Gehoorverlies kan wat extra werk metzich meebrengen, maar het zou de productiviteit van jouw personeel niet mogen verlagen of extra stress moeten opleggen. De meeste ongemakken komen voort uit een misverstand, dus open communicatie is de sleutel tot effectieve relaties op de werkvloer. Kleine veranderingen in de werkomgeving kunnen ervoor zorgen dat het kantoor soepel blijft draaien.

Als een personeelslid aan gehoorverlies lijdt, kun je als werkgever een paar tips geven over hoe ze het beste binnen de organisatie kunnen communiceren. De kans is groot dat een nieuwe collega nog niet eerder met gehoorverlies te maken heeft gehad. Zodra iedereen bewust is van de situatie, kan de organisatie succesvol verder werken.

Luisterhulpmiddelen op de werkplek

In een kantooromgeving kan het zijn dat personeel extra hulp nodig heeft die verder gaat dan wat gehoorapparaten kunnen bieden. Het gebruik van ondersteunende luisterapparatuur kan de communicatiekloof helpen overbruggen.

Directionele microfoontechnologie maakt het voor personeel gemakkelijker om de beoogde spreker te horen zonder achtergrondlawaai. Dit is vooral handig bij vergaderingen of conferenties waar lawaai van buitenaf of mensen die over elkaar heen praten een probleem kunnen vormen.

Ondertitelingssoftware zijn ideaal voor mensen die veel conferentiegesprekken voeren. Deze toestellen vertalen woorden naar tekst op een scherm dat op de telefoon is aangesloten. Doordat mensenkunnen horen en zien wat de andere persoon zegt, is de kans groter dat het gesprek goed wordt gevolgd.

Bluetooth-gehoorapparaten zijn ook nuttig voor mensen die veel aan de telefoon zitten. Met een druk op de knop van een hoortoestel kun je een digitale verbinding maken met een telefoon en de storing vermijden die vaak optreedt bij hoortoestellen en telefoons.

Communicatie op de werkplek

Je kunt jouw steentje bijdragen door jouw collega’s een aantal goede manieren te leren om te communiceren met slechthorenden. Om te beginnen is het voor slechthorenden meestal moeilijk om een gesprek te volgen over de telefoon, dus als het mogelijk is, vraag dan of ze een gesprek face-to-face kunnen doen. Op deze manier kunnenze gebruikmaken van contextaanwijzingen zoals liplezen, gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal als hulp bij het gesprek.

Kantoorindelingen

Kantoorindelingen

Open kantoorindelingen zijn niet altijd bevorderlijk voor mensen met gehoorverlies, omdat er veel activiteit is die afleidend zou kunnen zijn. Probeer een privékantoor met een deur te creëren zodat de werknemer fijn kan werken. Een privékantoor kan het lawaai buitensluiten en concentratie verhogen, waardoor je een efficiëntere en productievere werknemer krijgt.

Wat kun je direct doen voor een slechthorend personeelslid?

Spreek duidelijk, niet te luid, en gebruik duidelijke woorden. Jouw stem verheffen helpt nooit binnen een werkomgeving. Houd gesprekken kort en bevestig belangrijke punten aan het eind van elk gesprek om er zeker van te zijn dat alles goed is begrepen. Houd te allen tijde zoveel mogelijk rekening met storende geluiden op de werkplek. Door geïmproviseerde gesprekken of praten over scheidingswanden te vermijden, draag je bij tot een comfortabele werkomgeving voor iedereen. Ook kun je als werkgever een snelle online hoortest aanbieden om er zeker van te zijn dat je de juiste maatregelen kan nemen voor een fijne werkomgeving.

Redacteur

Comments are closed.