Category

Branches

Category

Nieuwe technologische ontwikkelingen wisselen elkaar af en bieden veel kansen voor een manager in het vakgebied van Enterprise Asset Management (EAM). Naast die kansen zijn er ook veel uitdagingen, zoals de vergrijzing van personeel, veroudering van assets en het zorgen voor een veilige werkomgeving. Hoe blijft u succesvol opereren als asset of maintenance manager in deze dynamische wereld vol verandering en automatisering?

Dit heeft Ultimo Software Solutions onderzocht en verwerkt in de vorm van het Enterprise Asset Management (EAM) Trendrapport 2020. Het EAM Trendrapport 2020 staat in het teken van de belangrijkste ontwikkelingen binnen het EAM-vakgebied, waarbij de focus ligt op vijf centrale thema’s: uptime, kostenbeheersing, levensduur van assets, veiligheid en kennis & technologie.

Asset Management Trendrapport 2020

Gebaseerd op gedegen onderzoek

Het EAM Trendrapport 2020 is gefundeerd op gedegen marktonderzoek, waaraan ongeveer 250 asset managers in Nederland, Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk hun medewerking hebben verleend. Naast het marktonderzoek zijn er interviews afgenomen met experts, waaronder Cosmas Vamvalis: Chairman European Federation of National Maintenance Societies (EFNMS), Raymond Janssen: Sales & Operations manager bij Axians en Mark Haarman: Managing Partner bij Mainnovation.

Benieuwd naar het onderzoek en de resultaten? En deze direct toepassen in de praktijk? Download dan kosteloos het EAM Trendrapport 2020 en stel u zelf op de hoogte van de laatste trends en inzichten.

Bezoek www.ultimo.com/trendrapport of scan de QR code.

Over Ultimo Software Solutions

Ultimo Software Solutions is leverancier van het nummer 1 flexibele Enterprise Asset Management (EAM) Cloud platform Ultimo. De meer dan 2.000 klanten in Manufacturing, Healthcare, Logistics, Infra en Utilities realiseren met behulp van de software vele voordelen, zoals het verhogen van de uptime, het beheersen van de kosten, het verhogen van de levensduur, het voldoen aan wet- en regelgeving en het zorgdragen voor een veilige werkomgeving. En dat met een ongeëvenaarde TCO door korte implementaties, naadloze integraties en self service applicatiebeheer. De organisatie is sinds 1988 actief en heeft vestigingen in Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Komen alle werknemers weer langzaam op kantoor werken en is de periode van veel thuiswerken eigenlijk voorbij? Dan is het fijn om je kantoor weer helemaal up-to-date te hebben. Zo zorg je ervoor dat je werknemers zich weer helemaal thuis kunnen voelen en lekker in hun vel zitten. Maar hoe geef je het kantoor een upgrade?

1. Wij geven je drie leuke tips. Laat spullen bedrukken

Hoe fijn is het als je op kantoor komt en er zijn nieuwe kopjes, notebooks en pennen. Een klein gebaar welke je als bedrijf kunt doen, dat een grote impact heeft. Laat mokken bedrukken met het logo van jullie bedrijf en zet op iedere bureau een mok, pen en notitieblok neer. Zo zal iedereen zich super welkom voelen. Wil jij helemaal uitpakken? Laat dan ook paraplu’s bedrukken, usb-sticks bedrukken en agenda’s bedrukken. 

2. Ga voor groen

Leuke planten en bloemen, wie wordt er nu niet vrolijk van. Door nieuwe planten aan te schaffen, zal de look en feel van jouw kantoor meteen anders zijn. Maar planten op je werkplek zien er niet alleen super leuk uit, ze zijn ook nog eens multifunctioneel. Een plant zorgt er namelijk voor dat de lucht wordt gezuiverd en je meer zuurstof in de ruimte hebt. Dit heeft weer een positieve invloed op het concentratievermogen van je werknemer, wat er voor zorgt dat hij of zij effectiever te werk gaat. 

3. Kies iets leuks aan de muur 

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om de muren in je kantoor van een likje verf te voorzien, maar dit kost vaak veel tijd en moeite. Toch kun je, door iets leuks aan de muur te hangen, de uitstraling van je kantoor een andere twist geven. Wat dacht je van grote posters, leuke schilderijen of echte kunst? Let er hierbij wel op dat de dingen aan de muur passen bij de uitstraling van je bedrijf. Zo is het bij een marketingbureau leuk om gewaagde dingen aan de muur te hangen, maar past dit minder goed bij een serieus verzekeringskantoor. 

Wat fijn dat jouw werknemers weer meer naar kantoor kunnen en minder thuis hoeven te werken. Met deze 3 tips geef jij het kantoor een boost, waardoor jouw werknemers zich weer helemaal welkom voelen. Welke ga jij als eerste doorvoeren? 

De ene bureaustoel is de andere niet. Is het tijd voor een nieuwe kantoorinrichting, of wil je je werknemers ook graag op hun thuiswerkplek van de juiste professionele meubelen voorzien, dan is dit het moment om te gaan voor een écht ergonomisch verantwoorde en zelfs dynamische kantooropstelling. Zeker wanneer het werk vooral bestaat uit urenlang achter een scherm zitten. 

Maar waarom is het zo belangrijk dat kantoormeubelen de juiste ondersteuning bieden? En hoe kun je met de inrichting een gezondere werkcultuur scheppen? 

Het zitten zelf

We ontkomen er niet aan om op kantoor periodes te zitten. Ga je bureaustoelen kopen, dan is dit het moment om voor echt ergonomisch te gaan. Ergonomisch betekent vooral dat de stoel aan alle kanten verstelbaar is. Zo kan het lichaam toch zoveel mogelijk tegemoet worden gekomen tijdens de uren op het zitvlak, er rekening mee houdend dat elke lichaam anders is. One size fits zeker niet iedereen!

Om een bureaustoel aan te passen, ga je als volgt te werk: 

  • Pas de hoogte aan, zodat de onderkant van je ellebogen op hetzelfde niveau als het bureau zijn. 
  • Zorg dat als je rug tegen de leuning zit, je voeten op de vloer kunnen rusten.
  • Zet de rugleuning zo ver naar voren, dat je met een rechte rug tegen de leuning kan rusten.
  • Zorg dat de rugleuning op precies de juiste hoogte staat, waarmee het gedeelte dat uitsteekt precies je onderrug ondersteunt
  • Stel de armleuningen zo in, dat ze onder het bureau passen, zodat je zo dicht en comfortabel mogelijk aan het bureau kan zitten. 

De hele dag zitten

Onderzoek heeft keer na keer uitgewezen dat te lang zitten echter op verschillende manieren slecht is voor je lichaam en je fysieke gezondheid. Ten eerste gebruik je uiteraard minder energie wanneer je zit dan wanneer je staat. Veel zitten, zonder dit af te zetten tegen periodes van bewegen, kan daarom overgewicht in de hand werken. 

Ook werkt het averechts voor een gezonde bloeddruk, bloedsomloop en bloedsuikerniveau in het lichaam, en verhoogt het je kans om kanker en hartziektes te ontwikkelen. Door de zithouding verkorten je spieren bovendien op bepaalde punten, en verlies je mobiliteit en flexibiliteit. Hierdoor zou zitten net zo slecht zijn als roken, als het op de levensverwachting en het effect op je lichaam aankomt!

Meer beweging stimuleren op kantoor

Een goede kantoorinrichting kan de schadelijke effecten van zitten tegengaan door meer beweging te stimuleren. Een paar keer per week sporten is goed voor je, maar beter is nog om ook tijdens de werkdag zelf momenten van dynamiek in te lassen. Dit is aan te moedigen met de juiste inrichting en werkcultuur. 

Overweeg bijvoorbeeld om het koffieapparaat en de pauzeruimte, indien mogelijk, op een andere verdieping te zetten. Zo zit er al een aantal keren per dag een eindje (trap)lopen in de routine. Ook kun je vergaderingen staand of lopend plannen, en op de kantoorvloer ruimte bieden om heen en weer te lopen voor telefoontjes. 

Zet ook items neer die uitnodigen tot beweging. Een paar oefenballen, een pull up bar, een springtouw en een vrije muur voor een handstand. Klanten zullen misschien even te staan kijken wanneer ze op bezoek komen, maar het al snel snappen en wellicht zelfs even mee willen doen!

Af en toe staand werken – op zelfs op de grond

Omdat vooral variatie goed is tijdens werkhoudingen, is het ideaal als er ook staand kan worden gewerkt. Een bureau dat verstelbaar is, zodat er makkelijk zowel zittend als staand aan gewerkt kan worden is handig, maar zorg er dan wel voor dat het verzetten makkelijk gaat. Zo kan iedereen tijdens de werkdag meerdere keren zonder moeite van positie wisselen. 

Naast het hogerop zoek, kun je ook ruimte scheppen om juist dichter bij de grond te werken. Het zal misschien even wennen zijn, en je wilt de schoonmaker wellicht iets vaker laten komen om de vloeren te doen, maar zittend op de grond werken of vergaderen kan een compleet nieuw perspectief bieden. 

Ga voor modulair

Het is fijn als de kantoorinrichting zo flexibel mogelijk is. Zo kun je de opstelling aanpassen aan de behoeftes van het moment. Met bureaustoelen, tafels en archiefkasten op wielen, kun je snel en makkelijk meubelen verplaatsen. 

Dit helpt medewerkers om makkelijker samen te werken, doordat stoelen bijvoorbeeld even snel bij elkaar geschoven kunnen worden. Ook werkt het creativiteit in de hand, doordat de werkomgeving mee kan bewegen met de werkbehoefte. Probeer ook zoveel mogelijk multifunctioneel te denken, om een teveel aan meubelen in het kantoor te vermijden. Kan de lunchtafel ook dienst doen als grote vergadertafel, waar iedereen even snel zijn eigen bureaustoel bij aan kan schuiven? 

Mens sane in corpere sano – een gezonde geest in een gezond lichaam. Geef je medewerkers, en jezelf, de best mogelijk werkomgeving voor gezonder, productiever en gelukkiger werken. 

De afgelopen maanden hebben veel bedrijven er noodgedwongen voor moeten kiezen om de medewerkers thuis te laten werken. Dit om het COVID-19 virus tegen te gaan en zoveel mogelijk in te perken. Een bijkomend verschijnsel is dat veel medewerkers het juist als heel prettig hebben ervaren om de werktijd te verdelen over deels op kantoor en deels thuis te werken.

Een ontwikkeling die ook werkgevers veelal toejuichen, maar de faciliteiten moeten dit ook mogelijk maken. Niet iedereen beschikt over een goede werkplek thuis en dit is natuurlijk wel heel belangrijk. Hieronder hebben wij een paar punten op een rijtje gezet die belangrijk zijn voor een goede en functionele thuiswerkplek interieurontwerp assen .

Comfortabel bureau en bureaustoel:
De zitplek is net als op kantoor zeer belangrijk. Om de dag fit en productief door te brengen is het belangrijk dat je de juiste zit- of stahouding hebt. Wanneer dit niet het geval is dan zul je merken dat het energie level en de concentratie afneemt en je ’s middags veel minder productief bent. Soms merk je niet gelijk dat je werkplek niet voldoet, maar er kunnen dan wel klachten op de lange termijn ontstaan. Dus zorg dat je vanaf dag 1 goed zit.

Goede pc of laptop:
Wanneer je thuis gaat werken is het fijn dat je over precies dezelfde bestanden en programma’s beschikt als op kantoor en dat bestanden ook gesynchroniseerd worden, zodat je op iedere plek verder kunt werken. Een laptop is hier ideaal voor, omdat deze ook nog een makkelijk mee te nemen is. Wanneer er niet voldoende budget is om een nieuwe laptop te kopen is het huren van een laptop wellicht de oplossing. Op deze manier beschikt u altijd over up-to-date materiaal tegen een betaalbare prijs.Via Flexitrent.com wordt een groot aanbod aan verschillende laptops aangeboden. Zo kun je gemakkelijk uitzoeken wat bij jou en jouw werkzaamheden past. Ben je een echte Apple fanboy en liever een Macbook huren? Ook dat is mogelijk.

Rustige werkomgeving:
De zitplek is belangrijk, het materiaal is belangrijk, maar het is ook heel belangrijk dat je je kunt afsluiten van andere die ook thuis zijn. Tijdens de Coronatijd hadden veel mensen te maken met partner en kinderen die ook thuis waren. Een moeilijk gegeven als je je moet concentreren op een moeilijk vraagstuk of een belangrijk telefoongesprek. Indien mogelijk is het dan ook fijn om een thuiskantoor in een aparte ruimte die af te sluiten is te creëren. Dit is niet alleen tijdens de werkdag fijn, maar ook wanneer de werkdag erop zit. Je kunt je dan makkelijker afsluiten voor de werkzaamheden en weer genieten van de vrije avond.

Kortom thuiswerken kan voor vele een mooie aanvulling zijn op de kantooruren, maar zorg wel dat uw plek in orde is en dat u het contact met collega’s niet verliest. Het sociale aspect van collega’s kan thuis nog wel eens gemist worden!

Als je op zoek gaat naar financiering voor je bedrijf, kom je al snel terecht in de keuze tussen een zakelijke lening of zakelijk krediet. De twee termen worden nog weleens door elkaar gebruikt, maar betekenen zakelijk gezien niet hetzelfde. Om deze reden is het handig de verschillen te kennen. De meeste banken in Nederland bieden zowel de mogelijkheid voor een zakelijke lening als de mogelijkheid voor het afsluiten van een zakelijk krediet aan. Het krediet wordt vaak een ‘rekening courant krediet’ genoemd. De andere optie is een zakelijke lening.

Verschil tussen een zakelijke lening en een zakelijk krediet

In beide gevallen kun je met een rekening courant krediet of een zakelijke lening je bedrijf laten groeien. Het is wel belangrijk een vinger aan de pols te houden en goed je financiële gezondheid van je eenmanszaak in de gaten te houden. Maak dus eerst eens een jaarbegroting en kijk of je eventuele betaalverplichtingen wel kunt voldoen. Is dat niet het geval en gaat het om een probleem van tijdelijke aard, dan kun je hiervoor een zakelijke lening of een zakelijk krediet afsluiten.

Maar de twee termen betekenen dus niet hetzelfde. Er zijn een aantal verschillen. Er is geen goede keuze of een zakelijke lening of juist een zakelijk krediet beter is. Dit is namelijk voor iedereen verschillend. Wel speelt mee hoe lang je bijvoorbeeld financiering nodig hebt. Heb je een korte financiering nodig, dan is een zakelijk krediet vaak een goede optie. Wil je een bedrijfspand kopen, dan heb je wellicht een zakelijke lening nodig. Het ligt er dus maar net aan wat je met de financiering wilt gaan doen. Wil je je voorraad financieren, dan kies je waarschijnlijk voor een zakelijk krediet, want de tijd om af te lossen is maar kort. Heb je voor langere tijd een financiering nodig, dan kies je waarschijnlijk voor een zakelijke lening.

Zo werkt een zakelijke lening

Bij een zakelijke lening ga je naar de bank of een andere leningverstrekker dat je geld wil lenen, op ZakelijkLenen.nl kun je een handig overzicht vinden van verschillende aanbieders en de rente. Je hebt daarvoor wel een goed bedrijfsplan nodig. Deze zakelijke lening sluit je meestal af om werkkapitaal te verkrijgen. De gouden regel van een zakelijke lening is dat je het hele leenbedrag in één keer op je bankrekening krijgt gestort. Dit betekent tegelijkertijd dus ook dat je het volledige bedrag tegen rente weer moet aflossen. Een zakelijke lening is lang niet altijd de beste keuze. Voor de aanschaf van een bedrijfspand heb je voor langere tijd kapitaal nodig. Dan is een zakelijke lening aangeraden. Dat geldt ook voor het opzetten van de bedrijfsinventaris. Maar als het om een lening voor een paar maanden gaat, is een zakelijke lening juist niet handig. Dan kun je beter voor een zakelijk krediet kiezen.

Bij een zakelijke lening ligt de rente vaak iets lager, omdat je er namelijk langer over doet om het geleende bedrag terug te betalen. Bovendien betaal je het bedrag plus rente elke maand gelijkmatig terug. Je weet dus precies waar je aan toe bent.

Zo werkt een zakelijk krediet

Een zakelijk krediet werkt anders. Je hebt een zakelijk krediet nodig als je voor korte duur een kleiner bedrag voor je onderneming wilt gaan lenen. Bijvoorbeeld omdat je tijdelijk liquiditeitsproblemen hebt en deze op wilt lossen. Of omdat je een nieuwe computer nodig hebt, maar daar nu niet het geld voor in kas hebt. Een zakelijk krediet is dus doorgaans een kleiner bedrag. Er wordt een bepaald krediet, de kredietlimiet, voor je klaar gezet. Dit is het bedrag dat je maximaal mag lenen. Je mag zelf bepalen hoeveel je leent en voor hoe lang. Maar je dient er wel rekening mee te houden dat je over dit bedrag een hogere rente betaalt. Bovendien zijn de kosten afhankelijk van hoeveel je leent. Het gaat namelijk om een percentage van het geleende bedrag. Op die manier weet je minder zeker hoeveel je maandelijks moet betalen.

Een zakelijk krediet werkt dus vergelijkbaar met de manier om ‘rood te staan’ bij particulieren. Daarom wordt een zakelijk krediet ook wel rekening courant genoemd. Wil je dus veel flexibiliteit die je op elk moment kan opzeggen, dan is een zakelijk krediet een goede optie. Wil je juist een groot bedrag lenen waarover je volledig kunt beschikken voor langere tijd, dan ben je met een zakelijke lening beter af.

Hoe goed je bedoelingen ook zijn als ondernemer, er kunnen altijd situaties ontstaan waarin er een conflict ontstaat. Dit kan te maken hebben met personeel, levering van diensten of producten, inkoop of andere zaken. Op zo’n moment is het belangrijk dat je juridisch sterk in de schoenen staat, zodat je of je gelijk kunt halen of er zo goed mogelijk vanaf komt. We zetten een aantal voorbeelden op een rijtje van situaties waarin je als ondernemer de hulp van advocaten kantoor zou kunnen gebruiken.

Ontslag van een werknemer

Het is niet makkelijk om een werknemer te ontslaan. Daar kunnen verschillende aanleidingen voor zijn. Het kan zo zijn dat je werknemer niet goed functioneert en onverbeterlijk is, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat jouw bedrijf een werknemer simpelweg niet meer kan betalen. De afwikkeling hiervan is vaak ingewikkeld en vervelend, omdat werknemers – terecht – op hun strepen gaan staan. Om dit proces op een voor jou zo gunstig mogelijke manier in goede banen te leiden, is het verstandig om een advocaat die gespecialiseerd is in arbeidsrecht in te schakelen. Zo’n advocaat vind je bij Joosten Advocaten.

Openstaande rekening

Op zich zal je het als ondernemer best gewend zijn dat rekeningen niet altijd op tijd betaald worden. Dat is vervelend, maar vaak niet onoverkomelijk. Het kan echter ook zo zijn dat een rekening zo hoog is dat de uitbetaling ervan op korte termijn noodzakelijk is om in bedrijf te kunnen blijven. Dan moet je dit ook zo snel afdwingen. Daarbij is juridische bijstand prettig, zeker omdat je daarmee ook aantoont dat het je menens is. Ook kun je op die manier hard maken dat je in je recht staat en de rekening betaald moet worden.

Meningsverschil over verkochte diensten of producten

Het kan je overkomen dat jouw klant ontevreden is over de door jou geleverde diensten of producten, terwijl je dit zelf naar eer en geweten hebt gedaan en vindt dat de ontevredenheid onredelijk is. Het kan leiden tot een situatie waarin je klant weigert te betalen of een claim bij je neerlegt. In dit geval kan het zo zijn dat er geschikt moet worden of een rechter moet bepalen wie er gelijk heeft. In dit situaties is juridische hulp van groot belang, want anders loop je het risico aan het kortste eind te trekken.

5 situaties waarin een ondernemer een advocaat kunt gebruiken

Meningsverschil over ingekochte diensten of producten

In een vergelijkbaar conflict als in de vorige alinea beschreven kun je ook aan de andere zijde terechtkomen: jij hebt betaald voor de levering van diensten of producten maar bent zelf niet tevreden. Dan wil je je geld terug of een vervangende levering. Zonder juridische bijstand wordt dat vooral een touwtrekwedstrijd, terwijl je je tijd wel beter kunt gebruiken dan dat. Een advocaat kan je hierin bijstaan en de zaak afwikkelen voor je.

Letselschade

Het kan zo zijn dat je bijvoorbeeld bij een leverancier of zakelijke relatie letsel oploopt en een procedure start om de geleden schade te verhalen. Ook dan is de hulp van een advocaat waardevol. Die kan bepleiten waarom jij niet schuldig bent aan het ongeval of bemiddelen in het vaststellen van een schadevergoeding.

Wanneer u een kantoor baan heeft zult u al snel 8 uur per dag zittend door brengen. Niet alleen op het werk maar ook thuis zult u dan ook nog lekker aan tafel eten en gaat u bank hangen om uw favoriete serie te kijken. Dat betekend al gouw dat u per dag meer dan 8 uur zitten doorbrengt. Door te lang en te veel te zitten kunnen er klachten ontstaan en daarvoor is er een zit-sta bureau.

Werkhouding afwisselen

Het is goed om geregeld van houding te wisselen om zo minder rug, nek en schouder klachten te krijgen. Zo wordt aangeraden om maximaal 1 uur achtereen te staan en dit kan afgewisseld worden met zittend werken. Met dit bureau zet u heel makkelijk uw bureau omhoog op elk moment van de dag. U hoeft dus niet uw spullen te verplaatsen maar kunt gewoon op uw eigen plek blijven zitten.

Voordelen van een zit-sta bureau op een rij

  • Hogere productiviteit
  • Minder rug, nek en schouderklachten
  • Betere doorbloeding
  • Meer calorieën verbranden
  • Reduceert ziekteverzuim

Geen dipje

Wanneer u net met lunch pauze geweest bent of net koffiepauze heeft gehad is er vaak een dipje. Door te zitten zult u dit moment sneller hebben dan wanneer u staat. Als u na de lunch even staand gaat werken zorgt dit voor een betere doorbloeding en zult u minder snel een dipje krijgen. Zo kunt u dus effectief blijven werken.

Goede balans

Het is belangrijk om een goede balans te vinden wanneer u een zit-sta bureau heeft. Het is ook niet goed om de hele dag staand te gaan werken maar hier moet u een goede balans in vinden. Er wordt aangeraden om 75% zittend te werken en 25% staand. Zo kunt u afwisselen en kunt u af en toe even een uurtje staand werken. Staand werken kan beter niet langer dan 1 uur gedaan worden. Anders zult u wellicht wat meer hangen op de tafel en zult u in een verkeerde houding staan. Het zal in het begin dus wat testen zijn met wat voor u prettig werkt en wanneer u staand of zittend gaat werken.

Bewegen op het werk

Heeft u nog geen zit-sta bureau dan kunt u ook op een andere manier meer bewegen op uw werk. Neem bijvoorbeeld vaker de trap in plaatst van de lift. Wanneer iemand aanbied om koffie te halen zal dit altijd wel verleidelijk zijn maar haal zelf uw koffie om zo af en toe in beweging te blijven. Normaal gesproken zouden we ook een parkeerplekje op zoeken zo dicht mogelijk bij de ingang maar het is ook goed om de auto toch iets verder weg te parkeren. Deze kleine dingen zijn gemakkelijk aan te passen en dit kan al voor een groot verschil zorgen.

Het aantal coronabesmettingen en het aantal in het ziekenhuis opgenomen patiënten wordt alsmaar lager. De cijfers blijven stabiel laag en dit is natuurlijk goed nieuws. Steeds meer bedrijven en organisaties vragen het personeel om weer terug te komen naar kantoor of hebben hier plannen voor. We moeten ondanks alles 1,5 meter afstand houden en de hygiënemaatregelen moeten zorgvuldig nageleefd worden. Op de werkvloer kunnen nieuwe bestemmingen en verspreiding van het virus voorkomen worden door contactmomenten zoveel mogelijk te verminderen, groepsvorming tegen te gaan en de druk op openbare ruimtes te beperken.

’Terug-naar-kantoor-programma’

Wie had er begin dit jaar gedacht dat Nederland op dit moment bezig is met het opstellen van een ‘terug-naar-kantoor-programma’? Dat kon niemand zich een half jaar geleden voorstellen. Veel thuiswerkers missen het contact met collega’s, voelen zich eenzaam en missen de scheiding tussen werk en privé. Velen willen het liefst zo snel mogelijk weer terug naar hun ‘echte’ werkplek. Met het juiste ‘terug-naar-kantoor-programma’ wordt een terugkeer mogelijk en verantwoord, zo lang afstand, hygiëne en veiligheid vooropstaan.

Een veilige werkplek

Om de terugkeer naar de werkplek zo soepel mogelijk te laten verlopen, zijn er een aantal goede adviezen opgesteld. Het is een verstandige keuze om de medewerkers, wanneer mogelijk, een vaste werkplek toe te wijzen. Zorg dat bureaus op 1,5 meter afstand van elkaar staan. Ook kan er plexiglas geplaatst worden tussen de werkplekken. Zo creëer je een veilige en hygiënische werkplek. Hierdoor is niet alleen veilig contact tussen medewerkers mogelijk, maar ook tussen medewerkers en klanten of bezoekers. Zorg voor een coronaproof kantoor met looproutes, zodat niet iedereen kriskras door kantoor kan lopen. Eén van de belangrijkste adviezen is het schoonmaken en houden van werkplekken. Zorg ervoor dat schoonmakers voor of na werktijd beginnen met schoonmaken, zodat er zo min mogelijk contact wordt gemaakt met elkaar.

Essentiële benodigdheden

Om straks weer veilig te mogen werken op kantoor, kunnen er een aantal benodigdheden aangeschaft worden om alles soepel te laten verlopen. Staat jouw laptop vol met belangrijke documenten en bestanden? Is het de bedoeling dat deze informatie overgezet wordt naar jouw computer op kantoor? Zorg er dan voor dat je beschikt over een USB stick. Zo kan je op een veilige manier bestanden overzetten. Zet USB sticks in als relatiegeschenk, zodat niet alleen de medewerker maar ook jij als werkgever er profijt van hebt. Laat USB sticks bedrukken met naam, logo of tekst.

Op je werkplek aangekomen, zijn er nog een aantal andere coronaproof benodigdheden die je helpen om veilig te kunnen werken. Het is verstandig om bij de hoofdingang een desinfectiezuil te plaatsen. De paal is voorzien van een automatische dispenser zodat medewerkers en bezoekers met gedesinfecteerde handen het bedrijf betreden. Zorg dat er op elk bureau een antibacteriële handreinigingsgel staat en er een antibacteriële pen klaar ligt. De pen kan door meerdere mensen gebruikt worden doordat het materiaal een speciale toevoeging bevat dat bacteriën weert van de oppervlakte. Hygiënesleutels zorgen ervoor dat deuren en drukknoppen niet met de hand aangeraakt hoeven te worden.

Met de juiste voorbereiding en benodigdheden kunnen we (straks) op een veilige en hygiënische manier weer op kantoor gaan werken.

Duurzaamheid is een steeds belangrijker punt in de samenleving. Niet alleen particulieren letten er privé steeds meer op, ook bedrijven kunnen er inmiddels niet meer omheen. Een duurzame bedrijfsvoering is iets waar je als bedrijf niet alleen trots op mag zijn, het kan er ook voor zorgen dat toekomstige klanten voor jou kiezen en niet voor jouw concurrent. Maar hoe laat jij zien aan jouw (potentiële) klanten dat je groen bezig bent? Wij geven je een aantal handvatten waar je mee aan de slag kunt gaan.

Duurzaamheidskeurmerken

Op het gebied van duurzaamheid zijn een hoop verschillende keurmerken te verkrijgen voor bedrijven. Hiermee kun jij laten zien dat jouw bedrijf voldoet aan verschillende aspecten die bijdragen aan een groenere wereld. Heb jij nog geen duurzaamheidskeurmerk? Zorg dan snel dat je de keurmerken bemachtigd die bij jouw diensten of producten passen. Het wel of niet hebben van een keurmerk kan de keuze van klanten voor jouw bedrijf namelijk wel degelijk beïnvloeden in deze tijd van ‘groen’ bewustzijn.  

Tuin bij je bedrijfspand

Heb jij een tuin bij jouw bedrijfspand, dan is dit het perfecte ‘groene’ visitekaartje. Met jouw bedrijfstuin kun je namelijk al jouw bezoekers en voorbijgangers laten zien dat jouw bedrijf geeft om het milieu en de natuur en daar goed voor zorgt. Haal die tegels eruit en beplant de tuin met veel groen of creëer een nette, onderhouden insectentuin. Gebruik duurzaam tuingereedschap voor het onderhouden van je bedrijfstuin, want dan ben je pas helemaal groen bezig. Dit duurzame gereedschap kun je bijvoorbeeld kopen bij Conrad.

Duurzame vervoersmiddelen

Zoals je waarschijnlijk wel gehoord hebt, zijn uitlaatgassen een echte milieuvervuiler. Wil jij zo duurzaam mogelijk bezig zijn met jouw bedrijf, dan is de benzine- of dieselauto het eerste wat je moet laten staan. Bied je medewerkers voor korte afstanden een fiets aan, of voor grotere afstanden een treinreis. Daarnaast is de keuze voor een wagenpark met elektrische auto’s ook duurzaam. Deze auto’s kun aanschaffen, maar je kunt ze ook leasen of zelfs kortstondig huren als deelauto. Welke optie je ook kiest, wanneer jij wilt dat meer mensen duurzaam gaan reizen, moet je zelf ook het goede voorbeeld geven.

Plaats zonnepanelen op je dak

Zonnepanelen op bedrijfspand dak

Eén zichtbare manier om duurzaamheid uit te stralen, is het inzetten van het dak van je bedrijfspand voor het opwekken van zonne-energie. Sommige bedrijfspanden hebben zelfs zo’n groot dak dat daar met zonnepanelen ook voor de directe omgeving stroom opgewekt kan worden. Een bijkomend voordeel van deze investering in zonnepanelen is dat je energierekening er fors door omlaag gaat.

Vertel wat je doet aan duurzaamheid

Ben je oprecht een duurzaam bedrijf, dan mag je daar zeker trots op zijn. Schroom dan ook zeker niet om jouw klanten te vertellen wat jij als bedrijf allemaal doet om bij te dragen aan een groenere wereld. Vertel de weg die jij afgelegd hebt naar het verduurzamen van je bedrijf bijvoorbeeld op jouw website en maak er storytelling van in je uitingen op social media en eventuele andere reclame-uitingen. Er zijn immers steeds meer potentiële klanten die voorsorteren op duurzame aanbieders.