Category

Bedrijfsvoering

Category

In sommige branches zijn bepaalde seizoenen extreem druk in vergelijking met andere maanden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de evenementenbranche, waarbij de zomermaanden enorme pieken kennen. Of de detailhandel, die in de winter voor de kerstperiode wel wat extra krachten kunnen gebruiken. Je kunt in zo’n geval het beste zzp’ers aannemen die je een tijdelijke overeenkomst aanbiedt of waarbij je het per maand aankijkt. Natuurlijk komt hier wat organisatie bij kijken, en moet je deze mensen het gevoel geven dat ze niet voor niets akkoord gaan met een onzekere werkperiode. We geven je graag een paar tips hoe je dit het beste aan kunt pakken.

Een goede planning

Als je met een hoop flexwerkers gaat werken voor een of een aantal maanden, is het verstandig om structuur aan te brengen in de planning. Waarschijnlijk kun je ze geen vaste uren of dagen geven, in verband met je vaste personeel. Je zult ze dus goed in moeten plannen zodat je op de drukke dagen goed bezet bent. Structuur in je personeelsplanning is hierbij het allerbelangrijkste. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld een personeelsplanning-app, waarbij je flexwerkers hun beschikbaarheid op kunnen geven en je ze gemakkelijk in kunt delen. Dit scheelt een hoop onnodige communicatie en tijd!

Helderheid en transparantie

Helderheid-en-transparantie

Personeel en flexwerkers houd je het beste tevreden met duidelijkheid en transparantie. Laat ze van tevoren weten hoeveel uur per week je ze nodig zal hebben, mochten ze bijvoorbeeld ook nog voor andere opdrachtgevers willen werken. Het zou natuurlijk ontzettend zuur zijn als zij veertig uur per week vrijhouden voor jouw organisatie, terwijl jij misschien maar twintig uur werk voor ze hebt. Daarnaast is het verstandig om direct duidelijkheid te geven over het uurtarief en eventuele fooien of bonussen. Zo ontstaat er later geen gedoe hierover en weet elke partij wat ze kunnen verwachten.

Combineer vast personeel met flexwerkers

In de maanden dat het extra druk is, zal je sowieso je vaste personeel moeten combineren met flexwerkers. Het is handig als je hen ruim van tevoren inlicht hierover en medewerking vraagt om de flexwerkers te helpen zo snel mogelijk mee te draaien met de rest van het team. Laat ook nooit alleen flexwerkers de dag afsluiten of opstarten, maar zorg dat er altijd een vast iemand bij is die precies weet wat de gang van zaken zijn. Zo kun je erop vertrouwen dat je alles onder controle hebt.

Wil je Pinterest aan de content kalender van jouw bedrijf toevoegen? Dan is het handig om het verschil te weten tussen Pinterest en andere platforms, zoals Facebook of Instagram. Ieder medium vraagt om een andere strategie en in dit artikel leggen we je uit waarom! 

De houdbaarheidsdatum van een post

Het eerste verschil tussen Pinterest en andere platforms is de houdbaarheidsdatum van een post. Want een post op Pinterest is een stuk langer houdbaar. Plaats je een post op Facebook of Instagram? Dan verdwijnt je post al snel tussen de grote massa. Zo is een tweet op Twitter gemiddeld zo’n achttien minuten houdbaar. Terwijl een pin op Pinterest maar liefst zo’n vier maanden houdbaar is. 

Bij Pinterest is het tevens zo dat mensen constant jouw pin weer tegenkomen en deze kunnen (re)pinnen. Daardoor kan het zo zijn dat je na één jaar nog nieuwe websitebezoekers krijgt door die ene pin. Dit kan je veel nieuwe klanten opleveren en dit maakt de return on investment (ROI) op Pinterest erg groot. 

Pinterest is minder sociaal 

Pinterest is minder sociaal

Facebook en Instagram zijn platforms waar je constant in contact staat met andere gebruikers. Daar is het aantal volgers vooral een indicatie van hoe interessant de content of de persoon erachter is. 

Dat is bij Pinterest niet aan de orde. Bij Pinterest staat niet de gebruiker, maar de content centraal. Je kunt wel gebruikers volgen, maar dat is niet het belangrijkste doel van het platform. Op Pinterest zijn gebruikers veel meer anoniem. 

Het belangrijkste doel van Pinterest is om zo veel mogelijk gebruikers te inspireren. Het doel van jou als ondernemer is om die geïnspireerde bezoekers vervolgens naar jouw website te krijgen! 

Engagement op Pinterest

Bij Pinterest is engagement (het pinnen en repinnen van content) heel belangrijk. Om je eigen engagement met de gebruikers te vergroten, moet je weten wat pinners in jouw branche willen zien. Dit kun je doen door veel gebruikers te volgen die passen in jouw plaatje van de ideale klant. Zo weet je direct welke content het goed doet bij jouw doelgroep. 

Bij Pinterest ligt de focus echt op de content. Pinterest marketing is interessant, omdat de content een stuk langer houdbaar is dan de posts op andere platforms. Ben je nieuwsgierig geworden naar voor welke branches Pinterest vooral interessant is en hoe jij een goede Pinterest strategie opzet? Ontdek het dan in dit zeer uitgebreide Pinterest marketing artikel. 

Hoewel veel marketing online plaatsvindt, is adverteren op straat nog steeds een veelgebruikte en effectieve methode voor bedrijven. Posters drukken en op strategische plekken laten plaatsen kan een zeer effectieve methode zijn om mensen te bereiken, maar flyeren heeft bijvoorbeeld ook zijn voordelen. We bespreken een viertal verschillen tussen die twee methodes.

Flyers kunnen kortingscoupon zijn

Het handige van een flyer, is dat je er potentiële klanten extra mee kunt prikkelen om iets af te nemen bij jouw bedrijf door er een kortingscode op te zetten. Tegen inlevering van de flyer kan men dan korting claimen op een product of dienst. Zo heb je ook redelijk goed onder controle dat men er maar eenmalige gebruik van kan maken. Iedereen krijgt immers maar één flyer aangeboden, en tenzij je die van een ander uit de prullenbak vist, blijft het bij die ene. Op posters werkt dit niet, omdat men hier geen fysiek exemplaar van kan meenemen. Een kortingscode die alleen gereproduceerd hoeft te worden kan simpel vaker door dezelfde persoon gebruikt worden.

Hoeveelheid informatie

Wil je je bedrijf of je product op een snelle, pakkende manier onder de aandacht brengen? Dan kan dat uitstekend met een treffende poster. Omdat dit een vorm van marketing is die enkel in het voorbijgaan opgemerkt wordt, moet je er bij een poster altijd voor zorgen dat voorbijgangers in een oogopslag de boodschap kunnen waarnemen. Dat betekent een sterk beeld met een korte passende tekst. Ruimte voor gedetailleerde informatie is, dat wil zeggen: wel op de poster maar niet in de waarneming van de voorbijganger. Wil je juist wel informatie kunnen overbrengen over bijvoorbeeld je assortiment of de verhuizing van je winkel of restaurant, dan kun je beter kiezen voor een flyer. Omdat mensen deze in de hand gedrukt krijgen, kunnen ze ook de tijd nemen om deze aandachtig door te lezen.

Andere kosten

Het adverteren met behulp van posters is een vorm die weinig productiekosten oplevert, tenzij je echt op grote schaal door het hele land wilt gaan adverteren op die manier. De kosten zitten hem vooral in de advertentieruimte die je moet huren en in het ontwerp van de poster. In het geval van flyers heb je geen kosten voor advertentieruimte. Je produceert waarschijnlijk aanzienlijk meer flyers dan je zou doen met posters, maar daarbij kun je dan wel weer profiteren van bulkkorting. De kosten zitten verder in het team dat je inhuurt om de flyers uit te delen. Omdat dit vaak door jongeren gedaan wordt die relatief weinig betaald krijgen, kunnen ook deze kosten redelijk meevallen, afhankelijk van op hoeveel locaties en hoe lang en hoe vaak je wilt flyeren.

Doelgroep

Doelgroep

De manier waarop je doelgroepen bereikt, verschilt ook tussen marketing met behulp van posters of flyers. Zet je posters is, dan bereik je een algemene doelgroep die de plekken passeren waar jouw posters te zien zijn. Het is dus zaak om op verschillende plekken die posters te plaatsen, om het bereik zo groot mogelijk te maken. Iedereen die daar passeert en de goede kant op kijkt, valt onder het bereik. Ga je flyeren, dan concentreer je je op een groep die op een bepaalde locatie aanwezig is en de flyer wil aannemen. Passanten die dat niet doen, bereik je niet. Wel kun je je promotieteam met de opdracht op pad sturen om zich op een bepaalde doelgroep te richten, zoals jongeren of juist volwassenen.

Je zou dus kunnen zeggen dat beide methodes ook prima aanvullend op elkaar gebruikt kunnen worden. Beide bieden immers zo hun voordelen die afwijken van die van de ander!

Je hoort er vandaag de dag steeds meer over en lijkt er eigenlijk niet meer omheen te kunnen: de inzet op online aanwezigheid met je bedrijf. Het is dan ook niet gek om hier meer tijd aan te gaan besteden. Maar hoe pak je dit goed aan? Daar hebben we handige tips voor: lees gauw verder!

Bied je product online aan

Als je bijvoorbeeld een winkel hebt, is het belangrijk om je product ook online aan te gaan bieden. Dat is in sommige gevallen met de nodige voorbereiding relatief eenvoudig: je hebt in de basis een goede webshop, een betaalsysteem en goed verpakkingsmateriaal nodig, en je kunt aan de slag gaan. Het is echter ook bij bijvoorbeeld persoonlijkere services mogelijk om online een start te maken. Zo kun je tegenwoordig al online de hulp van een audicien inschakelen: hier hoef je niet meer voor naar de winkel toe te gaan. Dergelijke oplossingen voor online een gehoorapparaat bestellen vragen om creativiteit, maar zijn zeker mogelijk. In dit geval wordt het nieuwe hoortoestel op afstand ingesteld, via een audiogram per post. Met dit soort ideeën kan er in verschillende branches worden ingezet op online bestellingen.

Veilige en betrouwbare website en webshop

Als je online een website of webshop start, is het belangrijk om hier een veilige en betrouwbare omgeving van te maken. Zeker als je klanten ook producten kunnen afrekenen via je website. Controleer daarom of alles in orde is – dit kun je uiteraard ook door een professional laten uitvoeren. Als de bezoekers van je website of webshop het idee hebben dat de inrichting niet goed in elkaar steekt, neemt de kans af dat er iets wordt gekocht. Daarom is het natuurlijk ook belangrijk om hier aandacht in te steken!

Vertel een duidelijk verhaal online

Als nieuwe klanten voor het eerst in jouw winkel komen of met jouw bedrijf in aanraking komen, kun je bij fysieke aanwezigheid natuurlijk zelf het juiste verhaal vertellen. Vaak word je echter ook gevonden via sites als Google: daarom is het de moeite waard om tevens op je website het juiste verhaal te vertellen. Zorg voor duidelijke en heldere informatie, zodat direct duidelijk is wat je voor bedrijf hebt.

Online aanwezigheid via social media

Online aanwezigheid via social media

Naast je eigen website of webshop, is het ook slim om aan social media te denken. Tegenwoordig kan er via Instagram bijvoorbeeld zelfs een directe link met je webshop worden gemaakt, om het winkelen nog eenvoudiger te maken. Verder kun je social media goed inzetten om je bereik te vergroten, met leuke content. Je kunt immers de hele wereld bereiken, wat met alleen een fysieke winkel toch wel een ander verhaal is.

Bedrijven hebben als hoofddoel geld verdienen en klanten tevreden stellen. Daarnaast hebben bedrijven ook een sociaaleconomische functie in het creëren van werkgelegenheid voor de beroepsbevolking. Maar ook maatschappelijk kunnen bedrijven iets betekenen, bijvoorbeeld voor de lokale gemeenschap. We bespreken vier manieren hoe je als bedrijf iets kunt doen voor de lokale gemeenschap.

IJsbaan

Veel kinderen en ook volwassenen hopen ieder jaar weer dat er in december een ijsbaan komt in hun dorp of stad waar ze veilig op kunnen schaatsen. Zo’n tijdelijke mobiele ijsbaan wordt doorgaans aangeboden door samenwerkende ondernemers in overleg met de gemeente. Jij kunt een van die ondernemers zijn die dit mogelijk maakt voor de gemeenschap. Hopelijk kun je zo, na anderhalve karige jaren als gevolg van corona weer een tijdelijk gezellig ontmoetingspunt creëren in het hart van een dorp of stad. Je kunt gewoon een mobiele ijsbaan huren in Nederland die voor je geplaatst wordt, dus als de financiën en vergunningen in orde zijn kan het zo geregeld zijn.

Andere ondernemers steunen

Heb jij goede zaken kunnen doen de afgelopen tijd ondanks alles? Dat geldt helaas niet voor veel andere ondernemers. Bijvoorbeeld de ondernemers in het lokale winkelcentrum of de lokale horeca. Die lopen na versoepelen van coronamaatregelen aan tegen het stoppen van steunmaatregelen, en dan komt de klap alsnog. Jij zou als ondernemer een rol kunnen spelen in het creëren van een fonds die lokale ondernemers helpt om hun zaak te kunnen aanhouden. Anders dreigt er immers een kaalslag in de voorzieningen voor de lokale gemeenschap.

Lokale voorzieningen overeind houden

Over lokale voorzieningen gesproken, die hebben vaak sowieso al moeilijk. Denk aan de openbare bibliotheek, wijkcentra, het lokale zwembad en het verenigingsleven. Als dat soort voorzieningen een voor een verdwijnen omdat ze niet meer kunnen rondkomen, is dat natuurlijk een flinke verarming voor de lokale gemeenschap. Met een donatie kun jij ervoor zorgen dat deze voorzieningen in stand gehouden worden. De gemeenschap zal je er dankbaar voor zijn.

Lokale voorzieningen overeind houden

Sportverenigingen sponsoren

Sport is een belangrijke faciliteit voor de gemeenschap. Maar lokale sportverenigingen, zeker in de kleinere gemeenschappen, hebben vaak moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Als lokaal ondernemer kun jij sponsor worden en zo je steentje bijdragen aan het in stand houden van een geliefde sportvereniging voor de gemeenschap. Zo kan ook de toekomstige generatie hier blijven sporten.

In alle gevallen draait het om geld, maar dat is dan ook wat er vaak aan scheelt in lokale gemeenschappen om bepaalde zaken te kunnen organiseren of in stand houden. Als ondernemer die wat extra’s te besteden heeft kun jij hier een belangrijke rol in spelen.

Verduurzaming staat al jaren centraal in onze maatschappij. De afgelopen jaren is de mate van verduurzaming dan ook zwaarder en zwaarder gaan meewegen in de aankoopbeslissingen van zowel consumenten als andere bedrijven. Het is dan ook ontzettend belangrijk dat jij als ondernemer jouw onderneming zo duurzaam mogelijk maakt. Dit lijkt misschien in eerste instantie een onbegonnen klus, maar alle beetjes helpen uiteraard. In deze blog geven we je daarom enkele tips die je kunnen helpen bij het verduurzamen van jouw onderneming en daarmee ook de uitstraling van jouw onderneming.

Elektrische auto’s

(Lease)auto’s zijn vaak het uithangbord van een onderneming. De medewerkers rijden hierin rond en worden ook gezien in de auto’s. Als je ervoor kiest om je medewerkers te voorzien van een elektrische leaseauto rijdt er eigenlijk continu een duurzaam uithangbord voor jouw onderneming rond in Nederland. Klanten, leads en partners zullen onder de indruk zijn van jouw toewijding aan de verduurzaming van de planeet en jouw onderneming. Wanneer je besloten hebt te willen gaan voor elektrische auto’s is het belangrijk dat je ook op zoek gaat naar oplossingen voor het elektrische auto laden. De auto’s dienen natuurlijk wel altijd beschikbaar te zijn. Je kunt hierin je medewerkers te keuze geven of ze de auto altijd op kantoor willen opladen of dat ze willen kiezen voor een laadpaal thuis. Dit laatste zal voor iedereen de makkelijkste oplossing zijn, maar zal wel iets meer kosten. Je kunt hier gelukkig ongetwijfeld een regeling in treffen met de medewerker die in de elektrische auto mag rijden!

Klimaatsysteem

Een klimaatsysteem is veel meer in een interne groene oplossing dan een externe groene oplossing. Dit maakt de oplossing overigens zeker niet minder belangrijk! Een klimaatsysteem zorgt ervoor dat er op kantoor geen energie verloren gaat en dat het werkklimaat op het kantoor altijd optimaal is. Het klimaatsysteem regelt niet alleen de temperatuur, maar ook de lucht toe-en afvoer. Hierdoor kun je altijd de perfecte werksfeer op jouw kantoor creëren en doe je dat ook nog eens op een duurzame manier. Deze oplossing zal minder door de buitenwereld worden gezien, maar zal door de medewerkers wel ontzettend worden gewaardeerd.

Ben jij degene die verantwoordelijk is voor de personeelsplanning? Dan komen daar natuurlijk ook de verlofdagen van je personeel bij kijken. Een goede verlofregistratie is van groot belang. Zo voorkom je dat je met jouw bedrijf voor onverwachte verrassingen komt te staan. Om de verlofregistratie overzichtelijk te houden, kun je een aantal handige tips gebruiken. Welke tips dit zijn? Wij sommen ze voor je op in dit artikel, dus lees snel verder!

Probeer het overzicht te houden

Als je regelmatig verlofaanvragen binnenkrijgt van jouw medewerkers, kan het lastig zijn om het overzicht goed te bewaren. Verlofaanvragen kunnen namelijk op verschillende manieren aan jou worden gemeld. Denk bijvoorbeeld aan persoonlijk, via e-mail, een berichtje of via de telefoon. Wanneer dit vaak voorkomt, kan het nog wel eens zo zijn dat je een keertje wat vergeet. Dit kan dan weer leiden tot problemen op de werkvloer, want op deze manier heb je misschien wel een tekort aan personeel. Verlofregistratie is daarom van groot belang. Wanneer dit namelijk goed geregeld is, kun je er namelijk vanuit gaan dat het op de werkvloer soepel verloopt die bepaalde tijd.

In de vakantieperiode ga je veel aanvragen krijgen voor vakanties. Dit kan een beetje chaotisch worden, vooral als veel medewerkers rond dezelfde periode vrij willen hebben. Ook hierbij is het belangrijk dat je goed overzicht houdt. Het is natuurlijk goed om te proberen om je medewerkers vrij te geven op de data die zij hebben gemeld. Echter is het natuurlijk ook belangrijk dat er genoeg personeel aanwezig is om het bedrijf draaiende te kunnen houden. Denk daarom altijd goed na over de aanvragen die je binnenkrijgt. Is het echt niet mogelijk om iemand vrij te geven? Probeer dan onderling iets anders af te stemmen.

Maak gebruik van een digitale verlofregistratie

Maak gebruik van een digitale verlofregistratie

Verlofaanvragen bijhouden op papier of in bijvoorbeeld een Excelbestand zou goed kunnen werken, maar de kans op fouten is hierdoor veel groter. Door op deze manier de verlofaanvragen te verwerken kan het namelijk wel eens zo zijn dat je iets mist en dat het chaotisch kan worden. Dit kan uiteraard weer gevolgen hebben, want op deze manier kunnen wellicht niet alle diensten van jouw bedrijf worden ingevuld. Het is daarom verstandig om gebruik te maken van een digitale verlofregistratie. Hier zijn tegenwoordig veel mogelijkheden voor. Een digitale verlofregistratie werkt enorm simpel en hierdoor is de kans op fouten een stuk kleiner. Het is dus zeker de moeite waard om dit te overwegen. Bij een digitale verlofregistratie is het vaak mogelijk dat jouw medewerkers digitaal een verlofaanvraag kunnen doen. Op deze manier komt dit bij jou binnen en kun je dit goed- of afkeuren. Als jij iets met de aanvraag hebt gedaan, is dit ook weer te zien voor de medewerker die de aanvraag heeft gedaan. Zo blijft het voor beide kanten overzichtelijk en zal er zelden iets fout gaan. Meer weten over het gebruiken van een digitale verlofregistratie? Lees hier wat handige info over een goede tool.

Hoe dan ook, verlofregistratie is van groot belang. Als dit goed is geregeld ben je ervan verzekerd dat het soepel blijft verlopen in jouw bedrijf. Het is dus belangrijk dat je ervoor zorgt dat jouw verlofregistratie op orde is, want hier zal je alleen maar profijt van hebben!

Als kleine ondernemer wil je vooral met je vak bezig kunnen zijn. Je kunt de administratie wel uitbesteden, maar dat kost je geld dat je liever zelf in de zak stopt. Dus doen veel kleine ondernemers zelf hun administratie en hun belastingaangiftes. Maar voer je daarbij ook de zakelijke kosten op die je maakt met zaken die je ook privé gebruikt? Dit kan ingewikkeld zijn en je wilt geen fouten maken en slapende honden wakker maken bij de Belastingdienst. Daarom is het de moeite waard om ook onderstaande zaken zo veel mogelijk af te trekken van de belasting.

Zakelijke telefoonkosten

Zakelijke telefoonkosten

Zet jij jouw privé mobiel ook in voor zakelijke doeleinden? Dan kun je een deel van de kosten die je hiervoor maakt aftrekken van de belasting. Je kunt een gespecificeerde factuur opvragen waarop je alle gesprekken kunt zien, maar een realistische schatting van het zakelijk gebruik ten opzichte van het privégebruik die bij navraag hard te maken is, voldoet ook. Wil je jezelf die rekensom besparen, dan kun je een los zakelijk abonnement afsluiten en een aparte zakelijke telefoon in gebruik nemen. Dan kun je alle kosten die bij dat abonnement horen aftrekken van de belasting.

Vervoerskosten

Gebruik je jouw privéauto ook wel eens voor de zaak? Dan mag je € 0,19 per kilometer van de winst aftrekken voor zakelijke ritten mits je een deugdelijke rittenregistratie bijhoudt. Zet niet zomaar een auto op de zaak, want als je er meer dan 500 kilometer per jaar privé mee rijdt moet je bijtelling gaan betalen. Reis je met het openbaar vervoer voor de zaak, dan kun je je reiskosten aftrekken als je alle bonnen en het bewijs van de ritten goed bewaart. Reis je met de trein of bus met een OV-chipkaart, dan kun je op ovchipkaart.nl je reisoverzicht zien én een uitdraai maken die voldoet aan de regels van de Belastingdienst.

Internet

Houd jij kantoor aan huis? Dan maak je vast ook voor zakelijke doeleinden gebruik van de internetverbinding die je thuis voor privégebruik hebt afgesloten. Dat betekent echter niet dat de Belastingdienst dit als meerkosten ziet, en dus mag je het zakelijk gebruik niet aftrekken. Dat mag echter wel als je het abonnement op de zaak zet. Laat je zakelijke internetabonnement incasseren op je zakelijke rekening om het zuiver te houden voor de administratie. Corrigeer eens per jaar het deel wat je privé gebruikt door een schatting te maken van het percentage privégebruik bij de aangifte van de btw in het laatste kwartaal én in de kosten in je boekhouding.

Gas en elektriciteit

Je kunt als kleine ondernemer in aanmerking komen voor aftrek van kosten voor gas en elektriciteit wanneer je een kantoor aan huis hebt. Het is immers dan waarschijnlijk zo dat je apparaten gebruikt voor je werk die energie verbruiken. Als deze apparatuur ook op je ondernemingsbalans staan, kun je het verbruik hiervan aftrekken van je fiscale winst. Om dit te berekenen neem je het aantal Watt dat het apparaat gebruikt. Vermenigvuldig dit met het aantal uur dat het apparaat per dag aanstaat en vermenigvuldig de uitkomst vervolgens met het aantal dagen dat het apparaat per jaar aanstaat. Deel de uitkomst door 1000 en vermenigvuldig de uitkomst hiervan met het tarief dat je per kilowattuur betaalt. Bereken ook het gasverbruik voor het verwarmen van je kantoor op het moment dat je werkt, zodat je deze kosten ook kunt aftrekken.

Wees dus geen dief van eigen portemonnee. Voer alle kosten op die je op mag voeren als kleine ondernemer!

Wie meer dan een ton spaargeld heeft, betaalt straks bij de meeste banken om te mogen sparen. Wat zijn de alternatieven? Die zijn er gelukkig. Hoe juist deze tijd een kans kan zijn om uw vermogensopbouw onder de loep te nemen.

De impact van de negatieve rente op uw spaargeld

Afgelopen week verscheen weer een bericht dat Nederlanders massaal sparen. Volgens De Nederlandsche Bank stalden huishoudens tussen maart 2020 en februari 2021 46 miljard euro op bank- en spaarrekeningen. Dat is 2,5 keer zoveel als in het jaar ervoor.

Steeds meer spaarders worden geconfronteerd met de gevolgen van de negatieve spaarrente. Vanaf €100.000 aan spaargeld is de kans groot dat u tot een half procent aan negatieve rente moet betalen. Dan betaalt u dus €500 Deze ontwikkeling is niet onverwacht. Alle banken voelen de lasten zwaar op hun balans en ontkomen er niet aan om dit door te moeten belasten richting hun spaarders. Dit komt doordat Centrale Banken negatieve rente rekenen aan banken voor het stallen van liquiditeiten.

Wie veel spaargeld heeft gaat er door de inflatie, de belastingheffing en de negatieve rente op achteruit. Wilt u vermogen opbouwen voor de lange termijn? Dan zal de afweging tussen sparen en beleggen veelal in het voordeel van beleggen uitpakken.

Nieuwe belastingstelsel maakt sparen duurder

Ondanks een compleet aangepaste structuur voor de berekening van vermogensbelasting in 2021, blijft vermogensbelasting een jaarlijks terugkerende hobbel. Voor vermogens vanaf €100.000 gaat de fiscus uit van een forfaitair (verondersteld) rendement van 4,5%. Dit rendement wordt vervolgens belast met 31% vermogensrendementsheffing. Dit veronderstelde rendement is aanzienlijk hoger dan wat u daadwerkelijk krijgt op een spaarrekening, die is immers negatief boven een ton.

Hoe creëer ik rust?

Betaalt u straks rente over uw spaargeld en twijfelt u wat u moet doen? Wilt u inzicht krijgen in wat de nieuwe belastingregels voor u betekenen? Neem contact op met uw huisbank om de mogelijkheden te bespreken of maak direct een afspraak met een vermogenscoach van Evi van Lanschot. Bij Evi nemen we de zorg van het beheer van uw vermogen uit handen.

Wij staan voor u klaar om met u mee te denken. Dagelijks spreken we onze klanten en geïnteresseerden over de mogelijkheden die er zijn om bij te dragen aan financiële rust. Een goed gespreide portefeuille, maakt de kans op rendement op lange termijn groter. U kunt het gesprek met ons aangaan over uw financiële doel, beleggingshorizon en risicoprofiel. Risico is er natuurlijk ook. Door koersschommelingen kunnen uw beleggingen minder waard worden.