Als ondernemer ben je verplicht tot het bijhouden van een deugdelijke financiele administratie. Dat heb je ook wel nodig om je belastingaangiften naar waarheid in te kunnen vullen. Veel ondernemers hebben dit vervelende taakje, een vast onderdeel van het ondernemen, uitbesteed aan een professionele boekhouder. Behalve dat de uitbesteding prettig is, kost het ook geld. Niet iedere kleine ondernemer kan of wil die kosten aangaan. Want je kunt natuurlijk ook gewoon zelf je eigen boekhouding doen. Hieronder vind je 4 tips om het uitvoeren van je eigen boekhouding gemakkelijker te maken.

Boekhoudsoftware

Dat je geen geld wilt uitgeven aan een boekhouder, wil niet zeggen dat je tools voor boekhouders evenmin mag gebruiken. Je kunt blijven aanmodderen met een administratie in Excel, maar je kunt ook investeren in boekhoudsoftware voor zzp die je leven een stuk makkelijker maakt. Met de juiste boeksoftware kun je vanuit één programma facturen opmaken en online versturen, handige betaallinks toevoegen, je bonnetjes scannen en verwerken, zelf direct vanuit je boekhouding betalingen uitvoeren en hierdoor altijd inzicht hebben in de cijfers van je onderneming. Wanneer jouw onderneming groeit, kun je met het juiste boekhoudprogramma voor mkb zelf de boekhouding blijven doen.

Boekhoudsoftware

Zakelijke rekening

Evenals elke bankrekening, kost een zakelijke bankrekening geld. Toch valt dit voor de meeste zzp’ers best mee, hoewel dit andere zzp’ ers weer afschrikt. Wil je echter je boekhouding overzichtelijk houden, dan is het zeker aan te raden om wél een zakelijke bankrekening te openen voor je onderneming. Bij veel zzp’ers is het zakelijke vermogen en het privévermogen met elkaar verweven. Om de aangifte van de omzetbelasting te vergemakkelijken, is het handig om zakelijke inkomsten en uitgaven te scheiden van je privéfinanciën. Zo kun je gemakkelijk zien wat je moet verwerken in je zakelijke boekhouding en vul je daardoor snel jouw belastingaangifte in.

Regelmatig bijwerken

Naast het openen van een zakelijke rekening om zo eenvoudig jouw boekhouding in orde te maken, is het praktisch om een vast moment in de week te plannen voor het bijwerken van de administratie.  Dat is eveneens het moment om je bonnetjes in te scannen, zodat je die ook niet meer kunt kwijtraken. Dit heeft veel voordelen: doordat je de boekhouding steeds up-to-date hebt, scheelt dit tijd en zie je minder tegen deze klus op. Leuk wordt het immers nooit, dus dan kun je beter op vaste tijden een deel van deze vervelende taak uitvoeren.

Minder facturen

Heb je opdrachtgevers waarvoor je langere tijd werkt en meerdere verschillende klusjes uitvoert? Je kunt natuurlijk na ieder opdrachtje een factuur sturen, maar dit is tijdrovend en zorgt voor extra werk. Ook levert het een administratieve rompslomp op waar je je bij het actualiseren van je boekhouding doorheen moet zien te werken. Bundel daarom meerdere klusjes in één factuur en factureer bijvoorbeeld één keer per maand. Je moet uiteraard wat langer op je geld wachten, maar het scheelt je ook veel tijd.

Je boekhouding is een verantwoordelijkheid die je serieus moet nemen, maar maak het jezelf vooral niet moeilijker dan nodig. De boekhouding doen is immers niet je core business en je kunt maar beter zoveel mogelijk tijd overhouden om te doen waar je goed in bent: inkomsten generen met jouw specifieke diensten.

Redacteur

Comments are closed.