Category

Personeelszaken

Category

Zelf rooster maken wordt gezien als de oplossing om roosterproblemen te verkleinen en planningen gemakkelijk op te stellen. Het personeel geeft zelf aan welke diensten zij kunnen werken en door middel van slimme planningssoftware resulteert dit in een rooster voor het volledige team. Veel controle in handen van het personeel en meer tevreden werknemers. Op dit moment wordt het veelal in de zorgsector toegepast.

Tevredenheid van werknemers vergroten

Een vraag die het hoofd van een roostermaker vaak doet kraken is: ‘hoe krijg ik deze keer alle diensten weer ingepland?”. Nadat het rooster eindelijk af is, komen er weer verschillende verzoeken van werknemers met allerlei wensen en aanpassingen die gedaan moeten worden, die vaak niet realiseerbaar zijn. Vooral bij bedrijven met onregelmatige werktijden kan het een lastige puzzel zijn om op te lossen. Met software om zelf te roosteren voorkom je een groot deel van deze problemen. Voornamelijk in de zorg is de vraag groot naar zelfroostersoftware. In deze branche is de ontevredenheid het grootst als het gaat om personeelsplanning. Hier wordt namelijk overdag, ’s avonds en ’s nachts gewerkt en dat vergt een goed georganiseerde planning. De rol van de planner wordt dus ook anders hierdoor. Hij/zij gaat zich meer focussen op het coördineren van de grote lijnen rondom de planning. De verantwoordelijkheid voor het doorvoeren van kleine wijzigingen ligt nu namelijk bij het personeel.

Flexibele werktijden

Voordelen zelfroosteren

Vroeger kreeg het personeel een vast rooster opgedragen, waarin het lastig was om snel en efficiënt wijzigingen door te voeren. Met zelfroosteren is dit niet het geval. Hiermee heeft het personeel zelf meer invloed op hoe en wanneer er gewerkt moet worden. Zo sluit het rooster steeds beter aan bij de situatie en het ritme van iedere werknemer. Op deze manier kan de één een hele reeks dagen achter elkaar gaan werken en zo kan de ander juist aangeven dat hij/zij graag geen avonddiensten draait. Wel zorgt dit ervoor dat werknemers meer verantwoordelijkheid op zich moeten nemen. Zij moeten nu namelijk wel actiever betrokken zijn bij de planning. Er moet namelijk zelf gekeken worden naar een oplossing wanneer er een gat in het rooster onstaat. Hierbij zijn flexibiliteit en collegialiteit ook belangrijke aspecten. Over het algemeen heeft het personeel geen moeite om zich bezig te houden met het rooster. Ook het ruilen van diensten blijkt in de praktijk vaak goed te verlopen. Het aantal verzoeken om te ruilen loopt ook terug naar mate er veel gewerkt is met een zelfroostersoftware.

Momenteel heeft slechts iets meer dan 20 procent van de ondernemers een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Het afsluiten van een AOV is echter wel aan te raden, omdat de overheid geen financieel vangnet biedt bij arbeidsongeschiktheid. Om ondernemers te behoeden voor financiële problemen, heeft de overheid in het nieuwe pensioenakkoord vastgelegd dat een AOV in de toekomst wel verplicht zal worden. Het is belangrijk je dus alvast te oriënteren op AOV verzekeringen. Zo weet je zeker dat je een verzekering afsluit, die het beste past bij jouw persoonlijke situatie. Eén van de afwegingen hierbij, is de keuze tussen het zakelijk of privé betalen van een AOV verzekering. Wat zijn van beide opties de voor- en nadelen?

Wat biedt een AOV verzekering?

AOV verzekeringen dekken het risico op inkomensverlies af bij arbeidsongeschiktheid. Bijvoorbeeld na een ongeval, of bij ziekte of een zwangerschap. Om recht te hebben op uitkering, maakt het overigens niet uit of de reden van je arbeidsongeschiktheid gerelateerd is aan je werk. Je bent ook verzekerd als je bijvoorbeeld gewond raakt door een ongeluk tijdens het sporten.

Werk je als ondernemer vanuit een rechtspersoon zoals een BV? Dan kun je er zelf voor kiezen of je de AOV privé op eigen naam wil afsluiten, of op naam van de rechtspersoon. Hieronder lees je meer over de voor- en nadelen van beide mogelijkheden.

AOV verzekering op eigen naam afsluiten en privé betalen

Het grootste voordeel van het privé afsluiten van een AOV verzekering, is dat de premie (bij maandelijkse uitkering) aftrekbaar is van je inkomstenbelasting in box 1. Hierdoor krijg je tot 51,75 procent van de premie terug van de Belastingdienst. Op deze manier is het fiscale voordeel groter dan als je de AOV verzekering afsluit via de BV. In dat laatste geval geldt er namelijk slechts een voordeel van 25 procent door de aftrek van de vennootschapsbelasting. Een ander voordeel is dat een uitkering niet in een failliete boedel kan verdwijnen.

Er kleven echter ook nadelen aan het privé betalen van de premie van een AOV verzekering. Een persoonlijke uitkering wordt namelijk hoger belast vergeleken met een AOV die op naam van een BV is afgesloten. Daarnaast ben je zelf verantwoordelijk voor het betalen van de premie. Hier mag overigens vanuit de BV wel een financiële compensatie tegenover staan. Deze kan bijvoorbeeld bestaan uit een dividenduitkering gelijk aan de AOV-premie, of extra inkomsten.

Zakelijke AOV verzekering

AOV verzekering zakelijk afsluiten

Sluit je een AOV verzekering af via een rechtspersoon zoals een BV, NV, vereniging of stichting, dan kan dit bepaalde voordelen hebben. Zo hoef je als ondernemer niet zelf de kosten van de verzekering te dragen. De premie is fiscaal aftrekbaar van de vennootschapsbelasting, al is dit zoals hierboven uitgelegd minder interessant dan aftrekken van de persoonlijke inkomstenbelasting. Daartegenover staat wel weer het voordeel dat de uitkering lager belast wordt, dan als je de verzekering privé afsluit. Het nadeel van het zakelijk afsluiten van een AOV verzekering is dat de uitkering in de failliete boedel kan verdwijnen bij faillissement van de rechtspersoon.

Zoals je ziet hebben beide manieren van afsluiten zowel voor- als nadelen. Welke optie is het beste is voor jou, hangt af van je persoonlijke situatie en voorkeur.

Ook interessant: Als ondernemer loop je op diverse manieren financieel risico. Al eerder beschreven we welke verzekeringen voor ondernemers nog meer nodig zijn, naast een arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Ben jij goed in het inspireren van mensen om je heen? Wil jij dit op een professioneel niveau doen? Dan ben je bij dit blog aan het juiste adres! Hier wordt namelijk uitgelegd wat je kunt verwachten van een Loopbaancoach opleiding. Wist je dat het mogelijk is om in negen maanden een vaardig coach te worden en mensen zelfstandig in hun loopbaantraject te begeleiden? Wil je hier meer over weten? Lees dan snel verder!

Facetten binnen de opleiding

Er komende verschillende elementen voor in het traject van een Loopbaancoach opleiding. Allereerst wordt er gefocust om het leren van de theorie. Het is namelijk van belang om eerst kennis op te doen, voordat er daadwerkelijk kan worden gecoacht. In deze fase worden er interessante filosofieën van bekende coachen aan het licht gebracht. Daarna komt het praktische gedeelte aan bod.

Praktijk: Wat kun je verwachten?

Het is geen gekke gedachte dat je binnen een Loopbaancoach opleiding emotioneel gaat worden uitgedaagd. Dit wordt gedaan om jou zo goed mogelijk voor te bereiden op de praktijk met échte cliënten. Zo kunnen er binnen de opleiding gesimuleerde situaties voorkomen waarin er fel gereageerd wordt door een cliënt. Hier is het als loopbaancoach van belang dat je een neutrale kijk op de situatie hebt en de eigen emoties goed onder controle houdt. Zo kunnen jouw cliënten namelijk het beste worden geholpen bij het bereiken van hun doelen en ambities. In negen maanden krijg je op een Loopbaancoach opleiding alle tools en handvatten aangeleerd om te groeien op dit gebied.

Het mentale aspect

Ook gaat een Loopbaancoach opleiding in op het mentale aspect. Het is cruciaal om cliënten het gevoel te geven dat ze worden gehoord en dat alles kan worden besproken. Daarom wordt er binnen de opleiding aangeleerd om een coachende houding aan te nemen. Dit houdt in dat cliënten met open armen, en vooral, met open oren worden ontvangen om jouw coaching te ontvangen. Termen als projectie en overdracht zijn hier belangrijk bij. Jij wilt leren hoe jij als coach jouw positieve ideeën projecteert en overdraagt aan de persoon die jouw coaching ontvangt.

Coaching loopbaan

Groeien op zakelijk niveau

Binnen een Loopbaancoach opleiding wordt je niet alleen voorzien van theorie en oefeningen over coaching: je wordt opgeleid als een complete professional. Dit houdt in dat jou wordt geleerd hoe je klanten kan binnenhalen. Ook wordt er aandacht besteed aan hoe offertes worden opgemaakt: niet iedereen heeft hier immers verstand van. Met deze kennis is het mogelijk om een eigen bedrijf op te zetten en anderen te coachen.

Wanneer er nieuwe medewerkers komen werken in je bedrijf dan is inwerken één van de belangrijkste dingen die je goed geregeld moet hebben. Zo gaat je nieuwe personeel zich sneller thuis voelen en kan snel zelf aan de slag. Hieronder geven we tips hoe je nieuw personeel het beste in kan werken.

Stel een inwerkprogramma op

Een nieuwe medewerker weet in principe nog niets over je organisatie en kent zijn of haar collega’s nog niet. Je kunt er dus niet vanuit gaan dat hij of zij alles weet en alles direct goed oppakt. Het is goed om een inwerkprogramma op te stellen waarin staat hoelang de inwerkperiode duurt, welke taken er moeten worden gedaan en hoe, wie de nieuwe medewerker helpt met de taken en hoe de proeftijd wordt beoordeeld.

Zorg dat er een overdracht is

Voor het nieuwe personeel is het handig als de voorganger een overdrachtsdocument is. In een overdrachtsdocument moet een beschrijving staan van alle werkzaamheden, handleidingen, benodigde gebruikersnamen en wachtwoorden van systemen. Daarnaast is het fijn als er een lijst beschikbaar is met contactpersonen en contactgegevens.

Personeel inwerken

Onboarding toepassen

Onboarding betekent dat nieuwe medewerkers de kennis en vaardigheden krijgen om echt betrokken te kunnen worden in een organisatie. Het gaat verder dan alleen een simpele introductie. Bij onboarding word je helemaal geïntegreerd in een organisatie. Het gaat tenslotte ook over bedrijfscultuur, samenwerkingen met collega’s, missie en visie. Onboarding is er niet alleen voor nieuw personeel, het wordt ook toegepast wanneer medewerkers van functie veranderen binnen een bedrijf.

Gebruik de onboarding app

Voor een onboarding programma is er het TinQwise Newbies onboarding app. Dit is een app ontwikkeld voor newbies in een bedrijf en de psychologische uitdagingen die een nieuwe baan met zich meebrengt. Door het gebruik van deze app krijg je snel een goede start en verbinding met je collega’s. Het bevat een uitgedacht onboardingstraject met een onboarding journey die volledig op maat wordt gemaakt. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor onboarding events en buddy support. Ook kun je specifieke content ontwikkelen voor het onboardingstraject en koppelingen maken met tools binnen jouw organisatie. De app wordt volledig op maat gemaakt en op jouw bedrijf afgestemd. Zo leert je nieuwe medewerker jouw bedrijf, klanten en collega’s goed kennen.

Spreek evaluatiemomenten af

Na een proefperiode is het belangrijk dat je gaat evalueren over hoe het inwerken is verlopen. Weet je nieuwe medewerker voldoende? Zijn er nog vragen of opmerkingen? Wellicht heeft hij of zij nog punten ter verbetering, wat altijd fijn is om te weten. Zo kan het in de toekomst beter gedaan worden.

Het belangrijkste is dat jouw nieuwe medewerker zich prettig voelt in de nieuwe organisatie en in zijn of haar nieuwe functie. Hier kun je voor zorgen met een goed inwerkprogramma zodat je nieuwe personeel zich alles geleidelijk aan eigen kan maken.

Veel ondernemers zijn begonnen als ZZP’er. Als startende ondernemer heb je waarschijnlijk alles zelf gedaan: het produceren of leveren van producten of diensten, zoeken van nieuwe klanten en je boekhouding. Heb jij een hoop tevreden klanten die je steeds grotere of meer opdrachten geven of steeds meer producten afnemen? Of komen er in hoog tempo nieuwe klanten bij? Veel ondernemers stellen het aannemen van personeel zo lang mogelijk uit. Je moet er immers zeker van zijn dat er voldoende inkomsten zijn om nog een salaris van te betalen, en je administratie wordt er ook ingewikkelder door. Maar wist jij ook dat er nog andere dienstverbanden mogelijk zijn? Een ervan is payrolling. Hieronder lees je er meer over hoe payrolling interessant kan zijn wanneer je onderneming groeit.

Hulp inroepen om verder te kunnen groeien

Een succesvolle ondernemer zal zijn bedrijf snel zien groeien. Maar op een gegeven moment loop je toch tegen je eigen grenzen aan. Dan is het tijd om extra hulp in te roepen. Een medewerker die gedeeltelijk jouw werk kan overnemen of je kan ondersteunen, zodat je onderneming meer omzet kan draaien. Maar het werkgeverschap mag je niet licht opnemen. Er komen een hoop financiële risico’s en wettelijk vastgelegde verplichtingen bij kijken. Weet jij hoe een arbeidscontract en salarisstrook eruit moeten zien? Hoe het zit met pensioenafdracht? En wat er moet gebeuren als je medewerker ziek wordt? Waarschijnlijk heb je geen tijd en zin om je hierin te gaan verdiepen.

Gelukkig zijn er bedrijven die je hierin kunnen ontlasten. Een payrollorganisatie zoals Mettom.nl verzorgt niet alleen de loonadministratie van je medewerker(s), maar blijft ook goed op de hoogte van wijzigende wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsrecht, neemt de verplichtingen en risico’s van verzuim en ziekte over en regelt het pensioen.

Payroll

Niet je core business: besteed het dan uit

Veel ondernemers houden de touwtjes graag strak in handen. Maar als je onderneming snel groeit zul je op den duur vanzelf merken dat je niet meer alles zelf kunt regelen. Het vergt een nieuwe manier van denken en organiseren om je onderneming zo in te richten dat verdere groei toch mogelijk is. Zo voorkom je dat je takenlijst op een gegeven moment zo lang wordt dat je eigenlijk alleen maar constant achter de feiten aan rent. En dat terwijl je je toch vooral met je core business bezig zou moeten houden: het leveren van producten of diensten, en het onderhouden van contacten met je klanten. Door werk uit te besteden door middel van payroll heb je toch het gemak van extra hulp door medewerkers, maar niet de lasten van een ingewikkeldere boekhouding en HRM.

Door bijvoorbeeld werk door middel van payroll uit te besteden heb jij meer tijd voor je core business. Focus je op de groei van je onderneming en hoe je deze in goede banen kunt leiden, en maak je onderneming nog succesvoller!

Je medewerkers zijn natuurlijk ontzettend belangrijk; zonder hen zou het een stuk moeilijker zijn om je onderneming draaiende te houden. Dit vraagt om de nodige waardering, wat begrip en ook zeker niet onbelangrijk: voldoende bijscholing. Er zijn een aantal belangrijke pointers wanneer het gaat om het up-to-date houden van je personeel.

1. De basisvaardigheden up-to-date houden

Wanneer jouw medewerkers vol zelfvertrouwen kunnen werken, zullen ze meer genieten van hun werk en de werkzaamheden vaak beter verrichten. Dit betekent dat niet alleen specifieke vaardigheden, maar ook zeker de basisvaardigheden up-to-date moeten worden gehouden. Verandert er bijvoorbeeld iets in de werkwijze; zorg dan dat je medewerkers direct op de hoogte zijn. Ook basisvaardigheden voor specifieke beroepen (denk bijvoorbeeld aan een code 95 cursus) moeten regelmatig opgefrist worden.

2. De administratieve vaardigheden

Hoewel niet iedere medewerker met administratieve taken te maken heeft, wordt de administratie wel steeds belangrijker in de onderneming. Smartphones, computers en software systemen worden steeds vaker gebruikt om zaken vast te leggen en te analyseren. Maar niet iedereen kan zo makkelijk om gaan met al deze technologie. Zorg dus dat al je medewerkers voldoende skills hebben wat de administratieve vaardigheden betreft. Digitalisering zorgt ervoor dat dit soort skills steeds belangrijker worden!

Administratieve vaardigheden

3. De VGW

VGW is een afkorting voor veiligheid, gezondheid en welzijn; ontzettend belangrijk natuurlijk. Iedere medewerker moet zijn of haar werk op een gezonde en veilige manier kunnen doen. Zorg dus dat hier voldoende aandacht aan wordt besteed. Houdt veiligheid een open onderwerp en breng samen met je medewerkers mogelijke risico’s in kaart. Biedt vervolgens de nodige bijscholing aan zodat medewerkers hun werk op veilige en gezonde manier kunnen verzetten. Bewustzijn is hier ontzettend belangrijk.

4. De VCA cursus

Met een VCA cursus zorg je ervoor dat al je medewerkers weer op de hoogte zijn van alle regels op het gebied van de arbo en calamiteiten. En dit zorgt er op zijn beurt natuurlijk weer voor dat de VGW binnen je onderneming helemaal op orde is. Iedereen die in de onderneming werkzaam is heeft baat bij een VCA cursus. De cursus leert je namelijk om risico’s in te schatten en hoe deze beperkt kunnen worden. Daarnaast wordt iedereen ook weer even op de hoogte gebracht van de handelingen die uitgevoerd moeten worden in geval van noodsituaties. Een ontzettend handige en belangrijke cursus dus!

5. Specifieke scholing

Daarnaast zijn er de beroepsgroepen die om een specifieke scholing vragen. Denk hierbij aan beroepen waarmee er met nieuwe technologie, of gevaarlijke stoffen wordt gewerkt, of aan personeelsleden die dagelijks een heftruck besturen. Stimuleer je medewerkers om zoveel mogelijk te leren en biedt ze alle mogelijkheden aan die ze hiervoor nodig hebben.

 

Wanneer je voor de eerste keer personeel moet werven, is dat het signaal dat het goed gaat met jouw onderneming. Toch gaat zo’n groeifase vaak gepaard met een aantal kopzorgen. Naast ondernemer word je immers ook een werkgever. En als werkgever rust er een grote verantwoordelijkheid op jouw schouders. Die verantwoordelijkheid begint eigenlijk al bij het vinden van personeel dat bij jouw onderneming past. Enkel zo kan je op lange termijn de tevredenheid garanderen. Maar hoe doe je dat, personeel vinden dat bij jouw onderneming past? Van zelf op zoek gaan tot het beroep doen op een executive search bureau: het kan allemaal.

Schets vooraf een profiel

Natuurlijk kan je lukraak aan het werven gaan en wachten tot de ‘klik’ er komt, maar efficiënt is dat zeker niet. Maak daarom vooraf reeds een schets van hoe een ideaal personeelslid er figuurlijk uit hoort te zien. Denk verder dan de opleidingsgraad of de aantoonbare ervaring, maar houd ook rekening met de kwaliteiten en eigenschappen. Moet het personeelslid stressbestendig zijn? Moet hij of zij een gemene opmerking van een klant kunnen slikken? Doe dat ook omgekeerd: maakt het überhaupt iets uit of het personeelslid al dan niet sociaal is of goed is met computers? Kortom: ken de vacature en je kent het gewenst profiel. 

Selecteer geschikte wervingskanalen

Hoewel alles start bij het kennen van de ideale kandidaat, zal die kandidaat zich daarom nog niet vanzelf aanbieden. Het vinden van een geschikt personeelslid kan soms een huzarenwerk lijken. En dat is ook logisch: de arbeidsmarkt is de afgelopen jaren fors gewijzigd en sollicitanten gaan op een totaal andere manier op zoek naar werk.

Wanneer je het gewenste profiel kent, is het echter al een stuk eenvoudiger om de geschikte kandidaat op te sporen. Een jonge twintiger met interesse in softwareontwikkeling zal nu eenmaal andere vakbladen lezen dan een ervaren jurist, dat is de logica zelve. Ga vooraf na welke kanalen je dient te gebruiken om een geschikte kandidaat op te sporen, welke tone of voice je zal hanteren en met welke USP’s je de kandidaat zal overtuigen om voor jouw bedrijf te kiezen.

Misschien toch maar hulp inschakelen?

Het vinden van een geschikte kandidaat is beslist geen eitje. Zeker indien je hoge eisen stelt of ook de kennis van de kandidaat op de proef wenst te stellen, is dat het geval. Hier is het dan ook aangewezen om beroep te doen op een uitzendbureau. Het risico bestaat echter dat het uitzendbureau minder zicht heeft op de onderneming en dus minder gericht op zoek gaat. Daarom geef je al jouw vooronderzoek maar beter concreet door. Voor het vinden van uitvoerend personeel is het beroep doen op zo’n uitzendbureau zelden een probleem. Bij leidinggevend personeel is het echter uitkijken geblazen.

De laatste jaren merken we dan ook dat executive search Nederland weet te veroveren, vooral omdat zij de link tussen de organisatie en de geschikte kandidaat des te beter leggen. Wil je het wervings- en selectieproces niet volledig zelf uitvoeren maar toch de zekerheid hebben dat het juiste talent jouw onderneming bereikt? Dan is een executive search bureau zeker een goed idee.

Voordat je uitgenodigd wordt op een sollicitatiegesprek, dien je een CV op te stellen, die eruit springt. Het maken van een CV is niet moeilijk, maar om je te onderscheiden van de rest kan een lastige opgave zijn. Denk eraan dat er vaak meerdere kandidaten zijn, met dezelfde achtergrond, die solliciteren op een functie. Zorg ervoor dat je niet onderop de stapel terecht komt. Hoe doe je dat? Dat lees je in deze blog.

#1 Zorg dat alles erin staat

Allereerst is het belangrijk dat alle algemene punten in je CV staan. Zo dienen: je voor- en achternaam, geboortedatum, woonplaats en telefoonnummer erin te staan. Daarna stel je jezelf voor d.m.v. een persoonlijk stukje. Vervolgens dienen je werkervaring en opleidingen naar voren te komen. Vergeet ook vooral relevante cursussen niet die je hebt opgedaan bij je vorige baan of op jouw opleiding.

#2 Begin met een quote

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” – Thomas Edison. Zodra je je persoonlijke stukje begint met een quote, heb je de aandacht van de lezer. Kies een quote uit die jou typeert en het ijs is gebroken. Op die manier leert het bedrijf je beter kennen en het is eens iets anders dan een standaard stukje. De quote kan ook humor bevatten, zolang je maar dicht bij jezelf blijft.

#3 Creativiteit doet overwinnen

Zoals we inmiddels weten; zullen er hoogstwaarschijnlijk meerdere kandidaten zijn die solliciteren op de functie. Daardoor moet de lezer zien dat jij veel tijd hebt gestoken in het maken van je CV. Het oog wil ook wat, dus laat je creativiteit de vrije loop. Ga er eens een dag voor zitten en maak er wat moois van. Let er wel op dat alle basiselementen erin staan en dat het duidelijk leesbaar blijft. Zo kun je met CV-templates spelen en je CV laten opvallen.

#4 Speel in op de vacaturetekst

Zodra je goed inspeelt op de vacature, zul je sneller uitgenodigd worden op een sollicitatiegesprek. Solliciteer je voor een online marketing-functie? Dan is het relevanter om een bijbaan als blogger te benoemen dan een baantje in de bediening. Voor een sales-functie zal het baantje in de bediening relevanter zijn, je kunt namelijk goed werken onder druk. Hetzelfde geldt voor opleidingen en cursussen. Zet alleen relevante opleidingen op je CV. Heb je een relevante minor gevolgd die relevant is aan de vacature? Vergeet die er vooral niet op te zetten.

#5 Video-CV

Wil jij het anders aanpakken dan anderen? Maak dan een video-CV van maximaal twee minuten. Indien je een video-CV maakt, laat je zien dat geen dertien-in-een-dozijn bent. Je kunt ook direct laten zien wie je bent. Zodra het bedrijf je ziet, hebben ze een duidelijker beeld van jou dan wanneer je een tekst-CV maakt. Je kunt zelfs je sollicitatiebrief maken d.m.v. een video.

Dankzij de bovenstaande tips is de kans een stuk groter dat jouw CV niet onderaan de stapel terecht komt. Een creatief CV zal het namelijk beter doen dan een standaard CV.

Deze blog is aangeleverd door YoungCapital.

Kenmerkend voor veel ondernemers is dat ze het liefst zoveel mogelijk zelf doen. Maar begint bij jou ook een gezonde privé-werkbalans zoek te raken? Ben je teveel tijd kwijt met zaken die je net zo goed door een of meerdere medewerkers uit zou kunnen laten voeren? Personeel in dienst nemen is voor veel ondernemers een grote stap. Niet alleen omdat je niet alleen meer voor je eigen inkomen hoeft te zorgen, maar er ook bij iemand anders weer iedere maand brood op de plank moet komen. En dan hebben we het nog niet eens over de extra administratie die er bij komt kijken en het risico dat je loopt als de medewerker ziek wordt. De oplossing? Payroll.

Wat is payroll precies?

Bij payroll besteed je niet alleen je salarisadministratie uit, maar neemt het payrollbedrijf de medewerker(s) in dienst. Zij zijn de juridische werkgever, en nemen op die manier de arbeidsrechtelijke risico’s over. Je blijft echter wel zelf verantwoordelijk voor het zoeken naar en aannemen van nieuw personeel (handig: Vijf tips voor het afnemen van een sollicitatiegesprek), salarisonderhandelingen en het voeren van beoordelings- en functioneringsgesprekken. Ook houd je je bij payroll natuurlijk wel zelf bezig met het regelen van de interne dagelijkse gang van zaken op de werkvloer binnen je onderneming.

Loop minder risico als ondernemer

Het eerst voordeel van payrolling hebben we hierboven eigenlijk al genoemd. Doordat jij niet de directe werkgever bent van personeel, loop je minder risico. Zo hoef je je bijvoorbeeld geen zorgen te maken over verzekeringen en loondoorbetalingen in geval van ziekte of arbeidsongeschiktheid. Ook ben je geen tijd en geld kwijt aan eventuele ontslagprocedures.

Minder administratie, meer ondernemen

Een payrollbedrijf neemt je een hoop administratie uit handen. Zo hoef je je niet meer bezig te houden met het verzorgen van arbeidsovereenkomsten, de verwerking van CAO- en wetswijzigingen en het bijhouden van de salarisadministratie dus. Zo krijg je niet meer te maken met de aangiftes of facturen van de Belastingdienst, het UWV, de Arbodienst en diverse pensioenafdrachten en verzekeringen. Zo ben jij minder tijd kwijt met je administratie, waardoor je meer tijd hebt om echt te ondernemen.

Flexibel personeel voor je onderneming

Zeker bij een groeiend bedrijf hebben veel ondernemers behoefte aan flexibel inzetbaar personeel. Maar als ze medewerkers zelf in dienst nemen, mist deze flexibiliteit. Een werkgever mag een medewerker namelijk maar drie tijdelijke contracten binnen twee jaar tijd aanbieden. Payroll biedt een hoop meer flexibiliteit. Je mag dan medewerkers namelijk zes contracten binnen vier jaar tijd aanbieden.

Tip: wist je trouwens al dat payrolling niet alleen mogelijk is bij tijdelijke contracten, maar ook bij contracten voor onbepaalde tijd? Ook als je onderneming zo gegroeid is dat er constant genoeg werk is voor medewerkers kun je deze voor onbepaalde tijd inzetten, maar heb je nog steeds minder administratie en minder risico.