Menu
Bedrijfsvoering

Bepaal uw groeistrategie

Zit u in de fase dat u moet gaan beslissen of u met uw bedrijf gaat groeien of niet? Dan is het tijd om keuzes te gaan maken. Tijd om te bepalen welke groeistrategie uw bedrijf naar het volgende niveau gaat helpen.

Zou de uitspraak ‘Er komt brood op de plank, maar ik wil meer dan dat’ zo uit uw mond kunnen komen, dan is het tijd om plannen te plannen te gaan maken. Het model van Ansoff is een goed model als leidraad van uw plannen. Het model helpt u een keuze te maken van welke richtig u op wil groeien.

Stel uzelf de vraag ‘Wil ik een nieuwe markt gaan bedienen’ en ‘Wil ik bij mijn bestaande product blijven of ik wil ik een of meerdere nieuwe producten op de markt gaan brengen? Zie het Ansoff model hieronder voor een goede beeldvorming.

Ansoff

Als het goed is heeft u nu de keuze gemaakt om wel of niet voor een nieuwe markt en of nieuwe producten te gaan. U bent als het goed is uitgekomen in een van de gele vakjes.

  • Markt penetratie: U richt zich op huidige klanten en op klanten van de concurrent. U blijft bestaande producten ontwikkelen voor de huidige markt. Groei van uw bedrijf blijft gestaag.
  • Productontwikkeling: U wil bij uw huidige klanten blijven, maar op deze markt wel nieuwe producten introduceren. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een nieuwe software of een nieuw product bij een bakker.
  • Marktontwikkeling: U wilt uw huidige producten introduceren in een nieuwe markt. Hierbij laat u het product hetzelfde, maar zal o.a. de marketingstrategie aangepast moeten worden aan de doelgroep.
  • Diversificatie: Als u voor diversificatie kiest, kiest u voor iets totaal nieuws. Een nieuw product in een nieuwe markt. In dit geval neemt u een groot risico.

Wellicht klinkt het maken van deze keuze ‘makkelijk’, toch is het dat zeker niet. Deze keuze is het startpunt voor de ontwikkeling van uw bedrijf. Maak deze keuze dan ook niet zomaar. Wilt u een nieuwe doelgroep gaan bedienen, duik dan eerst eens in de doelgroep. Waar houden zij van, waar bevindt deze doelgroep zich en hoe zou u ze kunnen bereiken. Maar misschien nog wel belangrijker, heeft deze ‘nieuwe doelgroep’ wel behoefte aan uw product. Hetzelfde geld voor een nieuw product. Wat komt er kijken bij het ontwikkelen van een nieuw product? Heeft uw doelgroep behoefte aan een nieuw product en hoe gaat u het vermarkten.

Kortom, veel keuze om te maken. Beslis dit dan ook niet in een dag, maar weeg met verschillende professionals de keuze af.