Category

Eigen Zaak

Category

De feestdagen komen er alweer aan en dit is traditioneel natuurlijk het perfecte moment om je personeel te bedanken en even te laten zien dat je ze waardeert. Maar op wat voor manieren kun je jouw personeel zo’n blijk van waardering geven? We geven je een aantal handige tips ter inspiratie.

1. Geef ze iets praktisch en nuttigs

Hoewel een mooie fles wijn natuurlijk hartstikke leuk en lekker is, kan hier maar een avondje van genoten worden. Je kunt je personeel ook bedanken door ze een praktisch en fijn cadeautje te geven waar ze ook daadwerkelijk wat mee kunnen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de handige (en leuke!) telefoon accessoires van Mobile Supplies; niet alleen zijn deze perfect geschikt als bedankje, maar ze zijn ook nog eens hartstikke praktisch en bruikbaar.

2. Geef een ervaring cadeau

Een praktisch cadeau is hartstikke fijn en handig, maar misschien wil je net iets meer doen. Geef je personeel dan een leuke ervaring cadeau. Laat ze een bijzondere dag beleven met alle collega’s, of juist met de eigen familie. Denk bijvoorbeeld aan mooie ervaringen zoals een dagje indoor skydiven, een avondje naar de musical of kaartjes voor een pretpark. Zo kan je personeel niet even, maar een hele dag genieten van het mooie bedankje.

3. Een opleidingsbudget

Wil je iets cadeau doen dat zowel voor medewerkers als ondernemer fijn is? Geef personeelsleden dan een opleidings- of ontwikkelingsbudget. Op deze manier geef je jouw medewerkers op een persoonlijke manier de mogelijkheid om verder te groeien en nieuwe dingen te leren. Niet alleen laat je ze zo zien dat je in ze gelooft, maar je kunt er in de toekomst ook als onderneming nog eens profijt van hebben!

4. Een kerstpakket

Kerstpakket cadeau personeel

En dan is er natuurlijk het bekende, traditionele kerstpakket. Een leuke manier om je medewerkers te bedanken met een cadeau; in in veel gevallen best goed te personaliseren. Denk bijvoorbeeld aan een mooie themapakket dat bij jouw medewerkers en je onderneming past, of juist een lekker landenpakket waar ze met de hele familie van kunnen genieten. Je kunt er werkelijk waar alle kanten mee op!

5. Organiseer een feest

Wil je geen individuele cadeaus geven maar juist iets voor alle medewerkers doen? Geef ze dan een geweldig leuk bedrijfsfeest cadeau! De ultieme manier om een blijk van waardering te geven (je kunt dit zelfs in een mooie speech naar voren laten komen) en eventueel zelfs de familie van je medewerkers te bedanken. Zorg natuurlijk voor een geweldig goed feest waar je medewerkers nog een jaar lang van na kunnen genieten!

Zitten wordt het nieuwe roken genoemd; en dat is niet voor niets. Medewerkers die de hele dag op kantoor zitten komen steeds vaker met klachten. Nekpijn, rugpijn en zelfs een gewichtstoename komen meer dan regelmatig voor. Zittend verbrand je nu eenmaal weinig calorieën. Zou je daarentegen staand werken, dan pompt het hart zo’n tien keer zoveel bloed rond door het lichaam dan wanneer je zit. En dat betekent dat je zo’n 50 calorieën per uur extra zou verbranden; enkel en alleen door staand te werken.

Staand werken is gezonder

Besluit een medewerker dus om zo’n drie tot vier uur staand te werken, dan verbrandt deze gemiddeld zo’n 200 calorieën extra. Maar dat is niet het enige: de stofwisseling gaat een stuk sneller wanneer je staat, en dit zorgt ervoor dat het lichaam glucose en vetten sneller omzet en er hierdoor meer energie vrijkomt. Het staand werken zorgt dus niet alleen voor een gezonder lichaam, maar zorgt er ook voor dat er meer energie is en dat de productiviteit dus omhoog gaat.

Het zit-sta-bureau

Staand werken

Het is dan ook niet voor niets dat steeds meer medewerkers een verzoek maken tot een staand werkstation. Deze speciale zit-sta-bureaus zijn verkrijgbaar met een handige elektrische aandrijving, of met een handmatige slingerbediening. Hartstikke gebruiksvriendelijk en betrouwbaar. Er zijn zelfs zit-sta-bureaus met een geheugenfunctie beschikbaar waardoor de medewerker direct van het favoriete zit niveau naar de favoriete stahoogte om kan schakelen. Met een handige monitorbeugel kan ook de monitor in no-time verzet worden naar de ideale hoogte.

De draagkracht

In het geval van een elektrisch zit-sta-bureau wordt de draagkracht vaak door de motor bepaalt. Over het algemeen varieert dit van de 40 tot 100 kilo: meer dan genoeg voor meerdere monitoren en andere accessoires die op het bureau aanwezig moeten zijn. Houd natuurlijk ook rekening met het feit dat medewerkers soms op het bureau zullen leunen, wat de hoeveelheid gewicht wat verhoogd. Het is dus altijd verstandig om voor een slim bureau met groot vermogen te kiezen.

Het kabelmanagement

Maar waar gaan al die kabels dan naar toe wanneer het bureau omhoog gezet wordt? Veel zit-sta-bureaus hebben een blokkeerbeveiliging zodat het blad niet met al te grote snelheid naar beneden gaat. Zorg dat er minimaal 25 millimeter aan ruimte overgelaten wordt tussen zowel het zit-sta-bureau als andere meubels of muren om beknelling van de kabels te voorkomen. Een horizontale kabelgoot met een verticale kabel ketting kan ervoor zorgen dat de kabels zowel in de hoge als de lage stand netjes weggewerkt blijven en het kantoor er fris en overzichtelijk uit blijft zien.

Heb jij al zit-sta-bureaus in je kantoorruimte staan?

Je hebt je baan opgezegd en je start net met je eigen onderneming. Iets waar je trots op kunt zijn. En nu? Waar moet je je als startende ondernemer allemaal mee bezig houden? Wat moet je allemaal doen om succesvol te worden? Hieronder geven we 10 tips hoe jij een vliegende start te maken als ondernemer.

1. Schrijf een ondernemingsplan

Voor jezelf heb je vast al een idee wat je wil gaan doen. Maar heb je dit al op papier gezet, oftewel een ondernemingsplan geschreven? Geen enkel bedrijf start zonder een plan. Een ondernemingsplan is tenslotte de basis van je bedrijf. Hierin staat onder andere wat jouw bedrijf is en wat je aanbiedt. Ook staat hierin een marketingplan en een concurrentieanalyse. Tevens zit in een ondernemingsplan een overzicht van de kosten die je verwacht, met daarbij de verwachte inkomsten.

2. Logo en huisstijl

Je ondernemingsplan is geschreven, maar nu is het tijd om naar buiten toe te gaan communiceren dat je er bent. Dat begint met een logo. Je logo is iets dat herkenbaar moet zijn. Er zijn verschillende bureaus die voor jou een logo kunnen ontwerpen. Ook heb je een eigen huisstijl nodig. Denk hierbij aan kleurgebruik, lettertype, lettergroottes enzovoort. Hier zijn ook mogelijkheden voor om dit uit te besteden. Bij Drukkerij De Voogt kun je bijvoorbeeld ook zelfs schrijfmappen, ordners, presentatiemappen of verpakkingen laten bedrukken in je eigen huisstijl. 

3. Website maken

Een website is in feite een online visitekaartje. Met WordPress kun je eenvoudig zelf een website maken. Het is een handig CMS-systeem waarbij je kunt kiezen uit heel veel verschillende thema’s. Deze thema’s zijn helemaal aanpasbaar naar jouw wens en je kunt zelf gemakkelijk tekst toevoegen en aanpassen. Heb je een website nodig die een iets complexer systeem nodig heeft? Of heb je geen verstand van webdesign? Dan kun je je website laten maken, want ook hier zijn bureaus voor. Belangrijk met een website is dat het vooral gemakkelijk is in het gebruik voor de bezoeker. Zo wordt User Experience steeds belangrijker. Wanneer je op zoek bent naar een webdesigner, vraag dan of hij of zij zich hiermee bezighoudt.   

Tips startups

4. Visitekaartjes laten drukken

Met een website heb je in feite een online visitekaartje, maar offline visitekaartjes zijn ook nog steeds belangrijk. “Ja, maar alles gaat toch tegenwoordig digitaal?”
Dat klopt inderdaad, maar een visitekaartje is wel heel handig als je bijvoorbeeld tijdens een evenement potentiële klanten spreekt. Zorg ervoor dat je ze bij je hebt en dan kun je een visitekaartje aan deze persoon geven. Zo stimuleer je dat diegene contact met jou opneemt na het evenement. Bovendien is het een vorm van netwerken. Je weet tenslotte nooit of je iemand in de toekomst nodig hebt.

5. Marketing

Als startende ondernemer wil je zichtbaarheid en naamsbekendheid. Dat gaat natuurlijk niet zonder marketing. Zorg ervoor dat je je daarin verdiept of iemand ‘in huis’ neemt die hier goed in is. Als startende ondernemer kun je het beste beginnen met online marketing. Kanalen die je kunt inzetten zijn bijvoorbeeld Google Ads, of social media zoals Facebook, LinkedIn, Instagram of YouTube. De keuze voor de kanalen is afhankelijk van de branche waar jouw bedrijf zich in bevindt.

6. Financiering aanvragen

Je gaat natuurlijk kosten maken als bedrijf. Wellicht investeer je zelf in je onderneming. Zo niet, dan is het misschien handig om financiering aan te vragen. Voor het aanvragen van financiering voor jouw start-up zijn er verschillende mogelijkheden. Laat je hierover goed informeren door partijen die hierin gespecialiseerd zijn. Ook zijn er evenementen speciaal voor ondernemers, waar je als start-up je pitch kunt houden voor potentiële investeerders.

Kantoor of vanuit huis?

Heb je al nagedacht waar je gaat werken? Wil je op kantoor werken of vanuit huis? Beiden heeft zijn voordelen. Een kantoor is prettig omdat je dan een fijne werkomgeving hebt met goede kantoorvoorzieningen. Zo blijft werk en privé ook gescheiden. Vaak kun je een kantoorruimte huren die je deelt met andere bedrijven, waardoor je ook in contact kunt komen met anderen en je je niet alleen hoeft te voelen. Een nadeel van een kantoor is dat je een maandelijkse huur moet betalen, wat je bij vanuit huis werken niet hebt. Een ander voordeel van vanuit huis werken is dat je gewoon thuis kunt blijven en tussendoor huishoudelijke activiteiten kunt doen. Waar sommige mensen het ervaren als het niet kunnen scheiden van werk en privé, ervaren anderen het als een betere werk-privé balans.

Als startende ondernemer zijn er dus genoeg dingen waar je over na kunt denken. Hier boven staan in ieder geval een van de belangrijkste dingen die je als start-up absoluut niet mag vergeten. Zet de eerste stap en schrijf een ondernemingsplan.  

In het dagelijks leven lopen we door ons handelen bepaalde risico’s. Risico’s waar we zelf vervelende gevolgen van kunnen ondervinden, of waarbij anderen gedupeerd worden. Zijn de financiële gevolgen zelf te dragen, dan hoef je je er niet tegen te verzekeren. Bij mogelijke grote financiële risico’s is het verstandiger dat wel te doen. Denk hierbij maar aan een woonverzekering of aansprakelijkheidsverzekering. Verzekeringen zijn er niet alleen voor personen. Ook bedrijven kunnen zich verzekeren voor risico dat ze lopen. Werk je als ZZP’er of heb je een grotere onderneming, dan is het bijvoorbeeld verstandig een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Waarom? Hieronder noemen we drie redenen voor het afsluiten van een AVB (Aansprakelijkheidsverzekering Voor Bedrijven).

Voorkom risico op onvoorziene kosten en financiële problemen

Het is niet wettelijk verplicht een AVB af te sluiten. Maar je kunt wel wettelijk aansprakelijk worden gesteld voor schade die door jou, je medewerkers of je producten is ontstaan. Hierbij kan het zowel gaan om letsel bij mensen als schade aan spullen. Bijvoorbeeld doordat iemand gewond raakt door een product van je, of een van je medewerkers een brand veroorzaakt. Een AVB-verzekering dekt in dit geval de schade, die soms wel eens in de miljoenen kan lopen. Door het afsluiten van de verzekering loop je geen risico op onvoorziene kosten. Bovendien voorkom je dat je onderneming in de financiële problemen komt door claims.

Een opdrachtgever, leverancier of branche stelt een AVB verplicht

AVB

Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is aan te raden omdat het je veel zorgen kan besparen. Ondanks dat het geen wettelijk verplichte verzekering is, wordt deze soms wel verplicht gesteld. Bijvoorbeeld door een opdrachtgever of leverancier van je bedrijf, zodat ze zeker weten geen onnodig financieel risico lopen. Er zijn bovendien een aantal branches waarbij de kans op een verplichte AVB groot is. Dit is onder andere het geval bij beroepen als gastouder, personal trainer, psycholoog, kapper, hovenier, aannemer, koerier en fotograaf. Door het afsluiten van een AVB hoef je geen omzet mis te lopen.

Ook interessant om te lezen: Meer weten over deze verzekering? Al eerder beschreven we de voordelen van een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.

Veel verzekerd voor relatief weinig geld

Als ondernemer kun je je tegen allerlei zaken verzekeren. Maar sommige verzekeringen zoals een arbeidsongeschiktheidsverzekering kunnen erg prijzig zijn. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering biedt veel verzekering voor relatief weinig geld. Al voor een paar tientjes per maand ben je verzekerd voor schade of letsel dat door jou of medewerkers veroorzaakt is.

Twijfel jij nog of je een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering wel nodig vindt? Bedenk dan goed of je zelf het financiële risico bij letsel of schade wel kan en wil dragen. De tijdsinvestering die het vraagt om een AVB af te sluiten hoeft je in ieder geval niet tegen te houden. Voor een ZZP’er of kleine onderneming kun je deze gemakkelijk online met een paar klikken aanvragen.

Zelf rooster maken wordt gezien als de oplossing om roosterproblemen te verkleinen en planningen gemakkelijk op te stellen. Het personeel geeft zelf aan welke diensten zij kunnen werken en door middel van slimme planningssoftware resulteert dit in een rooster voor het volledige team. Veel controle in handen van het personeel en meer tevreden werknemers. Op dit moment wordt het veelal in de zorgsector toegepast.

Tevredenheid van werknemers vergroten

Een vraag die het hoofd van een roostermaker vaak doet kraken is: ‘hoe krijg ik deze keer alle diensten weer ingepland?”. Nadat het rooster eindelijk af is, komen er weer verschillende verzoeken van werknemers met allerlei wensen en aanpassingen die gedaan moeten worden, die vaak niet realiseerbaar zijn. Vooral bij bedrijven met onregelmatige werktijden kan het een lastige puzzel zijn om op te lossen. Met software om zelf te roosteren voorkom je een groot deel van deze problemen. Voornamelijk in de zorg is de vraag groot naar zelfroostersoftware. In deze branche is de ontevredenheid het grootst als het gaat om personeelsplanning. Hier wordt namelijk overdag, ’s avonds en ’s nachts gewerkt en dat vergt een goed georganiseerde planning. De rol van de planner wordt dus ook anders hierdoor. Hij/zij gaat zich meer focussen op het coördineren van de grote lijnen rondom de planning. De verantwoordelijkheid voor het doorvoeren van kleine wijzigingen ligt nu namelijk bij het personeel.

Flexibele werktijden

Voordelen zelfroosteren

Vroeger kreeg het personeel een vast rooster opgedragen, waarin het lastig was om snel en efficiënt wijzigingen door te voeren. Met zelfroosteren is dit niet het geval. Hiermee heeft het personeel zelf meer invloed op hoe en wanneer er gewerkt moet worden. Zo sluit het rooster steeds beter aan bij de situatie en het ritme van iedere werknemer. Op deze manier kan de één een hele reeks dagen achter elkaar gaan werken en zo kan de ander juist aangeven dat hij/zij graag geen avonddiensten draait. Wel zorgt dit ervoor dat werknemers meer verantwoordelijkheid op zich moeten nemen. Zij moeten nu namelijk wel actiever betrokken zijn bij de planning. Er moet namelijk zelf gekeken worden naar een oplossing wanneer er een gat in het rooster onstaat. Hierbij zijn flexibiliteit en collegialiteit ook belangrijke aspecten. Over het algemeen heeft het personeel geen moeite om zich bezig te houden met het rooster. Ook het ruilen van diensten blijkt in de praktijk vaak goed te verlopen. Het aantal verzoeken om te ruilen loopt ook terug naar mate er veel gewerkt is met een zelfroostersoftware.

Een goede presentatie kan je potentiële doelgroep omtoveren tot trouwe klanten. Of je nu op een beurs staat of een presentatie binnen de muren van je kantoor geeft: het is belangrijk om je zaken goed op orde te hebben. Met deze tips heb jij de juiste presentatie en de nodige middelen om aan nieuwe klanten te komen.

1. Zorg voor de juiste basis

Nu je dit nieuwe project op gaat pakken is het belangrijk om het vanaf het begin goed aan te pakken. Zorg voor de juiste basis en zorg ervoor dat alles tot in de puntjes verzorgd is. Kijk goed naar de details: gebruik je presentatiematerialen zoals folders en ringbanden? Je ringbanden bedrukken geeft een nóg betere en ontzettend professionele indruk. Zeker wanneer de ringbanden of presentatiematerialen mee naar huis genomen mogen worden. Je kunt deze bijvoorbeeld vullen met de presentaties en documenten zodat de potentiële klanten alles in een duidelijk pakketje hebben. Door alles tot in de details te op orde te hebben (van de soort koffie tot bedrukte presentatiemiddelen) zorg je ervoor dat je van begin tot eind een goede indruk achterlaat.

2. Kies de juiste locatie

Wat is de perfecte locatie om de presentatie te houden? Houdt de presentatie bijvoorbeeld op een plek waar de doelgroep komt (netwerkborrels, beurzen) of, wanneer je al concrete afspraken heb staan, zorg voor een goede ruimte binnen kantoor of huur een mooie, gepaste zaal. De eerste optie is om jezelf dus onder je doelgroep te begeven, terwijl je ze met de tweede optie al direct binnen de muren van je kantoor hebt.

Presentatie geven

3. Waar ga je het over hebben?

Kies het juiste onderwerp. Een goede presentatie gaat namelijk in op alle vragen en dilemma’s die de potentiële klanten zouden kunnen hebben. Laat zien dat jij de expert ben, en maak het jezelf makkelijker door zelf een onderwerp of richting te kiezen waar jij veel van weet. Doe natuurlijk ook voldoende onderzoek: jouw potentiële klanten hebben een probleem, en jij bent degene met de oplossing. Laat zien dat jij als expert precies begrijpt waar het probleem zit, en waarom jij de juiste oplossing biedt.

4. Laat het verkooppraatje achterwege

Richt jezelf op wat jij te bieden hebt, niet op wat jij in de verkoop hebt. Praat niet alleen over jezelf, je bedrijf en hoe goed jullie oplossing is. Voorzie de mensen liever van waardevolle informatie en laat ze zien dat jij het probleem waar zij een oplossing voor zoeken echt begrijpt.

5. Voeg bewijsmateriaal toe

Laat ook voldoende bewijsmateriaal in je presentatie terugkomen. Deel je ervaringen met andere klanten, hun problemen en de oplossing die jij ze hebt kunnen bieden.

Wanneer we spreken van modelregistratie bedoelen we iemand die eigenaar is van een modelrecht. Dit geldt voor een specifiek model, wat bijvoorbeeld een gebruiksvoorwerp kan zijn. Echter is er een groot verschil met een patent of octrooi. Een modelrecht beschermt de uiterlijke kenmerken van het voorwerp, een octrooi of patent beschermt juist de technische kenmerken van bijvoorbeeld een uitvinding of innovatie. Lees snel verder en kom alles te weten over modelrecht en modelregistraties!

Nieuwheidseis

Een nieuwe print voor een kledingcollectie, een bepaalde vorm voor een product of een speciaal ontworpen fles voor een biertje. Dergelijke onderwerpen vormen vaak de start van een modelregistratie. Wanneer deze ontwikkelt worden wil de ontwikkelaar ze graag beschermen. Het is immers zijn of haar gedachtekind en het zou zonde zijn wanneer een ander hier van profiteert, zonder dat de bedenker daar inspraak in heeft.

Om bijvoorbeeld de nieuwe print te registreren moet deze voldoen aan de zogeheten nieuwheidseis. Dit houdt in dat het model tijdig wordt gedeponeerd en dus nog nieuw is, dat deze duidelijk onderscheidend is en dat er nog geen gelijkende registratie bestaat.

Registreren van een model

De voordelen

Wanneer het model vervolgens geregistreerd wordt zijn er verschillende voordelen die dit oplevert. Hieronder staan deze netjes op een rij.

  • Je investeringen zijn beschermd

Wanneer een ander er vandoor gaat met de opbrengst van jouw investering, bijvoorbeeld met betrekking tot research & development, is dat eeuwig zonde. Met een modelregistratie kun je dit voorkomen.

  • Concurrenten en derden kunnen het model niet inzetten

Jouw concurrentie loopt een stapje achter wanneer jouw model geregistreerd staat en deze aan populariteit wint. Zij kunnen deze namelijk zelf niet gebruiken.

  • Namaak is verboden

Logischerwijs is namaak van een geregistreerd model niet toegestaan. De registratie vormt de basis om, mocht dit toch gebeuren, gerechtelijke stappen te ondernemen.

  • Maar liefst 5 jaar lang bescherming

Een modelregistratie blijft lang geldig. Maar liefst 5 jaar! Die periode kan vervolgens verlengt worden met telkens nog eens 5 jaar, waardoor je het model zo lang kunt beschermen als je zelf wilt.

Beschermingsgebieden

Je kunt verschillende beschermingsgebieden kiezen voor jouw modelregistratie. Dit zijn die op nationaal niveau, de Benelux, binnen de Europese Unie en op internationaal niveau. De keuze met betrekking tot deze gebieden staat je vrij. Je kunt ook altijd nog het beschermingsgebied uitbreiden, mocht je in een nieuw land of gebied willen ondernemen met je modelregistratie!

Registreer dus je model!

Deze blog heeft je waarschijnlijk duidelijk gemaakt dat een modelregistratie belangrijk kan zijn. Let goed op het verschil tussen een octrooi en een modelregistratie wanneer je jouw innovatie of product wilt beschermen. Op die manier ben je altijd optimaal beschermd. Heel veel succes gewenst met je nieuwe model!

Momenteel heeft slechts iets meer dan 20 procent van de ondernemers een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Het afsluiten van een AOV is echter wel aan te raden, omdat de overheid geen financieel vangnet biedt bij arbeidsongeschiktheid. Om ondernemers te behoeden voor financiële problemen, heeft de overheid in het nieuwe pensioenakkoord vastgelegd dat een AOV in de toekomst wel verplicht zal worden. Het is belangrijk je dus alvast te oriënteren op AOV verzekeringen. Zo weet je zeker dat je een verzekering afsluit, die het beste past bij jouw persoonlijke situatie. Eén van de afwegingen hierbij, is de keuze tussen het zakelijk of privé betalen van een AOV verzekering. Wat zijn van beide opties de voor- en nadelen?

Wat biedt een AOV verzekering?

AOV verzekeringen dekken het risico op inkomensverlies af bij arbeidsongeschiktheid. Bijvoorbeeld na een ongeval, of bij ziekte of een zwangerschap. Om recht te hebben op uitkering, maakt het overigens niet uit of de reden van je arbeidsongeschiktheid gerelateerd is aan je werk. Je bent ook verzekerd als je bijvoorbeeld gewond raakt door een ongeluk tijdens het sporten.

Werk je als ondernemer vanuit een rechtspersoon zoals een BV? Dan kun je er zelf voor kiezen of je de AOV privé op eigen naam wil afsluiten, of op naam van de rechtspersoon. Hieronder lees je meer over de voor- en nadelen van beide mogelijkheden.

AOV verzekering op eigen naam afsluiten en privé betalen

Het grootste voordeel van het privé afsluiten van een AOV verzekering, is dat de premie (bij maandelijkse uitkering) aftrekbaar is van je inkomstenbelasting in box 1. Hierdoor krijg je tot 51,75 procent van de premie terug van de Belastingdienst. Op deze manier is het fiscale voordeel groter dan als je de AOV verzekering afsluit via de BV. In dat laatste geval geldt er namelijk slechts een voordeel van 25 procent door de aftrek van de vennootschapsbelasting. Een ander voordeel is dat een uitkering niet in een failliete boedel kan verdwijnen.

Er kleven echter ook nadelen aan het privé betalen van de premie van een AOV verzekering. Een persoonlijke uitkering wordt namelijk hoger belast vergeleken met een AOV die op naam van een BV is afgesloten. Daarnaast ben je zelf verantwoordelijk voor het betalen van de premie. Hier mag overigens vanuit de BV wel een financiële compensatie tegenover staan. Deze kan bijvoorbeeld bestaan uit een dividenduitkering gelijk aan de AOV-premie, of extra inkomsten.

Zakelijke AOV verzekering

AOV verzekering zakelijk afsluiten

Sluit je een AOV verzekering af via een rechtspersoon zoals een BV, NV, vereniging of stichting, dan kan dit bepaalde voordelen hebben. Zo hoef je als ondernemer niet zelf de kosten van de verzekering te dragen. De premie is fiscaal aftrekbaar van de vennootschapsbelasting, al is dit zoals hierboven uitgelegd minder interessant dan aftrekken van de persoonlijke inkomstenbelasting. Daartegenover staat wel weer het voordeel dat de uitkering lager belast wordt, dan als je de verzekering privé afsluit. Het nadeel van het zakelijk afsluiten van een AOV verzekering is dat de uitkering in de failliete boedel kan verdwijnen bij faillissement van de rechtspersoon.

Zoals je ziet hebben beide manieren van afsluiten zowel voor- als nadelen. Welke optie is het beste is voor jou, hangt af van je persoonlijke situatie en voorkeur.

Ook interessant: Als ondernemer loop je op diverse manieren financieel risico. Al eerder beschreven we welke verzekeringen voor ondernemers nog meer nodig zijn, naast een arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Gek genoeg is de stenen mok niet altijd beter voor het milieu dan kartonnen bekers. Het hangt er namelijk van af hoe je deze bekertjes gebruikt. Zowel het weggooien van bekers als het afwassen van stenen mokken heeft effect op het milieu. Door vaker een beker te gebruiken kun je dus sowieso al verduurzamen. De belasting van het milieu heeft dus te maken met de manier waarop je met een bekertje omgaat. Gebruik je een duurzaam koffiebekertje (zoals te vinden bij Goedkopekoffiebekers.nl) dan kan er gekozen worden voor een biologisch afbreekbare coating en wordt het karton hergebruikt. Een stenen mok die gewassen wordt en waar schoonmaakmiddelen voor gebruikt worden, kan dit qua (zou je zeggen) duurzaamheid niet benaderen. Hier analyseren we de verschillen tussen een mok en papieren bekertje, op basis daarvan kun je zelf een beslissing maken.

Verschil tussen stenen mokken en papieren bekers

Een mok gaat lang mee, terwijl een bekertje steeds weggegooid wordt. Toch blijkt het verschil qua impact klein te zijn. Dit heeft met name met de milieudruk door het afwassen van mokken te maken. Lukt het je om een papieren of plastic bekertje meerdere keren te gebruiken? Dan ligt de impact een stuk lager. Als je voor duurzame (wegwerpbare) koffiebekers kiest, is dit verschil verwaarloosbaar.

Koffiebekers vaker gebruiken

Koffiebeker

Wanneer je impact wilt maken op het gebied van duurzaamheid, is het met name interessant om koffiebekers vaker te gebruiken. Door koffiebekertjes kun je de grootste voordelen behalen. Promoot frequenter gebruik van koffiebekers door middel van een bedrukking en overtuig gebruikers om minimaal twee of drie keer een papieren bekertje te gebruiken. Uiteraard kun je dit ook met stenen mokken doen.

Tips ter verduurzaming

Naast het frequenter gebruiken van koffiebekers, hebben we nog een aantal andere tips voor je verzameld:

  • Plastic of papieren bekertjes kunnen opgehaald worden als er een composteerbaar bekertje gebruikt wordt. In dat geval is het belangrijk om de juiste bekertjes te gebruiken en dienen ze leeg te zijn. Als er afval in de bekertjes zit, kunnen ze niet in het proces worden opgenomen.
  • Gebruik je wegwerpbare bekertjes in de buitenomgeving? Dan is het belangrijk dat het inzamelingsproces optimaal verloopt. Zo is de kans het kleinst dat plastic of karton in de natuur terechtkomt. Iets dat naast de CO2-uitstoot ook meespeelt met het stukje duurzaamheid.