Vroeger was het regelen van het jaarlijkse relatiegeschenk rond de feestdagen een simpele aangelegenheid. Een kort bezoek aan de plaatselijke slijter volstond, waarna je de jongste bediende zond om de pakketten op te halen. Naar gelang de belangrijkheid van de relatie gaf je een kistje wijn, of een goedkopere fles in de welbekende papieren verpakking.

De ontwikkeling van relatiegeschenken
Met de opkomst van de moderne druktechnieken ontstond ook een geheel nieuwe visie op relatiegeschenken. Plotseling waren daar de bedrukte spaarpotten, pen, sleutelhanger en opbergmapjes met daarop het logo en naam van jouw bedrijf. Men vond het origineel en leuk om te geven. Ook kwamen destijds de bedrijven op die ‘gepersonaliseerde relatiegeschenken’ verkochten. Een nieuwe branche ontstond.

Wat is eigenlijk het doel van een relatiegeschenk?bedruktespaarpot
Dat is een simpele vraag die in wezen ook eenvoudig te beantwoorden valt: het aanhalen van de band met de klant en hem of haar danken voor de prettige samenwerking in het afgelopen jaar. Marketeers hebben echter complete boeken over dit onderwerp geschreven. Zelf geloof ik meer in het KISS-principe: Keep it simple, stupid.

De toekomst van het relatiegeschenk
Met de recente crisis nog vers in het geheugen zijn ondernemers momenteel voorzichtig en vraagt men zich af of alle gadgets waar de relatiegeschenkenboeren mee komen nog wel aan de verwachtingen voldoen. Met andere woorden, zit de klant te wachten op mokken, paraplu’s en skipashouders?
Misschien moeten we in deze tijd retro gaan denken en dat kistje wijn maar weer een kans geven. Mits zelf gebracht, want persoonlijke aandacht wordt in het huidige digitale tijdperk nog steeds hogelijk gewaardeerd. Een van mijn vrienden heeft een wel heel origineel relatiegeschenk, hij schrijft in zijn vrije tijd boeken. Samen met een fles wijn brengt hij die naar zijn relaties. Succes verzekerd.

Redacteur

Comments are closed.