Sinterklaas komt niet alleen langs bij gezinnen en families, de goedheiligman is ook nog steeds aanwezig op de Nederlandse werkvloer. Dat blijkt uit onderzoek van bol.com naar de sinterklaastradities in zowel Nederland als Vlaanderen. Bijna de helft van de werkenden in Nederland (45%) viert het feest op het werk. Bij onze zuiderburen is Sinterklaas nog wat populairder op de werkvloer, want daar besteedt maar liefst 60% van de bedrijven aandacht aan het feest. Werkgevers spelen graag zelf voor Sinterklaas: bij twee derde van de Nederlandse bedrijven die Sinterklaas vieren, krijgen werknemers een cadeautje.

Het merendeel van de bedrijven richt zich niet specifiek tot de kinderen van de werknemers, maar tot de werknemers zelf. Veel werkgevers gaan dan ook op zoek naar een leuk geschenk voor hun medewerkers. Werkgevers letten daarbij wel op de kleintjes: de meesten spenderen maximaal 10 euro per werknemer. Slechts 6% geeft een geschenk van meer dan 20 euro. Wat daarnaast opvalt is dat Nederlandse bedrijven met jongere werknemers (< 34 j.) meer geneigd zijn om Sinterklaas te vieren dan bedrijven met oudere werknemers (55+ j.).

Baas kiest zelf cadeau voor werknemer
Bij de bedrijven waar Sinterklaas gevierd wordt, is snoepgoed de meest gekozen attentie. Meer dan de helft van de bazen die een cadeautje geven (56%) met Sinterklaas, kiezen voor bijvoorbeeld een chocoladeletter. De Nederlandse baas kiest het liefst zelf een passend cadeau voor de werknemers. Slechts een kleine 12% laat werknemers zelf een cadeau uitzoeken of geeft een waardebon (3%). “We merken dat de feestdagenperiode een terugkerend moment is voor bedrijven om een zakelijk cadeau aan te schaffen. We verwachten dan ook deze feestdagen opnieuw een piek te zien in onze zakelijke bestellingen en dan met name in de verkoop van cadeaukaarten, die ieder jaar populairder worden. Naast cadeaukaarten zijn artikelen binnen de categorie Computer & Games en Nederlandstalige boeken erg gewild als zakelijk geschenk,” zegt Daniel Ropers, directeur bij bol.com.  

Redacteur

Comments are closed.