Rubriek

Bedrijfsvoering

Rubriek

Wanneer je een hostingpakket kiest, krijg je keuze uit verschillende vormen van hosting. Je hebt onder andere shared hosting, reseller hosting en VPS hosting. Reseller hosting is over het algemeen een minder bekende optie, maar dit kan zeker een interessante keuze zijn. In dit artikel leggen we je uit wat de voordelen van reseller hosting zijn.

Maak meerdere accounts aan

Met een reseller hosting pakket is het mogelijk om meerdere accounts aan te maken. Wanneer je bijvoorbeeld kiest voor een shared hostingpakket, krijg je slechts één account. Hetzelfde geldt voor een VPS pakket. Meerdere accounts betekent dat je ook voor andere mensen een account kunt aanmaken. Je houdt een duidelijk overzicht van de verschillende accounts, en deze krijgen allemaal unieke inloggegevens. Zo

Alles staat op één plek

Wanneer je meerdere websites hebt of beheert, is reseller hosting ook een goede keuze voor jou. Naast dat je meerdere accounts hebt, kun je meerdere websites hosten met dit pakket. Alles kun je in dezelfde omgeving vinden, wel zo handig.

Daarnaast kan reseller hosting een voordelige optie zijn voor jou, aangezien je nog maar één pakket hoeft af te nemen. Je maandbedrag zou hoger liggen wanneer je voor iedere website een aparte hosting zou afnemen. Al snel haal je hier je voordeel mee.

Bepaal je eigen tarieven

Je ziet al aan de naam dat je deze hosting kan doorverkopen. Vaak kan dit volledig whitelabel, een klant van jou ziet dus niet waar jouw hosting vandaan komt. Je bepaalt je eigen tarieven wanneer je de hosting aanbiedt. Het is dus aan jou hoeveel winst je behaalt. Bovendien krijg je vaak extra kortingen op bijvoorbeeld domeinnamen wanneer je er veel registreert. Dit kan je geld besparen voor je eigen website.

Ideaal in combinatie met andere website services

Wellicht bied je meerdere services aan, zoals marketing of design. Of ga je een website maken voor je klant? Met reseller hosting kun je je klanten een additionele service aanbieden door ze het beheer uit handen te nemen.

Het is goed om te weten dat enige technische kennis vereist is voor het afnemen van reseller hosting. Je zult meer zelfstandig doen en het aanspreekpunt zijn voor eventuele klanten. Jij bent dan ook zelf verantwoordelijk voor deze hosting, naast dat jouw provider uiteraard de servers regelt. Klanten kloppen met vragen of problemen aan bij jou, aangezien alleen jij weet waar de hosting vandaan komt.

Werkt jouw organisatie met verschillende systemen voor verschillende onderdelen van de bedrijfsvoering? Dan kan je organisatie efficiënter gemaakt worden met behulp van ERP software. ERP staat voor Enterprise Resource planning en kan omschreven worden als software die ontworpen is om de functies van kernbedrijfsprocessen zoals financiën, HR, logistiek en voorraadbeheer in één systeem te beheren en te integreren.

Verschillende organisaties

ERP bestaan er in verschillende soorten en maten, omdat verschillende soorten bedrijven op verschillende manieren werken en het systeem natuurlijk wel bij je organisatie moet passen. Zo is er bijvoorbeeld toegewijde groothandel software die de bedrijfsprocessen van groothandels efficiënter maakt. Maar ook voor sectoren als de agrarische sector, de dienstverlening en de gezondheidszorg is er op maat gemaakte ERP software. Kies dus nooit ‘zomaar’ een ERP-systeem, maar kies er specifiek een die past bij jouw organisatie.

Voordelen van ERP software

Voordelen van ERP software

Aan ERP zitten verschillende praktische voordelen die de investering de moeite waard maken. Door het combineren van voorraad, inkoop, verkoop, productie, relatiebeheer, financiële administratie, HR en nog meer zaken in één systeem, komt alle informatie samen op één centrale plek. Dat levert meer efficiëntie op, ook omdat er geen vertaling tussen verschillen systemen meer nodig is. Dat kan ook voor kostenbesparing zorgen. Omdat iedereen altijd over de meest recente informatie beschikt, is er ook meer consistentie en verbetert de communicatie. Met deze zaken kun je als bedrijf voorsprong krijgen op concurrenten die deze efficiëntieslag nog niet gemaakt hebben.

Nadelen

Natuurlijk zijn er ook wel een aantal nadelen te bedenken aan zo’n integraal ERP-systeem. Dat is ten eerste de afhankelijkheid van één systeem. Maar ook bij meerdere systemen kan een probleem in één systeem gevolgen hebben voor alle bedrijfsprocessen. Daarnaast kost het tijd en geld om een ERP-systeem te implementeren en is dat nieuwe systeem voor medewerkers in eerste instantie ongemakkelijk, omdat het een nieuwe manier van werken met zich mee brengt. Deze laatste problemen zijn echter van voorbijgaande aard, dus je kunt je zeker afvragen of de voordelen niet ruimschoots opwegen tegen de nadelen.

Je kunt een standaard ERP systeem kopen en implementeren, maar er kan ook een beroep gedaan worden op maatwerk. Uiteraard ben je bij maatwerk wat meer kwijt dan bij een kant-en-klaar systeem dat je één op één kunt overnemen, omdat je dan bijbetaalt voor de uren waarop de ERP-software voor jouw organisatie ontwikkeld wordt. Maar dan heb je wel een efficiënt ERP-systeem dat helemaal past bij jouw organisatie.

Het zit-sta bureau is tegenwoordig helemaal in trek. Bedrijven willen hun medewerkers motiveren om wat vaker te gaan staan, in plaats van te zitten. Het idee ervan is dat het gezonder is, en pijnklachten zal voorkomen. Maar is zo’n flexibel bureau nu echt nuttig? Of zijn we gevallen voor marketing? Laten we eens kijken naar de zin en onzin van deze bureaus.

Is een zit-sta bureau nu echt beter voor je?

Om maar met de deur in huis te vallen: ja, een zit-sta bureau is echt beter voor je. Het bureau is in hoogte verstelbaar, waardoor je zowel kunt zitten als staan als je werkt. Te veel zitten is niet goed voor het menselijk lichaam. Je krijgt er pijn in de rug, nek en schouder van. Daarnaast is zo weinig bewegen niet bepaald een zegen voor ons gewicht.

Het is dan weer niet zo dat de aanschaf van een zit-sta bureau alle problemen verhelpt. Volgens deskundigen van de Arbo Unie werkt zo’n bureau alleen goed als werknemers passende voorlichting krijgen bij het gebruik ervan. Zo is het belangrijk dat medewerkers er niet langer dan een uur achter staan. Wat vooral belangrijk is, is voldoende beweging: een korte wandeling naar de koffiemachine, een lunchwandeling, of gewoon een ommetje maken.

Waarom staan aan een bureau?

Staan aan een bureau verhoogt de productiviteit. We krijgen er meer energie van. Bedenk je maar eens waarom een zanger altijd in een studio staat te zingen achter de microfoon, en niet op een kruk gaat zitten. Als je staat, krijg je bovendien minder last van rugpijn en concentratieverlies. Een verkeerde houding kan ervoor zorgen dat medewerkers letterlijk met hoofdpijn naar huis gaan.

Staand vergaderen is ook een goed idee. Daarmee wordt volgens ergonomie-experts zelfs een tijdwinst van wel 25 procent gehaald, zonder dat de kwaliteit van de besluiten eronder lijdt.

Inderdaad: een verstelbaar hoekbureau is een goed idee

Tegenwoordig verkopen leveranciers van kantoormeubelen ook het verstelbare hoekbureau. Dit heeft een dubbel voordeel: aan de ene kant kunnen medewerkers er actief aan werken, en er zowel bij zitten als staan, terwijl je aan de andere kant ook nog eens ruimte mee bespaart. Veel bedrijven werken steeds minder met papier, en steeds meer op een laptop. Dan is een klein, verstelbaar hoekbureau al snel een goedkope, efficiënte en bovendien ergonomische keuze.

Na twee jaar van thuiswerken, is het eindelijk weer zover, het advies om thuis te werken is versoepeld! Dat betekent: weer onder de mensen zijn, bellen in dezelfde kamer en – hopelijk – weer wat meer direct overleg. Hoe u er ook in staat, het zal even wennen zijn om weer tegelijkertijd met elkaar in één ruimte te werken. 

Om een prettige werksfeer te creëren, is de inrichting van de werkvloer cruciaal belang. Of het nou gaat om een kantoor, magazijn of werkplaats; werken in een rommelig of geheel afgesloten ruimte is voor niemand bevorderlijk. Zorg dus voor voldoende daglicht en zuurstof. Planten zorgen bijvoorbeeld voor extra zuurstof en bevorderen de sfeer. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat iedereen voldoende ruimte heeft om te werken.

Een ideale en functionele manier om de ruimtes goed in te delen, is het gebruik van kasten. Deze kunnen dienen als afscheiding van een ruimte. Dit is erg handig wanneer u meerdere werkplaatsen binnen één grote ruimte wilt laten ontstaan. Daarnaast is de primaire functie van een kast natuurlijk het opbergen van spullen. Alles wat is opgeborgen, slingert in ieder geval niet rond op de werkvloer en zorgt dus voor rust en overzicht. U ontkomt er daarom ook niet aan om lockerkasten te kopen.

Kasten zijn ervoor gemaakt zodat alles netjes kan worden opgeborgen en er dus geen rommel blijft liggen. Er zijn kasten in allerlei soorten en maten. Naast de standaard kasten waarin papier, documenten en andere werk gerelateerde artikelen worden opgeborgen; zijn er natuurlijk ook kasten nodig voor werknemers. Dit kan bijvoorbeeld een locker zijn waarin werknemers hun telefoon, sieraden of een simpele broodtrommel opbergen. Voor werknemers geeft het ook een soort van rust dat zij hun eigen vertrouwde plekje hebben. Ze hoeven zich geen zorgen te maken dat hun kostbare of dierbare spullen tijdens het werk kwijt of beschadigd raken.

Denk daarnaast ook eens aan uniformen en werkkleding, tegenwoordig zijn ze niet meer weg te denken. Zo wordt er in de horeca vaak een overhemd of schort gedragen en in de bouw een helm en stevige schoenen. Werkkleding dragen is erg belangrijk, het straalt onder andere professionaliteit uit. Wanneer er zulke kleding wordt gedragen, is het voor de werknemers erg belangrijk dat zij een veilige plek hebben om hun persoonlijke spullen en eigen kleding op te bergen. Zo wordt hun eigen kleding niet vies of beschadigd. Daarnaast is het fijn voor werknemers om te kunnen omkleden op het werk. Ze hoeven dan niet thuis al in werkkleding te lopen of met vieze kleding de auto in te stappen. De werknemers kunnen dan de werkdag goed afsluiten en naar huis. Dit zorgt voor rust bij de werknemers. Gelukkig zijn er kasten in allerlei soorten en maten. Van praktische lockers met meerdere vakken tot kolommen tot speciale droogkasten voor bijvoorbeeld kleding.

Het goed inrichten van de werkvloer is dus heel erg belangrijk. Met een fulltimebaan ben je immers ongeveer 1.800 uur per jaar aanwezig op de werkvloer. Het optimaliseren van een werkomgeving geeft de werknemers rust en overzicht. Een geoptimaliseerde werkplek is vooral opgeruimd en netjes. Goede en ruime opbergruimtes zijn dus een must voor elke werkgever.

Het kantoor is een plek waar je misschien wel 40 uur per week doorbrengt, dan is het wel zo fijn dat het een zo comfortabel mogelijke werkplek is. Het zorgt er ook voor dat het personeel betere werkprestaties levert. Ook zorgt een fijne plek voor een goede werksfeer.

Stijlvolle inrichting

De mooiste kantoren hebben de ruimtes vol smaak ingericht, een interieurarchitect kan helpen om dit te realiseren in jouw kantoor. Er zijn verschillende elementen die bijdragen aan een mooie kantoorinrichting. Een van deze elementen zijn moderne kantoormeubelen, deze moeten naast mooi ook vooral functioneel zijn. Het is belangrijk dat de ruimte stimuleert, motiveert en inspireert. Vorm, licht, kleur en materiaal moeten met elkaar overeenkomen. Het is natuurlijk goed om met trend mee te gaan, maar hierbij is het wel verstandig om te kijken hoe het kantoor ook redelijk tijdloos ingericht kan worden. Het is zonde om na enkele jaren weer nieuwe investeringen te moeten maken omdat de meubels niet meer mooi zijn.

Voldoende lichtinval

Een van de belangrijkste aspecten van een fijn kantoor is dat er voldoende lichtinval is. Het is niet goed voor het personeel om de hele dag onder TL-buizen te moeten werken. Creëer zoveel mogelijk natuurlijk licht in de ruimte, daglicht geeft namelijk meer energie waardoor personeel ook productiever kan werken. Naast daglicht is goed kunstmatig licht ook belangrijk, kies hierbij wel voor mooie design lampen met een prettige lichtinval.

Voeg planten toe

Zorg voor zoveel mogelijk groen op kantoor.​​ Planten zorgen niet zomaar voor een ideaal werkklimaat. Ze dragenbij aan een positieve gemoedstand, een hogere luchtvochtigheid, leiden tot een betere concentratie en regelen een betere verdeling van temperatuur. Planten zijn dus echt onmisbaar op een kantoor. Bang dat planten te veel gedoe opleveren of snel dood gaan? Er zijn ook veel planten die maar eens per maand water nodig hebben.

Voeg planten toe 

Creëer een ontspanningsruimte

Naast dat er natuurlijk hard gewerkt moet worden is het ook belangrijk om even lekker te kunnen ontspannen op kantoor. Creëer daarom een ontspanningsruimte voor het personeel. Een lekker zit hoekje is al een goede optie. Grote bedrijven pakken hierin vaak nog meer uit en hebben soms zelfs een complete gamerooms. Het belangrijkste is dat het personeel hier even lekker kan uitrusten, bijkletsen en op hun gemak voelen.

Netjes en georganiseerd

Het allerbelangrijkste aan een ideaal kantoor is dat het netjes en georganiseerd is. Zorg voor een rustige en overzichtelijke werkplek. Het is het ideaal als er zo min mogelijk spullen op kantoor liggen. Het is daarom verstandig om spullen die niet veel worden gebruikt op een andere plek te bewaren dan kantoor. Een opslagruimte huren kan hiervoor de oplossing bieden. Neem gerust een kijkje bij een opslagruimte in Amsterdam van Huureenbox. Ideaal om hier spullen op te slaan waar je slecht een paar keer per jaar gebruik van maakt. Zo behoud je het overzicht op kantoor en blijft het een ideale werkplek voor al het personeel.

 

Veel succes met het inrichten van je kantoor!

Op het moment dat een medewerker na twee jaar ziekte niet goed meer in staat is om te werken, spreken we van arbeidsongeschiktheid. Dit kan komen door verschillende oorzaken zoals bij ziekte of een ongeval. Op het moment dat een medewerker arbeidsongeschikt raakt, heeft dit een grote impact op het inkomen. Om deze financiële terugval op te vangen, kun je gebruik maken van een WIA-werknemersverzekering. Zo zorg je ervoor dat je medewerkers verzekerd zijn van hun inkomen.

Stappenplan voor re-integratie WIA van werknemers

Op het moment dat een werknemer langdurig ziek is ontstaan er re-integratieverplichtingen voor de werkgever en werknemer. Vanaf het moment van ziekmelding bij de werknemer, start het proces van de WIA re-integratie. Het doel van dit proces is om de werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. In het begin is het de bedoeling om de werknemer weer terug te laten keren in de eigen functie. Wanneer dit niet mogelijk is, wordt er een ander soort passende arbeid geadviseerd. Hieronder wordt het stappenplan van het re-integratieproces toegelicht.

  • Ziekmelding
    Deze stap wordt meteen op dag één ondernomen. Hierbij wordt een melding gemaakt bij een bedrijfsarts of de arbodienst.
  • Re-integratie verslag
    In week 6 worden er afspraken vastgelegd door middel van het re-integratieverslag. Dit verslag dient ook gedeeld te worden met de werknemer.
  • Plan van aanpak
    In week 8 wordt er een plan van aanpak opgesteld waarin afspraken worden vastgelegd.
  • Aangifte van langdurige ziekte
    Op het moment dat jouw werknemer nog steeds ziek is na driekwart jaar, doe je aangifte van langdurige ziekte.
  • Evaluatie van het eerste jaar
    Vanaf het moment dat jouw werknemer 1 jaar ziek is, maak je samen een evaluatie van het afgelopen jaar.
  • WIA- aanvraag
    De werknemer krijgt bericht van het UWV over het aanvragen van een WIA-uitkering.
  • Eindevaluatie
    Hierbij dien je door middel van de eindevaluatie de status door te geven van het re-integratietraject. Hierin dient ook de uitdiensttredingsdatum vermeld te worden.
  • Aanleveren van de WIA-documenten
    Hiervoor is de werknemer verantwoordelijk. Dit bestaat uit de medische informatie van de bedrijfsarts en de re-integratie documenten.

Waarom zou je een WIA-verzekering afsluiten?

Voor werkgevers is het een lastige opgave om nieuw personeel te vinden en het huidige personeel vast te houden binnen het bedrijf. Met aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een WIA-verzekering, heb je al een streepje voor op de andere werkgevers. De verzekeraar helpt bij het re-integratieproces. Dat werpt zijn vruchten af voor beide partijen. Het aanbieden van een WIA-verzekering geeft de medewerkers een zeker gevoel. Daarnaast is de premie fiscaal aftrekbaar. De Belastingdienst betaalt dus ook mee hieraan.

Kortom, voordat je een WIA-verzekering afsluit, moet je jezelf als werkgever afvragen: in welke situatie jouw medewerker zich bevindt én in hoeverre jouw medewerker arbeidsongeschikt is.

In hedendaags woon-werk klimaat is het de normaalste zaak van de wereld om deels of volledig thuis te werken. Na een verlengde periode van werken aan de keukentafel of logeerkamer kom je onvermijdelijke worstelingen tegen. De uitkomst? Een kantoor aan huis! Wanneer je ruimte in de tuin of naast het huis hebt, kan een aanbouw grote voordelen bieden. Dit is minder complex en duur dan je zou denken. In dit artikel delen we de voordelen van een kantoor aan huis laten bouwen.

Geen huur

Als kleinschalig ondernemer kan het prijzig zijn om een kantoorruimte te huren. Dit zijn kosten waar je niks voor terugkrijgt helaas. Een kantoor aan huis daarentegen is een investering waar je zelf de vruchten van zult plukken. Je bespaart maandelijkse kosten en verhoogt de waarde van je huis door een bedrijfsruimte te laten bouwen.

Geen reistijd

Bespaar kostbare tijd. Werk je thuis dan heb je geen last meer van files of vertragingen met de trein. Besteed deze tijd aan dingen die ertoe doen, zoals je familie of meer productieve werkuren. Bovendien help je zo ook nog eens mee aan een schoner klimaat. Dit is vooral toepasbaar voor mensen met een kantoorbaan die thuis werken. Als je vanuit je werk vooral langs gaat bij klanten, dan is dit voordeel uiteraard een stuk kleiner.

Belasting aftrekbaar

Als er duidelijk onderscheid is tussen woning en kantoor, dus als deze bijvoorbeeld ook gebruikt zou kunnen worden door derden, dan is dit belasting aftrekbaar. De ruimte moet een eigen ingang en toilet hebben om hiervoor in aanmerking te komen. Verder kun je de btw van de inrichting aftrekken, mits je zzp’er bent. Er is veel mogelijk in het voordeel van de ondernemer, neem contact op met een belastingadviseur voor de volledige voorwaarden.

Inrichten zoals je wil

Als je zelf een kantoor aan huis bouwt heb je volledig de controle over hoe het eruit komt te zien. De mogelijkheden zijn eindeloos. Wil je een moderne uitstraling? Of moet het bij de esthetiek van je huis passen? Een uitstekende optie, die ook nog eens betaalbaar is, is het aanbouwen van een chalet. Je kunt het personaliseren en maken precies zoals je wil. Bekijk de mogelijkheden bij Lacet chaletbouw; daar kan je enkele standaard modellen vinden was de basis van je eigen ontwerp is, vervolgens kan je variaties aanbrengen om het helemaal te personaliseren. 

Verhuren

Niet alleen hoef je zelf geen huur te betalen, je kan er zelf huur voor vragen. Mocht je de ruimte niet het hele jaar door gebruiken, kun je deze ook nog verhuren en zo een extra inkomen genereren. Zo verdien je je investering nog sneller terug en kun je er wellicht zelfs winst op maken.

Scheiden werk en privé

Werk je al veel aan huis, maar doe je dit vanaf de keukentafel of vanuit de logeerkamer, dan kan het lastig zijn om te focussen en wordt de scheiding tussen werk en privé vaag. Dit gaat ten koste van productieve uren en kan ook nog eens het gevoel teweegbrengen dat je altijd aan het werk bent. Een aparte ruimte creëert een fysieke en mentale scheiding tussen werk en thuis. 

 

Als ondernemer ben je verplicht tot het bijhouden van een deugdelijke financiele administratie. Dat heb je ook wel nodig om je belastingaangiften naar waarheid in te kunnen vullen. Veel ondernemers hebben dit vervelende taakje, een vast onderdeel van het ondernemen, uitbesteed aan een professionele boekhouder. Behalve dat de uitbesteding prettig is, kost het ook geld. Niet iedere kleine ondernemer kan of wil die kosten aangaan. Want je kunt natuurlijk ook gewoon zelf je eigen boekhouding doen. Hieronder vind je 4 tips om het uitvoeren van je eigen boekhouding gemakkelijker te maken.

Boekhoudsoftware

Dat je geen geld wilt uitgeven aan een boekhouder, wil niet zeggen dat je tools voor boekhouders evenmin mag gebruiken. Je kunt blijven aanmodderen met een administratie in Excel, maar je kunt ook investeren in boekhoudsoftware voor zzp die je leven een stuk makkelijker maakt. Met de juiste boeksoftware kun je vanuit één programma facturen opmaken en online versturen, handige betaallinks toevoegen, je bonnetjes scannen en verwerken, zelf direct vanuit je boekhouding betalingen uitvoeren en hierdoor altijd inzicht hebben in de cijfers van je onderneming. Wanneer jouw onderneming groeit, kun je met het juiste boekhoudprogramma voor mkb zelf de boekhouding blijven doen.

Boekhoudsoftware

Zakelijke rekening

Evenals elke bankrekening, kost een zakelijke bankrekening geld. Toch valt dit voor de meeste zzp’ers best mee, hoewel dit andere zzp’ ers weer afschrikt. Wil je echter je boekhouding overzichtelijk houden, dan is het zeker aan te raden om wél een zakelijke bankrekening te openen voor je onderneming. Bij veel zzp’ers is het zakelijke vermogen en het privévermogen met elkaar verweven. Om de aangifte van de omzetbelasting te vergemakkelijken, is het handig om zakelijke inkomsten en uitgaven te scheiden van je privéfinanciën. Zo kun je gemakkelijk zien wat je moet verwerken in je zakelijke boekhouding en vul je daardoor snel jouw belastingaangifte in.

Regelmatig bijwerken

Naast het openen van een zakelijke rekening om zo eenvoudig jouw boekhouding in orde te maken, is het praktisch om een vast moment in de week te plannen voor het bijwerken van de administratie.  Dat is eveneens het moment om je bonnetjes in te scannen, zodat je die ook niet meer kunt kwijtraken. Dit heeft veel voordelen: doordat je de boekhouding steeds up-to-date hebt, scheelt dit tijd en zie je minder tegen deze klus op. Leuk wordt het immers nooit, dus dan kun je beter op vaste tijden een deel van deze vervelende taak uitvoeren.

Minder facturen

Heb je opdrachtgevers waarvoor je langere tijd werkt en meerdere verschillende klusjes uitvoert? Je kunt natuurlijk na ieder opdrachtje een factuur sturen, maar dit is tijdrovend en zorgt voor extra werk. Ook levert het een administratieve rompslomp op waar je je bij het actualiseren van je boekhouding doorheen moet zien te werken. Bundel daarom meerdere klusjes in één factuur en factureer bijvoorbeeld één keer per maand. Je moet uiteraard wat langer op je geld wachten, maar het scheelt je ook veel tijd.

Je boekhouding is een verantwoordelijkheid die je serieus moet nemen, maar maak het jezelf vooral niet moeilijker dan nodig. De boekhouding doen is immers niet je core business en je kunt maar beter zoveel mogelijk tijd overhouden om te doen waar je goed in bent: inkomsten generen met jouw specifieke diensten.

De finance department is het hart van iedere onderneming en daarvoor worden steeds de hoogst opgeleide en meest bekwame profielen gezocht en aangetrokken. Omdat de vraag vele malen groter is dan het aanbod, kan die zoektocht moeizaam verlopen. Kandidaten zijn vaak al werkzaam binnen andere bedrijven en moeten met sterke argumenten over de streep worden getrokken om de overstap te maken. Executive search is voor finance profielen dan ook essentieel. Het gaat er namelijk niet langer over om een goede kandidaat te vinden, het gaat erover om de beste kandidaat te vinden, aan te trekken en aan boord te houden.

Executive search

Executive search begint eigenlijk waar het klassieke rekruteren stopt. Voornamelijk voor erg specifieke functies, zoals binnen het finance department, moet ‘out of the box’ gedacht worden en moet de procedure een stuk verfijnder gevoerd worden. Via executive search, of headhunting, worden net die kandidaten gevonden die boven de andere uitsteken en het bedrijf naar een hoger niveau kunnen brengen.

De voordelen van executive search

Net omdat executive search een doelgerichte en specifieke zoektocht omvat naar de best mogelijke kandidaat met uitzonderlijke kwaliteiten en competenties, wordt op een totaal andere manier gewerkt dan bij de recrutering van meer algemene profielen.

Directe toegang tot de juiste profielen

Binnen executive search selecteert de headhunter voornamelijk uit zijn eigen gespecialiseerde netwerk van kandidaten. De headhunter kent de kandidaten en zij kennen hem waardoor een wederzijds vertrouwen is opgebouwd doorheen de tijd en zij weten wat ze van elkaar kunnen verwachten. In tegenstelling tot de klassieke recrutering zal er binnen de executive search ook contact gelegd worden met profielen die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging, maar er wel voor openstaan.

Persoonlijke aanpak

Persoonlijke aanpak

Een bedrijf dat op zoek is naar een hoog opgeleid en uiterst bekwaam finance profiel, krijgt de onverdeelde en exclusieve aandacht van de headhunter. Dit in tegenstelling tot de grotere bureaus waar recruiters voor verschillende bedrijven en verschillende profielen tegelijk aan het werk zijn. Executive search is dus een meer toegewijde vorm van selectie die een eigen persoonlijke aanpak en een exclusieve partner vereist.

Korte communicatielijnen

Bij executive search zijn weinig mensen betrokken. Vaak gaat het enkel om de bedrijfsleider en de headhunter. Die directe en korte communicatielijn verhoogt het vertrouwen en versterkt het inzicht van de headhunter in het bedrijf, de bedrijfsprocessen en de profielen die nodig zijn om het onderscheid te maken. Permanent overleg tussen bedrijfsleider en headunter zorgt ook een grotere vertrouwelijkheid en verkort de tijd die nodig is om het perfecte profiel aan te trekken. Op het moment dat de juiste kandidaat gevonden werd, zal er in het geval van executive search ook een begeleiding bij de introductie en on boarding van de kandidaat binnen het bedrijf horen.

Voor gespecialiseerde posities waarvoor enkel de beste kandidaten in aanmerking kunnen komen, biedt executive search een oplossing op maat. Voor de bedrijfsleider, het bedrijf en de kandidaat biedt deze manier van aanwerven voordelen die de toekomst alleen nog maar kunnen versterken voor beide partijen.