Category

ICT

Category

Als u dit artikel leest, heeft u al een eerste verstandige stap genomen. Indien u online meer zakelijk succes wilt behalen, is het een must om te investeren in een goede website én de vindbaarheid daarvan. Zowel bestaande als potentiële klanten moeten uw website probleemloos kunnen vinden. Dus als u en uw medewerkers heerlijk ontspannen thuis zitten dan gaat uw website door met het generen van omzet genereren en het vergroten van uw naamsbekendheid. Dus als eerste stap moet u ervoor zorgen dat uw website er aantrekkelijk uitziet en de bezoeker er makkelijk kan zoeken en bestellen. Als de website eenmaal gebouwd is, gaat u over naar stap twee: de juiste SEO, zodat u ook daadwerkelijk gevonden wordt.

SEO is meer dan keywords

Waarschijnlijk heeft u al diverse verhalen gehoord en gelezen over het belang van een goede SEO voor een bedrijf. SEO, ofwel Search Engine Optimalization, is een samenspel aan technieken die ervoor zorgen dat uw website en dus uw dienst of producten, beter worden gevonden in de verschillende zoekmachines zoals Google en Bing. Daarbij moet u onder andere gebruikmaken van slimme keywords (zoekwoorden) in een bepaald percentage per tekst. Deze zoekwoorden kunt u bepalen aan de hand van zoekvolumes. Hoe nauwkeuriger hoe beter. Dus met een breed zoekwoord als ‘restaurant’ zult u minder bereiken en meer waste hebben dan met specifieke zoekwoorden zoals ‘biologisch restaurant Den Bosch’. Maar SEO is meer dan alleen maar de juiste zoekwoorden gebruiken. Het is een onderdeel van de onlinemarketingstrategie en behelst nog veel meer.

Kenmerken van goede SEO-strategie

Als u zich wilt onderscheiden ten opzichte van uw concurrentie en ook beter door uw doelgroepen gevonden wilt worden die u nog niet kennen dan is het van belang dat u belandt in de top van de zoekresultaten van Google. Wat moet u daarvoor doen? Belangrijk is dat u relevante teksten laat schrijven die de lezer en uw potentiële klanten ook daadwerkelijk zullen boeien. Besteed aandacht aan uw content. Gebruik in de tekst de juiste keywords waar ook op gezocht wordt en dus voorkomen in zoekopdrachten maar vertel ook interessante nieuwtjes en wetenswaardigheden. Zorg daarbij dat alle teksten uniek geschreven zijn en vul uw website regelmatig aan zodat de content up-to-date is. Verder is het van belang dat uw bedrijf genoemd wordt op relevante websites. Zorg dat interessante content terechtkomt op websites die autoriteit hebben en naar u verwijzen. En er zijn nog meer mogelijkheden op te zorgen voor een toppositie. Met het juiste advies kan SEO veel voor uw omzet betekenen.

SEO uitbesteden

Natuurlijk kunt u een heel eind komen als u begint met SEO, maar als u echt door wilt stoten naar de eerste of tweede pagina in uw vakgebied is het verstandig het SEO-traject uit te besteden aan een professional.
Laat u eerst een goed adviseren en vraag een gratis SEO-analyse van uw bedrijf aan. 

Financiële diensten verschilt van de traditionele banken en verzekeringsmaatschappijen tot leasemaatschappijen. De sector is vrij complex en hun bedrijfsprocessen verschillen in sommige gevallen enorm. Wat ze echter gemeen hebben, is het aanbod van financiële diensten waarin financiële deposito’s een rol spelen. Als het om geld gaat, gaat het altijd om vertrouwen. Een CRM-systeem helpt bij het duurzaam verbeteren van klantrelaties en het opbouwen van vertrouwen.

Als u bijvoorbeeld gebruik maakt van de diensten van een beleggingsadviesdienst en dan niet langer het relevante servicecontact kunt bereiken of een verlaat antwoord op dringende vragen ontvangt, verliest u snel vertrouwen in het bedrijf. De financiële sector leeft als geen ander van zijn reputatie en de onderliggende mond-tot-mond reclame. Een vlekkeloos en volledig klantrelatiebeheer is daarom van groot belang voor financiële dienstverleners.

Waarom een ​​CRM-systeem?

Om dit klantrelatiebeheer te kunnen bieden, worden zogenaamde klantrelatiebeheersystemen (CRM) gebruikt. Met deze softwaretoepassingen kunnen bedrijven klanten altijd in de gaten houden en persoonlijk contact onderhouden en uitbreiden. Alle relevante informatie wordt op een centrale locatie voor de werknemers gepresenteerd, zodat een holistisch overleg kan worden gegarandeerd.

Uiteindelijk maakt een modern CRM-systeem verbeterd contactbeheer, samenwerking tussen teams, verhoogde productiviteit en versterkt verkoopbeheer mogelijk. Betrouwbare rapportagemogelijkheden kunnen ook worden gebruikt om nauwkeurige verkoopprognoses te maken, wat uiteindelijk leidt tot verbeterde verkoopstatistieken.

CRM-systemen hebben verschillende functies die van verschillende waarde zijn voor verschillende bedrijfsgebieden. Laten we in het volgende enkele van de meest essentiële functies van een CRM-systeem bekijken en het gebruik ervan voor bedrijven in de financiële dienstverlening aanwijzen.

Digitaal klantenbestand

Voor elke klant wordt een individueel digitaal klantenbestand aangemaakt in een CRM-systeem. Dit omvat onder andere de contacthistorie, e-mails, voorkeurscommunicatiekanalen, bestel- en aanbiedingsgeschiedenis bij de klant, adviesdocumenten enzovoort. Door alle contactgegevens te combineren, kan elke medewerker snel en gemakkelijk aan een specifieke kwestie van de klant werken, zonder eerst door te hoeven gaan naar de volgende baan.

Als een klantadviseur ziek is of het bedrijf verlaat, kan niettemin worden gegarandeerd dat de klant de best mogelijke zorg blijft ontvangen en dat er geen informatie ontbreekt voor het volgende consult. Indien nodig is het mogelijk om te filteren op de overeenkomstige informatie en klantgroepen kunnen logisch worden gecombineerd.

Het grote voordeel van het samenvoegen van alle gegevens van alle afdelingen in één centrale locatie ligt in het ding zelf. Het zoeken naar bepaalde informatie is enorm verkort en bovendien hebben alle partijen hetzelfde kennisniveau, zodat fouten worden voorkomen. Als de gegevens ook beschikbaar zijn voor mobiel gebruik, kunnen verkopers eenvoudig gegevens ophalen of zelfs invoeren in de afspraak van de klant tijdens de afspraak van de klant, zodat dit gemeenschappelijke kennisniveau altijd in real-time wordt gegarandeerd.

Digitaal crm systeem

360 ° zicht op de klant

Deze vorm van het samenvoegen van alle informatie creëert een echt 360 ° -beeld van de klant, wat verdere evaluaties van het eigen klantenbestand mogelijk maakt. De topklanten kunnen bijvoorbeeld worden geïdentificeerd of de klantwaarden van de anderen kunnen worden bepaald.

Het CRM-systeem kan echter niet alleen helpen met betrekking tot de eigen focus op specifieke klantgroepen, maar ook met het 360 ° -beeld van het individu. Zo wordt aanzienlijk betere kennis van de behoeften van elk individu gecreëerd en kan deze klant op de lange termijn beter worden verzorgd.

De kennis van het gedrag van individuele klanten helpt dan bij het samenvoegen van klantgroepen, wat van cruciaal belang is voor zowel marketing als verkoop. Gedragspatronen kunnen dus worden geanalyseerd en aanbiedingen meer gericht worden gemaakt. Een overwinning voor alle partijen.

Interne communicatie

Maar niet alleen de communicatie met de klant wordt aanzienlijk verbeterd door het gebruik van een CRM-systeem, ook de interne communicatie wordt enorm versterkt. Het feit dat iedereen nu dezelfde informatie heeft, voorkomt op veel plaatsen misverstanden en dubbelzinnigheden. Met de gemeenschappelijke basis in het CRM-systeem kunnen processen aanzienlijk worden verbeterd en duurzaam efficiënter worden gemaakt. Individuele bedrijfsprocessen kunnen worden gevolgd door alle betrokkenen bij het proces en u kunt direct zien wat de status van een specifiek proces is.

Op deze manier verplaatsen documenten zich veel sneller en kunnen processen sneller worden afgehandeld. Bovendien wordt de samenwerking veel transparanter. Tegenwoordig verwachten klanten op alle digitale kanalen met een bedrijf te kunnen communiceren.

Door de integratie van al deze communicatiekanalen wordt niet alleen een snellere verwerking van klantverzoeken bereikt, maar kan het systeem de betreffende afdelingen op de hoogte brengen met passende meldingen. Als een medewerker dit verwerkt, wordt dit dienovereenkomstig genoteerd, zodat vragen niet twee keer worden beantwoord.

Samenwerken

De verschillende afdelingen in het bedrijf kunnen veel beter samenwerken met een CRM-systeem. Verkoopteams kunnen samenwerken met de productteams om op maat gemaakte aanbiedingen te maken. Evenzo kunnen de door marketing verkregen leads worden gebruikt door verkoop. De service heeft toegang tot de verkoopgegevens en kan bijvoorbeeld de nieuwste bestellingen bekijken om de klant beter van dienst te kunnen zijn. Dit creëert meerdere symbiose binnen het eigen bedrijf die voorheen ondenkbaar waren.

Diverse andere functies

Een CRM-systeem heeft een veelvoud aan extra functies, die allemaal waarde toevoegen aan verschillende delen van het bedrijf. U kunt bijvoorbeeld rapporten over concurrenten automatiseren, automatisch facturen genereren of kennisportals opzetten. Het opnemen van sociale mediakanalen biedt ook voordelen.

Microsoft PowerPoint wordt vaak op verschillende manieren gebruikt door werknemers uit het bedrijfsleven, het onderwijs en de overheid om een geautomatiseerde diavoorstelling op een projector of een PowerPoint online te gebruiken om een presentatie te verbeteren. Je kunt Microsoft PowerPoint gebruiken om de presentatie samen te vatten of om video’s, grafieken en/of afbeeldingen aan het publiek te laten zien. Zo wordt het makkelijker voor je publiek om zich te focussen op de hoofdpunten. De dia’s kunnen grafieken, afbeeldingen, video’s of simpelweg woorden bevatten en zullen je presentatie visueel ondersteunen, waardoor je publiek je makkelijk kan volgen. Hier zijn enkele nieuwe functies die toegevoegd zijn aan Microsoft PowerPoint om jou te helpen je PowerPoint presentatie nog effectiever te maken!

Ontwerper.

Een van de nieuwe functies die Microsoft heeft toegevoegd, is een hulp bij het ontwerpen van een visueel aantrekkelijke PowerPoint presentatie met minder werklast om dia’s te maken. Als je geen oog hebt voor design, doet de Microsoft PowerPoint-ontwerper het voor je. Dankzij de Designer-tool van PowerPoint krijg je enkele opties om je dia op een aantrekkelijkere manier te presenteren met bijpassende kleuren, thema’s en hulpmiddelen voor je PowerPoint presentatie. Het enige wat je hoeft te doen is een foto in de presentatie te plaatsen, waarna de Designer aan de rechterkant verschijnt met een paar verschillende opties waar je uit kunt kiezen. Met slechts één klik kun je jouw presentatie transformeren om indruk te maken op je publiek en hun aandacht te trekken. Bovendien geeft het je suggesties voor het geven van een beeldpresentaties.

Powerpoint functies

Morph-overgang.

Veel mensen zijn deze functie leuk gaan vinden in PowerPoint, vooral als je presentaties meerdere animaties of video in een dia bevatten, kan het een uitdaging zijn als je niet weet hoe je deze functie moet gebruiken. Morph zal je helpen om te zwenken met de timing, start, triggers en meer, wat het allemaal veel gemakkelijker maakt. Klik met de rechtermuisknop op de huidige dia en dupliceer de dia. Verplaats vervolgens de objecten totdat je het gewenste eindresultaat hebt. Ga naar overgangen en selecteer Morph. Nu heb je een soepele overgang naar de volgende dia zonder dat je de dia’s hoeft te ordenen.

Zoom en hyperlinking

Het kan moeilijk zijn om je presentatie te geven als deze zoveel info bevat dat de teksten of afbeeldingen nogal klein zijn. Met de zoomfunctie kun je je PowerPoint laten zien zonder de ogen van het publiek te belasten. Voorheen moest je de hele dia opnieuw opstarten om een bepaalde dia te krijgen, maar nu heb je toegang tot al je dia’s, dankzij de zoomfunctie. De procedure is bovendien eenvoudig. Ga naar je balk ‘Invoegen’ en selecteer zoom en selecteer het voor al je dia’s. Geef elke dia bovendien een naam of titel. Hiermee kun je nu een soort menu voor je presentatie hebben. Daarnaast is er ook dia hyperlink, waarmee je je PowerPoint online kunt gebruiken. Het is een zeer nuttige functie die slechts weinig mensen kennen of gebruiken. Je kunt koppelingen rechtstreeks naar andere dia’s in je presentatie maken, zodat je eenvoudig tussen de gewenste dia’s kunt springen. Het resultaat is een interactieve, evoluerende presentatie-ervaring die veel meer lijkt op een app of website dan een traditionele lineaire presentatie.

Bron: https://pptsolutions.nl/

Het visuele aspect heeft de laatste decennia flink aan terrein gewonnen, waardoor we nu bij een presentatie ook gelijk denken aan een scherm waarop ondersteunende informatie geprojecteerd wordt. Met de toevoeging van beeld maken we presentaties immers beter behapbaar en meer memorabel voor de toehoorder. Omdat presentaties inmiddels zo’n beetje aan de orde van de dag zijn, kun je als bedrijf dus eigenlijk niet meer zonder een speciaal voor presentaties ingerichte ruimte. In zo’n ruimte hoort een beamer en een scherm. Maar wat is de juiste beamer voor jou? Wij geven 6 tips voor het kiezen van de juiste beamer.

Lichtopbrengst

De lichtopbrengst van een beamer wordt gemeten in ‘ansi lumen’. Wat de lichtopbrengst is die jij nodig hebt, is afhankelijk van hoeveel licht er verder in de ruimte is tijdens het gebruik van de beamer. In een ruimte met een normaal lichtniveau is een lichtopbrengst van minimaal 2.500 ansi lumen nodig. Kun je de ruimte echter goed verduisteren, dan heb je een lagere lichtopbrengst nodig om het beeld goed zichtbaar te maken.

Resolutie

Uiteraard is de beeldkwaliteit van belang bij de aanschaf van een beamer. De resolutie geeft aan uit hoeveel pixels het beeld kan bestaan. De invoer is hierbij ook van belang. Veelvoorkomende resoluties bij beamers zijn 1024×768 en 1280×800. Dit is echter relatief laag in vergelijking met de resolutie waarop beelden tegenwoordig vaak gemaakt worden. Wil je dus beelden met een hoge definitie weergeven, dan moet je beamer een hogere resolutie aankunnen. Met het oog op de toekomst is dat wellicht een verstandigere investering.

Uitkiezen van beamer

Techniek

Er worden verschillende technieken gebruikt in beamers. De meest gangbare zijn LCD en DLP. Wanneer je overwegend stilstaande beelden vanaf een laptop projecteert, is LCD met zijn accurate kleurweergave de meer voor de hand liggende keuze. Deze is erg geschikt voor het weergeven van bijvoorbeeld diagrammen, foto’s en logo’s. Wil je wel vaak bewegende beelden projecteren, dan is DLP de betere keuze. Benq beamers zijn een goede keuze wanneer je voor DLP gaat.

Contrast

Ook contrast is een factor om in overweging te nemen wanneer je een beamer aanschaft. Dit brengt namelijk diepte in je projectie. Is er sprake van relatief veel omgevingslicht, zoals eerder besproken bij de lichtopbrengst, dan is contrast nauwelijks waarneembaar. Ben je wel in staat om goed te verduisteren en wil je bewegende beelden vertonen, kies dan voor een beamer met DLP-techniek, want die hebben een hoger contrast.

Projectie afstand

Bedenk voor de aanschaf van de beamer waar je hem gaat plaatsen en hoever dit van het scherm is. Dit is namelijk van belang voor wat betreft de lens van de beamer. Heb je niet de mogelijkheid om de beamer ver van het scherm te zetten, maar wil je wel een beeldvullende projectie, dan moet je je beamer daarop selecteren. Lang niet alle beamers kunnen immers van dichtbij een grote projectie produceren.

Connectiviteit

Bedenk je goed waar je jouw beamer op wilt aansluiten als bron voor het beeld. Het moet immers wel mogelijk zijn om beide apparaten met elkaar te verbinden. Voor een hoge beeldkwaliteit is een HDMI-aansluiting de meest gangbare keuze, maar deze moet dan natuurlijk wel op beide apparaten aanwezig zijn. Gelukkig bestaan er tegenwoordig ook al beamers die op de WiFi aangesloten kunnen worden, zodat je draadloos het beeld door kunt geven van de bron naar de beamer.

Je eigen blog starten, maar weet je niet waar je moet beginnen? In dit artikel leggen we uit hoe je direct kunt beginnen met bloggen. Je hebt tegenwoordig weinige technische kennis nodig om een website of blog te starten. Door gebruik te maken van de Open source software WordPress, is een blog zo aangemaakt.

1. Kies een domeinnaam

Zonder domeinnaam kun je geen blog maken. Kies dus eerst de domeinnaam waar je blog op komt te staan. Dit is de url die de bezoeker invoert in de browser. Vaak is deze gelijk aan de naam van je blog. Een domeinnaam kun je bijvoorbeeld registreren via mijn.host.

2. Kies hosting

Naast de domeinnaam heb je hosting nodig. Het beste kun je de hosting en de domeinnaam bij dezelfde hostingprovider afnemen, omdat dit het eenvoudigst is en je hier geen technische handelingen voor hoeft te verrichten. Kies vervolgens specifiek voor WordPress hosting Nederland voor je blog. Waarom? Omdat hosting specifiek voor WordPress sneller is, vooral als het in Nederland is gehost. Vaak wordt er ook gebruik gemaakt van caching, waarmee de website sneller laadt.

3. Kies een WordPress thema

Blog starten

Zodra je WordPress hebt geïnstalleerd kies je een mooi thema dat past bij jouw blog. Deze thema’s zijn gratis beschikbaar, maar je hebt ook professionele betaalde thema’s:

  • Gratis thema’s kun je opzoeken in het WordPress theme directory
  • Een premium WordPress thema kun je kopen van een online thema verkoper met daarbij support
  • Je kunt er ook voor kiezen iemand een uniek WordPress thema voor je blog te laten maken

Zorg er bij alle opties in ieder geval voor dat je een responsive thema kiest, dat betekent dat jouw blog ook op een smartphone of tablet goed te benaderen is.

4. Maak gebruik van plug-ins

Er zijn meer dan 35.000 WordPress plug-ins beschikbaar voor jouw blog. Maak gebruik van plug-ins om goede features toe te voegen aan je website. Enkele goede plug-ins zijn:

  • WordPress SEO by Yoast
  • Askimet
  • Contact form 7
  • Limit Login Attempts
  • WP Super Cache

Vergeet niet regelmatig de plug-ins te updaten, voor veiligheid en nieuwe features.

5. Start met bloggen

Met enkele klikken plaats je eenvoudig een nieuw artikel op jouw blog. Zorg voor aantrekkelijke content met goede styling en afbeeldingen. Bepaal van tevoren hoe vaak je een nieuw artikel wilt plaatsen en probeer je ook eraan te houden. Wanneer je bijvoorbeeld besluit om dagelijks of 3 keer per week een bericht te plaatsen, doe het dan ook.

Bij colocatie worden één of meerdere servers in een serverkast van een datacenter geplaatst. Die serverkast noemen we ook wel een rack en de ruimte die je inneemt rackspace. Bedrijven die ervoor kiezen om hun eigen server(s) voor dataopslag in een datacenter te plaatsen, doen dat veelal vanwege het uitsparen van investeringen en de faciliteiten en kennis van een datacenter.

Er zijn verschillende redenen waarom bedrijven voor colocatie kiezen:

  • Beschikking over een snelle internetverbinding. Ook bij een piek in het bezoek profiteren de bezoekers van je server van een ruime bandbreedte en is er voldoende capaciteit om de extra hoeveelheid data te verwerken.
  • Er kan snel geschakeld worden wanneer je (tijdelijk) extra bandbreedte nodig hebt.
  • Je bepaalt zelf de configuratie van je apparatuur en de applicaties die je nodig hebt en je behoudt het beheer en de toegang tot je server(s).
  • Je bedrijfskritische gegevens zijn goed beschermd en beveiligd. Een datacenter wordt dag en nacht bewaakt.
  • De druk ligt niet langer bij je eigen IT-afdeling, waardoor die tijd overhoudt voor andere werkzaamheden.
  • Je bespaart geld op de aanleg van een serverruimte en voldoende bandbreedte. In plaats daarvan betaal je een vast bedrag per maand.
  • Alle faciliteiten zijn aanwezig, zoals een helpdesk, netwerkapparatuur en bekabeling, evenals de beste stroomvoorzieningen, netwerk uptime, redundantie, noodstroom en koeling.

Colocatie

Er zijn verschillende mogelijkheden voor colocatie:

  • Private colocatie cage / serverpark: bij een private cage heb je je eigen serverinfrastructuur en afgesloten ruimte die je niet hoeft te delen. De private cage wordt helemaal op maat gemaakt op basis van jouw wensen en benodigdheden op het gebied van ruimte, data en stroom. De controle hierover heb je zelf in handen. Ook kun je zelfstandig patches tussen je racks aanleggen. Ideaal wanneer je een grote hoeveelheid apparatuur hebt of verscherpte eisen voor de beveiliging!
  • Rack unit / gedeelde colocatie: bij een klein aantal servers volstaat een rack unit. Dit is een goedkope colocatie oplossing die je deelt met andere gebruikers. Andere bedrijven hebben dan ook toegang tot dezelfde ruimte, maar vaak wel alleen onder begeleiding. Je krijgt echter je eigen netwerkverbinding, zodat je onafhankelijk van de anderen kunt werken.
  • Private rack / dedicated rack: wanneer je een groter aantal servers hebt of speciale wensen hebt op het gebied van schaalbaarheid, stroom, beveiliging of capaciteit kun je een groter aantal units huren.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van colocatie? Informeer dan eens bij een specialist als Data Comfort en ga ook voor een optimale performance.

Of we het nu willen horen of niet, we kunnen niet meer zonder internetverbinding. Dat geldt voor de nieuwsgierige consument, maar wellicht nog veel meer voor het zakenleven. Zonder werkende internetverbinding kunnen veel processen simpelweg geen doorgang vinden. Het is dan ook een drama te noemen wanneer je als bedrijf te maken krijgt met een internetverbinding die traag is of zelfs helemaal stopt met werken. Dat wil je natuurlijk het liefst koste wat kost voorkomen. Daarom geven we je nog eens vier redenen om te investeren in perfect zakelijk internet, waarbij snelheid en flexibiliteit de belangrijkste thema’s zijn.

Snellere service

Er kan altijd iets gebeuren waardoor je internetverbinding problemen gaat vertonen. Dat wil je zo snel mogelijk opgelost zien. Het voordeel van een zakelijke internetverbinding is het recht op snellere klantenservice. Er staat een professionele helpdesk voor je klaar om je zo snel mogelijk uit de brand te helpen. Dit kan, als je daarvoor kiest, 24 uur per dag en 7 dagen per week. Maar je kunt er ook voor kiezen om te besparen op te kosten en enkel voor doordeweeks aanspraak te maken op extra snelle klantenservice.

Niet te veel gebonden zitten aan je abonnement

Je kent het wel van je privéabonnement voor je internetverbinding: zolang je eerste overeenkomst loopt zit je er aan vast. Zakelijke abonnementen voor internet zijn bij veel providers die ze aanbieden flexibeler dan dat. En dat is fijn, want in een bedrijf kan er van alles veranderen of fluctueren. Kom je erachter dat je voor meer capaciteit betaalt dan je in de praktijk nodig hebt, dan kun je dit bijstellen. Besluit je alsnog ook in het weekend snelle klantenservice te willen, dan kun je dit nog toevoegen aan je abonnement.

zakelijk internet

Zelf je website hosten

Jouw website is een belangrijk visitekaartje voor je bedrijf. Niet alleen moet deze de juiste content bevatten, overzichtelijk zijn en er aantrekkelijk uitzien; hij moet vooral ook te allen tijde toegankelijk zijn. Je kunt je website elders laten hosten, maar dan ben je afhankelijk van de grillen van de aanbieder en diens server. Bij een zakelijk abonnement kun je als extra optie kiezen voor een vast IP-adres. Hiermee kun je zelf een FTP-server hosten, en dus ook je eigen website in de lucht houden. Heb je een medewerker met gedegen IT-kennis, of heb je dit zelf, dan is dit wellicht een aantrekkelijke keuze om te maken.

Met glasvezel loopt je internet als een trein

Je kunt ervoor kiezen om te investeren in glasvezelinternet voor je bedrijf. Glasvezel is immers met afstand de snelste vorm van internetverbinding die er op het moment is: het is zo’n vijf keer sneller dan kabelinternet en maar liefst veertig keer sneller dan ADSL. Bij glasvezelinternet is het ook nog eens zo dat uploaden even snel kan als downloaden, wat de snelheid van processen binnen jouw bedrijf alleen maar meer vergroot. Ook wordt de capaciteit van de verbinding niet gedeeld met andere gebruikers, waardoor jij op ieder moment van de dag kunt rekenen op die supersnelle internetverbinding. Nu vraag je je misschien af of glasvezelinternet wel mogelijk is op jouw locatie. Dat is het zeker. Overal kan zakelijk glasvezel worden aangelegd, ook in het buitengebied. Wel is het zo dat hoe dichter je bij bestaande glasvezelinfrastructuur bent gevestigd, hoe lager de kosten uitvallen en hoe verder, hoe hoger.

Dat de techniek voor niets staat in deze tijden, is inmiddels meer dan duidelijk. Je hoeft alleen maar te kijken naar de snelheid waarmee smartphones en tablets zich ontwikkeld hebben en hoe dat ons leven makkelijker gemaakt heeft. Eén van de spannendste uitvindingen van de afgelopen decennia is de 3D printer, die een hele nieuwe wereld aan ons lijkt te openbaren: een wereld waarin je zelf kunt maken wat je wilt. Dat is leuk voor de consument die graag wil experimenten, maar voor ondernemers is het nog veel interessanter. Met een eenmalige investering haal je een hoop nieuwe mogelijkheden in huis. Denk jij als ondernemer na over een 3D printer kopen? Wij hebben een aantal dingen op een rijtje gezet over het zakelijk gebruiken van een 3D printer en de bijkomende kosten.

Hoe werkt het?

Wat we gewend zijn van onze gewone printers, is dat ze een laagje inkt aanbrengen op papier of textiel. Een 3D printer gebruikt kunststof, waarvan het basismateriaal uit granulaat bestaat. Dit wordt door het apparaat verwarmd, waardoor het vloeibaar wordt. Op de computer voer je een 3D model in, waaruit de software een programma maakt om de printer aan te sturen. De vloeibare kunststof wordt vervolgens door de printkop gedoseerd in meerdere laagjes aangebracht. Wanneer de printer zijn programma afgewerkt heeft en het materiaal is gestold, is je product klaar.

Wat kun je ermee?

Heb je een prototype nodig van een product, of wil je een bijzonder relatiegeschenk produceren? Wanneer je dit ergens voor je laat maken, kost dit vaak een hoop geld omdat het maar om één of enkele exemplaren gaat, waardoor de opstartkosten zwaar wegen op de gemiddelde productiekosten. Met een 3D printer kun je dit zelf doen, en dus flink besparen. Ook is het met dit apparaat makkelijker en goedkoper om rekening te houden met individuele wensen. Individuele producten kunnen ook sneller geproduceerd worden met een 3D printer dan met een klassieke productiemethode. Dit geldt niet in het geval van massaproductie. Bedienen is niet moeilijk: de computerprogramma’s die de printer aansturen zijn vaak erg toegankelijk voor gebruikers. Ook voor de milieubewuste ondernemer is een 3D printer een aangename investering, omdat je er een deel van de productie- en leveringsketen mee  wegneemt. Bovendien wordt er met deze productiemethode minder materiaal verspild.

De aanschafkosten

3D printen is natuurlijk niet gratis, net zoals het printen met een gewone printer ook kosten met zich meebrengt. Zo zijn er natuurlijk de aanschafkosten. Er zijn instapmodellen vanaf 350 euro te verkrijgen, maar deze hebben beperkte mogelijkheden. Als je professioneel gebruik gaat maken van een 3D printer kun je beter investeren in een apparaat met veel mogelijkheden en een hoge productiesnelheid, dat zichzelf in de loop van tijd gaat terugbetalen. Hierbij moet je dan denken aan prijzen tussen de 2000 en 8000 euro. Het is overigens ook mogelijk om geld te besparen door een bouwpakket aan te schaffen in plaats van een geassembleerde professionele 3D printer, maar hiervoor moet je wel goed zoeken wanneer je gaat voor een apparaat met veel mogelijkheden. Voor het in elkaar zetten is het fijn als je een beetje handig bent, maar je hoeft niet over veel technische kennis te beschikken.

Materiaalkosten

Naast de aanschafkosten heb je natuurlijk de materiaalkosten voor de producten die je wilt maken met je 3D printer. In de meeste gevallen werken 3D printers met kunststof, maar de kosten hiervan zijn afhankelijk van welk type kunststof wordt gebruikt. Dit kan per apparaat verschillen. Dit is wel iets waar je op moet letten bij de aanschaf. Het invoermateriaal voor een 3D printer wordt ‘filament’ genoemd. Je kunt hier met een enkele tientallen euro’s vaak al aardig veel mee produceren, tenzij je natuurlijk grote objecten gaat printen.

Onderhoudskosten

Een dure investering als een 3D printer moet natuurlijk ook goed onderhouden worden. Ook daarbij komen kosten kijken. 3D printers staan niet bekend om het hebben van regelmatige defecten, maar er kunnen natuurlijk kunnen onderdelen defect raken. Deze onderdelen zijn vaak prijzig, van enkele tientallen tot honderden euro’s. Nu kan het wel zo zijn dat jouw 3D printer in potentie zijn eigen onderdelen kan namaken, maar dit moet je dan wel doen voordat er iets kapot gaat. Uiteraard geldt er bij de aanschaf van een nieuwe 3D printer een garantieperiode.

Stroomkosten

Vaak wordt het stroomverbruik vergeten in het berekenen van de kosten die komen kijken bij het aanschaffen en gebruiken van een apparaat. In vergelijking met andere productiemethoden verbruikt een 3D printer relatief weinig stroom. Per product zou dit neerkomen op ongeveer anderhalve euro aan stroomkosten. Ook zijn de opstartkosten een stuk lager. Dat maakt het zelf produceren van producten met een 3D printer al snel een stuk voordeliger dan het inkopen van dezelfde producten. Hij zou zichzelf al kunnen terugverdienen na het produceren van enkele tientallen producten.

De zakelijke sim only markt trekt sinds afgelopen jaar enorm aan. Sowieso is de sim only markt in zijn geheel keihard groeiende en focussen alle mobiele providers zich maximaal op sim only abonnementen. Vergelijkingswebsite Simonlycheck.nl verwacht een stijging van maar liefst 35% van de zakelijke contracten met alleen een simkaart, sim only. Hoe heeft simonlyhcheck.nl als relatief nieuwe speler hier strategisch gezien zo snel op kunnen inspelen? Het antwoord: Groeien in 1 Niche →  Uitbreiding van jouw netwerk →  connecties tot Primeurs!

De zakelijke markt was altijd een ondergeschoven kindje binnen de “sim only markt”, maar dit is nu veranderd. Providers als Vodafone, KPN en T-mobile zetten vol in op de uniek vormgegeven zakelijke sim only contracten.

Eigenaar van de website simonlycheck.nl, Wesley Kelder, is tevens eigenaar van de grootste prepaid telecomwebsite van Nederland www.prepaidsimkaart.net. Kelder en zijn bedrijf vertellen ons hoe je verschillende sales en marketing strategieën met elkaar kan combineren tot kleine en grote successen.

Kelder zit al 9 jaar in de telecombranche en krijgt regelmatig primeurs als informatie. Dit heeft niet te maken met het feit dat hun zo groot zijn binnen de sim only markt, maar er zijn erg sterke banden en connecties opgedaan binnen de niche “prepaid”. Door de grote aanvoer van prepaid sales is Kelder een bekende naam geworden in de wandelgangen van providers. Dit is de hoofdreden van succes: doe de juiste connecties op, zelfs binnen een niche om later omhoog te klimmen naar een bredere markt.

Voordat de zakelijke sim only markt losbarstte heeft Kelder van een tweetal mobiele providers op voorhand informatie gekregen over toekomstige ontwikkelingen. Hier heeft zijn bedrijf dus mooi op weten in te spelen met de redelijk nieuwe website simonlycheck.nl wat per direct zijn “tropische vruchten” afwerpt. Een half jaar voordat de zakelijke sim only markt aantrok konden bedrijven op voorhand al informatie inlezen over een zakelijke sim only op simonlycheck.nl.

Het grote voordeel die hiermee wordt opgedaan is vanuit het perspectief: Zoekmachine Optimalisatie. Binnen iets langer dan een half jaar tijd heeft de website Simonlycheck het voor elkaar weten te krijgen om als kleine speler hoog in Google te komen tussen de gevestigde orde.

De learning hierin is: Gebruik je netwerk voor informatie, maar wanneer deze informatie ontvangen, gebruik je platformen als Google om hier potentiële klanten mee op te vangen via zoekmachine optimalisatie.

Wat kunnen wij leren van dit verhaal? Kortom, “wordt goed in een specifieke niche binnen een grote markt, groei hierin en betrek vervolgens de grotere markt. De learnings en connecties die je opdoet in het proces van groei binnen de eerst gekozen niche, zijn de waardevolle wapens om de grote markt met de “big boys” concurrerend te betreden!” – Aldus Wesley Kelder