Rubriek

Bedrijfsvoering

Rubriek

Ieder jaar wordt er bij duizenden auto’s in Nederland ingebroken en in sommige gevallen worden er niet alleen spullen uit de auto gestolen, maar wordt de auto zelf ook meegenomen. Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Den Haag zijn de steden waar de meeste auto-inbraken en diefstallen voorkomen. Dit betekent echter niet dat je in andere steden en dorpen niet hoeft op te letten. Autodieven worden steeds slimmer en gebruiken tegenwoordig allemaal verschillende technische snufjes om in te breken. Een auto waar een inbreker veel moeite voor moet doen, is vaak niet interessant. Juist daarom is het zaak om je auto zo goed mogelijk te beveiligen. Onderstaand vertellen we je hier meer over.

Alarm

Inbrekers en autodieven vinden het uiteraard zeer onprettig als het alarm af gaat. Veel auto’s in Nederland hebben daarom de beschikking over een klasse 2 alarm. Klasse 2 alarm bestellen online is vrij eenvoudig en er zijn genoeg specialisten die een klasse 2 alarm verkopen. Het klasse 2 alarm is een aanvullend alarm bovenop het klasse 1 alarm. Kijken we naar dit alarm, dan kunnen we concluderen dat dit een hoop inbraken voorkomt. Het klasse 1 alarm is namelijk alleen de beveiliging van de startonderbreker. Bij een klasse 2 alarm is de auto voorzien van een noodstroomsirene en interieurbeveiliging. De noodstroomsirene zorgt ervoor dat het geluid door blijft gaan, zelfs als de voeding eruit wordt gehaald. Je kunt op deze manier inbrekers een stuk makkelijker afschrikken.

Bij het bestellen van een klasse 2 alarm op het internet, is het belangrijk dat het alarm voorzien is van een CCV SCM certificaat. Sommige verzekeraars eisen dat jouw voertuig de beschikking heeft over een klasse 2 alarm. Dit klasse 2 alarm moet een CCV SCM certificaat hebben, anders is het voertuig vaak niet verzekerd. Veel voertuigen worden in Nederland automatisch voorzien van een klasse 2 alarm, maar deze heeft niet altijd een CCV SCM certificaat.

Alarm

Wat is een CCV SCM certificaat?

Een certificaat CCV voertuigbeveiliging wordt afgegeven, wanneer een voertuig met een SCM goedgekeurd beveiligingssysteem door een inbouwbedrijf wordt geregistreerd in de database van Kiwa SCM. Je kunt controleren of een bepaald voertuig certificaten heeft en dit kan door middel van een kentekencheck. Het CCV SCM certificaat kun je laten zien aan jouw verzekeringsmaatschappij. De verzekeringsmaatschappij ziet dit als bewijs dat jouw voertuig is beveiligd met een goedgekeurd systeem. De meeste certificaten voor het alarmsysteem hebben een geldigheidsduur en het kan zo zijn dat deze verlopen is. De eerste 36 maanden na afgifte is het certificaat geldig, daarna moet men iedere 12 maanden het alarm laten keuren bij een inbouwbedrijf CCV.

Klasse 4 alarm: GPS

Je kunt het klasse 2 alarm upgraden naar het klasse 3 alarm, dit zorgt ervoor dat de auto de beschikking krijgt over sabotagesignalering en hellingshoekdetectie. Wil jij autodieven echt geen kans geven? Het upgraden van een klasse 3 alarm naar een klasse 4 alarm is dan de ideale manier. Het alarm is een GPS voertuigvolgsysteem welke gekoppeld is aan een erkende meldkamer. Vaak wordt een klasse 4 alarm geëist door de verzekeraar voor bedrijfsauto’s met een waarde van meer dan 70 duizend euro. Het onderhoud klasse 4 alarm en het opnieuw laten keuren van het alarm, kan bij een inbouwbedrijf CCV.

Tip 1 Doel

Begin met het bepalen van het doel van je winkelinrichting. Waarom richt je de winkel in en wat wil je bereiken met de inrichting? Dit zal bepalen wat voor sfeer je wilt creëren en welke elementen je nodig hebt om dit te bereiken. Maak gebruik van een duidelijke lay-out die aansluit bij de huisstijl van je winkel. Maak gebruik van klantenfeedback en data om de winkelindeling en productplaatsing te optimaliseren. Ook de keuze voor een kwalitatief goed montagebedrijf die kan aansluiten bij jouw keuzes is van groot belang.

Tip 2 Ruimtelijk plan

Maak een plan van de winkel. Meet de ruimte op en bepaal hoe je deze het beste kunt indelen. Houd rekening met de verschillende afdelingen en hun functie, zodat je een logische indeling krijgt. Zorg voor voldoende ruimte tussen producten en gangpaden om vrije beweging te faciliteren.

Tip 3 Visueel

Gebruik visuele aandachtstrekkers zoals kleurrijke poster, banners, displays en opvallende afbeeldingen om producten te benadrukken. Deze visuele middelen weten aandacht te trekken en de sfeer te versterken.

Tip 4 Niveaus

Maak gebruik van verschillende niveaus in de winkel, zoals planken en rekken, om verschillende categorieën producten te presenteren. Zorg voor voldoende opbergruimte en legproducten op een manier dat ze makkelijk te vinden en te bereiken zijn voor klanten. Een goed montagebedrijf kan bij de bouw al jouw wensen hierin verwezenlijken.

Tip 5 Verlichting

Tip 5 Verlichting

Zorg voor goede verlichting in de winkel. Een goed verlichte winkel zorgt ervoor dat de producten goed zichtbaar zijn en dat de sfeer in de winkel aangenaam is.

Er zijn verschillende soorten verlichting die geschikt zijn voor een winkelinrichting:

Plafondverlichting: Deze verlichting hangt aan het plafond en is geschikt voor het algemene licht in de winkel.

Wandverlichting: Deze verlichting kan aan de wand gemonteerd worden en is geschikt voor het accentueren van bepaalde producten of ruimtes.

Spotverlichting: Deze verlichting is gericht en kan gebruikt worden om specifieke producten of objecten te benadrukken.

Ledverlichting: Ledverlichting is energiezuinig en heeft een lange levensduur. Het kan gebruikt worden als plafond- of wandverlichting.

Decoratieve verlichting: Decoratieve verlichting zoals lampen of kaarsen kan gebruikt worden om sfeer te creëren in de winkel.

Het is belangrijk om de juiste verlichting te kiezen om de winkelinrichting op een aantrekkelijke manier te presenteren en de sfeer in de winkel te verbeteren.

Tip 6 Geluid

Maak gebruik van geluidseffecten en muziek om een sfeervolle omgeving te creëren. Het sfeergeluid voor een winkelinrichting zou kunnen bestaan uit zacht achtergrondmuziek, het geluid van een rustig stromend beekje of rivier, en het geluid van vogels die zingen in de buurt. Dit zorgt voor een ontspannen en rustige sfeer in de winkel en nodigt klanten uit om te blijven rondkijken en te winkelen.

Tip 7 Personeel

Zorg voor een goed opgeleide en enthousiaste verkooppersoneel dat klanten op een professionele manier kan assisteren.

Het belangrijkste kenmerk van goede kwaliteit winkelpersoneel is hun professionele en vriendelijke houding. Ze moeten een goed inzicht hebben in de producten en diensten die hun winkel aanbiedt en kunnen klanten efficiënt en op een prettige manier helpen. Ze zijn flexibel en kunnen snel inspelen op veranderende omstandigheden en behoeften van klanten. Ze zijn ook proactief en nemen initiatief om problemen op te lossen en de winkelervaring voor klanten te verbeteren.

Tip 8 Toepassing Techniek:

Maak gebruik van interactieve technologieën zoals touchscreens en virtuele aankoopstations om het winkelervaring te verbeteren. Gebruik digitale technologieën zoals touchscreens en apps om informatie te bieden en aanbiedingen te presenteren. Het is goed om te zien dat mensen met een technische baan door het aanbrengen van al deze technische toepassingen de aantrekkelijkheid van de winkel veel verrassender en aantrekkelijker weten te maken.

Tip 9 Meubilair:

Creëer een comfortabele en aantrekkelijke winkelomgeving, met behulp van comfortabele zitgelegenheden en aantrekkelijke decoraties. Gebruik meubels en accessoires om de winkel visueel aantrekkelijk te maken. Zorg ervoor dat de meubels comfortabel zijn en dat ze de producten goed laten uitkomen.

Tip 10 Centraal contact:

Een goed zichtbare centrale kassa/balie is belangrijk om het contact met de klant goed te borgen.

Je weet daardoor goed overzicht te houden en bent ook altijd goed bereikbaar. Daarnaast is het goed om vanuit deze positie het klantgedrag goed te kunnen interpreteren en hierdoor de juiste contactmomenten te kiezen.

Nog op zoek naar een bijzonder cadeau voor een personeelslid? Bestel dan een Enjoy.nl cadeaubon!

U kunt zelf een waarde toevoegen aan de cadeaubon. Daarnaast is deze cadeaubon 2 jaar lang geldig en kan op ons gehele aanbod op Enjoy.nl worden verzilverd.

Nog op zoek naar een bijzonder cadeau voor een personeelslid?

Een cadeaubon bestellen voor een personeelslid is een uniek en goed cadeau. Bij het bestellen van de Enjoy.nl cadeaubon volgen er een aantal stappen. Zo kunt u zelf een waarde toevoegen aan de bon en daarnaast een persoonlijke tekst toevoegen.
U kunt de gegevens van de ontvanger van de bon invullen, zodat deze persoon de Enjoy.nl cadeaubon via de mail krijgt toegestuurd. U kunt ervoor kiezen om de Enjoy.nl cadeaubon gelijk te versturen, maar u kunt ook de Enjoy.nl cadeaubon op een bepaalde dag versturen. Daarnaast kunt u ook uw eigen gegevens invullen, zodat de Enjoy.nl cadeaubon bij u in de mail terecht komt en dan heeft u ook een optie om de bon uit te printen.

Nadat u de Enjoy.nl cadeaubon heeft besteld ontvangt u deze ook gelijk in uw mail. Kijk hiervoor ook even goed in uw ongewenste mail, omdat de Enjoy.nl cadeaubon daarin terecht kan komen.

Lukt het niet helemaal om de bon te bestellen? U kunt ons telefonisch bereiken op het nummer: 088-5405850.

Als we 2022 afsluiten met de hoop op een geweldig 2023, hoort daar natuurlijk een eindejaarsgeschenk bij. Met eindejaarsgeschenken laat je medewerkers immers weten dat je hen waardeert. Dit hoeft niet eens zo duur te zijn, het gaat om de gedachte dat er aan hen wordt gedacht. Een box van tien à twintig euro tovert in veel gevallen net zo’n grote glimlach op het gezicht. Het hoeft dus niet veel te kosten.

In de praktijk blijken steeds minder bedrijven geld te besteden aan eindejaarsgeschenken en kerstpakketten, maar dat is een grote misser. Uiteraard wil je als ondernemer natuurlijk de kosten zo laag mogelijk houden, dat begrijpelijk is, maar er mag een keer per jaar best geïnvesteerd worden in het welzijn van de medewerkers middels een eindejaarsgeschenk personeel. Het geven van een cadeau tijdens Kerstmis en de eindejaarsfeesten gaat al lang terug en laat zien dat je je personeel dankbaar bent voor het werk die zij elke dag leveren. En daarnaast blijkt een mooie eindejaarsgeschenk een goede investering te zijn. En hoe gepersonaliseerde het cadeau, hoe groter de waardering blijkt te zijn.

Een investering die loont

Met eindejaarsgeschenken kun je laten zien dat je achter je werknemers staat. Je tovert hiermee niet alleen een lach op hun gezicht, maar ook op die van je klanten. Uit een Amerikaans onderzoek uit 2016 is gebleken dat als mensen een cadeau ontvangen dit grote impact heeft op hun gedrag, geluk en besluitvorming. Functionele MRI-scans werden tijdens dit onderzoek gebruikt om de activiteit te meten in drie hersengebieden die verband houden met sociaal gedrag, vrijgevigheid, geluk en besluitvorming. Daaruit kan geconcludeerd worden dat medewerkers die gewaardeerd worden beter presteren. En dat zie je vaak terug in de communicatie en motivatie van het personeel. Het investeren in geschenken komt dus uiteindelijk weer bij je terug.

De vruchten plukken

Een eindejaarsgeschenk zorgt dus voor een betere band met het personeel en meer tevredenheid. En dat levert je uiteindelijk weer meer op als werkgever. En bovendien, met een prachtig pakket ben jij als ondernemer ook het onderwerp tijdens de feestdagen. De meeste mensen maken dankbaar gebruik van de spullen die je hen geeft en daardoor vertellen ze het ook aan vrienden en familie. Dit is mond tot mond reclame die niet te koop is en uiteindelijk zul jij als ondernemer hier ongetwijfeld ook de vruchten van plukken. Het is een kleine moeite, want voor je dierbaren doe je dit ook vaak tijdens de feestdagen. En het geven van een eindejaarsgeschenk heeft doorgaans net zoveel uitwerking als een bedrijfsuitje organiseren. Tel uit je winst!

Een cadeau met een persoonlijke touch

En als je een cadeau krijgt, is dat het liefst natuurlijk eentje waar je echt iets aan hebt of dat je raakt. Als je als werkgever de keuze hebt in de geschenken, is het raadzaam om een cadeau te kiezen die bij je werknemer past of een persoonlijke touch geeft. Dat zegt ook iets over de betrokkenheid van de werkgever. Het werkt net als vrienden elkaar een cadeau geven. Hoe beter je elkaar kent, hoe makkelijker je een gift kan geven die echt bij de ander past en waar de ander blij mee is. Om meer beleving toe te voegen aan de relatiegeschenken, verras je jouw medewerkers en klanten dus met een gepersonaliseerd cadeau. Dat maakt het natuurlijk allemaal nog een tikkeltje persoonlijker.

Een cadeau met een naam

Je kunt op verschillende manieren een eigen persoonlijk tintje te geven aan de eindejaarsgeschenken. Zo kun je de naam van je werknemer of klant laten afdrukken op die chocoladebox of welk cadeau dan ook. Een gepersonaliseerd op naam ontvanger cadeau een natuurlijk bijzonder eindejaarsgeschenk personeel. En in plaats van die standaard kerstkrans of fles wijn, is het veel leuker om met een echt uniek cadeau aan te komen. Wat denk je bijvoorbeeld van winterijsjes of een feestelijk paar sokken? Of helemaal wat anders: een oliebollenmix pakket met de naam van je werknemer erop geprint? Je kunt er ook voor kiezen om voor een cadeaukaart te gaan waar een QR-code gescand kan worden en er dan een persoonlijke boodschap verschijnt op het mobieltje van je werknemer. Of een combinatie dan bovengenoemden. Een persoonlijke video beleving doet wonderen.

Misschien heb je weleens aan beleggen gedacht. Veel mensen zijn je voorgegaan. Evenveel voorgangers durfden het niet aan. Aan beleggen zitten namelijk risico’s vast. Aan de ene kant is het een manier om je vermogen te laten groeien, soms tot ongekende hoogtes. De andere kant van de medaille is dat je een deel van je investering, of zelfs je volledige investering kunt verliezen. Als je nog twijfelt of je de stap naar beleggen wilt zetten, lees dan de belangrijkste voor- en nadelen van beleggen.

Voordeel: hoger rendement

Iedereen spaart voor later. Het achterliggende doel is verschillend. Sommigen dromen van financiële onafhankelijkheid. Anderen willen misschien wel een tweede woning kopen. Eén ding is zeker. Het maakt niet uit wat het doel is, met de rente die de banken tegenwoordig geven ga je er niet komen. Het grootste voordeel van beleggen is dat je er een hoog rendement uit kunt halen. Qua rendement van beleggen kan je gerust ruim boven de 10 procent uitkomen. Als je zelf niet echt thuis bent in de wereld van beleggen, kan je ervoor kiezen om beheerd te laten beleggen. Dat kost je wel wat, maar levert je ook een behoorlijke kans op een hoog rendement op.

Nadeel: het risico

Na het grootste voordeel meteen het voornaamste nadeel van beleggen. Het is en blijft een risico. Ook de beste belegger ter wereld heeft geen idee of zijn of haar beleggingen tot het gewenste rendement gaan leiden. Met de nodige kennis kan je wel een deel van het risico wegnemen, maar niet alles.
Als je van jezelf weet dat je geen type bent die veel risico wilt lopen, kan je het beste voor staatsobligaties kiezen. Hier zit ook wel een risico aan, maar minder dan bij aandelen en veel minder dan bij derivaten. Daar tegenover staat dan wel dat het rendement een stukje lager is.

Voordeel: risico spreiden

Door te beleggen in beleggingsfondsen spreid je het risico. Ook dan weet je niet of het gewenste rendement behaald gaat worden, maar de kans dat je naar al je centen kunt fluiten is klein. Wedden op één paard doe je op Duindigt. Bij beleggingen is dit zeker niet verstandig. Het prettige aan het gespreid beleggen is dat je ook voor minder bekende partijen kunt kiezen. Deze kunnen verrassend hoog rendement opleveren. En als het onverhoopt tegenvalt, heb je al je andere beleggingen nog.

Nadeel: je geduld wordt op de proef gesteld

Beleggen kost tijd. Zeker als je zelf gaat beleggen, zal je je goed in het vak moeten verdiepen. Als je de strategie hebt bepaald en echt aan de slag gaat, begint het grote wachten. Als je echt rendement wilt behalen, zal je je vermogen voor lange tijd moeten missen. Houd daar rekening mee en zorg ook altijd voor een buffer in je financiële situatie. Het advies is om alleen te beleggen met het geld dat je lange tijd kunt missen.

Als je online of in een telefoonwinkel een nieuw abonnement gaat uitzoeken, vliegen de mogelijkheden je om de oren. En allemaal zijn ze even goed. Welke bundel ga je kiezen voor je nieuwe abonnement? Ga je veel bellen of juist veel via mobiel internet doen? En welke looptijd wil je? Dit zijn de opties voor abonnementen voor je smartphone.

Wel of geen nieuwe telefoon

Veel aanbieders adverteren met een gratis telefoon bij een nieuw abonnement. Deze gratis telefoon is helemaal niet gratis. Je sluit hier gewoon een lening voor af en de kosten komen bij de kosten van je abonnement. Stel dat je nog een goed werkende smartphone hebt die je eigenlijk helemaal niet kwijt wilt, dan kan je kiezen voor Sim Only. Een Sim Only-abonnement is een abonnement zonder toestel. De maandelijkse kosten blijven laag, omdat je geen nieuw toestel neemt. Bij Sim Only zijn er allerlei abonnementen en is het ook mogelijk om je eigen nummer te behouden. Wel zo makkelijk voor je contacten.

Veel bellen of veel internetten?

Er komen dus veel opties op je af als je een mobiel abonnement gaat afsluiten. Twee zaken zijn van belang voor hoe je abonnement er in de praktijk uit gaat zien. Het aantal belminuten en hoeveel data je bij het abonnement kunt krijgen. Goed internetten en streamen is vaak nog belangrijker dan bellen. Zeker nu er meer en meer online wordt gedaan.
Verder kijk je naar de looptijd van het abonnement. Je kunt voor een maandabonnement gaan. Voordeliger is het om voor een abonnement met een looptijd van een jaar of twee jaar te kiezen. In dat geval zijn de maandelijkse kosten een stuk lager.

Wat met prepaid?

Uiteraard is prepaid ook een mogelijkheid. Je weet dan precies wat je uitgeeft, omdat je van tevoren voor het tegoed betaalt. Prepaid is ideaal als je zelf niet veel belt, maar wel altijd bereikbaar wilt zijn.
En je merkt snel genoeg of prepaid voor jou de beste en vooral voordeligste keuze is. Als je snel terug in de winkel bent om een nieuwe kaart aan te schaffen, weet je dat een abonnement wellicht beter voor je is.

Vergelijk aanbieders

Online is alles te vergelijken, dus ook aanbieders van mobiele telefoonabonnementen. De meest voordelige aanbieder heb je snel gevonden, maar het is minstens even belangrijk om de voorwaarden te checken.
Wat betaal je bijvoorbeeld als je toch wilt overstappen naar een andere provider? En hoe zit het met de kosten buiten je bundel? Bij sommige providers kan dat behoorlijk op gaan lopen.

Refurbished model

Dit zijn gereviseerde toestellen die een tweede leven krijgen. Door voor een refurbished model te kiezen, bespaar je op de kosten. Eventuele data is verwijderd en het apparaat is grondig schoongemaakt.
Verder wordt er uitgebreid getest en indien nodig wordt het toestel gerepareerd. Refurbished is in veel gevallen een stuk goedkoper. Houd er wel rekening mee dat het aanbod refurbished smartphones niet zo groot is.

Voor verschillende organisaties kan een professionele wasmachine kopen een hele voordelige keuze zijn. Ten opzichte van particuliere modellen bieden deze professionele apparaten diverse voordelen. Een goed voorbeeld hiervan, is het feit dat de total cost of ownership van een professionele wasmachine lager ligt dan bij particulier witgoed. Dit heeft verschillende redenen waarover u in dit artikel meer leest. Een professionele wasmachine kopen is onder meer interessant voor zorginstellingen, voor hotels en horecagelegenheden en bijvoorbeeld voor campings. Dergelijke partijen krijgen dagelijks met grote hoeveelheid vuil wasgoed te maken, wat snel moet worden gewassen en gedroogd om dit een volgende of dezelfde dag nog opnieuw te kunnen gebruiken. Heeft u voor uw organisatie al eens gedacht aan een professionele wasmachine kopen?

Voordelen van een professionele wasmachine kopen 

Zoals reeds werd aangehaald biedt een professionele wasmachine kopen het voordeel dat de total cost of ownership lager ligt. Dit valt onder meer te verklaren door het hogere aantal draaiuren wat een professionele wasmachine haalt, alvorens deze moet worden vervangen. Organisaties als hotels, zorginstellingen en schoonmaakbedrijven zijn verzekerd van een hoog aantal draaiuren op jaarbasis. Denk aan de schoonmaakdoeken, het beddengoed en bijvoorbeeld de handdoeken die dagelijks gewassen moeten worden. Naast het grote aantal draaiuren verbruikt een professionele wasmachine minder energie. Het maakt deze machines tot een hele duurzame keuze. Een derde belangrijk voordeel van een professionele wasmachine is de snelheid waarmee de wasprogramma’s doorlopen worden. Over deze wasprogramma’s gesproken: het zijn er doorgaans meer dan op een particulier model. Zo vindt u altijd een wasprogramma wat past bij hetgeen u wilt wassen. 

Professionele wasmachine combineren met een wasdroger 

Vaak moet het vuile wasgoed niet alleen snel gewassen kunnen worden. U wilt het wasgoed na het afronden van het wasprogramma direct kunnen drogen. Om de reeds genoemde redenen is het interessant een professionele wasmachine kopen te combineren met de aanschaf van een wasdroger. Naast de combinatie van een professionele wasmachine met een vergelijkbaar model wasdroger, is het interessant om te kijken naar de combinatie van een professionele wasmachine met een betaalsysteem. Dit geldt bijvoorbeeld voor de beheerders van studentencomplexen of van campings. U wilt bewoners of bezoekers de mogelijkheid bieden hun vuile wasgoed te wassen, zonder dat u dit geld kost. Integendeel, met een betaalsysteem verdient u de investering in een professionele wasmachine langzaamaan terug. 

Professionele wasmachine kopen met de juiste wastrommel 

Bij het kopen van een professionele wasmachine is het belangrijk rekening te houden met het formaat van de wastrommel. Blijkt de trommel veel te groot te zijn, dan verbruikt de machine meer energie dan noodzakelijk is. De reeds genoemde voordelen gaan in dat geval niet of in veel mindere mate op voor uw apparaat. Andersom biedt een te kleine trommel het nadeel, dat u meerdere wasbeurten moet draaien om uw vuile wasgoed weer te kunnen gebruiken. Adviseurs van verkopers van deze professionele wasmachines kunnen u op weg helpen, wanneer u het lastig vindt een inschatting te maken van het juiste formaat trommel voor de hoeveelheid wasgoed die u dagelijks wilt kunnen wassen.

Ziek worden staat bij niemand op de planning, maar het kan toch altijd gebeuren. Ondernemers die personeel in dienst hebben lopen het risico dat medewerkers tijdelijk uitvallen door ziekte. Wanneer dit het geval is, kan het verzuim voor chaos in de bedrijfsvoering en hoge kosten zorgen. Het is daarom belangrijk om een verzekering hiervoor af te sluiten. In dit artikel leggen we je uit waarom.

  1. De verzekering dekt het risico op verplichte loondoorbetaling
    Wanneer je verzuimt, kost dat een bedrijf per dag gemiddeld 250 tot 400 euro. Daarnaast ben je als werkgever verplicht om minimaal 70% van het loon door te betalen voor twee jaar lang. Veel geld, wanneer iemand voor lange tijd uitvalt. Jij kunt als werkgever daarom beter kiezen om een verzuimverzekering af te sluiten, want zo loop je het risico niet dat je dit uit eigen zak moet betalen. Je bepaalt zelf hoeveel procent van het jaarloon van je zieke medewerker wordt betaald, waarvan het minimale dekkingspercentage van 70% wordt gehaald.
  1. De verzekering dekt de kosten voor een eventuele vervanger
    Naast de hoge kosten die je moet incalculeren voor loondoorbetaling, bestaat de kans dat je ook een vervanger moet inhuren. Deze kosten kunnen bij een verzuimverzekering door de verzekeraar worden opgevangen.
  1. De verzekering dekt de begeleiding en re-integratie van de zieke werknemer
    Een ander belangrijk onderdeel van een verzuimverzekering is dat wanneer de verzuimende medewerker in kwestie besluit te re-integreren in het bedrijf, deze kosten ook worden betaald. Dit houdt in dat de verzuimbegeleiding en re-integratie van de zieke medewerker gedekt worden.
  2. De verzekering dekt de preventie van ziekteverzuim
    Wanneer je verzuim wilt proberen te voorkomen, kan dit veel tijd en geld kosten. Een verzuimverzekering helpt je al bij de preventieaanpak. Zo kun je bij de verzekeraar kosten vergoed krijgen voor een periodieke gezondheidscheck.

Ben jij bezig met het aankleden van je bedrijfsruimte? Dan zoek je waarschijnlijk ook iets om voor de ramen te hangen, zodat je controle kunt uitoefenen op hoeveel daglicht er binnenkomt. We bespreken verschillende soorten raambekleding waar je tussen kunt kiezen en die van pas zouden kunnen komen.

Klassieke stoffen gordijnen

Gordijnen zijn een ‘agressieve’ methode voor zonwering, omdat ze doorgaans geheel verduisterend zijn. Dat komt vooral van pas in een presentatieruimte die je moet kunnen verduisteren om iets op een scherm te kunnen tonen. Dat wil niet zeggen dat in de rest je bedrijfsruimte gordijnen niet van pas kunnen komen. Stof dempt geluid, dus ook als je gordijnen niet gebruikt om licht tegen te houden komen ze van pas om de akoestiek in de ruimte te verbeteren. Zeker in ruimtes waar veel mensen werken kan dat prettig zijn.

Vitrage

Is er geen noodzaak om een ruimte volledig te kunnen verduisteren, maar wil je wel het binnenvallende licht wat kunnen filteren? Dan kun je in plaats van klassieke gordijnen ervoor kiezen om enkel vitrage te plaatsen. Vitrage laat veel licht door, maar beperkt ook de inkijk van buitenaf naar binnen toe. Tenzij het binnen lichter is dan buiten, dan werkt het juist andersom. Omdat vitrage van dunne stof gemaakt wordt, is het geluidsabsorberende effect van vitrage minimaal.

Rolgordijnen

Rolgordijnen zijn opvouwbare gordijnschermen die naar beneden toe uitgerold kunt worden of juist naar boven opgerold. Zo kun je bepalen hoeveel licht je wilt doorlaten en tot op welke hoogte. Vervolgens bepaalt de stof die je gekozen hebt hoeveel licht er door het rolgordijn zelf komt. Je kunt voor een verduisterende stof kiezen, maar ook voor een lichtdoorlatende stof die een filterende werking heeft op het licht. Rolgordijnen kunnen zowel stijlvol als praktisch zijn.

Duettes (of plissés)

Voor een strakke én stijlvolle look kun je ook kiezen voor duettes. Deze bestaan uit twee lagen stof en vouwen zich op als een harmonica wanneer je ze optrekt. Je kunt ook voor een zogenaamde ‘top down bottom’ variant kiezen waarbij je de gordijnen zowel aan de bovenkant als de onderkant kunt bedienen. Duettes zijn ook verduisterend te krijgen en werken zonwerend. Ze kunnen zowel in het kozijn als op de ramen zelf gemonteerd worden. Het grootste nadeel van duettes is dat ze niet goed gereinigd kunnen worden. Je kunt ze stofzuigen, maar niet wassen. Een variant met een enkele laag stof noemt men een plissé.

Plooiloze paneelgordijnen

Paneelgordijnen zijn grote banen stof die recht en strak naar beneden vallen en zowel bovenaan als onderaan verstevigd zijn. Daardoor hangt de stof plooiloos. Doorgaans zijn paneelgordijnen niet verduisterend en worden ze vooral gemaakt met behulp van dunne stoffen die licht doorlaten. Ze geven een moderne en strakke uitstraling.

Jaloezieën en lamellen

Jaloezieën en lamellen

Jaloezieën en lamellen zie je vrij veel in kantoren. Ze bieden een praktische oplossing waarmee je de hoeveelheid en de richting van het daglicht dat binnenkomt in de hand kunt houden. In het geval van lamellen, gaat het om verticale latten die gedraaid kunnen worden. Jaloezieën zijn dan juist weer horizontale latten die je kunt kantelen en omhoog kunt halen. Vaak zijn ze van kunststof of aluminium gemaakt, maar gelukkig zijn er ook houten uitvoeringen die wat meer sfeer bieden. Het onhandige van lamellen en vooral jaloezieën, is dat ze moeilijk schoon te houden zijn. Dat is nogal arbeidsintensief.

Wil je graag verder kijken naar de mogelijkheden voor raambekleding voor jouw bedrijfsruimte? Neem dan eens een kijkje op de website van de experts van M+N Projecten, waar je uit verschillende soorten raambekleding en verschillen soorten textiel kunt kiezen.