Menu
ICT

Je website wordt veel te weinig gevonden, waar kan het aan liggen?

Je website wordt veel te weinig gevonden, waar kan het aan liggen

Als je zaken wilt doen, heb je een website nodig waarop potentiële klanten informatie kunnen vinden over je bedrijf én waar je je kennis van zaken tentoon kunt spreiden. Maar dan is het wel zaak dat mensen bij jouw website uitkomen als ze een zoekvraag hebben waarop jij het antwoord hebt. Maar als het stil blijft op de mail, de chat of de telefoon en de statistieken laten zien dat je nauwelijks bezoekers hebt op je website, kun je concluderen dat je website simpelweg veel te weinig gevonden wordt. En dat is een serieus probleem. Waar kan het aan liggen als je website niet gevonden wordt?

Slecht gebruik van zoekwoorden

In de kern is het principe van zoeken en gevonden worden eenvoudig: als je wilt dat je bij een bepaalde zoekvraag gevonden wordt, moet je er ook voor zorgen dat die zoekvraag grondig verwerkt zit in je website in de vorm van zoekwoorden. Dit is een belangrijke factor voor SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie. Je moet echter ook de zoekwoorden die je zelf niet meteen zou bedenken maar een potentiële klant wel óók gebruiken. Ook moet je website er niet meer verzadigd worden. Als je het echt goed wilt hebben kun je daarom beter, je zoekmachine optimalisatie uitbesteden aan professionals.

Te weinig links van andere websites naar jouw website

Dacht je dat het voldoende was om je alleen te concentreren op de content en indeling van je eigen website? Was het maar zo simpel. Google vindt het namelijk ook nog eens belangrijk dat er genoeg andere websites naar jouw website linken en dat je website vaak genoeg gedeeld wordt op sociale media. De kans op dit soort zogenaamde ‘inbound’ links kun je vergroten door interessante content op je website te plaatsen en hier ook voldoende ruchtbaarheid aan te geven op je eigen sociale mediakanalen. Daarnaast kun je ook door middel van linkuitwisselingen of zelfs betaalde links het aantal inbound links kunstmatig vergroten.

Te weinig links van andere websites naar jouw website

Je website is te statisch

Bovenstaande opdracht om interessante content op je website te plaatsen is niet eenmalig. Je moet van je website een levende entiteit maken, anders verliest Google de interesse in je website. Blijf dus geregeld nieuwe content plaatsen om te voorkomen dat je website te statisch wordt. Hoe meer je nieuwe dingen je plaatst op je website, hoe meer je ook te delen hebt op sociale media en dat komt ook het aantal inbound links weer ten goede.

Te trage website

Nog zoiets wat Google belangrijk vindt: snelheid. Als je website te traag is, gaat dat ten koste van je positie in de zoekresultaten. Een aantal zaken kan daaraan ten oorzaak liggen. Bijvoorbeeld dat er bij het bouwen van de website veel te vele code toegevoegd die Google allemaal moet doorspitten op zoekwoorden. Ook te veel geïnstalleerde plugins gaat ten koste van de snelheid van je website, omdat deze allemaal geladen moeten worden. Datzelfde geldt net zo goed voor (te veel) grote afbeeldingen. Verder kan ook trage webhosting je website langzaam maken. Dat probleem kun je oplossen door over te stappen op snellere hosting.

Is je website vers van de pers en pas net in de lucht? Dan is het niet zo gek dat je nog niet vindbaar bent en moet je gewoon even geduld hebben. Het duurt even voordat Google websites heeft geïndexeerd