Menu
Marketing

Invloeden consument op de besluitvoerming

Tijdens het koopproces zijn er veel omstandigheden die invloeden hebben op het consumentengedrag. Om in de spelen op deze invloeden is het belangrijk om bewust te zijn welke invloeden er zijn.

  • Persoonlijke omstandigheden: Bij de persoonlijke omstandigheden gaat het om de demografische kenmerken, levensstijl en situationele factoren. Maar ook de financiële situatie moet niet vergeten worden.
  • Psychologische factoren: Bij de psychologische factoren gaat het om de behoeften en motieven, perceptie, leerprocessen, persoonlijkheden en attitudes.
  • Sociale factoren: Bij de sociale factoren gaat het om de cultuur, sociale klasse, referentiegroepen en gezinsinvloeden.

Nu bekend zijn welke invloeden er zijn is het belangrijk deze bewust mee te nemen in het marketingbeleid van de organisatie. Wie wilt u aanspreken? Zijn dat mensen die in een bepaalde regio wonen? Mensen die een specifieke levensstijl hebben, wellicht skaters? Kortom, breng bovenstaande invloeden goed in kaart om het koopproces een positieve boost te geven.