Wanneer je voor de eerste keer personeel moet werven, is dat het signaal dat het goed gaat met jouw onderneming. Toch gaat zo’n groeifase vaak gepaard met een aantal kopzorgen. Naast ondernemer word je immers ook een werkgever. En als werkgever rust er een grote verantwoordelijkheid op jouw schouders. Die verantwoordelijkheid begint eigenlijk al bij het vinden van personeel dat bij jouw onderneming past. Enkel zo kan je op lange termijn de tevredenheid garanderen. Maar hoe doe je dat, personeel vinden dat bij jouw onderneming past? Van zelf op zoek gaan tot het beroep doen op een executive search bureau: het kan allemaal.

Schets vooraf een profiel

Natuurlijk kan je lukraak aan het werven gaan en wachten tot de ‘klik’ er komt, maar efficiënt is dat zeker niet. Maak daarom vooraf reeds een schets van hoe een ideaal personeelslid er figuurlijk uit hoort te zien. Denk verder dan de opleidingsgraad of de aantoonbare ervaring, maar houd ook rekening met de kwaliteiten en eigenschappen. Moet het personeelslid stressbestendig zijn? Moet hij of zij een gemene opmerking van een klant kunnen slikken? Doe dat ook omgekeerd: maakt het überhaupt iets uit of het personeelslid al dan niet sociaal is of goed is met computers? Kortom: ken de vacature en je kent het gewenst profiel. 

Selecteer geschikte wervingskanalen

Hoewel alles start bij het kennen van de ideale kandidaat, zal die kandidaat zich daarom nog niet vanzelf aanbieden. Het vinden van een geschikt personeelslid kan soms een huzarenwerk lijken. En dat is ook logisch: de arbeidsmarkt is de afgelopen jaren fors gewijzigd en sollicitanten gaan op een totaal andere manier op zoek naar werk.

Wanneer je het gewenste profiel kent, is het echter al een stuk eenvoudiger om de geschikte kandidaat op te sporen. Een jonge twintiger met interesse in softwareontwikkeling zal nu eenmaal andere vakbladen lezen dan een ervaren jurist, dat is de logica zelve. Ga vooraf na welke kanalen je dient te gebruiken om een geschikte kandidaat op te sporen, welke tone of voice je zal hanteren en met welke USP’s je de kandidaat zal overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen.

Misschien toch maar hulp inschakelen?

Het vinden van een geschikte kandidaat is beslist geen eitje. Zeker indien je hoge eisen stelt of ook de kennis van de kandidaat op de proef wenst te stellen, is dat het geval. Hier is het dan ook aangewezen om beroep te doen op een uitzendbureau. Het risico bestaat echter dat het uitzendbureau minder zicht heeft op de onderneming en dus minder gericht op zoek gaat. Daarom geef je al jouw vooronderzoek maar beter concreet door. Voor het vinden van uitvoerend personeel is het beroep doen op zo’n uitzendbureau zelden een probleem. Bij leidinggevend personeel is het echter uitkijken geblazen.

De laatste jaren merken we dan ook dat executive search Nederland weet te veroveren, vooral omdat zij de link tussen de organisatie en de geschikte kandidaat des te beter leggen. Wil je het wervings- en selectieproces niet volledig zelf uitvoeren maar toch de zekerheid hebben dat het juiste talent jouw onderneming bereikt? Dan is een executive search bureau zeker een goed idee.

Redacteur

Comments are closed.