Menu
Marketing

Starten met Google tekstadvertenties? Check deze tips

Starten met Google tekstadvertenties Check deze tips

Starten met Google tekstadvertenties? Check deze tips

Wil je starten met Google tekstadvertenties, maar weet je niet zo goed hoe je dat het beste kunt doen? Geen zorgen, in dit blogartikel delen we een aantal praktische tips met je waarmee je direct aan de slag kunt gaan.

Maak een goede campagnestructuur

Om het overzicht over je Google tekstadvertenties te behouden is het van belang om een goede campagnestructuur te maken. Dit betekent dat je bijvoorbeeld iedere productgroep of dienst een eigen campagne geeft.

Onder de campagnes maak je vervolgens advertentiegroepen aan waarin je de advertenties en de bijbehorende zoekwoorden kunt toevoegen. Om het een en ander te verduidelijken, geven we je een voorbeeld van een campagnestructuur voor een schoenenwinkel:

  • Drie campagnes: herenschoenen, damesschoenen en kinderschoenen.
  • Per campagne twee advertentiegroepen. Bijvoorbeeld nette herenschoenen en vrijetijdsschoenen voor heren. Deze verdeling kun je ook toepassen op de campagnes voor damesschoenen en kinderschoenen.

Maak per advertentiegroep twee responsive ads aan

De tekstadvertenties die je gaat schrijven breng je onder in advertentiegroepen. Ons advies is om per advertentiegroep twee responsive tekstadvertenties te maken. Op die manier kun je vanaf het begin af aan a/b-testen uitvoeren en zo toewerken naar steeds betere advertenties.

Wees terughoudend met het gebruik van brede zoekwoorden

Bij iedere advertentiegroep moet je zoekwoorden toevoegen waarop de advertenties vertoond kunnen worden. Je hebt hierbij keuze uit:

  • Exacte zoekwoorden
  • Woordgroepen
  • Brede zoekwoorden

Met exacte zoekwoorden worden je advertenties alleen vertoond als iemand precies dezelfde schrijfwijze voor het zoekwoord gebruikt. Tegenwoordig vertoont Google je advertenties ook als iemand een zoekwoord gebruikt dat sterk gerelateerd is aan het exacte zoekwoord.

Met woordgroepen geef je Google iets meer vrijheid in het vertonen van je advertenties. Als je bijvoorbeeld ‘nette herenschoenen’ als woordgroep hebt ingevoerd kan Google je advertenties ook vertonen als iemand op ‘goedkope nette herenschoenen’ of ‘nette herenschoen van Lier’ zoekt. Als je een zoekwoord als woordgroep opgeeft kan Google er dus woorden aan toevoegen.

Brede zoekwoorden geven Google de meeste vrijheid om je advertenties te vertonen. Je kunt vertoond worden op synoniemen van de ingevoerde brede zoekwoorden, maar ook op allerlei zoekwoorden die enigszins te maken hebben met het brede zoekwoord.

Dit is dan ook de reden waarom we adviseren om terughoudend te zijn met het gebruik van brede zoekwoorden. Zeker als je een beperkt klikbudget hebt kun je beter focussen op exacte zoekwoorden en woordgroepen. De zoekwoorden waarop je advertenties dan worden vertoond zijn relevanter waardoor de kans op leads en klanten groter is.

Bepaal wat het targetinggebied moet zijn

Een belangrijk onderdeel van Google tekstadvertenties is het targetinggebied dat je instelt. Als je nationaal werkt kun je heel Nederland als targetinggebied instellen. Heb je een beperkt werkgebied, bijvoorbeeld een bepaalde plaats? Target dan alleen die plaats. Doe je dat niet, dan krijg je ook kliks van mensen die bij buiten je werkgebied wonen en daarmee alleen maar geld kosten.

Om over na te denken: Google Ads uitbesteden

Nu we een aantal belangrijke aandachtspunten hebben besproken voor als je wilt gaan starten met Google tekstadvertenties, is het een goed moment om na te denken of je het werk zelf wilt gaan uitvoeren of dat je kiest voor het uitbesteden van Google Ads.

Uitbesteden kost geld, maar geeft aan de andere kant ruimte om je bedrijf uit te bouwen in plaats van dat je in je bedrijf gaat werken. Bovendien zijn de medewerkers van een online bureau dag in dag uit bezig met Google Ads. Daardoor is het kennisniveau in de meeste gevallen veel hoger dan je eigen kennisniveau. Dat zie je terug in de resultaten.