Het doel van een webshop is natuurlijk verkopen. Maar hoe krijgt u een klant nou zover dat is altijd de vraag. Hieronder vindt u 5 handige tips die bijdragen aan meer conversie binnen uw webshop.

1. Herkenbaarheid
Branding, iedereen heeft de term al wel eens gehoord. Eigenlijk is het gewoon een dure marketing term die simpel weg aanduidt wat je imago is dus hoe mensen tegen je bedrijf aan kijken. Branding is belangrijk voor herkenbaarheid van uw webshop. Als u een consistente huisstijl gebruikt overal op de webshop en andere uitingen, wekt dit dus herkenbaarheid op en dus vertrouwen. Zelfs in het betaalproces is het belangrijk, mocht u een externe betaaldienst gebruiken is het handig om te zorgen dat daar ook uw eigen stijl in terugkomt. Dit wekt vertrouwen en zorgt ervoor dat de consument weet dat ze nog steeds met u te maken hebben.

2. Positieve reviews
Misschien nog wel het belangrijkste van online verkopen. Zorg voor reviews voor uw webshop. Natuurlijk begrijpen wij als geen ander dat u die natuurlijk niet kan afdwingen. Maar als de klant u laat weten dat hij tevreden is met de service of het product kan u altijd vragen of hij een review achter wilt laten. Reviews zijn eigenlijk een online variant van mond-tot-mond reclame.

3. Goede navigatie
Consumenten houden niet van zoeken. Daarom is het belangrijk voor iedere website om een heldere navigatie te hebben. Maak het de klant zo gemakkelijk mogelijk. Doet u dit niet, dan gaat de consument lopen dwalen en klikt de consument de website weg. Op dat moment heeft u geen conversie behaald.
Dit is natuurlijk niet wat u voor ogen hebt, dus let hierop. Maak het niet te ingewikkeld voor de consument. Wellicht is de navigatie voor u voorkomen logisch, maar voor de consument niet. Betrek in het ontwerp proces iemand van buiten het bedrijf zo krijgt u inzicht hoe de consument uw website gebruikt.

4. Beeld zegt meer dan woorden
Internetgebruikers scannen tegenwoordig informatie. Volle lappen teksten zullen daarom ook niet meer gelezen worden. Zorg daarom altijd voor ondersteunende beelden bij de tekst. Beeld trekt de aandacht van de klant. Beelden kunnen foto’s zijn maar vergeet ook zeker niet video. Een product of dienst bestel je sneller met bewegende beelden dan een statische plaatje.

5. Gemakkelijk koopproces.
Eigenlijk geld voor het koopproces bijna hetzelfde als voor de navigatie. Zorg voor duidelijkheid. Als de klant moet zoeken hoe hij bij het winkelmandje moet komen en/of waar hij kan betalen, is de kans groot dat de klant afhaakt met een gevuld winkelmandje. Dat zou natuurlijk zonde zijn. Dan heeft u goed uw best gedaan met de voorgaande stappen en verliest u als nog de consument.

Redacteur

Comments are closed.