Menu
Marketing

Wat zijn de verschillen van Pinterest ten opzichte van andere platforms?

Wat zijn de verschillen van Pinterest ten opzichte van andere platforms?

Wil je Pinterest aan de content kalender van jouw bedrijf toevoegen? Dan is het handig om het verschil te weten tussen Pinterest en andere platforms, zoals Facebook of Instagram. Ieder medium vraagt om een andere strategie en in dit artikel leggen we je uit waarom! 

De houdbaarheidsdatum van een post

Het eerste verschil tussen Pinterest en andere platforms is de houdbaarheidsdatum van een post. Want een post op Pinterest is een stuk langer houdbaar. Plaats je een post op Facebook of Instagram? Dan verdwijnt je post al snel tussen de grote massa. Zo is een tweet op Twitter gemiddeld zo’n achttien minuten houdbaar. Terwijl een pin op Pinterest maar liefst zo’n vier maanden houdbaar is. 

Bij Pinterest is het tevens zo dat mensen constant jouw pin weer tegenkomen en deze kunnen (re)pinnen. Daardoor kan het zo zijn dat je na één jaar nog nieuwe websitebezoekers krijgt door die ene pin. Dit kan je veel nieuwe klanten opleveren en dit maakt de return on investment (ROI) op Pinterest erg groot. 

Pinterest is minder sociaal 

Pinterest is minder sociaal

Facebook en Instagram zijn platforms waar je constant in contact staat met andere gebruikers. Daar is het aantal volgers vooral een indicatie van hoe interessant de content of de persoon erachter is. 

Dat is bij Pinterest niet aan de orde. Bij Pinterest staat niet de gebruiker, maar de content centraal. Je kunt wel gebruikers volgen, maar dat is niet het belangrijkste doel van het platform. Op Pinterest zijn gebruikers veel meer anoniem. 

Het belangrijkste doel van Pinterest is om zo veel mogelijk gebruikers te inspireren. Het doel van jou als ondernemer is om die geïnspireerde bezoekers vervolgens naar jouw website te krijgen! 

Engagement op Pinterest

Bij Pinterest is engagement (het pinnen en repinnen van content) heel belangrijk. Om je eigen engagement met de gebruikers te vergroten, moet je weten wat pinners in jouw branche willen zien. Dit kun je doen door veel gebruikers te volgen die passen in jouw plaatje van de ideale klant. Zo weet je direct welke content het goed doet bij jouw doelgroep. 

Bij Pinterest ligt de focus echt op de content. Pinterest marketing is interessant, omdat de content een stuk langer houdbaar is dan de posts op andere platforms. Ben je nieuwsgierig geworden naar voor welke branches Pinterest vooral interessant is en hoe jij een goede Pinterest strategie opzet? Ontdek het dan in dit zeer uitgebreide Pinterest marketing artikel.