Category

Financiële dienstverlening

Category

Het was rond eind maart 2018 toen Trump aan zijn publiek verkondigde een extra belasting op Chinese goederen te onderzoeken. Dit was het startschot van een steeds verder aanwakkerende handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China. Intussen riep de Chinese overheid Chinese bedrijven op om geen Amerikaanse landbouwproducten meer te kopen en werd de Chinese yuan (CNY) gedevalueerd. Trump noemt China op zijn beurt een Currency Manipulator en lachte zich een aap toen hij het over de invoerheffingen had. Het zijn slechts enkele wapenfeiten van het wedstrijdje armworstelen tussen Trump en Xi Jinping. En intussen lijkt de internationale markt zich in een egelstelling te positioneren. Het mag dan ook niet verbazen dat steeds meer beleggers op zoek gaan naar zogenoemde safe havens. Daar lijkt ook Bitcoin van te profiteren.

Van twee naar drie veilige havens

Wanneer we het over economische veilige havens hebben, hadden we het van oudsher over goud en zilver. Tijdens een economische crisis boomt de koers van edelmetalen zoals goud en zilver als geen ander. En ook nu is dat opnieuw de waarheid. Ten tijde van Trumps eerste aankondiging in 2018 schommelde de goudkoers nog rond de grens van €35.000,- per kilo goud. Begin juli 2019, net voor de totale explosie van de handelsoorlog, was de grens van €40.000,- in zicht. En intussen is deze grens al ruimschoots overschreden. Eenzelfde tendens zien we ook bij zilver, waarvan de koers sinds juli 2019 van €428,- naar €487,- klom. Andermaal een winnaar van de opflakkerende handelsoorlog tussen de VS en China.

Tot slot is er nog een andere lachende derde: Bitcoin. Het is al langer bekend dat Bitcoin het vooral goed doet wanneer het vertrouwen in het monetair systeem verderft. Wanneer we Ethereum betrouwbaar vinden, wagen we de sprong. En wanneer we Bitcoin Evolution betrouwbaar vinden, zullen we er al even snel in investeren. Onlogisch is dat niet. Maar net zoals bij goud en zilver hoeft het vertrouwen in de cryptomarkt niet toe te nemen om een opwaartse tendens te merken. Ook voor hen volstaat het dat het vertrouwen in de klassieke financiële markt afneemt, zoals dat nu het geval is. Het gaat nu eenmaal om veilige havens. Ook Bitcoin lijkt zich die rol toe te eigenen.

Bitcoin beleggers

Bitcoin als veilige haven

Dat Bitcoin als een veilige haven wordt beschouwd, mag dan wel contradictorisch klinken maar dat het voor een grote groep beleggers de waarheid is, is intussen toch al meermaals bewezen. En ook nu lijkt dat het geval te zijn, want Bitcoin lijkt zich analoog aan de goud- en zilverkoers te gedragen.

Ten opzichte van maart 2018, toen 1 Bitcoin nog ongeveer €6.500,- waard was, klokken we nu af rond de grens van €10.000,-. Het valt vooral op dat de koers van Bitcoin, net zoals deze van goud en zilver, vanaf het tweede kwartaal van 2019 begon te klimmen.

Toch zou Bitcoin zichzelf niet zijn indien er niet een aantal subtiele verschillen zijn. Terwijl goud en zilver nog steeds een opwaartse tendens kennen, lijkt Bitcoin immers rond de grens van €10.000,- te consolideren. Maar volgens analisten gaat het om niets meer of minder dan een correctie waar vooral altcoins en dus de bredere cryptomarkt van profiteren.

Hoe dan ook mag het duidelijk zijn dat de handelsoorlog tussen VS en China beleggers niet alleen richting goud en zilver stuurt, maar ook in de richting van Bitcoin en de ruimere cryptomarkt. En laat de handelsoorlog er nu net een zijn tussen twee landen die al langer de strijd met de cryptomarkt aangaan.

Met een recordaantal en nog steeds stijgend aantal ondernemingen in Nederland wordt de concurrentie op diverse werkgebieden alsmaar groter. Wanneer je over een eigen bedrijf beschikt, kan dit twee dingen betekenen. Of je gaat gewoon lekker verder met het maken van winst op waar je goed in bent of je besluit om je bedrijf te verkopen. Bij een verkoop bedrijf kunnen er verschillende redenen zijn waarom je niet verder wilt. Hierbij kan het ook voorkomen dat je zelf het liefst wilt stoppen, maar het bedrijf wel voort wil laten bestaan. In dat geval is het verkopen van je onderneming een goede optie. In dit artikel lees je enkele tips om je bedrijf succesvol te verkopen.

Belangrijkste vraag: kan jij wel weg?

Voordat je überhaupt plannen maakt om het bedrijf in de verkoop te gooien moet je jezelf afvragen of de onderneming hetzelfde blijft wanneer jij weggaat. Kan het bedrijf wel voortbestaan zonder jouw hulp en kracht? Ben jij de dragende kracht achter de onderneming en weet je exact hoe en wat er speelt binnen je werkgebied dan moet je goed nadenken of het bedrijf er beter van wordt wanneer je weggaat. In de meeste gevallen moet het geen probleem zijn dat iemand anders de leiding overneemt, mits het stokje op de juiste manier wordt overgegeven. De voorbereiding van zo’n overname kan behoorlijk wat tijd kosten, dus vraag jezelf vooraf altijd deze vraag zodat een eventuele overname soepel kan verlopen.

Meerwaarde van je bedrijf

Om je bedrijf succesvol te kunnen verkopen, moet je duidelijk op papier hebben staan wat de meerwaarde en het doel van de onderneming is. Waarmee onderscheidt jouw bedrijf zichzelf van anderen? Waarmee val je op in het grote aanbod? Zit het kantoor op een prachtige locatie, beschikt het bedrijf over tientallen professionele werknemers of is er een manier van werken waardoor jouw onderneming interessant is voor potentiële kopers? Maak voordat het bedrijf in de verkoop gaat een duidelijke profielschets met alle pluspunten (en zwakke punten) van de onderneming. Op die manier weet een geïnteresseerde direct exact wat er speelt en wat hij of zij kan krijgen.

Wat is de waarde?

Nog een zaak die je het beste vooraf kunt bepalen: wat is je bedrijf waard? Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan om de totale waarde van een onderneming in te schatten. Het verschilt namelijk per branche hoe zo’n prijs bepaald wordt. Externe punten zoals een volledig interieur van een kantoor, het personeel, het klantenbestand en zelfs een locatie wegen mee aan de totaalprijs. Weet je niet hoe je een prijs kunt bepalen? Online is er per branche veel informatie hierover te vinden. Doe daarom via het internet kennis op of vraag eens rond in je ondernemerskring. Kom je er nou echt helemaal niet uit dan is het aan te raden om een bedrijfsadviseur in te schakelen? Hij of zij heeft de nodige expertise en kennis van bedrijfsovernames en -verkopen.

Denk aan je personeel

Hoewel er in Nederland veel ondernemingen bestaan met slechts een klein clubje personeel of zelfs met één of twee personen moet je bij een bedrijfsovername er altijd voor zorgen dat het voor het personeel dat er is goed gezorgd wordt. Wat is namelijk het plan met je huidige personeel wanneer jij het bedrijf gaat verkopen? Gaan ze met jou mee naar een nieuwe onderneming of worden ze bij het bedrijf ‘gekocht’? In principe neemt een nieuwe eigenaar van het bedrijf het bestaande personeel over, tenzij dit anders wordt afgesproken. Hij of zij mag geen mensen ontslaan en mag ook de bestaande contracten niet wijzigen. Het personeel zelf heeft hierbij natuurlijk ook altijd een keuze; zij zijn namelijk niet verplicht om mee te gaan bij een overname.

Het vinden van een geschikte koper

Wanneer je alles, inclusief de administratie, op orde hebt en je 100% zeker weet dat je niet verder wilt als baas van het bedrijf is het tijd om een geschikte koper te vinden. Een aanrader is om in eerste instantie in je eigen kennissen- of klantenkring eens rond te vragen of er een geïnteresseerde is of dat iemand een ander kent die interesse zou kunnen hebben. Mond tot mond-reclame kan hierbij al ontzettend veel betekenen. Zit er niemand bij dan zijn er nog andere opties die je kunt proberen. Zo bestaan er online diverse ‘marktplaatsen’ waar je je bedrijf aan kunt bieden. Ook kan een bedrijfsadviseur je helpen bij het vinden van een geschikt iemand of bij het in contact brengen van potentiële kopers. Houd er altijd rekening mee dat een bedrijfsovername meer tijd kost dan je in eerste instantie denkt. Daarom is het des te prettiger dat zo’n verkoop snel en succesvol verloopt.

Zet jij het geld dat je als zzp’er verdient wel voldoende aan het werk? Niet alleen je rendement, maar ook de belasting speelt daarbij een rol. Betaal niet teveel.

Hou je als zzp’er geld over na aftrek van alle zakelijke kosten? Mooi! Elke euro winst draagt bij aan de opbouw van vermogen. En dat vermogen kun je gebruiken om je zakelijke doelen te behalen.

Beleggen is een aantrekkelijke manier om je vermogen op termijn te laten groeien. Maar kies je dan voor zakelijk vermogensbeheer of kies je ervoor om als particulier te gaan beleggen? De belasting die je betaalt op je vermogen speelt een belangrijke rol in deze keuze. Eerder berekenden we al welke keuze je als directeur-grootaandeelhouder van een bv het beste kunt maken. Hieronder berekenen we het voor zzp’ers.

Belastingheffing bij particulier en zakelijk vermogen

Eerder schreven we al: over de eerste € 30.360 van je vermogen betaal je als particulier helemaal geen belasting (voor fiscaal partners geldt het dubbele bedrag). Voor de belasting over de rest van je vermogen rekent de Belastingdienst met een verondersteld – ofwel forfaitair – rendement.

Dit rendement wordt berekend over 3 vermogensschijven. Hoe groter je vermogen, hoe meer belasting je dus betaalt. Zie ook de onderstaande tabel:

Schijf Je vermogen na aftrek van vrijstelling en schulden Tarief 0,13% Tarief 5,60% Gemiddeld tarief Netto belasting
1 Tot en met  € 71.650 67% 33% 1,94% 0,58%
2 Vanaf € 71.650 t/m € 989.736 21% 79% 4,45% 1,34%
3 Vanaf € 989.736 0% 100% 5,60% 1,68%

(Bron: Belastingdienst)

Over het rendement wat op deze manier berekend wordt, betaal je als particulier 30% belasting.

Overtollig geld op je zakelijke rekening wordt anders belast: je betaalt belasting over het werkelijk behaalde rendement. Daarover betaal je het voor jou geldende tarief inkomstenbelasting (maximaal 51,75 %). De meeste zzp’ers en eenmanszaken betalen in box 1 een gemiddeld belastingtarief van 40%. De werkelijke belasting valt overigens iets lager uit door de mkb-winstvrijstelling voor ondernemers.

Rekenvoorbeeld

Een rekenvoorbeeld maakt het duidelijk:
Stel je haalt over € 50.000 op je rekening 0,5% rente (rendement). Dat is € 250. Je hebt daardoor een vermogen van € 50.250.

Belasting in box 3 (privé)

Je vermogen van € 50.250 valt volledig in de eerste schijf in box 3. Het rendement in deze schijf waar je belasting over betaalt is € 971. Dit is opgebouwd uit:

67% van € 50.250 = € 33.667 * 0,13% = € 43

33% van € 50.250 = € 16.582 * 5,60% = € 928

€ 43 + € 928 = € 971.

Je betaalt over dit rendement 30% belasting = € 291.

Belasting in box 1 (zakelijk)

Hou je je vermogen op een zakelijke rekening? Dan wordt in box 1 het werkelijke rendement belast. Je betaalt over het bijgeschreven rendement op je zakelijke rekening meestal gemiddeld 40% belasting.

40% over € 250 = € 100

(alle bedragen zijn naar beneden afgerond)

Zakelijk beleggen meestal interessanter

De keuze tussen zakelijk en privé vermogen opbouwen draait dus om hoeveel belasting je effectief over je vermogen betaalt. Door de wijze van belastingheffing is het bij een laag rendement vaak aantrekkelijk gebruik te maken van zakelijk vermogensbeheer. Voor zover het vermogen natuurlijk uitkomt boven de vrijstelling in box 3. Over je rendement betaal je dan in box 1 (uitgaande van een gemiddeld belastingtarief van 40%) effectief 0,20% belasting. Minder dan de helft dus van het laagste tarief in box 3.

Bij een hoog rendement en meer vermogen is opbouw van vermogen in privé aantrekkelijker. Je rendement ligt dan al snel hoger dan de door de overheid gebruikte veronderstelde rendementen. Over je zakelijke beleggingsrekening van € 100.000 en 5% rendement betaal je in box 1 een effectief belastingpercentage van 2% (40% over 5%). Meer dan de belasting van 1,34% in box 3.

Vind het omslagpunt voor zakelijk beleggen of privé

Waar het omslagpunt tussen zakelijk en privé in jouw situatie ligt is afhankelijk van de omvang van je vermogen, je belastingschaal én van het rendement dat je behaalt. Met de handige rekentool van BerekenHet.nl zie je snel welk bedrag je als particulier aan belasting in box 3 betaalt. Dat zet je af tegen het effectieve belastingtarief dat voor jou als zzp’er of eenmanszaak geldt.

Door goed naar de belastingheffing te kijken kies je weloverwogen voor zakelijk of privé.

Let op: de Belastingdienst is alert op misbruik. Het spaargeld dat je als zzp’er op je zakelijke rekening hebt staan moet wel een zakelijk doel dienen. Controleer elk jaar wat voor jou de beste keuze is. En hou daarbij rekening met dat het verschuiven van vermogen van de ene naar de andere box niet altijd is toegestaan.

Wanneer je het ondernemerschap net omarmt, sta je in veel gevallen meteen voor enkele forse investeringen. Geen probleem indien je lang genoeg gespaard hebt. Toch is dat voor de meeste starters niet het geval. Zij moeten via andere manieren op zoek gaan naar hun startkapitaal. Hieronder lees je 5 manieren waarop starters hun startkapitaal kunnen vergaren.

Aankloppen bij de bank

Dit is voor de meeste starters de meest logische beslissing. Ze kloppen even aan bij de hun bank en vragen daar een zakelijke lening aan. Uiteraard moeten ze dan wel over een uitgebreid en goed opgesteld ondernemingsplan beschikken, want banken zijn sinds de financiële crisis een stuk kritischer geworden. Heb je een zakelijke lening voor de retail of voor de horeca nodig? Dan zal men bijna altijd een eigen inbreng vragen. Uiteraard kan je daarvoor nog steeds beroep doen op andere financieringsbronnen.

Vrienden of familieleden aanspreken

Banken houden voornamelijk rekening met de financiële situatie. Het geloof in jouw kunnen speelt een minder grote rol. Niemand kent jou uiteraard beter dan jouw familieleden en vrienden. Zij weten als geen ander wat je kan en niet kan, waardoor zij al sneller bereid zijn om kapitaal te verschaffen. Vaak onder de noemer van een lening, maar ook alternatieven zijn mogelijk. Zo zien we steeds meer verhalen opduiken van starters die een eetfestijn organiseren om zo kapitaal op te halen van vrienden en familieleden. Uiteraard onvoldoende om echt aan de slag te gaan, maar soms toch genoeg om de bank te overtuigen. En geef nu toe: een tientje voor een lekkere spaghetti en intussen de startersdromen van een vriend mogelijk maken, wie zou dat nu niet doen?

De overheid springt bij

Afhankelijk van welke investeringen je gaat doen, kan je soms ook bij de overheid aankloppen voor subsidies. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om te starten vanuit een WW-uitkering of een eventueel borgstellingskrediet waarmee je de bank over de streep krijgt.

Crowdfunding

Tenzij je veel (of rijke) kennissen hebt, volstaat het aanspreken van vrienden of familieleden zelden. Via crowdfunding kan je echter een ruimer doelpubliek om steun vragen. Daarvoor kan je beroep doen op online crowdfundingplatformen zoals Kickstarter of Indiegogo. De praktijk leert wel dat crowdfunding vooral interessant is indien je een innovatief idee hebt dat ook echt van betekenis is voor consumenten. Vergeet er uiteraard ook geen voordelen aan te koppelen. Maar denk ook na over de nadelen die eraan verbonden zijn. Je moet de crowd immers overtuigen en is het wel zo wenselijk om al jouw plannen zomaar op het net te gooien?

Beroep doen op andere investeerders

Indien de bank niet overstag gaat, is er meestal sprake van risicokapitaal. Er zijn echter investeerders die graag risicokapitaal verstrekken, zeker indien het gaat om ondernemingen met revolutionaire ideeën. Zij zullen dan zakelijk krediet verstrekken, maar reken wel op hogere interesten. Uiteraard kunnen ze ook andere voorstellen op tafel leggen en zullen ze bijvoorbeeld inspraak vergen door middel van een minderheidsparticipatie of een pandrecht willen vestigen. Ga dan ook na of dit voor jou al dan niet wenselijk is.

 

“Dit had ik jaren eerder moeten doen”? Dat is een gedachten die je vast wel eens hebt gehad. Hieronder hebben we een 5-tal financiële acties voor je op een rij gezet. Door deze te lezen kan je eventueel meer geld kan creëren. Het mooie is: je kan er deze maand nog mee starten.

1. Hypotheekrente omlaag?
Ben je in bezit van een eigen huis en zit daarbij een hypotheek? Dan is het mogelijk dat je een zogenoemde ‘tophypotheek’ hebt. Jargontaal voor een hypotheek die op het moment van afsluiten meer dan 100% was van de waarde van je huis. Om dit extra risico te dekken, rekent je geldverstrekker een risico-opslag op je hypotheekrente.

Het mooie nieuws daarbij is dat: die opslag kan vervallen als je woning meer waard is geworden. Of als je flink hebt afgelost. Dat kan je zo maar een half procent rente schelen.

Bijvoorbeeld als je een rente van 3,5% neemt met daarbij een hypotheekbedrag van € 250.000 is het verschil per jaar ruim € 800 euro (dit is op basis van een annuïteitenhypotheek, zonder rekening te houden met de hypotheekrenteaftrek). Dat geld kun je mooie aan andere dingen besteden.

Niet alle geldverstrekkers passen de risico-opslag automatisch aan. Onze tip is om ze daarom zelf erop te wijzen. Dit kun je bijvoorbeeld doen met een recente WOZ-waardering van de gemeente. Of de opslag kan verdwijnen, hangt ook af van de voorwaarden van je hypotheek. De ene geldverstrekker past de opslag alleen aan het einde van een rentevaste periode aan, de ander doet dit tussentijds.

2. Creëer een overzicht voor 2018
In de komende periode krijg je weer allerlei jaaroverzichten. Bijvoorbeeld de jaaropgave van je werkgever, een overzicht van je zorgkosten, de opgave van je erfpachtcanon en de betaalde premies voor lijfrenten. Deze overzichten heb je nodig voor je belastingaangifte.

Al die papier of email kunnen gaan slingeren. Ze verdwijnen altijd tussen de overige papieren. Als het dan tijd is om de belastingaangifte te doen, moet je goed zoeken naar de papieren en kan je ze uiteraard niet vinden. Daardoor kan het zijn dat je vergeet bepaalde aftrekposten op te nemen, zonde. Maak daarom vandaag nog een map ‘overzichten 2018’. Daar stop je direct alle papieren die hiervoor relevant in de map.

Het kan zijn dat je overzichten digitaal ontvangt. Geen probleem, maak op je computer een mapje met dezelfde naam. Verplaats de documenten direct na ontvangst naar deze speciale map. Zo heb je alle papieren bij elkaar als je aangifte moet doen en mis je geen belangrijke aftrekposten.

3. Sluit een overlijdensrisicoverzekering af
Je wilt je naasten verzorgd achterlaten, ook financieel. Maar heb je dat wel goed geregeld? Wat betekent het financieel gezien voor je gezin als jouw inkomen morgen wegvalt? Als je vermogen hebt opgebouwd, komt dat na je overlijden uit je nalatenschap vrij. Je naasten kunnen hun levensstijl dan voorzetten.

Heb je nog geen vermogen opgebouwd? Sluit dan een overlijdensrisicoverzekering af. Voor een premie van ongeveer € 10 per maand sluit je een verzekering af die bij je overlijden € 100.000 uitkeert aan de door jou aangewezen begunstigde. De hoogte van de premie is afhankelijk van je leeftijd en gezondheid. Zo zorg je voor financiële zekerheid voor je naasten, tot je zelf genoeg vermogen hebt opgebouwd.

4. Bekijk je secundaire arbeidsvoorwaarden
Afvallen of fitter worden, wie roept het niet in het nieuwe jaar. Via je werkgever zijn er vaak vele programma’s om medewerkers fit te houden. Om jou als medewerker fit te houden, hebben veel werkgevers in de arbeidsvoorwaarden mogelijkheden opgenomen om gratis of tegen lage kosten te sporten. Sluit bijvoorbeeld met korting een abonnement af op de sportschool of word lid van een sportvereniging. Leuk extraatje: soms geldt die korting zelfs voor je hele gezin!

5. Beginnen met beleggen
Met sparen en beleggen kun je op lange termijn vermogen opbouwen zonder dat je er veel moeite voor hoeft te doen. Je profiteert dan van rente (bij sparen) of rendement (bij beleggen). Maar de rente is op dit moment erg laag, waardoor beleggen interessanter kan zijn dan sparen. Bij beleggen loop je meer risico, maar heb je wel kans op een hoger rendement dan bij sparen.

Voor veel mensen is de drempel om te starten met beleggen hoog. Omdat beleggen ingewikkeld lijkt, of omdat men denkt dat er een groot startbedrag nodig is. Maar niets is minder waar. Er zijn genoeg partijen waar je met een klein bedrag kunt beginnen met beleggen om op die manier meer vermogen op te bouwen.

De wetgeving rondom belastingen in Nederland is behoorlijk complex. Steeds meer ondernemers kiezen voor belastingadvies om zakelijke fouten te voorkomen. Dit geldt ook voor ondernemers die online zaken runnen of een eigen webwinkel hebben. Een belastingadviseur heeft kennis van zaken en benut alle mogelijkheden om belastingvoordelen te behalen. Welke andere voordelen ervaar je als ondernemer wanneer je kiest voor belastingadvies door een fiscalist?

Waarom kiezen ondernemingen voor belastingadvies?
Bedrijven uit de fysieke wereld schakelen regelmatig een belastingadviseur in om hun zaken te regelen. Denk bijvoorbeeld aan het invullen van de belastingaangifte, wat met name voor grote ondernemingen een behoorlijke klus kan zijn. Zodoende is hulp en advies van een belastingadviseur zeer gewenst. Het neemt veel zorgen weg en een onderneming bespaart er tijd en geld mee. Een interessante ontwikkeling in de afgelopen vijftien jaar is de groei van de e-commerce branche. Tegenwoordig zijn er duizenden ondernemers met een eigen webshop. Ook daar komen veel regels bij kijken. Voor hen is online belastingadvies zeer welkom, zodat bepaalde waarderingsgrondslagen en aftrekposten bijvoorbeeld niet worden vergeten of verkeerd worden opgenomen in de belastingaangifte.

Online belastingadvies voor webwinkels
Een webshop is niet locatie gebonden, wat zorgt voor een veel grotere afzetmarkt. Dit maakt online zaken doen heel anders dan wanneer je een fysiek pand hebt. Als webwinkel eigenaar moet je dan ook met veel zaken rekening houden. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van de productvoorraad, het verzenden van artikelen en de communicatie met de klant. Het is daarom handig om de belastingtechnische zaken over te laten aan een adviseur. Op die manier hou je de administratie van je webshop en de webshop zelf van elkaar gescheiden.

Belastingadviseur is op de hoogte van wetswijzigingen
Regelmatig vinden er wetswijzigingen rondom belastingen plaats. Denk bijvoorbeeld aan het wijzigen van de inkomstenbelasting in 2019. Het is belangrijk om daar als ondernemer goed van op de hoogte te zijn. Toch zijn alle ontwikkelingen soms lastig om te volgen, met name als je druk bent met andere zaken. Een belastingadviseur zit echter in het vak en weet precies wat er speelt. Zodoende kun je altijd bij hem of haar terecht met vragen over bepaalde belastingregels en wetten. Hoe zit het bijvoorbeeld met de inkomstenbelasting voor ZZP’ers en welke zakelijke kosten mogen er wel of niet tijdens de belastingaangifte worden afgetrokken?

Hoe vind je een geschikte belastingadviseur?
Zorg er voor dat je een betrouwbare belastingadviseur inschakelt. Je kunt het beste een aantal fiscalisten online met elkaar vergelijken door middel van diensten, prijzen en beoordelingen. Lees altijd de beoordelingen van eerdere klanten nauwkeurig door. Op die manier krijg je een beeld van hoe de belastingadviseur te werk gaat. Vertrouw je het nog steeds niet helemaal? Neem dan telefonisch contact op. Na een persoonlijk gesprek heb je waarschijnlijk een betere indruk van de belastingadviseur.

Advies over fiscale vraagstukken
Misschien heb je als ondernemer te maken met een aantal complexe fiscale vraagstukken. Welke wetten en regels gelden er bijvoorbeeld voor het uitbreiden van jouw webwinkel of online onderneming? Een belastingadviseur geeft je hierover betrouwbaar advies. Hij of zij vertelt je bijvoorbeeld hoe je op een fiscaal aantrekkelijke manier het bedrijf groter kunt maken. Dit scheelt je op de lange termijn veel geld. Ook geeft hij of zij vaak handige tips, bijvoorbeeld hoe je het beste de aangifte van de omzetbelasting kunt doen wanneer je buitenlandse klanten hebt.

Minder kans op fouten en uitstelgedrag
Wanneer je zelf belastingaangifte doet kunnen er altijd fouten gemaakt worden. Bij een belastingadviseur is de kans op fouten een stuk kleiner aangezien hij of zij er dagelijks mee werkt. Een ander voordeel is dat er geen sprake meer is van uitstelgedrag, omdat je bijvoorbeeld geen zin of tijd hebt om de belastingaangifte te doen. Een belastingadviseur gaat meteen aan de slag en verwerkt de belastingaangiften en fiscale zaken van jouw onderneming bijzonder snel.

Belastingadvies en internationaal zaken doen
Misschien ben je van plan om internationaal online zaken te doen. In dat geval zul je te maken krijgen met de fiscale regelingen, rechtsvormen, BTW-tarieven en subsidiemogelijkheden van een ander land. Ieder land heeft eigen wetten en regels waar je goed van op de hoogte moet zijn. Voor bedrijven met internationale aspiraties is een belastingadviseur simpelweg onmisbaar. Deze specialist is meestal goed op de hoogte van de fiscale mogelijkheden in het buitenland.

Fiscale regels in het buitenland
Het is zeker mogelijk om in het buitenland goede zaken te doen, of je nu offline of online actief bent. Wel moet je in het internationale zakenverkeer goed je hoofd er bijhouden. De fiscale regels in het buitenland zijn minstens zo complex als in Nederland en veranderden vaak. Een belastingadviseur is goed op de hoogte van eventuele wijzigingen en voorkomt dat je verstrikt raakt in het internationale web van belastingwetten.

Eerder hebben we al besproken dat het vandaag de dag als zelfstandiger makkelijker is geworden om geld te lenen. Het is wel belangrijk dat u aan een aantal voorwaarden voldoet, maar dan zijn er tegenwoordig zeker mogelijkheden voor een persoonlijke lening of een doorlopend krediet. Maar hoe zit het met het afsluiten van een hypotheek voor een tweede woning?

Ook dit is mogelijk alleen ook hiervoor gelden weer verschillende regels. Dit geldt trouwens ook voor medewerkers die gewoon in loondienst zijn.

Wanneer u een tweede hypotheek wilt afsluiten is het goed om op de hoogte te zijn van de volgende zaken:

Bij een tweede woning kunt u geen gebruik maken van hypotheekaftrek. Dit is alleen van toepassingen op de eerste woning / hypotheek.

Wanneer u een hypotheek wilt nemen op een woning die niet dient als hoofdverblijf zijn er geen hypotheekinstellingen die de aankoop volledig zullen willen financieren. Het is in bepaalde gevallen wel mogelijk een hypotheek op een tweede woning te krijgen, maar naast speciale eisen die aan de woning worden gesteld (het moet bijvoorbeeld van steen zijn gebouwd, op een fundering, en met pannen gedekt) moet u er rekening mee houden dat u ook zélf eigen middelen moet inbrengen. Soms geldt er ook nog een opslag op de rente. Daarnaast kan de geldverstrekker bepaalde beperkingen opleggen. Denk bijvoorbeeld op een uitdrukkelijk verbod op het verhuren van de woning.

Wilt u de tweede woning toch verhuren of ziet u dit als beleggingsobject dan kunt u gebruik maken van de NIBC Direct Investeringshypotheek. Met deze hypotheek is het mogelijk om te investeren in verhuurde of te verhuren woningen. Een woning als belegging, voor (studerende) kinderen, maar eventueel ook voor ouders.

De NIBC Direct Investeringshypotheek is niet bedoeld voor eigen bewoning en/of pensioenvoorziening. Ben je professioneel belegger dan kun je terecht bij de  NIBC Direct Investeringshypotheek.

Interesse om op deze manier te beleggen dan is het verstandig in gesprek te gaan met een adviseur die uw huidige financiële situatie in kaart kan brengen en die kan kijken wat de beste mogelijkheden voor u zijn om te beleggen.

Het lijkt misschien ingewikkeld het beleggen, maar niets is minder waar. Om het wat begrijpelijker te maken hebben we een aantal vragen op papier gezet om beleggen voor beginners makkelijker te maken.

1. Wat is beleggen eigenlijk?
Als je gaat beleggen investeer je je geld met als doel er meer rendement uit te halen. Daar zijn verschillende manieren voor. Je kan het gaan beleggen in onder andere aandelen of obligaties, maar bijvoorbeeld ook in wijn, klassieke auto’s of kunst.

In aandelen beleggen spreekt veel mensen aan. Dat is niet voor niets, daarmee investeer je gelijk in een onderneming. In ruil daarvoor krijg investeer je in een deel van een onderneming. Mocht het goed gaan met de onderneming waar je investeert? Dan deel je als aandeelhouder mee in het succes. De waarde van je aandeel op de beurs – de beurskoers – stijgt dan. Mocht je het aandeel met winst verkopen dan maakt je winst, bij beleggen heet dat het rendement wat je dan hebt behaald.

Ook keren veel ondernemingen nog dividend uit aan jou als aandeelhouder. Dividend is een deel van de winst van de onderneming. Op die wijze word je beloond voor het risico dat je neemt. Maar als je belegt neem je uiteraard ook risico. Behaalt de onderneming namelijk geen winst? Of vinden er (economische) ontwikkelingen plaats die een negatieve invloed hebben op de beurskoers? Dan loop je het risico dat je aandeel minder waard wordt en je ook geen dividend ontvangt. En je geld dus niet meer, maar minder waard is geworden.

Je kan ook beleggen in obligaties. In dat geval leen je je geld uit aan een onderneming tegen een aantrekkelijke rentevergoeding. De onderneming gebruikt het door jou geld om door te groeien. Als houder van een obligatie loop je het risico dat de onderneming niet voldoende winst behaalt om de jaarlijkse rentebetaling te voldoen. Of zelfs de lening helemaal niet kan terugbetalen.

2. Maar wat is nou de beste keuze?
Met de lage spaarrente is beleggen een serieuze overweging. Dit is afhankelijk van vele factoren en dus een lastige vraag. Het doel is dat je beleggingen in waarde gaan toenemen. Daarom is het belangrijk om te beleggen in ondernemingen of andere zaken die de komende jaren naar verwachting goed gaan presteren. Dat vergt enig uitzoekwerk. Wil je wel gaan beleggen maar heb je daar geen tijd voor? Dan zijn er verschillende oplossingen.

Je kunt bijvoorbeeld gaan beleggen in een beleggingsfonds. Binnen een beleggingsfonds belegt een team van experts het geld van verschillende beleggers in een breed gespreide beleggingsportefeuille. Die portefeuille bevat naast aandelen vaak ook obligaties. Het spreiden over diverse beleggingen is een beproefde methode om het risico van beleggen te verlagen. Niet elke onderneming is immers even succesvol onder vergelijkbare marktomstandigheden. Slim dus om niet in één onderneming te beleggen, maar in veel verschillende.

 3. Volledig uitbesteden?
Ja klopt. En dat kan ook weer in verschillende vormen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om zelf nog te bepalen in welke beleggingsfondsen je wilt beleggen. Of je kunt ook dat uitbesteden. In dat geval bepaal je zelf hoeveel risico je wilt nemen met je beleggingen, en bepalen beleggingsexperts op basis van dat profiel in welke beleggingsfondsen je het beste kunt beleggen.

Lezen waarom je zou moeten beginnen met beleggen? Lees nog twee extra tips op het blog van Evi van Lanschot over beleggen voor beginners.

Het ondernemerschap is iets wat veel mensen aanspreekt. Het starten van een eigen bedrijf, eigen baas zijn. In 2017 groeide het aantal ondernemingen met 3% en steeg daarmee naar een recordaantal van 1.832.812.

Redenen waarom mensen er voor kiezen om een eigen onderneming te starten zijn onder andere:

  1. Je bent eigen baas en je bepaalt zelf welke keuze je maakt
  2. Verwachting van een grotere vergoeding voor de werkzaamheden, maar er zijn ook meer (financiële) risico’s voor een eigen ondernemer dan voor iemand in loondienst
  3. Sneller en flexibeler zijn dan bij een baan in een grote organisatie
  4. Het opbouwen van iets voor later. Een spaarpotje voor de oude dag!

Wel zijn er als zelfstandig ondernemer ook wat aandachtspunten waar je natuurlijk ook rekening mee moet houd. Zo is bijvoorbeeld het afsluiten van een lening wat lastiger, maar gelukkig vandaag de dag al veel makkelijker dan een aantal jaar geleden. Het makkelijkst is het wanneer je als ondernemer beschikt over jaarcijfers van de afgelopen 3 jaar. Hier kijkt een geldverstrekker namelijk naar om te zien hoe stabiel het inkomen is en hoe groot de kans dus is dat je de verstrekte lening ook terug kunt betalen. Naast de jaarcijfers wordt er ook gekeken naar de persoonlijke situatie van de ondernemer zelf.

Lenen voor zelfstandige ondernemers is dus zeker mogelijk. Er kan gekozen worden voor een persoonlijke lening, maar bijvoorbeeld ook voor een doorlopend krediet.

Wat voor jouw een verstandige keuze ligt heel erg aan het doel waar je de lening voor wilt gebruiken. Is het bijvoorbeeld voor de aanschaf van een auto dan is een persoonlijke lening met een looptijd van bijvoorbeeld 2 jaar verstandig. Zo voorkom je dat de lening doorloopt terwijl de economische levensduur van het aangeschafte product al voorbij is.

Daarnaast is het goed om verschillende leningen met elkaar te vergelijken  er kan namelijk nog al wat verschil zitten in de voorwaarden die een krediet verstrekker stelt aan het verstrekken van lening. Zo kunnen rentepercentages verschillen, maar ook of u wel of niet in aanmerking komt voor de lening.

Maar mogelijkheden zijn er zeker!