Category

Branches

Category

Thuiswerken is het nieuwe werken. Althans, voor nu en de komende maanden. Elk bedrijf probeert zich zoveel mogelijk aan te passen aan de situatie, maar slimme ondernemers kijken ook alvast vooruit en hoe ze de situatie zoveel mogelijk in hun voordeel kunnen gebruiken. Dat geldt ook voor het doen van investeringen en het aangaan van nieuwe overeenkomsten. In dit artikel wordt uitgelegd waarom het slim is om juist nu te investeren in kantoormachines, zoals kopieermachines en zakelijke printers.

Kosten besparen

In deze onzekere periode is het niet onverstandig om zoveel mogelijk kosten te besparen. Is er reeds sprake van een leaseovereenkomst of overweegt u de kantoormachines te vervangen? Dan is dit de kans om voordeel te behalen.

Houd het huidige leasecontract van uw kantoormachines eens opnieuw tegen het licht aan en benader enkele printbedrijven. In deze wat rustigere periode denken printbedrijven graag mee hoe dit voor beide partijen zo interessant mogelijk gemaakt kan worden. Zo worden lopende contracten veelal overgenomen. Ook zijn er veelal mogelijkheden voor gespreide betalingen. Dit alles uiteraard met als doel een langdurige, prettige samenwerking.

Timing

De rustigere periode op kantoor biedt kansen voor innovaties. Ten eerste omdat er minder werknemers last hebben van aanpassingen in de werkomgeving. Wanneer er bijvoorbeeld tijdelijk niet geprint kan worden, is dit veelal geen probleem. Ten tweede is de kans vrij groot dat uw altijd drukke it beheerder juist nu tijd heeft om dergelijke klussen mee op te pakken.

Een derde argument is dat de oorspronkelijke bedrijfsvoering spoedig weer zal herstellen en dan moet alles 100% geregeld zijn. Zeker wanneer printwerk een belangrijk onderdeel is!

Kopieermachine leasen, de voordelen

Veelal wordt er gekozen voor lease en dat is natuurlijk niet voor niets. Nog even kort de voordelen:

  • Altijd de nieuwste kopieermachine met up-to-date software
  • Vaste maandlasten met veelal all-in bedrag voor printer en onderhoud
  • Geen startinvestering of slotsom nodig

Kortom, juist nu is het een goed moment om te investeren in kantoormachines of in elk geval te onderzoeken hoeveel u mogelijk kunt besparen.

Zonder de juiste ICT services en een gerichte aanpak is het tegenwoordig erg lastig om als bedrijf succesvol te opereren. Net als een marketingstrategie of een HR strategie, heb je een ICT strategie nodig, waarin is vastgelegd hoe de technologie en digitalisering binnen het bedrijf benaderd worden. Met een gedegen ICT strategie schep je duidelijkheid, bespaar je kosten en stippel je de digitale koers voor de onderneming uit.

In dit artikel leggen we uit wat een ICT strategie precies inhoud, waarom deze zo belangrijk is voor elke ondernemer en hoe je het opstellen van een ICT strategie aanpakt.

Wat is een ICT strategie?

Een ICT strategie is, net als elke andere bedrijfsstrategie, een plan van aanpak. Waarbij je vaststelt welke doelen je wilt bereiken, en op welke manier je deze gaat verwerkelijken. Een goede strategie geeft een beeld van de huidige situatie, schetst een visie voor de toekomst en spelt vervolgens zo gedetailleerd mogelijk uit hoe de weg daartussen eruit ziet.

Wanneer het op een ICT strategie aankomt, bepaal je hoe je technologie en digitale toepassingen inzet in de onderneming, nu en in de toekomst. Het geeft aan welk budget er voor ICT wordt uitgetrokken en hoe dit budget wordt ingezet in de verschillende ICT aspecten, zoals infrastructuur, integratie, services en innovatie.

Hiermee wil je echter geen ijzeren wet neerleggen, maar ruimte laten voor nieuwe ontwikkelingen en kansen die zich kunnen voordoen. De wereld van ICT verandert continue en een flexibele houding is nodig om in te kunnen springen wanneer een bepaalde innovatie duidelijke voordelen voor het bedrijf kan bieden. De ICT strategie zal dan ook, net als bijvoorbeeld de marketingstrategie, steeds weer moeten worden herzien, om mee te gaan met de tijd en als bedrijf altijd zoveel mogelijk voorop te lopen.

Waarom is een ICT strategie belangrijk?

In feite heeft elke organisatie een impliciete ICT strategie, of deze aanpak nu bewust is vastgelegd of niet. Het fysiek uitwerken van een ICT strategische document brengt echter overtuigende voordelen met zich mee.

Het is een kans om ten eerste eens bewust naar de status quo te kijken, een inventarisering van kansen en uitdagingen te maken en veel meer vooruit gaan denken, in plaats van ad hoc proberen bij te blijven. In een markt van constante ontwikkeling en digitalisering, is het belangrijk om bewust met de ICT behoeften, capaciteiten en mogelijkheden van de onderneming bezig te zijn. Zo zul je minder snel voor verrassingen te komen staan en ook minder het risico lopen opeens door ICT limitaties in de groei te worden tegengehouden.

Een doordachte ICT strategie zal ook voor flinke besparingen kunnen zorgen, door de balans op te maken tussen verschillende mogelijkheden. Het kan bijvoorbeeld een stuk voordeliger zijn wanneer bepaalde hardware wordt uitbesteed via een DaaS (Devices as a Service) opstelling, met het huren in plaats van zelf aanschaffen van servers, desktops of modems.

Door de applicaties die in het bedrijf worden ingezet onder de loep te nemen, kan worden bepaald of hier meer integratie mogelijk is. Wellicht bestaat er een applicatie die meerdere behoeftes voor de organisatie vervuld en hiermee sommige (vaak dure) software abonnement overbodig maakt. Met goed werkende applicaties zul je ook bedrijfsprocessen beter kunnen stroomlijnen, wat de efficiëntie en productiviteit van de werknemers alleen maar ten goede komt.

Tot slot schep je met een ICT strategie duidelijkheid. Hierdoor zullen ICT overwegingen ook beter integreren met de rest van de bedrijfsplannen, zal voor iedereen in de organisatie inzichtelijk zijn wat de ICT aanpak is en ook een goede inschatting en vervolgens vrijmaking van het ICT budget mogelijk maken. Met een heldere ICT strategie krijg je iedereen aan boord en met de neuzen dezelfde richting op.

Een ICT strategie opstellen

Tenzij je zelf goed technologisch aangelegd bent, kan het voor het opstellen van een gedegen ICT strategie raadzaam zijn hier experts voor in de arm te nemen. Een ICT bedrijf kan helpen bij het aanwijzen van de pijnpunten en vooral ook de potentie en mogelijkheden die er bestaan qua ICT toepassingen binnen het bedrijf.

Je wilt met de ICT strategie overkoepelend alle aspecten binnen de organisatie bestrijken. ICT bevindt zich namelijk overal en raakt vrijwel alle dimensies van een gemiddeld bedrijf, van leadgeneratie en sales, tot klantencontact en ervaring, tot de uiteindelijke levering en alles er tussen in. Creëer een formeel, maar levend document, waarin alles vastgelegd gaat worden, op een plek waar het door iedereen in te zien is.

Begin met het opstellen van de missie en visie van het bedrijf, aanhakend bij de algemene bedrijfsstrategie. Zet vervolgens de structuur van het document op, met een duidelijke introductie over het hoe en wat, een verklaring van de bedrijfsdoelstellingen en hoe ICT hierbij een rol speelt en een schets van het huidige ICT plaatje binnen de organisatie.

Vervolgens vul je de details in. Welke processen en systemen worden er benut, waar liggen de gaten en behoeftes, waar liggen de kansen en mogelijkheden, de verantwoordelijkheden, de financiële elementen? Werk hierbij nauw samen met het ICT bedrijf en betrek zoveel mogelijk afdelingshoofden bij het proces, voor optimaal draagvlak binnen de organisatie.

Als ondernemer weet je dat de kans een bepaald doel te bereiken, een stuk groter is als je een goed plan maakt. In de VS hebben ze hier een spreekwoord voor: “Failing to plan is planning to fail”. Niet alleen zakelijk is plannen verstandig, Ook als je gaat beleggen biedt een plan tijdens het toewerken naar je doel houvast. Hieronder lees je waaruit een beleggingsplan bestaat, en wordt er een voorbeeld beschreven.

Waaruit bestaat een beleggingsplan?

In een beleggingsplan beschrijf je allereerst wat je beleggingsdoel is. Verder kun je onder meer vastleggen in welke tijdsspanne je dat doel wil behalen, hoeveel rendement je wil halen en hoeveel je mag verliezen. Verder maak je de keuze tussen actief of passief beleggen, hoeveel tijd je kan en wil investeren in beleggen, een bepaalde aanpak (fundamentele of technische analyse of een combinatie van deze twee), en de te gebruiken beleggingsinstrumenten. Ook bepaal je hoe je je beleggingen wil evalueren, en hoe vaak.

Een beleggingsplan is zo simpel of uitgebreid als je zelf wil. Maar dat je een plan maakt voor je beleggingen, geeft in ieder geval aan dat je goed nadenkt over je financiële keuzes. De afgelopen jaren is door economisch beleid de rente op spaargeld steeds verlaagd en momenteel overal nagenoeg nihil. Spaargeld wordt door inflatie eigenlijk alleen minder waard, daardoor zijn er nu veel spaarders die beleggen overwegen. Behoor jij ook tot deze groep? Ga dan nogmaals bij jezelf na of je wel echt wil gaan beleggen in plaats van sparen. Beleggen of laten beleggen is namelijk iets dat je niet doet voor eventjes, de meeste kans op een mooi rendement heb je op de lange termijn.

Voorbeeld van een beleggingsplan

Iedereen bevindt zich in een eigen persoonlijke situatie. Toch kan een voorbeeld van een beleggingsplan goed aangeven hoe dit er in de praktijk uitziet. Daarom nemen we hier als voorbeeld Mark. Mark is 41 jaar, en heeft een vrouw en een kind. Hij is softwareontwikkelaar, en heeft als ondernemer een aantal vaste klanten waar hij op regelmatige basis opdrachten van krijgt. Zijn inkomsten zijn relatief stabiel, en hij kan  zichzelf iedere maand een mooi bedrag uitkeren. Hij weet hoe belangrijk het hebben van een buffer is, en heeft altijd geprobeerd wat geld opzij te zetten. Dat heeft geresulteerd in 45.000 euro op zijn spaarrekening nu. Door zijn goede inkomsten kan hij dit bedrag iedere maand momenteel aanvullen met nog eens 600 euro. Hij besluit 20.000 euro van het spaargeld te beleggen, en maandelijks 400 euro in te leggen. Het resterende bedrag blijft op de spaarrekening staan, dit zal maandelijks worden aangevuld met 200 euro.

Beleggingsdoel en tijdspad

Omdat Mark als ondernemer niet via een pensioenfonds spaart voor een aanvullend pensioen, wil hij beleggen om een privépensioenpot te creëren voor naast de AOW. Tijdens een eerdere functie in loondienst bij een werkgever heeft hij wel wat aanvullend pensioen gespaard. Dit is echter niet voldoende om de huidige levensstandaard te hanteren. Het is goed dat hij al over zijn pensioenopbouw nadenkt, want hij heeft nu nog ongeveer 25 jaar om vermogen op te bouwen in de privépensioenpot.

Mogelijk risico en gewenst rendement

Mogelijk risico en gewenst rendement

Bij beleggen kun je uit drie profielen kiezen. Je kunt defensief, neutraal en offensief beleggen namelijk. Mark schat zichzelf in als een neutrale belegger, aangezien hij niet houdt van al teveel risico nemen. Het gewenste rendement ligt voor hem op ongeveer vijf procent per jaar. Hij heeft zich ingelezen in beleggen, en weet dat door spreiding het risico dat hij loopt afneemt. Hij wil daarom vooral beleggen in ETF’s met wereldwijde aandelen en obligaties, waarvan 60 procent aandelen en 40 procent obligaties. Naarmate hij ouder wordt, wil overigens verhoudingsgewijs steeds meer inleggen in (staats)obligaties om het risico te verlagen.

Het liefst Mark hij natuurlijk geen verlies lijden, maar hij snapt beleggen zowel risico als rendement kan betekenen. Hij heeft een realistisch gewenst rendement, daarom hoeft hij niet erg veel risico te nemen. Het grote aantal jaren dat hij wil gaan beleggen helpt ook bij verlaging van het risico.

Passief of actief beleggen

Mark is veel aan het werk, heeft een gezin én een druk sociaal leven. Daarom denkt hij dat passief beleggen het beste is in zijn situatie. Maar hij wil toch ook graag beleggen in een paar specifieke trends en bedrijven. Daarom besluit hij te kiezen voor beleggen met een verhouding van 20 procent actief en 80 procent passief beleggen.

Van het spaargeld zal 15.000 euro belegd worden in goed gespreide ETF’s. Het resterende bedrag van 5.000 euro wil hij voor individuele keuzes bewaren. Mark wil hier echter wel eerst goed onderzoek naar doen, dus dit bedrag zal niet direct belegd worden. Daarnaast zal de maandelijkse inleg van 400 euro geïnvesteerd worden in ETF’s met obligaties en aandelen. Hij kiest ervoor dit te laten uitvoeren via een periodieke order bij Binck Fundcoach. Deze brengt hiervoor namelijk geen transactiekosten in rekening.

Hoeveel tijd investeren in beleggen

Mark heeft zoals gezegd weinig tijd om te besteden aan beleggen. Het hierboven beschreven beleggingsplan kost dat ook niet. Voorafgaand aan het beleggen moet hij wel een en ander uitzoeken, maar na het maken van een aantal keuzes hoeft hij nog maar weinig tijd te investeren erin. Van zijn portefeuille wordt 80 procent passief belegd. hier hoeft hij alleen maar periodiek te kijken naar de gewenste verhouding tussen aandelen en obligaties. Hetis prima als dat een keer per jaar gebeurt. Hij zal wel meer aandacht moeten schenken aan het actief belegde gedeelte van de portefeuille met individuele keuzes. Maar omdat hij belegt voor een lange termijn hoeft hij de marktontwikkelingen niet dagelijks te volgen.

Welke aanpak voor beleggen kiezen?

Mark kiest voor een fundamentele analyse. Eerst maakt hij een lijstje met de best presterende ETF’s, in vergelijking met de MSCI world als benchmark. Uit deze shortlist kiest hij de beste naar zijn idee. Voor de obligaties hanteert hij vrijwel dezelfde aanpak. Maar hierbij wil hij ook nog investeren in een aantal wereldwijd opererende obligatiebeleggingsfondsen. Voor wat betreft de individuele titels hanteert hij ook een fundamentele analyse. Hij let onder andere op de ontwikkeling van de omzet, de winst, en de markt met concurrenten. Mark wil alleen beleggen in bedrijven waarvan hij de producten of diensten begrijpt of kent. Hij werkt zelf in de technologiebranche, en geeft daarom hieraan enigszins de voorkeur.

Heeft hij eenmaal besloten in welke bedrijven hij wil gaan investeren? Dan gaat hij pas daarna naar de grafieken kijken om het juiste instapmoment te bepalen. Eerst bepaalt Mark dus welke aandelen hij wil kopen op basis van een fundamentele analyse, en vervolgens op basis van een visuele technische analyse wanneer hij dat zal gaan doen.

Welke beleggingsinstrumenten gebruiken?

De beleggingsinstrumenten die Mark zal gebruiken liggen eigenlijk voor de hand. Het gaat om aandelen, beleggingsfondsen en ETF’s. Hij wil voorlopig niet gaan werken met hefboominstrumenten. Momenteel heeft hij daar niet genoeg tijd en ervaring voor volgens hemzelf. Later gaat hij zich hier mogelijk nog eens in verdiepen.

Wanneer en hoe vaak beleggingen evalueren?

Mark weet als ondernemer dat je het meeste leert van je fouten. Hij wil ook beter worden in beleggen en zal daarom een keer per jaar zijn acties evalueren. Bij de evaluatie zal hij beoordelen wat er goed ging en hoe dat kwam. Maar hij zal ook kijken naar wat er fout ging en wat de reden daarvan was. Ook zal hij nagaan wat hij moet doen om te voorkomen dat hij in de toekomst dezelfde fout nog een keer maakt.

De passief belegde aandelen en obligaties in de beleggingsportefeuille van Mark volgen ‘de markt’. Bij de evaluatie zal hij daarom vooral kritisch kijken naar de actief belegde individuele keuzes. Hoe presteerden die aandelen ten opzichte van de markt? Had hij tijdig zijn verlies genomen als dat nodig was? Of had hij misschien teveel (concentratie)risico genomen?

Een evaluatie helpt Mark om beter inzicht te krijgen in de resultaten van zijn beleggingen. Hij  doet onderzoek naar wat goed rendeert, en wat niet. Zodra hij dat weet ligt de oplossing voor de hand, namelijk winstgevende zaken continueren en verliesgevende zaken stopzetten.

Reflecteren op beleggen

Ondernemers weten dat, om succesvol te blijven, ze constant moeten blijven ontwikkelen. Wil je ergens goed in worden en blijven, dan moeten je constant blijven leren. Dit geldt niet alleen voor zaken, maar ook voor beleggen. Je kunt je al lange tijd bezig zijn met beleggingen, terwijl je nog steeds voor verrassingen kunt komen te staan. Erg belangrijk bij beleggen is daarom reflecteren. Net zoals dat met zakelijke doelen zo is, zal je jezelf regelmatig de vraag moeten stellen of de huidige koers nog wel in lijn ligt met het oorspronkelijke doel. Een beleggingsplan helpt je hierbij.

Beleggen kent risico’s. Je inleg kan minder waard worden.

De forexmarkt is ’s werelds grootste en meest volatiele, bestaande uit honderden valutaparen en 24 uur per dag geopend behalve in het weekend. Het meest verhandelde paar ter wereld – EUR/USD – vertegenwoordigt 24,0% van alle verhandelde valuta. Om dat in perspectief te plaatsen, de tweede meest verhandelde is USD/JPY, die slechts 13,2% oplevert.* Vandaag zullen we wat tijd besteden om wat meer te weten te komen over EUR/USD, van wat het was tot hoe groot het werd. Of u nu al in EUR/USD heeft geïnvesteerd of er gewoon over nadenkt, leun achterover en ontspan terwijl u geniet van deze 5 interessante feiten over de toast van de forex-handelswereld.

5. EUR/USD – volatiliteit may reveal current economic status

Een reden voor zijn populariteit is dat het EUR/USD-paar de twee grootste economieën ter wereld vertegenwoordigt, en zijn activiteit kan iets onthullen over de economische activiteit van elk. Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar renteverschillen, die worden bepaald door de centrale banken van de twee landen – de ECB en de Fed. Laten we zeggen dat de Fed de rentetarieven verhoogt, wat de Amerikaanse dollar ten opzichte van de euro verhoogt, wat resulteert in een daling van de EUR/USD-prijzen. Omgekeerd kunnen economische gebeurtenissen zoals de recente staatsschuldencrisis ervoor zorgen dat het EUR/USD-paar in volatiliteit stort. Natuurlijk zijn deze slechts hypothetisch en dergelijke prestaties mogen nooit als actueel nieuws worden beschouwd, maar voor veel handelaren kan de manier waarop economische activiteit invloed kan hebben op hun gekozen forex-instrumenten hun besluitvorming beïnvloeden.

4. EUR versus USD: overeenkomsten en verschillen

Ten eerste, de overeenkomsten. Beide zijn fiat-valuta’s, wat betekent dat hun waarden worden ondersteund door de regeringen die ze hebben uitgegeven in plaats van ondersteund door een grondstof, zoals goud. Beide worden beheerd door de respectieve centrale banken van hun land, de ECB in Europa en de Fed in de Verenigde Staten. Beide bieden zeven verschillende notitiebedragen (€5, €10, €20, €50, €100, €200, €500 en $1, $2, $5, $10, $20, $50, $100) en beide kunnen worden afgedrukt wanneer die banken dat nodig achten.

Nu op de verschillen, beginnend met de leeftijd. De eerste dollar munten werden geslagen in 1792 – 228 jaar geleden – terwijl de euro in 1999, iets meer dan 21 jaar geleden, de financiële markten raakte. Daarna werden dollarmunten de officiële munteenheid van de VS, hoewel de Mexicaanse dollar en het Engelse koloniale geld nog tot 1857 werden geaccepteerd. Hoewel de euro in 2002 in omloop werd gebracht, werd de munteenheid vooral aan EU-lidstaten beschikbaar gesteld nadat ze elkaar hadden ontmoet monetaire en budgettaire vereisten. Ten slotte heeft de euro, met meer dan €915 miljard, de hoogste combinatie van bankbiljetten en munten in omloop ter wereld, terwijl de Amerikaanse dollar rond de $800 miljard drijft.***

EUR USD

3. Belangrijke factoren die de EUR/USD prijzen kunnen beïnvloeden

·         Rentetarieven: rentebesluiten weerspiegelen meestal de reactie van een centrale bank op zorgen over de inflatie. Over het algemeen geldt dat hoe hoger de inflatie van een land, hoe groter de kans dat de centrale bank de rente verhoogt om deze te bestrijden. Dergelijke renteverhogingen betekenen meestal goed nieuws voor de euro en veroorzaken marktvolatiliteit.**** Bovendien suggereert een theorie genaamd het International Fisher Effect dat valuta’s de neiging hebben om te stijgen en dalen volgens de rentetarieven. Als de Amerikaanse rentetarieven bijvoorbeeld hoger zijn dan die in de EU, zou de Amerikaanse dollar sterker worden ten opzichte van de euro, en vice versa.***** Dit is natuurlijk slechts een theorie en mag nooit als een degelijk advies worden beschouwd.

·         Economische rapporten: in het algemeen betekent bbp-groei dat de zaken er goed uitzien voor de economie, wat een positief effect op de valuta kan hebben. Hiervoor wenden we ons tot het bbp van de eurozone, een driemaandelijks rapport dat ofwel bevestigt wat analisten de hele tijd hebben voorspeld, ofwel een onverwachte economische verrassing presenteert. Hoe het ook zij, de release verschijnt als volatiliteit op de valutamarkten.****

·         Grote aankondigingen: je kijkt toch naar het nieuws? Dus op dezelfde manier als je buik draait wanneer een sappig verhaal gaat breken, reageren de forexmarkten vaak op grote aankondigingen van centrale bankhoofden. Bijvoorbeeld, in 2008 kondigde Ben Bernanke van de Fed aan dat de Amerikaanse dollar het goed doet, ondanks de angst voor een recessie. Sommige handelaren zagen een kans en verwachtten dat de Fed de rente zou verhogen, rally van de dollar en het volgende uur daalde de EUR/USD 44 punten, wat resulteerde in een winst voor degenen die op de volatiliteit sprongen.****** Is dit soort dingen typisch? Absoluut niet. Maar het laat zien hoeveel impact het nieuws kan hebben.

2. Er is een tijd om het te verhandelen

De forexmarkten kunnen 24 uur per dag in de tijdzones van de wereld draaien, maar omdat niet elke markt elke valuta verhandelt, wordt gedacht dat bepaalde valutaparen beter worden verhandeld op bepaalde momenten van de dag wanneer er een groter volume en aantal transacties is. Voor EUR/USD strekt het algemene venster zich uit van 0800 en 2100 CET, maar sommige handelaren kiezen ervoor om het te verkleinen tot tussen 1400 en 1700 CET om te profiteren van de markten in New York.*******

1. 2020 kan een jaar van veranderingen zijn

2019 ended as a second year of losses for EUR/USD which started the year at 1.1460 and ended at 1.10051–a year whose all-time low was 1.0978. Nu zijn we niet bezig met het geven van advies of het doen van voorspellingen, maar sommige analisten zien 2020 als een jaar dat een aantal langverwachte veranderingen kan veroorzaken die de wisselkoersen kunnen beïnvloeden. Onder verwijzing naar recente handelsovereenkomsten, ontspannen zorgen over een potentiële recessie in de VS en het bod van president Trump op herverkiezing in november, zal het interessant zijn om te zien wat voor soort volatiliteit deze drie gebeurtenissen op de markten veroorzaken.*********

Dat was nogal een opleiding, nietwaar? Als je meer wilt weten, ga dan naar Vestle, waar je forex-paren zoals EUR/USD en meer dan 800 andere instrumenten kunt verhandelen als Contracts for Difference (CFD’s). Dit stelt u in wezen in staat te investeren in de prijsbeweging, zowel naar boven als naar beneden, van uw gekozen instrument zonder de onderliggende activa daadwerkelijk te bezitten. Vestle is meer dan alleen een app voor online handelen, we bieden ook een verscheidenheid aan educatief materiaal om uw handelsvaardigheden te verbeteren, evenals marktsignalen en waardevolle tools en functies.

Vestle (voorheen handelend onder de naam iFOREX) is een handelsnaam van iCFD Limited, die door de Cyprus Securities Exchange Commission (CySEC) is gelicenseerd en gereguleerd onder vergunningnummer 143/11. Het materiaal in dit document zijn gecreëerd in samenwerking met Vestle en mag op geen enkele wijze worden uitgelegd, expliciet noch impliciet, direct noch indirect, als beleggingsadvies of als aanbeveling of suggestie voor een beleggingsstrategie met betrekking tot een financieel instrument, op welke manier dan ook. CFD’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico met zich mee van snel oplopende verliezen. 78.8 % van de retailbeleggers lijdt verlies op de handel in CFD’s met deze aanbieder. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe CFD’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren. De in dit document vermelde resultaten uit het verleden of gesimuleerde resultaten uit het verleden vormen geen betrouwbare indicator voor toekomstige resultaten. Volledige disclaimer: https://www.vestle.nl/legal/analysis-disclaimer.html

Je kunt een standaard machine voor je bedrijf kopen, je kunt er echter ook voor kiezen om een geheel eigen machine te laten bouwen. In dat geval krijg je maatwerk geleverd. Daarmee is ook meteen het grootste voordeel benoemd. Met een op maat gemaakte machine zal de productiviteit zeker toenemen met meer omzet en meer winst tot gevolg. Laat de partij die de machinebouw voor rekening heeft genomen ook het machine onderhoud doen. Juist omdat zij de machine ontwikkeld hebben, kent de machine voor hen geen geheimen.

Ook de communicatie zal een stuk soepeler verlopen

Bovendien heb je zo alles onder één dak, de gehele supply chain dus. Je hebt en houdt zo alle nodige competenties bij de hand. Ook communiceert het met een dergelijke partij stukken eenvoudiger. Bovendien kan steeds de maximale afstemming bereikt worden en is integratie van deeloplossingen ook een veel minder groot probleem. Zo heb en houd je uiteindelijk steeds de controle op de voortgang, het budget en op de kwaliteit. En dat is precies wat de moderne ondernemer wil. Het laten bouwen van een machine is dus een meer dan uitstekend idee.

E machines worden steeds turn key geleverd

De machine kan zo gemaakt worden zoals jij dat in je hoofd hebt. Dus volgens een al bestaand technisch productdossier of kies je liever voor een machine die helemaal op maat is gemaakt? Er kunnen prototypes gemaakt worden, net als series en enkelstuks. Steeds wordt de machine turn key geleverd. Dat wil zeggen dat bij de machine ook elektrische bekabeling geleverd wordt, net als uiteraard besturing en de omvangrijke testprocedures. Machines op maat, welke onderneming wil dit nou niet?

De extra investering verdien je zeker terug

Het maakt niet uit welke machines je gebruikt voor specifiek jouw werkzaamheden, alle machines kunnen gebouwd worden. Of het nou gaat om een lange productielijn of om engineering, het kan allemaal. Wil je een volautomatische machine laten bouwen die in staat is om duizenden producten per uur in een doos kan verpakken? Het kan allemaal. Cruciaal in het bouwproces is wel de communicatie. Want maatwerk leveren vereist een plan dat tot in detail doorgesproken is en waar geen enkel misverstand over kan bestaan. De extra investering in het laten bouwen van een machine verdient zich altijd terug. Dat zeggen de ondernemers die er voor kozen een machine te laten bouwen ondertussen enthousiast.

Je wilt voor jouw bedrijf niets liever dan IT-systemen die goed werken, zonder dat je het risico loopt slachtoffer te worden van cybercriminelen. Je wilt een IT-omgeving die snel, veilig en optimaal is. Want een falend IT-systeem kan ervoor zorgen dat er minder efficiënt wordt gewerkt en er dus hogere kosten gemaakt worden. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de risico’s die je met een falend IT-systeem loopt ….

Je kunt ervoor kiezen de IT-omgeving van jouw bedrijf zelf te managen, maar als je geen kennis hebt van dit soort zaken, is dat geen goed idee. Een inhouse IT-expert kan de oplossing bieden, maar soms is er extra hulp nodig bij het beheer, zodat de expert zich kan focussen op optimalisatie. Als je behoefte hebt aan deze alomvattende support, is DaaS de oplossing. DaaS is een IT-oplossing van HO die wordt aangeboden door managed service provider H&R.

Wat is DaaS?

DaaS is een afkorting en staat voor Device as a Service. Kortgezegd is DaaS een alomvattende IT-oplossing waarmee jouw bedrijf van de juiste hardware en ondersteuning wordt voorzien. Dat betekent dat je je nooit meer zorgen hoeft te maken over de IT-omgeving van jouw bedrijf, want je krijgt alle support die je nodig hebt. De IT-systemen worden gedurende de hele lifecycle door H&R gemanaged. Zo wordt er geïnventariseerd welke IT-systemen bij jouw bedrijf passen en welke hard- en software daarbij aansluit. Zodra er beslissingen zijn genomen, worden de juiste IT-apparaten waar nodig geassembleerd, geconfigureerd, getest en geleverd. Maar dat is zeker niet het einde van DaaS, want de support is misschien wel het belangrijkste onderdeel van dit servicemodel. 

De voordelen van DaaS

DaaS it

Als alle IT-apparatuur goed is geïnstalleerd (of dit al zo was), kan het beheer starten. H&R zal de IT-systemen beheren en updaten en natuurlijk wordt alles met jouw bedrijf gecommuniceerd via voorspellende analyses en rapporten. Wel zo fijn; je kunt de zorgen uit handen geven, maar weet wel wat er speelt!

Met DaaS heb je geen diepte-investering nodig, want je betaalt een vast bedrag per maand. Daarnaast zul je zien dat deze kosten zich snel terugbetalen, omdat er een hogere productiviteit is en de IT-expert zich kan focussen op optimalisatie. Ook zal er nooit meer sprake zijn van een IT-achterstand door uitstel van investering en zijn de IT-systemen heel goed schaalbaar. Wat dat betekent? Geen onnodige IT-apparatuur meer in jouw bedrijf.

DaaS voor jouw bedrijf

Kan jouw bedrijf wel wat ondersteuning gebruiken bij de IT-omgeving? Dan is DaaS een ideaal IT-servicemodel. DaaS zorgt voor meer tijd en flexibiliteit binnen jouw bedrijf, een hogere productiviteit, meer effectiviteit en lagere kosten. Zo kunnen jij en je collega’s focussen op waar jullie écht goed in zijn en zijn de zorgen over IT verleden tijd.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) presenteerden vandaag tijdens de Horecava de nieuwe Arbeidsmarktrapportage horeca. De resultaten laten zien dat de werkgelegenheid in de horeca verder toeneemt. Tussen 2020 en 2025 zijn jaarlijks zo’n 150.000 nieuwe mensen nodig. Daarnaast laat het onderzoek zien dat de horeca een branche is, die behoefte heeft aan flexibiliteit en zich kenmerkt door een hoge dynamiek. De groei komt namelijk geheel voor rekening van uitzendkrachten/ oproepkrachten en zzp’ers. Voor de komende jaren blijft het vinden van voldoende personeel in de horeca nog steeds lastig. Het langer behouden van personeel is de komende jaren dan ook topprioriteit voor de horecabranche. Tussen 2020 en 2025 zijn jaarlijks zo’n 150.000 nieuwe mensen nodig. Daarnaast laat het onderzoek zien dat de horeca een branche is, die behoefte heeft aan flexibiliteit en zich kenmerkt door een hoge dynamiek. De groei komt namelijk geheel voor rekening van uitzendkrachten/ oproepkrachten en zzp’ers. Voor de komende jaren blijft het vinden van voldoende personeel in de horeca nog steeds lastig. Het langer behouden van personeel is de komende jaren dan ook topprioriteit voor de horecabranche.

Het onderzoek werd net als afgelopen jaren in opdracht van KHN en SVH uitgevoerd door ABF Research. De Arbeidsmarktrapportage horeca geeft cijfermatig inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen en verwachtingen over de werkgelegenheid bij horecabedrijven.

Werkgelegenheid blijft groeien

Het aantal mensen dat werkzaam is in de horeca is tussen 2013 en 2019 gegroeid van 371.000 naar 466.000. De verwachting is dat dit aantal toeneemt tot 559.000 mensen in 2025. Dit is ruim 9000 meer dan afgelopen jaar werd voorspeld.

Oproepkrachten en zzp’ers

De groei komt in aantallen medewerkers vrijwel geheel voor rekening van uitzendkrachten/oproepkrachten en zzp’ers (niet in loondienst). Het aandeel van mensen dat in loondienst werkt is gedaald van gemiddeld 65% naar 58%. In de hotellerie was de daling het grootst: bijna 10 procentpunten. Het aandeel van mensen met een vaste arbeidsovereenkomst daalde tussen 2013 en 2019 van 37% naar 29%. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Door sterke pieken, dalen en seizoensinvloeden blijft flexibiliteit voor de horeca noodzaak. De Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) verandert hier niets aan, maar zorgt wel voor forse administratieve verplichtingen, een hoge WW-premie en dus loonkostenverhoging voor de horecaondernemer. En het is een verhoging waarvan niet één euro ten goede komt aan de medewerker. Dit staat nog los van het financiële risico dat ondernemers nu lopen, doordat ze vaste uren moeten gaan aanbieden waarvoor in het bedrijf eigenlijk geen basis is. Dit betekent een enorme extra lastendruk in een branche waar de marges al laag zijn.”

Jaarlijks 148.700 tot 153.200 nieuwe mensen nodig

Wanneer we de vervangingsvraag door uitstroom, doorstroom en groei bij elkaar optellen, heeft de horecabranche tot 2025 jaarlijks tussen 148.700 en 153.200 nieuwe mensen nodig. Netto zijn dat bijvoorbeeld 17.000 koks terwijl er jaarlijks 2.800 met een diploma uit het beroepsonderwijs stromen. Het is duidelijk dat vraag en aanbod niet overeenkomen.

Mensen langer behouden noodzakelijk voor horeca

Uitstroom voorkomen is cruciaal. We zien dat één op de drie personen die de horeca verlaat, een professional met een afgeronde horecaopleiding is en/of ten minste vijf jaar van de afgelopen zes jaar in de horeca heeft gewerkt. Dat is de kurk van onze bedrijfstak en deze mensen moeten we zeker proberen te behouden. Robèr Willemsen: “Medewerkers zoeken naar een goede balans tussen werk en privé. Deze balans verandert in elk mensenleven. Praat erover met je medewerkers en probeer bij hun wensen aan te sluiten.”

Gemiddeld werken mensen tweeëneenhalf jaar in de horeca. Bij mensen met een vakopleiding zien we bij koks dat na vijfeneenhalf jaar nog 51% in de horeca werkt en van gediplomeerde medewerkers in de bediening nog 32%. Dit laatste percentage is lager dan afgelopen jaar.

Scholing belangrijk

Gemiddeld werken mensen tweeëneenhalf jaar in de horeca. Bij mensen met een vakopleiding zien we bij koks dat na vijfeneenhalf jaar nog 51% in de horeca werkt en van gediplomeerde medewerkers in de bediening nog 32%. Dit laatste percentage is lager dan afgelopen jaar.

Ongeveer een kwart van alle werkenden in de horeca heeft het afgelopen jaar aan scholing gedaan. Dat lijkt veel, maar dit is allesomvattend en is ook inclusief korte trainingen. “Dit fenomeen is typerend voor de horeca, waar het grootste gedeelte van de opleidingen bestaat uit tweedaagse opleidingen voor bijvoorbeeld leermeester, sociale hygiëne en productgebonden cursussen op het gebied van bijvoorbeeld wijn en koffie. Daarnaast zien we voor het eerst een forse opmars van meer langdurige trajecten. In de afgelopen drie jaar hebben ruim 2500 medewerkers succesvol een opleiding tot keuken- of bedieningsassistent afgelegd. Daarnaast stromen enkele honderden koks via een brancheopleiding met een SVH-diploma de branche in”, aldus Ricardo Eshuis, directeur SVH.

Horeca kent veel tevreden medewerkers

Voor het eerst is in het onderzoek ook gebruik gemaakt van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA). Hieruit blijkt dat personen die werkzaam zijn in de horeca over het algemeen tevreden zijn. In 2017 gaf 69% van de medewerkers aan tevreden tot zeer tevreden te zijn over hun werk; slechts 12% was ontevreden tot zeer ontevreden. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Dit hoge tevredenheidspercentage laat zien dat flexibel werk niet per definitie slecht is, zoals de overheid met de WAB doet voorkomen. Zeker jonge werknemers hebben zelf juist behoefte aan flexibiliteit.”

Nieuw! Dashboards gegevens arbeidsmarkt per regio en/of bedrijfstype

Dit jaar zijn voor het eerst ook dashboards ontwikkeld. Hiermee wordt het heel gemakkelijk voor ondernemers, bestuurders, opleiders, UWV en gemeenten om voor de eigen regio en/of het eigen sub-bedrijfstype de arbeidsmarktkengetallen op te zoeken en om hier vervolgens gericht arbeidsmarktbeleid op te ontwikkelen.

Bron: KHN

Financiële diensten verschilt van de traditionele banken en verzekeringsmaatschappijen tot leasemaatschappijen. De sector is vrij complex en hun bedrijfsprocessen verschillen in sommige gevallen enorm. Wat ze echter gemeen hebben, is het aanbod van financiële diensten waarin financiële deposito’s een rol spelen. Als het om geld gaat, gaat het altijd om vertrouwen. Een CRM-systeem helpt bij het duurzaam verbeteren van klantrelaties en het opbouwen van vertrouwen.

Als u bijvoorbeeld gebruik maakt van de diensten van een beleggingsadviesdienst en dan niet langer het relevante servicecontact kunt bereiken of een verlaat antwoord op dringende vragen ontvangt, verliest u snel vertrouwen in het bedrijf. De financiële sector leeft als geen ander van zijn reputatie en de onderliggende mond-tot-mond reclame. Een vlekkeloos en volledig klantrelatiebeheer is daarom van groot belang voor financiële dienstverleners.

Waarom een ​​CRM-systeem?

Om dit klantrelatiebeheer te kunnen bieden, worden zogenaamde klantrelatiebeheersystemen (CRM) gebruikt. Met deze softwaretoepassingen kunnen bedrijven klanten altijd in de gaten houden en persoonlijk contact onderhouden en uitbreiden. Alle relevante informatie wordt op een centrale locatie voor de werknemers gepresenteerd, zodat een holistisch overleg kan worden gegarandeerd.

Uiteindelijk maakt een modern CRM-systeem verbeterd contactbeheer, samenwerking tussen teams, verhoogde productiviteit en versterkt verkoopbeheer mogelijk. Betrouwbare rapportagemogelijkheden kunnen ook worden gebruikt om nauwkeurige verkoopprognoses te maken, wat uiteindelijk leidt tot verbeterde verkoopstatistieken.

CRM-systemen hebben verschillende functies die van verschillende waarde zijn voor verschillende bedrijfsgebieden. Laten we in het volgende enkele van de meest essentiële functies van een CRM-systeem bekijken en het gebruik ervan voor bedrijven in de financiële dienstverlening aanwijzen.

Digitaal klantenbestand

Voor elke klant wordt een individueel digitaal klantenbestand aangemaakt in een CRM-systeem. Dit omvat onder andere de contacthistorie, e-mails, voorkeurscommunicatiekanalen, bestel- en aanbiedingsgeschiedenis bij de klant, adviesdocumenten enzovoort. Door alle contactgegevens te combineren, kan elke medewerker snel en gemakkelijk aan een specifieke kwestie van de klant werken, zonder eerst door te hoeven gaan naar de volgende baan.

Als een klantadviseur ziek is of het bedrijf verlaat, kan niettemin worden gegarandeerd dat de klant de best mogelijke zorg blijft ontvangen en dat er geen informatie ontbreekt voor het volgende consult. Indien nodig is het mogelijk om te filteren op de overeenkomstige informatie en klantgroepen kunnen logisch worden gecombineerd.

Het grote voordeel van het samenvoegen van alle gegevens van alle afdelingen in één centrale locatie ligt in het ding zelf. Het zoeken naar bepaalde informatie is enorm verkort en bovendien hebben alle partijen hetzelfde kennisniveau, zodat fouten worden voorkomen. Als de gegevens ook beschikbaar zijn voor mobiel gebruik, kunnen verkopers eenvoudig gegevens ophalen of zelfs invoeren in de afspraak van de klant tijdens de afspraak van de klant, zodat dit gemeenschappelijke kennisniveau altijd in real-time wordt gegarandeerd.

Digitaal crm systeem

360 ° zicht op de klant

Deze vorm van het samenvoegen van alle informatie creëert een echt 360 ° -beeld van de klant, wat verdere evaluaties van het eigen klantenbestand mogelijk maakt. De topklanten kunnen bijvoorbeeld worden geïdentificeerd of de klantwaarden van de anderen kunnen worden bepaald.

Het CRM-systeem kan echter niet alleen helpen met betrekking tot de eigen focus op specifieke klantgroepen, maar ook met het 360 ° -beeld van het individu. Zo wordt aanzienlijk betere kennis van de behoeften van elk individu gecreëerd en kan deze klant op de lange termijn beter worden verzorgd.

De kennis van het gedrag van individuele klanten helpt dan bij het samenvoegen van klantgroepen, wat van cruciaal belang is voor zowel marketing als verkoop. Gedragspatronen kunnen dus worden geanalyseerd en aanbiedingen meer gericht worden gemaakt. Een overwinning voor alle partijen.

Interne communicatie

Maar niet alleen de communicatie met de klant wordt aanzienlijk verbeterd door het gebruik van een CRM-systeem, ook de interne communicatie wordt enorm versterkt. Het feit dat iedereen nu dezelfde informatie heeft, voorkomt op veel plaatsen misverstanden en dubbelzinnigheden. Met de gemeenschappelijke basis in het CRM-systeem kunnen processen aanzienlijk worden verbeterd en duurzaam efficiënter worden gemaakt. Individuele bedrijfsprocessen kunnen worden gevolgd door alle betrokkenen bij het proces en u kunt direct zien wat de status van een specifiek proces is.

Op deze manier verplaatsen documenten zich veel sneller en kunnen processen sneller worden afgehandeld. Bovendien wordt de samenwerking veel transparanter. Tegenwoordig verwachten klanten op alle digitale kanalen met een bedrijf te kunnen communiceren.

Door de integratie van al deze communicatiekanalen wordt niet alleen een snellere verwerking van klantverzoeken bereikt, maar kan het systeem de betreffende afdelingen op de hoogte brengen met passende meldingen. Als een medewerker dit verwerkt, wordt dit dienovereenkomstig genoteerd, zodat vragen niet twee keer worden beantwoord.

Samenwerken

De verschillende afdelingen in het bedrijf kunnen veel beter samenwerken met een CRM-systeem. Verkoopteams kunnen samenwerken met de productteams om op maat gemaakte aanbiedingen te maken. Evenzo kunnen de door marketing verkregen leads worden gebruikt door verkoop. De service heeft toegang tot de verkoopgegevens en kan bijvoorbeeld de nieuwste bestellingen bekijken om de klant beter van dienst te kunnen zijn. Dit creëert meerdere symbiose binnen het eigen bedrijf die voorheen ondenkbaar waren.

Diverse andere functies

Een CRM-systeem heeft een veelvoud aan extra functies, die allemaal waarde toevoegen aan verschillende delen van het bedrijf. U kunt bijvoorbeeld rapporten over concurrenten automatiseren, automatisch facturen genereren of kennisportals opzetten. Het opnemen van sociale mediakanalen biedt ook voordelen.

Microsoft PowerPoint wordt vaak op verschillende manieren gebruikt door werknemers uit het bedrijfsleven, het onderwijs en de overheid om een geautomatiseerde diavoorstelling op een projector of een PowerPoint online te gebruiken om een presentatie te verbeteren. Je kunt Microsoft PowerPoint gebruiken om de presentatie samen te vatten of om video’s, grafieken en/of afbeeldingen aan het publiek te laten zien. Zo wordt het makkelijker voor je publiek om zich te focussen op de hoofdpunten. De dia’s kunnen grafieken, afbeeldingen, video’s of simpelweg woorden bevatten en zullen je presentatie visueel ondersteunen, waardoor je publiek je makkelijk kan volgen. Hier zijn enkele nieuwe functies die toegevoegd zijn aan Microsoft PowerPoint om jou te helpen je PowerPoint presentatie nog effectiever te maken!

Ontwerper.

Een van de nieuwe functies die Microsoft heeft toegevoegd, is een hulp bij het ontwerpen van een visueel aantrekkelijke PowerPoint presentatie met minder werklast om dia’s te maken. Als je geen oog hebt voor design, doet de Microsoft PowerPoint-ontwerper het voor je. Dankzij de Designer-tool van PowerPoint krijg je enkele opties om je dia op een aantrekkelijkere manier te presenteren met bijpassende kleuren, thema’s en hulpmiddelen voor je PowerPoint presentatie. Het enige wat je hoeft te doen is een foto in de presentatie te plaatsen, waarna de Designer aan de rechterkant verschijnt met een paar verschillende opties waar je uit kunt kiezen. Met slechts één klik kun je jouw presentatie transformeren om indruk te maken op je publiek en hun aandacht te trekken. Bovendien geeft het je suggesties voor het geven van een beeldpresentaties.

Powerpoint functies

Morph-overgang.

Veel mensen zijn deze functie leuk gaan vinden in PowerPoint, vooral als je presentaties meerdere animaties of video in een dia bevatten, kan het een uitdaging zijn als je niet weet hoe je deze functie moet gebruiken. Morph zal je helpen om te zwenken met de timing, start, triggers en meer, wat het allemaal veel gemakkelijker maakt. Klik met de rechtermuisknop op de huidige dia en dupliceer de dia. Verplaats vervolgens de objecten totdat je het gewenste eindresultaat hebt. Ga naar overgangen en selecteer Morph. Nu heb je een soepele overgang naar de volgende dia zonder dat je de dia’s hoeft te ordenen.

Zoom en hyperlinking

Het kan moeilijk zijn om je presentatie te geven als deze zoveel info bevat dat de teksten of afbeeldingen nogal klein zijn. Met de zoomfunctie kun je je PowerPoint laten zien zonder de ogen van het publiek te belasten. Voorheen moest je de hele dia opnieuw opstarten om een bepaalde dia te krijgen, maar nu heb je toegang tot al je dia’s, dankzij de zoomfunctie. De procedure is bovendien eenvoudig. Ga naar je balk ‘Invoegen’ en selecteer zoom en selecteer het voor al je dia’s. Geef elke dia bovendien een naam of titel. Hiermee kun je nu een soort menu voor je presentatie hebben. Daarnaast is er ook dia hyperlink, waarmee je je PowerPoint online kunt gebruiken. Het is een zeer nuttige functie die slechts weinig mensen kennen of gebruiken. Je kunt koppelingen rechtstreeks naar andere dia’s in je presentatie maken, zodat je eenvoudig tussen de gewenste dia’s kunt springen. Het resultaat is een interactieve, evoluerende presentatie-ervaring die veel meer lijkt op een app of website dan een traditionele lineaire presentatie.

Bron: https://pptsolutions.nl/