Menu
Bedrijfsvoering / Detailhandel

Gezondere keuzes in het bedrijfsrestaurant stimuleren? Pas de inrichting aan

Gezonde medewerkers presteren beter, zijn minder vaak ziek en voelen zich prettiger. Belangrijk dus om medewerkers een handje te helpen in het maken van gezondere keuzes. Maar hoe zorg je er voor dat de broodjes kroket voortaan blijven staan? Simpel. Door de inrichting aan te passen. Klinkt dit te mooi om waar te zijn? Wij leggen het uit.

Inrichting en routing

Gezondere keuzes in het bedrijfsrestaurant zijn te sturen. Dat blijkt uit het onderzoek van VU-gezondheidswetenschapper Liesbeth Velema. De inrichting en routing spelen hierin een cruciale rol. In een proef met een aantal bedrijfsrestaurants kwam naar voren dat er telkens meer gezondere producten werden verkocht als hier meer van werd aangeboden en deze opvallender werden gepresenteerd. Werknemers konden nog steeds kiezen uit een broodje kroket of snacks maar kozen door deze kleine aanpassingen vaker voor een gezondere lunch. Praktische tips die hieruit te leiden zijn: plaats gezondere producten vooraan op de route en laat gezondere opties beter opvallen door deze op ooghoogte te plaatsen.

More is more

Onderzoek laat zien dat het aanbod de vraag bepaalt. Waar meer van is, wordt meer verkocht. Less is more gaat niet op voor gezond eten. En juist daar liggen kansen. Uit het onderzoek komt naar voren dat mensen vaak blindelings iets mee grissen. Waar het meeste van ligt, pakken ze. Door een grote hoeveelheid gezonde producten in het zicht te leggen, worden deze eerder gekozen dan ongezondere opties. Verklein je aan de andere kan het aanbod van ongezonde opties, dan creëer je een win-win situatie. Dit soort kleine aanpassingen hebben een grote invloed op de eetkeuzes van werknemers. Op lange termijn kan dit zelfs het eetpatroon van medewerkers beïnvloeden.

Millennials willen gezond bedrijfsrestaurant

Millennials nemen een steeds grote plek in op de werkvloer. Over een paar jaar zal 1/3 van alle werknemers een millennial zijn. Een groep die werkgevers dus zeker niet links kunnen laten liggen. Millennials kijken kritischer naar werkgevers. Authenticiteit is hierbij het kernwoord. En ja, zelfs de lunchkaart is een reden om voor een bepaalde werkgever te kiezen. Uit de resultaten van het Nationaal Catering Onderzoek blijkt dat deze groep wensen heeft op het gebied van vegetarisch en biologisch eten. Met die vette frituurhap kun je dus niet meer aankomen. Het aanbieden van gezonde opties in het bedrijfsrestaurant wordt dus nóg belangrijker. Bent u er al klaar voor?

www.gastrodeals.nl