Rubriek

Marketing

Rubriek

Voor het internettijdperk kreeg je meer klanten door reclame te maken door een advertentie te plaatsen in de krant. Ook door mond-op-mond reclame kreeg je meer klanten. Wil je nu opvallen, dan moet je slim gebruik maken van online marketing. Met de onderstaande tips kun je online groeien en je concurrenten voor blijven.

Onderzoek doen

Wil je dat je online verkoop omhoog gaat dan begin je met onderzoek doen. Breng eerst je huidige situatie in kaart. Doe daarna onderzoek naar de concurrentie. Op welke kanalen zijn zij te vinden? Wat is hun boodschap en hoe onderscheiden zij zich. Nog belangrijker, waar laten ze kansen liggen die jij kunt pakken met je propositie. Daarnaast is het belangrijk om uit te vinden wie je doelgroep is en hoe je doelgroep zich online gedraagt. Waar zijn ze te vinden en met welke informatie maak je ze blij?

Strategie bepalen

De tweede stap is het ontwikkelen van een online marketing strategie die jouw doelgroep aanspreekt en aanzet tot kopen. Heb je een goed beeld van je potentiële klanten dan weet je ook hoe je ze kunt bereiken en mee kunt nemen in je verhaal. Creëer bijvoorbeeld een klantprofiel. Een klantprofiel is een gedetailleerde beschrijving van een fictief persoon uit je doelgroep. Hiermee kun je je boodschap beter afstemmen. Daarnaast helpt het klantprofiel om de kanalen te kiezen waar je doelgroep zich bevindt.

Bepaal je propositie

Welke problemen kun jij oplossen voor je doelgroep en waarom zouden ze voor jou moeten kiezen? Door hier goed over na te denken kun je een unieke propositie ontwikkelen en geef je je potentiële klanten een goede reden om voor jou te kiezen. Als je je klanten kunt meenemen in het beslissingsproces kun je je marketingbudget gerichter inzetten.

Neem je klant mee met content

In je strategie mag het creëren van waardevolle content niet ontbreken. Goede content is relevant en biedt meerwaarde voor je doelgroep. Als je online wilt groeien dan is je website hierbij het belangrijkste content. Je doelgroep heeft een reden nodig om je website te bezoeken en hier terug te komen. Daarom is het belangrijk om waardevolle content te bieden die je doelgroep nodig heeft om een probleem op te lossen. Alleen content is niet genoeg. Je content moet ook een relevante vervolgactie hebben. Bijvoorbeeld het downloaden van een brochure of het maken van een afspraak voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Zorg ervoor dat je zichtbaar bent

Om te zorgen dat je doelgroep ook daadwerkelijk op je website terecht komt is SEO (search engine optimization) erg belangrijk. Door SEO goed in te zetten kunnen zoekmachines je content beter vinden en indexeren. Dit leidt tot meer bezoekers op je website. Gevonden worden op de juiste zoektermen is hierbij erg belangrijk. Daarom is het van belang om zoekwoordenonderzoek te doen. Is je bedrijf afhankelijk van lokale verkopen houdt hier dan rekening mee. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een online marketingbureau in Den Bosch dan is de kans groot dat je zoekt op online marketing Den Bosch. Zorg er voor dat je tekst deze zoektermen een aantal keer bevat.

Betrokkenheid op social media

Ook de inzet van social media mag niet ontbreken in je online marketing strategie. Het doel van social media marketing is dat je volgers zich betrokken voelen bij je bedrijf en natuurlijk om meer betrokken volgers te krijgen. Ook hier geldt dat wat je deelt relevant moet zijn voor je doelgroep. Is je content interessant genoeg dan is de kans groot dat je doelgroep erop reageert, het deelt en erop reageert. Deel waardevolle content op kanalen waar je doelgroep zich bevindt. Kies daarom strategisch op welke kanalen je actief bent.

E-mailmarketing inzetten

Je kunt ook e-mailmarketing inzetten om meer bezoekers naar je website te trekken. Hierbij moet je jezelf afvragen wat wil je bereiken en hoe ga je dat doen. Stuur je maandelijks een mailing? Wat is het doel ervan? Wil je doelgroep op de hoogte brengen van nieuwe producten, mooie kortingsacties of wil je andere informatie delen. Een andere vraag die je jezelf moet stellen is hoe zorg je ervoor dat bezoekers zich inschrijven op je nieuwsbrief. Hoe blijf je vervolgens met hen in contact. Zorg ervoor dat je mailings opstelt die boeien, van het begin tot het eind en zorg ervoor dat je je doelgroep er niet mee irriteert, maar dat je echt meerwaarde biedt.

Start je een bedrijf met een laag marketing budget of ben je op zoek naar een creatieve manier om jouw naamsbekendheid te vergroten? Dan kunnen stickers op maat helpen. Aangepaste stickers zijn anders dan etiketten en een geweldige manier om jouw merk voor nieuwe klanten te krijgen. Stickers zijn een gemakkelijke manier om jouw merk voor nieuwe klanten te krijgen door ze te delen op leuke locaties. Bekijk de volgende 4 tips waarmee je stickers op maat kunt gebruiken om jouw bedrijf te promoten.

Geef unieke stickers als een geschenk

Geef op maat gemaakt stickers aan klanten die zich op jouw bedrijf richten. Of je nu producten online of in de winkel verkoopt, of een dienstverlenend bedrijf hebt, overweeg om stickers op maat te geven als een geschenk bij een aankoop. Aangepaste stickers zijn een leuke verrassing voor jouw klanten. Voeg een eigenzinnige of inspirerende boodschap toe die de persoonlijkheid van jouw merk laat zien om extra betrokkenheid te creëren.

Deel stickers uit op beurzen

Een geweldige manier om verkeer te genereren op een beurs is het uitdelen van merkstickers met grappige uitspraken of aansprekende ontwerpen die relevant zijn voor de aanwezigen en de industrie. Aangepaste stickers zullen jouw bedrijf onderscheiden van andere verkopers en ze zijn een unieke giveaway die aanwezigen kunnen aanbrengen op persoonlijke bezittingen of doorgeven aan vrienden en familie.

Deel stickers uit op beurzen

Plak stickers op vloeren en deuren

Plak stickers op vloeren en deuren als een onverwachte manier om de aandacht van mensen te trekken. vloerstickers zijn populair voor veiligheids- en richtingsberichten, maar ze kunnen ook een geweldige manier zijn om klanten aan te spreken. Wijs de weg naar leuke, nieuwe producten of uitverkoopartikelen. Of voeg leuke spreuken toe om jouw klanten te laten glimlachen tijdens het winkelen.

Welke vorm je ook beslist, stickers kunnen op verschillende manieren worden gebruikt. Of het nu is om iemands aandacht te trekken als ze langslopen, om klanten te verrassen met een klein geschenk, of om uit te delen op een beurs of evenement, stickers zijn een geweldig middel om bekendheid te vergroten voor jouw bedrijf, tegen een fractie van de kosten van andere marketing tactieken.

Ga voor magnetische stickers

Promoot jouw bedrijf met unieke bumperstickers of volledige zijdeurstickers die kunnen worden uitgedeeld op evenementen, verkocht in de winkel, of zelfs verpakt bij producten. Het is een ongelooflijk goedkope manier om jouw merk te delen of gewoon om jouw klanten een speciaal geschenk te geven. En als consumenten de bumperstickers op hun voertuigen plakken, is het gratis reclame die veel verder kan reiken dan je had verwacht. Het is een eenvoudige, goedkope manier om naamsbekendheid op te bouwen.

Als je bijvoorbeeld eigenaar bent van een hondenuitlaat service, bestel dan een gepersonaliseerde bumper magneet stickers of raam stickers van de huisdieren van jouw klanten en geef ze als een bedankje voor het gebruik van jouw dienst. Jouw klant zal die bumpersticker waarschijnlijk op hun auto, koelkast, laptop of waterfles plakken, een constante herinnering om jouw service opnieuw te gebruiken.

Nederlanders zijn een ondernemend volk. Alleen al in 2020 kwamen er ondanks, of misschien dankzij, de coronacrisis maar liefst 68 duizend ondernemers in Nederland bij, blijkt uit recente cijfers van het CBS.

Met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel ben je er echter nog niet. Wanneer je van je onderneming een succes wil maken, moet je de focus leggen op de groei van je bedrijf. Het genereren van online leads is hierbij onmisbaar om bekender te worden en omzet te maken. In dit artikel lees je enkele tips voor het genereren van online leads voor je organisatie.

1. Zorg voor een goede website

Als eerst is het nodig om over een goede website te beschikken. Je kunt nog zoveel goede ideeën, diensten en mooie producten hebben; zonder een knaller van een website (of social media) kun je geen leads genereren. Het maakt hierbij niet uit of je een startende ondernemer bent of wanneer je al even bezig bent; huur het liefst een professionele web designer én SEO schrijver in om ervoor te zorgen dat ieder onderdeel van je website booming in Google wordt. Geef extra aandacht aan de contactpagina en maak duidelijk via waar (potentiële) klanten je kunnen bereiken. Wees niet bang om net even anders te zijn dan andere ondernemers binnen je branche. Je wil immers graag gezien worden als ondernemer, dus daar moet je het één en ander voor doen. Geld daaraan uitgeven hoort daar ook bij.

2. Leads generen door klant te kennen

Daarna is het ontzettend belangrijk om te weten wie je doelgroep en dus potentiële klant is. Je moet immers duidelijk hebben wie je naar je website moet trekken. Leer van bestaande klanten en hun wensen en neem die kennis mee om nieuwe klanten te bereiken. Misschien liepen je bestaande klanten tegen bepaalde problemen aan die je al kunt wegnemen voor nieuwe klanten. Op basis daarvan kun je een schets maken van je ideale klant. Met zo’n schets, ook wel persona genoemd, weet je precies waar je op moet letten om jouw ideale klant te bereiken en leads te scoren. Via Google vind je verschillende voorbeelden van dergelijke persona’s waarna je zelf zulke schetsen samen kunt stellen.

3. Hogere ranking in zoekmachine is van groot belang

Om je ideale klant überhaupt op je website te laten komen, is een hogere ranking in Google van groot belang. Zoals je hierboven al kon lezen, is het nodig om een SEO-expert in te huren. Hij of zij kan je website volledig SEO-proof maken op basis van het optimaliseren van tekstuele content aan de hand van de laatste SEO-trends en het verbeteren van afbeeldingen en videocontent. Kijk ook naar hoe snel je website laadt. Veel ondernemers weten niet dat een langzaam ladende website minder hoog in de zoekmachine scoort dan een website die snel (binnen 3 seconden) laadt. Bij langzaam ladende websites haken bezoekers sneller af en dat heeft invloed op je positie in Google.

4. Expert inhuren voor marketing automation 

Wil je meer inzicht krijgen in je leads om daardoor uiteindelijk meer duidelijkheid te krijgen voor eventuele verbeteringen? Maak dan gebruik van een marketing automation systeem waarbij je ervoor kunt zorgen om je bedrijf alsnog te binden aan leads die nog twijfelen of er nog niet klaar voor lijken te zijn. Daarmee kun je zo’n lead precies op het juiste moment een aanbieding doen om diegene alsnog voor je te winnen. Maar: marketing automation is iets wat veel kennis en ervaring vergt. Daarom is het aan te raden om ook hiervoor een expert in te huren om het maximale wat erin zit eruit te halen.

5. Remarketing via Google Display op social media

Wil je nog net dat stapje verder gaan om online leads te genereren? Kijk dan eens naar de mogelijkheden voor remarketing via Google Display. De kans is groot dat je al eens te maken hebt gehad met deze vorm van marketing. Via het netwerk van Google Display kun je namelijk bijna 90% van de internetgebruikers bereiken, omdat je tegen betaling banners kunt vertonen op websites die aangesloten zijn bij het Google netwerk. Dat ken je waarschijnlijk wel via grote bedrijven die op iedere website waar je komt een product of dienst laten zien waar je even daarvoor een webpagina over hebt bekeken. Deze vorm van marketing kun je ook instellen voor social media; voornamelijk handig voor mensen die al op je website hebben gekeken maar vervolgens door hebben geklikt naar social media.

Sinds het begin van de pandemie is het aantal bedrijven in Nederland flink gestegen. Het grootste deel daarvan blijft binnen de Nederlandse landsgrenzen voor werk. Toch is er óók een aantal ondernemers dat ervoor kiest om vanuit Nederland in het buitenland aan de slag te gaan.

Internationaal ondernemen is net even anders dan in Nederland werken. Zo is het bijvoorbeeld aan te raden om een professioneel vertaalbureau in te schakelen om alle communicatie soepel te laten verlopen. In dit artikel lees je meer over de voordelen van het inhuren van een vertaalbureau.

Dé schakel tussen jou en internationale klant

De belangrijkste reden om een vertaalbureau in te schakelen voor je onderneming is omdat dat bureau net die belangrijke schakel tussen jou en je internationale klant kan zijn. Ga je in Duitsland werken dan is de kans groot dat je wel een woordje Duits kan. Dat geldt ook voor een land waar Engels de voertaal is; de meeste Nederlanders kunnen prima Engels praten. 

Je moet echter onthouden dat, tenzij je de taal écht goed beheert, een grammaticale fout zo is gemaakt. Hoe eenvoudig het ook lijkt om de taal te spreken; de taal schrijven in de vorm van een zakelijke tekst zoals een website is veel lastiger. Wanneer je professioneel over wil komen, is het daarom van groot belang om een vertaalbureau in te schakelen. Het kan er net voor zorgen dat een klant wel of niet voor jouw bedrijf kiest.

Professioneel vertaalbureau levert kwaliteit

Wanneer je net begint als startende ondernemer wil je het liefst dat alles vanaf het begin van een leien dakje gaat. Je zult al gauw merken dat dat in de praktijk vaak net even anders loopt dan je misschien had gehoopt. Met de juiste voorbereiding zorg je er echter voor dat je in ieder geval zo min mogelijk ‘beginnersfouten’ maakt. Juist daarom is het aan te raden om een vertaalbureau in te huren. 

Een professioneel bureau zorgt namelijk voor kwalitatieve teksten die niet alleen volgens de juiste regels worden geschreven, maar ook goed worden nagekeken. Met dit soort teksten heb je in ieder geval de basis van bijvoorbeeld je website, ondernemingsplan of social media kanalen waarbij je direct een groter, internationaal publiek kunt bereiken. 

Meertalige opties bij goed vertaalbureau

Dat zijn zeker niet de enige pluspunten van het inschakelen van een vertaalbureau. Wat bijvoorbeeld ook heel fijn is, is dat je bij een goed vertaalbureau altijd gebruik kunt maken van de expertise van meerdere soorten vertalers. Kort samengevat betekent dat dat je je website bijvoorbeeld niet alleen in het Engels kunt laten vertalen, maar ook in het Chinees, Spaans of een andere wereldse taal.

Het is vaak zelfs mogelijk om teksten te vertalen naar talen waar je misschien nog nooit van hebt gehoord! Dat is ideaal voor ondernemers die grootse plannen hebben wat betreft internationaal ondernemen. Ga daarom op zoek naar een vertaalbureau dat gespecialiseerd is in meerdere talen zodat je als starter direct goed kunt beginnen op de arbeidsmarkt.

Profiteer van veelzijdigheid bij professioneel vertaalbureau

Er is nog veel meer veelzijdigheid te vinden bij een vertaalbureau. Naast het kunnen vertalen in verschillende talen heb je bij een goed vertaalbureau de mogelijkheid om verschillende soorten documenten en teksten te laten vertalen. Zo’n vertaalbureau heeft op diverse vakgebieden een expert in huis, bijvoorbeeld voor medische teksten, juridische teksten of commerciële teksten.

Hoe je hierbij zeker weet dat een vertaalbureau met de nodige ervaring te vertrouwen is? Simpel: wanneer een vertaalbureau een belangrijke misser maakt in een vertaling zullen ze minder snel nieuwe klanten scoren. Je kunt dus zeker zien aan hoe lang een vertaalbureau al bestaat en aan recensies van eerdere klanten hoe veelzijdig zo’n bureau is. Daar moet je van profiteren.

Snel en efficiënte werkwijze voor goede prijs

Wat tot slot interessant is om te weten, is dat een goed vertaalbureau altijd snel en efficiënt werkt. Zij weten als geen ander hoe belangrijk het is om snel aan de slag te kunnen met je bedrijf. Daarom zullen de meeste vertaalbureaus direct schakelen zodat jij verder kunt. Dit is een goed punt om op te letten wanneer je op zoek bent naar een vertaalbureau. Wil je ook gegarandeerd de beste prijs?

Begin dan met het vergelijken van het aanbod van meerdere vertaalbureaus. Op die manier weet je precies wat je waar krijgt voor welk geld. Het is afhankelijk van wat je zoal nodig hebt voor welk vertaalbureau je moet gaan. Een ondernemer die lange teksten nodig heeft in 10 verschillende talen heeft andere wensen dan iemand die websiteteksten in één andere taal moet hebben. Op basis daarvan kies je je vertaalbureau uit.

Misschien denk je bij een vertaalbureau vooral aan een stoffig kantoor waar taalpuristen met een berg woordenboeken om zich heen documenten zitten te vertalen in Office 97. Er zijn vast nog wel vertaalbureaus die aan dat beeld voldoen, maar de meeste bureaus zijn op digitaal vlak helemaal ‘bij’ en leveren een servicepakket dat naadloos aansluit bij de behoeften van nu. Natuurlijk kun je bij een vertaalbureau ook gewoon terecht voor een rechttoe-rechtaan vertaling in Word, maar wist je dat er nog veel meer mogelijk is? Hierbij 5 services die een modern vertaalbureau óók voor je kan verzorgen.

  1. Je website of webshop vertalen zonder dat je hoeft te knippen en plakken

Een eigentijds vertaalbureau kan uitstekend overweg met indelingen als HTML, XML, JavaScript enz. Vaak is er ook diepgaande kennis over alle gangbare CMS-, website- en webshopplatforms (Drupal, WordPress, Shopify enz.). Dat betekent onder meer dat het vertaalbureau de content die je wilt laten vertalen, rechtstreeks uit je systeem kan exporteren (dat kun je natuurlijk ook zelf doen) en er later, vertaald en wel, weer in kan importeren. Op wat kleine opmaakcorrecties na heb je er meestal geen omkijken meer naar, laat staan dat je handmatig hoeft te knippen en plakken.

  1. SEO-onderzoek doen in vreemde talen

Als je je website in het Frans, Duits of welke andere taal dan ook wilt laten vertalen, is zoekmachineoptimalisatie natuurlijk net zo belangrijk als voor je Nederlandse site. Gewoon je Nederlandse keywords vertalen en die in je content verwerken, is doorgaans niet zo’n goed idee. Consumenten in andere markten hebben namelijk een ander referentiekader en gebruiken mogelijk andere zoekwoorden om naar jouw producten of diensten te zoeken. Een in SEO bedreven vertaalbureau werkt samen met linguïsten in je doelmarkt die precies weten met welke termen jouw website zo hoog mogelijk scoort.

  1. Je content herschrijven zodat je geld bespaart

Stel dat je de handleiding voor je nieuwe product in 20 talen wilt publiceren. Dan maakt het voor de kosten een groot verschil of de tekst 5.000 of 15.000 woorden bevat. Een professioneel vertaalbureau kan je handleiding kritisch onder de loep nemen, overbodige informatie schrappen, wollig geschreven paragrafen stroomlijnen en formuleringen zoveel mogelijk uniformeren (voor herhalende tekst krijg je vaak korting op het vertaaltarief). Uiteraard betaal je voor deze ‘bronoptimalisatie’, zoals het in de branche wordt genoemd, maar die investering verdien je dubbel en dwars terug tijdens de vertaalfase.

  1. Je tekstuele huisstijl formaliseren

Zeker als je bedrijf snel groeit, is het van belang om een consistente ’tone of voice’ in je communicatie te handhaven. In het Nederlands, maar ook in de talen van alle markten waar je actief bent. Een handige manier om hiervoor te zorgen, is om een stijlgids (vaak ook ‘style guide’ genoemd) te laten maken. Hierin staat dan bijvoorbeeld of je klanten aanspreekt met ‘u’ of ‘je’, welke stijl teksten moeten hebben (formeel, luchtig, humoristisch enz.), wat de correcte schrijfwijze is van productnamen, welke slogans kunnen worden gebruikt en nog veel meer. Een vertaalbureau maakt in samenspraak met jou graag een op jouw bedrijf toegespitste stijlgids voor alle relevante talen. Deze dient dan als richtsnoer voor vertalers, maar ook voor copywriters die je inhuurt en voor de medewerkers van je marketingafdeling.

  1. Via transcreation cruciale marketingteksten naar een hoger plan tillen

Als je internationale markten wilt veroveren, moet je ervoor zorgen dat de meest zichtbare teksten op je website (en bijvoorbeeld ook brochures en advertenties) er in alle talen picobello uitzien en wervend zijn geschreven. Soms is een ‘gewone’ vertaling dan niet genoeg. Bijvoorbeeld als je per markt verschillende productvoordelen wilt uitlichten. Een goed vertaalbureau biedt je dan de optie om te kiezen voor ’transcreation’. Hierbij wordt er een vertaalde tekst gemaakt die minder strak op je brontekst is gebaseerd dan een standaardvertaling. Zo sluit je optimaal aan bij de belevingswereld van consumenten in je doelmarkt en kunnen ook taalspecifieke toevoegingen of weglatingen worden gerealiseerd.

Kennismaken met een veelzijdig vertaalbureau?

Is je interesse gewekt? Kijk dan eens op de website van Directvertalen: https://www.directvertalen.nl/. Je kunt natuurlijk ook meteen contact met ons opnemen. Onze specialisten zitten klaar om al je vragen te beantwoorden.

Om mensen te interesseren in je producten of diensten en ze uiteindelijk tot een aankoop te verleiden, is een goede strategie nodig waarbij potentiële klanten de goede kant op geleid worden. Eén manier om daar vorm aan te geven is met een sales funnel. We bespreken wat een sales funnel is en hoe een sales funnel maken in zijn werk kan gaan.

Wat is een sales funnel?

Een sales funnel is in feite de klantreis van het eerste contact tot aan een aankoop weergegeven in een trechtermodel. Aan de bovenkant is de trechter breed, en omdat er onderweg mensen afvallen, wordt de trechter steeds smaller tot aan de onderkant alleen de mensen overblijven die daadwerkelijk iets bij je afnemen. Met behulp van een sales funnel kunnen delen van het sales proces onderscheiden worden en visueel gemaakt worden. Op deze manier kan duidelijk gemaakt worden in welk deel van de trechter een klant zich op een bepaald moment bevindt en aan ieder deel van het proces stappen gekoppeld worden die ondernomen moeten worden om van een prospect een klant te maken.

Hoe zit een sales funnel in elkaar?

Hoewel een sales funnel per bedrijf kan verschillen, kan in het algemeen gesteld worden dat van boven naar beneden in de trechter de volgende processen onderscheiden worden: aandacht, interesse, overweging en actie. Eerst is het dus van belang zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met het merk. Vervolgens dienen mensen geïnteresseerd te worden voor je producten of diensten. Is die interesse opgewekt, dan gaan mensen overwegen of ze echt van jouw product of dienst gebruik willen gaan maken. Daarna volgt eventueel een daadwerkelijke aankoop. Binnen de sales funnel kunnen ook verschillende stappen onderscheiden worden. Hoewel deze per sales funnel kunnen verschillen gaat het in de meeste gevallen opeenvolgend om het genereren van leads, het kwalificeren van leads, het doen van een aanbod, een follow-up op het aanbod en vervolgens het sluiten van de opdracht.

Een sales funnel maken

Een sales funnel maken

Wanneer je een sales funnel maakt, dienen zowel de afdeling sales als de afdeling marketing daarbij betrokken te worden. Een goede afstemming tussen deze afdelingen is cruciaal voor een succesvolle sales funnel. Vervolgens begin je met het definiëren van je specifieke doelgroep. Daarna formuleer je je doelstelling. Vervolgens moet je proberen mensen in je sales funnel te krijgen, bijvoorbeeld door iets gratis aan te bieden om interesse te wekken. Bedenk ook in welke volgorde je jouw betaalde diensten of producten kunt aanbieden aan potentiële klanten. Naar aanleiding van de ‘weggever’ is het van belang om potentiële klanten warm te houden, bijvoorbeeld door e-mailmarketing en speciale aanbiedingen. Een persoonlijke aanpak is ook een mogelijkheid om uiteindelijk tot een verkoop te kunnen komen.

Eigenlijk kan geen enkel bedrijf, of het nu een groot of een klein bedrijf is, om het hebben van een sales funnel heen. Het proces van de klantreis dient goed in kaart gebracht en begeleid te worden om je producten of diensten aan de man te krijgen. Het maken van een sales funnel is een uitstekende manier om daar goed over na te denken en het proces te optimaliseren. Dat vergt een investering van tijd en naar alle waarschijnlijkheid ook geld, maar als het goed is, betaalt die investering zich daarna wel terug door het bereiken van een hogere conversie.

Na jaren van reclame maken is het voor bedrijven steeds moeilijker om de aandacht van de klant te trekken. Een advertentie met je merknaam in de krant is al lang niet meer genoeg om ervoor te zorgen dat iemand jouw merkt koopt in de winkel. En ook al leg je een fortuin neer voor reclame op tv en radio, de kans is groot dat je veel potentiële klanten niet bereikt, omdat zij alles al een keer gezien hebben. Tel daar de enorme concurrentie bij op en je begrijpt dat je als bedrijf van goede huize moet komen om jouw doelgroep op een goede en duurzame manier aan je te binden.

Maar kijk je als bedrijf eens anders naar de klant, en zie je waar hun behoeften liggen, dan kun je daar als bedrijf op inspelen. Experiential Marketing is dé nieuwe manier voor bedrijven om meer bekendheid te krijgen.

Wat is experiential marketing?

Experiential marketing is een stroming binnen de marketingwereld waarbij wordt ingezet op de belevingswereld van de klant, in plaats van op het sturen naar directe aankopen. Door evenementen aan te bieden, of publiek op een andere manier het merk te laten beleven, zoals met virtual reality, krijgt het publiek een goed gevoel bij het merk. En dat goede gevoel zorgt voor een duurzame klantenbinding.

Maar hoe zorg je als bedrijf ervoor dat je experiential marketing goed aanpakt? Niet elk bedrijf heeft immers de tijd, het geld en de mensen om steeds weer een origineel event te bedenken.

Wat is experiential marketing

Kies voor kennis

Voordat je zelf aan de slag gaat met experiential marketing is het goed om contact te zoeken met een experiential agency. Zo’n bureau heeft alle kennis in huis om je merk op een effectieve manier in te zetten tijdens een event, of zelfs om een event om jouw merk heen te bouwen.

Als je als bedrijf inzet op deze manier van marketing, dan is het belangrijk om het van begin af aan goed aan te pakken. Potentiële klanten zullen het merk niet onthouden als het event dat ze bezoeken weinig impact heeft. Het streven is om zoveel mogelijk mensen uit de doelgroep een ervaring te geven waar ze met veel plezier op terugkijken en waar ze in het beste geval met anderen over praten.

Kies voor kennis

Als mensen een goed gevoel krijgen bij jouw merk kan dat de start zijn van de langdurige klantenbinding. Probeer daarom als  bedrijf niet alles zelf op poten te zetten als je daar niet de middelen voor in huis hebt, maar schakel hulp in de van de mensen die er veel ervaring mee hebben. Zij zullen ervoor zorgen dat niemand nog om jouw merk heen kan.

Veel ondernemers grijpen het begin van een nieuw jaar aan om te kijken naar wat er beter kan binnen de onderneming. Dat is maar goed ook, want met een groeiend aantal zzp’ers in Nederland moet je actie ondernemen om op te vallen in je branche.

Dat doe je door aan de slag te gaan met SEO. Net zoals de voorgaande jaren is er weer een aantal SEO trends voor 2022 vastgesteld dat je niet mag missen. In dit artikel lees je de tien beste SEO tips voor dit jaar.

1. Denk aan FAQ of stappenplan

Sinds een tijdje is Google zo ingericht dat de zoekmachine een FAQ of stappenplan uitlicht in de zoekresultaten. Daarom is het aan te raden om bij belangrijke artikelen of content op je website een FAQ toe te voegen. Dit hoeft niet voor iedere pagina, maar past bijvoorbeeld goed bij een homepage of een ‘over ons’ pagina.

2. Meta description is belangrijk in 2022

Waar je ook zeker aandacht aan moet besteden, is de meta description van de verschillende pagina’s van je website. Er zijn nog steeds te veel platformen waarvan de meta description niet SEO geoptimaliseerd is. Dat is zonde, want daarmee verlies je veel bezoekers in Google. Let daarom op duidelijke en aantrekkelijke descriptions met focus keywords waar veel naar gezocht wordt.

3. Content is king: schrijf goede teksten

De laatste jaren is de kwaliteit van de content op je website alsmaar belangrijker aan het worden. We kunnen wel stellen dat het spreekwoord ‘content is king’ is uitgevonden voor 2022. Focus daarom op content die daadwerkelijk interessant en kwalitatief is in plaats van ‘lege’ teksten waarin niets anders dan belangrijke keywords staan. Een online marketing bureau kan je helpen met dergelijke SEO teksten van kwaliteit.

4. Update oude content met nieuwe informatie

Wanneer je al de nodige goede content op je platform hebt staan, is het aan te raden om alle blogs en content eens na te gaan en aan te vullen waar nodig. De kans is namelijk groot dat bepaalde informatie verouderd is of niet meer kloppend is. Pak daarom bestaande artikelen en blogs aan en geef ze een frisse update waardoor ze (weer) interessant worden voor de zoekmachines.

5. Denk aan interne links op je website

In 2022 mag er ook meer aandacht worden geschonken aan de interne links op je website. Wanneer je de laatste jaren je website volledig SEO up-to-date hebt gehouden, is de kans groot dat je in ieder geval wat interne links hebt toegevoegd. Dit jaar draait het om nog meer links toevoegen die interessant kunnen zijn voor je bezoekers en potentiële klanten. Ga dus alle pagina’s en blogs eens na om te kijken wat je kunt aanpassen en toevoegen.

6. Focus op user experience (UX) van website

Wat je ook zeker niet mag vergeten in dit nieuwe jaar is om de user experience (UX), oftewel de gebruiksvriendelijkheid, van je website te verhogen. Dat is een SEO tip die je eigenlijk ieder jaar na moet gaan. Hierbij moet je kijken naar hoe lang het duurt voordat je website volledig geladen is en hoe interactief je website is. Ga het liefst voor een website die minder dan 3 seconden nodig heeft om te laden.

7. Maak je website mobielvriendelijk

Hebben we het over de user experience van je website dan hebben we het ook over de mobielvriendelijkheid. Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone om informatie op het internet op te zoeken. Een website wordt op een mobiele telefoon anders gepresenteerd dan op een laptop. Om je bezoeker zo snel en goed mogelijk de juiste informatie voor te schotelen is het belangrijk dat je website volledig mobielvriendelijk is.

8. Kijk naar mogelijkheden voor video marketing

De laatste jaren is video marketing belangrijker geworden. Zo zien we dat je in 2022 kunt scoren met blogposts die je niet alleen schrijft maar ook opneemt als video. Op die manier kan de bezoeker zelf weten waar hij de voorkeur aan geeft: of lezen of luisteren en kijken. Met behulp van video marketing kun je je positie in Google flink verhogen.

9. Optimaliseer content voor voice search

Vergeet ook niet dat steeds meer mensen gebruik maken van voice search om een zoekopdracht op Google te doen. Dat betekent dat het heel interessant kan zijn om je content aan te passen op dergelijke zoekopdrachten. Bij voice search gebruikt men toch net andere woorden of zinnen dan wanneer ze typen, dus onderzoek zeker eens de mogelijkheden van geoptimaliseerde voice search content voor jouw website.

10. Kies voor long tail keywords in tekst

Tot slot is het goed om te weten dat je SEO teksten tegenwoordig beter scoren wanneer je gebruik maakt van zogeheten long tail keywords. Dat zijn keywords die bestaan uit meerdere specifieke woorden in plaats van uit één woord. Heb je een sportschool in Utrecht dan zul je bijvoorbeeld beter gevonden worden op ‘goede sportschool Utrecht’ dan op ‘sportschool’. Hiermee zorg je ervoor dat je een gerichter publiek naar je website trekt.

Als bedrijf kun je anno 2021 nauwelijks om online marketing heen. Tenzij je enkel in een klein netwerk van kennissen zakendoet, moet je investeren in het bereiken van je doelgroep. Die doelgroep doet tegenwoordig heel veel online, en daarom verdient dat domein ook veel aandacht. Dit kun je als bedrijf zelf proberen het hoofd te bieden, maar je kunt deze zaken ook uitbesteden. We bespreken vier redenen om je online marketing uit te besteden aan een extern bedrijf.

Bredere marktkennis

Een eigen marketingafdeling kan natuurlijk opgetuigd worden met mensen die links en rechts bij bedrijven ervaring hebben met online marketing voor bedrijven. Maar een bredere kennis van het reilen en zeilen op de markt wat betreft online marketing kan het verschil maken. Daarom kun je als bedrijf beter profiteren van de kennis van experts die veel verschillende bedrijven helpen met hun online marketing. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de experts van Digitalmonks.nl. Zij werken alleen in de meest competitieve markten en slagen erin al hun klanten bij zoekresultaten op de eerste pagina te laten verschijnen op hun generieke zoekwoorden.

De beste marketingtools

Om op een slimme en effectieve manier gestalte te geven aan online marketing, kun je gebruikmaken van verschillende professionele tools. Deze tools vergen echter wel flinke investeringen die voor kleine en middelgrote bedrijven vaak te prijzig zijn. Een gespecialiseerd online marketing bureau móet wel over deze tools beschikken om hun werk op een professionele manier uit te voeren. Daar kun je als bedrijf van meeprofiteren door zo’n bureau in te schakelen.

Waardevolle feedback

Tegenwoordig is marketing minder gericht op zendgedrag en meer gericht op de behoeftes van de klant. Als bedrijf kan het heel lastig zijn om die knop om te zetten, omdat je jezelf op een bepaalde manier wilt presenteren. Juist dan is het belangrijk om onpartijdige feedback te krijgen van experts. Dit kan zeer waardevol zijn voor het slagen van je online marketingcampagne, en de nieuwe inzichten kunnen ook weer nieuwe inspiratie opleveren.

Redenen om je online marketing uit te besteden

Betere schaalbaarheid

Hoewel je constant bezig moet blijven met online marketing, zijn er wel pieken en dalen in de tijd die het vergt. Heb je te maken met een eigen marketingafdeling, dan kan dit ertoe leiden dat men soms te weinig om handen heeft en soms juist handen tekort komt. Uitbesteden van online marketing bied je meer schaalbaarheid op de inzet van marketing. Dit is ook een stuk efficiënter.

Allemaal goede redenen dus om te overwegen je online marketing over te laten aan een extern bureau. Denk in voordelen en niet in kosten, wat een optimale marketingcampagne verdient zichzelf ook weer terug.