Category

Startende ondernemer

Category

Je hebt je baan opgezegd en je start net met je eigen onderneming. Iets waar je trots op kunt zijn. En nu? Waar moet je je als startende ondernemer allemaal mee bezig houden? Wat moet je allemaal doen om succesvol te worden? Hieronder geven we 10 tips hoe jij een vliegende start te maken als ondernemer.

1. Schrijf een ondernemingsplan

Voor jezelf heb je vast al een idee wat je wil gaan doen. Maar heb je dit al op papier gezet, oftewel een ondernemingsplan geschreven? Geen enkel bedrijf start zonder een plan. Een ondernemingsplan is tenslotte de basis van je bedrijf. Hierin staat onder andere wat jouw bedrijf is en wat je aanbiedt. Ook staat hierin een marketingplan en een concurrentieanalyse. Tevens zit in een ondernemingsplan een overzicht van de kosten die je verwacht, met daarbij de verwachte inkomsten.

2. Logo en huisstijl

Je ondernemingsplan is geschreven, maar nu is het tijd om naar buiten toe te gaan communiceren dat je er bent. Dat begint met een logo. Je logo is iets dat herkenbaar moet zijn. Er zijn verschillende bureaus die voor jou een logo kunnen ontwerpen. Ook heb je een eigen huisstijl nodig. Denk hierbij aan kleurgebruik, lettertype, lettergroottes enzovoort. Hier zijn ook mogelijkheden voor om dit uit te besteden. Bij Drukkerij De Voogt kun je bijvoorbeeld ook zelfs schrijfmappen, ordners, presentatiemappen of verpakkingen laten bedrukken in je eigen huisstijl. 

3. Website maken

Een website is in feite een online visitekaartje. Met WordPress kun je eenvoudig zelf een website maken. Het is een handig CMS-systeem waarbij je kunt kiezen uit heel veel verschillende thema’s. Deze thema’s zijn helemaal aanpasbaar naar jouw wens en je kunt zelf gemakkelijk tekst toevoegen en aanpassen. Heb je een website nodig die een iets complexer systeem nodig heeft? Of heb je geen verstand van webdesign? Dan kun je je website laten maken, want ook hier zijn bureaus voor. Belangrijk met een website is dat het vooral gemakkelijk is in het gebruik voor de bezoeker. Zo wordt User Experience steeds belangrijker. Wanneer je op zoek bent naar een webdesigner, vraag dan of hij of zij zich hiermee bezighoudt.   

Tips startups

4. Visitekaartjes laten drukken

Met een website heb je in feite een online visitekaartje, maar offline visitekaartjes zijn ook nog steeds belangrijk. “Ja, maar alles gaat toch tegenwoordig digitaal?”
Dat klopt inderdaad, maar een visitekaartje is wel heel handig als je bijvoorbeeld tijdens een evenement potentiële klanten spreekt. Zorg ervoor dat je ze bij je hebt en dan kun je een visitekaartje aan deze persoon geven. Zo stimuleer je dat diegene contact met jou opneemt na het evenement. Bovendien is het een vorm van netwerken. Je weet tenslotte nooit of je iemand in de toekomst nodig hebt.

5. Marketing

Als startende ondernemer wil je zichtbaarheid en naamsbekendheid. Dat gaat natuurlijk niet zonder marketing. Zorg ervoor dat je je daarin verdiept of iemand ‘in huis’ neemt die hier goed in is. Als startende ondernemer kun je het beste beginnen met online marketing. Kanalen die je kunt inzetten zijn bijvoorbeeld Google Ads, of social media zoals Facebook, LinkedIn, Instagram of YouTube. De keuze voor de kanalen is afhankelijk van de branche waar jouw bedrijf zich in bevindt.

6. Financiering aanvragen

Je gaat natuurlijk kosten maken als bedrijf. Wellicht investeer je zelf in je onderneming. Zo niet, dan is het misschien handig om financiering aan te vragen. Voor het aanvragen van financiering voor jouw start-up zijn er verschillende mogelijkheden. Laat je hierover goed informeren door partijen die hierin gespecialiseerd zijn. Ook zijn er evenementen speciaal voor ondernemers, waar je als start-up je pitch kunt houden voor potentiële investeerders.

Kantoor of vanuit huis?

Heb je al nagedacht waar je gaat werken? Wil je op kantoor werken of vanuit huis? Beiden heeft zijn voordelen. Een kantoor is prettig omdat je dan een fijne werkomgeving hebt met goede kantoorvoorzieningen. Zo blijft werk en privé ook gescheiden. Vaak kun je een kantoorruimte huren die je deelt met andere bedrijven, waardoor je ook in contact kunt komen met anderen en je je niet alleen hoeft te voelen. Een nadeel van een kantoor is dat je een maandelijkse huur moet betalen, wat je bij vanuit huis werken niet hebt. Een ander voordeel van vanuit huis werken is dat je gewoon thuis kunt blijven en tussendoor huishoudelijke activiteiten kunt doen. Waar sommige mensen het ervaren als het niet kunnen scheiden van werk en privé, ervaren anderen het als een betere werk-privé balans.

Als startende ondernemer zijn er dus genoeg dingen waar je over na kunt denken. Hier boven staan in ieder geval een van de belangrijkste dingen die je als start-up absoluut niet mag vergeten. Zet de eerste stap en schrijf een ondernemingsplan.  

Den Haag, 10 juli 2019 – De zomervakantie is in een deel van Nederland officieel gestart. Ook veel startende ondernemers gaan er binnenkort tussenuit. Voor hen is het belangrijk om naast alle vakantievoorbereidingen ook te zorgen dat zij uiterlijk woensdag 31 juli de btw-aangifte en -betaling over het tweede kwartaal indienen. De Belastingdienst maakt dit voor startende ondernemers eenvoudig via het nieuwe ondernemersportaal ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’, waarop zij inloggen met DigiD of eHerkenning. Voor alle startende ondernemers met vragen over de btw-aangifte, geeft de Belastingdienst tips voor een goede en tijdige btw-aangifte en -betaling.

In het eerste halfjaar van 2019 registreerde de Kamer van Koophandel 118.103 startende ondernemers, 11% meer dan in het eerste halfjaar van 2018.* Veel startende ondernemers blijken vragen te hebben voor de Belastingdienst over het doen van btw-aangifte: “Wanneer moeten de aangifte en betaling worden opgestuurd? Moet je ieder kwartaal btw-aangifte doen, óók als je geen omzet hebt gedraaid? En wat heb je nodig om btw-aangifte te doen?” Voor deze en andere startersvragen heeft de Belastingdienst het platform belastingdienst.nl/starters.

Tips voor de btw-aangifte en -betaling
Met de deadline voor de btw-aangifte over het tweede kwartaal in aantocht (31 juli), geeft de Belastingdienst startende ondernemers zes aandachtspunten die helpen bij een goede voorbereiding en het doen van de daadwerkelijke aangifte.

1. Noteer de deadlines voor de btw-aangifte. Zet de data voor de btw-aangifte en -betalingen als geheugensteuntje in je agenda. Stel twee weken voor iedere deadline een herinnering in, dan houd je de data altijd op je netvlies en voorkom je een verzuimboete. De deadlines voor de kwartaalaangiften zijn: 31 juli, 31 oktober, 31 januari en 30 april.

2. Gebruik het nieuwe ondernemersportaal ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’ op belastingdienst.nl en log in met je DigiD (eenmanszaak) of eHerkenning. Voor het gebruik van Mijn Belastingdienst Zakelijk hoef je niets extra’s te regelen. Het oude portaal blijft in ieder geval dit jaar nog bestaan.

3. Zorg voor een goede administratie en houd deze wekelijks bij. Met een goede administratie is het doen van de btw-aangifte makkelijker en ben je sneller klaar. Een goede administratie begint bij een goed, liefst online, boekhoudpakket dat past bij jouw onderneming. In hoofdstuk vier van het Handboek ondernemen van de Belastingdienst lees je hoe je stapsgewijs een goede administratie opzet.

4. Doe altijd aangifte, ook als je een keer geen btw hoeft af te dragen of terugkrijgt. Heb je een kwartaal geen omzet gedraaid? Ook dán moet je btw-aangifte doen. Je geeft dan via je btw-aangifte door dat je niets hebt aan te geven.

5. Lage omzet? Check dan of de nieuwe kleineondernemersregeling iets voor jou is.
Ondernemers met een jaaromzet onder de € 20.000 kunnen vanaf 1 januari 2020 gebruikmaken van de nieuwe kleineondernemersregeling (KOR). Je wordt dan vrijgesteld voor de btw en hoeft dan geen btw-aangifte te doen. Lees meer op belastingdienst.nl/kor.

6. Geef correcties door. Ben je vorig kwartaal een factuur vergeten mee te nemen in de btw-aangifte? Of heb je al btw-aangifte gedaan maar ben je toch nog iets vergeten aan te geven? Geen probleem. Je kunt correcties tot maximaal € 1.000 meenemen in de volgende btw-aangifte. Bij een hoger bedrag kun je een correctie doorgeven via het online formulier op Mijn Belastingdienst Zakelijk.

Onlangs bij de KvK aangemeld?
Heb je je onlangs als ondernemer aangemeld bij de KvK? Dan kan het zijn dat er nog geen btw-aangifte in het portaal voor je klaarstaat. Je ontvangt dan je eerste btw-aangifte van de Belastingdienst op papier.

Ga voor meer informatie en hulpmiddelen voor startende ondernemers naar belastingdienst.nl/starters.

U staat aan het begin om uw restaurant uit te breiden met een bar, maar wat komt daar allemaal bij kijken? Met dit artikel wordt er dieper ingegaan op de benodigdheden voor het openen van een bar.

De mogelijkheden voor een bar

  • U kunt kiezen voor een bar zonder personeel. Aan deze bar kunnen geen gasten zitten en zal enkel en alleen gebruikt worden voor het personeel om daar drankjes te kunnen maken.
  • U kunt ervoor kiezen om uw bar als wachtruimte te laten dienen. Hierbij is er meestal een speciaal personeelslid voor de bar wie de gasten voorziet van een lekker drankje wanneer de gasten wachten op een vrij tafeltje.
  • Een bar kan als aanvulling van het restaurant dienen. Hierbij kunnen de gasten van het restaurant zowel aan een tafel als de bar een lekker drankje nuttigen of een lekker hapje eten.

Voordat u een keuze maakt voor 1 van de bovenstaande mogelijkheden, is het natuurlijk wel van belang om de doelgroep en het concept van uw restaurant te analyseren. Op deze manier zorgt u ervoor dat uw restaurant een algeheel plaatje wordt.

Plaats en ruimte van de bar

Het is van belang om te bepalen hoeveel ruimte u heeft voor de bar en op welke plaats u de bar wenst. Om dit goed in kaart te brengen kunt u zich de volgende vragen stellen:

  • Heb ik voldoende ruimte voor de benodigde materialen bij de bar?
  • Is de ruimte en plaats geschikt voor het werkende personeel?
  • Wil ik de bar aar de voorkant, in het midden of liever achterin het restaurant?
  • Wat wil mijn doelgroep bij de bar? Willen zij alleen wat drinken en wachten of willen zij daar ook een hapje eten?

Dit zijn belangrijke vragen om zo de efficiëntie van de bar te benutten

De benodigde materialen

Na dat u alles op een rijtje heeft gezet wat betreft het type bar, plaats en de ruimte, is het tijd om te inventariseren welke materialen u nodig heeft. Hierbij kunt u denken aan:

  • Een koffiemachine.
  • De benodigde glazen passend bij de geserveerde dranken.
  • Een ijsmachine voor de ijsblokjes.
  • Apparatuur voor de bar.
  • Koelkasten voor frisdranken of wijnkoelkasten van horecatraders.com.

Wanneer je kiest om een eigen bedrijf te starten moet je rekening houden met een aantal zaken. Natuurlijk is stap 1 je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Daarnaast is het belangrijk om ook uit te zoeken welke verzekeringen belangrijk zijn om af te sluiten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Mocht je deze zaken allemaal op een rijtje hebben dan is het tijd om van start te gaan en dan is het goed om te kijken welke kantoorartikelen je allemaal nodig hebt.

Zo is het goed om visitekaartjes te laten maken. Indien je dan interessante klanten / relaties tegenkomt kun je gemakkelijk je gegevens achterlaten. Maar ook andere zaken zijn handig om bij de hand te hebben. Denk hierbij aan notitieblokken, briefpapier, printer, laptop of PC.

Het lijkt misschien vanzelfsprekend dat je deze zaken nodig hebt, maar vaak wordt hier in eerste instantie niet gelijk aan gedacht en worden eerst andere zaken geregeld. Wat wel verstandig is, is om te wachten met het aanschaffen van deze spullen tot er ergens een aanbieding is. Zo kan het veel schelen waar en wanneer je de kantoorartikelen koopt. Kijk bijvoorbeeld eens naar goedkope cartridges.

 

 

Je hebt je bedrijf ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, je hebt een website ontwikkeld en je bent helemaal klaar om aan de slag te gaan met jouw bedrijf. Het liefst heb je het meteen ontzettend druk, maar voor veel startende ondernemers is dit helaas niet de werkelijkheid als ze net begonnen zijn met hun bedrijf. Wat je moet doen om het meteen lekker druk te krijgen met jouw nieuwe business, lees je in dit artikel.

Het drukken van visitekaartjes

Iedere ondernemer heeft professionele en aantrekkelijke visitekaartjes nodig. Een visitekaartje is niet alleen professioneel, maar kan je ook echt klanten opleveren. Kom je bijvoorbeeld op een evenement en raak je hier in gesprek met een mogelijke klant, dan wil je wel een visitekaartje kunnen geven. Het ontwerpen en drukken van visitekaartjes lijkt misschien veel werk, maar dit kun je gelukkig helemaal uit handen geven aan een drukkerij als Drukland. Je kiest zelf het ontwerp, je geeft dit ontwerp door aan de drukkerij en de drukkerij print de kaartjes zoals jij jouw visitekaartjes voor ogen had.

Reclame maken voor jouw bedrijf

Als je jouw bedrijf hebt ingeschreven, is het belangrijk om de naam van jouw nieuwe organisatie zo groot mogelijk te maken. Dit gebeurt niet zomaar, maar hier moet je je echt actief voor inzetten. Door reclame te maken voor jouw bedrijf, kun je veel naamsbekendheid genereren. Je kunt bijvoorbeeld een advertentie zetten in de krant, maar je kunt ook folders, flyers of brochures verspreiden in de buurt of posters ophangen. Net zoals bij de visitekaartjes het geval is, kun je dit drukwerk ook laten drukken door een online drukkerij als Drukland. Je kiest zelf het ontwerp of laat dit ontwerp door een professionele designer maken, je geeft aan hoeveel reclamemiddelen je wil laten drukken en de online drukkerij gaat voor jou aan de slag.

Eventueel kun je er ook voor kiezen om andere promotiemiddelen te laten drukken voor jouw bedrijf, zoals stickers. Stickers zijn voordelig om te produceren, maar hebben wel een groot bereik en zijn dus erg effectief.

Als jong bedrijf zul je veel moeite moeten steken in je naamsbekendheid. Zonder naamsbekendheid kun je immers niet groeien. Hoewel je er voor kunt kiezen om helemaal zelf te werken aan promotie van je bedrijf, is dit vaak niet de ideale methode. Er is altijd wel iemand anders die de klus beter kan klaren dan jij. Daar zitten vaak grote voordelen aan, al mag het dan wat kosten.
Een specialist aan het werk
Marketing is tegenwoordig grote business, met zo veel bedrijfstakken dat zelfs marketingbedrijven delen van het werk uitbesteden. Naamsbekendheid komt niet alleen maar voort uit een mooi logo, een mooie reclame en mooie verkooppraatjes. Er zijn allerlei manieren om voor naamsbekendheid te scheppen, zoals SEO teksten, online adverteren en franchising. Deze marketingmethodes kunnen een grote stimulans voor een beginnend of gevestigd bedrijf zijn.Waarom uitbesteden?
Het grote voordeel van je marketing uitbesteden is dat op die manier specialisten doen waar ze gespecialiseerd in zijn. Jij hebt je eigen expertise, die je inzet in je bedrijf. Als jij je bezighoudt met bedrijfsmarketing, wend je je aandacht af van je hoofdtaak. Het is meestal veel efficiënter om zo’n taak uit te besteden. Het kost in dat geval wel geld, maar dit geld verdien je allicht terug door een stijgende omzet. Doordat jij je hier niet mee hebt hoeven bezighouden ben je bovendien vrij van zorgen. Granton Marketing kan de marketing voor je bedrijf doen.

Taken uitbesteden heeft de toekomst
Het uitbesteden van taken is een populair fenomeen. Er zijn genoeg mensen die een baan zoeken en die bereid zijn taken over te nemen van ondernemers. Zo heeft de ondernemer tijd om zich met zijn kerntaken bezig te houden, en weet hij dat de taken in handen zijn van specialisten. Het is een ideale situatie.