maar waarom is het zo belangrijk dat kantoormeubelen de juiste ondersteuning bieden? En hoe kun je met de inrichting een gezondere werkcultuur scheppen? 

Het zitten zelf

We ontkomen er niet aan om op kantoor periodes te zitten. Ga je bureaustoelen kopen, dan is dit het moment om voor echt ergonomisch te gaan. Ergonomisch betekent vooral dat de stoel aan alle kanten verstelbaar is. Zo kan het lichaam toch zoveel mogelijk tegemoet worden gekomen tijdens de uren op het zitvlak, er rekening mee houdend dat elke lichaam anders is. One size fits zeker niet iedereen!

Om een bureaustoel aan te passen, ga je als volgt te werk: 

  • Pas de hoogte aan, zodat de onderkant van je ellebogen op hetzelfde niveau als het bureau zijn. 
  • Zorg dat als je rug tegen de leuning zit, je voeten op de vloer kunnen rusten.
  • Zet de rugleuning zo ver naar voren, dat je met een rechte rug tegen de leuning kan rusten.
  • Zorg dat de rugleuning op precies de juiste hoogte staat, waarmee het gedeelte dat uitsteekt precies je onderrug ondersteunt
  • Stel de armleuningen zo in, dat ze onder het bureau passen, zodat je zo dicht en comfortabel mogelijk aan het bureau kan zitten. 

De hele dag zitten

Onderzoek heeft keer na keer uitgewezen dat te lang zitten echter op verschillende manieren slecht is voor je lichaam en je fysieke gezondheid. Ten eerste gebruik je uiteraard minder energie wanneer je zit dan wanneer je staat. Veel zitten, zonder dit af te zetten tegen periodes van bewegen, kan daarom overgewicht in de hand werken. 

Ook werkt het averechts voor een gezonde bloeddruk, bloedsomloop en bloedsuikerniveau in het lichaam, en verhoogt het je kans om kanker en hartziektes te ontwikkelen. Door de zithouding verkorten je spieren bovendien op bepaalde punten, en verlies je mobiliteit en flexibiliteit. Hierdoor zou zitten net zo slecht zijn als roken, als het op de levensverwachting en het effect op je lichaam aankomt!

Meer beweging stimuleren op kantoor

Een goede kantoorinrichting kan de schadelijke effecten van zitten tegengaan door meer beweging te stimuleren. Een paar keer per week sporten is goed voor je, maar beter is nog om ook tijdens de werkdag zelf momenten van dynamiek in te lassen. Dit is aan te moedigen met de juiste inrichting en werkcultuur. 

Overweeg bijvoorbeeld om het koffieapparaat en de pauzeruimte, indien mogelijk, op een andere verdieping te zetten. Zo zit er al een aantal keren per dag een eindje (trap)lopen in de routine. Ook kun je vergaderingen staand of lopend plannen, en op de kantoorvloer ruimte bieden om heen en weer te lopen voor telefoontjes. 

Zet ook items neer die uitnodigen tot beweging. Een paar oefenballen, een pull up bar, een springtouw en een vrije muur voor een handstand. Klanten zullen misschien even te staan kijken wanneer ze op bezoek komen, maar het al snel snappen en wellicht zelfs even mee willen doen!

Af en toe staand werken – op zelfs op de grond

Omdat vooral variatie goed is tijdens werkhoudingen, is het ideaal als er ook staand kan worden gewerkt. Een bureau dat verstelbaar is, zodat er makkelijk zowel zittend als staand aan gewerkt kan worden is handig, maar zorg er dan wel voor dat het verzetten makkelijk gaat. Zo kan iedereen tijdens de werkdag meerdere keren zonder moeite van positie wisselen. 

Naast het hogerop zoek, kun je ook ruimte scheppen om juist dichter bij de grond te werken. Het zal misschien even wennen zijn, en je wilt de schoonmaker wellicht iets vaker laten komen om de vloeren te doen, maar zittend op de grond werken of vergaderen kan een compleet nieuw perspectief bieden. 

Ga voor modulair

Het is fijn als de kantoorinrichting zo flexibel mogelijk is. Zo kun je de opstelling aanpassen aan de behoeftes van het moment. Met bureaustoelen, tafels en archiefkasten op wielen, kun je snel en makkelijk meubelen verplaatsen. 

Dit helpt medewerkers om makkelijker samen te werken, doordat stoelen bijvoorbeeld even snel bij elkaar geschoven kunnen worden. Ook werkt het creativiteit in de hand, doordat de werkomgeving mee kan bewegen met de werkbehoefte. Probeer ook zoveel mogelijk multifunctioneel te denken, om een teveel aan meubelen in het kantoor te vermijden. Kan de lunchtafel ook dienst doen als grote vergadertafel, waar iedereen even snel zijn eigen bureaustoel bij aan kan schuiven? 

Mens sane in corpere sano – een gezonde geest in een gezond lichaam. Geef je medewerkers, en jezelf, de best mogelijk werkomgeving voor gezonder, productiever en gelukkiger werken. 

De afgelopen maanden hebben veel bedrijven er noodgedwongen voor moeten kiezen om de medewerkers thuis te laten werken. Dit om het COVID-19 virus tegen te gaan en zoveel mogelijk in te perken. Een bijkomend verschijnsel is dat veel medewerkers het juist als heel prettig hebben ervaren om de werktijd te verdelen over deels op kantoor en deels thuis te werken.

Een ontwikkeling die ook werkgevers veelal toejuichen, maar de faciliteiten moeten dit ook mogelijk maken. Niet iedereen beschikt over een goede werkplek thuis en dit is natuurlijk wel heel belangrijk. Hieronder hebben wij een paar punten op een rijtje gezet die belangrijk zijn voor een goede en functionele thuiswerkplek interieurontwerp assen .

Comfortabel bureau en bureaustoel:
De zitplek is net als op kantoor zeer belangrijk. Om de dag fit en productief door te brengen is het belangrijk dat je de juiste zit- of stahouding hebt. Wanneer dit niet het geval is dan zul je merken dat het energie level en de concentratie afneemt en je ’s middags veel minder productief bent. Soms merk je niet gelijk dat je werkplek niet voldoet, maar er kunnen dan wel klachten op de lange termijn ontstaan. Dus zorg dat je vanaf dag 1 goed zit.

Goede pc of laptop:
Wanneer je thuis gaat werken is het fijn dat je over precies dezelfde bestanden en programma’s beschikt als op kantoor en dat bestanden ook gesynchroniseerd worden, zodat je op iedere plek verder kunt werken. Een laptop is hier ideaal voor, omdat deze ook nog een makkelijk mee te nemen is. Wanneer er niet voldoende budget is om een nieuwe laptop te kopen is het huren van een laptop wellicht de oplossing. Op deze manier beschikt u altijd over up-to-date materiaal tegen een betaalbare prijs.Via Flexitrent.com wordt een groot aanbod aan verschillende laptops aangeboden. Zo kun je gemakkelijk uitzoeken wat bij jou en jouw werkzaamheden past. Ben je een echte Apple fanboy en liever een Macbook huren? Ook dat is mogelijk.

Rustige werkomgeving:
De zitplek is belangrijk, het materiaal is belangrijk, maar het is ook heel belangrijk dat je je kunt afsluiten van andere die ook thuis zijn. Tijdens de Coronatijd hadden veel mensen te maken met partner en kinderen die ook thuis waren. Een moeilijk gegeven als je je moet concentreren op een moeilijk vraagstuk of een belangrijk telefoongesprek. Indien mogelijk is het dan ook fijn om een thuiskantoor in een aparte ruimte die af te sluiten is te creëren. Dit is niet alleen tijdens de werkdag fijn, maar ook wanneer de werkdag erop zit. Je kunt je dan makkelijker afsluiten voor de werkzaamheden en weer genieten van de vrije avond.

Kortom thuiswerken kan voor vele een mooie aanvulling zijn op de kantooruren, maar zorg wel dat uw plek in orde is en dat u het contact met collega’s niet verliest. Het sociale aspect van collega’s kan thuis nog wel eens gemist worden!

Wanneer u een kantoor baan heeft zult u al snel 8 uur per dag zittend door brengen. Niet alleen op het werk maar ook thuis zult u dan ook nog lekker aan tafel eten en gaat u bank hangen om uw favoriete serie te kijken. Dat betekend al gouw dat u per dag meer dan 8 uur zitten doorbrengt. Door te lang en te veel te zitten kunnen er klachten ontstaan en daarvoor is er een zit-sta bureau.

Werkhouding afwisselen

Het is goed om geregeld van houding te wisselen om zo minder rug, nek en schouder klachten te krijgen. Zo wordt aangeraden om maximaal 1 uur achtereen te staan en dit kan afgewisseld worden met zittend werken. Met dit bureau zet u heel makkelijk uw bureau omhoog op elk moment van de dag. U hoeft dus niet uw spullen te verplaatsen maar kunt gewoon op uw eigen plek blijven zitten.

Voordelen van een zit-sta bureau op een rij

  • Hogere productiviteit
  • Minder rug, nek en schouderklachten
  • Betere doorbloeding
  • Meer calorieën verbranden
  • Reduceert ziekteverzuim

Geen dipje

Wanneer u net met lunch pauze geweest bent of net koffiepauze heeft gehad is er vaak een dipje. Door te zitten zult u dit moment sneller hebben dan wanneer u staat. Als u na de lunch even staand gaat werken zorgt dit voor een betere doorbloeding en zult u minder snel een dipje krijgen. Zo kunt u dus effectief blijven werken.

Goede balans

Het is belangrijk om een goede balans te vinden wanneer u een zit-sta bureau heeft. Het is ook niet goed om de hele dag staand te gaan werken maar hier moet u een goede balans in vinden. Er wordt aangeraden om 75% zittend te werken en 25% staand. Zo kunt u afwisselen en kunt u af en toe even een uurtje staand werken. Staand werken kan beter niet langer dan 1 uur gedaan worden. Anders zult u wellicht wat meer hangen op de tafel en zult u in een verkeerde houding staan. Het zal in het begin dus wat testen zijn met wat voor u prettig werkt en wanneer u staand of zittend gaat werken.

Bewegen op het werk

Heeft u nog geen zit-sta bureau dan kunt u ook op een andere manier meer bewegen op uw werk. Neem bijvoorbeeld vaker de trap in plaatst van de lift. Wanneer iemand aanbied om koffie te halen zal dit altijd wel verleidelijk zijn maar haal zelf uw koffie om zo af en toe in beweging te blijven. Normaal gesproken zouden we ook een parkeerplekje op zoeken zo dicht mogelijk bij de ingang maar het is ook goed om de auto toch iets verder weg te parkeren. Deze kleine dingen zijn gemakkelijk aan te passen en dit kan al voor een groot verschil zorgen.

Het aantal coronabesmettingen en het aantal in het ziekenhuis opgenomen patiënten wordt alsmaar lager. De cijfers blijven stabiel laag en dit is natuurlijk goed nieuws. Steeds meer bedrijven en organisaties vragen het personeel om weer terug te komen naar kantoor of hebben hier plannen voor. We moeten ondanks alles 1,5 meter afstand houden en de hygiënemaatregelen moeten zorgvuldig nageleefd worden. Op de werkvloer kunnen nieuwe bestemmingen en verspreiding van het virus voorkomen worden door contactmomenten zoveel mogelijk te verminderen, groepsvorming tegen te gaan en de druk op openbare ruimtes te beperken.

’Terug-naar-kantoor-programma’

Wie had er begin dit jaar gedacht dat Nederland op dit moment bezig is met het opstellen van een ‘terug-naar-kantoor-programma’? Dat kon niemand zich een half jaar geleden voorstellen. Veel thuiswerkers missen het contact met collega’s, voelen zich eenzaam en missen de scheiding tussen werk en privé. Velen willen het liefst zo snel mogelijk weer terug naar hun ‘echte’ werkplek. Met het juiste ‘terug-naar-kantoor-programma’ wordt een terugkeer mogelijk en verantwoord, zo lang afstand, hygiëne en veiligheid vooropstaan.

Een veilige werkplek

Om de terugkeer naar de werkplek zo soepel mogelijk te laten verlopen, zijn er een aantal goede adviezen opgesteld. Het is een verstandige keuze om de medewerkers, wanneer mogelijk, een vaste werkplek toe te wijzen. Zorg dat bureaus op 1,5 meter afstand van elkaar staan. Ook kan er plexiglas geplaatst worden tussen de werkplekken. Zo creëer je een veilige en hygiënische werkplek. Hierdoor is niet alleen veilig contact tussen medewerkers mogelijk, maar ook tussen medewerkers en klanten of bezoekers. Zorg voor een coronaproof kantoor met looproutes, zodat niet iedereen kriskras door kantoor kan lopen. Eén van de belangrijkste adviezen is het schoonmaken en houden van werkplekken. Zorg ervoor dat schoonmakers voor of na werktijd beginnen met schoonmaken, zodat er zo min mogelijk contact wordt gemaakt met elkaar.

Essentiële benodigdheden

Om straks weer veilig te mogen werken op kantoor, kunnen er een aantal benodigdheden aangeschaft worden om alles soepel te laten verlopen. Staat jouw laptop vol met belangrijke documenten en bestanden? Is het de bedoeling dat deze informatie overgezet wordt naar jouw computer op kantoor? Zorg er dan voor dat je beschikt over een USB stick. Zo kan je op een veilige manier bestanden overzetten. Zet USB sticks in als relatiegeschenk, zodat niet alleen de medewerker maar ook jij als werkgever er profijt van hebt. Laat USB sticks bedrukken met naam, logo of tekst.

Op je werkplek aangekomen, zijn er nog een aantal andere coronaproof benodigdheden die je helpen om veilig te kunnen werken. Het is verstandig om bij de hoofdingang een desinfectiezuil te plaatsen. De paal is voorzien van een automatische dispenser zodat medewerkers en bezoekers met gedesinfecteerde handen het bedrijf betreden. Zorg dat er op elk bureau een antibacteriële handreinigingsgel staat en er een antibacteriële pen klaar ligt. De pen kan door meerdere mensen gebruikt worden doordat het materiaal een speciale toevoeging bevat dat bacteriën weert van de oppervlakte. Hygiënesleutels zorgen ervoor dat deuren en drukknoppen niet met de hand aangeraakt hoeven te worden.

Met de juiste voorbereiding en benodigdheden kunnen we (straks) op een veilige en hygiënische manier weer op kantoor gaan werken.

Verhuizen kan spannend zijn en je kunt ernaar uitkijken om een nieuw bedrijfspand te betrekken, maar niemand heeft ooit echt zin in het daadwerkelijk verhuizen zelf. Een verhuizing is uiteindelijk toch een hoop geregel en gesjouw met spullen en er gebeuren altijd wel dingen waardoor het niet zo loopt zoals verwacht of gehoopt. Er zijn dan ook een aantal potentiële valkuilen om in te trappen bij je zakelijke verhuizing. We zetten vijf van deze valkuilen op een rijtje, zodat jij ze kunt proberen te vermijden wanneer jij gaat verhuizen met je bedrijf.

Denken dat het zonder hulpmiddelen kan

Natuurlijk, met menselijke inzet kan er een hoop verplaatst worden. Jouw medewerkers kunnen best wel die ene dag de handen uit de mouwen steken om de inboedel van het bedrijf te sjouwen. Maar dat betekent niet dat je ze het niet makkelijker hoeft te maken. Je kunt bijvoorbeeld een steekwagen (of meerdere) aanschaffen, zodat er meer dozen tegelijkertijd verplaatst kunnen worden zonder dat iemand er rugpijn voor hoeft op te lopen. Je wilt immers ook niet dat jouw bedrijfsverhuizing ervoor zorgt dat er medewerkers in de lappenmand komen te zitten. Zorg dus voor zo’n steekwagentje. Die komt later vaak nog eens van pas bij het verplaatsen van zware spullen.

Niet goed inschatten hoe lang het gaat duren

Al ben je nog zo’n optimist, te krap plannen gaat geheid voor problemen zorgen. Een verhuizing loopt zelden volgens plan of sneller dan verwacht. Onderschat niet hoeveel tijd er voor nodig is om je bedrijfsverhuizing te voltooien. Kijk dus uit met toezeggingen aan klanten. Verras ze liever met een levering die sneller is dan verwacht. Plan je ruim, dan is er ook minder reden om te stressen tijdens de verhuizing.

Verhuizen met je bedrijf

De ruimte verkeerd inschatten

Er zijn verschillende scenario’s waarbij je moet indikken met je bedrijf. Mogelijk lopen de zaken niet zo best en moet je daarom noodgedwongen naar een kleinere kantoorruimte verhuizen. Of je verhuist naar een betere locaties, maar moet vanwege de beperkingen van je budget wel genoegen nemen met een kleinere ruimte. Hoe dan ook, moet je je nieuwe bedrijfsruimte goed uittekenen om te zien wat je er precies in kwijt kunt. Het is immers onpraktisch wanneer je er ter plekke achter komt dat je veel te veel spullen op een te beperkte ruimte kwijt wilt. Een overvol kantoor is voor niemand prettig. Neem daarom bij je verhuizing afscheid van de spullen die niet op het nieuwe adres passen, of sla deze spullen tijdelijk op in een gehuurde opslagruimte.

Internetverbinding niet op tijd regelen

Een werkende internetverbinding op je nieuwe bedrijfslocatie is cruciaal. Het is niet voor te stellen hoeveel er opeens niet meer kan als je zonder internet zit; veel bedrijfsprocessen lopen dan vast. Daarom moet je ervan verzekerd zijn dat je op je nieuwe locatie werkend internet hebt op het moment dat je deze locatie betrekt. Dat betekent dat je dit op tijd moet gaan regelen, want er is altijd sprake van een levertijd. Bij voorkeur heb je al werkend internet, getest en al, voor de dag van je verhuizing.

Vergeten je adreswijziging door te geven

Vergeet niet dat verschillende instanties op de hoogte gebracht moeten worden van jouw adreswijziging. Dat regel je niet met één druk op de knop. Je moet je bank op de hoogte stellen, de Kamer van Koophandel, je eventuele verzekeraars en niet te vergeten je leveranciers en klanten. Maak van tevoren een lijst met iedereen die op de hoogte gebracht moeten worden. Laat je medewerkers de lijst aanvullen. Laat je dit na, dan gaat dat in de toekomst problemen opleveren.