Vol goede moed ga je als startende ondernemer naar de bank, maar het gaat niet zoals je hoopt. “We geven u weinig hoop”, is het commentaar en binnen niet al te lange tijd krijg je een afwijzing. Een herkenbare situatie voor een starter en ook voor een ondernemer uit het Midden- en Kleinbedrijf die een krediet nodig heeft om verder te groeien.

Bank niet dol op MKB’er
Vooral voor het Midden- en Kleinbedrijf is het financieringsklimaat in de afgelopen jaren slechter geworden. Banken zijn niet dol op MKB’ers. Ze kosten vaak meer dan ze opleveren. De kans op een bankkrediet is dan ook minimaal. Maar wat dan wel? Je zou ook gebruik kunnen maken van een andere kredietverlener, zoals Ribankdirect.nl. Maar er is tegenwoordig nog een andere oplossing:

Kijk eens naar crowdfunding, een niet helemaal nieuwe, maar wel groeiende financieringsvorm. In de eerste helft van 2012 ging in crowdfunding in Nederland 3 miljoenen euro om; een verdubbeling ten opzichte van 2011.

Internet ontmoetingsplaats
Crowdfunding vindt plaats op een markt op internet. Daar probeer je particuliere investeerders te interesseren voor een zakelijke lening. Belangrijk kenmerk van crowdfunding is, dat je niet op zoek bent naar een of twee grote investeerders, maar naar een heleboel kleintjes. Er moet een crowd (menigte) ontstaan van mensen die geld in je onderneming willen steken.

Op de markt komen onbekende investeerders, maar je kunt ook je eigen netwerk op de markt uitnodigen. Rijk hoeven ze niet te zijn. Bij crowdfunding ben je al met € 20 euro investeerder.

Zo ga je te werk
Voor de uitwerking van crowdfunding komt nogal wat kijken. Hoe communiceer je met al die investeerders en hoe steekt het juridisch in elkaar? Ga naar de ‘marktmeester’ voor antwoord en begeleiding. Je kunt onder meer terecht op de site van het MKB (Organisatie voor het Midden- en Kleinbedrijf).

Redacteur

Comments are closed.