Category

Rechtsvormen

Category

Het leven van een zzp’er gaat niet over rozen. Desondanks komen er alleen maar meer en meer. Voor een goed deel betreft dat ook mensen die liever in loondienst hadden gewerkt, maar geen werk konden vinden en toch iets moeten. Voor hen zetten we een aantal handige en belangrijke tips op een rijtje die het leven als zelfstandige prettiger en zekerder kunnen maken.

Vergeet niet pensioen op te bouwen

Als zzp’er of zelfstandig ondernemer, bouw je geen pensioen op zoals je wel zou doen als je in loondienst was bij een werkgever. Dat levert op je oude dag een serieus probleem op als je hier niet nu al iets aan doet. Dat betekent dat je zelf een manier moet gaat zoeken om geld opzij te zetten voor je pensioen. Een traditioneel pensioenfonds is er helaas nog niet voor zzp’ers, maar er zijn andere manieren die erin kunnen voorzien dat je op je oude dag voldoende te besteden hebt. Je kunt zelf geld op een spaarrekening zetten, maar je kunt ook je zzp pensioen opbouwen via een lijfrente beleggingsrekening zoals het ZZP Pensioen. Jouw inleg is dan aftrekbaar van de inkomstenbelasting. In ruil daarvoor staat je geld vast tot aan je pensioen en zijn de uitkeringsmogelijkheden beperkt. Aan alle opties kleven uiteraard voordelen en nadelen die de moeite van het overwegen waard zijn.

AOV te duur? Word lid van een Broodfonds

Waar je ook niet automatisch voor verzekerd bent als zzp’er, is arbeidsongeschiktheid. Ook heb je geen recht op een WW-uitkering wanneer je je werk (tijdelijk) niet meer kunt uitvoeren, tenzij je nog WW-recht over had van een periode dat je wel in loondienst gewerkt hebt. Helaas is het zo dat een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zzp’ers extreem duur is en dat velen er daarom voor kiezen om er geen af te sluiten. Als het noodlot dan toeslaat, ben je als zzp’er aardig in de aap gelogeerd, want je bent nog steeds geheel zelf verantwoordelijk voor het genereren van een inkomen. Om de eerste klap op te vangen, kun je je aansluiten bij een Broodfonds. Dat is een groep van ondernemers die elkaar doorgans kent (en vertrouwd), die samen maandelijks naar draagkracht afdragen in een fonds. Wanneer een deelnemer tijdelijk niet kan werken, kan deze met toestemming van de anderen naar rato van zijn inleg gedurende maximaal twee jaar een inkomen uit het fonds halen. Dat geeft je tijd om te herstellen of een andere manier om inkomen te genereren te vinden.

Handige tips voor de zzp’er

Stel een herinnering in voor je aangifte omzetbelasting

Ieder kwartaal moet je als ondernemer je aangifte omzetbelasting indienen om de BTW te verrekenen. De Belastingdienst is zo vriendelijk om je er aan te herinneren op het moment dat het zover is. Je hebt een maand om je aangifte in te dienen, en ook als die maand op z’n eind loopt en je hebt nog niets ingestuurd zal de fiscus je hier niet aan herinneren. Wel krijg je een boete en een enorm overdreven inschatting van de verschuldigde omzetbelasting als je vergeet je aangifte in te dienen. Bespaar jezelf die frustratie door een herinnering in te plannen voor het indienen van je aangifte omzetbelasting. Zo voorkom je boetes en een onduidelijke en onprettige bezwaarprocedure.

Doelbedrag per dag of week instellen

Je kunt als zzp’er wel blijven werken en werken, maar hoeveel inkomsten heb je nu eigenlijk nodig om goed te kunnen leven? Wanneer je je volledig op je werk stort en geen tijd maakt voor andere zaken, steven je regelrecht op een burn-out af. En dat voor een paar centen, terwijl je als in zak en as zit mogelijk helemaal geen inkomen meer kunt genereren. Stel daarom voor jezelf een doelbedrag in dat je per dag of per week binnen wilt halen, en gun jezelf als je dit gehaald hebt vrije tijd om dingen te doen waar je gelukkig van wordt of bij kunt ontspannen. Dat is pas duurzaam ondernemen.

Zorg voor een kantoor

In het verlengde van het vorige ligt de notie dat je echt een werkruimte nodig hebt die los staat van je leefruimte thuis. Dat wil niet zeggen dat je geen kantoor aan huis kunt hebben, maar zorg er dan in ieder geval voor dat er ook een apart kantoor voor jou is waar je ook de deur achter je dicht kan trekken als je genoeg gewerkt hebt. Wanneer je namelijk in de woonkamer, de eetkamer of de keuken gaat werken, ga je die ruimtes met werk associëren en kun je er op den duur niet meer ontspannen. Dit terwijl deze ruimtes juist bedoeld zijn voor iets anders dan werk. Doe jezelf dit niet aan en zorg voor een kantoor, of dit nu aan huis of extern is.

In Nederland kennen we bijzonder veel zzp’ers: ondernemers die met eigen kracht en ervaring dagelijks aan de slag gaan met – vaak-  het werk van hun dromen. In 2018 telde Nederland bijna 1,1 miljoen zzp’ers, waardoor je je wel kunt voorstellen dat het van groot belang is om als zelfstandig ondernemer op te vallen tussen de rest. Hoe zorg je ervoor dat potentiële klanten niet naar je concurrent gaan? Er zijn verschillende stappen die je zelf kunt ondernemen om als zzp’er meer op te vallen in het werkveld en uiteindelijk meer klanten te scoren. Om je een handje te helpen hebben we enkele tips voor je verzameld.

Wees vindbaar – met name online

Een van de meest belangrijke dingen die je als freelancer op orde moet hebben is je online vindbaarheid. Zorg dat je met een goede bedrijfsnaam of met gewoon je eigen naam staat ingeschreven en met exact die naam diverse sociale profielen aanmaakt. Ook is het belangrijk om een eigen website te hebben die hoog rankt in Google. Als freelance schrijver met gevoel voor SEO kun je hier zelf iets aan doen, anders is het aan te raden om een expert in te huren die ervoor kan zorgen dat je direct vindbaar bent in de zoekmachines. Zorg er ook voor dat alle informatie die online te vinden is up-to-date is. Waar ben je momenteel werkzaam en welke opdrachten heb je al eens mogen uitvoeren? Net als de vindbaarheid is het een goed idee om een grafisch designer in te schakelen die je website tot in de puntjes af kan maken. Ga voor een website die bij je past, maar die ook net anders is dan de rest. Benadruk hierop je pluspunten en zorg ervoor dat men je contactgegevens goed kan vinden.

Online én offline netwerken

Netwerken is onmisbaar wanneer je als zzp’er aan de slag bent. Het is een van de enige efficiënte manieren om écht klanten te scoren. Een echte ontmoeting maakt vaak de meeste indruk, hoewel je tegenwoordig ook online een goed netwerk op kunt bouwen. Het ligt er natuurlijk aan in welke branche je werkzaam bent: in sommige werkvelden kan het bijvoorbeeld interessant zijn om op beurzen, congressen en markten te staan. Verkoop je bijvoorbeeld een eigen product dan is dat dé manier om je product aan de man te brengen. Het is aan te raden om hiervoor het nodige promotiemateriaal te hebben, zoals eigen visitekaartjes, een banner of flyers met overige informatie en je contactgegevens. Via drukzo.nl kun je dergelijk zakelijk drukwerk snel en kwalitatief af laten drukken. Het fijne van het systeem van deze webshop is dat je online de tijd kunt nemen om je eigen huisstijl te ontwerpen. Die grafisch designer die je voor je website had ingehuurd, kan je wellicht hierbij ook goed helpen. Online netwerken gebeurt tegenwoordig voornamelijk via LinkedIn, maar kan ook goed via Facebook, Instagram en/of Twitter. Als fotograaf kun je bijvoorbeeld via Instagram connecties leggen en als schrijver wellicht via Twitter.

Inschakelen van bedrijfscoach

Iets waar veel freelancers niet aan denken is het inschakelen van een bedrijfscoach. Natuurlijk is het logisch dat wanneer je net bent begonnen als ondernemer je niet direct het kapitaal hebt om te besteden aan een professional die je kan helpen met alles op je werkvlak. Heb je winst gemaakt en kun je wat geld besteden? Dan is een investering in een bedrijfscoach een heel goed idee: het is namelijk bewezen dat mensen beter presteren wanneer zij zich regelmatig laten adviseren. Als zzp’er kan het soms namelijk best eenzaam zijn om alleen te werken, hoe fijn je thuis werken ook vindt. Je hebt geen collega’s aan wie je advies kan vragen en je kunt niet bij een baas terecht. Om je ondernemershart even flink te laten luchten en om de nodige adviezen gespecificeerd op jouw bedrijf te krijgen, zijn dergelijke coaches beschikbaar.

Blijf leren en jezelf ontwikkelen

Tot slot is het van groot belang om jezelf te blijven ontwikkelen: blijf leren, blijf studeren en blijf uit je comfort zone komen. Met het inschrijven bij de Kamer van Koophandel ben je waarschijnlijk al eens uit je comfort zone gekomen. Ben je eenmaal een tijdje bezig dan is de kans groot dat werk als routine aan kan voelen. Laat dat precies de reden niet zijn waarom je in eerste instantie bent begonnen met het ondernemerschap! Dat is overigens niet de enige reden waarom het een goed idee is om te blijven leren en ontdekken. Voor potentiële klanten is het ook interessant om te zien dat je interesse hebt in het blijven ontwikkelen van jezelf. Daarnaast staan cursussen en opleidingen natuurlijk ook erg goed op je CV én val je op omdat je net wat meer kan dan de concurrenten in je vakgebied. Win-winsituatie dus!

Ben je zelf in controle over je geldzaken? Door van je maandelijkse omzet je kosten af te trekken en wat overblijft naar je privérekening over te boeken? Evi van Lanschot geeft je graag wat tips over zakelijk beleggen, want door te kiezen voor een andere aanpak, haal je misschien wel meer uit je bedrijf en inkomsten. Zo creëer je meer vrijheid om te ondernemen, je omzet te verhogen en door middel van sparen of zakelijk beleggen aan vermogensopbouw te doen voor later.

Geef elke euro een missie
Slimme ondernemers geven elke euro aan inkomsten een doel, ruim vóórdat deze wordt gestort door de klant. Elk jaar kijken ze naar de vaste kosten en zetten geld opzij voor vermogensopbouw en investeringen. Op deze manier bepalen je prioriteiten waar je je geld aan uitgeeft en niet de waan van de dag. Zo kom je bijvoorbeeld niet in de verleiding om geld voor belastingen uit te geven aan een cursus.

Keer jezelf salaris uit
Als zzp’er ontvang je op verschillende momenten in de maand inkomen. Dat is fijn, maar het brengt je misschien in de verleiding meer uit te geven dan verstandig is. Overweeg daarom eens jezelf een maal per maand een salaris uit te keren, net als een werknemer. Dit zorgt voor discipline en structuur en haalt fluctuaties uit je inkomen.

Op deze manier is het ook makkelijker om vermogen op te bouwen, bijvoorbeeld voor later. Boek hiervoor tegelijkertijd met je ‘salaris’ een vast bedrag naar een zakelijke of privé beleggingsrekening. Als zzp’er kun je profiteren van belastingvoordeel als je vermogen opbouwt om je inkomen na pensionering aan te vullen.

Gebruik oud geld
Uit je inkomen betaal je maandelijks je zakelijke kosten. Sommige ondernemers betalen deze kosten uit een eerder opgebouwde buffer, het inkomen van vorige maand. Betalen met ‘oud geld’, noemt de Amerikaanse budgetcoach-app YNAB (kort voor: you need a budget) dit principe. De app is bedoeld voor je reguliere uitgaven, maar een toenemend aantal zelfstandigen gebruikt de app ook zakelijk. De app is voor iPhones te downloaden in de App Store en voor Android-telefoons in Google Play.

Door de kostenbuffer weet je zeker dat je geld beschikbaar hebt voor al je zakelijke kosten. Natuurlijk moet je die buffer wel eerst opbouwen. Even doorbijten dus, maar het zorgt wel voor rust in je hoofd. En zo creëer je meer vrijheid om te ondernemen!

Focus op je winst
Ondernemers zijn geneigd zich op de omzet van hun bedrijf te focussen, en niet op de winst. Gevaarlijk, merkte de Amerikaanse ondernemer Michael Michalowicz op. Hij gaf hierdoor te veel geld uit.

Michalowicz bedacht het Profit First-systeem voor ondernemers. Hierbij verdeel je alle inkomsten over verschillende potjes, voor verschillende doeleinden. Bijvoorbeeld een potje kosten, een potje belastingen, een potje pensioen én een potje winst. Door je winst ook direct weg te zetten, is het geen restje dat overblijft na het betalen van alle kosten. Het is dan echt de beloning voor jouw inspanningen als ondernemer.

Tip: zet je winst op een spaar- of beleggingsrekening bij een andere bank dan waar je je zakelijke betalingsrekening hebt. Zo kan je er minder makkelijk bij.

Door het gelijk wegsluizen van je winst en het verdelen van je inkomen over potjes weet je wat je daadwerkelijk te besteden hebt. Dat heeft effect. Ondernemers letten scherper op de kosten en benutten meer ondernemingskansen om zo hun omzet te verhogen.

Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) opperde onlangs om pensioensparen voor ZZP’ers te verplichten. Of dat een goed idee is, is een tweede. De eerste vraag is: hoeveel heb je nodig? Dat is afhankelijk van wat je straks wilt uitgeven, wat je straks nodig hebt voor je vaste lasten.

Waarschijnlijk heb je al pensioen opgebouwd. Bijvoorbeeld bij een vorige werkgever of in een oude polis. Geen idee? Je bent niet de enige. 60 procent van de Nederlanders heeft geen inzicht in zijn pensioen. Jij straks wel.

De mogelijkheden om vermogen voor later op te bouwen vallen uiteen in vier pijlers: AOW, pensioen bij (vorige) werkgevers, fiscaal vriendelijke pensioensopbouw, en opbouw zonder fiscaal voordeel.

Pijler 1: AOW
Een belangrijk deel van je ouderdagvoorziening straks is AOW, de uitkering die je straks van de overheid krijgt. Ben je na 1956 geboren dan is de AOW-leeftijd nog niet bekend. Op dit moment is de AOW-leeftijd 67. De overheid bepaalt die op basis van de gemiddelde levensverwachting op je 65ste verjaardag. Wanneer je AOW ingaat kan dus nog wijzigen.

Pijler 2: (Vorige) werkgevers
Misschien heb je ook pensioen opgebouwd bij eerdere werkgevers. Meer daarover vind je in het Uniform Pensioenoverzicht dat je jaarlijks krijgt toegestuurd. Of kijk voor het meest actuele overzicht in het pensioenregister op www.mijnpensioenoverzicht.nl.

Stap 2. Wat bouw je zelf op?
Veel mensen bouwen naast AOW en pensioen bij een werkgever ook zelf vermogen voor later op. Dit zijn de derde en vierde pijler. Met name voor een zelfstandig ondernemer is dit belangrijk omdat je geen pensioenregeling –meer- hebt via je werk. Op een spaar- of beleggingsrekening. Dat kan straks een interessant inkomen voor later opleveren. Je hebt daarvoor twee mogelijkheden:

Pijler 3: Zelf fiscaal vriendelijk pensioen opbouwen
Misschien maak je al gebruik van fiscaal aantrekkelijk pensioensparen. Hiervoor zet je bijvoorbeeld geld opzij voor je pensioen op een geblokkeerde rekening. Als je een pensioentekort kunt aantonen vormt je inleg zelfs een fiscale aftrekpost. Welk pensioen beleggen product het best bij jou past, hangt af van je inkomen.

Pijler 4: Zelf pensioen opbouwen zonder fiscaal voordeel
Je kunt uiteraard ook zelf beleggen en de opbrengst later gebruiken als pensioen. Je kunt dit niet aftrekken van de belasting. Voordeel is wel dat je volledige vrijheid hebt. Het vermogen is altijd aanspreekbaar, bijvoorbeeld als aanvulling op je inkomen als je werkloos raakt of even minder wilt werken.

Stap 3. Heb je een pensioengat? Zet het op een rij
Door verschillende pensioenregelingen en de leeftijd waarop ze ingaan is soms onduidelijk wat je nu precies krijgt. Een simpel tijdbalkje helpt. Maak een rij van leeftijden van 65 jaar tot 90 jaar. Zet onder elke leeftijd het bruto pensioenbedrag. Wat je daar straks netto van overhoudt bereken je met een van de online bruto/netto-rekentools. Belastingtarieven veranderen op termijn, maar bij benadering weet je nu wat je straks aan pensioen krijgt. Ook zul je als je met pensioen gaat minder belasting betalen, omdat je veel sociale premiers niet meer hoeft te voldoen.

Denk ook aan:
– Oude lijfrenten bij verzekeraars (ook koopsompolis)
– Banksparen bij je bank
– Spaarrekeningen
– Beleggingsrekeningen

Stap 4. Is het genoeg om comfortabel van te leven?
Je hebt nu meer inzicht in het pensioen dat je straks krijgt. Is het genoeg? Bijvoorbeeld om je huidige levensstijl te behouden? Een goed uitgangspunt zijn je uitgaven op dit moment. In de toekomst kan het zelfs positiever uitvaller, omdat je dan waarschijnlijk minder of geen woonlasten hebt. Zet nu in je tijdbalk het inkomen dat je denkt nodig te hebben onder de verwachtte nettobedragen. Je ziet nu waar de gaten in je pensioen zitten. Geen probleem, nu je weet wat je moet opbouwen kun je in actie komen.

Stap 5. Pensioengat te dichten? Kom in actie!
Pensioen klinkt misschien nog heel ver weg. Zoals gezegd is het goed om op tijd in actie te komen. Eigenlijk nu al, hoe oud je ook bent. Begin met bouwen aan vermogen voor later, dan kun je je straks onbezorgd genieten van je oude dag. Ook voor je pensioen geldt: hoe eerder je begint, hoe makkelijker het wordt om je doelen te behalen.

Voor de ondernemer is een zakelijke buffer een fijn bezit. Met sparen of beleggen kun je je plannen realiseren. En levert mogelijk ook nog belastingvoordeel op. Evi legt uit hoe je dit slim aanpakt.

Als zelfstandig ondernemer heb je veel vrijheid. Die vrijheid brengt ook financiële verantwoordelijkheden met zich mee. De meeste zelfstandigen zonder personeel (zzp) weten wel dat ze zelf in actie moeten komen voor hun pensioen. Maar ook voor andere grote financiële doelen moet je zelf vermogen opbouwen. Door sparen of zakelijk beleggen.

Grootse wensen
Veel ondernemers hebben grootse wensen. Denk aan de aankoop van nieuwe apparatuur of de aanbetaling voor een grotere bedrijfsruimte. Of juist een sabbatical om nieuwe ondernemingsplannen te bedenken.

Uit cijfers van het CBS blijkt dat de meeste zzp’ers over vermogen beschikken. Maar de hoogte van het vermogen wisselt sterk. In de sector landbouw, bosbouw en visserij hebben zzp’ers het grootste vermogen (gemiddeld €300.000). Minder grote vermogens hebben zzp’ers in de sector cultuur, sport en recreatie (gemiddeld €6.500).

Bouw jij wel voldoende vermogen op?
Het kost tijd om vermogen voor grote doelen op te bouwen. Start daarom tijdig. Bijvoorbeeld door maandelijks een deel van je winst te sparen. Dat doe je makkelijk door middel van een automatische overschrijving. Voor doelen in de verre toekomst zoals eerder stoppen met werken leent beleggen zich goed.

Bepaal de horizon van je financiële doelen
Kies je voor sparen of beleggen? Beleggen kan op termijn een aantrekkelijker rendement opleveren dan sparen. Wel moet je er rekening mee houden dat beleggen gepaard gaat met risico’s. Beleg daarom alleen met geld dat je de komende jaren niet nodig hebt.

Zakelijk of privé?
Als zzp’er heb je de keuze: bouw je je vermogen binnen je bedrijf of in privé? Door te kiezen voor een zakelijke spaar- of beleggingsrekening houd je je zakelijke financiën gescheiden van je privévermogen. Dat helpt om goed financieel overzicht te houden. En je zakelijke doelen scherp.

Houd rekening met de belasting
Of je zakelijk of in privé vermogen opbouwt maakt ook fiscaal verschil . Dat komt door het verschil in belastingheffing. Ondernemers betalen over hun vermogen belasting in box 1. Het werkelijke rendement op je spaargeld of beleggingen wordt in deze box belast met inkomstenbelasting. Over het rendement betaal je inkomstenbelasting volgens het voor jou geldende tarief, maximaal 52 procent. De werkelijke belasting valt nog iets lager uit omdat je gebruik maakt van de mkb-winstvrijstelling voor ondernemers.
Let op: De belastingdienst is alert op misbruik. Het geld op je zakelijke spaarrekening moet wel een zakelijk doel hebben.

Tegoeden in privé
De belastingheffing over je tegoeden in privé werkt anders. Deze worden forfaitair belast met vermogensrendementsheffing. Daarbij gaat de belastingdienst uit van een fictief rendement tussen de 2,02 en 5,38 procent. Dan geldt: hoe meer vermogen, hoe hoger de belastingdruk. Het heffingsvrije vermogen is € 30.000, over het meerdere betaal je de forfaitaire heffing. Dit levert een effectieve belastingheffing van 0,61 tot 1,61 procent op. Fors, nu de rente op de meeste spaarrekeningen ruim onder de 1 procent ligt. Sparen levert dus bijna geen rendement op. Heb je een flink vermogen opgebouwd, dan kost sparen in privé je zelfs geld.

Kom in actie!
Het aanhouden van je spaargeld binnen de onderneming is dus een aantrekkelijk alternatief. (Voor beleggen geldt natuurlijk het omgekeerde. Het kan dus lonen om een deel van je beleggingen in privé aan te houden.) Hoewel belastingvoordeel aantrekkelijk is, is het vooral belangrijk om daadwerkelijk in actie te komen en te starten met het opbouwen van vermogen voor je zakelijke wensen.

Belangrijke informatie
Van Lanschot NV is als bank geregistreerd in het Wft-register en staat onder toezicht van De Nederlandsche Bank N.V. (DNB), Postbus 98 1000 AB Amsterdam, en de Autoriteit Financiële Markten (AFM), Postbus 11723 1001 GS Amsterdam.
Van Lanschot NV kan optreden als aanbieder van betaal-, spaar- en kredietproducten, als bemiddelaar van verzekeringsproducten en als aanbieder en/of uitvoerder van beleggingsdiensten.

In dit artikel nemen we je mee langs de basisprincipes van de inkomstenbelasting, want hoe vrij je als ZZP’er ook bent: aan de lange arm van de Belastingdienst ontkom je niet. Met de informatie die we hier met je delen kom je minder snel voor vervelende verrassingen te staan, dus lees het door en doe er je (fiscale) voordeel mee!

Een verstandige starter houdt rekening met de fiscus

Als je net aan de slag bent gegaan als zelfstandig ondernemer, of als je op het punt staat om er eentje te worden, dan komt er een heleboel op je af. Je moet natuurlijk een strak plan hebben, op papier of alleen in je hoofd, over de manier waarop je jouw talenten straks om gaat zetten in een bloeiend bedrijf. Je zult een werkplek nodig hebben. Dat kan misschien vanuit je eigen huis, in eerste instantie, of misschien werk je standaard op locatie bij je klanten. Je hebt een inventaris nodig met de bedrijfsmiddelen die je gaat gebruiken voor je product of je dienstverlening. Een bedrijfsnaam is ook wel zo handig, misschien al uitgevoerd in een logo, op een website, of in je eigen huisstijl. Zo zijn er nog een heleboel belangrijke details waar je over na moet denken voor een soepele start. Als je dat allemaal hebt geregeld en straks alles eenmaal een beetje lekker loopt, kun je helaas nog steeds niet tevreden achterover gaan leunen en toekijken hoe je imperium zich ontvouwt. Aan het einde van je succesvolle start staat er namelijk altijd iemand te wachten om te kijken wat je hebt gedaan en hoeveel winst je daaruit hebt weten te maken. Het is een bekende van elke ondernemer, van groot tot klein, en niet per se de beste vriend die je je kunt bedenken. Het is die abstracte figuur die blijft beweren het niet leuker te kunnen maken, alleen gemakkelijker… Precies: aan het eind van het jaar is het weer tijd voor de fiscus!

De Inkomstenbelasting in het kort

Inkomstenbelasting is een feit waar niet aan te ontkomen valt. ZZP’ers moeten ieder jaar Inkomstenbelasting afdragen. Het is te vergelijken met de Loonbelasting, waar je vast al eens mee te maken hebt gehad bij het werken voor een ‘baas’. Iedere Nederlander in loondienst draagt een deel van haar of zijn salaris af aan de staat; aan de Belastingdienst dus. Omdat je als ondernemer in principe geen loon als zodanig ontvangt, betaal je geen Loonbelasting, maar Inkomstenbelasting. Het is een deel van de inkomsten, of eigenlijk van de winst, die je uit je onderneming haalt. Zo draag je ook als zelfstandige bij aan de solidariteit van de Nederlandse verzorgingsstaat. Dat geeft je hopelijk een gevoel van voldoening, maar dat betekent nog niet dat je meer moet betalen dan nodig is…

Vergeet de voordelen niet!

Misschien denk je nu: dat is knap lastig, zo’n aparte manier van belasting betalen. In zekere zin is dat waar. Je zult een goede administratie moeten voeren om je Inkomstenbelasting goed te kunnen bijhouden; waarschijnlijk heb je ook een accountant of belastingadviseur nodig om straks je aangifte Inkomstenbelasting voor ondernemers te verzorgen. Gelukkig staan daar ook voordelen tegenover. In tegenstelling tot iemand die in loondienst werkt, heb je namelijk een flink aantal bijzondere belastingvoordelen wanneer je als zelfstandig ondernemer je boterham verdient. Hieronder noemen we een paar van de belangrijkste fiscale voordelen waar je op kunt rekenen, maar ga er maar gerust vanuit dat een goede boekhouder er nog meer weet te noemen!

Startersaftrek

Als ZZP’er werk je onder heel andere omstandigheden dan een werknemer, met hele andere uitdagingen. Zeker als je net bent gestart kun je wel een beetje wind in de rug gebruiken. De Belastingdienst houdt daar ook rekening mee, in de vorm van de startersaftrek. Dit is een vooraf vastgesteld bedrag. Voor 2018 is de startersaftrek bepaald op € 2.123. Het scheelt natuurlijk een slok op een borrel als je die tweeduizend-plus euro meteen af mag trekken van de Inkomstenbelasting die je moet betalen. Aan de startersaftrek zijn wel specifieke voorwaarden verbonden. Zo mag je deze regel alleen toepassen in de eerste drie jaar waarin je zelfstandig onderneemt. De gedachte is dat je na die opstartperiode een wat stabielere omzet hebt bereikt. Vraag aan je boekhouder hoe je deze aftrekpost zo goed mogelijk kunt benutten.

Zelfstandigenaftrek

Een ander vooraf vastgesteld bedrag dat iedere zelfstandig ondernemer van de Inkomstenbelasting af mag trekken is de zelfstandigenaftrek. In tegenstelling tot de startersaftrek geld dit niet alleen voor de eerste aanloopperiode van je ondernemersleven. Voor 2018 is de zelfstandigenaftrek door de Belastingdienst op € 7.280 bepaald. Dat is een bedrag dat je niet over het hoofd wilt zien, dus hou hier zeker rekening mee bij je belastingaangifte. Aan de zelfstandigenaftrek is wel de harde eis verbonden dat je in het betreffende jaar minstens 1225 uur aan je onderneming hebt gewerkt. Gemiddeld komt dit neer op zo’n 25 uur per week, dus registreer goed hoeveel uren je aan je bedrijf besteedt. Als je zaak eenmaal lekker op dreef komt, zul je merken dat je maar weinig weken overhoudt waarin je ‘maar’ 25 uur kwijt bent aan je bedrijf, dus schrijf op die uren en bespaar meteen fors op de Inkomstenbelasting die je moet gaan betalen!

Investeringsaftrek

Een bedrijf heeft bedrijfsmiddelen nodig, wat je ook precies doet. Een klusbedrijf heeft gereedschap en andere materialen nodig, een IT’er kan niet zonder een snelle laptop en een thuiskapper komt niet ver zonder een setje goede scharen, zo simpel als wat. Op het moment dat jij je bedrijfsmiddelen gaat aanschaffen, dan ben je aan het investeren: je geeft geld uit in de verwachting dat je daar in de toekomst geld mee gaat terugverdienen. Dat soort investeringen zijn voor een deel aan te voeren als aftrekpost op de Inkomstenbelasting. Je boekhouder kan je precies vertellen wat je wel fiscaal mag aftrekken en wat niet. Sommige kostenposten zijn pertinent niet aftrekbaar, zoals bijvoorbeeld verkeersboetes, hoe graag je dat ook anders zou zien. Andere zaken, zoals bijvoorbeeld gemaakte kosten voor eten en drinken, zijn voor een deel aftrekbaar, bijvoorbeeld voor 80%. Vraag dit goed na bij je adviseur of accountant, zodat je weet waar je aan toe bent. Belangrijker nog: bewaar al je bonnetjes en (digitale) aankoopbewijzen zorgvuldig. Hou de papieren exemplaren geordend bij elkaar en maak overal foto’s of scans van voor extra digitale opslag. Alle posten die je aandraagt bij je aangifte kunnen worden gecontroleerd door de fiscus. Je bent verplicht om een deugdelijke administratie te voeren die minstens vijf jaar terugvoert. Schaf dus meteen maar een paar ordners aan en bewaar ook daar het bonnetje van – die kun je dan mooi weer als investering in je aangifte meenemen!

Onder de streep: de MKB-winstvrijstelling

Uiteindelijk maak je straks, op basis van al die bonnetjes en die keurige administratie (die je zéker weten niet verfrommeld in oude schoenendoos bewaart…) de aangifte Inkomstenbelasting samen met je boekhouder in orde. Nadat de winst is gecorrigeerd met eventuele boetes en zogenaamde gemengde kosten, komen daar de grote aftrekposten overheen. De investeringsaftrek, eventueel je startersaftrek en dan de zelfstandigenaftrek worden in mindering gebracht op je totale inkomsten. Dat scheelt als het goed is al flink. Dan komt de laatste slag: de MKB-winstvrijstelling. Deze vrijstelling bedraagt op dit moment 14% van de resterende winst. Je hoeft geen ster in wiskunde te zijn om te begrijpen dat dit weer een flinke hap uit het bedrag is dat je aan Inkomstenbelasting moet gaan betalen. Afhankelijk van je persoonlijke situatie (en de slimheid van je boekhouder) worden hier nog de overige aftrekposten vanaf gehaald. Uiteindelijk blijft er dan onder de streep een nettobedrag over dat je zult moeten betalen. In sommige gevallen kan dit zelfs een teruggaaf worden, bijvoorbeeld als je net begonnen bent en wel veel hebt geïnvesteerd, maar nog niet veel winst hebt kunnen maken. Wat er uiteindelijk onder jouw streep komt te staan hangt helemaal af van je gedrag als ondernemer. Als je slim met onze tips omgaat, valt het misschien heel erg mee. Wat er ook precies voor bedrag uit komt rollen, we geven je voor je Inkomstenbelasting nog één belangrijke tip: ook al is het misschien niet leuk om belasting te moeten betalen, wees toch maar trots en tevreden over jezelf zodra je het bedrag over gaat maken. Al met al heb je er het afgelopen jaar hard genoeg voor gewerkt: namens de staat en al je landgenoten hartelijk bedankt voor je bijdrage!

Na 7 magere jaren staat de economie weer volop in bloei. Volgens de Kamer van Koophandel is het aantal nieuwe inschrijvingen in 2017 met bijna 2% toegenomen. Nederland kent nu een recordaantal ondernemers: op 1 juli 2017 stonden exact 1.780.924 KvK nummers geregistreerd. Dit record is niet alleen te danken aan het aantal nieuw ingeschreven ondernemingen. Het gaat goed met de bestaande ondernemers. Doorgaans stopt 40% van de ondernemingen binnen 5 jaar, maar in het afgelopen half kregen ZZP’ers en andere ondernemers met 21% minder aan faillissementen te maken. 

De bouw: snel stijgend op de ladder

Een van de populairste sectoren is zonder twijfel de bouw. We zien het aan alles. De huizenmarkt is weer een verkopersmarkt, huizen worden – net zoals vlak voor de crisis – opnieuw boven vraagprijs verkocht. Dat betekent een enorme boost voor de bouw. Nieuwe woningen bouwen, de verbouw van bestaande woningen en restauraties van openbare gebouwen, in de bouw is er weer volop werk.

Dit is terug te zien in het aantal bedrijven dat zich bezighoudt met de bouwsector.
Ook het uurtarief van ZZP’ers in de bouw is volwassen geworden. Waar je in de financiële crisis vaak voor slechts € 15 of € 25 euro per uur de ladder op moest, is een uurtarief van € 45 nu volledig op zijn plaats.
De bouw trekt enorm aan en het personeelstekort zorgt voor gunstige tijden voor ondernemers en ZZP’ers in de bouw.

Al met al ideale omstandigheden voor ZZP’ers in de bouwbranche om zich te presenteren als volwaardig professional. Daar hoort een VCA- certificaat bij.

VCA- certificaat steeds vaker een must

Aannemers en andere bouwprofessionals krijgen steeds vaker te maken met de voorwaarde of verplichtstelling van een VCA-certificaat.

VCA staat voor Veiligheid, Gezondheid en Milieu Checklist Aannemers. Deze checklist voor aannemers is bedoeld om iedereen in de bouw veiliger te laten werken, zodat het aantal ongevallen verminderd wordt.
VCA wordt gepresenteerd als een checklist, maar is eigenlijk veel méér:

  • Toetsing en certificering: VCA is een veelzijdig programma waarmee diverse dienstverlenende bedrijven kunnen worden getoetst en gecertificeerd op hun VGM-beheersysteem.
  • Verhogen van veiligheid: VCA-certificatie is specifiek voor bedrijven bedoeld die werkzaamheden uitvoeren waarmee een verhoogd risico in een risicovolle omgeving samenhangt. Denk aan bouwterreinen, werkplaatsen, fabrieken en installaties waar constructie- of onderhoudswerkzaamheden worden uitgevoerd.
  • Breed inzetbaar: VCA-certificatie wordt gevraagd en steeds vaker verplicht gesteld. Dit geldt vooral voor de branches Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek en procesbesturing. Ook bij Bouwkunde, Civiele techniek en overige technische diensten, zoals steigerbouw, isolatie, transport, industrieel reinigen of stralen/conserveren/schilderen is een VCA certificaat steeds vaker een must. Hetzelfde geldt voor inspecteurs in diezelfde branches; ook hier worden immers op locatie onder soms gevaarlijke omstandigheden checks gedaan.

Ontstaan VCA

VCA bestaat sinds 1994 en is ontstaan uit de behoefte van vertegenwoordigers van petrochemische bedrijven en aannemers om een systeem op te zetten, waarmee aannemersorganisaties objectief konden worden getoetst op hun veiligheidsbeleid en veiligheidsprestaties.

Inmiddels is VCA erkend als de algemene standaard binnen de bouw-industrie.
Voordelen VCA certificaat voor ZZP’ers in de bouw

Het groeiende aantal ZZP’ers in de bouw zorgt voor verdere professionalisering van de branche.
Steeds meer opdrachtgevers stellen het VCA-certificaat verplicht. Met zo’n VCA-certificaat mis je dus nooit meer een potentiële opdracht.

Het VCA-systeem voldoet aan de hoge eisen die in Europese normen zijn vastgelegd. Deze Europese standaard maakt internationale toepassing makkelijker. Daarnaast staat een VCA- certificaat garant voor een en wederzijdse erkenning tussen de Europese landen. Een groot voordeel voor ZZP’ers die opdrachten in het buitenland willen kunnen uitvoeren.

VCA Examen

Wil je als ZZP’er geen enkele mooie klus meer missen, in binnen-of buitenland? Haal dan je VCA- certificaat.
Er zijn drie soorten examens:
1. Basis VCA : bedoeld voor iedereen die als bouwprofessional aan de slag gaat op een bouwplaats of andere risicovolle omgeving.
2. VIL VCA: Veiligheid voor iedereen die als intercedent of leidinggevende van een uitzendbureau werkt met VCA-gecertificeerde bedrijven.
3. VCA VOL: voor operationeel leidinggevenden, hoofdaannemers en ZZP-ers. Bij VCA VOL leer je álles over Veiligheid, Gezondheid en Milieu.

In heel Nederland kun je op verschillende locaties een VCA examen afleggen. Schrijf je vandaag nog in en vergroot je kans op de beste opdrachten!

Als ZZP-er heb je misschien geen kantoor of vergaderzaal tot je beschikking. Toch wil je graag met klanten kunnen afspreken op een representatieve plek. Dan kan een vergaderlocatie in Amersfoort uitkomst bieden. Centraal gelegen, goed te bereiken met zowel auto als het openbaar vervoer en in een mooie omgeving.

Vergaderlocaties, waar moet je op letten?
Wanneer je zakelijke meeting wilt organiseren als ZZP-er, is het belangrijk om een inspirerende plaats te vinden waar je professioneel wordt ontvangen en bediend. Een locatie waar je kunt werken, ontmoeten, vergaderen, congressen kunt houden en trainingen kunt verzorgen. Want wanneer je een verkeerde plek uitkiest, kan het zijn dat de ontevredenheid hierover bij de klant blijft hangen in plaats van de geslaagde bijeenkomst. En dat is jammer! Voor je het weet ligt je reputatie op straat via twitter, facebook, LinkedIn, etc. Daarom is het belangrijk om je vergaderlocatie van te voren te bezoeken, goed om je heen te kijken, met de bediening te praten, sfeer te proeven en duidelijke afspraken te maken. De ene keer zoek je misschien een traditioneel landhuis, terwijl voor een ander type evenement een theatrale setting beter past. Naast de indruk die de locatie biedt, is de service van het personeel allesbepalend voor de tevredenheid over de setting. Hoe gaat men om met onverwachte gebeurtenissen? Vinden ze je lastig als je om een rol plakband of extra stiften vraagt, of komen ze je met liefde helpen? Kunnen tafels en stoelen verplaatst, of zelfs verwijderd worden? Hiervoor kan je het beste op de aanbevelingen van mede-ZZP-ers afgaan. Want op de websites en in de folders kan het er nog zo gelikt uit zien, als de werknemers er geen zin in hebben zal je dit overal aan merken. Om dezelfde reden is het belangrijk om het aan anderen te laten weten wanneer jij (zeer) tevreden bent over een vergaderlocatie in Amersfoort. Zo scheidt de kaf zich van het koren en blijven de beste locaties over.