Category

Eigen Zaak

Category

Een stabiele, snelle en veilige internetverbinding is van levensbelang voor bedrijven. Ontstaat er een kink in de kabel op wat voor manier dan ook, dan kost dit je simpelweg geld omdat bedrijfsprocessen niet meer allemaal uitgevoerd kunnen worden. Daarom investeren bedrijven vaak in de relatieve veiligheid van zakelijk internet, waarbij de garantie wordt geboden dat problemen snel opgelost worden. Maar wat als we zouden zeggen dat je ook een zeer veilige, stabiele en snelle verbinding kunt hebben met de mogelijkheid om een netwerk naar eigen behoefte in te richten, op te schalen en te beveiligen en een eigen verbinding te creëren met verschillende bedrijfslocaties? Dit kan met onbelicht glasvezel, oftewel Dark Fiber.

Wat is onbelicht glasvezel?

We hebben allemaal wel van glasvezel gehoor, een flinterdunne vezel van zeer helder glas waarbij met laserlicht data op hoge snelheid door de vezel gestuurd wordt. Nederland en Duitsland beschikken over een uitstekende glasvezelinfrastructuur die alsmaar verder uitgerold wordt. Deze glasvezelnetwerken zijn aangelegd door verschillende partijen, zoals grotere organisaties, gemeenten en stichtingen en infrastructuurbeheerders als ProRail die met hun eigen glasvezelnetwerk alle wissels in het spoornetwerk aansturen. Toch wordt van een groot gedeelte van de bestaande glasvezelnetwerken niet de volledige capaciteit gebruikt. Dark Fiber is letterlijk onbelicht glasvezel: glasvezel waar nog geen actieve apparatuur die nodig is voor het verzenden en ontvangen van data op aangesloten is, waar de glasvezel onbelicht blijft.

Voordelen voor bedrijven

Onbelicht glasvezel biedt een goede basis voor een eigen netwerk. Omdat glasvezelnetwerken in ons land en in Duitsland ruimschoots aanwezig zijn, is het niet meer nodig om zelf een netwerk aan te leggen. Vaak hoeft enkel het laatste deel naar de locatie wordt aangegraven. Aan de hand van zelfgekozen apparatuur kun je dan met bestaande glasvezel een eigen netwerk opbouwen, geheel naar je eigen behoefte. De bandbreedte daarbij is eigenlijk ongelimiteerd, omdat je het volledige netwerk zelf kunt benutten. Daarnaast is opschalen op basis van je eigen behoeften mogelijk. Wil je extra bandbreedte toewijzen aan een dienst of extra diensten toevoegen aan het netwerk, dan is dat snel geregeld zonder dat je extra bandbreedte hoeft in te kopen. Je hebt als bedrijf volledige controle over het netwerk, wat ruimte biedt voor het maken van strategische keuzes rondom het inrichten, beheren en beveiligen van het netwerk. Ook heb je meer controle over de veiligheid van je verbinding, om de benodigde belichtingsapparatuur in eigen beheer is. Je kunt ook extra encryptie implementeren. Inbreken op jouw netwerk wordt daarmee een stuk lastiger.

Dark Fiber

In bedrijf blijven als een onderdeel uitvalt

Dark Fiber maakt een directe verbinding tussen bijvoorbeeld twee bedrijfslocaties mogelijk, of tussen datacenters en jouw kantoorpand. Zo’n directe verbinding tussen twee locaties noemt men een linkverbinding. Omdat je daarbij niets te maken hebt externe glasvezelaanbieders, heb je in feite een eigen stuk glasvezel dat je naar eigen wens inrichten. Dit kan ook als een zogenaamde redundante verbinding met een ringstructuur gedaan worden. Het voordeel van zo’n constructie is dat jouw data verzonden kan worden via verschillende routes, waardoor het geheel ook goed blijft functioneren als een van de onderdelen om welke reden dan ook uitvalt.

Verhuizen kan spannend zijn en je kunt ernaar uitkijken om een nieuw bedrijfspand te betrekken, maar niemand heeft ooit echt zin in het daadwerkelijk verhuizen zelf. Een verhuizing is uiteindelijk toch een hoop geregel en gesjouw met spullen en er gebeuren altijd wel dingen waardoor het niet zo loopt zoals verwacht of gehoopt. Er zijn dan ook een aantal potentiële valkuilen om in te trappen bij je zakelijke verhuizing. We zetten vijf van deze valkuilen op een rijtje, zodat jij ze kunt proberen te vermijden wanneer jij gaat verhuizen met je bedrijf.

Denken dat het zonder hulpmiddelen kan

Natuurlijk, met menselijke inzet kan er een hoop verplaatst worden. Jouw medewerkers kunnen best wel die ene dag de handen uit de mouwen steken om de inboedel van het bedrijf te sjouwen. Maar dat betekent niet dat je ze het niet makkelijker hoeft te maken. Je kunt bijvoorbeeld een steekwagen (of meerdere) aanschaffen, zodat er meer dozen tegelijkertijd verplaatst kunnen worden zonder dat iemand er rugpijn voor hoeft op te lopen. Je wilt immers ook niet dat jouw bedrijfsverhuizing ervoor zorgt dat er medewerkers in de lappenmand komen te zitten. Zorg dus voor zo’n steekwagentje. Die komt later vaak nog eens van pas bij het verplaatsen van zware spullen.

Niet goed inschatten hoe lang het gaat duren

Al ben je nog zo’n optimist, te krap plannen gaat geheid voor problemen zorgen. Een verhuizing loopt zelden volgens plan of sneller dan verwacht. Onderschat niet hoeveel tijd er voor nodig is om je bedrijfsverhuizing te voltooien. Kijk dus uit met toezeggingen aan klanten. Verras ze liever met een levering die sneller is dan verwacht. Plan je ruim, dan is er ook minder reden om te stressen tijdens de verhuizing.

Verhuizen met je bedrijf

De ruimte verkeerd inschatten

Er zijn verschillende scenario’s waarbij je moet indikken met je bedrijf. Mogelijk lopen de zaken niet zo best en moet je daarom noodgedwongen naar een kleinere kantoorruimte verhuizen. Of je verhuist naar een betere locaties, maar moet vanwege de beperkingen van je budget wel genoegen nemen met een kleinere ruimte. Hoe dan ook, moet je je nieuwe bedrijfsruimte goed uittekenen om te zien wat je er precies in kwijt kunt. Het is immers onpraktisch wanneer je er ter plekke achter komt dat je veel te veel spullen op een te beperkte ruimte kwijt wilt. Een overvol kantoor is voor niemand prettig. Neem daarom bij je verhuizing afscheid van de spullen die niet op het nieuwe adres passen, of sla deze spullen tijdelijk op in een gehuurde opslagruimte.

Internetverbinding niet op tijd regelen

Een werkende internetverbinding op je nieuwe bedrijfslocatie is cruciaal. Het is niet voor te stellen hoeveel er opeens niet meer kan als je zonder internet zit; veel bedrijfsprocessen lopen dan vast. Daarom moet je ervan verzekerd zijn dat je op je nieuwe locatie werkend internet hebt op het moment dat je deze locatie betrekt. Dat betekent dat je dit op tijd moet gaan regelen, want er is altijd sprake van een levertijd. Bij voorkeur heb je al werkend internet, getest en al, voor de dag van je verhuizing.

Vergeten je adreswijziging door te geven

Vergeet niet dat verschillende instanties op de hoogte gebracht moeten worden van jouw adreswijziging. Dat regel je niet met één druk op de knop. Je moet je bank op de hoogte stellen, de Kamer van Koophandel, je eventuele verzekeraars en niet te vergeten je leveranciers en klanten. Maak van tevoren een lijst met iedereen die op de hoogte gebracht moeten worden. Laat je medewerkers de lijst aanvullen. Laat je dit na, dan gaat dat in de toekomst problemen opleveren.

Betreft jouw bedrijfsvoering alleen kantoorwerk, dan maak je je waarschijnlijk weinig zorgen over veiligheid op de werkvloer. Natuurlijk ben je volgens de Arbowet verplicht om voor een veilige werkplek te zorgen, maar naast ergonomische maatregelen is er verder weinig nodig om risico’s uit te sluiten. Maar er zijn natuurlijk sectoren waarbij dit heel anders ligt. Vooral in de bouw, de elektrotechniek en de (petrochemische) industrie zijn er reële risico’s op bedrijfsongevallen. Het is niet voor niet zo dat in Nederland jaarlijks 200 duizend ongelukken plaatsvinden op de werkvloer. In 4.300 gevallen ontstaat er hierdoor letsel dat soms blijvend van aard is. In zestig gevallen leidt het ongeval zelfs tot de dood van het slachtoffer. Alle reden dus om te investeren in veiligheid op de werkvoer. Hoe? Je VCA halen!

VCA-cursus

De afkorting VCA staat voor Veiligheid, Gezondheid en Milieu Checklist Aannemers. De cursus en het bijbehorende certificaat zijn bedoeld om mensen bewuster te laten omgaan met hun eigen veiligheid en gezondheid en die van hun collega’s en de gevolgen van de werkzaamheden op het milieu in acht te nemen. De cursus, die je kunt volgen via VCAcursus.nl, is er in drie verschillende varianten voor verschillende doelgroepen. Voor medewerkers op de werkvloer is er de basiscursus VCA, die ook wel B-VCA wordt genoemd. Voor jou als leidinggevende óf zzp’er is er de VCA VOL-cursus. Dit staat voor Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden. De derde variant is voor leidinggevenden en intercedenten in de uitzend- of detacheringsbranche en heet VIL-VCU (Veiligheid voor Intercedenten en Leidinggevenden – Veiligheids Checklist Uitzend- en detacheringbureaus).

Niet jezelf uit de markt prijzen

Er zijn verschillende redenen denkbaar om te investeren in veiligheid op de werkvloer. Ten eerste is er natuurlijk de veiligheid en gezondheid van je personeel. Dat is niet alleen in hun belang, maar ook in jouw belang als ondernemer. Niet alleen vanwege potentieel ziekteverzuim, maar ook omdat bedrijfsongevallen een juridische nasleep kunnen krijgen die je veel geld kan kosten. Maar een minstens zo goede reden om te investeren in VCA voor jou en je eventuele medewerkers, is het feit dat steeds meer opdrachtgevers het VCA-diploma verplicht stellen bij het vergeven van klussen. Bij sollicitatieprocedures wordt van de medewerker-in-spé ook steeds vaker verwacht dat hij het VCA-diploma kan overleggen. Je prijst jezelf dus uit de markt door achter te blijven. Zowel personen als bedrijven kunnen zich laten certificeren.

Veiligheid op werkvloer

Hoe behaal je je VCA?

Het VCA-diploma kan op drie manieren behaald worden. Jij of je medewerkers kunnen een klassikale cursus volgen, maar het is ook mogelijk om de cursus online te volgen. Een derde optie is om het lesmateriaal te bestellen en zelfstudie te doen. De cursus wordt alle gevallen afgerond met een examen. Doe je de zelfstudie, dan moet je het examen laten afnemen bij een erkend examenbureau dat in het bezit is van het keurmerk van de Nederlandse Raad voor Training en Opleiding (NRTO).

Kleine bedrijven en statistieken

Als kleine ondernemer vind je het misschien financieel niet interessant om in VCA te investeren. De statistieken zijn echter tegen je. Relatief veel bedrijfsongevallen vinden namelijk plaats bij kleine bedrijven met minder dan tien medewerkers. Om het noodlot niet te tarten, is het verstandig om toch te investeren in die VCA-cursus.

Zelfstandig ondernemerschap biedt kansen, maar geeft ook verplichtingen. Je moet eigenlijk een soort duizendpoot zijn die van heel veel dingen iets weet. Anders dan bij het werken in loondienst moet je namelijk, buiten je eigen specialisme om, allerlei zaken regelen die normaal gesproken door anderen worden verzorgd en die zeer waarschijnlijk een stuk verder afliggen van jouw eigen vaardigheden. Daardoor kun je al snel belangrijke zaken over het hoofd zien, met alle kwalijke gevolgen van dien. Wat zijn de meest voorkomende contracten waarmee je als ondernemer in aanraking komt?

  • Heb je als ondernemer personeel in dienst? Dan krijg je te maken met het arbeidscontract. Hierin leg je de gemaakte werkafspraken vast. Er zijn nogal wat specifieke regels bij het aannemen en belonen van personeel, dus het is zaak om je hierin goed te verdiepen. Met een goed arbeidscontract haal je bovendien het beste uit je medewerkers naar boven.
  • De meeste ondernemers kiezen er in eerste instantie voor om een bedrijfspand te huren. In dat geval zul je dus een huurcontract moeten tekenen. Laat je vooraf uitgebreid informeren over bijvoorbeeld de minimale en maximale huurtermijn. Kun je bijvoorbeeld na een jaar de huur probleemloos opzeggen, wanneer je onderneming niet voldoende levensvatbaar blijkt te zijn?
  • Misschien heb je machines nodig of een auto, die je bestelt op basis van een leasecontract. Je kiest daarmee in feite voor een soort huurconstructie, waarbij je vaak na afloop wel de mogelijkheid hebt om van het gehuurde tegen een meerprijs definitief eigenaar te worden. Blijf echter kritisch op dergelijke constructies en laat goed uitzoeken of dit voor jouw bedrijf wel de meest aantrekkelijke optie is.
  • Voor de meeste ondernemers geldt dat ook een koopcontract van essentieel belang is. Je wilt immers duidelijke afspraken maken met je afnemers en daarmee voorkomen dat er achteraf discussie ontstaat of betaling van de geleverde goederen of diensten uitblijft. Met een koopcontract creëer je zekerheid en stabiliteit in de relatie met je klanten.

Gelukkig hoef je als ondernemer op dit gebied het wiel niet opnieuw uit te vinden. Je kunt vertrouwen op de diensten van specialisten die meer weten van dergelijke zaken en je op weg helpen. Voor vrijwel elke denkbare transactie is wel een voorbeeldcontract beschikbaar. Deze documenten zijn opgesteld door juristen die (veel) vaker met dit bijltje gehakt hebben. Een hele geruststelling, nietwaar?

Sinds 1 januari 2015 is het in Nederland verplicht om als pandeigenaar te beschikken over een geldig energielabel bij verhuur, verkoop en oplevering van je bedrijfspand. Een energielabel voor je bedrijfspand geeft inzicht in het energieverbruik. Maar wanneer is een energielabel verplicht? En hoe vraag je zo’n label aan? Wij geven je in dit artikel alle informatie die je nodig hebt voor het aanvragen van een geldig energielabel voor je bedrijfspand!

Wanneer is een energielabel verplicht?

Of je verplicht over een geldig energielabel moet beschikken is afhankelijk van de gebruiksoppervlakte van je bedrijfsruimte. Is het gebruiksoppervlakte van je pand groter dan 50 vierkante meter? Dan ben je verplicht om bij verkoop of verhuur over een energielabel te beschikken. In dit geval gaat het namelijk om een utiliteitsgebouw. Utiliteitsgebouwen zijn gebouwen zonder woonbestemming, zoals kantoren, winkelpanden, onderwijsinstellingen, ziekenhuizen en noem zo maar op.

Vanaf 2023 gaat de verplichting nog iets verder. Bedrijfspanden groter dan 100 m2, waarvan 50% een kantoorfunctie heeft zijn verplicht om over minimaal energielabel C te beschikken. Heeft je pand nog geen energielabel C? Dan is het verstandig om energiebesparende maatregelen te nemen, zodat je pand energielabel C proof is voor 1 januari 2023.

Uitzonderingen op de verplichting

Er zijn enkele uitzonderingen betreft de labelplicht. Zo is een energielabel niet verplicht voor beschermde monumenten, religieuze gebouwen, fabriekshallen, tijdelijke gebouwen, opslagruimte en andere onverwarmde gebouwen.

Energielabel bedrijfspand aanvragen

Voor een energielabel bedrijfspand is een inspectie nodig. Tijdens deze inspectie onderzoekt een energieadviseur een aantal kenmerken met betrekking tot het energieverbruik van je bedrijfspand. Deze informatie wordt genoteerd en later op kantoor uitgewerkt tot een energieprestatieadvies-rapport met daarin een geldig energielabel. Dit energielabel is na registratie 10 jaar geldig. Via EnergielabelOffertes.nl kan je gemakkelijk meerdere energieprestatiesadvies bedrijven met elkaar vergelijken. Vraag gemakkelijk meerdere offertes aan en kies de goedkoopste aanbieder.

Thuiswerken is het nieuwe werken. Althans, voor nu en de komende maanden. Elk bedrijf probeert zich zoveel mogelijk aan te passen aan de situatie, maar slimme ondernemers kijken ook alvast vooruit en hoe ze de situatie zoveel mogelijk in hun voordeel kunnen gebruiken. Dat geldt ook voor het doen van investeringen en het aangaan van nieuwe overeenkomsten. In dit artikel wordt uitgelegd waarom het slim is om juist nu te investeren in kantoormachines, zoals kopieermachines en zakelijke printers.

Kosten besparen

In deze onzekere periode is het niet onverstandig om zoveel mogelijk kosten te besparen. Is er reeds sprake van een leaseovereenkomst of overweegt u de kantoormachines te vervangen? Dan is dit de kans om voordeel te behalen.

Houd het huidige leasecontract van uw kantoormachines eens opnieuw tegen het licht aan en benader enkele printbedrijven. In deze wat rustigere periode denken printbedrijven graag mee hoe dit voor beide partijen zo interessant mogelijk gemaakt kan worden. Zo worden lopende contracten veelal overgenomen. Ook zijn er veelal mogelijkheden voor gespreide betalingen. Dit alles uiteraard met als doel een langdurige, prettige samenwerking.

Timing

De rustigere periode op kantoor biedt kansen voor innovaties. Ten eerste omdat er minder werknemers last hebben van aanpassingen in de werkomgeving. Wanneer er bijvoorbeeld tijdelijk niet geprint kan worden, is dit veelal geen probleem. Ten tweede is de kans vrij groot dat uw altijd drukke it beheerder juist nu tijd heeft om dergelijke klussen mee op te pakken.

Een derde argument is dat de oorspronkelijke bedrijfsvoering spoedig weer zal herstellen en dan moet alles 100% geregeld zijn. Zeker wanneer printwerk een belangrijk onderdeel is!

Kopieermachine leasen, de voordelen

Veelal wordt er gekozen voor lease en dat is natuurlijk niet voor niets. Nog even kort de voordelen:

  • Altijd de nieuwste kopieermachine met up-to-date software
  • Vaste maandlasten met veelal all-in bedrag voor printer en onderhoud
  • Geen startinvestering of slotsom nodig

Kortom, juist nu is het een goed moment om te investeren in kantoormachines of in elk geval te onderzoeken hoeveel u mogelijk kunt besparen.

Het woord relatiegeschenk kan niet duidelijker. Een geschenk om uw relatie mee te verrassen. Dit betekent niet dat het makkelijk is een goed geschenk uit te zoeken. Er zijn tal van producten die u kunt uitzoeken als relatiegeschenk. Echter wil dit niet zeggen dat iedere keuze ook een juiste keuze is.

Helaas horen we vaak berichten dat relatiegeschenken niet meer van deze tijd zijn. Maar is dit wel zo? Wie vindt het nu niet leuk om een cadeau te krijgen? Iedereen voelt zich toch een beetje speciaal wanneer hij of zij verrast wordt met een relatiegeschenk. En dit is dan ook gelijk het doel waarom wij dit aan onze relaties geven!

Dan volgt nu stap 2. Hoe kiest u het juiste geschenk voor de juiste persoon?

Ten eerste is het belangrijk dat u kijkt welke boodschap u uit wilt dragen met het geschenk. Kies eerst de juiste boodschap en zoek hier vervolgens een passend geschenk bij. Naast het feit dat het geschenk bij de boodschap moet passen is de ontvanger net zo belangrijk. Kies voor een geschenk dat de ontvanger ook gaat gebruiken. Het zou zonde zijn dat het geschenk onderin de kast komt te liggen en er niet meer naar omgekeken wordt.  

Een aantal succes verzekerde relatiegeschenken zijn onder andere een heerlijke koffiemok met daarop het bedrijfslogo, maar bijvoorbeeld ook een boodschap voor de ontvanger. De ontvanger heeft dan echt het gevoel dat het geschenk op hem of haar is uitgezocht. Ook wordt de koffiemok vaak dagelijks gebruikt. Een andere suggestie is om rugtassen te laten bedrukken. Ook dit is natuurlijk weer een gebruiksvoorwerp, maar wordt ook meegenomen op uitjes. Hierdoor komt de rugtas in contact met een grote doelgroep. Dit zorgt voor naamsbekendheid en top of mind op een veel goedkopere manier dan bijvoorbeeld het plaatsen van een advertentie!

Het juiste moment voor het relatiegeschenk

Het is altijd tijd voor een geschenk. Er is dus eigenlijk geen fout moment om dit te geven. Mocht u er toch een speciaal moment van willen maken dan is het natuurlijk altijd goed om te koppelen aan een event of jubileum. Bestaat het bedrijf zoveel jaar, is iemand een jubilaris of staat er een belangrijke overname op de planning? Dan is het goed om het geschenk daar aan te koppelen.

Zorg voor originaliteit, herkenbaarheid en bruikbaarheid en uw cadeau is een schot in de roos!

Als zzp’er geld lenen voor particuliere doelen. Veel kredietverstrekkers kijken alleen naar een vast inkomen. Zelfstandige ondernemers hebben geen vast inkomen, waardoor ze soms ‘nee’ te horen krijgen. Geld lenen als zzp’er is gelukkig niet helemaal onmogelijk.

Een geldlening voor particuliere doeleinden

Het is heel belangrijk om onderscheid te maken tussen een zakelijk krediet en een geldlening voor particuliere doeleinden. Bij dit laatste wordt het geld voor privézaken gebruikt zoals een verbouwing, nieuwe auto of vakantie.

Zzp’ers weten wat het is: hard werken en geen vast inkomen. Sparen is soms lastig, toch heb je plannen of toekomstdromen. Omdat de spaarrekening niet toereikend is, is een geldlening een goede oplossing.

Dit is waar je als zzp’er rekening mee houdt

Je bent ooit begonnen in loondienst. Dan weet je ook dat het in die tijd makkelijker was om ergens een hypotheek of lening af te sluiten. Zzp’ers ervaren dat het vaak moeilijk is om een lening af te sluiten. Kredietverstrekkers doen liever zaken met mensen met een vast salaris.

Wil je als zzp’er geld lenen dan is het ten eerste belangrijk dat je voor een zzp lening gaat. Dit is een lening die zich op zelfstandigen zonder personeel richt. Daarnaast heb je de cijfers van de afgelopen drie boekjaren nodig. Aan de hand van deze cijfers bepaalt de kredietverstrekker of je in aanmerking komt voor een zzp lening.

Als startende ondernemer geld lenen

Starters hebben nog geen cijfers over drie volledige boekjaren. Geld lenen als zzp’er kan hierdoor lastig zijn. Toch is het goed om naar de mogelijkheden te informeren. Mocht het echt niet lukken om als startende ondernemer geld te lenen dan is het een kwestie van tijd voordat dit wel kan. Ondertussen is het belangrijk om na te denken over de plannen waar een financiering voor nodig is: kunnen deze uitgesteld worden?

Geld lenen als zzp’er: persoonlijke lening is populair

Van alle zzp’ers die geld lenen voor privé doeleinden kiest de grootste groep voor een persoonlijke lening. Deze leenvorm is populair door de vaste rente en looptijd. Vooral voor (kleine) zelfstandige ondernemers is dit belangrijk: vaste maandlasten bieden meer zekerheid. Zo kun je als ondernemer hier maandelijks rekening mee houden en hier je inkomstenstroom op afstemmen.

Er zitten nog wel wat voordelen aan de persoonlijke lening. De rente staat vast en zal tussendoor nooit stijgen, ook niet wanneer de marktrente wel stijgt. Mocht het zo goed gaan met de onderneming dat er een aardige winst overblijft, dan biedt dit kansen voor het vervroegd aflossen van de lening. Bij de persoonlijke lening is tussentijds aflossen boetevrij. Dit is een heel verschil met vroeger, toen er nog wel boetes aan het tussentijds aflossen vasthingen.

Doorlopend krediet voor als je vaker geld nodig hebt

Het probleem met werken als zzp’er is dat je vooraf nooit weet hoeveel je volgende maand of volgend jaar verdient. Misschien heb je dan (opnieuw) een krediet nodig. Het doorlopend krediet loopt maximaal 15 jaar. In deze periode leen je geld, lost het af en hebt de mogelijkheid om opnieuw geld op te nemen. Dit kan tot aan het maximale kredietlimiet.

Houd er wel rekening mee dat het doorlopende krediet een variabele rente kent, de maandlasten blijven wel hetzelfde. Je ziet, met betrekking tot geld lenen als zelfstandige ondernemer is er best wat mogelijk.

Soms lijkt het allemaal goed te gaan met een bedrijf en stromen de bestellingen binnen, maar toch komt het bedrijf alsnog in de problemen. Dat heeft lang niet altijd te maken met kostenposten, maar kan ook het gevolg zijn van een negatieve cashflow. We leggen uit wat cashflow is en hoe je een gezonde cashflow kan verkrijgen.

Wat is de cashflow?

Cashflow wordt ook wel eens kasstroom genoemd en is het verschil tussen de inkomsten en uitgaven in een bepaalde periode. Ontvang je dus meer inkomsten dan uitgaven? Dan is je cashflow positief. Voor ondernemingen is een positieve cashflow heel belangrijk omdat het enkel op die manier mogelijk is om alle investeringen of aankopen te betalen.

De cashflow staat in principe los van de winst- en verliesrekeningen van een onderneming, want een onderneming kan een positieve cashflow hebben en verlies maken of een negatieve cashflow hebben en winst maken. In de praktijk is een goede cashflow heel belangrijk. Want zelfs wanneer je verlies maakt ga je nog niet failliet, terwijl je door een negatieve cashflow in betalingsproblemen komt en wél failliet kan gaan. Niet voor niets houdt men ook bij de waardering van een bedrijf rekening met de cashflow.

Hoe kan je een gezonde cashflow verkrijgen of behouden?

Nu je weet wat cashflow is, weet je dat het allemaal afhankelijk is van de inkomende en uitgaande geldstromen. Om een gezonde cashflow te verkrijgen, moet je er dan ook voor zorgen dat klanten sneller betalen en dat leveranciers langer op hun geld moeten wachten. Toch is er ook nog een derde manier.

Inkomende geldstroom versnellen

Inkomende geldstroom versnellen

Er zijn verschillende manieren waarop je de inkomende geldstroom doet toenemen. Zo kan je bijvoorbeeld hogere prijzen aanrekenen, een voorschot vragen aan klanten, de betalingstermijn terugdringen of gewoon sneller ingrijpen bij laattijdige betalingen. Een andere manier is om je facturen te laten voorfinancieren door een factoringmaatschappij. Zij betalen dan meteen een deel van je factuur uit, maar houden wel een percentage van het factuurbedrag in. Dat is goed voor je cashflow, maar minder goed voor je winst- en verliesrekeningen.

Uitgaande geldstroom vertragen

Naast het versnellen van de inkomende geldstroom kan je ook de rem zetten op de uitgaande geldstroom. Dat doe je door langere betalingstermijnen af te dwingen, voorschotten te voorkomen en pas te betalen op de vervaldag. Hier is vooral je onderhandelingspositie belangrijk: bij kleinere ondernemingen waar je een groot deel van de omzet vertegenwoordigt, kan je al sneller gunstigere voorwaarden afdwingen. Je kan bepaalde kosten overigens ook over een langere termijn verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan het maandelijks betalen van de verzekeringspremie in plaats van het meteen jaarlijks te voldoen. Ook hier zal je op het einde van de rit meer moeten betalen, wat dan weer nadelig is voor je winst- en verliesrekeningen.

Financiering aanwenden

Ten slotte kan je ook een zakelijke lening afsluiten om tijdelijke cashflowproblemen te verhelpen. Dat is bijvoorbeeld een goed idee wanneer je de kerstvoorraad vooraf moet financieren om de toestroom aan bestellingen tijdens de feestdagen het hoofd te bieden. Financiering is geen structurele oplossing, maar kan er tijdelijk voor zorgen dat een negatieve cashflow geen ondernemingsopportuniteiten belemmert.