Category

Marketing

Category

Veel ondernemers grijpen het begin van een nieuw jaar aan om te kijken naar wat er beter kan binnen de onderneming. Dat is maar goed ook, want met een groeiend aantal zzp’ers in Nederland moet je actie ondernemen om op te vallen in je branche.

Dat doe je door aan de slag te gaan met SEO. Net zoals de voorgaande jaren is er weer een aantal SEO trends voor 2022 vastgesteld dat je niet mag missen. In dit artikel lees je de tien beste SEO tips voor dit jaar.

1. Denk aan FAQ of stappenplan

Sinds een tijdje is Google zo ingericht dat de zoekmachine een FAQ of stappenplan uitlicht in de zoekresultaten. Daarom is het aan te raden om bij belangrijke artikelen of content op je website een FAQ toe te voegen. Dit hoeft niet voor iedere pagina, maar past bijvoorbeeld goed bij een homepage of een ‘over ons’ pagina.

2. Meta description is belangrijk in 2022

Waar je ook zeker aandacht aan moet besteden, is de meta description van de verschillende pagina’s van je website. Er zijn nog steeds te veel platformen waarvan de meta description niet SEO geoptimaliseerd is. Dat is zonde, want daarmee verlies je veel bezoekers in Google. Let daarom op duidelijke en aantrekkelijke descriptions met focus keywords waar veel naar gezocht wordt.

3. Content is king: schrijf goede teksten

De laatste jaren is de kwaliteit van de content op je website alsmaar belangrijker aan het worden. We kunnen wel stellen dat het spreekwoord ‘content is king’ is uitgevonden voor 2022. Focus daarom op content die daadwerkelijk interessant en kwalitatief is in plaats van ‘lege’ teksten waarin niets anders dan belangrijke keywords staan. Een online marketing bureau kan je helpen met dergelijke SEO teksten van kwaliteit.

4. Update oude content met nieuwe informatie

Wanneer je al de nodige goede content op je platform hebt staan, is het aan te raden om alle blogs en content eens na te gaan en aan te vullen waar nodig. De kans is namelijk groot dat bepaalde informatie verouderd is of niet meer kloppend is. Pak daarom bestaande artikelen en blogs aan en geef ze een frisse update waardoor ze (weer) interessant worden voor de zoekmachines.

5. Denk aan interne links op je website

In 2022 mag er ook meer aandacht worden geschonken aan de interne links op je website. Wanneer je de laatste jaren je website volledig SEO up-to-date hebt gehouden, is de kans groot dat je in ieder geval wat interne links hebt toegevoegd. Dit jaar draait het om nog meer links toevoegen die interessant kunnen zijn voor je bezoekers en potentiële klanten. Ga dus alle pagina’s en blogs eens na om te kijken wat je kunt aanpassen en toevoegen.

6. Focus op user experience (UX) van website

Wat je ook zeker niet mag vergeten in dit nieuwe jaar is om de user experience (UX), oftewel de gebruiksvriendelijkheid, van je website te verhogen. Dat is een SEO tip die je eigenlijk ieder jaar na moet gaan. Hierbij moet je kijken naar hoe lang het duurt voordat je website volledig geladen is en hoe interactief je website is. Ga het liefst voor een website die minder dan 3 seconden nodig heeft om te laden.

7. Maak je website mobielvriendelijk

Hebben we het over de user experience van je website dan hebben we het ook over de mobielvriendelijkheid. Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone om informatie op het internet op te zoeken. Een website wordt op een mobiele telefoon anders gepresenteerd dan op een laptop. Om je bezoeker zo snel en goed mogelijk de juiste informatie voor te schotelen is het belangrijk dat je website volledig mobielvriendelijk is.

8. Kijk naar mogelijkheden voor video marketing

De laatste jaren is video marketing belangrijker geworden. Zo zien we dat je in 2022 kunt scoren met blogposts die je niet alleen schrijft maar ook opneemt als video. Op die manier kan de bezoeker zelf weten waar hij de voorkeur aan geeft: of lezen of luisteren en kijken. Met behulp van video marketing kun je je positie in Google flink verhogen.

9. Optimaliseer content voor voice search

Vergeet ook niet dat steeds meer mensen gebruik maken van voice search om een zoekopdracht op Google te doen. Dat betekent dat het heel interessant kan zijn om je content aan te passen op dergelijke zoekopdrachten. Bij voice search gebruikt men toch net andere woorden of zinnen dan wanneer ze typen, dus onderzoek zeker eens de mogelijkheden van geoptimaliseerde voice search content voor jouw website.

10. Kies voor long tail keywords in tekst

Tot slot is het goed om te weten dat je SEO teksten tegenwoordig beter scoren wanneer je gebruik maakt van zogeheten long tail keywords. Dat zijn keywords die bestaan uit meerdere specifieke woorden in plaats van uit één woord. Heb je een sportschool in Utrecht dan zul je bijvoorbeeld beter gevonden worden op ‘goede sportschool Utrecht’ dan op ‘sportschool’. Hiermee zorg je ervoor dat je een gerichter publiek naar je website trekt.

Als bedrijf kun je anno 2021 nauwelijks om online marketing heen. Tenzij je enkel in een klein netwerk van kennissen zakendoet, moet je investeren in het bereiken van je doelgroep. Die doelgroep doet tegenwoordig heel veel online, en daarom verdient dat domein ook veel aandacht. Dit kun je als bedrijf zelf proberen het hoofd te bieden, maar je kunt deze zaken ook uitbesteden. We bespreken vier redenen om je online marketing uit te besteden aan een extern bedrijf.

Bredere marktkennis

Een eigen marketingafdeling kan natuurlijk opgetuigd worden met mensen die links en rechts bij bedrijven ervaring hebben met online marketing voor bedrijven. Maar een bredere kennis van het reilen en zeilen op de markt wat betreft online marketing kan het verschil maken. Daarom kun je als bedrijf beter profiteren van de kennis van experts die veel verschillende bedrijven helpen met hun online marketing. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de experts van Digitalmonks.nl. Zij werken alleen in de meest competitieve markten en slagen erin al hun klanten bij zoekresultaten op de eerste pagina te laten verschijnen op hun generieke zoekwoorden.

De beste marketingtools

Om op een slimme en effectieve manier gestalte te geven aan online marketing, kun je gebruikmaken van verschillende professionele tools. Deze tools vergen echter wel flinke investeringen die voor kleine en middelgrote bedrijven vaak te prijzig zijn. Een gespecialiseerd online marketing bureau móet wel over deze tools beschikken om hun werk op een professionele manier uit te voeren. Daar kun je als bedrijf van meeprofiteren door zo’n bureau in te schakelen.

Waardevolle feedback

Tegenwoordig is marketing minder gericht op zendgedrag en meer gericht op de behoeftes van de klant. Als bedrijf kan het heel lastig zijn om die knop om te zetten, omdat je jezelf op een bepaalde manier wilt presenteren. Juist dan is het belangrijk om onpartijdige feedback te krijgen van experts. Dit kan zeer waardevol zijn voor het slagen van je online marketingcampagne, en de nieuwe inzichten kunnen ook weer nieuwe inspiratie opleveren.

Redenen om je online marketing uit te besteden

Betere schaalbaarheid

Hoewel je constant bezig moet blijven met online marketing, zijn er wel pieken en dalen in de tijd die het vergt. Heb je te maken met een eigen marketingafdeling, dan kan dit ertoe leiden dat men soms te weinig om handen heeft en soms juist handen tekort komt. Uitbesteden van online marketing bied je meer schaalbaarheid op de inzet van marketing. Dit is ook een stuk efficiënter.

Allemaal goede redenen dus om te overwegen je online marketing over te laten aan een extern bureau. Denk in voordelen en niet in kosten, wat een optimale marketingcampagne verdient zichzelf ook weer terug.

Wanneer je denkt aan een vertaalbureau, dan zul je waarschijnlijk niet denken dat jouw organisatie er eentje nodig heeft. Toch blijkt dit na verloop van tijd voor veel organisaties wel het geval te zijn. Dit kan door diverse redenen komen, maar over het algemeen ligt internationalisering hieraan ten grondslag. Dit kan komen doordat jouw onderneming internationale klanten begint aan te trekken of juist doordat je zelf voet probeert te krijgen in het buitenland. In deze blog vertellen we je hoe een vertaalbureau je hierbij kan helpen en hoe jij het juiste vertaalbureau voor jouw organisatie kunt vinden!

Het juiste vertaalbureau vinden

Het is raadzaam om voordat de internationalisering ingezet wordt al een vertaalbureau in de arm te nemen. Zo kun je voordat het écht nodig is alvast kennis maken met het vertaalbureau en erachter komen of het bureau dat je voor ogen had te vertrouwen is en je je kunt vinden in de werkwijze van het bureau. Het gaat tenslotte wel om belangrijke documenten en daarnaast staat de juistheid van de vertalingen aan de basis van jouw eventuele internationale succes. Je wilt hierin dus altijd een partij aan je zijde hebben waar je op een fijne manier mee kunt samenwerken en die je daarnaast niet hoeft te controleren. We raden je aan om in ieder geval gebruik te maken van een beedigd vertaler. Dit zijn vertalers die specifieke gradaties gehaald hebben en dus een soort keurmerk dragen. De gemiddelde kwaliteit van beëdigde vertalers ligt hoger dan de kwaliteit van niet-beëdigde vertalers en je bespaart jezelf dus een hoop tijd door enkel met beëdigde vertalers te werken.

Waar heb je een vertaalbureau voor nodig?

Een vertaalbureau kan jouw organisatie op diverse manieren ondersteunen. De meest voor de hand liggende manieren liggen hem in het vertaalwerk dat dicht op de werkzaamheden van de organisatie staat. Denk hierbij aan het vertalen van de website, de visie, het motto en bijvoorbeeld flyers van de organisatie. Een andere belangrijke taak die een vertaalbureau kan uitvoeren is het vertalen van juridische stukken. Denk hierbij aan wetten die van kracht zijn in het gebied waar jij naartoe wilt. Zo weet je zeker dat je niet per ongeluk een wet overtreedt in het land waar jij voet aan de grond probeert te krijgen! Als je overigens op zoek bent naar een vertaalbureau, bekijk dan zeker eens de mogelijkheden bij Urgentvertalen!

Online marketing bureaus hebben het enorm druk gekregen dankzij de corona crisis. Veel bedrijven hebben hun omzet terug zien lopen naar nul.

De Corona crisis heeft het nodige teweeg gebracht. Zowel privé als zakelijk. Veel bedrijven zaten met de handen in het haar toen ze hun omzet terug zagen lopen naar nul. Er werd wanhopig gezocht naar een oplossing en die werd online gevonden. De online marketing branche is dan ook één van de sectoren die goed garen heeft gesponnen van de Corona lockdowns. Henri van online marketing bureau HV Media vertelt hoe hij deze periode heeft ervaren.

“Veel bedrijven hebben hun website en webwinkel nogal verwaarloosd en daar liepen ze keihard tegen aan toen ze hun fysieke winkel moesten sluiten. Omdat ondernemers zelf wel inzagen dat e-commerce activiteiten de enige mogelijkheid was om toch wat omzet te genereren, gingen ze massaal op zoek naar specialisten in online marketing”, zegt de SEO specialist. “Er werd door bedrijven en masse aangeklopt bij online marketingbureaus en ook ons bureau wisten ze te vinden. We zijn met ons team volle bak aan de gang gegaan om bedrijven op weg te helpen zodat ze deze moeilijke tijd door zouden kunnen komen. Dat is niet zo eenvoudig als vaak gedacht wordt. De grootste misvatting is toch wel dat mensen denken dat bovenaan in Google staan betekent dat alle problemen voorbij zijn en de omzet vanzelf zal stijgen. Zo werkt het echter niet”, stelt Henri.

De online marketeer van het online marketing bureau legt uit dat mooie online resultaten fijn zijn maar dat er meer nodig is om van online bezoekers ook kopers te maken. “Een degelijk plan van aanpak kan alleen vastgesteld worden als wij duidelijke antwoorden krijgen op belangrijke vragen. Wat maakt een bedrijf of website nu zo uniek in de markt? Wat zijn de unique selling points? Welke zoekwoorden zijn relevant voor de doelgroep? Hoe zorg je ervoor dat je opvalt in de zoekresultaten? Hier nemen wij de nodige tijd voor en ons advies aan ondernemers was vaak om even pas op de plaats te maken. Meer bezoekers op de website is leuk, maar wat we willen zijn kopende klanten. Het is de uitdaging van online marketingbureaus om bezoekers die drempel over te krijgen”, aldus de SEO specialist. Online marketing heeft een grote vlucht genomen en online zichtbaar zijn blijft ook belangrijk nu de wereld er weer wat normaler uitziet. “Ondernemers zijn aan het denken gezet en ze zetten niet alles meer op één kaart door bijvoorbeeld hun product alleen via een fysieke winkel aan te bieden. Een goede website en een goede vindbaarheid in Google horen sinds Corona echt bij het ondernemerschap”, aldus Henri.

Wil je Pinterest aan de content kalender van jouw bedrijf toevoegen? Dan is het handig om het verschil te weten tussen Pinterest en andere platforms, zoals Facebook of Instagram. Ieder medium vraagt om een andere strategie en in dit artikel leggen we je uit waarom! 

De houdbaarheidsdatum van een post

Het eerste verschil tussen Pinterest en andere platforms is de houdbaarheidsdatum van een post. Want een post op Pinterest is een stuk langer houdbaar. Plaats je een post op Facebook of Instagram? Dan verdwijnt je post al snel tussen de grote massa. Zo is een tweet op Twitter gemiddeld zo’n achttien minuten houdbaar. Terwijl een pin op Pinterest maar liefst zo’n vier maanden houdbaar is. 

Bij Pinterest is het tevens zo dat mensen constant jouw pin weer tegenkomen en deze kunnen (re)pinnen. Daardoor kan het zo zijn dat je na één jaar nog nieuwe websitebezoekers krijgt door die ene pin. Dit kan je veel nieuwe klanten opleveren en dit maakt de return on investment (ROI) op Pinterest erg groot. 

Pinterest is minder sociaal 

Pinterest is minder sociaal

Facebook en Instagram zijn platforms waar je constant in contact staat met andere gebruikers. Daar is het aantal volgers vooral een indicatie van hoe interessant de content of de persoon erachter is. 

Dat is bij Pinterest niet aan de orde. Bij Pinterest staat niet de gebruiker, maar de content centraal. Je kunt wel gebruikers volgen, maar dat is niet het belangrijkste doel van het platform. Op Pinterest zijn gebruikers veel meer anoniem. 

Het belangrijkste doel van Pinterest is om zo veel mogelijk gebruikers te inspireren. Het doel van jou als ondernemer is om die geïnspireerde bezoekers vervolgens naar jouw website te krijgen! 

Engagement op Pinterest

Bij Pinterest is engagement (het pinnen en repinnen van content) heel belangrijk. Om je eigen engagement met de gebruikers te vergroten, moet je weten wat pinners in jouw branche willen zien. Dit kun je doen door veel gebruikers te volgen die passen in jouw plaatje van de ideale klant. Zo weet je direct welke content het goed doet bij jouw doelgroep. 

Bij Pinterest ligt de focus echt op de content. Pinterest marketing is interessant, omdat de content een stuk langer houdbaar is dan de posts op andere platforms. Ben je nieuwsgierig geworden naar voor welke branches Pinterest vooral interessant is en hoe jij een goede Pinterest strategie opzet? Ontdek het dan in dit zeer uitgebreide Pinterest marketing artikel. 

Hoewel veel marketing online plaatsvindt, is adverteren op straat nog steeds een veelgebruikte en effectieve methode voor bedrijven. Posters drukken en op strategische plekken laten plaatsen kan een zeer effectieve methode zijn om mensen te bereiken, maar flyeren heeft bijvoorbeeld ook zijn voordelen. We bespreken een viertal verschillen tussen die twee methodes.

Flyers kunnen kortingscoupon zijn

Het handige van een flyer, is dat je er potentiële klanten extra mee kunt prikkelen om iets af te nemen bij jouw bedrijf door er een kortingscode op te zetten. Tegen inlevering van de flyer kan men dan korting claimen op een product of dienst. Zo heb je ook redelijk goed onder controle dat men er maar eenmalige gebruik van kan maken. Iedereen krijgt immers maar één flyer aangeboden, en tenzij je die van een ander uit de prullenbak vist, blijft het bij die ene. Op posters werkt dit niet, omdat men hier geen fysiek exemplaar van kan meenemen. Een kortingscode die alleen gereproduceerd hoeft te worden kan simpel vaker door dezelfde persoon gebruikt worden.

Hoeveelheid informatie

Wil je je bedrijf of je product op een snelle, pakkende manier onder de aandacht brengen? Dan kan dat uitstekend met een treffende poster. Omdat dit een vorm van marketing is die enkel in het voorbijgaan opgemerkt wordt, moet je er bij een poster altijd voor zorgen dat voorbijgangers in een oogopslag de boodschap kunnen waarnemen. Dat betekent een sterk beeld met een korte passende tekst. Ruimte voor gedetailleerde informatie is, dat wil zeggen: wel op de poster maar niet in de waarneming van de voorbijganger. Wil je juist wel informatie kunnen overbrengen over bijvoorbeeld je assortiment of de verhuizing van je winkel of restaurant, dan kun je beter kiezen voor een flyer. Omdat mensen deze in de hand gedrukt krijgen, kunnen ze ook de tijd nemen om deze aandachtig door te lezen.

Andere kosten

Het adverteren met behulp van posters is een vorm die weinig productiekosten oplevert, tenzij je echt op grote schaal door het hele land wilt gaan adverteren op die manier. De kosten zitten hem vooral in de advertentieruimte die je moet huren en in het ontwerp van de poster. In het geval van flyers heb je geen kosten voor advertentieruimte. Je produceert waarschijnlijk aanzienlijk meer flyers dan je zou doen met posters, maar daarbij kun je dan wel weer profiteren van bulkkorting. De kosten zitten verder in het team dat je inhuurt om de flyers uit te delen. Omdat dit vaak door jongeren gedaan wordt die relatief weinig betaald krijgen, kunnen ook deze kosten redelijk meevallen, afhankelijk van op hoeveel locaties en hoe lang en hoe vaak je wilt flyeren.

Doelgroep

Doelgroep

De manier waarop je doelgroepen bereikt, verschilt ook tussen marketing met behulp van posters of flyers. Zet je posters is, dan bereik je een algemene doelgroep die de plekken passeren waar jouw posters te zien zijn. Het is dus zaak om op verschillende plekken die posters te plaatsen, om het bereik zo groot mogelijk te maken. Iedereen die daar passeert en de goede kant op kijkt, valt onder het bereik. Ga je flyeren, dan concentreer je je op een groep die op een bepaalde locatie aanwezig is en de flyer wil aannemen. Passanten die dat niet doen, bereik je niet. Wel kun je je promotieteam met de opdracht op pad sturen om zich op een bepaalde doelgroep te richten, zoals jongeren of juist volwassenen.

Je zou dus kunnen zeggen dat beide methodes ook prima aanvullend op elkaar gebruikt kunnen worden. Beide bieden immers zo hun voordelen die afwijken van die van de ander!

Je hoort er vandaag de dag steeds meer over en lijkt er eigenlijk niet meer omheen te kunnen: de inzet op online aanwezigheid met je bedrijf. Het is dan ook niet gek om hier meer tijd aan te gaan besteden. Maar hoe pak je dit goed aan? Daar hebben we handige tips voor: lees gauw verder!

Bied je product online aan

Als je bijvoorbeeld een winkel hebt, is het belangrijk om je product ook online aan te gaan bieden. Dat is in sommige gevallen met de nodige voorbereiding relatief eenvoudig: je hebt in de basis een goede webshop, een betaalsysteem en goed verpakkingsmateriaal nodig, en je kunt aan de slag gaan. Het is echter ook bij bijvoorbeeld persoonlijkere services mogelijk om online een start te maken. Zo kun je tegenwoordig al online de hulp van een audicien inschakelen: hier hoef je niet meer voor naar de winkel toe te gaan. Dergelijke oplossingen voor online een gehoorapparaat bestellen vragen om creativiteit, maar zijn zeker mogelijk. In dit geval wordt het nieuwe hoortoestel op afstand ingesteld, via een audiogram per post. Met dit soort ideeën kan er in verschillende branches worden ingezet op online bestellingen.

Veilige en betrouwbare website en webshop

Als je online een website of webshop start, is het belangrijk om hier een veilige en betrouwbare omgeving van te maken. Zeker als je klanten ook producten kunnen afrekenen via je website. Controleer daarom of alles in orde is – dit kun je uiteraard ook door een professional laten uitvoeren. Als de bezoekers van je website of webshop het idee hebben dat de inrichting niet goed in elkaar steekt, neemt de kans af dat er iets wordt gekocht. Daarom is het natuurlijk ook belangrijk om hier aandacht in te steken!

Vertel een duidelijk verhaal online

Als nieuwe klanten voor het eerst in jouw winkel komen of met jouw bedrijf in aanraking komen, kun je bij fysieke aanwezigheid natuurlijk zelf het juiste verhaal vertellen. Vaak word je echter ook gevonden via sites als Google: daarom is het de moeite waard om tevens op je website het juiste verhaal te vertellen. Zorg voor duidelijke en heldere informatie, zodat direct duidelijk is wat je voor bedrijf hebt.

Online aanwezigheid via social media

Online aanwezigheid via social media

Naast je eigen website of webshop, is het ook slim om aan social media te denken. Tegenwoordig kan er via Instagram bijvoorbeeld zelfs een directe link met je webshop worden gemaakt, om het winkelen nog eenvoudiger te maken. Verder kun je social media goed inzetten om je bereik te vergroten, met leuke content. Je kunt immers de hele wereld bereiken, wat met alleen een fysieke winkel toch wel een ander verhaal is.

Heeft u een eigen bedrijf dan weet u als geen ander hoe belangrijk het is het bedrijf goed in de markt te positioneren, bekend te zijn bij de juiste doelgroep en vooral herkenbaar te zijn. Daar is meer voor nodig dan alleen goed werk of goede producten afleveren bij tevreden klanten. Goede marketing is daarbij onmisbaar en daar weer een belangrijk onderdeel van is branding. Door branding wordt u zichtbaar bij een bredere groep mensen, ook zonder dat zij uw bedrijf verder kennen en ontstaat een grotere bekendheid. Api neon is gespecialiseerd in LED- en Neonreclame.

Passende reclame-uitingen

Bij branding denkt u waarschijnlijk aan gevelverlichting, zuilen langs de kant van de weg, lichtreclames op panden, bewegwijzering en dergelijken, maar branding kan ook subtieler en beschikbaar zijn voor gebruik binnenshuis zoals verschillende soorten displays voor diverse soorten producten, met of zonder verlichting of uithangborden. Api neon levert alle reclame-uitingen die aansluiten op uw communicatie methoden.

Passende reclame-uitingen

Van concept tot montage

Bij Api neon begint branding met het bedenken van een concept. Een sterk concept waardoor uw bedrijf niet alleen jaren vooruit kan maar dat u ook een leidraad geeft voor het te volgen communicatietraject. Api neon heeft alles in eigen huis, van het bedenken van het concept, het ontwikkelen van het daadwerkelijke design, de technische uitvoering van de communicatiemiddelen tot aan de productie en montage toe. Wanneer u voor branding bij Api neon kiest krijgt u alles onder één dak en wordt u volledig ontzorgd.

Sterk grafisch team

Api neon heeft een eigen grafisch team dat zich richt op ontwerp en design. Het team inventariseert uw wensen, benoemt de sterke punten van het bedrijf of het merk en gaat op zoek naar de beste communicatiemogelijkheden die voor u geschikt zijn. Daarbij wordt goed rekening gehouden met praktische en technische uitvoerbaarheid en natuurlijk met uw budget. Api neon zet in op een pakkend design en gebruikt daarvoor technologie en kwalitatief hoogwaardige producten zodat bijna al uw wensen gerealiseerd kunnen worden binnen de reclame-uitingen zoals u die voor ogen heeft.

Nieuwste technologieën

Dankzij de nieuwste ontwikkelingen zijn de mogelijkheden voor branding bijna eindeloos. Door de jarenlange ervaring van Api neon weten ze deze ontwikkelingen goed te integreren. Innoveren is belangrijk, zeker ook voor uw bedrijf en gebruik maken van de nieuwste technologieën hoort daarbij. Reclame-uitingen waarbij gebruik gemaakt wordt van laser engraving, injection moulding, LED-verlichting en 3-D-routing zijn zeker geen uitzondering meer en doordat Api neon de productielijnen in eigen hand heeft is het, ook financieel, interessant.

Opvallen

Vernieuwen of verjongen van het uiterlijk van een merk is minstens zo belangrijk bij branding. Het gaat er tenslotte om uw bedrijf, of het merk dat uw bedrijf vertegenwoordigd, zo pakkend en aantrekkelijk mogelijk te presenteren om extra omzet te genereren. Een meer eigentijdse uitstraling kan dan belangrijk zijn. Opvallen is het sleutelwoord. Het concept daarvoor kan door Api neon helemaal custom made, speciaal voor u, ontworpen en uitgevoerd worden. Het is ook mogelijk reclame-uitingen seriematig te laten vervaardigen.

Api neon heeft als uitgangspunt uw bedrijf, uw merk, door middel van een sterk concept, begeleid door pakkende en aantrekkelijke reclame-uitingen, daarbij gebruik makend van de nieuwste technologieën, dusdanig te positioneren dat een goede aansluiting met de markt als vanzelf volgt.

2021 staat voor deur, waarmee het einde van het bewogen 2020 in zicht komt. Tijd om uit te kijken naar de online marketingtrends voor komend jaar. Welke trends heeft 2021 in petto?

Nóg meer focus op stories

De verschuiving van ‘normale’, blijvende content naar tijdelijke stories is al even gaande, maar zal dit jaar nog sterker worden. Snapchat begon er ooit mee, Instagram ging er daarna succesvol mee aan de haal en bereikte er de massa mee. Maar ook platforms als WhatsApp, Facebook, Twitter en LinkedIn bieden de functionaliteit tegenwoordig aan. Of gebruikers de behoefte hebben om te delen op al deze kanalen is de vraag, maar met name Instagram blijft razend populair. Wie zelf geen stories maakt, kijkt vaak wel actief naar die van anderen. Hier liggen dus grote kansen voor online marketing specialisten. Instagram stories is zowel geschikt om zelf mee aan de slag te gaan als om te adverteren. Als je je doelgroep wilt bereiken met verhalen op je eigen account, dien je wel eerst enigszins een volgersschare te verzamelen.

Live video’s veelvuldig bekeken 

Het aantal live video’s en livestreams nam het afgelopen jaren een toevlucht. Het fenomeen kreeg daarbij een steuntje in de rug door de coronacrisis. In sommige gevallen was er zelfs nauwelijks een andere keuze. Events konden bijvoorbeeld tenslotte geen doorgang vinden. Toch reikt de live videotrend verder dan dat. Videocontent is al jaren geliefder dan tekst en afbeeldingen en live video’s. Het zou inmiddels 82 procent van het online verkeer opslokken. Live video’s lijken alleen nog maar meer harten te winnen. Daarbij spelen de mogelijkheid tot interactie en de authenticiteit een rol. De video’s worden immers niet achteraf bewerkt. Mocht de coronastorm dit jaar gaan liggen, dan verwachten we dat de liefde voor live video’s niet verdwijnt. Niet alleen voor bekende merken of personen: ook mensen met een minder groot publiek zoeken hun heil bij live video’s.

De alsmaar groeiende populariteit van TikTok

TikTok, een sociaal medium dat in 2017 het levenslicht zag, draait om korte video’s en haakt daarom perfect in op de videotrend. Het platform heeft het afgelopen jaar ontzettend veel terrein gewonnen. Vooral jongeren zijn behoorlijke fan van het jongere sociale medium. Dat is niet zo gek: video geniet juist onder jongeren een duidelijke voorkeur. TikTok heeft nog lang z’n hoogtepunt niet bereikt en zal in 2021 nog bekender worden onder het grote publiek. Richt jij je op een jonge doelgroep? Dan zou het zonde zijn om geen tijd en/of geld te investeren in een sterke TikTok-strategie. Je kunt zelf een account aanmaken en leuke TikTok-video’s delen, maar ook adverteren.

Podcasts in de lift

De dalende populariteit van het lezen van teksten is ook weer te zien in het feit dat podcasts al een aantal jaren stevig in de lift zitten. Het fijne aan podcasts is dat je ze eenvoudig kunt combineren met een andere activiteit, zoals autorijden of schoonmaken. Dat maakt het laagdrempelig om te luisteren. Bovendien is het vaak zowel vermakelijk als leerzaam. Het is wellicht niet voor elk bedrijf geschikt, maar je kunt overwegen om hier als ondernemer mee te beginnen. Het kan de nodige betrokkenheid onder je doelgroep creëren en je kunt goede connecties opdoen. Daarnaast kun je podcasts redelijk makkelijk verspreiden op je social mediakanalen.

Shoppen op een social media kanaal

Instagram voegde onlangs een ‘shopping’-tabblad toe aan het homescherm. Op Facebook vind je onder andere een populaire marktplaats. TikTok heeft een samenwerking met e-commerceplatform Shopify. Het moge duidelijk zijn: e-commerce en social mediakanalen beginnen elkaar steeds meer te vinden. Het genoemde is nog maar een greep uit de voorbeelden. In 2021 wordt het nog gebruikelijker om via je een social mediakanaal te shoppen. Zo zal WhatsApp ook shopfunctionaliteiten uit gaan rollen.

Voice search

De video search-trend zit al jaren in de pijplijn. De definitieve doorbraak liet echter vooralsnog nog op zich wachten. Dat neemt niet weg dat er een stijgende lijn te zien is in het gebruik. Sterker nog: een aanzienlijk deel van de zoekopdrachten is spraak gebaseerd. Omdat dit in de toekomst alleen maar meer zal worden, is het verstandig om daar rekening mee te houden in je SEO-strategie. Lees je content altijd hardop om te zien of het sprekend ook logisch is. Daarnaast kan het goed zijn om vragen in je teksten te verwerken.