Menu
Bedrijfspand

Geurverspreiders: van luchtverfrissers tot geurmachines

We hebben er allemaal wel een of meerdere in huis of op de zaak: geurverspreiders. Of het nu gaat om een toiletspray, een geurkaars of een geurmachine. Alle geurverspreiders hebben één doel; het verspreiden van een aangename geur. Toch zijn er grote verschillen in gebruik. Een toiletspray verdrijft onaangename geuren, verspreidt frisse aroma’s en wordt uitsluitend in onze sanitaire ruimtes gebruikt. Andere geurverspreiders, zoals diffusers, worden gebruikt om een ontspannen sfeer in huis of op kantoor te creëren. Ondernemers maken steeds vaker gebruik van geurmachines om bepaalde emoties op te wekken. Door geurmarketing in te zetten blijven klanten langer in hun showroom of winkel en besteden ze meer geld. De kracht van geur is onmiskenbaar.

Geurbeleving in huis

In eerste instantie gebruiken wij geurverspreiders in huis om vervelende luchtjes te maskeren, zoals luchtverfrissers. Tegenwoordig zijn er tal van verspreiders die een ander doel hebben: ze geven aroma’s af waar we ons prettig bij voelen. Het alom bekende glazen flesje met geurstokjes zien we in menig huis terug. De etherische oliën in het flesje worden door de stokjes opgenomen en verdampen langzaam. Deze geurdiffusers verspreiden dus geleidelijk een aangename geur in uw woonkamer of kantoor. Ook geurverstuivers zijn populair. Deze verstuivers verspreiden met regelmatige tussenpozen een geparfumeerde mist. Voor een incidentele, aangename geur worden spuitbussen gebruikt die verschillende aroma’s bevatten. Ook wierrookstokjes of geurkaarsen worden vaak gebruikt voor het verspreiden van een aangename, ontspannen sfeer.

Geur beïnvloedt onze emoties. Zonder dat we er ons van bewust zijn, maken ook ondernemers gebruik van geur om een bepaalde sfeer te creëren. Dit noemen we geurmarketing.

Geurmarketing voor bedrijven

Onze neus is een enorm sterk zintuig. Onze ogen zorgen ervoor dat wij dingen begrijpen. Onze neus echter bepaalt voor maar liefst 75% onze emoties. Een simpel voorbeeld is de geur bij de warme bakker; de verleidelijke geur van warm, versgebakken brood zorgt er regelmatig dat men met meer producten de deur uitloopt dan de bedoeling was. Komt u echter in een zaak waar het onaangenaam ruikt, dan zal u geneigd zijn zo snel mogelijk het pand weer te verlaten. Voor de ondernemer betekent dit onder andere minder aandacht en minder omzet.
Ondernemers die geurmarketing inzetten, kiezen zorgvuldig een aroma dat bij hun product past en de stemming en het gedrag van de bezoekers positief beïnvloedt. Wilt u meer weten over geurmarketing, dan leest u er hier meer over: https://www.topp.nl/geurbeleving/.

Het gebruik van geurmachines

Geurmachines kunnen grote oppervlakten voorzien van een unieke geur. Ze worden aan de wand gemonteerd op plekken waar ze niet direct zichtbaar zijn en kunnen ook aangesloten worden op het luchtbehandelingssysteem. Er zijn ook geurmachines die zo’n mooi design hebben, dat ze juist in het zicht worden geplaatst. De duizenden beschikbare geuren zijn op basis van etherische oliën samengesteld en volkomen veilig voor mens, dier en milieu. Zo’n geurmachine is ook bijzonder geschikt om vervelende geuren te neutraliseren. In sportscholen of bijvoorbeeld rookruimtes wordt ook dankbaar gebruik gemaakt van een geurmachine.
Een geurmachine heeft een positieve invloed op uw bezoekers, mits u de juiste geur verspreidt. Bij het bepalen van het juiste aroma is het dan ook raadzaam om u te laten adviseren door een professioneel bedrijf dat ervaring heeft met geurmarketing, alle mogelijkheden kent en de nieuwste ontwikkelingen op de voet volgt. Zo’n bedrijf is TOPP, de landelijke hygiënespecialist. Op hun website leest u alles over de voordelen van geurmarketing: https://www.topp.nl. Dit bedrijf heeft een aantrekkelijk aanbod geurmachines waarvoor geen investeringen nodig zijn. Met een full-service contract verzorgen zij de plaatsing en een probleemloze werking van de machine op basis van een vast bedrag per week.