Iedere ondernemer kan ermee te maken krijgen: een zakelijk geschil. Ook als je zelf netjes al je afspraken nakomt, goede producten levert en/of diensten van hoog niveau aanbiedt, kun je in een vervelend conflict terecht komen. Met een klant, een leverancier, een investeerder of met een andere partij. Zit jij (helaas) in deze situatie? Lees dan in dit artikel wat je moet doen bij een zakelijk geschil, om de schade zo veel mogelijk te beperken.

Check de gemaakte afspraken
Als je een product of dienst levert aan een klant, zijn altijd de Algemene Voorwaarden van jouw bedrijf van toepassing. Ga je in zee met een leverancier, dan zijn er leveringsvoorwaarden van toepassing. En ook met investeerders sluit je altijd een duidelijke overeenkomst af.

Als je in een conflict dreigt te komen, check je altijd welke afspraken je met de andere partij hebt gemaakt. Heb je volgens de Algemene Voorwaarden, de leveringsvoorwaarden of de overeenkomst met de investeerders goed gehandeld? Dan kun je dit duidelijk aangeven. In feite is er nu geen (juridische) reden meer voor een conflict. Is de andere partij afspraken niet nagekomen, dan geef je dit op een rustige en nette manier aan.

Blijf met elkaar praten
Veel partijen die in een zakelijk conflict komen, communiceren uiteindelijk niet meer met elkaar. In ieder geval niet direct: velen schakelen een advocaat in om de communicatie voor hen te regelen. In het ergste geval, als het conflict echt uit de hand gaat lopen of al uit de hand gelopen is, kun je inderdaad een advocaat inschakelen. Echter, in het begin kun je beter direct met de andere partij blijven praten. Niet op dreigende toon, maar op een rustige en nette manier. Blijven jullie met elkaar praten, dan is de kans op een oplossing groter dan wanneer de communicatie helemaal stopt.

Schakel een mediator in
Lukt het echt niet het zakelijke geschil zelf op te lossen? Dan hoef je niet direct naar de rechter te stappen. Je kunt je zakelijke geschil namelijk ook oplossen met de hulp van een mediator. Een mediator is een onafhankelijke partij die geen kant zal kiezen in het conflict, maar tussen jou en de andere partij in het geschil bemiddelt. Het doel? Het zakelijke conflict oplossen zonder dat er een rechter aan te pas komt, op een manier die voor beide partijen als prettig en eerlijk voelt.

Bedrijven als Eersterechtshulp.nl bieden professionele en ervaren mediators aan voor een zeer aantrekkelijke prijs. Je kunt bij dit bedrijf zelfs een gratis adviesgesprek inplannen met een professionele mediator.

Redacteur

Comments are closed.