Rubriek

Boekhouding

Rubriek

Als ondernemer krijg je vroeg of laat te maken met een klant die niet betaalt. Vervelend! Daarom is het handig om de naam van een goed incassobureau te kennen… je weet maar nooit. Heb je hier nog nooit over nagedacht? Dan geven we je graag meer informatie over hoe je een goed incassobureau kunt kiezen.

Tip 1: Vraag reviews aan mede-ondernemers of lees Google Reviews

Ah reviews! Wat zouden we zonder ze doen? Velen zouden geen nieuwe bank kopen zonder reviews te lezen, waarom zou je dan samenwerken met een incassobureau zonder eens te checken wat anderen van ze denken? Kijk natuurlijk alleen naar ‘officiële reviews’ zoals Google Reviews of reviews op Trustpilot. Reviews op de website zelf zonder linkje naar Google of Trustpilot zijn minder te vertrouwen.

Reviews zijn natuurlijk niet alles – er zijn nog andere dingen waar je naar kunt kijken!

Tip 2: Check hun slagingspercentage

Je wilt natuurlijk werken met een bureau dat goed is in wat ze doen. Dat kun je checken door het slagingspercentage van het bureau tijdens het afgelopen jaar te bekijken. De meeste incassobureaus zijn hier erg open over – toch tenminste als ze goed zijn in hun baan! Kies voor een bureau met een hoog slagingspercentage, zo weet je dat ze hard hun best zullen doen om jouw geld te innen.

Tip 3: Lees toch altijd de kleine lettertjes

Lees toch altijd de kleine lettertjes

Als de reviews en het slagingspercentage goed zijn, kun je er meestal al van uitgaan dat je een goed incassobureau hebt gevonden. Toch is het belangrijk om altijd alle kleine lettertjes te lezen. Zo worden de kosten van een incassobureau bijna altijd verhaald op de debiteur, zodat jij niets hoeft te betalen. Maar check zeker de kleine lettertjes: wie betaalt er als het incassobureau er niet in slaagt geld te innen? Of werken ze met ‘no cure, no pay’ waarbij ze enkel betaald worden als ze succesvol zijn in het innen van jouw rekening? Allemaal dingen die belangrijk zijn om te bekijken!

Tip 4: Vraag hoe snel ze kunnen starten

Je wil natuurlijk geen tijden wachten op je geld als je je contract hebt getekend! Daarom is het heel belangrijk om voor je je handtekening zet, duidelijkheid te krijgen over hoe snel het incassobureau aan jouw zaak start en hoe lang een traject over het algemeen duurt.

We hopen dat je een goede keuze maakt!

Elke onderneming heeft wel eens te maken met debiteuren die te laat, of soms zelfs helemaal niet betalen. De kosten van die facturen kunnen met verloop van tijd hoog oplopen. Zo nu en dan lukt het bedrijven niet om middels een incassobureau de openstaande facturen te innen. Er zijn dan juridische stappen die u kunt ondernemen om alsnog het verschuldigde bedrag te vorderen.

De functie van een deurwaarder

Kort gezegd innen deurwaarders schulden namens anderen. Een deurwaarder heeft dankzij zijn wettelijke status meer privileges dan een incassobureau. Zo kan een incassobureau geen beslag leggen op eigendommen van de schuldenaar, maar kan een deurwaarder dit wel. Daarnaast kan hij iemand middels een dagvaarding oproepen om zich voor de rechter te verantwoorden.

Wanneer uw klant weigert te betalen of een aanmaning van een incassobureau niet (volledig) betaalt, kan een MKB deurwaarder ingeschakeld worden om de debiteur voor de rechter te laten verschijnen. Indien de schuldenaar na een uitspraak van de rechter nog steeds niet betaald, heeft de deurwaarder de macht om beslag te leggen op de goederen en eigendommen van de debiteur. Het kan dan gaan om materiële goederen, maar ook om bankrekeningen en uitkeringen.

Doorgaans komen de deurwaarderskosten ook op de rekening van de schuldenaar. Kan de schuldenaar na een uitspraak van de rechter de schulden niet bekostigen? Dan kan een MKB deurwaarder eigendommen van de schuldenaar verkopen. Middels het geld dat hiermee opgebracht wordt krijgt u uw kosten en schulden dan vergoed.

Hoe ontstaan schulden?

De meest voorkomende reden waarom bedrijven te maken krijgen een MKB deurwaarder is omdat zij simpelweg slecht zicht hebben op hun bedrijfsfinanciën. Vaak hebben kleine bedrijven minder budget om hun administratie professioneel uit te laten voeren. Hierdoor worden openstaande rekeningen gemakkelijk over het hoofd gezien. Een slecht financieel overzicht kan er daarnaast voor zorgen dat een bedrijf ineens te maken krijgt met torenhoge kosten van onbetaalde rekeningen: facturen die niet op tijd betaald worden kunnen namelijk in korte tijd flink in kosten oplopen.

Sommige klanten weigeren te betalen omdat ze het ergens niet mee eens zijn, bijvoorbeeld de werkwijze of het geleverde resultaat. Probeer in dat geval eerst onderling tot een oplossing te komen.

Het kan ook voorkomen dat de crediteur fouten maakt die leiden tot problemen met het betalen van facturen. Denk aan ontbrekende of foutieve informatie op rekeningen of aan brieven die bij de verkeerde persoon terecht komen. Mogelijk is er sprake van een miscommunicatie, bijvoorbeeld over het betalingstermijn.

Dit gebeurt er met een klant die niet betaald

Wanneer een rekening niet op tijd betaald wordt kan de schuldeiser een aantal aanmaningen versturen. Dit zijn brieven die de klant eraan herinneren dat hij nog geld schuldig is. Wanneer er na meerdere pogingen geen gehoor wordt gegeven aan de eis, is het mogelijk om een formele brief te versturen. Hierin maakt de eiser kenbaar dat hij juridische stappen gaat ondernemen om de openstaande schuld te claimen.

De daaropvolgende stap is meestal een incassobureau – een bedrijf dat schulden int in opdracht van de schuldeiser. Al het contact tussen crediteur en debiteur loopt daarna via het incassobureau. Mocht het incassobureau er ook niet uit komen en zijn er gerechtelijke middelen nodig, dan komt een deurwaarder er aan te pas. De meeste debiteuren betalen direct bij het zien van een dagvaarding.

Voorkomen is beter dan genezen: zo herken je een potentieel lastige klant

Het is belangrijk om te onthouden dat niet iedere klant met een laag vermogen problemen gaat hebben met het betalen van rekeningen. Er zijn echter wel andere signalen waar bedrijven op kunnen letten om wanbetalers te herkennen.

Ga vooral niet in zee met klanten die onredelijk veel proberen af te dingen en de onderbouwing van uw tarieven niet wil begrijpen. Vaak vragen schuldenaars om kortingen op hun facturen, of ze betalen te weinig, te laat of helemaal niet. Dat gaat gepaard met loze beloftes en excuses. Tegelijkertijd verwachten ze wel dat de service die uw bedrijf levert doorgaat. Dat kost uw bedrijf alleen maar geld.

Lastige klanten veranderen met regelmaat van gedachten of zijn onduidelijk in wat ze nu eigenlijk willen. Slechte communicatie zorgt vaak voor veel hoofdpijn. Zorg er dus voor dat er tijdens meetings duidelijke afspraken worden gemaakt en leg deze afspraken ook vast. Zodoende weet ook een MKB deurwaarder wat er aan de dagvaarding vooraf is gegaan.

Als een zakelijke klant er langer over doet om een rekening te betalen, kan het zijn dat het bedrijf zich opmaak om faillissement aan te vragen. Ook in dat geval kan een MKB deurwaarder u bijstaan in het juridische proces dat volgt om uw geld alsnog te krijgen.

Vergeet tot slot niet dat u veel ellende kan voorkomen door uw debiteurenbeleid eens in de zoveel tijd te herzien. Verscherp bijvoorbeeld het betalingstermijn of denk aan mogelijkheden om vooruit te factureren.

Een MKB deurwaarder kan achterstallige betalingen herwinnen

Wat de reden voor een openstaande factuur ook mag zijn, het is belangrijk dat u alle juridische mogelijkheden bekijkt om zo snel mogelijk uw geld te krijgen. Een MKB deurwaarder ontziet uw onderneming de stress van onbetaalde rekeningen en andere juridische zaken. Tegenwoordig gaan deurwaarders persoonlijk en overtuigend te werk. Een goede deurwaarder past zich aan aan de wensen van de opdrachtgever. Wacht niet langer op wanbetalers en onderneem direct actie!

Voor veel ondernemers is een accountant de ultieme oplossing voor een probleem dat een vervelende bijkomstigheid is van het ondernemerschap: de financiële administratieve zaken. Het is een stuk dienstverlening dat men graag uit handen geeft. Die werkrelatie vergt echter wel medewerking van beide kanten en een bereidheid van de accountant om mee te bewegen met de tid en de klant. We geven vier tips voor de moderne accountant.

Je klant opvoeden

Als accountant mag je best je klant opvoeden om een moderne ondernemer te worden. Het inleveren van een doos vol bonnetjes bij de accountant is voor een accountant in een tijd van automatisering eigenlijk niet meer acceptabel. Jouw klant moet geen bonnen en facturen opsparen, maar ervoor zorgen dat hij ze digitaal krijgt of digitaliseert en aanleren om ze direct door te sturen naar de accountant. In het begin zal dit als vervelend beschouwd worden, maar alles went binnen enkele maanden.

Niet blijven hangen in methodes

Als je jezelf eenmaal een methode hebt aangemeten om je werk als accountant te doen, is het veilig en vertrouwd om daar aan vast te houden. Maar ook accountant producten in het algemeen en zeker rondom zaken als salarisadministratie, payrolling en HR blijven volop in ontwikkeling. Zo kunnen processen steeds makkelijker geautomatiseerd worden. Voor jezelf én je klanten is het beter om daarin mee te gaan dan oude methodes te blijven hanteren.

tips voor de moderne accountant

Geen tijd maar resultaten verkopen

Het concept van ‘uurtje factuurtje’ is voor de moderne accountant eigenlijk niet meer geschikt, omdat het dankzij de automatisering te weinig oplevert. Alles gaat met de juiste software sneller en eenvoudiger, waardoor je als accountant voor hetzelfde werk minder tijd kwijt bent. Je snijdt jezelf in de vingers als je dan werkuren factureert. In plaats daarvan kun je beter op basis van resultaten factureren. Voor de klant zou het niet uit moeten maken, want hetzelfde resultaat wordt bereikt.

Denk in het jargon van de klant

Een balans of verlies- en winstrekening is voor een accountant gesneden koek, maar een ondernemer zegt het niet zo veel. Deze denkt immers in winst, klanten, leveranciers en banksaldo. De klant wordt daarom niet echt wijzer als je accountantstaal naar hem spreekt. Bespreek de financiële zaken van je klant in de taal die hem wat zegt en bewaar de typische accountszaken voor de formele verplichtingen.

Als accountant moet je het jezelf vooral ook niet te ingewikkeld maken als het niet hoeft. Dat is immers in niemands belang. Als je bereid bent om je werkwijze regelmatig te evalueren en te updaten moet dat goedkomen.

Het is bijna niet meer bij te houden hoeveel er in het leven om geld draait. Je zit natuurlijk het liefst niet de hele dag met je hoofd in de papieren van de bank om bij te houden hoeveel geld je hebt. Toch is het wel belangrijk om een goed overzicht te hebben van je inkomsten en uitgaven. Zowel als normaal persoon als bedrijf is het belangrijk om dit voor jezelf overzichtelijk te hebben. Door dit allemaal bij te houden kan je namelijk behoorlijk wat problemen voorkomen. Het laatste wat je wilt is natuurlijk dat je geldproblemen krijgt. Geldproblemen zijn erg vervelend en dus zul je er alles aan doen om dit te voorkomen. Boekhouden kan je hierbij helpen. Het enige probleem is dat boekhouden vaak nogal saai is en veel tijd in beslag neemt, waardoor veel mensen het niet zo zien zitten om hun boekhouding op orde te houden.

Erg makkelijk van alles vergelijken

Bij het horen van de term boekhouden vallen soms al mensen in slaap. Boekhouden heeft een nogal suf imago en dat is ook de reden waarom niet veel mensen het boeiend of interessant vinden. Alsof het voor die mensen nog niet erg genoeg was komt er bij het boekhouden nog weer van alles kijken. Het blijft namelijk niet alleen bij het boekhouden zelf. Om dit allemaal zelf in de gaten te houden kan natuurlijk, maar het is wel een erg lastig karwei. Gelukkig kan je ervoor zorgen dat dit karwei voor jou iets minder moeilijk wordt.

Vergelijk makkelijk boekhoudpakketten

Boekhoudpakketten. Heb je het over boekhouden, dan heb je het eigenlijk automatisch ook over boekhoudpakketten. Het vergelijken van deze boekhoudpakketten is soms nog best lastig. Dit sluit eigenlijk perfect aan op het boekhouden zelf, want dit is ook een best lastig karwei. Gelukkig is er een mogelijkheid om boekhoudpakketten vergelijken wat makkelijker te maken. Er is namelijk een erg handige vergelijker ontwikkeld. Het vergelijken van de pakketten is hierdoor veranderd in een klein karweitje, waar je eigenlijk geen moeite voor hoeft te doen. Met slechts enkele filters heb je zo het ideale pakket gevonden. Makkelijk toch?

Vergelijk makkelijk boekhoudsoftware

Naast de boekhoudpakketten kan het ook nog zomaar eens zo zijn dat je te maken krijgt met allerlei software. In dit geval gaat het dan dus om boekhoudsoftware. Van deze software is er ook erg veel te vinden. Gelukkig is het boekhoudsoftware vergelijken niet zo heel moeilijk. Het is binnen enkele ogenblikken gebeurd en je hebt zo de ideale boekhoudsoftware te pakken voor jezelf of voor je bedrijf. Het boekhouden zelf wordt er natuurlijk niet leuker van, maar het is wel een stuk makkelijker hierdoor om het boekhouden uit te voeren.

Online boekhouden werkt beter

Dat boekhouden niet iedereens favoriete bezigheid is staat wel vast. Ondanks dat zal het toch moeten gebeuren. Als het dan toch moet kan je het jezelf natuurlijk het beste zo makkelijk mogelijk maken. Dit kan je onder andere doen door niet alles met de hand te doen, maar door ervoor te kiezen om online boekhouding te gaan gebruiken. Online boekhouding biedt je namelijk veel meer voordelen dan het boekhouden allemaal offline doen. Denk bijvoorbeeld alleen al eens aan de tijd die in het boekhouden kan gaan zitten. Door ervoor te kiezen om de boekhouding online te doen kan je jezelf de nodige tijd al besparen. De tijd die je dan normaal nodig had voor het boekhouden kan je nu aan leukere dingen besteden. Zo ziet je leven er meteen een stuk leuker uit dan voorheen. Of het boekhouden er op deze manier ook leuker van wordt is nog maar de vraag. Het is in ieder geval zeker dat je met online boekhouden je jezelf alvast een groot plezier kunt doen.

Zorg voor een duidelijk overzicht

Herken je het gevoel dat je het even niet meer ziet zitten op financieel gebied? Je bent het overzicht volledig kwijt en zit met de handen in het haar. Je weet niet meer waar het heen moet en je begint in paniek te raken. Het kan je erg veel rust geven als je een duidelijk overzicht hebt van je financiële zaken. Daarom is het ook belangrijk dat je er te allen tijde voor zorgt dat je dit duidelijke overzicht hebt. Zo zorg je voor rust in je hoofd en het is bovendien ook meteen een stuk duidelijker wat je nog allemaal kunt doen met je geld. Een duidelijk overzicht van je geld is belangrijker dan je zult denken.

Wie meer dan een ton spaargeld heeft, betaalt straks bij de meeste banken om te mogen sparen. Wat zijn de alternatieven? Die zijn er gelukkig. Hoe juist deze tijd een kans kan zijn om uw vermogensopbouw onder de loep te nemen.

De impact van de negatieve rente op uw spaargeld

Afgelopen week verscheen weer een bericht dat Nederlanders massaal sparen. Volgens De Nederlandsche Bank stalden huishoudens tussen maart 2020 en februari 2021 46 miljard euro op bank- en spaarrekeningen. Dat is 2,5 keer zoveel als in het jaar ervoor.

Steeds meer spaarders worden geconfronteerd met de gevolgen van de negatieve spaarrente. Vanaf €100.000 aan spaargeld is de kans groot dat u tot een half procent aan negatieve rente moet betalen. Dan betaalt u dus €500 Deze ontwikkeling is niet onverwacht. Alle banken voelen de lasten zwaar op hun balans en ontkomen er niet aan om dit door te moeten belasten richting hun spaarders. Dit komt doordat Centrale Banken negatieve rente rekenen aan banken voor het stallen van liquiditeiten.

Wie veel spaargeld heeft gaat er door de inflatie, de belastingheffing en de negatieve rente op achteruit. Wilt u vermogen opbouwen voor de lange termijn? Dan zal de afweging tussen sparen en beleggen veelal in het voordeel van beleggen uitpakken.

Nieuwe belastingstelsel maakt sparen duurder

Ondanks een compleet aangepaste structuur voor de berekening van vermogensbelasting in 2021, blijft vermogensbelasting een jaarlijks terugkerende hobbel. Voor vermogens vanaf €100.000 gaat de fiscus uit van een forfaitair (verondersteld) rendement van 4,5%. Dit rendement wordt vervolgens belast met 31% vermogensrendementsheffing. Dit veronderstelde rendement is aanzienlijk hoger dan wat u daadwerkelijk krijgt op een spaarrekening, die is immers negatief boven een ton.

Hoe creëer ik rust?

Betaalt u straks rente over uw spaargeld en twijfelt u wat u moet doen? Wilt u inzicht krijgen in wat de nieuwe belastingregels voor u betekenen? Neem contact op met uw huisbank om de mogelijkheden te bespreken of maak direct een afspraak met een vermogenscoach van Evi van Lanschot. Bij Evi nemen we de zorg van het beheer van uw vermogen uit handen.

Wij staan voor u klaar om met u mee te denken. Dagelijks spreken we onze klanten en geïnteresseerden over de mogelijkheden die er zijn om bij te dragen aan financiële rust. Een goed gespreide portefeuille, maakt de kans op rendement op lange termijn groter. U kunt het gesprek met ons aangaan over uw financiële doel, beleggingshorizon en risicoprofiel. Risico is er natuurlijk ook. Door koersschommelingen kunnen uw beleggingen minder waard worden.

Debiteurenbeheer is in veel ondernemingen een lastig onderwerp. Dit komt doordat er bij debiteurenbeheer veel papierwerk komt kijken. Het papierwerk dient nauwkeurig te gebeuren en hier is opperste concentratie voor vereist. Naarmate een onderneming groeit wordt ook het werk rondom debiteurenbeheer groter en groter. Het werk rondom debiteurenbeheer is vitaal voor de onderneming en dient daarom te alle tijde op de juiste manier uitgevoerd te worden. Juist omdat het debiteurenbeheer binnen veel ondernemingen een pijnpunt is, schieten de oplossingen voor debiteurenbeheer als paddestoelen uit de grond. Een van de mogelijkheden omtrent debiteurenbeheer die de laatste jaren enorm aan populariteit wint is factoring. Omdat factoring nog een relatief nieuwe vorm van debiteurenbeheer is leggen we je in deze blog uit wat factoring is en vertellen we je waarom het misschien wel iets voor jouw onderneming kan zijn!

Wat is factoring?

Bij factoring wordt het volledige debiteurenbeheer van een onderneming uitbesteed aan een externe factoring partij. Wanneer je gebruik maakt van een factoring partij, stuur je de facturen naar de factoring partij in plaats van naar jouw debiteur. De factoring partij betaalt jouw factuur binnen enkele dagen aan jou en is verder verantwoordelijk voor de afhandeling van de factuur. Doordat de factoring partij jouw factuur direct aan jou betaalt hoef je je verder geen zorgen te maken om bijvoorbeeld te laat betalende debiteuren. De factoring partij vraagt hiervoor een percentage van de factuur of een vast bedrag per maand. 

Factoring partij kiezen

Een factoring partij krijgt inzicht in jouw volledige financiële administratie en klantenbestand. Het is daarom belangrijk om een factoring partij in de arm te nemen die je kunt vertrouwen. Door gebruik te maken van factoring vergelijkingstools zoals die op FactoringVergelijken.nl kun je precies zien welke factoring partij wat aanbiedt. Daarnaast kun je gemakkelijk reviews van andere bedrijven zien over de verschillende factoring partijen. Door gebruik te maken van een van de vergelijkingsmogelijkheden weet je voordat je contact zoekt al een beetje welke partij het meest bij jou past!

goedkoop is. Wanneer je zelf aan de slag gaat met een boekhoudprogramma moet je er dan weer de nodige tijd in investeren. Gelukkig kan je een en ander doen om jouw boekhouding sneller en efficiënter te voeren. Onderstaande acht tips kunnen daar als geen ander tot bijdragen.

# 1. Vraag digitale verzamelfacturen

Tegenwoordig voert bijna iedereen een digitale boekhouding. Papieren facturen lijken dan ook niet in het rijtje te passen en moeten vooraf worden gescand. Digitale facturen zijn niet alleen goed voor het milieu maar ook nog eens eenvoudiger te verwerken in het inkoopboek. Het is bovendien des te handiger wanneer je kan vragen om verzamelfacturen.

Soms kan je ook zelf het nodige doen. Zo bestaan er nu al betaalkaarten voor alle vervoerskosten, gaande van tankkaarten tot parkeerbeurten. Op die manier krijg je een maandelijkse afrekening voor de kostenpost ‘vervoer’. Extra handig, toch?

# 2. Zet in op automatiseren

Steeds meer boekhoudprogramma’s bieden de mogelijkheid om periodieke facturen aan te maken. Hierbij kan je terugkomende uitgaande facturen meteen voorprogrammeren opdat je ze niet maandelijks opnieuw hoeft aan te maken. Ook automatische koppelingen met andere systemen zijn interessant. Denk maar aan een koppeling met jouw webwinkel of met de Belastingdienst. Omdat niet ieder boekhoudprogramma even eenvoudig te koppelen is, ga je best ten ore bij overkoepelende vergelijkdiensten zoals vergelijk boekhoudprogramma.

# 3. Optimaliseer het debiteurenbeheer

Voor de liquiditeit van jouw zaak is een goed debiteurenbeheer cruciaal. De meeste boekhoudprogramma’s bezitten hulpmiddelen voor een efficiënter liquiditeitsbeleid: openstaande facturen nauwlettend in het oog houden, het monitoren van herinneringen en informatie met betrekking tot aanmaningen zijn zeker geen uitzondering.

# 4. Betaal enkel met je zakelijke betaalpas

Op voorwaarde natuurlijk dat het gaat om zakelijke aankopen. Natuurlijk kan je ook in jouw boekhouding correcties uitvoeren, maar dat vergt extra werk en tijd. Het is veel eenvoudiger en efficiënter om reeds bij de aankopen de betalingen van elkaar te scheiden.

# 5. Maak gebruik van beeldherkenning

Er bestaan steeds meer applicaties die via beeldherkenning automatisch facturen in jouw boekhouding kunnen verwerken. Met jouw smartphone neem je dan snel even een foto van een inkomende factuur, waarna je meteen de boeking kan controleren. Natuurlijk biedt niet ieder programma de mogelijkheid tot zo’n koppeling, maar voor zij die nog steeds veel fysieke facturen ontvangen is het echt wel een meerwaarde.

# 6. Kies voor een online boekhouding

Met een online boekhouding kan je overal aan de slag en behoud je een voortdurend inzicht in jouw administratie. Ook op de trein kan je dus nog even jouw automatische boekingen controleren. Uiteraard resulteert dat in een fikse tijdsbesparing achteraf.

# 7. Uitstel is geen afstel

Wanneer deadlines naderen, is de boekhouding vaak het eerste wat wordt uitgesteld. Maar uiteindelijk zal het toch moeten gebeuren, terwijl het niet langer vers in het geheugen zit en je jezelf allerhande vragen stellen kan. Door meteen jouw inkomende en uitgaande facturen te boeken voorkom je verwarring, wat de efficiëntie ten goede komt.

# 8. Automatische herinneringen

Via sommige boekhoudprogramma’s kan je debiteuren automatisch een herinnering verzenden indien ze niet binnen de wettelijke termijn betaalden. Dat bespaart heel wat werk en moeite, terwijl ook dit het liquiditeitsbeheer een boost zal bezorgen. Handig, toch?

 

Bent u van plan om een eigen zaak te beginnen, zorg er dan voor dat u vanaf het begin een zakelijke rekening hebt. Het hebben van een zakelijke rekening is dan wel niet verplicht met het staat wel zo professioneel en is een stuk handiger.

Het hebben van een zakelijke rekening heeft vele voordelen.

  • Overzicht
    Een van de belangrijkste redenen om een zakelijke rekening te openen, is het hebben van overzicht. Zowel van uw privé geldstroom als uw zakelijke geldstroom. Het is lastig uw financiële gegevens uit elkaar te houden als beide geldstromen op een rekening hebt staat. Mocht het dan een keer nodig zijn een overzicht te hebben van uw zakelijke geldstromen dan kost dit u veel tijd om uit te zoeken. Ook wanneer de belastingdienst bij u op de stoep staat voor een controle is het hebben van een privé en zakelijke rekening geen overbodige luxe.
  • Professionaliteit
    Stel u zelf eens de vraag ‘Hoe serieus neemt u een bedrijf als u geld moet over maken naar een privé rekening?”. Waarschijnlijk is het antwoord niet. Ook wanneer u zakelijk krediet nodig heeft of een ander financieel product is een zakelijke rekening noodzakelijk.
  • Voor-en nadeel zakelijke rekening
    Het nadeel van een zakelijke rekening is dat het jaarlijks kosten met zich meebrengt. Echter verschillen de kosten hiervan per bank. Daarnaast bestaat de kans dat de transacties die plaatsvinden een klein bedrag met zich meebrengen.Gelukkig krijgen starters bij veel banken ook voordeel. Zo ontvangt u bij de ABN AMRO een jaar gratis internetbankieren, een jaar lang gratis standaard betalingsverkeer en een gratis koppeling met je online boekhoudpakket. Bij de Rabobank betaalt u de eerste 2 jaar geen kosten voor het efficiënt betalingsverkeer, kunt u gratis Rabo Internet- en mobielbankieren en kunt u van de Rabo WereldPas kosteloos gebruik maken. Bij de ING ontvangt u o.a. 40% korting op Microsoft Office 365 met installatie op 2 apparaten, € 100 advertentietegoed en 5 weken gratis ondersteuning van Google bij besteding van € 25, 6 maanden gratis boekhouden met Exact Online inclusief gratis training en 1 jaar gratis e-mailmarketing met Yeshello.

Kort gezegd komt het er als starter op neer dat het vele voordelen biedt om een zakelijke rekening te openen. Maar vergelijk de verschillende banken voor de korting die het beste bij u past.

Dat het verplaatsen van de boekhouding van papier naar de computer veel voordelen bood, dat zagen de meeste ondernemers en boekhouders wel in. Dat het kiezen voor online boekhouden dezelfde soort voordelen met zich meebrengt, dat is echter nog lang niet bij iedereen bekend. Zij die het nog niet weten, weten niet dat een boekhoudprogramma via internet te gebruiken is en dat deze programma’s in sommige gevallen zelfs beduidend goedkoper zijn. Bovendien zijn er ook nog een aantal andere voordelen waar je van kunt genieten zonder dat het je ook maar één extra muisklik hoeft te kosten.

De snelheid
In de eerste plaats is online boekhouden natuurlijk vooral voordeliger omdat het sneller en doeltreffender is. Alle handelingen die je doet kunnen bijvoorbeeld direct worden doorgegeven aan je accountant. Dit betekent dat je de boekhouding dus niet meer hoeft te brengen of te laten ophalen. Dit is goedkoper omdat het flink wat minder uren kost. Bovendien kan letterlijk een seconde nadat de btw-periode is afgesloten direct de belasting opgeroepen worden. Dit geeft je dus flink meer mogelijkheden als ondernemer. Dit is natuurlijk ook gemakkelijker voor de bedrijfsvoering.

Onderhoud

Een groot voordeel van online boekhouden is dat het programma altijd aan de laatste eisen voldoet. In het verleden moest je na enige tijd updates aanschaffen. Of dit nu online gebeurde en je het moest downloaden of het gebeurde door middel van een extra pakket, het was altijd ingewikkeld. Nu hoef je niets meer te doen. De ontwikkelaar kan dit immers zelf op elk moment doen. De ene dag log je in op de oude versie en de volgende dag log je in en heb je direct de geüpdatete versie te pakken.

De kosten
Tot slot is het voordeel van een boekhouding die je online doet te vinden in de kosten. In het verleden moest je op enig moment een investering doen en die dan afschrijven. Tegenwoordig kun je gewoon met abonnementsvormen werken. Dat betekent dus dat je de kosten beter over het jaar kunt laten uitspreiden. Dit is vooral handig omdat je dan beter inzicht hebt in je financiële situatie op elk moment.