Menu
Bedrijfsvoering / Financiële dienstverlening

5 tips om eigen bedrijf succesvol te verkopen

Met een recordaantal en nog steeds stijgend aantal ondernemingen in Nederland wordt de concurrentie op diverse werkgebieden alsmaar groter. Wanneer je over een eigen bedrijf beschikt, kan dit twee dingen betekenen. Of je gaat gewoon lekker verder met het maken van winst op waar je goed in bent of je besluit om je bedrijf te verkopen. Bij een verkoop bedrijf kunnen er verschillende redenen zijn waarom je niet verder wilt. Hierbij kan het ook voorkomen dat je zelf het liefst wilt stoppen, maar het bedrijf wel voort wil laten bestaan. In dat geval is het verkopen van je onderneming een goede optie. In dit artikel lees je enkele tips om je bedrijf succesvol te verkopen.

Belangrijkste vraag: kan jij wel weg?

Voordat je überhaupt plannen maakt om het bedrijf in de verkoop te gooien moet je jezelf afvragen of de onderneming hetzelfde blijft wanneer jij weggaat. Kan het bedrijf wel voortbestaan zonder jouw hulp en kracht? Ben jij de dragende kracht achter de onderneming en weet je exact hoe en wat er speelt binnen je werkgebied dan moet je goed nadenken of het bedrijf er beter van wordt wanneer je weggaat. In de meeste gevallen moet het geen probleem zijn dat iemand anders de leiding overneemt, mits het stokje op de juiste manier wordt overgegeven. De voorbereiding van zo’n overname kan behoorlijk wat tijd kosten, dus vraag jezelf vooraf altijd deze vraag zodat een eventuele overname soepel kan verlopen.

Meerwaarde van je bedrijf

Om je bedrijf succesvol te kunnen verkopen, moet je duidelijk op papier hebben staan wat de meerwaarde en het doel van de onderneming is. Waarmee onderscheidt jouw bedrijf zichzelf van anderen? Waarmee val je op in het grote aanbod? Zit het kantoor op een prachtige locatie, beschikt het bedrijf over tientallen professionele werknemers of is er een manier van werken waardoor jouw onderneming interessant is voor potentiële kopers? Maak voordat het bedrijf in de verkoop gaat een duidelijke profielschets met alle pluspunten (en zwakke punten) van de onderneming. Op die manier weet een geïnteresseerde direct exact wat er speelt en wat hij of zij kan krijgen.

Wat is de waarde?

Nog een zaak die je het beste vooraf kunt bepalen: wat is je bedrijf waard? Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan om de totale waarde van een onderneming in te schatten. Het verschilt namelijk per branche hoe zo’n prijs bepaald wordt. Externe punten zoals een volledig interieur van een kantoor, het personeel, het klantenbestand en zelfs een locatie wegen mee aan de totaalprijs. Weet je niet hoe je een prijs kunt bepalen? Online is er per branche veel informatie hierover te vinden. Doe daarom via het internet kennis op of vraag eens rond in je ondernemerskring. Kom je er nou echt helemaal niet uit dan is het aan te raden om een bedrijfsadviseur in te schakelen? Hij of zij heeft de nodige expertise en kennis van bedrijfsovernames en -verkopen.

Denk aan je personeel

Hoewel er in Nederland veel ondernemingen bestaan met slechts een klein clubje personeel of zelfs met één of twee personen moet je bij een bedrijfsovername er altijd voor zorgen dat het voor het personeel dat er is goed gezorgd wordt. Wat is namelijk het plan met je huidige personeel wanneer jij het bedrijf gaat verkopen? Gaan ze met jou mee naar een nieuwe onderneming of worden ze bij het bedrijf ‘gekocht’? In principe neemt een nieuwe eigenaar van het bedrijf het bestaande personeel over, tenzij dit anders wordt afgesproken. Hij of zij mag geen mensen ontslaan en mag ook de bestaande contracten niet wijzigen. Het personeel zelf heeft hierbij natuurlijk ook altijd een keuze; zij zijn namelijk niet verplicht om mee te gaan bij een overname.

Het vinden van een geschikte koper

Wanneer je alles, inclusief de administratie, op orde hebt en je 100% zeker weet dat je niet verder wilt als baas van het bedrijf is het tijd om een geschikte koper te vinden. Een aanrader is om in eerste instantie in je eigen kennissen- of klantenkring eens rond te vragen of er een geïnteresseerde is of dat iemand een ander kent die interesse zou kunnen hebben. Mond tot mond-reclame kan hierbij al ontzettend veel betekenen. Zit er niemand bij dan zijn er nog andere opties die je kunt proberen. Zo bestaan er online diverse ‘marktplaatsen’ waar je je bedrijf aan kunt bieden. Ook kan een bedrijfsadviseur je helpen bij het vinden van een geschikt iemand of bij het in contact brengen van potentiële kopers. Houd er altijd rekening mee dat een bedrijfsovername meer tijd kost dan je in eerste instantie denkt. Daarom is het des te prettiger dat zo’n verkoop snel en succesvol verloopt.