Category

Zakenreis

Category

Is het nou eigenlijk nodig om een reisverzekering te hebben als je op zakenreis gaat? Het is niet verplicht maar zeker handig om te hebben. Je hebt apparatuur bij je die je nodig hebt om contact te houden en je werk makkelijker te maken. Het is dan belangrijk om ervoor te zorgen dat alles goed verzekerd is.

Als je zelf een doorlopende reisverzekering hebt dan hoef je je vaak geen zorgen te maken. Bijna alle reisverzekeraars zorgen ervoor dat je goed bent verzekerd voor diefstal van je apparatuur. Toch keren ze niks uit op het moment dat je bijvoorbeeld je laptop even onbeheerd op je hotelkamer achterlaat en deze gestolen wordt. Het is daarom handig om je polisvoorwaarden nog een keer goed te lezen voor je op zakenreis gaat. Je wilt namelijk niet voor verrassingen komen te staan voor als er iets gebeurd.

Er bestaan overigens wel speciale reisverzekeringen voor zakenreizen, de zogenaamde zakenreisverzekeringen. Deze hebben vaak een ruimere dekking voor de apparatuur die je meeneemt. Als je zelf ondernemer bent is en je regelmatig op zakenreis gaat, is het aan te raden  om een dergelijke zakenreisverzekering af te sluiten. Je privé reizen zijn hierbij doorgaans ook gewoon meeverzekerd.

Reis je voor je  werkgever, vraag dan of jouw werkgever een collectieve reisverzekering heeft voor zakenreizen. Controleer wel wat hiervan de dekking is en je misschien toch nog een particuliere reisverzekering af moet sluiten. Voor het vergelijken van particuliere reisverzekeringen kan je het beste kijken op reisverzekering.nl. Hier kan je de reisverzekeraars vergelijken naar jouw wensen.

Zaken doen in China is wel even iets anders dan zaken doen met België of bijvoorbeeld Duitsland. De Chinezen zijn compleet anders op zakelijk gebied en het is belangrijk om je hier goed op voor te bereiden. Hieronder vind je 5 onmisbare tips voor als jij zaken wilt gaan doen in China.

  1. Kies voor een betrouwbaar vertaalbureau

De kans is vrij groot dat je de Chinese taal niet of onvoldoende beheerst. Fouten worden niet makkelijk geaccepteerd in China. Het versturen van documenten met fouten erin is dan ook ‘not done’. Je hebt een betrouwbaar en ervaren vertaalbureau nodig. Je kunt dan uitstekend terecht bij Vertaalbureau Fairlingo. Deze vertaalservice werkt in de cloud en garandeert je een hoogwaardig resultaat tegen een betaalbare prijs.

  1. Een bezoek aan China

Een bezoek aan China is een absolute must voordat je zaken met dit land gaat doen. Laat belangrijke documenten vertalen om te kunnen inzetten bij het vinden van zakenpartners. Natuurlijk is het ook handig om een goede tolk mee te nemen of om een betrouwbare tolk in China in te schakelen. Je kunt uiteraard geheel op eigen gelegenheid naar het land reizen om op zoek te gaan naar zakelijke kansen, maar er zijn ook speciale reizen voor ondernemers die zaken willen gaan doen met China. Wanneer je op handelsmissie gaat, dan is de kans groter dat je naar huis gaat met de visitekaartjes van belangrijke potentiële zakenpartners op zak.

  1. De juiste partijen contacteren

Jij bent niet de eerste Nederlandse ondernemer die zaken wil gaan doen met China. Er zijn zelfs behoorlijk wat bedrijven uit ons land actief op de zakelijke markt in China. Om deze reden zijn er in het land speciale diensten voor Nederlandse bedrijven. Het is aan te raden om deze partijen eens te benaderen voor meer informatie en advies. Denk niet alleen aan overheden, maar bijvoorbeeld ook aan brancheorganisaties en instanties.

  1. Leer de zakelijke etiquette

Het is heel belangrijk om bekend te raken met de Chinese zakelijke etiquette. Ga je met een Chinese zakenpartner (of mogelijk toekomstig zakenpartner) naar een restaurant? Houd er dan rekening mee dat de partij die dit etentje voorgesteld heeft de rekening betaalt. Het delen van de rekening is een absolute taboe. De zakencultuur in China bestaat voor een aardig deel uit entertainment. Karaoke is bijvoorbeeld erg populair, ook tijdens zakelijke uitjes. Tijdens dit entertainment mag er niet over zaken worden gesproken. Tot slot is het heel belangrijk om iedereen aan te spreken met de achternaam. Voornamen zijn in China niet erg belangrijk. Waar wij in Nederland iemand met de voornaam benoemen gebeurt dit in China met de familienaam. De volgorde is hier ook op aangepast. Wanneer je iemand met voor- en achternaam aan wil spreken, dan noem je eerst de achternaam en dan de voornaam.

  1. Bouw kennis op

Chinezen verwachten dat je veel van China weet als je zaken met het land wilt doen. Houd hier dus rekening mee en bouw zo veel mogelijk kennis op voorafgaande aan je gesprekken met mogelijke partners. Zorg ervoor dat je alles weet over het politieke klimaat, over de economische stand van zaken, over de cultuur en natuurlijk over het land zelf.

Van de 40 miljoen overnachtingen die toeristen in 2014 in Nederlandse hotels doorbrachten hadden ruim 16 miljoen nachten een zakelijke achtergrond. Daarmee zijn zakelijke toeristen verantwoordelijk voor twee van de vijf overnachtingen in Nederlandse hotels. Dat blijkt uit het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2015 van NRIT Media, CBS, NBTC Holland Marketing en CELTH. Het aantal nachten dat binnen en buitenlandse zakelijke toeristen in Nederlandse hotels doorbrachten is vorig jaar met 3,1 procent gegroeid ten opzichte van 2013. In het eerste half jaar van 2015 zette die groei door en nam het aantal zakelijke overnachtingen met 2,8 procent toe.

De meeste buitenlandse zakenreizigers die in hotels verbleven kwamen uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Duitsland. Van de toeristen die uit China, Italië en Japan kwamen, was meer dan 45 procent zakenreiziger.

Motieven-meerdaags-bezoek-buitenlandse-toeristen-2014--15-11-18

Zakelijk toerisme geeft meer uit
Zakenreizigers geven meer geld uit aan hun reis dan vakantiegangers. Zo besteedde in 2013 een Nederlandse zakenreiziger die in Nederland verbleef gemiddeld 350 euro per persoon per zakenreis. Een Nederlandse vakantieganger gaf in 2014 in eigen land gemiddeld zo’n 166 euro per persoon per vakantie uit. Buitenlandse zakenreizigers geven het meest uit. Zij besteedden vorig jaar gemiddeld 1035 euro per persoon per trip, terwijl buitenlandse vakantiegangers gemiddeld 600 euro per persoon uitgaven.

Zakenreizigers geven vooral meer uit aan hun reis en verblijf dan recreatieve toeristen. Het grootste deel van de zakelijke overnachtingen wordt doorgebracht in hotels van het duurdere segment. Van alle zakelijke overnachtingen wordt 87 procent doorgebracht in 3, 4 of 5 sterren hotels, bij de niet-zakelijke reizigers is dit 76 procent.

Zakelijke-overnachtingen-in-hotels-naar-provincie-15-11-18

Meeste zakelijke overnachtingen in Noord-Holland
De meeste zakelijke overnachtingen (6,9 miljoen) vonden vorig jaar plaats in Noord-Holland. Dat is 42 procent van alle zakelijke overnachtingen in Nederlandse hotels. Amsterdam speelt daarbij een belangrijke rol. Daar werden 28 procent van alle Nederlandse zakelijke overnachtingen doorgebracht.
De minste zakelijke overnachtingen werden in Flevoland doorgebracht. In deze provincie is het marktaandeel zakelijke overnachtingen wel het grootst. Van alle hotelovernachtingen in die provincie had 65 procent een zakelijke achtergrond. Ook in onder meer de provincies Utrecht, Noord-Brabant en Zuid-Holland was het aandeel zakelijke overnachtingen groter dan het aandeel recreatieve overnachtingen.

Zakelijke-en-niet-zakelijke-overnachtingen-naar-maand-2014-15-11-18

Voor en na de zomervakantie
De meeste zakelijke overnachtingen vinden plaats in de twee maanden voor en de twee maanden na de zomervakantie. De dip in het aantal zakelijke overnachtingen in de zomer periode wordt voor hotels ruimschoots gecompenseerd door de komst van meer vakantiegangers.

De koffers zijn gepakt, de zonnebril staat op de neus en het paspoort in de hand. Kortom, helemaal klaar voor vakantie. Maar wacht, hoe gastvrij zijn de inwoners van je vakantiebestemming eigenlijk? Uit onderzoek van Hotels.com onder duizend Nederlanders blijkt dat buurland Duitsland als meest gastvrije land uit de bus komt.

Beter een goede buur, dan een verre vriend. Onze oosterburen zijn qua gastvrijheid het meest geliefd onder Nederlandse reizigers; Duitsland pronkt op de eerste plek van de top 10 meest gastvrije landen. Turkije is met haar hartelijke inwoners, die bekend staan om het uitnodigen van gasten voor een zoet kopje Turkse thee, goed voor een tweede plaats. Nederlandse reizigers waarderen de Spaanse vriendelijkheid waarmee een bord paella wordt voorgeschoteld met een derde plek in de top 10.

Opmerkelijk is dat het merendeel van de landen in de top 10 Europese landen betreft. Maar liefst zes van de tien landen, die door Nederlandse reizigers als meest gastvrij worden beschouwd, scharen zich onder de Europese unie. Zal de gastvrijheid misschien al beginnen bij de douane?

De meest gastvrije landen volgens Nederlandse reizigers

1. Duitsland (8%)
2. Turkije (7%)
3. Spanje (6%)
4. Griekenland (5%)
5. Thailand (4%)
6. Indonesië (4%)
7. Italië (4%)
8. Verenigde Staten (4%)
9. Verenigd Koninkrijk (3%)
10. Zweden (3%)

Bron: Hotels.com

The post Duitsland is het meest gastvrij volgens Nederlanders appeared first on Zaak en Reizen.nl.

San Francisco is nieuwkomer in top 10, Moskou zakt weg

Utrecht – Net als voorgaande jaren waren in 2014 Parijs en Londen de populairste bestemmingen bij zakenreizigers uit de Benelux. Buiten Europa blijven Singapore en New York de lijst aanvoeren. Dat blijkt uit de top 10 zakenreisbestemmingen die BCD Travel, marktleider in zakenreismanagement, jaarlijks opstelt.

Tegenstellingen in Zuid-Europa: Spanje opnieuw in trek, Italië gaat achteruit
BCD Travel baseert deze rangschikking op het totaal aantal vlieg- en treintickets verkocht in 2014 voor buitenlandse zakenreizen vanuit België, Nederland en Luxemburg. Parijs en Londen zijn veruit de meest bezochte bestemmingen voor zakenreizigers uit de Benelux. Samen vertegenwoordigen ze 52% van de verkochte tickets uit de top 10. De sterkste stijger in die top 10 is dit jaar Kopenhagen, Milaan is sterk gedaald en Zürich valt voor het eerst in jaren buiten de top 10. Madrid is, zoals vorig jaar al verwacht, aan een comeback bezig door het economische herstel van Spanje.

“Ook in 2014 geen grote verrassingen in onze topbestemmingen: Parijs, Londen, Frankfurt en München nemen al enkele jaren steevast de top vier in. Italië zakt steeds verder weg door de kwakkelende economie, terwijl Spanje opvallend goed scoort: Madrid en Barcelona staan in de top 15, en ook bij de sterkste overall stijgers vinden we enkele Spaanse steden terug” zegt Diederik Banken, Vice President Commercial Benelux bij BCD Travel.

Stabiliteit in het Midden-Oosten, Rusland krijgt klappen
In de topbestemmingen buiten Europa zijn er meer verschuivingen: Singapore en New York blijven koplopers, maar Dubai komt steeds dichterbij. Opvallend is dat er tussen de vele Oosterse steden weer een tweede Amerikaanse bestemming in de top 10 verschijnt: San Francisco is flink gestegen en staat op de tiende plaats. De aanwezigheid van enkele van de meest succesvolle bedrijven in Californië, sowieso een belangrijke economische regio, en de aantrekkingskracht van Silicon Valley met zijn vele start-ups verklaren die stijging.

“Dat Singapore op de eerste plaats blijft staan hoeft niet te verbazen: de stadstaat is een hub voor de hele APAC-regio en blijft een belangrijke bestemming. Ook Dubai en Istanbul blijven redelijk stabiel: zij profiteren van hun positie als poort naar het Oosten. De grootste verandering in de lijst vinden we bij Moskou. De bestemming krijgt klappen, wat uiteraard te danken is aan de economische sancties en de moeilijke economische omstandigheden,” zegt Diederik Banken. “Deze trends, zowel die binnen als buiten Europa, bevestigen nogmaals dat de zakenreissector een betrouwbare weerspiegeling biedt van de globale economische en politieke situatie”.

Nieuwe white paper biedt bedrijven stappenplan voor opstellen travel risk policy

Utrecht – Uit een recent onderzoek van BCD Travel, marktleider in zakenreismanagement in de Benelux, blijkt dat travelmanagers de veiligheid en gezondheid van reizigers even belangrijk vinden als kostenbesparingen. Toch heeft nog steeds één op de drie bedrijven geen travel risk policy. BCD Travel heeft een handleiding gemaakt die travelmanagers in staat stelt om direct te beginnen met het opstellen van een travel risk beleid.

De white paper Travel Risk Management: Keeping Business Travelers Safe and Secure beschrijft stap voor stap wat organisaties moeten doen om de veiligheid van hun medewerkers op zakenreis te garanderen en geeft advies over hoe de juiste mensen te betrekken, welke gegevens te verzamelen, hoe te communiceren met reizigers, etc. Ook geeft de white paper tips om het reisbeleid te monitoren en up-to-date te houden. Concrete voorbeelden illustreren ten slotte hoe bedrijven zoals Ikea travel risk management in de praktijk toepassen.

BCD Travel vroeg eind vorig jaar 510 travelmanagers naar hun prioriteiten. Uit het onderzoek blijkt dat de veiligheid van reizigers zelfs belangrijker is dan efficiëntie, reizigerstevredenheid en milieu. De drie grootste uitdagingen in travel risk management bestaan uit een gebrek aan:

  • Iemand binnen de organisatie die verantwoordelijk is voor travel risk management
  • Ondersteuning door het management
  • Naleving van het reisbeleid

Andere belemmerende factoren zijn:

  • Onvoldoende kennis van travel risk management
  • Geen betrokkenheid van medewerkers
  • Bezorgdheid over gegevensbeveiliging
  • Gebrek aan mogelijkheden om medewerkers te traceren en risico’s te beoordelen

“Zakenreizigers krijgen regelmatig te maken met risico’s, vooral wanneer ze naar een onbekende buitenlandse bestemming reizen. Toch zijn travelmanagers slecht voorbereid op die risico’s, en de mogelijke juridische en financiële gevolgen. Veel organisaties hebben geen travel risk policy en weten niet waar hun medewerkers zich bevinden tijdens een zakenreis. Vaak weten ze zelfs niet wie de naasten van een medewerker zijn om contact mee op te nemen bij noodgevallen. Met onze handleiding helpen we organisaties op weg”, zegt Diederik Banken, Vice President Commercial Benelux bij BCD Travel.

De white paper over travel risk management is beschikbaar via deze link.

Ondanks spectaculaire daling olieprijs stijgen prijzen vliegtickets
Utrecht, Nederland, 18 december 2014 – In Europa en Noord-Amerika zullen de prijzen voor vliegtickets niet zakken onder invloed van de dalende olieprijs. Ook hotelovernachtingen worden door het economisch herstel en een toenemende vraag duurder. Dat stelt Advito, expert op het gebied van zakenreizen, in een nieuwe kwartaalupdate van de Industry Forecast.

Wereldwijd wordt een economische groei verwacht in 2015. Ook de zakenreissector verwacht voor volgend jaar een groei in de vraag naar zakenreizen. Met name in Europa en Noord-Amerika zullen daardoor de prijzen van vliegtickets en hotels verder stijgen. In andere regio’s, zoals Azië, Afrika en het Midden-Oosten, stijgen de prijzen o.a. vanwege de concurrentie van lowcostcarriers niet.

“Luchtvaartmaatschappijen zorgden onlangs voor opschudding bij brancheorganisaties en passagiers. Het ziet er namelijk niet naar uit dat ze hun ticketprijzen gaan verlagen, ondanks de sterke daling van de olieprijs. De fuel hedging wordt daarbij als excuus aangehaald, hoewel ze daar momenteel veel minder gebruik van maken dan de afgelopen jaren. De olieprijs is met meer dan een kwart gedaald, maar de hoge brandstoftoeslagen blijven vooralsnog gehandhaafd”, zegt Inge Stok, Director EMEA bij Advito.

Enkele andere conclusies uit de update:

  • Hoewel de economische situatie wereldwijd verbetert, kunnen plotselinge wijzigingen in belangrijke opkomende markten zoals China en Rusland de stabiliteit verstoren;
  • Hotels bieden steeds vaker ‘pre-paid’ prijzen aan die lager liggen dan de onderhandelde corporate tarieven. Maar vaak gelden voor deze tarieven uit de toeristische sector andere voorwaarden.

De volledige Advito 2015 Industry Forecast is te vinden op www.advito.com.

Voor iedere ondernemer komt dat de dag dat hij zijn eerste zakenreis gaat maken. Meestal begint dat nationaal, later komen daar vaak internationale bestemmingen bij. Het spreekwoord zegt dat alle begin moeilijk is, het is daarom belangrijk goed voorbereid op reis te gaan.

Waaruit bestaat een goede voorbereiding?
Als eerste wordt hierbij gedacht aan een goede presentatie van het product of dienst die u verkoopt. Bij een zakelijke afspraak is het daarom belangrijk dat u het product of dienst ‘in de vingers’ heeft. U moet weten waarover u spreekt. Soms kan het handig zijn een korte en bondige Microsoft powerpoint presentatie op uw tablet te kunnen laten zien.
to-write-224591_640
Wat neemt u mee?
Desgevraagd zal iedere ondernemer het bekende lijstje opdreunen. Gebruik een kwalitatief goede koffer, zoals die van het merk Rimowa, waarin een net pak niet zal kreuken. Zorg er ook voor dat er voldoende visitekaartjes in het borstzakje van dat pak zitten. Gebruik eventueel zo’n handige laptop trolley en vergeet vooral niet dat stekkers in het buitenland vaak afwijkend zijn.

Wat is echt onmisbaar?
Uw orderblok! Kent u ze nog? In het pre-digitale tijdperk werden hierop de orders genoteerd en door de klant ondertekend. Dat oude orderblok is verdwenen en tegenwoordig heeft de e-mail die taak overgenomen. Maar feitelijk bedoel ik niet het fysieke orderblok, maar het mentale: focus op het uiteindelijke doel van uw zakenreis. Dat doel bestaat meestal uit het aanhalen van de band met uw afnemer en uiteindelijk het binnenhalen van een opdracht. Het mentale orderblok is dus onmisbaar op uw zakenreis.

Bent u regelmatig lang onderweg voor uw bedrijf? Moet u elke keer weer op zo een lange zakenreis? Ver van huis, lang weg en dat allemaal voor de zaak. Wat dacht u ervan om eens een verre reis achter uw zakenreis te plakken?

Wij hebben voor u de expert in Verre Reizen. Deze expert is 20 jaar achter elkaar tot de beste specialistische reisorganisatie uitgeroepen. Alles wordt voor u tot in de puntjes verzorgd. Alle uithoeken van de wereld zijn hier bekend, zodat u het beste advies kunt krijgen.
Zo kunt u uw zakenreis combineren met wat ontspanning. Na al dat harde werk heeft u dat zeker verdiend!

Kijkt u hier voor meer informatie over alle Verre Reizen.