Menu
Nieuws

Driekwart van de Nederlanders checkt zijn telefoon elke 3 tot 6 minuten

HTC One silver 34

HTC One silver 34

Onderzoek naar content-consumptie toont bovendien verschillen aan tussen mannen en vrouwen

Utrecht, 4 juli 2013 – Uit onderzoek van Peil.nl, het onderzoeksbureau van Maurice de Hond, naar content-consumptie op de mobiele telefoon, blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders ruim tien keer per uur naar hun telefoon grijpt. Een kwart checkt zelfs tussen de tien en twintig keer per uur zijn telefoon. Opvallend is daarnaast dat met name vrouwen vaak naar hun telefoon grijpen; dikwijls twintig of zelfs meer dan dertig keer per uur. Naast de frequentie van het gebruik van hun mobiele telefoon, werd respondenten gevraagd naar soorten content die zij consumeren. Peil.nl voerde het onderzoek uit onder ruim 900 Nederlanders in opdracht van HTC, leider in mobiele innovatie en design.

Nederlanders checken vooral social media updates en apps
De meerderheid van de respondenten geeft aan dat zij naast mail en berichten, het meest social media updates van vrienden checken en apps bekijken. Dit betreft zowel nieuws apps als apps met specifiek lifestyle-nieuws. Opvallend verschil tussen mannen en vrouwen is dat de laatste groep vaker social media updates bekijkt.

Mannen checken sportnieuws, vrouwen vooral roddel en achterklap
Als wordt gevraagd naar wat gebruikers het liefst bekijken, staan video’s met bloopers of opmerkelijke plaatjes (28 procent) op de eerste plaats. Filmpjes en opmerkelijke plaatjes worden gevolgd door sportnieuws (24 procent) en nieuws over gadgets (23 procent). Foto’s worden verhoudingsgewijs weinig bekeken door gebruikers van een mobiele telefoon. Vrouwen bekijken deze overigens vaker op hun telefoon in vergelijking tot mannen.

Tussen de seksen vallen meer verschillen op: zo bekijken vier keer zoveel mannen als vrouwen items die met seks of naakt te maken hebben. Bovendien heeft sportnieuws voor 37 procent van de mannen de voorkeur in tegenstelling tot maar 11 procent van de vrouwen. Ook gadgetnieuws valt bij de mannen veel beter in de smaak dan bij vrouwen (30 procent versus 15 procent). Bij roddel en achterklap is het juist net andersom: waar 37 procent van de vrouwen aangeeft dat deze vorm van entertainment favoriet is, geldt dit slechts voor 3 procent van de mannen. Vermaak en entertainment lijken in ieder geval een trigger te zijn om naar de mobiele telefoon te grijpen.

HTC BlinkFeed
Aanleiding voor het onderzoek van Peil.nl is de introductie van HTC BlinkFeed op de HTC One. Deze functionaliteit transformeert het home screen naar een livestream van persoonlijke, relevante informatie zoals updates van sociale netwerken, nieuws, foto’s, entertainment en lifestyle updates, zodat de gebruiker hiervoor niet langer verschillende applicaties en websites hoeft te raadplegen.
BlinkFeed maakt de voor de gebruiker belangrijke content in één oogopslag en op één plaats zichtbaar. Gebruikers kunnen BlinkFeed naar eigen voorkeur personaliseren, iets dat naadloos aansluit op de uitkomst van het onderzoek dat verschillende gebruikers, zoals mannen en vrouwen, verschillende voorkeuren hebben voor soorten content.

Aanvullende resultaten van het onderzoek zijn hier te vinden.