Menu
Marketing

Je bedrijf online laten groeien, praktische tips

bedrijf online laten groeien

Voor het internettijdperk kreeg je meer klanten door reclame te maken door een advertentie te plaatsen in de krant. Ook door mond-op-mond reclame kreeg je meer klanten. Wil je nu opvallen, dan moet je slim gebruik maken van online marketing. Met de onderstaande tips kun je online groeien en je concurrenten voor blijven.

Onderzoek doen

Wil je dat je online verkoop omhoog gaat dan begin je met onderzoek doen. Breng eerst je huidige situatie in kaart. Doe daarna onderzoek naar de concurrentie. Op welke kanalen zijn zij te vinden? Wat is hun boodschap en hoe onderscheiden zij zich. Nog belangrijker, waar laten ze kansen liggen die jij kunt pakken met je propositie. Daarnaast is het belangrijk om uit te vinden wie je doelgroep is en hoe je doelgroep zich online gedraagt. Waar zijn ze te vinden en met welke informatie maak je ze blij?

Strategie bepalen

De tweede stap is het ontwikkelen van een online marketing strategie die jouw doelgroep aanspreekt en aanzet tot kopen. Heb je een goed beeld van je potentiële klanten dan weet je ook hoe je ze kunt bereiken en mee kunt nemen in je verhaal. Creëer bijvoorbeeld een klantprofiel. Een klantprofiel is een gedetailleerde beschrijving van een fictief persoon uit je doelgroep. Hiermee kun je je boodschap beter afstemmen. Daarnaast helpt het klantprofiel om de kanalen te kiezen waar je doelgroep zich bevindt.

Bepaal je propositie

Welke problemen kun jij oplossen voor je doelgroep en waarom zouden ze voor jou moeten kiezen? Door hier goed over na te denken kun je een unieke propositie ontwikkelen en geef je je potentiële klanten een goede reden om voor jou te kiezen. Als je je klanten kunt meenemen in het beslissingsproces kun je je marketingbudget gerichter inzetten.

Neem je klant mee met content

In je strategie mag het creëren van waardevolle content niet ontbreken. Goede content is relevant en biedt meerwaarde voor je doelgroep. Als je online wilt groeien dan is je website hierbij het belangrijkste content. Je doelgroep heeft een reden nodig om je website te bezoeken en hier terug te komen. Daarom is het belangrijk om waardevolle content te bieden die je doelgroep nodig heeft om een probleem op te lossen. Alleen content is niet genoeg. Je content moet ook een relevante vervolgactie hebben. Bijvoorbeeld het downloaden van een brochure of het maken van een afspraak voor een vrijblijvend adviesgesprek.

Zorg ervoor dat je zichtbaar bent

Om te zorgen dat je doelgroep ook daadwerkelijk op je website terecht komt is SEO (search engine optimization) erg belangrijk. Door SEO goed in te zetten kunnen zoekmachines je content beter vinden en indexeren. Dit leidt tot meer bezoekers op je website. Gevonden worden op de juiste zoektermen is hierbij erg belangrijk. Daarom is het van belang om zoekwoordenonderzoek te doen. Is je bedrijf afhankelijk van lokale verkopen houdt hier dan rekening mee. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een online marketingbureau in Den Bosch dan is de kans groot dat je zoekt op online marketing Den Bosch. Zorg er voor dat je tekst deze zoektermen een aantal keer bevat.

Betrokkenheid op social media

Ook de inzet van social media mag niet ontbreken in je online marketing strategie. Het doel van social media marketing is dat je volgers zich betrokken voelen bij je bedrijf en natuurlijk om meer betrokken volgers te krijgen. Ook hier geldt dat wat je deelt relevant moet zijn voor je doelgroep. Is je content interessant genoeg dan is de kans groot dat je doelgroep erop reageert, het deelt en erop reageert. Deel waardevolle content op kanalen waar je doelgroep zich bevindt. Kies daarom strategisch op welke kanalen je actief bent.

E-mailmarketing inzetten

Je kunt ook e-mailmarketing inzetten om meer bezoekers naar je website te trekken. Hierbij moet je jezelf afvragen wat wil je bereiken en hoe ga je dat doen. Stuur je maandelijks een mailing? Wat is het doel ervan? Wil je doelgroep op de hoogte brengen van nieuwe producten, mooie kortingsacties of wil je andere informatie delen. Een andere vraag die je jezelf moet stellen is hoe zorg je ervoor dat bezoekers zich inschrijven op je nieuwsbrief. Hoe blijf je vervolgens met hen in contact. Zorg ervoor dat je mailings opstelt die boeien, van het begin tot het eind en zorg ervoor dat je je doelgroep er niet mee irriteert, maar dat je echt meerwaarde biedt.