Category

Branches

Category

Nieuw kantoor dat nog helemaal ingericht moet worden of is je huidige kantoorinrichting aan vervanging toe? Misschien kan je wel wat hulp gebruiken bij het inrichten van je kantoor, daarom schrijven wij dit artikel met 3 goede tips voor een goede kantoorinrichting.

Een sfeervol en representatief kantoor is natuurlijk altijd gewenst, maar ook goede werkplekken voor je werknemers is van groot belang. Voor dee in onze ogen belangrijkste punten geven we handige tips. Lees dus snel verder.

Tip 1: Ergonomie op kantoor

Ergonomisch werken is vast en zeker een term bij jou bekend in de oren klinkt. Er wordt steeds meer rekening gehouden met ergonomische werkplekken. Dit zijn “gezonde” werkplekken die helemaal op het lichaam van de werknemer worden afgesteld. Bij kantoorbanen ontkom je er niet aan dat je het grootste deel van de dag zittend aan het werk bent. Een zithouding voor het grootste deel van de dag is erg ongezond en zorgt voor lichamelijke klachten aan bijvoorbeeld je schouders, rug of nek. Gelukkig investeren veel kantoren tegenwoordig in ergonomisch werken.

Ergonomische kantoormeubelen

Een van de beste investeringen die je als werkgever kan doen is het kopen van ergonomisch kantoormeubilair. Bijvoorbeeld deze van OfficeCity. Deze kantoormeubelen zorgen ervoor dat werknemers in een gezonde houding kunnen werken en minder lichamelijke klachten ervaren.

Een ergonomische bureaustoel is een van de belangrijkste meubelen voor een gezonde werkplek. Zo’n bureaustoel is op vele verschillende manieren verstelbaar, waardoor je deze op de juiste hoogte kunt afstellen voor een gezonde zithouding. Aanrader dus. Tegenwoordig is ook een zit-sta bureau enorm populair. Dit is een bureau waaraan je zowel zittend als staand kan werken. Het afwisselen van zitten en staan zorgt ervoor dat je gezond kunt werken.

Tip 2: Groen in kantoor

Groen in kantoor

Een “groen” ingericht kantoor wordt steeds populairder. Er wordt niet alleen gekozen voor kantoorplanten voor een groene uitstraling, maar ook zelfs voor complete groene wanden. Planten op kantoor zorgt voor meer zuurstof, waardoor medewerkers zich beter kunnen concentreren. Ook geeft het je kantoor een duurzame uitstraling.

Tip 3: Kantoor inspiratie

Voordat je gaat shoppen voor kantoorinrichting is het verstandig om eerst duidelijk te weten wat je wilt. Ga dus opzoek naar kantoor inspiratie en bepaal welke stijl je wilt hanteren. Welke kleuren en materialen vind je mooi? Zoek op internet naar mooi ingerichte kantoren en laat je inspireren. Let er ook op dat je moet bepalen hoe je de werkplekken wilt inrichten.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) presenteerden vandaag tijdens de Horecava de nieuwe Arbeidsmarktrapportage horeca. De resultaten laten zien dat de werkgelegenheid in de horeca verder toeneemt. Tussen 2020 en 2025 zijn jaarlijks zo’n 150.000 nieuwe mensen nodig. Daarnaast laat het onderzoek zien dat de horeca een branche is, die behoefte heeft aan flexibiliteit en zich kenmerkt door een hoge dynamiek. De groei komt namelijk geheel voor rekening van uitzendkrachten/ oproepkrachten en zzp’ers. Voor de komende jaren blijft het vinden van voldoende personeel in de horeca nog steeds lastig. Het langer behouden van personeel is de komende jaren dan ook topprioriteit voor de horecabranche. Tussen 2020 en 2025 zijn jaarlijks zo’n 150.000 nieuwe mensen nodig. Daarnaast laat het onderzoek zien dat de horeca een branche is, die behoefte heeft aan flexibiliteit en zich kenmerkt door een hoge dynamiek. De groei komt namelijk geheel voor rekening van uitzendkrachten/ oproepkrachten en zzp’ers. Voor de komende jaren blijft het vinden van voldoende personeel in de horeca nog steeds lastig. Het langer behouden van personeel is de komende jaren dan ook topprioriteit voor de horecabranche.

Het onderzoek werd net als afgelopen jaren in opdracht van KHN en SVH uitgevoerd door ABF Research. De Arbeidsmarktrapportage horeca geeft cijfermatig inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen en verwachtingen over de werkgelegenheid bij horecabedrijven.

Werkgelegenheid blijft groeien

Het aantal mensen dat werkzaam is in de horeca is tussen 2013 en 2019 gegroeid van 371.000 naar 466.000. De verwachting is dat dit aantal toeneemt tot 559.000 mensen in 2025. Dit is ruim 9000 meer dan afgelopen jaar werd voorspeld.

Oproepkrachten en zzp’ers

De groei komt in aantallen medewerkers vrijwel geheel voor rekening van uitzendkrachten/oproepkrachten en zzp’ers (niet in loondienst). Het aandeel van mensen dat in loondienst werkt is gedaald van gemiddeld 65% naar 58%. In de hotellerie was de daling het grootst: bijna 10 procentpunten. Het aandeel van mensen met een vaste arbeidsovereenkomst daalde tussen 2013 en 2019 van 37% naar 29%. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Door sterke pieken, dalen en seizoensinvloeden blijft flexibiliteit voor de horeca noodzaak. De Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) verandert hier niets aan, maar zorgt wel voor forse administratieve verplichtingen, een hoge WW-premie en dus loonkostenverhoging voor de horecaondernemer. En het is een verhoging waarvan niet één euro ten goede komt aan de medewerker. Dit staat nog los van het financiële risico dat ondernemers nu lopen, doordat ze vaste uren moeten gaan aanbieden waarvoor in het bedrijf eigenlijk geen basis is. Dit betekent een enorme extra lastendruk in een branche waar de marges al laag zijn.”

Jaarlijks 148.700 tot 153.200 nieuwe mensen nodig

Wanneer we de vervangingsvraag door uitstroom, doorstroom en groei bij elkaar optellen, heeft de horecabranche tot 2025 jaarlijks tussen 148.700 en 153.200 nieuwe mensen nodig. Netto zijn dat bijvoorbeeld 17.000 koks terwijl er jaarlijks 2.800 met een diploma uit het beroepsonderwijs stromen. Het is duidelijk dat vraag en aanbod niet overeenkomen.

Mensen langer behouden noodzakelijk voor horeca

Uitstroom voorkomen is cruciaal. We zien dat één op de drie personen die de horeca verlaat, een professional met een afgeronde horecaopleiding is en/of ten minste vijf jaar van de afgelopen zes jaar in de horeca heeft gewerkt. Dat is de kurk van onze bedrijfstak en deze mensen moeten we zeker proberen te behouden. Robèr Willemsen: “Medewerkers zoeken naar een goede balans tussen werk en privé. Deze balans verandert in elk mensenleven. Praat erover met je medewerkers en probeer bij hun wensen aan te sluiten.”

Gemiddeld werken mensen tweeëneenhalf jaar in de horeca. Bij mensen met een vakopleiding zien we bij koks dat na vijfeneenhalf jaar nog 51% in de horeca werkt en van gediplomeerde medewerkers in de bediening nog 32%. Dit laatste percentage is lager dan afgelopen jaar.

Scholing belangrijk

Gemiddeld werken mensen tweeëneenhalf jaar in de horeca. Bij mensen met een vakopleiding zien we bij koks dat na vijfeneenhalf jaar nog 51% in de horeca werkt en van gediplomeerde medewerkers in de bediening nog 32%. Dit laatste percentage is lager dan afgelopen jaar.

Ongeveer een kwart van alle werkenden in de horeca heeft het afgelopen jaar aan scholing gedaan. Dat lijkt veel, maar dit is allesomvattend en is ook inclusief korte trainingen. “Dit fenomeen is typerend voor de horeca, waar het grootste gedeelte van de opleidingen bestaat uit tweedaagse opleidingen voor bijvoorbeeld leermeester, sociale hygiëne en productgebonden cursussen op het gebied van bijvoorbeeld wijn en koffie. Daarnaast zien we voor het eerst een forse opmars van meer langdurige trajecten. In de afgelopen drie jaar hebben ruim 2500 medewerkers succesvol een opleiding tot keuken- of bedieningsassistent afgelegd. Daarnaast stromen enkele honderden koks via een brancheopleiding met een SVH-diploma de branche in”, aldus Ricardo Eshuis, directeur SVH.

Horeca kent veel tevreden medewerkers

Voor het eerst is in het onderzoek ook gebruik gemaakt van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA). Hieruit blijkt dat personen die werkzaam zijn in de horeca over het algemeen tevreden zijn. In 2017 gaf 69% van de medewerkers aan tevreden tot zeer tevreden te zijn over hun werk; slechts 12% was ontevreden tot zeer ontevreden. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Dit hoge tevredenheidspercentage laat zien dat flexibel werk niet per definitie slecht is, zoals de overheid met de WAB doet voorkomen. Zeker jonge werknemers hebben zelf juist behoefte aan flexibiliteit.”

Nieuw! Dashboards gegevens arbeidsmarkt per regio en/of bedrijfstype

Dit jaar zijn voor het eerst ook dashboards ontwikkeld. Hiermee wordt het heel gemakkelijk voor ondernemers, bestuurders, opleiders, UWV en gemeenten om voor de eigen regio en/of het eigen sub-bedrijfstype de arbeidsmarktkengetallen op te zoeken en om hier vervolgens gericht arbeidsmarktbeleid op te ontwikkelen.

Bron: KHN

Bent u ondernemer en krijgt u vaak telefoon uit het buitenland? Pas dan op! U kunt namelijk als ondernemer lastig gevallen worden door dure fraude telefoontjes vanuit het buitenland. Maar hoe weet u als ondernemer dat het nummer waarmee is gebeld niet van één van uw buitenlandse klanten is?

Hoe gaat het in zijn werk met fraude telefoontjes

Hoe kunt u nu een fraude telefoontje herkennen? Wat kunt u doen om niet de dupe te worden van een fraude telefoontje? Hoe gaat het in zijn werk? U wordt gebeld door een vreemd nummer; nadat de telefoon één keer is overgegaan wordt er opgehangen. U ziet dan een gemiste oproep. De fraudeurs hopen erop dat u terug belt. Wanneer u dat doet hoort u een kiestoon of een zogeheten wacht toon. Bent u echt nieuwsgierig dan blijft u in de wacht. Maar hoe langer u wacht met ophangen hoe hoger de telefoonrekening zal uitvallen. U kunt dure rekeningen voorkomen met een prepaid abonnement van Simyo. Het door u vastgestelde beltegoed kan niet worden overschreden.

Fraude telefoontjes bezorgen u een zeer hoge telefoonrekening

De fraudeurs bellen dagelijks honderden telefoonnummers, die laten ze één keer overgaan en hangen dan op. U krijgt in principe nooit de kans om de telefoon aan te nemen. Wanneer u direct aanneemt zult u niets horen want er wordt door de fraudeurs niets verdient bij zo’n gesprek. Ze hopen dat u terugbelt naar het nummer. Wanneer u dat doet hoort u een bandje dat heel lang duurt of u krijgt direct een kiestoon. Deze is nagemaakt en wel zo dat u niet in de gaten heeft dat het gesprek al is gestart. De kosten van dit (nep) gesprek loopt heel snel op. De nummers die de fraudeurs gebruiken zijn namelijk de zogeheten ‘service’ nummers. Deze nummers zorgen in de meeste gevallen voor torenhoge telefoonrekeningen. U heeft in dit geval zelf gebeld en daarom dient de factuur betaald te worden. U kunt niet aantonen dat u niet heeft gebeld naar het buitenland en de provider kan u in zo’n geval dan ook niets kwijtschelden.

Wat moet u doen als u als ondernemer lastig gevallen wordt door dure fraude telefoontjes uit het buitenland.

Er zijn wel mogelijkheden om te voorkomen dat u slachtoffer wordt van deze dure fraude telefoontjes. Met een prepaid abonnement en prepaid internet van Simyo bent u altijd bereikbaar maar kunnen de kosten niet hoger worden dan het vastgestelde maandbedrag. Maar zeer belangrijkste is:

  • neem nooit aan wanneer u een onbekend buitenlands telefoonnummer ziet
  • bel nooit terug naar een onbekend buitenlands telefoonnummer
  • blokkeer het nummer als u zeker weet dat het gaat om een fraude telefoontje blokkeer
  • Controleer het nummer op Google. De meeste nummers die gaan om fraude vindt u hierop terug. U hoeft op Google alleen maar het nummer in te typen en u ziet zo of er meldingen zijn.
  • breng uw provider op de hoogte dat u wordt lastig gevallen met fraude telefoontjes vanuit het buitenland. Geef het nummer door aan uw provider. Deze kan dit nummer dan blokkeren zodat anderen er ook geen last meer van hebben.

Ten opzichte van een paar jaar geleden is het rentepercentage op een lening flink verlaagd. Sinds december 2019 is er tussen banken zelfs concurrentie ontstaan over wie het laagste rentepercentage hanteert. Iedere bank wil tenslotte dat de burger een lening bij hun afsluit of het nu gaat om een persoonlijke lening, hypotheek of doorlopend krediet.

Toename van concurrentie bij geld lenen

Op de persoonlijke lening hebben verschillende banken de rente verlaagd. DEFAM, Interbank en Findio hebben alle 3 het rentepercentage verlaagd naar 3,9 %. De minimale rente van 3,9 % wordt tevens gehanteerd door Freo en BNP Paribas. Deze 5 kredietverstrekkers strijden om aan de kop van de rentelijstjes te staan. Welke kredietverstrekker zal als eerste het rentepercentage verlagen waardoor er een nieuw toptarief komt?

De achterblijvende leenrente

Op de rentemarkten dalen de rentepercentages nog steeds, maar dit komt maar beperkt terug in de leenrentes.

Ten opzichte van de hypotheekrente en kapitaalmarktrente dalen de leenrentes vele malen minder. Bovendien geldt dit ook voor de rentes van het doorlopend krediet, maar ook voor persoonlijke leningen. Daarbij geldt dat doorlopend krediet langzamerhand uit de gratie raakt.

Wie wordt nummer 1?

Ondanks de genoemde renteverlagingen is er nog geen nieuwe laagste leenrente. Voor BNP en FREO geldt dat 3,9 % het scherpste tarief is. Uit ervaring kan worden gesproken dat de kredietverstrekker met de eerste positie – zeker vanuit vergelijkingssites – veel extra klanten oplevert. Benieuwd welke kredietverstrekker op dit moment bovenaan staat? Op lening.nl krijgt u antwoord op deze vraag.

Wanneer u een lening wilt afsluiten is het verstandig om de verschillende leningen en kredietverstrekkers met elkaar te vergelijken. Misschien wel de belangrijkste factor is welk rentetarief wordt er door de verschillende kredietverstrekkers gehanteerd? U kunt op de genoemde website een indicatie krijgen van de laagste rente voor verschillende type leningen. Of het voor u mogelijk is om een lening tegen een laag rentetarief te krijgen hangt af van een groot aantal factoren. Bij de factoren moet u denken aan de hoogte van de lening, onderpand, persoonlijk risicoprofiel en aanvullende verzekeringen.

De vraag die gesteld kan worden is welke van deze 5 kredietverstrekkers als eerste de rente zal verlagen om bovenaan de vergelijkingslijstjes te komen te staan.

Mocht u een lening willen afsluiten bij een van bovenstaande kredietverstrekkers bekijk dan welke rentepercentage de kredietverstrekker hanteert en welke voorwaarden worden gesteld.

Financiële diensten verschilt van de traditionele banken en verzekeringsmaatschappijen tot leasemaatschappijen. De sector is vrij complex en hun bedrijfsprocessen verschillen in sommige gevallen enorm. Wat ze echter gemeen hebben, is het aanbod van financiële diensten waarin financiële deposito’s een rol spelen. Als het om geld gaat, gaat het altijd om vertrouwen. Een CRM-systeem helpt bij het duurzaam verbeteren van klantrelaties en het opbouwen van vertrouwen.

Als u bijvoorbeeld gebruik maakt van de diensten van een beleggingsadviesdienst en dan niet langer het relevante servicecontact kunt bereiken of een verlaat antwoord op dringende vragen ontvangt, verliest u snel vertrouwen in het bedrijf. De financiële sector leeft als geen ander van zijn reputatie en de onderliggende mond-tot-mond reclame. Een vlekkeloos en volledig klantrelatiebeheer is daarom van groot belang voor financiële dienstverleners.

Waarom een ​​CRM-systeem?

Om dit klantrelatiebeheer te kunnen bieden, worden zogenaamde klantrelatiebeheersystemen (CRM) gebruikt. Met deze softwaretoepassingen kunnen bedrijven klanten altijd in de gaten houden en persoonlijk contact onderhouden en uitbreiden. Alle relevante informatie wordt op een centrale locatie voor de werknemers gepresenteerd, zodat een holistisch overleg kan worden gegarandeerd.

Uiteindelijk maakt een modern CRM-systeem verbeterd contactbeheer, samenwerking tussen teams, verhoogde productiviteit en versterkt verkoopbeheer mogelijk. Betrouwbare rapportagemogelijkheden kunnen ook worden gebruikt om nauwkeurige verkoopprognoses te maken, wat uiteindelijk leidt tot verbeterde verkoopstatistieken.

CRM-systemen hebben verschillende functies die van verschillende waarde zijn voor verschillende bedrijfsgebieden. Laten we in het volgende enkele van de meest essentiële functies van een CRM-systeem bekijken en het gebruik ervan voor bedrijven in de financiële dienstverlening aanwijzen.

Digitaal klantenbestand

Voor elke klant wordt een individueel digitaal klantenbestand aangemaakt in een CRM-systeem. Dit omvat onder andere de contacthistorie, e-mails, voorkeurscommunicatiekanalen, bestel- en aanbiedingsgeschiedenis bij de klant, adviesdocumenten enzovoort. Door alle contactgegevens te combineren, kan elke medewerker snel en gemakkelijk aan een specifieke kwestie van de klant werken, zonder eerst door te hoeven gaan naar de volgende baan.

Als een klantadviseur ziek is of het bedrijf verlaat, kan niettemin worden gegarandeerd dat de klant de best mogelijke zorg blijft ontvangen en dat er geen informatie ontbreekt voor het volgende consult. Indien nodig is het mogelijk om te filteren op de overeenkomstige informatie en klantgroepen kunnen logisch worden gecombineerd.

Het grote voordeel van het samenvoegen van alle gegevens van alle afdelingen in één centrale locatie ligt in het ding zelf. Het zoeken naar bepaalde informatie is enorm verkort en bovendien hebben alle partijen hetzelfde kennisniveau, zodat fouten worden voorkomen. Als de gegevens ook beschikbaar zijn voor mobiel gebruik, kunnen verkopers eenvoudig gegevens ophalen of zelfs invoeren in de afspraak van de klant tijdens de afspraak van de klant, zodat dit gemeenschappelijke kennisniveau altijd in real-time wordt gegarandeerd.

Digitaal crm systeem

360 ° zicht op de klant

Deze vorm van het samenvoegen van alle informatie creëert een echt 360 ° -beeld van de klant, wat verdere evaluaties van het eigen klantenbestand mogelijk maakt. De topklanten kunnen bijvoorbeeld worden geïdentificeerd of de klantwaarden van de anderen kunnen worden bepaald.

Het CRM-systeem kan echter niet alleen helpen met betrekking tot de eigen focus op specifieke klantgroepen, maar ook met het 360 ° -beeld van het individu. Zo wordt aanzienlijk betere kennis van de behoeften van elk individu gecreëerd en kan deze klant op de lange termijn beter worden verzorgd.

De kennis van het gedrag van individuele klanten helpt dan bij het samenvoegen van klantgroepen, wat van cruciaal belang is voor zowel marketing als verkoop. Gedragspatronen kunnen dus worden geanalyseerd en aanbiedingen meer gericht worden gemaakt. Een overwinning voor alle partijen.

Interne communicatie

Maar niet alleen de communicatie met de klant wordt aanzienlijk verbeterd door het gebruik van een CRM-systeem, ook de interne communicatie wordt enorm versterkt. Het feit dat iedereen nu dezelfde informatie heeft, voorkomt op veel plaatsen misverstanden en dubbelzinnigheden. Met de gemeenschappelijke basis in het CRM-systeem kunnen processen aanzienlijk worden verbeterd en duurzaam efficiënter worden gemaakt. Individuele bedrijfsprocessen kunnen worden gevolgd door alle betrokkenen bij het proces en u kunt direct zien wat de status van een specifiek proces is.

Op deze manier verplaatsen documenten zich veel sneller en kunnen processen sneller worden afgehandeld. Bovendien wordt de samenwerking veel transparanter. Tegenwoordig verwachten klanten op alle digitale kanalen met een bedrijf te kunnen communiceren.

Door de integratie van al deze communicatiekanalen wordt niet alleen een snellere verwerking van klantverzoeken bereikt, maar kan het systeem de betreffende afdelingen op de hoogte brengen met passende meldingen. Als een medewerker dit verwerkt, wordt dit dienovereenkomstig genoteerd, zodat vragen niet twee keer worden beantwoord.

Samenwerken

De verschillende afdelingen in het bedrijf kunnen veel beter samenwerken met een CRM-systeem. Verkoopteams kunnen samenwerken met de productteams om op maat gemaakte aanbiedingen te maken. Evenzo kunnen de door marketing verkregen leads worden gebruikt door verkoop. De service heeft toegang tot de verkoopgegevens en kan bijvoorbeeld de nieuwste bestellingen bekijken om de klant beter van dienst te kunnen zijn. Dit creëert meerdere symbiose binnen het eigen bedrijf die voorheen ondenkbaar waren.

Diverse andere functies

Een CRM-systeem heeft een veelvoud aan extra functies, die allemaal waarde toevoegen aan verschillende delen van het bedrijf. U kunt bijvoorbeeld rapporten over concurrenten automatiseren, automatisch facturen genereren of kennisportals opzetten. Het opnemen van sociale mediakanalen biedt ook voordelen.

In het dagelijks leven lopen we door ons handelen bepaalde risico’s. Risico’s waar we zelf vervelende gevolgen van kunnen ondervinden, of waarbij anderen gedupeerd worden. Zijn de financiële gevolgen zelf te dragen, dan hoef je je er niet tegen te verzekeren. Bij mogelijke grote financiële risico’s is het verstandiger dat wel te doen. Denk hierbij maar aan een woonverzekering of aansprakelijkheidsverzekering. Verzekeringen zijn er niet alleen voor personen. Ook bedrijven kunnen zich verzekeren voor risico dat ze lopen. Werk je als ZZP’er of heb je een grotere onderneming, dan is het bijvoorbeeld verstandig een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Waarom? Hieronder noemen we drie redenen voor het afsluiten van een AVB (Aansprakelijkheidsverzekering Voor Bedrijven).

Voorkom risico op onvoorziene kosten en financiële problemen

Het is niet wettelijk verplicht een AVB af te sluiten. Maar je kunt wel wettelijk aansprakelijk worden gesteld voor schade die door jou, je medewerkers of je producten is ontstaan. Hierbij kan het zowel gaan om letsel bij mensen als schade aan spullen. Bijvoorbeeld doordat iemand gewond raakt door een product van je, of een van je medewerkers een brand veroorzaakt. Een AVB-verzekering dekt in dit geval de schade, die soms wel eens in de miljoenen kan lopen. Door het afsluiten van de verzekering loop je geen risico op onvoorziene kosten. Bovendien voorkom je dat je onderneming in de financiële problemen komt door claims.

Een opdrachtgever, leverancier of branche stelt een AVB verplicht

AVB

Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is aan te raden omdat het je veel zorgen kan besparen. Ondanks dat het geen wettelijk verplichte verzekering is, wordt deze soms wel verplicht gesteld. Bijvoorbeeld door een opdrachtgever of leverancier van je bedrijf, zodat ze zeker weten geen onnodig financieel risico lopen. Er zijn bovendien een aantal branches waarbij de kans op een verplichte AVB groot is. Dit is onder andere het geval bij beroepen als gastouder, personal trainer, psycholoog, kapper, hovenier, aannemer, koerier en fotograaf. Door het afsluiten van een AVB hoef je geen omzet mis te lopen.

Ook interessant om te lezen: Meer weten over deze verzekering? Al eerder beschreven we de voordelen van een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.

Veel verzekerd voor relatief weinig geld

Als ondernemer kun je je tegen allerlei zaken verzekeren. Maar sommige verzekeringen zoals een arbeidsongeschiktheidsverzekering kunnen erg prijzig zijn. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering biedt veel verzekering voor relatief weinig geld. Al voor een paar tientjes per maand ben je verzekerd voor schade of letsel dat door jou of medewerkers veroorzaakt is.

Twijfel jij nog of je een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering wel nodig vindt? Bedenk dan goed of je zelf het financiële risico bij letsel of schade wel kan en wil dragen. De tijdsinvestering die het vraagt om een AVB af te sluiten hoeft je in ieder geval niet tegen te houden. Voor een ZZP’er of kleine onderneming kun je deze gemakkelijk online met een paar klikken aanvragen.

Ruim twee jaar geleden kondigde KPN aan per 1 september 2019 te stoppen met ISDN en PSTN. Onder deze dienstverlening vallen PSTN en ISDN1 en ISDN2 (zowel enkelvoudig als meervoudig). ISDN en PSTN maken plaats voor voice over IP (VoIP), een beter en goedkoper alternatief voor zakelijk bellen.

Na de bekendmaking van KPN, heeft de De Nederlandse Provider zich ingezet om de belangen van haar klanten zo goed mogelijk te vertegenwoordigen. Mede hierdoor hebben zij kunnen waarmaken dat de einddatum van ISDN verschoven is naar 1 april 2020. Klanten van De Nederlandse Provider hebben hierdoor meer ruimte om over te stappen naar VoIP bellen. Toch is het verstandig om niet al te lang te wachten met overstappen. Weten wat dit allemaal voor jouw bedrijf inhoudt? Lees dan hieronder verder. 

Wat betekent dit voor bedrijven met een ISDN-lijn?
Per 1 september 2019: end of service

De ISDN1 en 2 en PSTN-dienstverlening stopt op 1 september 2019. Actief onderhoud, monitoring, support en service zullen niet langer meer van toepassing zijn op deze verbindingen. De dienst blijft tot 1 april 2020 enkel actief op basis van best effort. 

Per 1 april 2020: end of life

Zoals eerder vermeld is de definitieve einddatum van ISDN verplaatst naar 1 april 2020. Dan worden de diensten in zijn geheel opgegeven. Je bent dan niet langer bereikbaar via ISDN.

Voor 31 maart 2020: nummers uitporteren

Voor 31 maart moeten alle nummers uitgeporteerd zijn. Doet je dit niet, dan worden de nummers gekoppeld aan de opgeheven lijnen. De nummers worden per 1 april 2020 door KPN in quarantaine gehouden, voor een periode van zes maanden. Je kunt er in die maanden niet meer bij. Voorkom dit door op tijd de overstap te maken naar VoIP telefonie. 

Per 1 oktober 2021: uitfasering ISDN 10/20/30

Er is niets veranderd aan de datum van uitfasering van ISND 10/20/30. Dit zal gewoon gebeuren op 1 oktober 2021. Toch is het verstandig om niet lang te wachten met het overzetten van deze diensten naar een toekomstvast alternatief. Je kunt bijvoorbeeld Hosted VoIP of SIP Trunk kiezen. 

Al met al, wacht niet te lang met het overstappen van de ISDN-lijn naar een toekomstvast alternatief. Je kunt met gemak overstappen naar een VoIP om zakelijk te bellen. Dit is een beter én goedkoper alternatief. 

Het aanvragen van een zakelijk krediet wordt steeds toegankelijker voor ondernemers. Er komen dan ook steeds meer aanbieders van leningen voor bedrijven en particulieren. Nadeel van dit grote aanbod is dat je door de bomen het bos al snel niet meer ziet. Het afsluiten van een zakelijk krediet is een belangrijke stap en je wilt dan ook een weloverwogen keuze maken. Voordat je een zakelijk krediet aanvraagt kun je jezelf en de aanbieder een aantal belangrijke vragen stellen die het proces een stuk eenvoudiger kunnen maken. Hieronder staan 5 belangrijke vragen die je kunnen helpen bij het afsluiten van een lening. 

Past de aflostermijn bij mijn behoefte?

Waarschijnlijk heb je zelf al wel een idee wat de beste aflostermijn zou kunnen zijn. Het is namelijk belangrijk dat je weet over welke periode je de schuld wilt gaan aflossen. Vraag  bij de aanbieder van de lening na of jouw ideale aflostermijn mogelijk is. Zorg ervoor dat je niet teveel afwijkt van jouw ideale aflostermijn. Met andere woorden, zoek een lening die bij je past.

Wat zijn de bijkomende kosten en het rentetarief?

Voordat je een lening aangaat is het belangrijk om de bijkomende kosten in beeld te krijgen zodat je niet voor onverwachte verassingen komt te staan. Zorg er voor dat je het nadrukkelijk vraagt aan de geldverstrekker zodat je exact weet wat het uiteindelijk gaat betalen.

Zakelijke lening aanvragen

Wat wordt mijn aflosschema?

Het is goed om je voor te bereiden door middel van een aflosschema. Leningen verschillen in het afbetalen tussen dagelijks, wekelijk en maandelijkse termijnen. Als je weet wanneer je moet aflossen kun je je hierop voorbereiden en er voor zorgen dat het geen problemen gaat opleveren.

Wanneer begint het aflossen?

Zorg ervoor dat je weet wanneer de aflossing begint. Het is niet prettig wanneer je onverwachts moet beginnen met aflossen en je mogelijk direct tegen schulden aanloopt.

Wordt mijn lening geregistreerd bij het BKR?

Het BKR is het Bureau Krediet Registratie. Het BKR registreert wie er leningen hebben afgesloten die nog niet zijn afbetaald. Wanneer jij in het BKR staat kan dit invloed hebben op volgende leningen die jij wilt aangaan, zoals een hypotheek of een andere privé lening. Wanneer je privé nog een lening zou willen aanvragen moet je dit voor jezelf bepalen voordat je een zakelijke rekening aanvraagt.

Het was rond eind maart 2018 toen Trump aan zijn publiek verkondigde een extra belasting op Chinese goederen te onderzoeken. Dit was het startschot van een steeds verder aanwakkerende handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China. Intussen riep de Chinese overheid Chinese bedrijven op om geen Amerikaanse landbouwproducten meer te kopen en werd de Chinese yuan (CNY) gedevalueerd. Trump noemt China op zijn beurt een Currency Manipulator en lachte zich een aap toen hij het over de invoerheffingen had. Het zijn slechts enkele wapenfeiten van het wedstrijdje armworstelen tussen Trump en Xi Jinping. En intussen lijkt de internationale markt zich in een egelstelling te positioneren. Het mag dan ook niet verbazen dat steeds meer beleggers op zoek gaan naar zogenoemde safe havens. Daar lijkt ook Bitcoin van te profiteren.

Van twee naar drie veilige havens

Wanneer we het over economische veilige havens hebben, hadden we het van oudsher over goud en zilver. Tijdens een economische crisis boomt de koers van edelmetalen zoals goud en zilver als geen ander. En ook nu is dat opnieuw de waarheid. Ten tijde van Trumps eerste aankondiging in 2018 schommelde de goudkoers nog rond de grens van €35.000,- per kilo goud. Begin juli 2019, net voor de totale explosie van de handelsoorlog, was de grens van €40.000,- in zicht. En intussen is deze grens al ruimschoots overschreden. Eenzelfde tendens zien we ook bij zilver, waarvan de koers sinds juli 2019 van €428,- naar €487,- klom. Andermaal een winnaar van de opflakkerende handelsoorlog tussen de VS en China.

Tot slot is er nog een andere lachende derde: Bitcoin. Het is al langer bekend dat Bitcoin het vooral goed doet wanneer het vertrouwen in het monetair systeem verderft. Wanneer we Ethereum betrouwbaar vinden, wagen we de sprong. En wanneer we Bitcoin Evolution betrouwbaar vinden, zullen we er al even snel in investeren. Onlogisch is dat niet. Maar net zoals bij goud en zilver hoeft het vertrouwen in de cryptomarkt niet toe te nemen om een opwaartse tendens te merken. Ook voor hen volstaat het dat het vertrouwen in de klassieke financiële markt afneemt, zoals dat nu het geval is. Het gaat nu eenmaal om veilige havens. Ook Bitcoin lijkt zich die rol toe te eigenen.

Bitcoin beleggers

Bitcoin als veilige haven

Dat Bitcoin als een veilige haven wordt beschouwd, mag dan wel contradictorisch klinken maar dat het voor een grote groep beleggers de waarheid is, is intussen toch al meermaals bewezen. En ook nu lijkt dat het geval te zijn, want Bitcoin lijkt zich analoog aan de goud- en zilverkoers te gedragen.

Ten opzichte van maart 2018, toen 1 Bitcoin nog ongeveer €6.500,- waard was, klokken we nu af rond de grens van €10.000,-. Het valt vooral op dat de koers van Bitcoin, net zoals deze van goud en zilver, vanaf het tweede kwartaal van 2019 begon te klimmen.

Toch zou Bitcoin zichzelf niet zijn indien er niet een aantal subtiele verschillen zijn. Terwijl goud en zilver nog steeds een opwaartse tendens kennen, lijkt Bitcoin immers rond de grens van €10.000,- te consolideren. Maar volgens analisten gaat het om niets meer of minder dan een correctie waar vooral altcoins en dus de bredere cryptomarkt van profiteren.

Hoe dan ook mag het duidelijk zijn dat de handelsoorlog tussen VS en China beleggers niet alleen richting goud en zilver stuurt, maar ook in de richting van Bitcoin en de ruimere cryptomarkt. En laat de handelsoorlog er nu net een zijn tussen twee landen die al langer de strijd met de cryptomarkt aangaan.