Category

Branches

Category

Het aantal coronabesmettingen en het aantal in het ziekenhuis opgenomen patiënten wordt alsmaar lager. De cijfers blijven stabiel laag en dit is natuurlijk goed nieuws. Steeds meer bedrijven en organisaties vragen het personeel om weer terug te komen naar kantoor of hebben hier plannen voor. We moeten ondanks alles 1,5 meter afstand houden en de hygiënemaatregelen moeten zorgvuldig nageleefd worden. Op de werkvloer kunnen nieuwe bestemmingen en verspreiding van het virus voorkomen worden door contactmomenten zoveel mogelijk te verminderen, groepsvorming tegen te gaan en de druk op openbare ruimtes te beperken.

’Terug-naar-kantoor-programma’

Wie had er begin dit jaar gedacht dat Nederland op dit moment bezig is met het opstellen van een ‘terug-naar-kantoor-programma’? Dat kon niemand zich een half jaar geleden voorstellen. Veel thuiswerkers missen het contact met collega’s, voelen zich eenzaam en missen de scheiding tussen werk en privé. Velen willen het liefst zo snel mogelijk weer terug naar hun ‘echte’ werkplek. Met het juiste ‘terug-naar-kantoor-programma’ wordt een terugkeer mogelijk en verantwoord, zo lang afstand, hygiëne en veiligheid vooropstaan.

Een veilige werkplek

Om de terugkeer naar de werkplek zo soepel mogelijk te laten verlopen, zijn er een aantal goede adviezen opgesteld. Het is een verstandige keuze om de medewerkers, wanneer mogelijk, een vaste werkplek toe te wijzen. Zorg dat bureaus op 1,5 meter afstand van elkaar staan. Ook kan er plexiglas geplaatst worden tussen de werkplekken. Zo creëer je een veilige en hygiënische werkplek. Hierdoor is niet alleen veilig contact tussen medewerkers mogelijk, maar ook tussen medewerkers en klanten of bezoekers. Zorg voor een coronaproof kantoor met looproutes, zodat niet iedereen kriskras door kantoor kan lopen. Eén van de belangrijkste adviezen is het schoonmaken en houden van werkplekken. Zorg ervoor dat schoonmakers voor of na werktijd beginnen met schoonmaken, zodat er zo min mogelijk contact wordt gemaakt met elkaar.

Essentiële benodigdheden

Om straks weer veilig te mogen werken op kantoor, kunnen er een aantal benodigdheden aangeschaft worden om alles soepel te laten verlopen. Staat jouw laptop vol met belangrijke documenten en bestanden? Is het de bedoeling dat deze informatie overgezet wordt naar jouw computer op kantoor? Zorg er dan voor dat je beschikt over een USB stick. Zo kan je op een veilige manier bestanden overzetten. Zet USB sticks in als relatiegeschenk, zodat niet alleen de medewerker maar ook jij als werkgever er profijt van hebt. Laat USB sticks bedrukken met naam, logo of tekst.

Op je werkplek aangekomen, zijn er nog een aantal andere coronaproof benodigdheden die je helpen om veilig te kunnen werken. Het is verstandig om bij de hoofdingang een desinfectiezuil te plaatsen. De paal is voorzien van een automatische dispenser zodat medewerkers en bezoekers met gedesinfecteerde handen het bedrijf betreden. Zorg dat er op elk bureau een antibacteriële handreinigingsgel staat en er een antibacteriële pen klaar ligt. De pen kan door meerdere mensen gebruikt worden doordat het materiaal een speciale toevoeging bevat dat bacteriën weert van de oppervlakte. Hygiënesleutels zorgen ervoor dat deuren en drukknoppen niet met de hand aangeraakt hoeven te worden.

Met de juiste voorbereiding en benodigdheden kunnen we (straks) op een veilige en hygiënische manier weer op kantoor gaan werken.

Duurzaamheid is een steeds belangrijker punt in de samenleving. Niet alleen particulieren letten er privé steeds meer op, ook bedrijven kunnen er inmiddels niet meer omheen. Een duurzame bedrijfsvoering is iets waar je als bedrijf niet alleen trots op mag zijn, het kan er ook voor zorgen dat toekomstige klanten voor jou kiezen en niet voor jouw concurrent. Maar hoe laat jij zien aan jouw (potentiële) klanten dat je groen bezig bent? Wij geven je een aantal handvatten waar je mee aan de slag kunt gaan.

Duurzaamheidskeurmerken

Op het gebied van duurzaamheid zijn een hoop verschillende keurmerken te verkrijgen voor bedrijven. Hiermee kun jij laten zien dat jouw bedrijf voldoet aan verschillende aspecten die bijdragen aan een groenere wereld. Heb jij nog geen duurzaamheidskeurmerk? Zorg dan snel dat je de keurmerken bemachtigd die bij jouw diensten of producten passen. Het wel of niet hebben van een keurmerk kan de keuze van klanten voor jouw bedrijf namelijk wel degelijk beïnvloeden in deze tijd van ‘groen’ bewustzijn.  

Tuin bij je bedrijfspand

Heb jij een tuin bij jouw bedrijfspand, dan is dit het perfecte ‘groene’ visitekaartje. Met jouw bedrijfstuin kun je namelijk al jouw bezoekers en voorbijgangers laten zien dat jouw bedrijf geeft om het milieu en de natuur en daar goed voor zorgt. Haal die tegels eruit en beplant de tuin met veel groen of creëer een nette, onderhouden insectentuin. Gebruik duurzaam tuingereedschap voor het onderhouden van je bedrijfstuin, want dan ben je pas helemaal groen bezig. Dit duurzame gereedschap kun je bijvoorbeeld kopen bij Conrad.

Duurzame vervoersmiddelen

Zoals je waarschijnlijk wel gehoord hebt, zijn uitlaatgassen een echte milieuvervuiler. Wil jij zo duurzaam mogelijk bezig zijn met jouw bedrijf, dan is de benzine- of dieselauto het eerste wat je moet laten staan. Bied je medewerkers voor korte afstanden een fiets aan, of voor grotere afstanden een treinreis. Daarnaast is de keuze voor een wagenpark met elektrische auto’s ook duurzaam. Deze auto’s kun aanschaffen, maar je kunt ze ook leasen of zelfs kortstondig huren als deelauto. Welke optie je ook kiest, wanneer jij wilt dat meer mensen duurzaam gaan reizen, moet je zelf ook het goede voorbeeld geven.

Plaats zonnepanelen op je dak

Zonnepanelen op bedrijfspand dak

Eén zichtbare manier om duurzaamheid uit te stralen, is het inzetten van het dak van je bedrijfspand voor het opwekken van zonne-energie. Sommige bedrijfspanden hebben zelfs zo’n groot dak dat daar met zonnepanelen ook voor de directe omgeving stroom opgewekt kan worden. Een bijkomend voordeel van deze investering in zonnepanelen is dat je energierekening er fors door omlaag gaat.

Vertel wat je doet aan duurzaamheid

Ben je oprecht een duurzaam bedrijf, dan mag je daar zeker trots op zijn. Schroom dan ook zeker niet om jouw klanten te vertellen wat jij als bedrijf allemaal doet om bij te dragen aan een groenere wereld. Vertel de weg die jij afgelegd hebt naar het verduurzamen van je bedrijf bijvoorbeeld op jouw website en maak er storytelling van in je uitingen op social media en eventuele andere reclame-uitingen. Er zijn immers steeds meer potentiële klanten die voorsorteren op duurzame aanbieders.

Vandaag de dag is ondernemen, zakendoen enorm veranderd en een goed draaiend onderneming is haast ondenkbaar zonder een adequate administratie. Als je wil starten met een onderneming dan moet je ook kennis hebben van administratieve zaken, je moet alles kunnen vastleggen, bijhouden en analyseren om de groei van je onderneming te garanderen. Pas als je optimale informatie tot je beschikking hebt, kan je besluiten voor de toekomst nemen.

Blockchain is een datasysteem die heel makkelijk kan bijstaan in dit proces, op de blockchain kan je makkelijk alle informatie en data opslaan. Van administratieve vastlegging tot contracten kunnen hier opgeslagen worden. Binnen de blockchain wordt alles via cryptografie beveiligd, dit is de veiligste manier om je contracten te waarborgen.

Op de blockchain wordt ook handelgedreven in crypto valuta, de blockchain werd met het oog op handel in crypto valuta ontwikkeld. Je kan op de blockchain cryptocurrencies kopen. Een blockchain is een hele reeks (ketting) aan computers (Nodes) die een blok vormen, hier worden steeds wiskundige formules door de Nodes opgelost. Een Node is een supersnelle computer die razendsnel werkt in het verwerken van opdrachten. Bij het vinden van een antwoord op de formules, komen er steeds crypto valuta vrij.

Bitcoin is de eerste crypto valuta die werd gecreëerd die vandaag de dag zo populair is geworden. De waarde van bitcoin is de jaren heen enorm gestegen. De financiële crisis rond 2009 tot 2011 hebben gemaakt dat bitcoin zoveel in waarde is gestegen. Het was begonnen met een waarde van $0.007 voor 1 BTC, vandaag is de waarde van 1 BTC gelijk aan ± $ 10,000. In elf jaren tijd is de populariteit van bitcoin dusdanig toegenomen dat de waarde is gestegen naar dit niveau.

De populariteit van de bitcoin heeft veel te maken met het feit dat heel veel mensen hun geld bij de banken hebben verloren tijdens de economische crisis toen. Heel veel ondernemingen zijn toen ook ondergegaan hierdoor. Men begon bitcoin als veilige manier te zien om hun geldwaarde te beschermen. Met de huidige COVID-pandemie is de wereldeconomie weer aan het afbrokkelen. Men ziet de bitcoin als een veilige manier om hun geld te beschermen. Dit zorgt voor de toename van de waarde van de bitcoin. Voor het verhandelen en gebruiken van bitcoin heb je geen bank nodig. Je hebt alleen internet, een wallet en geld nodig. Als je deze drie hebt kan je bitcoins kopen en bewaren, je hoeft je geld niet meer bij de bank te plaatsen. De betalingen voor de bitcoins kan je doen met een creditcard, bankovermaking, iDeal.

Heb je als ondernemer zakelijk vermogen dat je niet direct hoeft te investeren? Dan is het belangrijk om goed na te denken over wat je hiermee wil doen. Je wil immers het liefst dat dit geld een zo groot mogelijk rendement oplevert tot het moment dat je het weer nodig hebt. Bijvoorbeeld voor een toekomstige investering in je onderneming of voor je pensioen. Doordat de ECB de geldpersen momenteel vol aan heeft staan zijn er momenteel zeer lage spaarrentes. Een lage, of zelfs negatieve rente en inflatie kunnen ervoor zorgen dat je vermogen verdampt. Wat wel een betere kans geeft op een mooi rendement? Investeren in edelmetalen zoals zilver en goud zijn de eerste maanden van 2020 erg populair gebleken.

Relaties tussen de diverse investeringsmogelijkheden

De lage spaarrentes zorgen ervoor dat veel ondernemers op zoek zijn naar rendabelere investeringsmogelijkheden. Zo kun je bijvoorbeeld investeren in aandelen, crypto’s, vastgoed of edelmetalen. Iedere euro kan maar een keer geïnvesteerd worden. Daardoor is een tegengestelde tendens zichtbaar op de markten van de diverse investeringsmogelijkheden. Een afnemende vraag op een bepaalde markt zorgt meestal voor een toenemende vraag bij een of meerdere andere investeringsmogelijkheden. De afgelopen jaren waren vooral aandelen, vastgoed en cryptocurrency erg gewild. Vanwege diverse redenen lijkt 2020 meer het jaar van edelmetalen zoals goud en zilver te worden.

Stijgende koersen bij verschillende edelmetalen dit jaar

Stijgende koersen bij verschillende edelmetalen dit jaar

Hoewel er momenteel sprake is van een wereldwijde dip door de coronacrisis, worden veel nationale economieën flink gestimuleerd door de overheden. De afgelopen jaren was er een toenemende productie van onder andere computers, smartphones en zonnepanelen. Verwacht wordt dat de vraag hiernaar in de toekomst alleen maar zal groeien. In al deze producten wordt zilver verwerkt, en investeren in zilver lijkt dan ook een goed rendement op te gaan leveren. Lees meer informatie over het kopen van zilver.

Investeren in goud is daarnaast vooral populair in tijden van economische onzekerheid. Eerder was bijvoorbeeld al een toenemende vraag en daarmee stijging van de goudprijs te zien tijdens de kredietcrisis in 2008. De afgelopen jaren kwam de wereldeconomie overal weer redelijk op gang. Daardoor daalde de waarde van goud weer iets. Dit jaar lijkt de onderpresterende goudprijs tot een einde gekomen, nu begin 2020 de prijs ervan steeg tot het hoogste niveau in bijna zeven jaar tijd. Lees meer over goud kopen bij The Silver Mountain.

Mogelijke verklaringen voor de populariteit van edelmetalen

Na de kredietcrisis van 2008 kenden de meeste landen de afgelopen jaren een gezonde economische groei. In economisch voorspoedige tijden wordt vaak geïnvesteerd in vastgoed en aandelen. Deze leveren immers rendement op, terwijl rendement bij edelmetalen alleen door koerswinst behaald kan worden. Het jaar 2020 begon onrustig door geopolitieke spanningen in het Midden-Oosten. Daarnaast is er de afgelopen maanden grote economische onzekerheid ontstaan door de coronacrisis. Veel aandelenbeurzen fluctueren daardoor erg. Na een van de grootste crashes in de geschiedenis lijken de beurzen nu in mei iets opgekrabbeld. Toch is er zeker nog geen zicht op een einde van de onzekere financiële situatie. Hoewel er in veel landen al sprake is van versoepelingen van of opheffingen van maatregelen om het virus onder controle te krijgen, zullen veel bedrijven nog financiële gevolgen gaan ervaren.

De meesten van ons hebben privé een eigen auto en kennen het belang van goed verzekeren. Maar het is natuurlijk mogelijk dat je als ondernemer voor je bedrijf een of meerdere auto’s nodig hebt. Ook rondom je bedrijfsauto’s moet je goed verzekerd zijn. Daarbij is het ook belangrijk om vooruit te denken en risico’s als letselschade en schade aan een eventuele lading goed te verzekeren, zodat je op een ongelukkig moment als bedrijf niet met een financiële strop te maken krijgt.

AllRisk

Bij ieder voertuig ben je verplicht een verzekering voor wettelijke aansprakelijkheid (WA) af te sluiten. Hiermee ben je gedekt voor schade die je bij een ander veroorzaakt met jouw voertuig, maar niet voor schade aan jouw eigen voertuig. Wil je verzekerd zijn voor diefstal, inbraakschade en schade als gevolg van brand of natuurverschijnselen aan je bedrijfsauto, dan heb je een verzekering voor WA + Beperkt Casco nodig. Maar schade die jij of je medewerker zelf voorzaken bij een aanrijding wordt dan nog steeds niet vergoed. Wil je alle schade vergoed krijgen en altijd in een onbeschadigde bedrijfsauto kunnen rijden, dan ben je het beste af met een AllRisk verzekering. Die keert overigens niet uit wanneer er aantoonbaar sprake is van onverantwoordelijk gedrag.

Rechtsbijstand

Bij veel autoverzekeringen is het mogelijk om ook een rechtsbijstandverzekering af te sluiten, voor het geval je in een juridische kwestie verwikkeld raakt rondom een ongeluk. Het is immers niet altijd zo dat de veroorzaker de schuld erkent, en in het geval van letsel komt er sowieso vaak een lange juridische afwikkeling bij kijken. Om die kosten niet op dat moment te hoeven ophoesten, kun je je verzekeren voor juridische hulp middels een rechtsbijstandsverzekering. Die bijstand is dan overal in het land mogelijk, of je nu een letselschade advocaat in Utrecht of in Groningen in de hand wil nemen wanneer jij of je medewerker letsel opgelopen hebt. Overigens is het vaak wel zo dat de veroorzaker doorgaans ook de advocaatkosten van het slachtoffer moet betalen, en dat eventuele kosten voor het slachtoffer dus al vergoed worden. Ben jij of je medewerker veroorzaker, dan zou het wel degelijk lonen als je bijverzekerd bent voor rechtsbijstand.

Verzekering bedrijfsauto

Schadeverzekering inzittenden

Veroorzaak jij of je medewerker letsel bij jezelf of inzittenden, dan kun je geen beroep doen op de verzekering van een tegenpartij. Met een schadeverzekering voor inzittenden ben je hier wél voor gedekt. Zowel de bestuurder als de inzittenden kunnen letselschade en schade aan kleding of bagage vergoed krijgen. Het bedrag dat uitbetaald wordt staat gelijk aan de werkelijk geleden schade. Dit in tegenstelling tot een ongevallen-inzittendenverzekering, die enkel tot een vastgesteld bedrag uitkeert.

Lading

Heb jij bedrijfsauto’s waarin je goederen vervoert, dan doe je er verstandig aan om een ladingverzekering af te sluiten, zeker wanneer je lading een behoorlijke waarde vertegenwoordigt. Anders kan het zo zijn dat je bij inbraak wel de schade aan de auto vergoed krijgt, maar niet de gestolen lading. Of die lading nu jouw eigendom was of spullen van een klant zijn die je vervoert, het zou zonde zijn als je als onderneming uit eigen zak de geleden schade zou moeten betalen.

Het is nu voor veel ondernemers en bedrijven een lastige tijd om het hoofd boven water te houden. De plannen die iedereen aan het begin van het jaar gemaakt zijn moeten veelal bijgesteld worden, omdat de verwachtingen en voorspellingen 180 graden zijn omgedraaid. Heeft u zelf meerdere leningen lopen dan is het in deze tijd goed om deze nog eens onder de loep te nemen en te kijken of het anders kan. Wij hebben een aantal tips op een rijtje gezet om deze leningen over te sluiten.

Een lagere rente

De rentestand is op dit moment vrij laag. Dit kan voor u het moment zijn om de lening over te sluiten en zo op lagere maandlasten uit te komen. Belangrijk is wel dat u controleert of er voor u een boete geldt wanneer u de lening oversluit. Doordat u de huidige lening vroegtijdig aflost betekent dit voor de kredietverstrekker een verlies in inkomsten. Het kan zijn dat de kredietverstrekker hiervoor een boute in rekening brengt. U kunt natuurlijk wel uitrekenen of de boete opweegt tegen het financiële voordeel dat u bij uw nieuwe lening heeft.

Samenvoegen van verschillende leningen

Heeft u meerdere leningen lopen bij verschillende kredietverstrekkers? Dan kan het zijn dat u op deze leningen kunt besparen door deze samen te voegen bij één kredietverstrekker. Het is daarnaast ook overzichtelijker wanneer u alles op één plek geregeld heeft. Een lening oversluiten kan ondanks eventuele boetes tientallen euro’s per maand schelen.

Acceptatie door kredietverstrekker

Wanneer u een lening, welke vorm dan ook, wilt afsluiten of oversluiten zal de kredietverstrekker u situatie controleren en checken. De kredietverstrekker moet immers weten of u in staat bent om aan de financiële verplichtingen te voldoen. Wanneer u er voor kiest om de lening(en) over te sluiten zal u opnieuw gecheckt worden. Vaak is het zo dat wanneer de lening in bedrag niet toeneemt u opnieuw geaccepteerd wordt.

Looptijd van de lening

Mocht u voldoende financiële middelen hebben om de looptijd van de lening in te korten of een nieuwe lening voor een kortere periode af te sluiten dan kan dit ook schelen in het maandbedrag dat u voor de lening moet betalen. Ook hier geldt weer dat het goed is om een berekening te maken van de besparing en eventuele kosten die verbonden zijn aan het oversluiten.

Het is altijd goed om financiële zaken op een rijtje te hebben, maar teveel betalen voor een lening is ook niet nodig. Mocht u het lastig vinden laat u dan adviseren over de mogelijkheden.

Een goede vergaderzaal creëren staat of valt bij de juiste verlichting. Slechte verlichting zorgt ervoor dat vergaderingen stroef verlopen en dat de concentratie laag blijft, terwijl goede verlichting juist kan zorgen dat het allerbeste uit alle medewerkers gehaald wordt. Het beste is om voor led TL verlichting of led panelen te gaan in dit soort ruimtes. Waarom dit zo goed is, leggen wij uit in deze blog.

Motivatie en concentratie

Led TL buizen en andere led lampen zijn perfect voor het verhogen van de motivatie, concentratie en focus van medewerkers. Zeer belangrijk in vergaderruimtes dus. Hoe komt dit? Led verlichting heeft een hoge lichtopbrengst. Met bijvoorbeeld led TL buizen wordt dus een grote hoeveelheid aan krachtige verlichting verspreid. Ouderwetse lampen hebben juist een lage lichtopbrengst. Uit onderzoek blijkt dat lampen met een lage lichtopbrengst zorgen voor de aanmaak van melatonine. Dit slaaphormoon zorgt ervoor dat er een seintje aan de hersenen gestuurd wordt dat het tijd is om te gaan slapen. Met andere woorden, hier worden medewerkers moe van. Bij lampen met een hoge lichtopbrengst is dit niet het geval. Dankzij dit soort lampen worden medewerkers juist gefocust, geconcentreerd en dus meer gemotiveerd. Zo blijft iedereen erbij tijdens een vergadering.

In kantoorruimtes en vergaderzalen is het verder wel belangrijk om te gaan voor koud-witte verlichting. Hoe kouder de verlichting namelijk is, hoe meer dit lijkt op daglicht. Koude verlichting is beter voor de concentratie dan warme verlichting. Ook door warme verlichting (dat meer een gele gloed heeft en lijkt op bijvoorbeeld kaarslicht) wordt de aanmaak van melatonine namelijk gestimuleerd.

Goede zichtbaarheid

Goede zichtbaarheid

Nu kunnen medewerkers zeer gefocust zijn, maar als al het papierwerk op de tafels en de andere onderdelen niet goed zichtbaar zijn wordt het alsnog geen productieve werkdag. Door die hoge lichtopbrengst zijn led TL buizen en led panelen hiervoor ook de beste oplossing. Er wordt een grote hoeveelheid krachtige verlichting mee verspreid, waardoor u hiermee verzekerd bent dat iedereen zijn of haar werk gewoon goed kunt blijven zien.

Weinig schaduwen

De hoge lichtopbrengst van led TL buizen en led panelen is nog ergens goed voor, namelijk dat er hierdoor geen schaduwen ontstaan op het werkblad, maar ook niet op de computerschermen waarmee tijdens vergaderingen eventueel gewerkt wordt. Dit komt ook door gelijkmatige lichtspreiding van dit soort lampen. Ook hiermee wordt gezorgd dat u altijd alles goed kunt blijven zien tijdens vergaderingen.

De beste verlichting voor vergaderzalen vindt u dus in led panelen en led TL verlichting, waarmee gezorgd wordt voor goede zichtbaarheid, weinig hinderlijke schaduwen en gemotiveerde medewerkers. De perfecte keuze voor de beste werkresultaten.

Betreft jouw bedrijfsvoering alleen kantoorwerk, dan maak je je waarschijnlijk weinig zorgen over veiligheid op de werkvloer. Natuurlijk ben je volgens de Arbowet verplicht om voor een veilige werkplek te zorgen, maar naast ergonomische maatregelen is er verder weinig nodig om risico’s uit te sluiten. Maar er zijn natuurlijk sectoren waarbij dit heel anders ligt. Vooral in de bouw, de elektrotechniek en de (petrochemische) industrie zijn er reële risico’s op bedrijfsongevallen. Het is niet voor niet zo dat in Nederland jaarlijks 200 duizend ongelukken plaatsvinden op de werkvloer. In 4.300 gevallen ontstaat er hierdoor letsel dat soms blijvend van aard is. In zestig gevallen leidt het ongeval zelfs tot de dood van het slachtoffer. Alle reden dus om te investeren in veiligheid op de werkvoer. Hoe? Je VCA halen!

VCA-cursus

De afkorting VCA staat voor Veiligheid, Gezondheid en Milieu Checklist Aannemers. De cursus en het bijbehorende certificaat zijn bedoeld om mensen bewuster te laten omgaan met hun eigen veiligheid en gezondheid en die van hun collega’s en de gevolgen van de werkzaamheden op het milieu in acht te nemen. De cursus, die je kunt volgen via VCAcursus.nl, is er in drie verschillende varianten voor verschillende doelgroepen. Voor medewerkers op de werkvloer is er de basiscursus VCA, die ook wel B-VCA wordt genoemd. Voor jou als leidinggevende óf zzp’er is er de VCA VOL-cursus. Dit staat voor Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden. De derde variant is voor leidinggevenden en intercedenten in de uitzend- of detacheringsbranche en heet VIL-VCU (Veiligheid voor Intercedenten en Leidinggevenden – Veiligheids Checklist Uitzend- en detacheringbureaus).

Niet jezelf uit de markt prijzen

Er zijn verschillende redenen denkbaar om te investeren in veiligheid op de werkvloer. Ten eerste is er natuurlijk de veiligheid en gezondheid van je personeel. Dat is niet alleen in hun belang, maar ook in jouw belang als ondernemer. Niet alleen vanwege potentieel ziekteverzuim, maar ook omdat bedrijfsongevallen een juridische nasleep kunnen krijgen die je veel geld kan kosten. Maar een minstens zo goede reden om te investeren in VCA voor jou en je eventuele medewerkers, is het feit dat steeds meer opdrachtgevers het VCA-diploma verplicht stellen bij het vergeven van klussen. Bij sollicitatieprocedures wordt van de medewerker-in-spé ook steeds vaker verwacht dat hij het VCA-diploma kan overleggen. Je prijst jezelf dus uit de markt door achter te blijven. Zowel personen als bedrijven kunnen zich laten certificeren.

Veiligheid op werkvloer

Hoe behaal je je VCA?

Het VCA-diploma kan op drie manieren behaald worden. Jij of je medewerkers kunnen een klassikale cursus volgen, maar het is ook mogelijk om de cursus online te volgen. Een derde optie is om het lesmateriaal te bestellen en zelfstudie te doen. De cursus wordt alle gevallen afgerond met een examen. Doe je de zelfstudie, dan moet je het examen laten afnemen bij een erkend examenbureau dat in het bezit is van het keurmerk van de Nederlandse Raad voor Training en Opleiding (NRTO).

Kleine bedrijven en statistieken

Als kleine ondernemer vind je het misschien financieel niet interessant om in VCA te investeren. De statistieken zijn echter tegen je. Relatief veel bedrijfsongevallen vinden namelijk plaats bij kleine bedrijven met minder dan tien medewerkers. Om het noodlot niet te tarten, is het verstandig om toch te investeren in die VCA-cursus.

Het coronavirus heeft een grote impact op uw dagelijkse leven. Voorheen ging u naar uw werk om daar aan het werk te gaan maar helaas is dat op dit moment even niet mogelijk en moet u thuis toch een goede werkplek creëren. Misschien heeft u dat nog niet helemaal op de rit en bent u nog een beetje zoekende. Waar moet een goede thuiswerkplek eigenlijk aan voldoen?

Eisen aan een thuiswerkplek

  1. Goede bureaustoel: het inrichten van een thuiswerkplek start met het kiezen van een goede bureaustoel. Een goede bureaustoel is een stoel waarbij aan de zitpositie en het comfort niks ontbreekt. U moet de stoel in zithoogte in ieder geval kunnen verstellen. Het liefst ook in de hoek van de zitting en de hoogte en hoek van de rugleuning. De armen dienen te rusten op armleuningen.
  2. Bureau: de tweede stap is het kiezen van een bureau. De afmetingen van het bureaublad dienen minimaal 120 centimeter breed en 80 centimeter diep te zijn. De diepte is van belang om voldoende afstand te bewaren tot het beeldscherm van een computer of laptop.
  3. Computer of laptop met internet: het gebruik van een computer of laptop met internet is niet meer weg te denken tijdens het werken. Een device dient u bijna de gehele dag te gebruiken. Dus hoe beter het apparaat des te effectiever u kunt werken.
  4. Veilig internet: u moet veilig online kunnen werken. Dit kan door de internetverbinding te laten verlopen via VPN (Virtual Private Network). Log thuis in op het bedrijfsnetwerk en u zult worden gezien als een onderdeel van dit netwerk.
  5. Verlichting: als u de mogelijkheid heeft, kies dan voor een ruimte met voldoende daglicht. Hierdoor hoeft u geen gebruik te maken van kunstlicht. Mocht u gebruik moeten maken van kunstlicht, kies dan voor indirecte verlichting. Deze verlichting wordt naar boven uitgestraald en via het plafond gereflecteerd.
  6. Communicatietools: u ziet uw collega’s in deze periode minder dan voorheen, maar dit betekent echter niet dat er geen communicatie kan plaatsvinden. Maak gebruik van de diverse communicatietools, zoals: Google Drive, Microsoft Teams of Skype. Via deze tools kunt u met collega’s bestanden uitwisselen, chatten en videobellen.
  7. Duidelijke communicatie: juist in deze periode is het belangrijk om goed te blijven communiceren, zodat er geen onduidelijkheid kan ontstaan. U kunt daar zelf u steentje aan bijdragen door uw agenda goed up to date te houden.
  8. Opgeruimde werkplek: misschien heeft u nooit eerder thuisgewerkt en bent u nu aangewezen op een thuiswerkplek. Zorg ervoor dat de ruimte waar u gaat werken is opgeruimd. Een opgeruimde ruimte zorgt er immers voor dat u niet wordt afgeleid. Daarnaast kunt u met uw gezinsleden afspraken maken over thuiswerken. Bijvoorbeeld als de deur dicht is, mag ik niet storen.

We moeten nog wel even verder in deze situatie dus probeer er het beste van te maken.