Category

Telefonie en internet

Category

Je hebt het voortdurend druk. De zaken gaan immers goed. Dat betekent ook dat je niet altijd direct aan de telefoon kunt komen. Je wilt echter niets mislopen. Het is dan dus van belang dat bellers een boodschap voor je achterlaten. Dit kan je stimuleren door op de juiste manier je voicemail in te spreken. Aan de hand van een aantal tips kan je dit gemakkelijk doen. Je voorkomt dan onnodige problemen.

1. Niet te moeilijk

Wanneer je een zakelijke voicemail gaat inspreken, dan wil je natuurlijk niet dat het lastig wordt voor je bellers. Laat dus in iedere geval weten dat ze het juiste nummer hebben gedraaid door duidelijk je naam en het bedrijf waarvoor je werkt te zeggen. Stel verder ook geen eisen aan het bericht dat de beller achterlaat, naam en nummer achterlaten is voldoende. Op die manier kan je later gemakkelijk terugbellen. De toedracht wordt later wel duidelijk in een gesprek. Hoe meer je van een beller vraagt, hoe kleiner de kans dat deze een bericht achterlaat.

2. Goede opname

Zorg ervoor dat je duidelijk te verstaan bent. Dat doe je door een goed toestel te gebruiken, zoals een refurbished iPhone 7. Een stevig en stabiel toestel zorgt voor betere opnamekwaliteit. Ook een ruimte opzoeken die stil is zodat je ongestoord even je boodschap kwijt kunt. Het is belangrijk dat je goed te verstaan bent door de beller. Je wilt immers niet het risico lopen dat iemand afhaakt, alleen maar omdat ze er niet zeker van zijn dat jij het bent. Bovendien is het fijn om niet afgeleid te kunnen worden wanneer je je boodschap inspreekt. Door deze simpele voorwaarden is dat gemakkelijk te voorkomen.

3. Spreek duidelijk

Een andere voorwaarde waaraan je moet voldoen wanneer je een professionele voicemail wilt inspreken, is dat je te verstaan bent. Eerder kreeg je tips over de apparatuur die je gebruikt, bijvoorbeeld een goede iPhone 7, en de ruimte. Daarnaast is ook je eigen stemgeluid van belang. Spreek luid en duidelijk in als je je welkomstboodschap opneemt. Dit voorkomt veel misverstanden.

4. Het juiste moment

Je staat er misschien niet bij stil, maar je stemgeluid kan veel over je verraden. Ook wanneer je een boodschap inspreekt is dit het geval. Spreek je welkomstboodschap dus niet in als je je niet in orde voelt. Kies een moment waarop je lekker in je vel zit. Glimlachen wanneer je spreekt kan bijvoorbeeld ook heel veel helpen. Dit is namelijk door de luisteraar te horen. Een vrolijk stemgeluid nodigt uit tot inspreken.

5. Overleg met collega’s

Wat ook van belang kan zijn, is een richtlijn vanuit het bedrijf waar je werkt. Vaak is het goed om als werknemers allemaal ongeveer dezelfde boodschap te gebruiken. Dit maakt het bijvoorbeeld herkenbaar voor klanten die je van een collega moet overnemen. Bovendien kan op deze manier onderscheid worden gemaakt tussen een zakelijke telefoon en een privételefoon. Wanneer je een zakelijke welkomstboodschap hebt die herkenbaar is, dan stelt dit bellers ook direct meer op het gemak.

Met de komst van de mobiele telefoon en voornamelijk de smartphone zijn we steeds bereikbaarder geworden. We kunnen onze e-mails  niet alleen achter de pc lezen, maar ook gewoon onderweg. Ook is het inplannen van een afspraak heel gemakkelijk. Een paar kliks op je telefoon en de afspraak staat in je agenda en je kunt ook gelijk de andere partijen uitnodigen.

Nu is het soms nog wel eens lastig of zelfs verboden om bijvoorbeeld tijdens een meeting of onderweg in de auto je smartphone ter hand te nemen om even dat ene berichtje te beantwoorden of even het laatste nieuws te checken.

De smartwatch kan hierbij dan weer uitkomst bieden. Je krijgt wat kortere berichtjes op je horloge en kunt vaak via voicecommand snel reacties teruggeven. Veiliger en net zo makkelijk!

 

Als ondernemer word je dagelijks meerdere keren gebeld. Je bent echter niet altijd in de gelegenheid om de telefoon op te nemen. Het risico van een slechte (eerste) indruk ligt op de loer. Een professionele telefoondienst biedt hier uitkomst. Waarom? In dit artikel geven we 3 redenen.

Nooit meer een gemist gesprek

Wanneer je gebruik maakt van een professionele telefoonservice mis je geen enkel gesprek meer. Met een telefoonservice zorg je ervoor dat je altijd bereikbaar bent, zonder daar zelf aan te denken. Jouw klanten krijgen altijd iemand aan de telefoon. Wanneer een klant gebeld heeft krijgt u een notitie en  belt u deze terug wanneer dat u uitkomt. Zelfs wanneer u de deur uit bent voor een afspraak blijft uw bedrijf telefonisch bereikbaar en worden klanten professioneel en persoonlijk te woord gestaan.

Bespaar op je personeelskosten

Met een professionele telefoonservice ben je veel goedkoper uit dan wanneer je zelf een receptioniste in dienst neemt. Je hoeft namelijk bij een telefoonservice alleen maar te betalen als er daadwerkelijk gebeld wordt. Daarnaast blijft een telefoonservice altijd bereikbaar, want deze is nooit op vakantie of ziek.

Blijf professioneel

In het bedrijfsleven word je regelmatig gebeld door klanten en prospects, maar ook door commerciële partijen. Een persoonlijke telefoonservice zorgt ervoor dat al deze soorten telefoontjes professioneel, vriendelijk, correct en erg belangrijk, met behoud van eigen persoonlijkheid te woord gestaan worden. Bovendien maken zij voor jou het onderscheid tussen belangrijke en onbelangrijke telefoontjes waardoor je geen tijd meer verliest aan onbelangrijke zaken. Zo kunt u zich richten op hetgeen waar u goed in bent: ondernemen.

Zo biedt een telefoonservice dus verschillende voordelen voor uw bedrijf. Professioneel, efficiënt en altijd beschikbaar. Zelfs als u dat even niet bent.

Een jaar na de invoering van de meldplicht datalekken maakte de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) eind 2016 de balans op: ruim 5.500 meldingen in krap een jaar tijd. Een groot deel van die meldingen was te voorkomen geweest. Waar gaat het bij veel organisaties mis?

Beveiligingslek of datalek?
De meldingen die de AP in 2016 ontving, gingen in veel gevallen over verkeerd bezorgde brieven, verkeerd geadresseerde e-mails en een slechte beveiliging van klantportalen waardoor klanten elkaars gegevens konden inzien. Ook komt het vaak voor dat USB-sticks met persoonsgegevens kwijtraken of dat een laptop wordt gestolen.

In lang niet in alle gevallen stelde de AP ook echt een datalek vast. Zo is er geen sprake van een datalek als er geen persoonsgegevens in het spel zijn. Evenmin als misbruik van de gelekte persoonsgegevens is uit te sluiten. Of in juridisch potjeslatijn: u moet redelijkerwijs kunnen uitsluiten dat persoonsgegevens onrechtmatig zijn verwerkt. Kunt u dat? Dan gaat het ‘slechts’ om een beveiligingslek en is een melding niet nodig.

5 voorzorgsmaatregelen

Organisaties kunnen zelf het nodige doen om ‘onrechtmatige verwerking’ uit te sluiten en een gang naar de AP te voorkomen:

1. Inventariseer waar persoonsgegevens zich bevinden
Weet u niet of er op die verloren smartphone of laptop persoonsgegevens staan? Dan kunt u misbruik van persoonsgegevens niet uitsluiten en zit er niets anders op dan contact opnemen met de AP.

2. Voorkom onnodige verzameling en verwerking van persoonsgegevens
De reden om terughoudend te zijn met het verzamelen van persoonsgegevens ligt voor de hand: wat u niet heeft, kunt u ook niet ‘lekken’. Toch kiezen steeds meer bedrijven ervoor om zo groot mogelijke dataverzamelingen aan te leggen om hier analyses op los te laten. Zij lopen hiermee wel een verhoogd risico.

3. Maak data onleesbaar maken met behulp van encryptie
Als u data met een goede encryptie ‘codeert’, heeft bijvoorbeeld een hacker niets aan buitgemaakte persoonsgegevens. Diefstal of verlies van goed versleutelde persoonsgegevens hoeft u dan ook niet te melden. Uit een onderzoek van VansonBourne blijkt helaas dat minder dan de helft van de organisaties ‘verregaand’ gebruikmaakt van encryptie.

Ook bij het verzenden van gevoelige gegevens gaat het vaak mis. Zo gebruikt slechts 44 procent van de websites van de Nederlandse overheid een veilige https-verbinding.

4. Zorg voor een goede back-up
Bij vernietiging van persoonsgegevens kan ook sprake zijn van een datalek. Met een goede back-up voorkomt u dat persoonsgegevens bijvoorbeeld bij een brand voorgoed verloren gaan en dat u een datalek moet melden. Uit diverse onderzoeken blijkt echter dat een kwart van de organisaties helemaal geen back-ups maakt.

5. Voorkom misbruik met technische en organisatorische maatregelen
Dit gaat verder dan het versleutelen van de gegevens. Denk hierbij aan monitoring om diefstal van inloggegevens snel op het spoor te zijn, logmanagement om na te gaan of de hacker klantdata heeft benaderd en een streng wachtwoordbeleid om met nieuwe wachtwoorden de toegang zo snel mogelijk te blokkeren.

Veel organisaties zijn in de praktijk nog niet zover. AP-voorzitter Aleid Wolfsen sprak zelfs over ‘naïviteit ten top’. Bijvoorbeeld op laptops met medische gegevens zijn vaak helemaal geen wachtwoorden ingesteld.

De nieuwe Europese richtlijnen straffen naïviteit af
Kortom, er zijn meerdere manieren om te voorkomen dat een beveiligingslek ontaardt in een datalek. Helaas verzuimen organisaties op grote schaal om de noodzakelijke voorzorgsmaatregelen te nemen.

Dit kan organisaties vanaf 25 mei 2018 nog duurder komen te staan. Op die dag vervangt de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) onze nationale Wet bescherming persoonsgegevens. De maximale boete voor het niet melden van een datalek stijgt dan van 820.000 euro naar 20 miljoen euro of vier procent van de wereldwijde jaaromzet. Boetes die zelfs grote organisaties fataal kunnen zijn.

Meer weten over security en wat ICT voor uw organisatie kan betekenen? Lees de andere artikelen op het zakelijk blog van KPN.

Soms is het als bedrijf noodzakelijk om telefoons voor je werknemers aan te schaffen. In ontzettend veel branches moet je namelijk continu bereikbaar zijn terwijl je niet of niet altijd op kantoor bent. In dat geval is het aanschaffen van een mobiele telefoon voor je werknemers noodzakelijk. Je kunt natuurlijk voor een iPhone of Samsung kiezen, maar ook minder dure telefoon zoals de Huawei P9 is een goede optie. Maar waar moet je eigenlijk op letten bij de aanschaf van telefoons voor werknemers?

De duurste is niet altijd de beste optie!

Het klinkt logisch, maar toch is lang niet iedereen ervan overtuigd. Veel mensen denken namelijk dat je per definitie de beste telefoon koopt als je het meeste geld uitgeeft. Dat kan over het algemeen wel zo zijn, maar je moet naar de specifieke situatie kijken. Waar hebben je werknemers de telefoon voor nodig? Volstaat een telefoon waar je mee kunt bellen, sms’en en waar je ook nog wat simpele dingen mee op internet kunt? Of wil je nog allerlei extra opties? In beide gevallen kan een telefoon als de Huawei P9 ook volstaan en heb je helemaal geen dure iPhone nodig. Wil je liever gebruik maken van speciale functies of hoort de smartphone als accessoire bij het imago van je bedrijf en je werknemers? Dan kun je juist weer beter voor een iPhone kiezen in plaats van de Huawei P9.

Sim Only of abonnement?

Je kunt bij de aanschaf van een telefoon direct ook een abonnement aanschaffen. Sommige bedrijven kiezen hier bewust voor omdat het de kosten overzichtelijk houdt en omdat je niet in één keer een groot bedrag kwijt bent. Je kunt echter ook kiezen voor een sim only abonnement en de telefoons los aanschaffen. Deze abonnementen hebben namelijk verschillende voordelen. Allereerst is een sim only abonnement stukken goedkoper per maand, doordat de kosten van het toestel er niet in verwerkt zitten. Bovendien zijn deze abonnementen per maand opzegbaar. Dat zorgt direct voor minder risico omdat je er niet voor een lange periode aan vast zit. Bovendien kun je zelf een telefoon uitkiezen!

Langzaam maar zeker komt er steeds meer markt voor zakelijke telefoonhoesjes. Dat komt omdat de vraag ernaar ook steeds meer toeneemt. En waar vraag naar is, komt aanbod. Twijfel je ook of je voor jezelf of voor het hele bedrijf gebruik wilt gaan maken van zakelijke hoesjes? Dan kun je dit artikel lezen voor de juiste inspiratie. In hoofdlijnen kun je twee keuzes maken: Je kiest een bestaand telefoonhoesje met een zakelijke uitstraling óf je ontwerpt zelf een hoesje waarmee je dus direct reclame kunt maken voor je bedrijf of organisatie.

Bestaande zakelijke telefoonhoesjes
Kies je het liefst voor een zakelijk telefoonhoesje dat al bestaat? Dan nog is het lastig kiezen. Er zijn namelijk honderden verschillende hoesjes verkrijgbaar bij veel aanbieders, als bijvoorbeeld Shop4hoesjes. Daarbij moet je vaak de afweging maken of je gaat voor functionaliteit óf voor uitstraling. Wanneer je beide wilt hebben, wordt de keuze erg klein. Functionaliteit gaat met name om het beschermen van de smartphone en of het hoesje over extra functies beschikt. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan extra ruimte in het hoesje voor pasjes of briefgeld. Sommige mensen gaan zelfs al zover dat het telefoonhoesje tevens de portefeuille vervangt. Als je wilt gaan voor de uitstraling, doen leren telefoonhoesjes het overigens altijd goed!

Ontwerp je eigen telefoonhoesjes
Als je echt origineel wilt zijn én indruk wil maken op klanten en zakelijke relaties, kun je zelf telefoonhoesjes ontwerpen of laten ontwerpen. In dat geval kun je jouw bedrijf herkenbaar terug laten komen op het hoesje. Dat kan bijvoorbeeld door de slogan van je bedrijf erop te laten afdrukken of het logo. Overigens kun je, wanneer je hier voor kiest, alsnog alle kanten op. Het is bijvoorbeeld mogelijk om klassieke en nette leren hoesjes te laten bedrukken met het opvallende logo van je bedrijf. Maar je kunt er ook voor kiezen om juist voor een speels en alledaags hoesje te gaan met veel kleuren, waardoor je logo of slogan nog meer zal opvallen. De keuze is volledig aan jezelf en daarmee benadrukken we direct het allergrootste voordeel van je eigen telefoonhoesjes ontwerpen.

Geef de markt zoveel mogelijk de kans om zijn werk te doen in de energietransitie. Dat zorgt voor innovatie en scherpe prijzen. Marktpartijen moeten optimaal gebruik kunnen maken van het net. Netbeheerders moeten hen daarin faciliteren door zich te richten op hun kerntaak: partijen toegang geven tot het net en energie transporteren tegen efficiënte kosten. En netwerkbedrijven – waarvan netbeheerders deel uit maken – moeten zich beperken in hun activiteiten. Daarmee wil de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voorkomen dat netbeheerders aan onverantwoorde commerciële risico’s worden bloot gesteld en dat marktpartijen op achterstand worden gezet. Bijvoorbeeld energiebesparingsdiensten en de taken van aggregators – partijen die vraag en aanbod van energie op elkaar afstemmen – moeten volgens de ACM aan de markt worden overgelaten.

Met deze visie ondersteunt de ACM het uitgangspunt van het wetsvoorstel Voortgang Energietransitie (VET), dat deze rolverdeling onderschrijft. Dat blijkt uit de bijdrage die de ACM aan de Tweede Kamer heeft gestuurd ter voorbereiding op het rondetafelgesprek over VET in de Tweede Kamer op 17 januari 2017. De ACM pleit voor een snelle parlementaire behandeling van VET.

Remko Bos, directeur Energie van de ACM: “Op korte termijn lijkt het aantrekkelijk als overheidsbedrijven – zoals netbeheerders en netwerkbedrijven – nieuwe activiteiten oppakken. Maar op langere termijn kan het schadelijk zijn. Markten komen niet van de grond en toetreding wordt heel moeilijk. De grote kracht van de markt, nieuwe dingen bedenken voor eigen rekening en risico en tegen scherpe prijzen, wordt daardoor niet benut. Daarom zeggen we: geef de markt zoveel mogelijk de kans om zijn werk te doen in de energietransitie.”

Netbeheerder kan tijdelijk meer ruimte krijgen
Nieuwe markten die ontstaan door de energietransitie werken nog niet altijd goed, omdat veel nieuwe producten en diensten nog volop in ontwikkeling zijn en innovaties elkaar snel opvolgen. In die gevallen kan het goed zijn om de netbeheerder tijdelijk meer ruimte te geven, maar alleen als er een direct raakvlak is met de kerntaak van de netbeheerder. VET biedt die ruimte aan netbeheerders, via tijdelijke wettelijke taken en experimenten. Daarnaast maakt VET duidelijk welke activiteiten netwerkbedrijven wel en niet mogen uitvoeren. De ACM ondersteunt deze lijn als duidelijk wordt omschreven welke ruimte netbeheerders precies krijgen en als de activiteiten van netwerkbedrijven niet marktverstorend zijn.

Opslag, besparingsdiensten en aggregators als voorbeelden
De ACM geeft in haar bijdrage aan wat de afwegingen moeten zijn om te bepalen of de netbeheerder, het netwerkbedrijf of de markt een activiteit moet uitvoeren. Deze afwegingen past zij toe op enkele praktijkvoorbeelden. Zo moeten energiebesparingsdiensten en de taken van aggregators aan de markt worden overgelaten. Dat geldt volgens ACM ook voor elektriciteitsopslag, waarvoor meerdere initiatieven op de markt worden genomen. Die moeten niet in de kiem worden gesmoord.
VET is beter uit te voeren en te handhaven dan bestaande wetgeving
De ACM heeft VET eerder al getoetst op uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid. De scherpere afbakening van activiteiten van netwerkbedrijven is volgens de ACM een verbetering ten opzichte van de bestaande wetgeving. Marktpartijen krijgen hiermee duidelijkheid over waar zij concurrentie van netwerkbedrijven kunnen verwachten. Zij kunnen dan beter bepalen waarin ze zelf wel of niet gaan investeren. De scherpere afbakening geeft de ACM bovendien betere mogelijkheden om op te treden tegen ongewenste activiteiten van netwerkbedrijven.

Duurzame energievoorziening die ook betaalbaar en betrouwbaar is
De ACM ondersteunt verduurzaming van de energievoorziening. Die voorziening moet ook betaalbaar en betrouwbaar zijn. Netbeheerders moeten hun investeringen in duurzaamheid kunnen terugverdienen, voor zover ze efficiënt zijn. De ACM ziet er op toe dat de energiemarkt zo goed mogelijk zijn werk kan doen, door netbeheerders te reguleren en concurrentie op de markt te bevorderen.

Tegen netbeheerders zegt de ACM: richt je op je kerntaak en faciliteer dus de markt. Innovatieve marktpartijen moeten optimaal gebruik kunnen maken van het net. Ook de focus van het netwerkbedrijf moet liggen op het netbeheer en activiteiten die daar duidelijk verband mee hebben.
Consumenten, die steeds meer ook producenten worden, moeten keuzes hebben en door de bomen het bos kunnen blijven zien. De ACM stelt hen in staat bewuste keuzes te maken. En beschermt hen waar nodig.

Bron: ACM

De zakenwereld bevindt zich middenin een digitale transformatie, waarin het kaf van het koren gescheiden wordt. Lees in de volgende bijdrage welke technologische trends het komende jaar zullen bijdragen de stap naar het digitale tijdperk te zetten en welke voordelen conversational systems, humanized big data en augmented information voor de dagelijkse zakelijke activiteiten hebben.

1. Conversational systems: menselijke dialoog met kunstmatige intelligentie
Adviessystemen op verkoopplatforms of zgn. chatbots, die een dialoog met de gebruiker voeren, om hem bijvoorbeeld door een zakelijk proces te leiden, zijn niet zeldzaam meer. Echter zijn de adviezen vaak zo niet-specifiek en de intelligentie van de chatbots dermate beperkt, dat de effectiviteit daaronder lijdt, om maar te zwijgen van de motivatie van de gebruikers.

Dat moet binnenkort anders worden. Ondernemingen investeren steeds meer in technologieën zoals “natural language processing” of “natural language question answering” om hun systemen intelligenter en daarmee efficiënter te maken. Voorbeeld: In plaats van via een zoekopdracht documenten te vinden, waaruit de gebruiker zelf het gewenste antwoord moet halen, zorgt een question answering-systeem ervoor, dat de gebruiker een concreet antwoord krijgt, zoals bij een (ideaal) gesprek tussen twee mensen.

Om dit doel te bereiken, is er veel kunstmatige intelligentie op de achtergrond nodig: Het systeem moet bijvoorbeeld uit de context het doel en ook de stemming van de vraagsteller kunnen opmaken. De vooruitgang op dit gebied is dermate groot, dat binnenkort dialoogsystemen gebruikt worden, die het voor de gebruiker bijna onmogelijk maken om erachter te komen, of ze te maken hebben met een mens of machine, zie turingtest.

2. Humanized big data: kwalitatieve uitspraken vervangen in toenemende mate kwantitatieve informatie
De trends internet of things (IoT) of industrie 4.0 brengen intelligentie in componenten en dagelijkse apparaten met het gevolg, dat de gegevensstroom exponentieel stijgt. Zo sturen bijvoorbeeld geavanceerde machines in de productie-omgeving tegenwoordig al permanent gegevens over de actuele toestand en waarschuwen tijdig, als vb. onderhoud nodig is.

Met big data is een technologie beschikbaar, die deze gegevens verzamelt en analyseert. Het grote voordeel van big data, het kwantitatieve fundament, is tegelijkertijd echter het grootste nadeel, zoals Jayson DeMers in het tijdschrift Forbes schrijft:

Uit de analyse van actuele oplossingen kunnen maar moeilijk concrete handelingsrichtlijnen worden afgeleid, als het erom gaat, om op basis van de verzamelde gegevens zakelijke beslissingen te nemen.

Daarom gaat de trend richting “humanized big data”: De gegevens moeten zo voorbereid worden, dat ook niet-data-wetenschappers duidelijke antwoorden uit de big data-analyses kunnen halen en deze kunnen gebruiken bij het maken van beslissingen, oftewel “actionable insights” (“bruikbare inzichten”).

Dat vraagt om een meer kwalitatieve dan kwantitatieve benadering en een hoge mate aan visualisatie van de gegevens.

3. Augmented information: het 360-graden-zicht op onderwerpen en klanten
Augmented reality is al een vaste waarde op consumentengebied. In principe gaat het erom, de fysieke wereld met digitale informatie te verrijken.

Op zakelijk gebied geldt hetzelfde principe, doordat delen met elkaar verbonden worden, die eerst strikt gescheiden waren.

2017 wordt het jaar van de toenemende trend, om gegevens uit de meest uiteenlopende bronnen bij elkaar te brengen, om medewerkers bijv. een 360-graden-zicht op de voor hen relevante onderwerpen of klanten te kunnen bieden. Daarvoor zijn er systemen nodig, die gegevens over alle applicatie-, afdelings- en ook ondernemingsgrenzen heen geautomatiseerd beschikbaar kunnen stellen, oftewel “augmented information”. Het komende jaar zullen er overeenkomstige systemen komen, die in de regel de enterprise search-technologie als basis hebben.

4. Proactive information management: op weg naar de digitale assistent
De informatiestroom, waarmee we dagelijks geconfronteerd worden, leidt er o.a. toe, dat belangrijke informatie simpelweg gemist wordt. Daarom zullen er in 2017 in de zakelijke wereld in toenemende mate systemen komen, die gebruikers op het juiste tijdstip van de juiste informatie voorzien, net zoals een assistent, die bijvoorbeeld altijd de agenda in het oog houdt en op tijd alarm slaat, als er een belangrijke bijeenkomst is. Zogenaamde proactive information management-systemen werken precies volgens dit principe: Door permanente observering, hoe iemand werkt en welke informatie voor hem relevant is, leert het systeem, om belangrijke – van onbelangrijke informatie te onderscheiden en de belangrijke informatie pro-actief en op tijd beschikbaar te stellen. Voor dit systeem heeft de vakliteratuur ook begrippen zoals “information alerting”, “information on demand” en “push information”.

5. Insight engines: slim zoeken als concurrentievoordeel
Als men de eerste vier trends samenbrengt, krijgt men zogenaamde insight engines: een begrip dat de marktonderzoeksonderneming Gartner vormgegeven heeft: Het gaat daarbij om kenniscentrales binnen de gehele onderneming, waarin alle informatie verbonden is, waarmee men in natuurlijke taal communiceert en die informatie pro-actief en passend bij de context beschikbaar stelt.

Omdat de in de onderneming verspreide kennis zich steeds meer tot concurrentiefactor ontwikkeld, zullen bedrijven het komende jaar meer investeren in de enterprise search-technologie, om insight engines in te voeren. Als een kenniscentrale eenmaal is gevestigd, geeft het systeem zelf antwoord op zakelijk-relevante vragen of leidt tot die medewerker, die over overeenkomstige ervaring beschikt. Daarmee vormen insight engines als geautomatiseerd bijproduct de basis voor skill management binnen de gehele onderneming met de belofte, dat de onderneming eindelijk, “weet, wat ze weet”.

6. Kunstmatige intelligentie: centrale voorwaarde voor de digitale transformatie
Het begrip “kunstmatige intelligentie” (KI) is al langere tijd vast onderdeel van de technologische ontwikkeling. In tegenstelling tot vroeger, waar het succes van KI soms middelmatig was, zijn tegenwoordig tools en technologieën zoals enterprise search beschikbaar, die het in zich hebben, om overeenkomstige systemen permanent bij te laten leren en zich zelfstandig te laten verbeteren, oftewel “machine learning” of “deep learning”.

Kunstmatige intelligentie zal het komende jaar o.a. gebruikt worden, om zgn. “monkey jobs”, oftewel intelligent bandwerk, over te nemen. Daarmee zorgt de KI voor de noodzaak van hulpbronnen, die de onderneming in de digitale transformatie op koers houden. Zo helpt KI indirect en idealiter ook direct, om nieuwe zakelijke ideeën en -modellen te ontwikkelen.

De auteur Daniel Fallmann is oprichter en CEO van de Oostenrijkse onderneming Mindbreeze, die zich gespecialiseerd heeft in de onderwerpen big data en enterprise search.

Het lijkt erop dat Sim Only abonnementen steeds populairder worden. Dat geldt niet alleen voor particuliere gebruikers, maar ook voor zakelijke. Natuurlijk spelen providers daar handig op in met de meest aantrekkelijke aanbiedingen. Dit zijn er echter zoveel, dat je door de bomen het bos niet meer kunt zien. Gelukkig zijn er handige websites, zoals sim.nl, waar je aanbiedingen met elkaar kunt vergelijken en aan de hand daarvan degene kunt kiezen die het beste bij jouw onderneming past.

Waarom sim only?

Het is een vraag die regelmatig voorbij komt. Waarom zou je kiezen voor een sim only abonnement? Daar zijn meerdere antwoorden op te geven. Het meest belangrijke antwoord voor een ondernemer is dat een sim only abonnement over het algemeen stukken goedkoper is dan een abonnement met toestel. Vaak lijken deze laatste abonnementen erg interessant omdat je een gratis toestel krijgt. Dat is echter vrijwel nooit het geval. De kosten van het toestel zijn namelijk gewoon berekend in je maandlasten. Bovendien zit je minimaal een jaar en vaak twee jaar vast aan dit abonnement. Dat is natuurlijk een behoorlijke lange tijd voor een onderneming. In twee jaar tijd kan er namelijk van alles gebeuren. Bij een sim only abonnement kun je zelf telefoons aanschaffen of oude telefoons gebruiken. Bovendien zijn deze abonnementen vaak op korte termijn opzegbaar. Hierdoor zit je er niet zo lang aan vast en dat is natuurlijk veel flexibeler voor zakelijke klanten.

Sim only op maat

Het is natuurlijk belangrijk dat je als gebruiker een abonnement vindt dat bij jou past. Situaties kunnen namelijk ontzettend verschillend zijn. Iedereen begrijpt natuurlijk wel dat een hovenier minder belminuten nodig heeft dan een verkoper van verzekeringen. Ontdek daarom wat de belbehoefte binnen de organisatie is en hoeveel MB’s een werknemer nodig heeft. Dit kan per functie verschillen en daarom is het handig om de informatie uit het verleden te gebruiken voor het sim only abonnement dat in de toekomst wordt aangeschaft!