We kunnen niet om het feit heen dat online marketing voor bedrijven belangrijker is dan ooit. Met de groei van het aantal MKB’s in Nederland komt daar direct het volgende punt om de spreekwoordelijke hoek kijken. Ook MKB’ers moeten immers op de juiste manier gebruik maken van online marketing, willen ze gezien en uiteindelijk benaderd worden door eventuele klanten. Maar hoe kies je als een MKB-bedrijf uit de wirwar van online kanalen? SEO, SEA, social media, e-mailmarketing, content marketing… er zijn verschillende manieren om een publiek te bereiken. In dit artikel lees je meer over waarom je moet kiezen voor online marketing voor een MKB en wat er van belang is op het gebied van digitale marketing.

Waarom online marketing voor MKB?

Het is geen geheim dat er vandaag de dag nog veel mis gaat wanneer we kijken naar de online strategieën van diverse MKB-bedrijven. Dat is zonde, omdat je hiermee veel potentiële klanten misloopt. Omdat meer dan 75% van de Nederlandse bevolking daadwerkelijk gebruik maakt van internet is er bijna geen betere manier om zo’n grote groep mensen te kunnen bereiken. Een van de grootste redenen waarom je als MKB’er gebruik zou moeten maken van internetmarketing is het feit dat je op een – in verhouding – goedkope manier veel mensen kunt bereiken. Daarnaast is deze manier van marketing vrijwel altijd meetbaar, zodat je precies weet op welke punten het beter kan en waar je op scoort. Ook kan een online marketingcampagne veel gerichter dan een offline variant, omdat je vaak handmatig je doelgroep kunt bepalen. Kortom: juist voor de kleinere MKB-bedrijven is een goede online marketingstrategie dé manier om op te vallen, mits je natuurlijk voor de juiste aanpak gaat.

Hoe begin je met online marketing?

Het is altijd handig om als hoofd van een MKB-bedrijf (in zowel B2B als B2C omgeving) te weten hoe en waar je moet beginnen. Ook wanneer je nog niet eens exact weet voor welke strategie je gaat. Een juiste basis wat betreft online marketing in de MKB-wereld kan goud waard zijn. Hiervoor kun je de volgende eenvoudige stappen tot je nemen en toepassen:

  • De grootste reden om online marketing toe te passen is dus omdat je klanten wilt trekken. Hierbij wil je bijna ín het brein van je klant zitten: wat wil hij/zij? En wat kan hij/zij nou juist bij jou krijgen wat hij/zij niet bij een ander kan krijgen? Je moet ervoor zorgen dat je zijn/haar interesse wekt en blijft wekken.
  • Naast boeien is binden een belangrijke factor. Zoek een strategie die het beste bij jou en je MKB past om je klanten aan je te binden. Er zijn verschillende manieren hoe je dit kunt doen. Extra handig hierbij is om marketing advies voor MKB-bedrijven op dit gebied te krijgen, zodat je precies weet welke strategie bij jouw bedrijf past.
  • Tot slot wil je met behulp van de strategie conversie creëren. Om een gezond bedrijf op te kunnen bouwen, is het binnenhalen van inkomsten cruciaal. Maak hierbij de juiste keuzes en vraag hulp waar nodig.

Voor welke online strategie ga jij?

Alleen een goede bedrijfsnaam verzinnen is tegenwoordig dus absoluut niet genoeg om op te kunnen vallen in het bedrijfsleven. Er komt veel en dan ook echt veel meer bij kijken, want hoe kies je de juiste strategie? Wanneer je zelf een goede marketeer in huis hebt die voor jou de online strategie op kan pakken, heb je al een goed begin. Hij of zij heeft waarschijnlijk de nodige voorkennis om aan de slag te gaan met de digitale marketing. Is dit niet het geval? Dan is het zeker aan te raden om online marketing uit te besteden aan een professional. Een expert weet immers, nadat ze het bedrijf een beetje hebben leren kennen, het beste welke online strategie het beste past. Misschien is een blog met SEO teksten een toegevoegde waarde voor je bedrijf om op die manier hoger te ranken in Google of wellicht kan de marketeer jouw doelen bereiken met een boost op de socials van je bedrijf. Of misschien past emailmarketing perfect bij je bedrijfsvoering. Een ervaren online marketeer wéét dat er meerdere manieren met elkaar moeten worden gecombineerd om op die manier de ultieme strategie voor je bedrijf te maken. Je kunt je misschien wel voorstellen dat zo’n strategie voor ieder bedrijf anders is. Schakel daarom een pro in en zorg ervoor dat je MKB binnen no time opvalt in het Nederlandse, of misschien wel buitenlandse, bedrijfsleven.

 

Redacteur

Comments are closed.