Nederlanders zijn een ondernemend volk. Alleen al in 2020 kwamen er ondanks, of misschien dankzij, de coronacrisis maar liefst 68 duizend ondernemers in Nederland bij, blijkt uit recente cijfers van het CBS.

Met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel ben je er echter nog niet. Wanneer je van je onderneming een succes wil maken, moet je de focus leggen op de groei van je bedrijf. Het genereren van online leads is hierbij onmisbaar om bekender te worden en omzet te maken. In dit artikel lees je enkele tips voor het genereren van online leads voor je organisatie.

1. Zorg voor een goede website

Als eerst is het nodig om over een goede website te beschikken. Je kunt nog zoveel goede ideeën, diensten en mooie producten hebben; zonder een knaller van een website (of social media) kun je geen leads genereren. Het maakt hierbij niet uit of je een startende ondernemer bent of wanneer je al even bezig bent; huur het liefst een professionele web designer én SEO schrijver in om ervoor te zorgen dat ieder onderdeel van je website booming in Google wordt. Geef extra aandacht aan de contactpagina en maak duidelijk via waar (potentiële) klanten je kunnen bereiken. Wees niet bang om net even anders te zijn dan andere ondernemers binnen je branche. Je wil immers graag gezien worden als ondernemer, dus daar moet je het één en ander voor doen. Geld daaraan uitgeven hoort daar ook bij.

2. Leads generen door klant te kennen

Daarna is het ontzettend belangrijk om te weten wie je doelgroep en dus potentiële klant is. Je moet immers duidelijk hebben wie je naar je website moet trekken. Leer van bestaande klanten en hun wensen en neem die kennis mee om nieuwe klanten te bereiken. Misschien liepen je bestaande klanten tegen bepaalde problemen aan die je al kunt wegnemen voor nieuwe klanten. Op basis daarvan kun je een schets maken van je ideale klant. Met zo’n schets, ook wel persona genoemd, weet je precies waar je op moet letten om jouw ideale klant te bereiken en leads te scoren. Via Google vind je verschillende voorbeelden van dergelijke persona’s waarna je zelf zulke schetsen samen kunt stellen.

3. Hogere ranking in zoekmachine is van groot belang

Om je ideale klant überhaupt op je website te laten komen, is een hogere ranking in Google van groot belang. Zoals je hierboven al kon lezen, is het nodig om een SEO-expert in te huren. Hij of zij kan je website volledig SEO-proof maken op basis van het optimaliseren van tekstuele content aan de hand van de laatste SEO-trends en het verbeteren van afbeeldingen en videocontent. Kijk ook naar hoe snel je website laadt. Veel ondernemers weten niet dat een langzaam ladende website minder hoog in de zoekmachine scoort dan een website die snel (binnen 3 seconden) laadt. Bij langzaam ladende websites haken bezoekers sneller af en dat heeft invloed op je positie in Google.

4. Expert inhuren voor marketing automation 

Wil je meer inzicht krijgen in je leads om daardoor uiteindelijk meer duidelijkheid te krijgen voor eventuele verbeteringen? Maak dan gebruik van een marketing automation systeem waarbij je ervoor kunt zorgen om je bedrijf alsnog te binden aan leads die nog twijfelen of er nog niet klaar voor lijken te zijn. Daarmee kun je zo’n lead precies op het juiste moment een aanbieding doen om diegene alsnog voor je te winnen. Maar: marketing automation is iets wat veel kennis en ervaring vergt. Daarom is het aan te raden om ook hiervoor een expert in te huren om het maximale wat erin zit eruit te halen.

5. Remarketing via Google Display op social media

Wil je nog net dat stapje verder gaan om online leads te genereren? Kijk dan eens naar de mogelijkheden voor remarketing via Google Display. De kans is groot dat je al eens te maken hebt gehad met deze vorm van marketing. Via het netwerk van Google Display kun je namelijk bijna 90% van de internetgebruikers bereiken, omdat je tegen betaling banners kunt vertonen op websites die aangesloten zijn bij het Google netwerk. Dat ken je waarschijnlijk wel via grote bedrijven die op iedere website waar je komt een product of dienst laten zien waar je even daarvoor een webpagina over hebt bekeken. Deze vorm van marketing kun je ook instellen voor social media; voornamelijk handig voor mensen die al op je website hebben gekeken maar vervolgens door hebben geklikt naar social media.

Comments are closed.