Menu
Marketing

Wat is Guerrilla Marketing?

Guerrilla marketing, wellicht klinkt het u al bekend in de oren. Zo niet, dan deel ik in dit artikel met u wat Guerrilla marketing is en wat de voordelen ervan zijn. Een marketing tactiek waarbij een bedrijf verrassende interacties creëert om zo een product of service te promoten.

Wat is het?
Guerrilla marketing is anders dan traditionele marketing en heeft meestal een persoonlijke interactie en kost minder geld. Er wordt hierbij voornamelijk gefocust op een kleinere doelgroep op een bepaalde locatie, dan een wereldwijde media campagne. Daarnaast is Guerrilla marketing gebaseerd op een onconventioneel marketingstrategie en vooral veel fantasie. Het is de bedoeling dat de consument op een positieve manier wordt verrast en er echt een indruk wordt achtergelaten. Het uiteindelijke doel is dat er aan de hand van deze vorm van marketing, word-of-mouth reclame ontstaat.

Vormen van Guerrilla marketing
Graffiti is een goed voorbeeld van deze vorm van marketing. Hierbij wordt er een groot kunstwerk gecreëerd op een muur. Een andere vorm is een flash mob, dit komt u vast bekend voor. Een flash mob wordt georganiseerd door een groep mensen die een specifieke act uitvoeren op een bepaalde tijdstip en locatie. Het is verrassend en introduceert mensen om mee te doen.

Voordelen van Guerrilla Marketing

  • Goedkoop uit te voeren. Of u nou gebruik maakt van graffiti of een super grote stikker, Guerrilla marketing is vele maler goedkoper dan klassieke marketing, zoals adverteren op TV.
  • Uiten van creativiteit. Met deze vorm van marketing is fantasie en creativiteit belangrijker dan het budget.
  • Groeit door mond-op-mond reclame. Zoals u al las, is het effect van Guerrilla marketing mond-op-mond reclame. En dit is een van de meest sterkste wapens voor een succesvolle campagne. Er is niets beter dan mensen positief aan de praat krijgen over uw campagne.
  • Gratis publiciteit. Wanneer uw Guerrilla marketing een groot effect heeft op de mensen, heeft u kans dat het wordt opgepakt door de (lokale) media. Dat zorgt weer voor gratis publiciteit en een sneeuwbal effect. Mooi meegenomen, toch?