Category

Branches

Category

Als je een horecaonderneming hebt wil je, zeker in de zomermaanden, een goed geventileerde werkplek hebben. Niet alleen is het lekker als je een frisse neus kan halen, ook voorkom je gezondheidsproblemen bij je personeel en jijzelf! Waar moet je op letten bij het kiezen van buisventilatoren? In dit artikel staan tips hoe je jouw bedrijf goed ventileert.

Wat zijn buisventilatoren eigenlijk?

Buisventilatoren zijn ronde grote kanalen die het terrein ventileren. Het is een ventilator in de vorm van een buis, wat tegen het plafond vaak wordt gemonteerd. Met hulp van buisventilatoren wordt lucht verplaatst. Niet alleen voor je horecaonderneming kan je een buisventilator gebruiken, ook voor vochtige plekken als de keuken zijn deze afzuigingen zeer handig.

Wat gebeurt er als je niet ventileert?

Zeker als je druk bezig bent met je gasten vergeet je al gauw het pand te ventileren. Het is wel degelijk belangrijk! Ventilatie zorgt namelijk voor het vervoer van vervuilde lucht en de aanvoer van verse lucht. Bij een slecht geventileerde gebouw blijft bijvoorbeeld het vocht hangen. De dampen condenseren tegen de wanden. De kans wordt aanzienlijk vergroot op schimmelplekken. Dit is niet alleen slecht voor de staat van het gebouw, maar ook voor de gezondheid van iedere medewerker!

Buisventilatoren
Buisventilatoren

Waar moet je op letten bij het kiezen van buisventilatoren?

Een juiste ventilator moet wel goed aansluiten op je bedrijf. Daarom staan hieronder tips voor een goede buisventilator:

  • Ten eerste moet je voor je aankoop goed kijken naar het vermogen van de buisventilator. De capaciteit van een buisventilator wordt aangegeven in kubieke meters per uur (m3/h). Ook zie je op productbeschrijvingen vaak de term ‘luchtvolume’ terugkomen. De luchtinhoud van de ventilator moet goed aansluiten op het gebouw. Dit is afhankelijk van het gebouw.
  • Let verder goed op de diameter. Hoe groter de diameter, hoe meer lucht getransporteerd kan worden. Alle buisventilatoren hebben twee ronde aansluitingen: Een voor de instroom en een voor de uitblaas.
  • Alle buisventilatoren produceren geluid. Je kan het geluid wel tot een minimum beperken. Hoe? Door bijvoorbeeld een geluidsdemper te plaatsen bij het uitblaaszijde van de afzuiging.
  • Vind je duurzaamheid belangrijk? Door te kijken naar het energieverbruik bepaal jij welke buisventilator je wilt hebben. Dit bespaart tevens een hoop geld! Op het model staat ook vaak wat voor energielabel het product heeft. De beste ventilatoren hebben energielabel B.

Welke merken zijn betrouwbaar?

Merken van Cata, Can-fan en S-vent hebben een goede reputatie. Op internet is hier een compleet aanbod van vindbaar.

De Cata-modellen zijn in vergelijking met de concurrenten vrij stil. Cata heeft een groot aanbod, namelijk voor de woonkamer, badkamer, kantoor en overige bedrijfspanden. Buisventilatoren van Cata gaan over het algemeen lang mee en zijn van een hoge kwaliteit.

Can-fan buisventilatoren staan mondiaal bekend om zijn goede kwaliteit. Deze fabrikant focust zich op de tuinbouw en industriële sector. De ventilatoren zijn geschikt om 24 uur lang aan te laten staan.

S-vent biedt een breed scala aan ventilatiemogelijkheden aan. De ventilatoren van deze fabrikant zijn over het algemeen scherp geprijsd. Zo variëren de luchtvolumes van S-vent behoorlijk!

Leren te ventileren

Een geventileerde werkplek is, zeker als het druk is, behoorlijk belangrijk. Niet alleen krijg je schade aan je inboedel, ook het personeel krijgt onzichtbare gezondheidsklachten. Buisventilatoren helpen jou vervuilde lucht te transporteren. Dat lucht zeker op!

Wanneer je voor jezelf begint, dan denk je misschien niet als eerste aan goede verzekeringen. Toch is het juist dan belangrijk om dit soort zaken goed te regelen. Het geeft je ook een rustig gevoel. Zo weet je dat alles goed geregeld is. Als ondernemer loop je natuurlijk risico’s. Wat deze risico’s precies inhouden, hangt heel erg af van het soort werk dat je doet. Wanneer je als aannemer een constructiefout maakt in een huis, dan kan dit grote gevolgen hebben. In dit artikel zetten we de belangrijkste risico’s voor je op een rij inclusief wat handige tips. Zo kun je zelf bekijken wat je nodig hebt.

Bedrijfsaansprakelijkheid

Net zoals privé wil je graag als eerste je aansprakelijkheid goed gedekt hebben als ZZP-er. We maken daarbij onderscheid tussen beroeps- en bedrijfsaansprakelijkheid. Maak altijd algemene voorwaarden voor je bedrijf. Deze verminderen de kans op aansprakelijkstelling aanzienlijk. Vaak heeft je branchevereniging een voorbeelddocument. Dit kun je aanpassen volgens jouw situatie.

Met een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dek je je in tegen schade die jouw bedrijf, producten of medewerkers kunnen aanrichten bij derden. Als ZZP-er vergoedt je persoonlijke WA deze schade namelijk niet.

Overweeg ook een extra rechtsbijstandsverzekering. Zo heb je ook recht op zakelijke juridische hulp. Win eventueel persoonlijk advies in. Bij van der Horn financieel advies vertellen ze u alles over zakelijke risico’s. Zo kun je een een goede afweging maken tegen welke risico’s je je graag wilt indekken.

Beroepsaansprakelijkheid

Beroepsaansprakelijkheid is iets anders dan bedrijfsaansprakelijkheid. Dit moet je dus ook apart verzekeren. Deze verzekering is belangrijk wanneer je een adviserend beroep hebt zoals ingenieur, architect of marketingadviseur. Wanneer jij een fout maakt, dan kan dit soms flinke financiële consequenties hebben voor je opdrachtgever. De beroepsaansprakelijkheids-verzekering beschermt je hiervoor. 

Arbeidsongeschiktheidsverzekering

Wanneer je als ondernemer ziek wordt, dan heb je geen recht op WAO of WIA. Dit risico moet je zelf verzekeren. Dit kan via een AOV en de premie hangt af van leeftijd, beroep en eigen risico. De overheid overweegt dit jaar ook om de AOV verplicht te maken voor ZZP-ers.

In plaats van een AOV kun je ook kiezen voor een broodfonds. Dit is een initiatief gestart door ondernemers, waarbij je salaris de eerste twee jaar van je ziekteperiode wordt doorbetaald. De kosten hiervoor zijn relatief laag.

Bekijk ook even de pakketverzekeringen voor ZZP-ers. In zo’n pakket zitten de basisverzekeringen die je nodig hebt en krijg je een aantrekkelijke korting.

ZZP'er verzekeringen

Overige verzekeringen

Naast deze verzekeringen is er nog een aantal andere verzekeringen die afhankelijk zijn van je beroep en soort bedrijf:

  • Construction All Risk verzekering: deze is voor bouw- en klusbedrijven. Je verzekert je tegen schade aan bouwwerken, materialen, steigers, gereedschap en eigendommen van de opdrachtgever
  • Zakelijke autoverzekering: staat je auto op naam van de zaak, dan moet je een zakelijke autoverzekering afsluiten
  • Inventaris- en voorraadverzekering. Je zakelijke inventaris is niet altijd verzekerd via de inboedelverzekering. Check dit dus even. Heb je voorraad? Sluit dan ook een voorraadverzekering af.
  • Bedrijfsstagnatieverzekering: soms kun je niet werken door storm-, brand- of waterschade. Dan draai je ook geen omzet. Dit kun je verzekeren met een bedrijfsstagnatieverzekering.

Wanneer je huidige kantoorruimte te klein is, dan kun je ervoor kiezen om een nieuw kantoor te laten bouwen. Zo kun je een bedrijfsruimte bouwen die helemaal voldoet aan jouw wensen. En dat hoeft niet per se een groot gebouw te zijn. Ook als kleine ondernemer kun je thuis een praktijk- of werkruimte laten bouwen. Bijvoorbeeld in de tuin of door een schuur te verbouwen. Maar wat komt er allemaal kijken bij het bouwen van een kantoorruimte en hoe ziet het proces eruit? Vandaag geven we je even een kort en praktisch overzicht.

De locatie & grond

De juiste locatie is natuurlijk essentieel. Belangrijk daarbij zijn voldoende ruimte, daglicht, bereikbaarheid, planologische regels en de voorzieningen in de buurt. Voor een bedrijfsruimte thuis is ook voldoende rust en stilte belangrijk om ongestoord te kunnen werken.

Wanneer je iets wilt laten bouwen, dan heb je ook grond nodig. Op de gronddatabank.nl vind je een overzicht met stukken grond die te koop zijn. Denk bij de locatie ook na over zaken als sfeer en uitstraling en bereikbaarheid voor klanten en leveranciers. Is de locatie dichtbij de snelweg en ov? Check ook altijd even het bestemmingsplan en of er vergunningen nodig zijn. En bekijk of er later nog uitbreidingsmogelijkheden zijn. Kijk voor een bedrijfsruimte thuis of je een eigen ingang kunt maken zodat de ruimte fiscaal aftrekbaar wordt. 

Het ontwerp

Voor het ontwerp van een kantoor wordt vrijwel altijd een architect ingeschakeld. Deze maakt een voorlopig design op basis van de wensen en eisen. Daarna wordt een definitief ontwerp gemaakt waarbij ook een Arbo coördinator wordt ingeschakeld. Daarbij hoort ook een bestek waar in beschreven staat hoe het werk wordt uitgevoerd en welke materialen worden gebruikt. Denk daarbij aan zaken als bijvoorbeeld steigers, Teka kranen of een betonmolen. 

Bouw bedrijfspand

Het oppervlak

Een basisregel is dat je per medewerker 20m2 nodig hebt. En misschien heb je naast kantoorruimte nog andere specifieke ruimtes nodig (sportruimte, vergaderruimte, trainingsruimte et cetera)? Maak altijd even een plattegrond of tekening van alle ruimtes om te zien of de totale ruimte voldoet aan je wensen.

Bouweisen

Tegenwoordig moet een kantoorruimte met energielabel A gebouwd worden. Dat betekent dat je strakd minder kwijt bent aan energiekosten, maar de kosten van de bouw zijn wel hoger. Gelukkig zijn er allerlei subsidies die je kunt aanvragen. Zo blijven de totale extra kosten toch vrij laag. In het Bouwbesluit zijn alle eisen vastgelegd ten aanzien van isolatie, muren en daken.

De kosten & vergunning

Voor het bouwen van een kantoor moet je rekenen op tussen de 875 en 1.700 euro per m2. Wanneer je thuis een kantoorruimte bouwt, dan liggen die kosten vaak veel lager. Daarnaast zijn er nog kosten voor de grond, vergunningen, ontwerp inrichting en financiering.

Nadat het ontwerp van de architect definitief is compleet met bestek, dan wordt de bouwvergunning aangevraagd. De gemeente bekijkt daarbij of het ontwerp voldoet aan de lokale regels en wetten. Wanneer dit niet zo is, dan moet de architect het ontwerp aanpassen.

De bouw

Bedrijfspand bouw proces

Zodra de bouwvergunning rond is, wordt er een aannemer gezocht die het gebouw kan bouwen. Meestal gaat dit via een aanbesteding. Wanneer de aannemer eenmaal gekozen is, dan wordt er gestart met het bouwproces. De opzichter houdt daarbij het bouwproces nauwlettend in de gaten. Soms schakelt de aannemer ook onderaannemers in. Na de bouw volgt de oplevering. Daarbij loopt de aannemer met de opdrachtgever het gebouw na op eventuele gebreken.

Veel ondernemers zijn begonnen als ZZP’er. Als startende ondernemer heb je waarschijnlijk alles zelf gedaan: het produceren of leveren van producten of diensten, zoeken van nieuwe klanten en je boekhouding. Heb jij een hoop tevreden klanten die je steeds grotere of meer opdrachten geven of steeds meer producten afnemen? Of komen er in hoog tempo nieuwe klanten bij? Veel ondernemers stellen het aannemen van personeel zo lang mogelijk uit. Je moet er immers zeker van zijn dat er voldoende inkomsten zijn om nog een salaris van te betalen, en je administratie wordt er ook ingewikkelder door. Maar wist jij ook dat er nog andere dienstverbanden mogelijk zijn? Een ervan is payrolling. Hieronder lees je er meer over hoe payrolling interessant kan zijn wanneer je onderneming groeit.

Hulp inroepen om verder te kunnen groeien

Een succesvolle ondernemer zal zijn bedrijf snel zien groeien. Maar op een gegeven moment loop je toch tegen je eigen grenzen aan. Dan is het tijd om extra hulp in te roepen. Een medewerker die gedeeltelijk jouw werk kan overnemen of je kan ondersteunen, zodat je onderneming meer omzet kan draaien. Maar het werkgeverschap mag je niet licht opnemen. Er komen een hoop financiële risico’s en wettelijk vastgelegde verplichtingen bij kijken. Weet jij hoe een arbeidscontract en salarisstrook eruit moeten zien? Hoe het zit met pensioenafdracht? En wat er moet gebeuren als je medewerker ziek wordt? Waarschijnlijk heb je geen tijd en zin om je hierin te gaan verdiepen.

Gelukkig zijn er bedrijven die je hierin kunnen ontlasten. Een payrollorganisatie zoals Mettom.nl verzorgt niet alleen de loonadministratie van je medewerker(s), maar blijft ook goed op de hoogte van wijzigende wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsrecht, neemt de verplichtingen en risico’s van verzuim en ziekte over en regelt het pensioen.

Payroll

Niet je core business: besteed het dan uit

Veel ondernemers houden de touwtjes graag strak in handen. Maar als je onderneming snel groeit zul je op den duur vanzelf merken dat je niet meer alles zelf kunt regelen. Het vergt een nieuwe manier van denken en organiseren om je onderneming zo in te richten dat verdere groei toch mogelijk is. Zo voorkom je dat je takenlijst op een gegeven moment zo lang wordt dat je eigenlijk alleen maar constant achter de feiten aan rent. En dat terwijl je je toch vooral met je core business bezig zou moeten houden: het leveren van producten of diensten, en het onderhouden van contacten met je klanten. Door werk uit te besteden door middel van payroll heb je toch het gemak van extra hulp door medewerkers, maar niet de lasten van een ingewikkeldere boekhouding en HRM.

Door bijvoorbeeld werk door middel van payroll uit te besteden heb jij meer tijd voor je core business. Focus je op de groei van je onderneming en hoe je deze in goede banen kunt leiden, en maak je onderneming nog succesvoller!

Ben je zelf in controle over je geldzaken? Door van je maandelijkse omzet je kosten af te trekken en wat overblijft naar je privérekening over te boeken? Evi van Lanschot geeft je graag wat tips over zakelijk beleggen, want door te kiezen voor een andere aanpak, haal je misschien wel meer uit je bedrijf en inkomsten. Zo creëer je meer vrijheid om te ondernemen, je omzet te verhogen en door middel van sparen of zakelijk beleggen aan vermogensopbouw te doen voor later.

Geef elke euro een missie
Slimme ondernemers geven elke euro aan inkomsten een doel, ruim vóórdat deze wordt gestort door de klant. Elk jaar kijken ze naar de vaste kosten en zetten geld opzij voor vermogensopbouw en investeringen. Op deze manier bepalen je prioriteiten waar je je geld aan uitgeeft en niet de waan van de dag. Zo kom je bijvoorbeeld niet in de verleiding om geld voor belastingen uit te geven aan een cursus.

Keer jezelf salaris uit
Als zzp’er ontvang je op verschillende momenten in de maand inkomen. Dat is fijn, maar het brengt je misschien in de verleiding meer uit te geven dan verstandig is. Overweeg daarom eens jezelf een maal per maand een salaris uit te keren, net als een werknemer. Dit zorgt voor discipline en structuur en haalt fluctuaties uit je inkomen.

Op deze manier is het ook makkelijker om vermogen op te bouwen, bijvoorbeeld voor later. Boek hiervoor tegelijkertijd met je ‘salaris’ een vast bedrag naar een zakelijke of privé beleggingsrekening. Als zzp’er kun je profiteren van belastingvoordeel als je vermogen opbouwt om je inkomen na pensionering aan te vullen.

Gebruik oud geld
Uit je inkomen betaal je maandelijks je zakelijke kosten. Sommige ondernemers betalen deze kosten uit een eerder opgebouwde buffer, het inkomen van vorige maand. Betalen met ‘oud geld’, noemt de Amerikaanse budgetcoach-app YNAB (kort voor: you need a budget) dit principe. De app is bedoeld voor je reguliere uitgaven, maar een toenemend aantal zelfstandigen gebruikt de app ook zakelijk. De app is voor iPhones te downloaden in de App Store en voor Android-telefoons in Google Play.

Door de kostenbuffer weet je zeker dat je geld beschikbaar hebt voor al je zakelijke kosten. Natuurlijk moet je die buffer wel eerst opbouwen. Even doorbijten dus, maar het zorgt wel voor rust in je hoofd. En zo creëer je meer vrijheid om te ondernemen!

Focus op je winst
Ondernemers zijn geneigd zich op de omzet van hun bedrijf te focussen, en niet op de winst. Gevaarlijk, merkte de Amerikaanse ondernemer Michael Michalowicz op. Hij gaf hierdoor te veel geld uit.

Michalowicz bedacht het Profit First-systeem voor ondernemers. Hierbij verdeel je alle inkomsten over verschillende potjes, voor verschillende doeleinden. Bijvoorbeeld een potje kosten, een potje belastingen, een potje pensioen én een potje winst. Door je winst ook direct weg te zetten, is het geen restje dat overblijft na het betalen van alle kosten. Het is dan echt de beloning voor jouw inspanningen als ondernemer.

Tip: zet je winst op een spaar- of beleggingsrekening bij een andere bank dan waar je je zakelijke betalingsrekening hebt. Zo kan je er minder makkelijk bij.

Door het gelijk wegsluizen van je winst en het verdelen van je inkomen over potjes weet je wat je daadwerkelijk te besteden hebt. Dat heeft effect. Ondernemers letten scherper op de kosten en benutten meer ondernemingskansen om zo hun omzet te verhogen.

Hilarische puzzeltocht vanuit Amersfoort met oldtimers!

Heerlijk een dagje toeren met z’n allen, dat is een groot feest. Van jong tot oud, mannen en vrouwen, dik of dun, deze activiteit is voor iedereen geschikt. Een verrassend uitje voor uw collega’s, vrienden of familie. Vanuit Amersfoort hebben wij een hilarische puzzeltocht uitgezet. Het gaat natuurlijk om de onvergetelijke belevenis van het rijden in de klassieker, maar ondertussen is het lachen met de leuke opdrachten en toeteren naar elkaar.

Het programma

Wij verhuren prachtige 2cv’s, Kever Cabrio’s en VW Bussen voor groepsevenementen. Al onze voertuigen zijn uit liefhebberij in uitstekende staat en zien er fantastisch uit. Voertuigen en haar inzittenden zijn goed verzekerd. Indien er wat gebeurd met één van de oldtimers, dan is er een medewerker in de buurt voor snelle technische assistentie. In een eend of kever kunnen zonder problemen 4 personen plaatsnemen. In de VW bussen kunnen 5-8 mensen.

Je gaat op weg met kaartmateriaal en opdrachten. Je rijdt niet achter elkaar aan, maar je maakt je eigen parcours tussen de verschillende opdrachten a.d.h.v. het kaartmateriaal. Onderweg wordt je uitgedaagd om verschillende souvenirs te verzamelen en foto’s te maken.

Het programma ziet er meestal als volgt uit, maar kan op verzoek anders worden ingericht.

Ontvangst (30 minuten)
Puzzeltocht deel 1 (90 minuten)
Tussenstop op picknickplaats op terras (60 minuten)
Puzzeltocht deel 2 (90 minuten)
Terugkomst en prijsuitreiking (30 minuten)

Beleef een uniek uitje in Oldtimers en ga toeren met een eend vanuit Amersfoort.

U staat aan het begin om uw restaurant uit te breiden met een bar, maar wat komt daar allemaal bij kijken? Met dit artikel wordt er dieper ingegaan op de benodigdheden voor het openen van een bar.

De mogelijkheden voor een bar

  • U kunt kiezen voor een bar zonder personeel. Aan deze bar kunnen geen gasten zitten en zal enkel en alleen gebruikt worden voor het personeel om daar drankjes te kunnen maken.
  • U kunt ervoor kiezen om uw bar als wachtruimte te laten dienen. Hierbij is er meestal een speciaal personeelslid voor de bar wie de gasten voorziet van een lekker drankje wanneer de gasten wachten op een vrij tafeltje.
  • Een bar kan als aanvulling van het restaurant dienen. Hierbij kunnen de gasten van het restaurant zowel aan een tafel als de bar een lekker drankje nuttigen of een lekker hapje eten.

Voordat u een keuze maakt voor 1 van de bovenstaande mogelijkheden, is het natuurlijk wel van belang om de doelgroep en het concept van uw restaurant te analyseren. Op deze manier zorgt u ervoor dat uw restaurant een algeheel plaatje wordt.

Plaats en ruimte van de bar

Het is van belang om te bepalen hoeveel ruimte u heeft voor de bar en op welke plaats u de bar wenst. Om dit goed in kaart te brengen kunt u zich de volgende vragen stellen:

  • Heb ik voldoende ruimte voor de benodigde materialen bij de bar?
  • Is de ruimte en plaats geschikt voor het werkende personeel?
  • Wil ik de bar aar de voorkant, in het midden of liever achterin het restaurant?
  • Wat wil mijn doelgroep bij de bar? Willen zij alleen wat drinken en wachten of willen zij daar ook een hapje eten?

Dit zijn belangrijke vragen om zo de efficiëntie van de bar te benutten

De benodigde materialen

Na dat u alles op een rijtje heeft gezet wat betreft het type bar, plaats en de ruimte, is het tijd om te inventariseren welke materialen u nodig heeft. Hierbij kunt u denken aan:

  • Een koffiemachine.
  • De benodigde glazen passend bij de geserveerde dranken.
  • Een ijsmachine voor de ijsblokjes.
  • Apparatuur voor de bar.
  • Koelkasten voor frisdranken of wijnkoelkasten van horecatraders.com.

Heb jij geen zakelijke auto omdat je meestal vanuit huis werkt of veel met het ov reist? Best een verstandige financiële beslissing want zelfs een stilstaande auto kost geld aan bijvoorbeeld afschrijving en wegenbelasting. En dan hebben we het nog niet eens over de bijtelling, als je meer dan 500 kilometer per jaar privé van de bedrijfswagen gebruik maakt. Maar soms is het toch handig om tijdelijk de beschikking over een bedrijfsauto voor jezelf of een medewerker. Omdat er bijvoorbeeld aan een tijdelijk project op diverse plaatsen moet worden gewerkt, die moeilijk bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Een auto huren is in dit geval vaak aardig prijzig. Een bedrijfswagen leasen is niet mogelijk omdat een leasecontract pas voor minimaal een aantal jaar kan worden afgesloten. Wel een passende oplossing biedt shortlease.

De flexibiliteit van shortlease

Heb je medewerkers in dienst die nog hun proeftijd zitten of met kortlopende contracten? Of heb jij in je eigen werkzaamheden of die van medewerkers te maken met seizoenspieken? De flexibiliteit die shortlease zakelijk biedt sluit precies aan op de vraag van veel ondernemers. Shortlease biedt dezelfde voordelen als andere leasecontracten, ze gelden alleen voor een kortere termijn. Het verschilt per aanbieder voor welke periode je het contract afsluit. Minimaal is vaak een maand, en maximaal twee jaar. Na afloop van de minimale leasetermijn (vaak een maand) kan de auto iedere gewenste dag worden ingeleverd. Zo kun je op een flexibele maar toch kostenbewuste manier voorzien in de mobiliteitsbehoefte van je onderneming.

Geen financiële verrassingen

Met de aanschaf van een zakelijke auto loop je als ondernemer risico. Verstandige ondernemers willen weten waar ze aan toe zijn en zullen vooraf een calculatie maken van de totale kosten. Naast de aanschaf heb je namelijk ook te maken met afschrijving, verzekering, onderhoud en wegenbelasting. Vaak stijgen de kosten nog in de toekomst en moet je de restwaarde schatten. Bij shortlease heb je direct goed overzicht in de kosten. Zo weet je precies hoeveel je nu, maar ook in de toekomst, betaalt voor het gebruik van een zakelijke bedrijfswagen. Geen stijgingen in tarieven van verzekering of wegenbelasting, en geen verlies bij een lagere restwaarde. De brandstof is het enige dat je zelf moet regelen en betalen.

Welke verzekering heeft een shortlease bedrijfswagen?

De kosten van de autoverzekering zijn al opgenomen in het maandtarief. Meestal omvat de verzekering een dekking van WA+ volledig casco (ook wel allrisk genoemd), en gaat het vaak ook om een aanvullende inzittendenverzekering. Wat precies verzekerd is en voor welk bedrag hangt wel af van de afspraken tussen de verzekeraar en de leasemaatschappij, dus check dit wel altijd. Er kan overigens sprake zijn van een eigen risico, bijvoorbeeld als de schade niet te verhalen is. Denk bij het eigen risico aan een bedrag van een paar honderd euro. Voor beginnende bestuurders kan deze hoger zijn, soms geldt er een leeftijdsafhankelijk eigen risico. Omdat het bij shortlease om een kortlopend contract gaat, loop je bij de meeste verzekeraars niet meer het risico om je schadevrije jaren kwijt te raken.

Heb je toch voor langere tijd een zakelijke auto nodig? Oriënteer je dan goed. Welke andere leasevorm is geschikt voor jouw type onderneming?

Met een recordaantal en nog steeds stijgend aantal ondernemingen in Nederland wordt de concurrentie op diverse werkgebieden alsmaar groter. Wanneer je over een eigen bedrijf beschikt, kan dit twee dingen betekenen. Of je gaat gewoon lekker verder met het maken van winst op waar je goed in bent of je besluit om je bedrijf te verkopen. Bij een verkoop bedrijf kunnen er verschillende redenen zijn waarom je niet verder wilt. Hierbij kan het ook voorkomen dat je zelf het liefst wilt stoppen, maar het bedrijf wel voort wil laten bestaan. In dat geval is het verkopen van je onderneming een goede optie. In dit artikel lees je enkele tips om je bedrijf succesvol te verkopen.

Belangrijkste vraag: kan jij wel weg?

Voordat je überhaupt plannen maakt om het bedrijf in de verkoop te gooien moet je jezelf afvragen of de onderneming hetzelfde blijft wanneer jij weggaat. Kan het bedrijf wel voortbestaan zonder jouw hulp en kracht? Ben jij de dragende kracht achter de onderneming en weet je exact hoe en wat er speelt binnen je werkgebied dan moet je goed nadenken of het bedrijf er beter van wordt wanneer je weggaat. In de meeste gevallen moet het geen probleem zijn dat iemand anders de leiding overneemt, mits het stokje op de juiste manier wordt overgegeven. De voorbereiding van zo’n overname kan behoorlijk wat tijd kosten, dus vraag jezelf vooraf altijd deze vraag zodat een eventuele overname soepel kan verlopen.

Meerwaarde van je bedrijf

Om je bedrijf succesvol te kunnen verkopen, moet je duidelijk op papier hebben staan wat de meerwaarde en het doel van de onderneming is. Waarmee onderscheidt jouw bedrijf zichzelf van anderen? Waarmee val je op in het grote aanbod? Zit het kantoor op een prachtige locatie, beschikt het bedrijf over tientallen professionele werknemers of is er een manier van werken waardoor jouw onderneming interessant is voor potentiële kopers? Maak voordat het bedrijf in de verkoop gaat een duidelijke profielschets met alle pluspunten (en zwakke punten) van de onderneming. Op die manier weet een geïnteresseerde direct exact wat er speelt en wat hij of zij kan krijgen.

Wat is de waarde?

Nog een zaak die je het beste vooraf kunt bepalen: wat is je bedrijf waard? Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan om de totale waarde van een onderneming in te schatten. Het verschilt namelijk per branche hoe zo’n prijs bepaald wordt. Externe punten zoals een volledig interieur van een kantoor, het personeel, het klantenbestand en zelfs een locatie wegen mee aan de totaalprijs. Weet je niet hoe je een prijs kunt bepalen? Online is er per branche veel informatie hierover te vinden. Doe daarom via het internet kennis op of vraag eens rond in je ondernemerskring. Kom je er nou echt helemaal niet uit dan is het aan te raden om een bedrijfsadviseur in te schakelen? Hij of zij heeft de nodige expertise en kennis van bedrijfsovernames en -verkopen.

Denk aan je personeel

Hoewel er in Nederland veel ondernemingen bestaan met slechts een klein clubje personeel of zelfs met één of twee personen moet je bij een bedrijfsovername er altijd voor zorgen dat het voor het personeel dat er is goed gezorgd wordt. Wat is namelijk het plan met je huidige personeel wanneer jij het bedrijf gaat verkopen? Gaan ze met jou mee naar een nieuwe onderneming of worden ze bij het bedrijf ‘gekocht’? In principe neemt een nieuwe eigenaar van het bedrijf het bestaande personeel over, tenzij dit anders wordt afgesproken. Hij of zij mag geen mensen ontslaan en mag ook de bestaande contracten niet wijzigen. Het personeel zelf heeft hierbij natuurlijk ook altijd een keuze; zij zijn namelijk niet verplicht om mee te gaan bij een overname.

Het vinden van een geschikte koper

Wanneer je alles, inclusief de administratie, op orde hebt en je 100% zeker weet dat je niet verder wilt als baas van het bedrijf is het tijd om een geschikte koper te vinden. Een aanrader is om in eerste instantie in je eigen kennissen- of klantenkring eens rond te vragen of er een geïnteresseerde is of dat iemand een ander kent die interesse zou kunnen hebben. Mond tot mond-reclame kan hierbij al ontzettend veel betekenen. Zit er niemand bij dan zijn er nog andere opties die je kunt proberen. Zo bestaan er online diverse ‘marktplaatsen’ waar je je bedrijf aan kunt bieden. Ook kan een bedrijfsadviseur je helpen bij het vinden van een geschikt iemand of bij het in contact brengen van potentiële kopers. Houd er altijd rekening mee dat een bedrijfsovername meer tijd kost dan je in eerste instantie denkt. Daarom is het des te prettiger dat zo’n verkoop snel en succesvol verloopt.