Het hebben van een goed product of het leveren van en goede dienst is al lang niet meer genoeg om op te vallen bij uw potentiële klanten. De markt van aanbieders wordt maar drukker en drukker. Belangrijk dus om de juiste marketingmix te kiezen om de voor u belangrijke doelgroep te bereiken en aan u te binden.

Maar welke reclame mogelijkheden zijn en welke van deze mogelijkheden past het best bij uw bedrijf? U kunt er natuurlijk voor kiezen om de verschillende manieren uit te proberen en te kijken welke van deze manieren het grootste effect voor u heeft gehad. Maar dit brengt vaak veel kosten met zich mee of u kunt er ook voor kiezen om samen met een reclamebureau een strategie te bepalen die het best bij uw bedrijf en uw budget past.

Hieronder alvast wat voordelen van de diverse reclamesoorten:

Adverteren middels TV reclame:
De meest bekende vorm van reclame maken is wellicht de TV-reclame. Het is een goed medium om binnen korte tijd een groot aantal mensen te bereiken. Door een keuze te maken om te adverteren op een bepaalde zender of om een bepaald programma te sponsoren kunt u er ook voor zorgen dat u ook de juiste doelgroep bereikt. Een nadeel is wel dat het adverteren op TV erg duur is en veel bedrijven vaak niet voldoende budget hebben om dit langere tijd vol te houden.

Reclame maken op de Radio
Ook het bereik via radioreclame is erg groot. Vooral tijdens de tijdstippen in de ochtend tussen 7:00 uur en 9:00 uur en in de middag tussen 17:00 uur en 19:00 uur. Alleen aan deze manier van reclame maken kleeft hetzelfde nadeel als bij het adverteren op TV en dat zijn de kosten. Vaak is het wel een stuk goedkoper om bijvoorbeeld op lokale radiozenders te adverteren. Dus ga van te voren goed na wie uw doelgroep is. Wellicht dat het voor u al voldoende is om lokaal te adverteren.

Online Reclame mogelijkheden
Een relatief nieuwe manier van adverteren, in vergelijking met de twee bovenstaande opties, is het online adverteren. Dit kan via social media kanalen, zoals Facebook, Instragram, maar u kunt er ook voor kiezen om bijvoorbeeld banners te plaatsen op bepaalde websites die bezocht worden door uw doelgroep. Een groot voordeel van het online adverteren is dat ze kosten vaak een fractie zijn van de kosten voor het adverteren op TV. Een ander groot voordeel is dat het heel goed meetbaar is. U kunt dus precies achterhalen wat uw investering oplevert.

Printmedia
De laatste optie die wij hier bespreken is printmedia. U kunt er voor kiezen om een advertentie te plaatsen in een magazine, maar bijvoorbeeld ook in een regionale of lokale krant. Een andere manier van printmedia is bijvoorbeeld folders drukken bij Reclameland.be, die u bijvoorbeeld tijdens een evenement uitdeelt. Ook hier liggen de kosten lager dan bij TV en Radioreclame en een ander bijkomend voordeel is dat u gelijk contact heeft met de doelgroep. U kunt dus gelijk uitleg geven over u producten en of diensten.

Natuurlijk is het niet zo dat 1 van bovenstaande optie altijd de beste is. Dit verschilt per organisatie en vaak werkt een crossmediale aanpak het best.

Redacteur

Comments are closed.