Een van de belangrijkste assets van een bedrijf zijn de vaste klanten. De klant die steeds terug keert, dus tevreden is en altijd zorgt voor omzet. Het liefst zou ieder bedrijf een zo hoog mogelijk aantal vaste klanten willen hebben.

Klantenbinding
Er zijn heel wat mogelijkheden om klanten aan het bedrijf te binden, een paar voorbeelden:

  • zorg voor een prima product
  • assertief en vriendelijk personeel
  • niet storende, maar opvallende informatie
  • goede service
  • goede kwaliteit prijs verhouding
  • reclame

Gezien de overdaad aan concurrentie is het echter waarschijnlijk dat ondanks al deze kwaliteiten de klant toch onregelmatig verschijnt. Welke extra’s kunt u die klant dan bieden om toch die vastigheid zo goed mogelijk op te bouwen? Een veel gebruikt instrument is de klantenkaart. Door de klant een kaart aan te bieden waarmee zij of hij een leuk voordeel kan behalen, vergroot u de kans dat er regelmaat in het bezoek ontstaat.

Voor- en nadelen
Het grote nadeel van een kaart is dat er ook een registratiesysteem achter moet zitten. U moet bijhouden hoeveel punten de klant verzamelt en wanneer er af- en bijgeschreven wordt. Het voordeel is dat u op die manier inzicht krijgt in het bestedingspatroon van de klant.

  • Hoe vaak komt hij bij u in de zaak?
  • Welke producten hebben zijn voorkeur?
  • Maakt hij vaak gebruik van acties?

Gaat u nog een stap verder en verzamelt alle klantgegevens, dan ontstaat er zelfs inzicht in de kooppatronen:

  • Welke producten lopen het best?
  • Welke actieproducten zijn het meest geliefd?
  • Hoe vaak komt een klant gemiddeld in de zaak?
  • Wat is het gemiddeld bestede bedrag?

Al deze gegevens bieden u een geweldig instrument om klanten gerichter te benaderen. Misschien met het aanbod van een internetkrantje of nog gerichter, speciaal op bepaalde klantengroepen gerichte internetaanbiedingen. Zo kan een loyaliteitsprogramma helpen klanten te binden. Er zijn verschillende bedrijven die een dergelijke kaart voor u kunnen maken en die u hierbij kunnen helpen. Zo kunt u bijvoorbeeld plastic cards bij Cards Unlimited laten maken, waarbij u zelf inspraak hebt wat er op komt te staan.

Omslagbron: De Ondernemer

Redacteur

Comments are closed.