In Nederland kennen we bijzonder veel zzp’ers: ondernemers die met eigen kracht en ervaring dagelijks aan de slag gaan met – vaak-  het werk van hun dromen. In 2018 telde Nederland bijna 1,1 miljoen zzp’ers, waardoor je je wel kunt voorstellen dat het van groot belang is om als zelfstandig ondernemer op te vallen tussen de rest. Hoe zorg je ervoor dat potentiële klanten niet naar je concurrent gaan? Er zijn verschillende stappen die je zelf kunt ondernemen om als zzp’er meer op te vallen in het werkveld en uiteindelijk meer klanten te scoren. Om je een handje te helpen hebben we enkele tips voor je verzameld.

Wees vindbaar – met name online

Een van de meest belangrijke dingen die je als freelancer op orde moet hebben is je online vindbaarheid. Zorg dat je met een goede bedrijfsnaam of met gewoon je eigen naam staat ingeschreven en met exact die naam diverse sociale profielen aanmaakt. Ook is het belangrijk om een eigen website te hebben die hoog rankt in Google. Als freelance schrijver met gevoel voor SEO kun je hier zelf iets aan doen, anders is het aan te raden om een expert in te huren die ervoor kan zorgen dat je direct vindbaar bent in de zoekmachines. Zorg er ook voor dat alle informatie die online te vinden is up-to-date is. Waar ben je momenteel werkzaam en welke opdrachten heb je al eens mogen uitvoeren? Net als de vindbaarheid is het een goed idee om een grafisch designer in te schakelen die je website tot in de puntjes af kan maken. Ga voor een website die bij je past, maar die ook net anders is dan de rest. Benadruk hierop je pluspunten en zorg ervoor dat men je contactgegevens goed kan vinden.

Online én offline netwerken

Netwerken is onmisbaar wanneer je als zzp’er aan de slag bent. Het is een van de enige efficiënte manieren om écht klanten te scoren. Een echte ontmoeting maakt vaak de meeste indruk, hoewel je tegenwoordig ook online een goed netwerk op kunt bouwen. Het ligt er natuurlijk aan in welke branche je werkzaam bent: in sommige werkvelden kan het bijvoorbeeld interessant zijn om op beurzen, congressen en markten te staan. Verkoop je bijvoorbeeld een eigen product dan is dat dé manier om je product aan de man te brengen. Het is aan te raden om hiervoor het nodige promotiemateriaal te hebben, zoals eigen visitekaartjes, een banner of flyers met overige informatie en je contactgegevens. Via drukzo.nl kun je dergelijk zakelijk drukwerk snel en kwalitatief af laten drukken. Het fijne van het systeem van deze webshop is dat je online de tijd kunt nemen om je eigen huisstijl te ontwerpen. Die grafisch designer die je voor je website had ingehuurd, kan je wellicht hierbij ook goed helpen. Online netwerken gebeurt tegenwoordig voornamelijk via LinkedIn, maar kan ook goed via Facebook, Instagram en/of Twitter. Als fotograaf kun je bijvoorbeeld via Instagram connecties leggen en als schrijver wellicht via Twitter.

Inschakelen van bedrijfscoach

Iets waar veel freelancers niet aan denken is het inschakelen van een bedrijfscoach. Natuurlijk is het logisch dat wanneer je net bent begonnen als ondernemer je niet direct het kapitaal hebt om te besteden aan een professional die je kan helpen met alles op je werkvlak. Heb je winst gemaakt en kun je wat geld besteden? Dan is een investering in een bedrijfscoach een heel goed idee: het is namelijk bewezen dat mensen beter presteren wanneer zij zich regelmatig laten adviseren. Als zzp’er kan het soms namelijk best eenzaam zijn om alleen te werken, hoe fijn je thuis werken ook vindt. Je hebt geen collega’s aan wie je advies kan vragen en je kunt niet bij een baas terecht. Om je ondernemershart even flink te laten luchten en om de nodige adviezen gespecificeerd op jouw bedrijf te krijgen, zijn dergelijke coaches beschikbaar.

Blijf leren en jezelf ontwikkelen

Tot slot is het van groot belang om jezelf te blijven ontwikkelen: blijf leren, blijf studeren en blijf uit je comfort zone komen. Met het inschrijven bij de Kamer van Koophandel ben je waarschijnlijk al eens uit je comfort zone gekomen. Ben je eenmaal een tijdje bezig dan is de kans groot dat werk als routine aan kan voelen. Laat dat precies de reden niet zijn waarom je in eerste instantie bent begonnen met het ondernemerschap! Dat is overigens niet de enige reden waarom het een goed idee is om te blijven leren en ontdekken. Voor potentiële klanten is het ook interessant om te zien dat je interesse hebt in het blijven ontwikkelen van jezelf. Daarnaast staan cursussen en opleidingen natuurlijk ook erg goed op je CV én val je op omdat je net wat meer kan dan de concurrenten in je vakgebied. Win-winsituatie dus!

Redacteur

Comments are closed.