Menu
Bedrijfsvoering / Thuiswerken

Zo plan je je werkdag effectiever en efficiënter in

Tegenwoordig lijkt het wel of hard werken de norm is, terwijl dat helemaal niet hoeft en bovendien niet gezond is. Heb jij aan het einde van je werkdag ook het gevoel dat je eigenlijk niets hebt gedaan en je takenlijst alleen maar langer is geworden? Dan wordt het hoog tijd om dit anders aan te gaan pakken. Lees dan snel deze tips van time magament expert Björn Deusings!

Slimmer werken met time management

Er is een manier om je dag slimmer in te plannen, namelijk met time management. Time management houdt in dat je je tijd op een doelbewuste manier besteedt door deze effectief en efficiënt in te plannen. Het resultaat? Je krijgt meer gedaan in minder tijd en houdt aan het einde van de dag vaak zelfs tijd over.

Tip 1: Stel doelen

Start met doelen stellen. Welk doel wil je met een bepaalde taak behalen? Door je doel op te breken in kleinere doelen, maak je deze haalbaarder. Dat kan door de doelen SMART te maken.

Tip 2: Zeg vaker ‘nee’

Wil je direct meer tijd? Leer dan om vaker ‘nee’ te zeggen en voer alleen de werkzaamheden uit die passen bij jouw taakomschrijving. Af en toe een collega te hulp schieten kan prima, maar niet wanneer dit ten koste gaat van je eigen werk.

Tip 3: Bekijk en beantwoord je mail op gezette tijden

Je hoeft niet altijd direct je mail te beantwoorden. Sterker nog, hierdoor raak je alleen maar meer afgeleid van de taak waar je in eerste instantie mee bezig was. Het is slimmer om je mail op gezette tijden te controleren, bijvoorbeeld aan het begin van de werkdag, na de lunch en aan het einde van de werkdag. In het geval van nood ben je altijd nog telefonisch bereikbaar.

Tip 4: Houd één lijst bij met al je taken

Heb je al je taken verspreid staan over je agenda, op post-its of in je mail? Dan is de kans groot dat je geen overzicht meer hebt over welke taken belangrijk zijn en welke niet. Zorg er daarom voor dat je één lijst bijhoudt met al je taken, geprioriteerd op basis van hoe belangrijk een taak is.

Tip 5: Plan je taken in

Maak aan de hand van de takenlijst een dag-, week- en maandplanning. Door dit te doen krijg je meer structuur in je werkdagen en voorkom je dat je bepaalde taken uit gaat stellen. Hebben bepaalde taken een deadline? Dan plan je deze als eerste in. Vervolgens plan je de rest van de taken in, op basis van urgentie. Houd bij het inplannen van de taken ook rekening met eventuele uitloop van werkzaamheden en urgente taken die onverwacht tussendoor komen. Ook is het belangrijk om tijd voor ontspanning in te plannen.