Menu
Marketing

Haal alles uit uw verkoopgesprek

Wie u ook spreekt, het doel van een verkoopgesprek is natuurlijk de omzet. Maar hoe voorkomt u dat een gesprek stroef verloopt? Lees hier onze tips;

Een goede voorbereiding is het halve werk:
Met een goede voorbereiding laat u zien dat u interesse, respect en waardering hebt voor de andere partij. Door van tevoren al het een en ander te weten van het bedrijf en de persoon haalt u uiteindelijk meer uit het gesprek.

  • Lees u via de website in over het bedrijf
  • Zoek degene waar u een gesprek mee hebt op via LinkedIn
  • Verstuur een afspraakbevestiging
  • Zorg voor kennis over de branche

Persoonlijke verzorging
Persoonlijke verzorging is erg belangrijk. Uw uitstraling kan er namelijk bij binnenkomst al voor zorgen dat de andere partij bepaald om open met u in gesprek te gaan of niet. Denk maar na, hoe serieus zou u iemand met een te korte broek met witte sokken, een Tweety stropdas, slechte adem en vettig haar nemen? Juist, niet dus!

Het salesgesprek
De manier hoe u binnenstapt en de ander zijn hand schud, zet de sfeer vast voor het hele gesprek. Een eerste kans maakt u maar een keer. Zorg voor een een nette map, zonder reclame van andere bedrijven. Maar ook een gewassen auto doet wonderen.

  • Wees jezelf
  • Straal rust uit
  • Geef het doel van het gesprek aan en welke tijd u verwacht nodig te hebben
  • Observeer het gedrag van uw gesprekspartner
  • Wees concreet met uw verhaal.
  • Check of de verwachtingen van uw gesprekspartner waargemaakt zijn

Afsluiting van het gesprek
Tijdens de afsluiting van het gesprek laat u de laatste indruk achter. Wees u hier bewust van.

  • Maak direct een vervolgafspraak
  • Moet u nog documenten nasturen, doe dat dan zo snel mogelijk. Moet u wachten op bepaalde documenten, breng uw gesprekspartner hier dan van op de hoogte
  • Bespreek de vervolgstappen