Menu
Telefonie en internet

Tips voor zakelijk bellen

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf moeten altijd bereikbaar zijn. De kosten die dit met zich meebrengt zijn niet altijd duidelijk. Ondernemers die de volgende zeven tips opvolgen, besparen niet alleen op telefoonkosten, maar ook op nog iets veel belangrijkers: tijd.

Tip 1: Neem een grote belbundel
Vooral kleine ondernemers moeten voortdurend bereikbaar zijn voor klanten, partners, medewerkers en leveranciers. Alles moet gesmeerd verlopen, en dan kan een ondernemer het niet gebruiken dat de telefoonverbinding uitvalt of dat meerkosten wordt overschreden. In dit geval is een ruimere belbundel aan te raden. Ook hoeft er lang niet altijd een zakelijk abonnement te worden afgesloten. Een gewoon particulier abonnement is vaak voordeliger.

Tip 2: Neem een grote databundel
Ondernemers die serieus werk maken van de apps op een smartphone, belasten hun databundel meestal flink. Met het risico op overschrijding. Ga maar na: WhatsApp, navigeren met de telefoon, foto’s en documenten verzenden en e-mail: alles gaat via die ene databundel. Ondernemers die hier flink gebruik van maken, kunnen maar beter een zo groot mogelijke databundel nemen, want de kosten zijn torenhoog als je buiten de bundel gaat.

Tip 3: Schaf niet telkens een nieuw toestel aan
Wie op de kosten let, kan direct een besparing van een paar honderd euro bereiken. Is het echt nodig om die iPhone 4S voor een iPhone 5 in te wisselen? Of die goedwerkende Samsung Galaxy S II voor een Galaxy S4? De belangrijkste functies zitten toch al in de oude telefoon, en die is best nog een jaartje – of langer – te gebruiken. Met een sim only kan zo bovendien flink worden bespaard op de telefoonkosten, bekijk de voordelen van een sim only abonnement.

Tip 4: Vaak in het buitenland
Wanneer je vaak in het buitenland bent voor je werk is het goed om op de hoogte te zijn van de kosten van in het buitenland bellen. Deze kosten kunnen per land aanzienlijk verschillen. Informeer vooraf goed bij je provider wat de kosten zijn per land.

De overige tips voor zakelijk bellen kan je in het volledige artikel vinden.