Menu
Bedrijfsvoering / Marketing

Wat is een sales funnel en hoe maak je er een?

Wat is een sales funnel en hoe maak je er een

Om mensen te interesseren in je producten of diensten en ze uiteindelijk tot een aankoop te verleiden, is een goede strategie nodig waarbij potentiële klanten de goede kant op geleid worden. Eén manier om daar vorm aan te geven is met een sales funnel. We bespreken wat een sales funnel is en hoe een sales funnel maken in zijn werk kan gaan.

Wat is een sales funnel?

Een sales funnel is in feite de klantreis van het eerste contact tot aan een aankoop weergegeven in een trechtermodel. Aan de bovenkant is de trechter breed, en omdat er onderweg mensen afvallen, wordt de trechter steeds smaller tot aan de onderkant alleen de mensen overblijven die daadwerkelijk iets bij je afnemen. Met behulp van een sales funnel kunnen delen van het sales proces onderscheiden worden en visueel gemaakt worden. Op deze manier kan duidelijk gemaakt worden in welk deel van de trechter een klant zich op een bepaald moment bevindt en aan ieder deel van het proces stappen gekoppeld worden die ondernomen moeten worden om van een prospect een klant te maken.

Hoe zit een sales funnel in elkaar?

Hoewel een sales funnel per bedrijf kan verschillen, kan in het algemeen gesteld worden dat van boven naar beneden in de trechter de volgende processen onderscheiden worden: aandacht, interesse, overweging en actie. Eerst is het dus van belang zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met het merk. Vervolgens dienen mensen geïnteresseerd te worden voor je producten of diensten. Is die interesse opgewekt, dan gaan mensen overwegen of ze echt van jouw product of dienst gebruik willen gaan maken. Daarna volgt eventueel een daadwerkelijke aankoop. Binnen de sales funnel kunnen ook verschillende stappen onderscheiden worden. Hoewel deze per sales funnel kunnen verschillen gaat het in de meeste gevallen opeenvolgend om het genereren van leads, het kwalificeren van leads, het doen van een aanbod, een follow-up op het aanbod en vervolgens het sluiten van de opdracht.

Een sales funnel maken

Een sales funnel maken

Wanneer je een sales funnel maakt, dienen zowel de afdeling sales als de afdeling marketing daarbij betrokken te worden. Een goede afstemming tussen deze afdelingen is cruciaal voor een succesvolle sales funnel. Vervolgens begin je met het definiëren van je specifieke doelgroep. Daarna formuleer je je doelstelling. Vervolgens moet je proberen mensen in je sales funnel te krijgen, bijvoorbeeld door iets gratis aan te bieden om interesse te wekken. Bedenk ook in welke volgorde je jouw betaalde diensten of producten kunt aanbieden aan potentiële klanten. Naar aanleiding van de ‘weggever’ is het van belang om potentiële klanten warm te houden, bijvoorbeeld door e-mailmarketing en speciale aanbiedingen. Een persoonlijke aanpak is ook een mogelijkheid om uiteindelijk tot een verkoop te kunnen komen.

Eigenlijk kan geen enkel bedrijf, of het nu een groot of een klein bedrijf is, om het hebben van een sales funnel heen. Het proces van de klantreis dient goed in kaart gebracht en begeleid te worden om je producten of diensten aan de man te krijgen. Het maken van een sales funnel is een uitstekende manier om daar goed over na te denken en het proces te optimaliseren. Dat vergt een investering van tijd en naar alle waarschijnlijkheid ook geld, maar als het goed is, betaalt die investering zich daarna wel terug door het bereiken van een hogere conversie.