Menu
Marketing

‘Beleven’ in plaats van ‘kopen’ steeds belangrijker voor bedrijven

‘Beleven’ in plaats van ‘kopen’ steeds belangrijker voor bedrijven

Na jaren van reclame maken is het voor bedrijven steeds moeilijker om de aandacht van de klant te trekken. Een advertentie met je merknaam in de krant is al lang niet meer genoeg om ervoor te zorgen dat iemand jouw merkt koopt in de winkel. En ook al leg je een fortuin neer voor reclame op tv en radio, de kans is groot dat je veel potentiële klanten niet bereikt, omdat zij alles al een keer gezien hebben. Tel daar de enorme concurrentie bij op en je begrijpt dat je als bedrijf van goede huize moet komen om jouw doelgroep op een goede en duurzame manier aan je te binden.

Maar kijk je als bedrijf eens anders naar de klant, en zie je waar hun behoeften liggen, dan kun je daar als bedrijf op inspelen. Experiential Marketing is dé nieuwe manier voor bedrijven om meer bekendheid te krijgen.

Wat is experiential marketing?

Experiential marketing is een stroming binnen de marketingwereld waarbij wordt ingezet op de belevingswereld van de klant, in plaats van op het sturen naar directe aankopen. Door evenementen aan te bieden, of publiek op een andere manier het merk te laten beleven, zoals met virtual reality, krijgt het publiek een goed gevoel bij het merk. En dat goede gevoel zorgt voor een duurzame klantenbinding.

Maar hoe zorg je als bedrijf ervoor dat je experiential marketing goed aanpakt? Niet elk bedrijf heeft immers de tijd, het geld en de mensen om steeds weer een origineel event te bedenken.

Wat is experiential marketing

Kies voor kennis

Voordat je zelf aan de slag gaat met experiential marketing is het goed om contact te zoeken met een experiential agency. Zo’n bureau heeft alle kennis in huis om je merk op een effectieve manier in te zetten tijdens een event, of zelfs om een event om jouw merk heen te bouwen.

Als je als bedrijf inzet op deze manier van marketing, dan is het belangrijk om het van begin af aan goed aan te pakken. Potentiële klanten zullen het merk niet onthouden als het event dat ze bezoeken weinig impact heeft. Het streven is om zoveel mogelijk mensen uit de doelgroep een ervaring te geven waar ze met veel plezier op terugkijken en waar ze in het beste geval met anderen over praten.

Kies voor kennis

Als mensen een goed gevoel krijgen bij jouw merk kan dat de start zijn van de langdurige klantenbinding. Probeer daarom als  bedrijf niet alles zelf op poten te zetten als je daar niet de middelen voor in huis hebt, maar schakel hulp in de van de mensen die er veel ervaring mee hebben. Zij zullen ervoor zorgen dat niemand nog om jouw merk heen kan.